شهرها قديمي بافتهاي نوسازي براي طرحي
شهردار يك شهر يك
نميشود درمان سازي جاده با بيمار تهران
!هوا و آب بدي حقوق فوقالعاده
نيست تئاتر صحنه تصادف صحنه
بدهيم پاداش كودكان به چگونه
شهرها قديمي بافتهاي نوسازي براي طرحي
دو كه نوسازي و تجمع دستاندركاران و سازندگان كليه اسلامي ، شوراي مجلس تصويب درصورت
به نفر هزار جمعيت 250 با شهرهايي در را بيشتر و اداري و خدماتي تجاري ، مسكوني ، واحد
.ميگيرند قرار حمايت مورد كنند ، نوسازي و تجميع بالا
و مادي خسارتهاي از پيشگيري منظور به تهران شهرداري تهرانشهر ، خبري سايت گزارش به
فرسوده بافتهاي نوسازي و احيا نيز و زلزله ويژه به طبيعي حوادث و بلايا از ناشي معنوي
انصاري ، به خصوص اين در را واحدهاي ماده پيشنهاد فرهنگي ، و تاريخي ارزشهاي فاقد و
.است كرده ارائه مجلس در تهران مردم نمايندگان مجمع رئيس
عنوان شود تصويب و مطرح مجلس در فوريت دو قيد با شده خواسته كه واحده ماده اين در
هرگونه پرداخت از شهرداري معرفي با و مصوب طرح براساس فروشندگان و سازندگان كه است شده
معاف جديد سازهاي و ساخت نخست مرتبه فروش و عوارض تجميع مراحل در انتقال و نقل ماليات
.شد خواهد عمل عمراني طرحهاي مقررات طبق عينا مصوب طرح در املاك خريد براي و هستند
هستند موظف نيز وابسته سازمانهاي و شركتها و مخابرات نفت ، نيرو ، وزارتخانههاي
وجهي هرگونه دريافت بدون مصوب طرح تلفن و گاز فاضلاب ، و آب برق ، انشعابات وصول به نسبت
نسبت تنها و كنند اقدام تجمعي پلاكهاي انشعابات سرجمع معادل و انشعاب وصل هزينه جز به
.هستند مجاز انشعاب حق دريافت به نسبت تجميعي پلاكهاي انشعابات جمع بر اضافه ميزان به
با تراكم و زيربنا عوارض پرداخت از نيز تجميعي پلاكهاي اعياني مجموع معادل سازندگان
.هستند معاف يكسان كاربري
تصرفي ، مالكيتي ، ابعاد از طرح در واقع املاك مشكلات و مسايل كليه طرح اين براساس
هياتي در است املاك و اسناد ثبت عمل حوزه در كه مواردي تمام عام بهطور و اسنادي اختلاف
از يكي و شهرداري حقوقي نماينده يا مديركل استان ، املاك و اسناد ثبت كل مدير از مركب
براي ميتواند هيات و ميشود صادر مقتضي راي و مطرح استان دادگستري رئيس انتخاب به قضات
صادر را خود راي و شهود ، شهادت و تحقيقات با و استفاده ثبتي خبرگان از موضوع به رسيدگي
از روز ظرف 20 اعتراض عدم صورت در و ميشود ابلاغ طرفين به محل ثبت توسط صادره راي.كند
هستند آن اجراي به مكلف مورد حسب شهرداريها املاك و اسناد ثبت ادارات راي ابلاغ تاريخ
در اعتراضات اين به رسيدگي.ميشود هدايت دادگاه به معترض اعتراض ، وصول صورت در و
.بود خواهد نوبت از خارج نيز دادگاه
حداقل با را مسكن بخش بانكي تسهيلات از درصد ساله 50 همه است مكلف دولت همچنين
انجام در تسريع منظور به ديگر سوي از.دهد اختصاص امر اين به بلندمدت اقساط و كارمزد
با يا و خود سرمايه با موسساتي تاسيس طريق از ميتوانند شهرداريها شهرها ، نوسازي
.كنند اقدام قانون اين تسهيلات از استفاده با و خصوصي بخش مشاركت
شهردار يك شهر يك
نقاط اقصي در
حوزه كه آنان وآشناست نامي ميسپارند ذهن به را نامها كه آنان براي جولياني رودي
حادثه از پس كه مردي.شنيدهاند بارها و بارها را او نام هم است شهري مسائل تخصصيشان
.است نيويورك شهردار او.آمد زبانها سر بر بارها و بارها تصويرش نامو سپتامبر 11
كلان نماد هزاران و پنجم خيابان و والاستريت خيابان دوقلو ، برجهاي شهر نيويورك ،
