زبانه دو مناطق در آموزشي روشهاي بررسي
نوزادان تكميلي تغذيه
19- پزشكي علم تاريخ از برگي
كيفري مجازات فرهنگي ، جرايم
فرهنگي نشريات با آشنايي
فرهنگي مشترك جشنوارههاي فرانسه و ايران
ميكنند برپا
كارشناسي آزمون در شركت كارت توزيع زمان
آزاد دانشگاه ناپيوسته
مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون عضو
نيست ممكن تحقيقات به كشور بودجه از درصد يك اختصاص
فناوري و علمي توسعه راهبردهاي كنگره
يافت گشايش ايران
زبانه دو مناطق در آموزشي روشهاي بررسي
تطبيقي پرورش و آموزش
;سرآغاز
پرورش و آموزش مسئولين ذهن در همواره پيش سال حدود 25 از آن دغدغه مسائليكه از يكي
اعم كشور استان در 12 تقريبا.است كشور دوزبانه مناطق كودكان آموزش مساله بوده ، مطرح
اينان.است فارسي زبان از غير مادريشان زبان كه هستند كودكاني شهري ، و روستايي مناطق از
كه اين از قبل يعني هستند ، روبهرو زباني مشكل با ميشوند ، مدرسه وارد اول سال در وقتي
آموزش زبان كه فارسي زبان فهميدن و گفتن سخن مهارتهاي از بياموزند ، نوشتن و خواندن
با دوزبانه مناطق دانشآموزان و معلمان كه است سال ساليانهستند محروم است ، كشور رسمي
كودكان ، گونه اين تحصيلي وضعيت بررسي ديگر ، سوي از.هستند گريبان به دست همچنان معضل اين
كثيري تعداد اكنون هم.دارد آنها از بسياري تحصيل ترك حتي و تحصيلي شديد افت از حكايت
غيربومي يا بومي معلمان تعليم تحت مدوني و درست برنامه هيچ بدون دانشآموزان ، اين از
ميدهند ، انجام خود مشكل حل براي ناچار به معلمان اين كه هم را آنچه و دارند قرار
اول ماهه دو يكي در معمولا كه است فارسي زبان آموزش در بومي يا مادري زبان از استفاده
از برخي مورد در البته هم روش اين كارشناسان نظر براساس.ميگيرد انجام تحصيلي سال
فرآيند در عربي ، و فارسي زبان دو ساختارهاي تفاوت وجود دليل به عربي زبان مانند زبانها
به زبان كرد آموزگار يك مثلا كه است شده ديده گاهي.نيست كارآمد چندان يادگيري -ياددهي
راهكاري اينكه بدون بدهد ، ياد فارسي زبان آنها به تا شده فرستاده زبان ترك منطقه يك
از قبل ميخواهند كه طفلاني و ميماند او و باشند گذاشته او اختيار در علمي و درست
پيدا مهارت فارسي زبان به فهميدن و گفتن سخن در ماهه يك كوتاه مدت در نوشتن ، و خواندن
مناطق ساير و تهران كودكان با همزمان بايد تحصيلي ، سال آن در كه است حالي در اين.كنند
قرآن و علوم و رياضي و فارسي از اعم ابتدايي اول سال كتابهاي مطالب تمام زبان ، فارسي
.باشند گرفته ياد را
اداره و آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان ستادي حوزه دو در پرورش و آموزش برنامه
ماهه يك دوره يك تحصيلي 8382 سال در كه است اين پديده ، اين مقابل در ابتدايي آموزش كل
اين با گردد ، داير دوزبانه مناطق التعليم واجب آموزان دانش براي دبستان از پيش آموزش
بافت در و مستقيم بهطور دانشآموز مادري زبان از استفاده بدون فارسي زبان كه رويكرد
.شود داده تعليم موقعيت
نتيجه اين به پژوهشي يافته چه براساس كه است اين ميشود مطرح اينجا در كه سوالي
آموزش زبان به انتقال در ماهه يك دوره اين آيا باشد؟ ماه يك بايد دوره اين كه رسيدهاند
در كه رويكردي آيا است؟ كافي نميدانند ، هيچ فارسي زبان از كه كودكاني براي كشور رسمي
اهداف تحقق در ،(مادري زبان از استفاده عدم) است شده گرفته نظر در دوره اين برنامهريزي
است؟ كارآمد انتقال دوره
هستند ، آن به مبتلا كشورها اغلب كه است مسالهاي زبانگي ، دو پديده كه آنجا از
آموزش مسايل حل در هستند ، روبهرو معضل اين با كه كشورهايي تجربيات مطالعه بيترديد
از برگرفته است مقالهاي ترجمه حاضر متن.افتاد خواهد موثر كشورمان دوزبانه كودكان
.ميپردازد متحده ايالات در دوزبانه آموزش مساله به كه اينترنت
شد؟ خواهد چه شود ، تعطيل برنامه اين اگر است؟ كارآمدي طرح آيا چيست؟ دوزبانه آموزش
.است بخشيده سرعت ناخودآگاه را مردم قلب ضربان آهنگ روزها اين زبانه ، دو آموزش اصطلاح
نيز اندكي تعداد و هستند آن طرفدار برخي گرفتهاند ، قرار آن مقابل در سرسختانه برخي ،
دو آموزش با مستقيما كه آنهايي جز به كه اين توجه جالب.كردهاند اختيار بيطرفي موضع
متحده ايالات در كه كساني بيشتر -دانشآموزان و معلمان اوليا ، يعني -دارند سروكار زبانه
.ندارند چنداني اطلاع آن رسم و راه از دادهاند ، ارائه دوزبانه آموزش عليه تندي آراي
دارند سروكار زبان دو با دانشآموزان كه است اين معناي به دوزبانه آموزش در "دو" پيشوند
شيوه اين اما است ، انگليسي زبان يادگيري سمت به عبور راه كردن هموار آن ، از هدف و
به.است نشده بنا دانشآموزان زباني توانش به نسبت جانبه همه برنظري متاسفانه انتقال ،
مينمايد ، ناتوان و ضعيف بودن ، دوزبانه مزاياي به توجه عدم دليل به شيوه اين كه اين رغم
به را اول زبان نهادن كنار زمينه و ميبخشد سهولت انگليسي زبان به را انتقال فرآيند اما
ديگري زبان به انگليسي زبان بجز دانشآموزان وقتي شرايطي چنين در.ميكند فراهم تدريج
.ميشود محسوب پيشرفت سمت به بزرگي گام فوق شيوه نميگويند ، سخن
ايالات در كه دارد وجود "سويه دو برنامههاي شيوه" به زبانه دو آموزش از ديگري نوع
برآن ميشود ، آغاز والدين جانب از عموما اجرايشان كه برنامهها اين.ميشود اجرا متحده
.برساند روان و سليس سطح در زبانگي دو مرحله به را بالا طبقه خانوادههاي كودكان كه است
طرح زبان انگليسي گويندگان از دسته آن ترغيب جهت در عموما دوسويه برنامههاي شيوه
زبانآموزي جهت در ميبرند ، سر به آن در كه زبانهاي دو محيط از ميخواهند كه ميشود
نياز مورد كه ميرود كار به الگوهايي پايينتر طبقه كودكان براي ولي.نمايند استفاده
از مذكور شيوهميآورد فراهم را انگليسي زبان به تسلط زمينه فقط و است بومي گويندگان
.است برخوردار امتيازاتي از فرهنگي -اجتماعي و شناختي نظر
.شود تلقي پايين طبقه اقليت كودكان برنامههاي از جدا بايد دوزبانه ، آموزش برسر نزاع
مطلوبي نحو به را انگليسي زبان فراگيري كه است اصولي سلسله يك براساس دوزبانه آموزش
انگليسي زبان فراگيري و تحصيلي و شناختي زمينههاي مستمر رشد ضامن و ميبخشد سهولت
به كافي تسلط با صرفا دانشآموزان تحصيلي پيشرفت كه است براين فرض.است اقليت كودكان
زبان امااست تامين همواره آنان شناختي رشد طريق بدين و ميشود ميسر انگليسي زبان
مهمترين از يكي نوشتار و گفتار قالب در بلكه نميدهد ، دست به را دانشي هيچ فينفسه
انگليسي زبان" كلاسهاي يا زبانه دو آموزش در.ميشود محسوب بشر براي يادگيري ابزارهاي
و ميگيرند فرا هماهنگ و منظم شيوه به را انگليسي زبان دانشآموزان ،"دوم زبان عنوان به
است ممكن كه ديگري زبان هر طريق از ميتواند ميآورند ، دست به زبان اين با كه را دانشي
كشور زبانه دو آموزش برنامههاي در.گيرد قرار اختيار در فراگيرند ، بعدها دانشآموزان
تكلم انگليسي زبان به ميكنند ، شروع كودكستان از را تحصيل كه دانشآموزاني آمريكا ،
سال ، سه از بعد ميتوانند ميكنند ، آغاز اول زبان آموزش با را تحصيل كه اينان.نميكنند
پايان تا كودكان اين.يابند انتقال انگليسي زبان به آموزش مرحله به اول زبان كمك به
مهارت آنقدر انگليسي زبان به گفتوگو و اول زبان به نوشتن و خواندن سواد در دوم كلاس
آنچه از برنامه اين در.گيرند قرار انتقال برنامه مرحله در بتوانند كه كردهاند پيدا
پيشتر كه ميشود استفاده است ، موسوم "تحصيلي تعليمات روشهاي" نام به اخص بهطور
مورد در سال تمام در است برنامههاممكن اين.داشت نام "پناهندگان انگليسي تعليمات"
چهارم ، كلاس.شود خارج آموزش چرخه از سال بين در است ممكن گاهي و گردد اعمال دانشآموزان
.ميگيرند قرار "انگليسي تمام" برنامه مشمول كودكان اين كه است سالي اولين معمولا
را الگو اين كه هستند زيادي مدارس و است دوزبانه روش از نظري الگوي يك شد ذكر آنچه
آيا است؟ كارآمد انتقال دوره در دوزبانه آموزش آيا كه اين.ميگيرند كار به عملا
حفظ" مرحله سه آنها آيا ميكنند؟ حاصل موفقيتي دوزبانه آموزش برنامههاي با دانشآموزان
هر در كودكي هر از كه ميگيرند ياد روش يك عنوان به را "آوردن ياد به و كردن دوره كردن ،
ياد را انگليسي زبان ميتوانند كودكان اين آيا.است مثبت پاسخ ميرود؟ انتظار مدرسهاي
مدرسه در ميكنند ، آغاز را تحصيل اول زبان كمك به كه دانشآموزاني آيا.آري بگيرند؟
به خدمت براي خودبسندهاي شهروندان به تا ميدهند ادامه روال اين به و ميكنند اقامت
نظر از كه است انجام شرف در اقداماتي.است مثبت پاسخ هم باز ميشوند؟ تبديل جامعه
اهداف حال ، اين با.هستند دقيق و كامل بسيار آموزشي نظام به نسبت ملي استانداردهاي
امر در كافي مهارتهاي كسب:است پيشبيني قابل مورد چهار در آمريكا در تربيت و تعليم
مفهوم ايجاد رياضيات ، منجمله و سواد در مخصوصا ذاتيشان تواناييهاي تناسب به تحصيل
به فرد مهارتهاي گسترش پيچيده ، جامعه يك در زندگي براي رواني بهداشت نظر از "خود"
با انگليسي زبان مهارتهاي بالاتر سطوح و بزرگتر جامعه در مفيد و بسنده خود عضو عنوان
.آن ويژگيهاي تمامي
در هم تحقيق يك و دارند وجود دوزبانه آموزش برنامههاي مثبت اثرات از زيادي نمونههاي
مجموع اثربخشي اين شاهد بهترين شايد اوكلاهاما در.ميكند اثبات را ادعا اين زمينه اين
زبان به فقط متوسطه و مقدماتي تحصيل شروع در كه باشند آمريكايي نسل اولين دانشآموزان
ميكردند ، تحصيل كشور اين در اگر دانشآموزان ، اين از بسياري.ميكردند تكلم اسپانيايي
تحصيل سالهاي نخستين طول در دوم زبان عنوان به انگليسي يا اول زبان كمك نوعي احتمالا
مدرسه در تحصيليشان موفقيت در مهمي عامل دوزبانه آموزش بدينسان و ميشد ارائه آنها به
.ميگرديد محسوب
مخالفت.هستند دانشآموزان اينگونه تحصيلي پيشرفت نگران دوزبانه آموزش مخالفان بيشتر
.ميگيرد قرار توجه مورد انگليسي از غير زباني كه است نگراني يا ترس از ناشي اصولا آنها
از مردم از بعضي.برميگردد كشور اين روزهاي نخستين به "انگليسي فقط" سياست تاريخ
خوشي دل ميكنند ، تكلم جامعه در بوميشان زبان به امروز مهاجران آن سايه در كه آزادي
كه ميكنند احساس و هستند انگليسي زبان موقعيت نگران افراد ، اين از بسياري.ندارند
قرار تهديد مورد اسپانيايي ، زبان مخصوصا ديگر زبانهاي توسعه با انگليسي زباني برتري
پايين طبقه مخصوص زبان زيرا است ، مسالهدار زبان يك كه اسپانيايي زبان بخصوص.ميگيرد