او درباره سال 2001 در كتاب دو كه دارد شهرداري ميشود ، دهكده كه جهاني در را بودن شهر
گذشته سال سپتامبر ماه ماتمزاي روزهاي در كه است مردي جولياني رودي.است شده منتشر
.ببخشد آرامش آن ساكنان و شهر توانستبه
.است كرده منتشر "رهبري" عنوان با نيويورك شهر اداره در تجربهاش درباره كتابي خود او
و آموزهها از مملو جزوهاي باشد ، نيويورك حاكم خاطرات كه اين از پيش و بيش كتاب اين
.باشد مفيد پستي هر در مديري هر براي شايد كه است تجربههايي
.ميطلبد را مديريت نوع همان كه ميداند بزرگي بنگاه را نيويورك چون شهري مديريت او
مناسب چشمانداز تعريف نيويورك ، چون نشدني اصلاح شهر اداره در را خود موفقيت جولياني
كه مردم نماينده عنوان به بعد و ميكند تصوير نيويورك آينده از تصويري او.ميداند
شهردار ، اين نهايت در و.داند مي پاسخگو و مسئول را خود هستند نيويورك ، بنگاه سهامداران
.كند تهيه بوروكراسي از را مديريتش حوزه است شده موفق
نميشود درمان سازي جاده با بيمار تهران
صحبت براي كارشناسان نوبت
نظارت و ارتباطات اطلاعات ، پردازش زمينههاي در نوين فناوريهاي تلفيق شهر تهران
گستردهاي اطلاعات به دستيابي امكان است هوشمند نقل و حمل سامانه همان كه الكترونيكي
معابر و انرژي منابع از ميتوانند همگان و ميكند فراهم را سفر مسيرهاي انتخاب درخصوص
كه تهران كلانشهر براي بهويژه فناوري اين كاربردكنند استفاده ممكن شكل بهبهترين
حاضر حال در.بود خواهد چشمگير بسيار است گريبان به دست هوا آلودگي و ترافيك معضل دو با
نظر مد راهها شبكه گسترش و جادهسازي تنها ، ترافيكي شاخصهاي به توجه بدون تهران در
نيز را طرحها اجراي طولاني زمان زياد هزينه صرف بر علاوه كه است گرفته قرار
.دربرميگيرد
خودروها افزايش به نسبت راهها توسعه نمودار پيشرفته كشورهاي در كه است درحالي اين
مراتب به نيز خودرو سرانه كشورها اين در كه داشت نظر در بايد البته و است روبهكاهش
آينده دهسال براي سفر تقاضاي افزايش آمريكا كشور در مثال عنوان به.است ايران از بيشتر
اول حل راه.دارد وجود حل راه دو آن به پاسخگويي براي كه است شده پيشبيني درصد 30
از مشكلاتي كه ساخت راه كيلومتر سالانه7100 بايد آن براساس كه است راهسازي بر مبتني
و دارد دنبال به را اوليه مواد و ساخت شرايط متخصص ، نيروي اجرايي ، ظرفيت محدوديت قبيل
و دربرميگيرد نيز را جادهها اطراف در ارتباط شدن قطع يا زيستمحيطي مسائل چون تبعاتي
كاربري و راه توسعه تلفيق كه دوم روش در.است دلار ميليارد آن 150 اجرايي هزينه البته
حمل سامانه با درصد و20 راهسازي با سفر تقاضاي درصد است 10 نقل و حمل هوشمند سامانه
يعني است دلار ميليارد آن60 براي نياز مورد هزينه كه ميشود داده پوشش هوشمند نقل و
دلار ميليارد سفر90 تقاضاي درصدي رشد 30 دادن پوشش براي هوشمند سامانه از استفاده با
.است شده صرفهجويي
!هوا و آب بدي حقوق فوقالعاده
شهروند صداي
كارمندي چنانچه آن حسب به كه وجودداشت قانوني دولت استخدامي مقررات در پيش سالها
شهرهاي از يكي به تهران از
حقوق فوقالعاده از خود مزاياي و حقوق بر علاوه ميبايست ميشد منتقل هوا و آب بد
وجود مقررات اين حال ، هنوزنمايد استفاده هم هوا و آب بدي فوقالعاده نام به ديگري
يا شود يافت كشورمان از نقطهاي در تهران از هواتر و آب بد شهري يا و خير يا باشد داشته
تصويب به قانوني پيش سال چند آن براي كه موضوعمشابهي ولي !بيخبرم آن از متاسفانه نه
علمي مراكز در كه كاركناني كه ميباشد تشعشع حق نام به ازفوقالعادهاي استفاده رسيد