پنج در كه بدانيد نيست بد اما.است پايين طبقه زبان يك اسپانيايي زبان يعنياست جامعه
همه ، اين با است ، داشته روسي زبان گويندگان افزايش درصد كاليفرنيا 3000 مدارس گذشته سال
زبان عليه روزي يك آيا داريم ، اسپانيايي زبان عليه اكنون هم ما كه ستيزي بيگانه اين
شد؟ خواهد تكرار هم روسي
از را انگليسي زبان خطري هيچ.شد نخواهد روبهرو مشكلي هيچ با انگليسي زبان باشيد مطمئن
.بالاست هميشه كشور اين در اول زبان افت ميزان كه چرا.گرفت نخواهد بر آينده قرن ملت
انگليسي زبان به اول زبان از خانواده يك تا ميكشيد طول نسل چهار براين ، سابق وانگهي
.ميافتد اتفاق نسل يك در كار اين اكنون اما يابد ، انتقال
دانشآموزان اگر اين بنابر.ندارند گفتاري مشترك زبان كه هستند زيادي كودكان و والدين
انگليسي زبان به بيشتري تسلط محتملا ;بمانند مدرسه در ميرسند ، ششم كلاس به كه زماني تا
همه.شد خواهند موفق تحصيلشان در كه است ترتيب بديناول زبان به تا ميكنند پيدا
حمايت برنامهها اين از هستند ، آشنا دوزبانه آموزش مناسب برنامههاي با كه كساني
.ميكنند
تدريس شيوه به مجددا كه است بعيد كردهاند ، تجربه را اول زبان با آموزش كه معلماني
بودند ، پيشين "انگليسي فقط" روزگار قرباني خود كه والديني و بياورند روي اول زبان بدون
از ناشي است ، تحصيلي پيشرفت از ساله سه تا دو افت همانا كه را دوران آن آموزشهاي نتايج
.ميدانند ضعيفشان زبان
معلمان از خاصي گروه.است مجرب كادر فقدان است ، مطرح زبانه دو آموزش در كه مسالهاي
از درصد اما 21.ديدهاند را دوزبانه روش بر مبتني آموزش دوره كه دارند وجود
آنها به بابت اين از خدمتي نوع هيچ دارند ، اول زبان كمك به احتياج كه دانشآموزاني
آموزشي دورههاي اين بايد كه داريم نياز معلم به 25000 ما كه حالي در.است نشده ارائه
.ببينند را
دانشآموزاني تربيت و تعليم كيفيت كه است اجتماعي تعهد فقدان اينجا ، در مانع بزرگترين
ايالت دانشآموزان جمعيت درصد است400 آورده پايين را ندارند تسلط انگليسي زبان به كه
غيرانگليسي سخنگويان درصد نفر 80 ميليون از 25/1 يعني.هستند زبان اسپانيايي كاليفرنيا
چنداني علاقه هم گيران تصميم.هستند زبان اسپانيايي خانوادههاي از كاليفرنيا مدارس در
مشكل ، اين.ندارند كودكان اين براي بهينه يادگيري فرصتهاي ساختن فراهم براي مبارزه به
مدارس در كه وقتي.است همگاني مساله يك بلكه نيست ، اسپانيايي زبان اهل جانب از تنها
همه بايد كه است مشكلي باشد ، خاص توجهي نيازمند يادگيري ، در كودك پنج از يكي كاليفرنيا
و ميگفت دهه 60 در پرورش و آموزش رئيس "گاردر بروس.الف" آنچه.كنند توجه بدان
شخصيت يا خود تجلي يا مظهر مهمترين زبان:كه بود اين است ، صادق هميشه از بيش هماكنون
كنار را كلاس يك گروه تمام مادري زبان -تامالاختيار مدارس -مدارس اگر.است آدمي
شدت به خانوادهشان ، و والدين خود از كودكان تلقي در كه داشت انتظار ميتوان بگذارند ،
.بگذارد سوء تاثير
مساله و اول زبان عليه كشور اين مدارس نگرش نشاندهنده اقتصادي -اجتماعي طبقه عامل
شود ، گذاشته كنار دوزبانه آموزش اگر.است زبانه دو آموزش بدون انگليسي زبان فراگيري
هم كه اول زبان از ناچيز استفاده اين با كشور اين ولي ;افتاد نخواهد اتفاقي هيچ البته
زبانه دو آموزشكند تامين را خود ملت بالقوه منافع نميتواند هرگز است ، جريان در اكنون
انگليسي زبان كه است اين الگو ، اين فلسفي مبناي.است انگليسي زبان به پلي انتقال دوره
اقليتهاست همگونسازي اعتقاد يك اين.فراگيرند بايد دانشآموزان اين كه نيست زباني تنها
.بود خواهند موفق ميدانند ، انگليسي فقط كه دانشآموزاني ميگويد كه
"انگليسي -فقط" سخنگويان تعداد نداريم نيازي ما.نيست منطبق واقعيت با نظر اين
كه را (آمريكايي سرخپوستان و آفريقا آمريكاييهاي تبار ، مكزيكي آمريكاييهاي)
كيفيت بردن بالا در لازم تلاش سر بر بحث اما كنيم ، برملا نبودهاند ، موفقي آمريكاييهاي
جامعه بلكه نيست ، خانوادههايشان و "اقوام" خود منافع تامين بهخاطر صرفا تحصيل ،
گروهها اينباشند برخوردار مناسب تحصيل از ساكنين و شهروندان همه كه است اين نيازمند
موفقيتي اينان اگر.ميدهند تشكيل را جامعه از بالايي نسبت و هستند كشورمان از بخشي
ناچيز موفقيتهاي جامعه اين بنابرشد خواهد منعكس كشور تمام به آن نتايج نكنند حاصل
عوامل از ناشي كه را ناكاميها ميزان اين افزايش خطر يقينا و نميتابد بر را فعلي
.بدهد خطري چنين به تن نميتواند كشور.نميگيرد عهده به است ، متعدد
والدتز كانسپشن /آلفردوآرتيلس:نويسندگان
ستايش حسن دكتر:ترجمه
نوزادان تكميلي تغذيه
هيچ به مادر شير جز به تدريجي ، و آهسته رشد علت به زندگي اول ماه طي 6 در شيرخوار
كودك تغذيهاي نيازهاي تنهايي به ميتواند مادر شير و ندارد نياز خاصي غذايي ماده گونه
پيدا ناگهاني افزايش كودك رشد سرعت ماهگي ، از 6 بعد ولي.كند تامين نمو و رشد جهت را
درشت و ريزمغذي از اعم مغذي مواد و كالري به نيز كودك بدن تغذيهاي نيازهاي و ميكند
تنهايي به بود نخواهد قادر مادر شير ديگر و مييابد افزايش توجهي قابل ميزان به مغذي ،
شيرخوار بنابراين ، .تامينكند نمو و رشد جهت را كودك بدن افزايش روبه تغذيهاي نيازهاي
همان ديگريكه تغذيهاي منابع به مادر ، شير يعني خود ، تغذيهاي منبع مهمترين بر علاوه
به را كمكي غذاي آرام آرام و تدريج به بايد هنگام اين در.دارد نياز است ، كمكي غذاي
.كرد اضافه شيرخوار تغذيه
برخي متاسفانه.است ماهگي پايان 6 تكميلي ، تغذيه شروع براي زمان مناسبترين و بهترين
كنند ، اضافه كودك تغذيه به ماهگي از 6 زودتر را كمكي غذاي اگر كه معتقدند والدين از
و داشت خواهد بهتري رشد اين بنابر ميكند ، دريافت بيشتري كالري و مغذي مواد كودك
زيادي خطرات شيرخوار ، سلامتي براي تكميلي تغذيه شروع در تعجيل ولي.ماند خواهد سالمتر
هضم كامل طور به را غذايي مواد نيست قادر ماهگي از 6 قبل تا شيرخوار بدن.دارد همراه به
نفوذپذير بسيار بزرگسالان با مقايسه در نيز كودك بدن گوارشي لولههاي طرفي از و كند
لولههاي درون راحتي به ميتواند غذايي مواد نشده هضم مولكولهاي تمامي اين ، بنابر.است
اسهال يا و غذايي تحمل عدم يا حساسيت ، يا آلرژي ، به منجر و كند نفوذ شيرخوار بدن گوارشي
مدت به غذايي تحملهاي عدم يا و حساسيتها آلرژيها ، اين از برخي است ممكن حتي.شود
از آب و معدني مواد زيادي مقادير دفع باعث خود نوبه به نيز اسهال.بماند كودك با طولاني
.ميشود شيرخوار بدن
پستان مكيدن زمان مدت همچنين و دفعات تعداد كاهش به منجر تكميلي تغذيه سريع شروع
مادر سينه در شير شدن خشك حتي و شير توليد كاهش آن منفي پيامد كه ميشود كودك توسط مادر
دنيا از گوشهاي هيچ در كه خود غذايي منبع مهمترين و بهترين از شيرخوار اين بنابر.است
ميكند دريافت مختلفي غذايي مواد آن جاي به و ميماند محروم يافت ، را آن نظير نميتوان
شيرخوار بدن تغذيهاي نيازهاي تامين براي مادر شير اندازه به نميتواند وجه هيچ به كه
رشد توقف يا و كندي كودك در اين بنابر.باشد مفيد (زندگي اول ماه 6)سني شرايط اين در
.ميشود مشاهده
كه كنيم تصور نبايد تكميلي ، تغذيه كردن شروع زود خطرات با ارتباط در مختصري شرح با
زمان مدت به كه دهيم اجازه شيرخوار به و كنيم شروع ديرتر را تكميلي تغذيه اگر حال
.بود خواهد بهتر شيرخوار سلامتي براي كند ، استفاده تنهايي به مادر شير از طولانيتري
دارد همراه به خطراتي شيرخوار سلامتي براي نيز تكميلي تغذيه شروع در تاخير عكس ، بر بلكه
دچار كودك نشود ، اضافه كودك تغذيه به مادر شير كنار در كمكي غذاي موقع به اگر و
.شد خواهد مختل كودك ذهني و فيزيكي رشد و ميشود سوءتغذيه
غذاهاي طعمها كه داشت خواهد كمتري فرصت كودك شود ، شروع ديرتر تكميلي تغذيه چه هر
بيشتر كودك بعد به ماهگي نه از معمولا چون.كند شناسايي را آنها و آزمايش را مختلف
دريافت است ، پذيرفته را آنها و كرده آزمايش قبل كه را غذاهايي و طعمها كه دارد دوست
اين بنابر.ميدهد دست از جديد غذاهاي و طعمها كردن امتحان به را خود تمايل و كند
.ميشود مشكل دچار غذا پذيرش در قطعا كند شروع ديرتر را تكميلي تغذيه كه كودكي
آن ادامه نحوه همچنين و تكميلي تغذيه شروع چگونگي تكميلي ، تغذيه شروع زمان بر علاوه
.گيرد قرار توجه مورد حتما بايد كه ميباشند نكاتي از زندگي اول سال در خصوص به
زيادي اهميت از نيز كودك تكميلي تغذيه به غذايي مختلف گروههاي كردن اضافه ترتيب
براي را خطر كمترين كه باشد نحوي به بايد آنها گنجاندن و افزودن ترتيب و است برخوردار
حساسيتهاي يا و تحمل عدم آلرژي ، بروز از ممكن حد تا و باشد داشته كودك گوارش دستگاه
.ببخشد تنوع كودك تغذيه به مهمتر همه از و كند جلوگيري غذايي
را آن ادامه نحوه و تكميلي تغذيه شروع چگونگي و زمان خلاصه طور به مقاله ضميمه جدول
.ميدهد نشان تكميلي تغذيه به را غذايي مختلف گروههاي گنجاندن ترتيب همچنين و
شير هنوز خوار شير اصلي غذاي ماهگي پايان 12 تا و تكميلي تغذيه شروع با همزمان *
تمايل و تقاضا حسب بر و مرتب طور به بايد مادر شير با تغذيه اين ، بنابر.است مادر
برعكس دوم سال در ولي.يابد ادامه كمكي غذايي وعده هر از قبل و روز طول در و شيرخوار
و ميگيرد قرار اول جايگاه در خانواده سفره غذاي همراه به كمكي غذاي كه طوري به است ،
ادامه دوم سال پايان تا بايد را مادر شير.ميدهد اختصاص خود به را دوم جايگاه مادر شير
آن جاي و كاست شيردهي وعدههاي تعداد از دوم سال اواخر در تدريج به است بهتر ولي داد ،
اين به.كرد پر دارد ، علاقه آن به كودك كه غذايي يا و خانواده سفره غذاهاي از يكي با را
.گرفت مادر شير از را كودك راحتتر دوم سال پايان در ميتوان وسيله
اضافي شكر و قند و ادويه نمك ، افزودن از اول سال طول در و تكميلي تغذيه شروع در اگر *
او غذايي برنامه به شيرينيجات و پرادويه شور ، غذايي مواد گنجاندن و كودك كمكي غذاي به
نشان زيادي تمايل غذايي مواد از دسته اين به آينده در او كه باشيد مطمئن بپرهيزيد ،
غذايي مواد از دسته اين افراطي مصرف از ناشي امراض به مهمتر ، همه از و داد نخواهد
.شد نخواهد مبتلا
وعدههاي نبايد غذاي ، مواد كامل جذب و هضم همچنين و گوارشي مشكلات از پيشگيري براي *
عوض در و كرد كم را غذايي وعده هر حجم است بهتر بلكه داد ، كودك به حجيم خيلي غذايي
.داد افزايش روز در وعده پنج الي چهار به وعده سه از را غذايي وعدههاي تعداد
افزايش كودك تحمل به توجه با و هفته سه هر طي در غذايي وعده هر حجم كه ميشود توصيه *
.يابد
كشورسوئيس تغذيه انجمن:منابع
فرانسه تغذيهاي اطلاعات و تحقيقات مركز
ماسوله طالع طاهره:تنظيم و تهيه
19- پزشكي علم تاريخ از برگي
واكسيناسيون سرگذشت
برد ، در به سالم جان بيماريها از برخي دست از اگر كه بود دريافته دور ساليان از بشر
پيشگيري اميد به والدين و طبيبان رو ، اين از.نميشود مبتلا بيماريها آن به ديگر بار
مرغان آبله به كه ميدادند قرار افرادي با تماس در را شديد ، كودكان آبلهمرغان از
.بودند شده دچار خفيفي
.ميكردند استنشاق را آبله زخمهاي پودر آبلهمرغان ، از پيشگيري براي باستان چينيهاي
خراش نبودند ، ديد معرض در كه را كودكانشان بدن از بخشهايي پوست قفقازي قبايل زنان
اغلب صورت بر رو ، اين ازميگذاشتند آنها راروي آبله زخمهاي عصاره و ميدادند
مورد زيبارويان اين خاطر ، اين به.نميشد ظاهر آبله بدشكل زخمهاي قبايل ، آن دختران
.بودند عثماني سلاطين ويژه توجه
پزشكان از برخي.يافت راه اروپا به استانبول از ميلادي هجدهم قرن در آبله مايهكوبي
را خطراتي مايهكوبي اما.ميگرفتند بهره شديد مرغان آبله پيشگيرياز براي شيوه اين از
از پس بيماران از برخي.نميداد جواب خوب هميشه كوبي ، مايه.داشت دنبال به نيز
.ميمردند آنان از بسياي و ميشدند بيمار شدت به مايهكوبي
گاوي آبله به مبتلا شيرگاوهاي كه دختراني دريافت"ادواردجنر" ميلادي ، سال 1797 در
شيرگاوها كاهش باعث گاوي آبله چند هردارند مصونيت مرغان آبله نسبتبه ميدوشند ، را
دست پوست تماس ميكرد ، تصور جنر.نميانجامد خطرناكي وضعيت به انسان در اما ميشود ،
آبله به آنان مصونيت باعث گاوها ، پستان محل در گاوي آبله زخمهاي شيردوشبا دختران
.داد جالبيانجام آزمايش خود فرضيه بررسي براي او.است شده مرغان
را بچه پسر او بعد هفته شش.كرد مايهكوبي گاوي آبله زخم عصاره با را بچهاي پسر او
روي 23 را تجربه اين جنر.ماند سالم بچه پسر آنكرد مايهكوبي مرغان عصارهآبله با
نفر انگلستان ، 000/100 در تنها بعد سال سه.برد پي صحتفرضيهخود به و آزمود ديگر نفر
جهان سرتاسر در كامل طور به مرغان آبله حدودسال 1975 ، و شدند واكسينه شيوه همين به
.شد ريشهكن
ايمني" نظريه كه نيست نخستينكسي او اما است ، تقدير قابل جنر تلاشهاي چند هر
ابوبكر" جنر ، از پيش سال حدود 900 يعني ميلاد ، از بعد در 910كرد مطرح را"اكتسابي
در ويكرد توصيف علمي صورت به را مرغان آبله بار نخستين براي"رازي زكرياي محمدبن
اما ميشود ، منتقل ديگر فردي به فردي از بيماري اين كه است كرده اشاره "الحاوي" كتاب
.نميشود دچار بيماري اين به ديگر بار برد ، در به سالم جان بيماري اين از كسي اگر
.دانست اكتسابي ايمني نظريهپرداز ميتوان را رازي بنابراين ،
توليد آنها پيكره از بخشهايي يا شده ضعيف ميكروبهاي از را واكسنها امروزه ،
.ميشويم واكسينه اطفال فلج و سرخك كزاز ، جمله از گوناگون بيماريهاي عليه ما.ميكنند
شد ، متوجه سال 1879 در وي.هستيم "پاستور لويي" تلاشهاي رامديون موفقيت اين ما
كه زماني و نشدند بيمار بود ، شده تزريق ميكروبوبا قديمي كشت آنها به كه جوجههايي
باعث مشاهده اين.ماندند سالم هم باز آنها تزريقكرد ، را جديدي كشت آنها به ديگر بار
واكسن عنوان به آنها از و كند ضعيف را مختلف باكتريهاي روشهايگوناگون به او شد ،
.گيرد بهره
O1997ctA15nnals of Internal Medicine,Barquet and Domingo,:منبع
سالاري حسن:ترجمه
كيفري مجازات فرهنگي ، جرايم
كشور در فرهنگي ميراث با مرتبط قضايي مقررات و قوانين به نگاهي
است تاريخ طول در انسان حركت نشانگر و گذشتگان از مانده جاي به آثار شامل فرهنگي ميراث
طريق ، اين از و ميشود ميسر او فرهنگي خط و هويت شناخت زمينه ، آن شناسايي با و
(1).ميآيد فراهم انسان براي عبرت زمينههاي
.گيرد قرار ويژه حفاظت و حمايت مورد كه دارد قرار اهميت از درجه آن در تاريخي آثار پس
كمتر و نگرفته قرار توجه مورد است ، شايسته كه چنان آن آثار اين اهميت كه است آن واقعيت
و نشود نوشته مطلبي فرهنگي ، آثار عليه ارتكابي جرايم مورد در جرايد در كه است روزي
هر تخريب كه برد ياد از نبايد.نشود آگاه فرهنگي ميراث نابودي تزايد روبه خطر از جامعه
از كه عتيقهاي شي هر و ميكشد نيستي ورطه به را كشور زنده تاريخ از قسمتي تاريخي ، اثر
به ناشيانه كه غيرمجاز حفاران.ميسازد نزديك فرهنگي فقر به را كشور ميشود ، خارج كشور
ثمن به و ميكشند بيرون خاك دل از را كشور اين شناسنامه و پردازند مي زمين كاو و كند
ادامه ايران بقاي تا آن اثر كه ميشوند مرتكب نابخشودني جنايتي ميفروشند ، اجنبي به بخس
.داشت خواهد
و كرد استفاده تاريخي آثار حفظ براي موجود ، اجراهاي ضمانت قويترين از است ضروري پس
را عدالت ترازوي بتوان عدالت فرشته شمشير با بلكه تا طلبيد كمك به را كيفري قانون
اين مويد فرهنگي ، ميراث به مربوط قوانين تاريخي سير ملاحظه البته.داشت نگه متوازن
آغاز تاريخي آثار از قانوني حمايت امر قبل ، سال هفتاد قريب يعني سال 1309 از كه معناست
مورد دارد جا و نيست امروز نيازهاي پاسخگوي سال 1309 ملي آثار حفظ قانون اگرچه.است شده
براي را مفصلي بالنسبه مقررات اسلامي مجازات قانون ليكن گيرد ، قرار نظر تجديد و اصلاح
فرهنگي ميراث به مربوط جرايم ميتوان كه است كرده پيشبيني تاريخي آثار از كيفري حمايت
.آوردهايم را آن شرح پي در كه كرد تقسيمبندي مجزا فصل سه به را
فرهنگي ميراث به زدن لطمه:اول فصل
غيركارشناسانه اقدامات اثر بر يا شده تباه تاريخي آثار كه ميشود باعث جرايم از پارهاي
.است شناخته جرم را اقدامات گونه اين قانونگذار.شود وارد لطمه آثار اين ماهيت و شكل به
فرهنگي -تاريخي آثار تخريب (الف
فهرست در كه تاريخي آثار جزيي يا كلي بردن بين از اسلامي مجازات قانون ماده 558 موجب به
.است سال ده تا يك از حبس جرم ، اين مجازات.ميشود محسوب جرم است ، رسيده ثبت به ملي آثار
.ميشود محكوم نيز آثار اين بر وارده خسارات جبران به جرم ، مرتكب البته
تاريخي آثار بنيان نمودن متزلزل (ب
سوي از شده اعلام ضوابط رعايت بدون كسي اگر اسلامي ، مجازات قانون ماده 560 اساس بر
بنيان تزلزل سبب كه نمايد عملياتي به مبادرت تاريخي آثار حريم در فرهنگي ميراث سازمان
.ميشود محكوم سال سه تا يك از حبس به شود ، تاريخي آثار
تاريخي فرهنگي ، ابنيه توسعه و تجديد مرمت ، (ج
به اقدام فرهنگي ميراث سازمان اجازه بدون كه افرادي براي اسلامي مجازات قانون ماده 564
در شده ثبت فرهنگي -تاريخي اماكن ياتزئينات ابنيه توسعه و تجديد تغيير ، تعمير ، مرمت ،
.است كرده بيني پيش سال دو تا ماه شش از حبس مجازات ميكنند ، تاريخي آثار فهرست
فرهنگي ميراث غيرقانوني تصرف:دوم فصل
رعايت بدون يا شده تصرف غيرقانوني صورت به تاريخي آثار فصل ، اين در نظر مورد جرايم در
.ميشوند واقع فروش و خريد و انتقال و نقل مورد ضوابط ،
موزهها از تاريخي آثار سرقت (الف
دولت نظارت يا حفاظت تحت كه اماكني ساير و نمايشگاهها و موزهها از تاريخي آثار سرقت
يا سارق نباشد ، موجود سرقت حد اجراي شرايط كه صورتي در.ميشود محسوب جرم دارد ، قرار
مجازات و جرم نيز مسروقه عتيقه اشياء خريد.ميشوند محكوم حبس سال پنج تا يك به سارقين
.است فوق شرح به آن
تاريخي آثار اتفاقي تحصيل (ب
تاريخي آثار سخن ديگر به.شود آن مالك يابنده كه نميشود موجب عتيقه اشياء كردن پيدا
تاريخي اموال تصادفي صورت به كسي اگر اين بنابر.نميگيرد قرار خصوصي مالكيت تحت مكشوفه
انجام از كه صورتي دردهد تحويل فرهنگي ميراث سازمان به را آن بايد آورد ، دست به را
.ميشود محكوم مكشوفه اموال ضبط به كند ، خودداري عمل اين
غيرمجاز حفاري از حاصل تاريخي آثار فروش و خريد (ج
حاصل فرهنگي و تاريخي اموال فروش و خريد اسلامي مجازات قانون ماده 562 تبصره 2 موجب به
شش از حبس به فوق اموال ضبط بر علاوه فروشنده ، و خريدار و است ممنوع غيرمجاز حفاري از
به غيرمستقيم يا مستقيم طور به مذكور اموال فروش گاه هر.ميشود محكوم سال سه تا ماه
.ميگردد محكوم مقرر مجازات حداكثر به مرتكب گيرد ، صورت خارجي اتباع
تاريخي آثار غيرقانوني انتقال (د
موكول است ، رسيده ثبت به ملي آثار فهرست در كه غيرمنقول تاريخي و فرهنگي اموال انتقال
فوق ترتيبات رعايت بدون كسي اگر.است كشور فرهنگي ميراث سازمان به قبلي اطلاع اعلام به
به اقدام است ، رسيده ثبت به ملي فهرستآثار در "اثر" اينكه از اطلاع و علم با و
.ميشود محكوم سال يك تا ماه سه از حبس مجازات به و محسوب مجرم نمايد ، آن انتقال
فرهنگي ميراث به مربوط خاص جرايم:سوم فصل
غيرمجاز حفاري (الف
قاچاق و تاريخي آثار قانوني غير فروش و خريد همچون جرايمي زمينهساز مجاز غير حفاري
آنچه و است فرهنگي ميراث سازمان انحصاري صلاحيت در حفاري حاضر حال در.است اشياءعتيقه
.است منسوخ داشته ، وجود تجارتي حفاري مورد در سال 1309 ملي آثار حفظ قانون در
ميراث سازمان نفع به مكشوفه اشياء ضبط حبس ، سال سه تا ماه شش غيرمجاز حفاري مجازات
.(اسلامي مجازات قانون ماده 262)است دولت نفع به حفاري ادوات و آلات و فرهنگي
صورت است ، رسيده ثبت به ملي آثار فهرست در كه تاريخي محوطههاي و اماكن در حفاري اگر
.ميگردد محكوم (حبس سال سه)مقرر مجازات حداكثر به مرتكب پذيرد
عتيقه اشياء قاچاق (ب
و ورود از جلوگيري و كردن ممنوع براي لازم تدابير اتخاذ به مربوط كنوانسيون موجب به
اين عضو نيز ايران كشور كه مصوب 1970 فرهنگي اموال غيرقانوني مالكيت انتقال و صدور
امروزه.است مبدا كشور فرهنگي فقر از حاكي فرهنگي اموال غيرقانوني صدور است ، كنوانسيون
.است باستان ايران ازجمله شرقي كشورهاي تاريخي آثار به مزين زمين ، مغرب بزرگ موزههاي
.انكارناپذير است واقعيتي ولي است ، سرافكندگي موجب امر اين
هرگونه كشور ، از تاريخي آثار قاچاق از جلوگيري منظور به اسلامي مجازات قانون ماده 561
نينجامد ، كردن خارج به هرچند را كشور از فرهنگي و تاريخي اموال كردن خارج به اقدام
قيمت برابر معادل 2 جريمه پرداخت و سال سه تا يك از حبس مستحق را مرتكب و محسوب قاچاق
.است دانسته قاچاق موضوع مال
رسيده ثبت به ملي آثار فهرست در كه مذهبي و تاريخي اماكن تپهها ، اراضي ، به تجاوز (ج
است
خصوصي مالك كه فوق اراضي و اماكن به تجاوز اسلامي ، مجازات قانون ماده 563 موجب به
.ميشود محكوم حبس سال دو تا ماه شش به مرتكب و محسوب جرم باشد ، نداشته
تعيين قبلا اماكن قبيل اين مشخصات و حدود كه است اين آن مجازات اعمال و شناختن جرم شرط
.باشد شده علامتگذاري و
اسلامي مجازات قانون ماده 46 براساس كند ، غيرمجاز حفاري به اقدام اماكن اين در شخصي اگر
محكوم (حبس سال سه تا ماه شش) غيرمجاز حفاري جرم مجازات به (معنوي تعدد عنوان تحت)
.شد خواهد
فرهنگي - تاريخي اثر از استفاده نحوه تغيير (د
راه اسلامي مجازات قانون به سال 1375 در و نداشت وجود سابقا كه مجرمانه عناوين از يكي
اسلامي ، مجازات قانون ماده 566 موجب به.است تاريخي آثار از استفاده تغيير بزه يافت ،
تاريخي و ، فرهنگي مذهبي محوطههاي و اماكن ابنيه ، از استفاده نحوه تغيير به نسبت كس هر
ميراث سازمان سوي از مجوز بدون و اثر شئونات برخلاف است ، شده ثبت ملي آثار فهرست در كه
.ميشود محكوم سال يك تا ماه سه از حبس به تخلف ، آثار رفع علاوهبر كند ، اقدام فرهنگي
تاريخي آثار پيكره بر جبراني غيرقابل معنوي و مادي لطمات فرهنگي ، ميراث به مربوط جرايم
گونه اين مرتكبين به نسبت عفو و تخفيف اعمال عدم و مجازات شدت و حتميت.ميسازند وارد
به نسبت انزجار احساس و مردم عامه نزد فوق ، مجرمانه اعمال قبح تبيين جهت تلاش و جرايم
.ميسازد فراهم را قانوني مقاصد به وصول مقدمات كه است عواملي جرايم ، گونه اين
ميراث به مربوط جرايم بودن خصوصي با ارتباط در مهمي ايراد قانونگذاري ، عرصه در البته
مربوط جرايم اسلامي ، مجازات ماده 727قانون اساس بر كه آن مطلب توضيح.است وارد فرهنگي
سازمان مذكور قانون ماده 567نميشود تعقيب خصوصي شاكي شكايت با جز فرهنگي ميراث به
نموده محسوب خصوصي شاكي بحث ، مورد جرايم خصوص در را دولتي دواير ساير يا فرهنگي ميراث
.است
سازمان درخواست و اعلام از قبل قضايي مرجع كه ميگردد حاصل معنا اين فوق ، موارد جمع از
و عمومي دادگاههاي دادرسي آيين قانون ماده 4.ندارد رسيدگي به تكليفي فرهنگي ، ميراث
تقسيمبندي دسته سه به دعوا تعقيب و اقامه حيث از را جرايم كيفري ، امور در انقلاب
.ميكند
كرده شكايت خصوصي شاكي چه است ، قضايي حوزه رئيس عهده به آنها تعقيب كه جرايمي:اول دسته
.باشد نكرده يا
.شد خواهد متوقف تعقيب وي گذشت با و ميشود تعقيب شاكي شكايت با كه جرايمي:دوم دسته
.شد نخواهد متوقف تعقيب وي گذشت با و ميشود تعقيب شاكي شكايت با كه جرايمي:سوم دسته
انواعياد از يك كدام تابع جزايي امر كه اين تعيين و تفكيك ماده اين تبصره
ماده 727 ميدهد انجام را تفكيكي چنين كه قانونيميداند قانون موجب به را است شده
پيشنهاد.شد گفته سخن تاريخي آثار به نسبت آن نكوهش در كه است اسلامي مجازات قانون
تا شود محسوب گذشت قابل غير بارز جرايم جمله از فرهنگي ميراث عليه ارتكابي جرايم ميشود
.باشد نداشته فرهنگي ميراث سازمان شكايت طرح به نياز آنها به رسيدگي كه اين
ميماند باقي آنان يادگارهاي و سنتها اما ميميرند ، بشر افراد:نكنيم فراموش خاتمه در
بيت نوشتهاي ، هر سطر سطر لابهلاي در را خود هويت و خويش حيات واقعيت آينده نسلهاي تا
(2).كنند پيدا گذشتهاي ، از مانده آنچه هر قصه و بنايي هر آجر نقشي ، هر سايه شعري ، هر
كاميار غلامرضا
دادگستري يك پايه وكيل
:پانوشتها
.فرهنگي ميراث سازمان اساسنامه ماده 1 -1
هنگام به فرهنگي اموال از حمايت قرارداد مقاله -حقوقي تحقيقات مجله نوربها ، رضا دكتر -2
.ايران عليه عراق درجنگ آن اعمال و مسلحانه نزاع
فرهنگي نشريات با آشنايي
:سردبير و مدير /تومان صفحه ، 1950 400-شهريور 1381 -مرداد شماره 25 ، چهارم سال /بخارا *
تلفن23001470911 /پستي16615655 صندوق /ساطعي طوبي:داخلي مدير /دهباشي علي
صاحب /تومان 400-صفحه 36-آذرماه 1381 و 160 ، شماره 159 هفتم ، سال /كتاب جهان *
-تلفن18/اميريار فرخ مجيدرهباني ، :نظر زير /خادميان طليعه:مسئول مدير و امتياز
.پستي 776515875 صندوق /8734517
:مسئول مدير /تومان صفحه ، 200 آذر 1381 ، 64 اول ، شماره اول ، سال /قرآن آموزش رشد *
وزارت كمكآموزشي دفتر انتشارات از) ميرباقري سيدمحسن دكتر:سردبير /حاجيانزاده عليرضا
اينترنتي نشاني /پستي656515875 صندوق /(داخلي 255)تلفن 98843251 /(پرورش و آموزش
www. roshdmag. org
تابستان شماره 34 ، نهم ، سال /((ع)رضا امام اسلامي معارف موسسه قرآني فصلنامه)بينات *
پستي صندوق /پويا حسن:سردبير /محمدعبداللهيان:مسئول مدير /تومان صفحه ، 300 208/1381
www.:اينترنتي نشاني /قم 7739747 در دورنگار /قم 7742010 در تلفن /قم 16737185 در
Islamic databank
، 64 شماره 3 -آذرماه1381 هجدهم ، سال /(پرورش و آموزش وزارت پرورشي ماهنامه) تربيت *
علي دكتر:مسئول مدير /مهارتي و نظري پرورش و آموزش معاونت:امتياز صاحب /صفحه
:نشاني /تلفن8825688 /مهدوي سعدي:داخلي مدير /كفاش رضا حميد:سردبير /اصغرخاني
.پرورش و آموزش شماره 3 ساختمان جنوبي ، ايرانشهر نبش -طالقاني آيتالله خيابان
فرهنگي مشترك جشنوارههاي فرانسه و ايران
ميكنند برپا
فرانسه و ايران كشور دو فرهنگي همكاريهاي تعميق و گسترش منظور به:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار فرانسه استراسبورگ و شيراز شهرهاي در فرهنگي مشترك جشنوارههاي
و فرهنگ وزير فرهنگي معاون رمضانپور اصغر علي اسلامي ، جمهوري خبرگزاري گزارش به
سفر فرانسه به كشورمان فرهنگي شخصيتهاي و ناشران از جمعي همراه به كه اسلامي ارشاد
مقامات از برخي با سفر اين در ايران فرهنگي هيات:گفت مطلب اين اعلام با بود كرده
همكاريهاي گسترش و توسعه جهت در را گفتوگوهايي كشور اين معتبر ناشران همچنين فرانسوي
.است داده انجام فرهنگي امور و نشر زمينه در كشور دو
فرانسه خارجه امور وزارت فرهنگي همكاريهاي كل مدير با گفتوگوها دور اولين:گفت وي
نشر زمينه در بويژه كشور دو فرهنگي روابط توسعه اراده بر ملاقات اين در و گرفت انجام
.شد تاكيد فرانسه و فارسي كتب
كارشناسي آزمون در شركت كارت توزيع زمان
آزاد دانشگاه ناپيوسته
آزاد دانشگاه سال 1381 ناپيوسته كارشناسي آزمون جلسه به ورود كارت:فرهنگي علمي گروه
.شد خواهد توزيع جاري سال آذرماه و 27 چهارشنبه 26 و سهشنبه روزهاي در اسلامي
شهرستاني و تهراني داوطلبان كليه اسلامي ، آزاد دانشگاه آزمون مركز گزارش به
محل و زمان به نسبت اطلاعات و آفرينش روزنامههاي در مندرج اطلاعيه تهيه با ميتوانند
.نمايند حاصل اطلاع آزمون جلسه به ورود كارت توزيع
مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون عضو
نيست ممكن تحقيقات به كشور بودجه از درصد يك اختصاص
كشور بودجه از درصد يك اختصاص و پژوهش بخش در توسعه سوم برنامه تحقق:فرهنگي علمي گروه
.است غيرممكن آينده سال پايان تا تحقيقات امر به
ستاد با گفتگو در اسلامي شوراي مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون عضو شيرزاد احمد دكتر
از كمتر كه كشوري هر جهاني ، شاخصههاي براساس:گفت مطلب اين اعلام با پژوهش هفته خبري
شمار به فقير كشورهاي زمره در دهد اختصاص پژوهش بخش به را داخلي ناخالص توليد درصد نيم
هم آن كه است درصد صدم حاضر 33 حال در ايران پژوهشي بودجه كه است حالي در اين ميآيد ،
.ميگيرد تعلق پژوهشي غير فعاليتهاي انبوه توليد و صنعتي بخشهاي به
تقاضاي و نمايندگان نامه به اشاره با اسلامي شوراي مجلس در اصفهان مردم نماينده
.است شديد ضعف داراي كشور پژوهشي بودجه:گفت دولت از كشور پژوهشي بودجه افزايش
و فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت تشكيلات و وظايف شرح قانون ماندن زمين بر از شيرزاد
:افزود و كرد ياد كشور در پژوهشي امور پيشرفت مانع عنوان به نگهبان شوراي توسط آن رد
است لازم و باشد كشور علمي توسعه سكاندار نميتواند فرهنگي انقلاب عالي شوراي خسته نهاد
.شود واگذار توانمند سازمانهاي به امور اين
فناوري و علمي توسعه راهبردهاي كنگره
يافت گشايش ايران
در مراسمي طي ديروز صبح ايران فناوري و علمي توسعه راهبردهاي كنگره:فرهنگي علمي گروه
.يافت گشايش كشورمان رئيسجمهور خاتمي محمد سيد سخنان با پژوهش هفته از روز نخستين
علوم توجه قابل توسعه رغم به:گفت مراسم اين در رئيسجمهور خبر ، مركزي واحد گزارش به
اين كه داريم جهاني شاخصهاي با ملاحظهاي قابل فني و علمي شكاف هنوز كشور در فناوري و
كارهاي و ساز فراهمكردن وي.ميكند طلب را فناوري و علوم توسعه به بيشتر توجه امر ،
نبايد:گفت و دانست حكومت وظيفه را علم اهل براي معنوي و مادي امنيت ايجاد در مناسب
مشغول خود به را ما متفكران و متخصصان انديشمندان ، خاطر دغدغهها ، اينگونه دهيم اجازه
.ميكند طلب را كشور قواي و بخشها همه اهتمام عزم اين البته و كند
برنامهاي و قانونمند پيشبرد در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت تلاشهاي از خاتمي آقاي
از بقا شرط عنوان به علمي توسعه:گفت و كرد قدرداني كشور در عالي آموزش و پژوهش
توسعه ملي سند دو و ملي طرح گزارش وجود 9 رئيسجمهوري.است دولت برنامهاي اولويتهاي
را كنگره اين در نانوتكنولوژي يا عالي فناوريهاي زيرساختهاي توسعه و فناوري زيست
در بيترديد:افزود و دانست كشور مبرم نيازهاي و علمي نهادهاي ميان فاصله كاهش نشانه
توسعه در را عزمها و ايدهها اين ميتوان واقعبيني و اخلاق انصاف ، از آكنده فضايي
و امروز:كرد تصريح خاتمي آقايكاست راه دشواريهاي و موانع از و ديد بهتر كشور علمي
مقتضيات و داد قرار كار مبناي را علم توسعه بايد رو اين از ميزند ، رقم علم را ما آينده
تجربي علوم توسعه تضعيف به كه اقدامي هر:گفت رئيسجمهوري.پذيرفت را آن تحقق لوازم و
ما جامعه فرداي و امروز براي باشد ، كه نيتي هر با شود ، منجر طبيعي و انساني از اعم
.است خسارتآفرين و زيانبار
را غيردولتي و دولتي بخشهاي نقش و سهم تغيير امكان كه سياستهايي تدوين رئيسجمهور
خصوصي ، بخش فعالشدن:گفت و دانست انكارنشدني ضرورتي كند ، فراهم كشور علمي توسعه در
براي لازم قوانين تدوين و رقابتي ساختار ايجاد براي لازم بسترهاي فراهمكردن مستلزم
.است معنوي مالكيت حق از حمايت
سال ، فناوري و پژوهش دستاوردهاي نمايشگاه سومين از مراسم اين پايان در رئيسجمهوري
و تحقيقات آخرين از و كرد بازديد تهران بينالمللي نمايشگاههاي دائمي محل در مستقر
.شد مطلع كشور پژوهشي موسسات ديگر و ها دانشگاه پژوهشي و علمي دستاوردهاي
|