يا و يونيزان اشعه مثلابا كار انجام حين در و داشته اشتغال بيمارستانها و تحقيقاتي و
.ميگردند بهرهمند هم شغلي حقوق فوقالعاده اين از دارند سروكار راديواكتيو مواد
واجد را خود و داشته عهده به دانشگاه در را بهداشت فيزيك درس تدريس سالها كه نگارنده
اثرات نمودن مقايسه صلاحيت
از برخورداري ميزان با (مربوطه كاركنان دريافت مقدار نسبت به) مزبور اشعه محيطي زيست
زحمتكش ماموران توسط تهران خيابانهاي راههاي چهار در آلوده هواي محيطي زيست اثرات
كه اجتماعي عدالت ديدگاه از تاكنون چگونه كه ميكند تعجب رانندگيميداند و راهنمايي
اين تازه.است نشده اقدامي باره اين در است محترم دولتمردان نيكوي بسيار شعارهاي از يكي
نميتوانيم كه بيطاقت ، رانندگان ما عجله كه است رواني روحي بار آن از جدا ريسكپذيري
از سريعتر عبور براي و نماييم تحمل آلوده هواي آن در را قرمز چراغ توقفپشت دقيقه دو
اثر در كه نقليه وسيله بيشمار تعداد با و ميشويم مقررات از تخلف انواع مرتكب راه چهار
مامور جان و جسم بر را مضاعفي رواني فشار و استرس ميشوند ، قفل هم در بيطاقتيما همين
اصولا كه مشكلاتي) ندارد مشكلات اين بروز در سهمي هرگز اينجانب نظر به كه بيچاره
و امر متولي سازمانهاي و ادارات مطبوع و تميز هواي واجد و لوكس اطاقهاي بايستيدر
از دور ميرسد بهنظر لذا.مينماييم وارد (!بشود انشاءالله كه بشود حل موازيالوظائف
مجلس در آينده سال بودجه لايحه تصويب موضوع زودي به كه زمان اين در اگر نباشد منطق
پيشبيني مزبور لايحه در كه مسائلي اغلب و ميگيرد قرار بررسي و طرح مورد اسلامي شوراي
تبصرهاي صورت به و ميگيرد قرار مردم محترم نمايندگان تاييد آنمورد ضرورت و است نشده
لايحه به ماموران از دسته اين براي هم شغلي فوقالعاده ميشود اضافه مزبور لايحه به
.شود برداشته اجتماعي عدالت راه در ديگري كوچك قدم آن تصويب با تا شود اضافه بودجه
.انشاءالله
بهزاد جلالي غلامرضا
نيست تئاتر صحنه تصادف صحنه
شهر در
بوقهاي درميان پليس خودروي و آمبولانس آژير صداي -جنوب به شمال -مدرس اتوبان -تهران
مدرس اتوبان شمال به جنوب درحاشيه پيچيده ، درهم چسبيدهاند هم به كه خودروهايي ممتد
كاميون يك و اتوبوس يك.است اتوبان غرب به نگاهها همه.كردهاند توقف اتومبيل چندين
.است شده شبانه ترافيك اين باعث كه هستند حادثهاي شدن ديده مانع
آژير به ميكردند حركت مدرس جنوب به شمال مسير در ساعت آن در كه خودروهايي از يك هيچ
صحنه ديدن:داشت بسيار اهميت آنها برايهمه چيز دو:نميدادند اهميتي آمبولانس ممتد
.سنگين ترافيك از گذشتن و حادثه
تماشاگران اين هم پليس.نبودند تصادف مجروحين فكر به اصلا حادثه ، اين تماشاگران
.نميكرد تشويق خيابان كردن خلوت براي را خودروسوار
ميخواستند همهگرفت جريان ديگري مسابقه كرد باز را خود راه آمبولانس بالاخره وقتي
.بگذارند سر پشت را سنگين ترافيك اينترتيب به و كنند حركت آمبولانس سر پشت
پيچيده رنگيدرهم سرمهاي پيكان:بود خودروها سرنشينان بد وضعيت گوياي تصادف صحنه
.بودند شده رانده گوشهاي به هم پرايد يك و پژو يك بود ، شده
به حادثه محل در آن سرنشينان و بودند كرده پارك اتوبان حاشيه در خودرو دهها از بيش
.بودند رفته مجروحين و پيچيده درهم خودروهاي تماشاي
هر.است ممنوع اتوبان و خيابان ميان در توقف است ، ممنوع اتوبان حاشيه در كردن پارك
.كند باز پليس خودروي و آمبولانس براي را راه است موظف رانندهاي
رانندگي سانحه يك مجروح چندين مدرس بزرگراه جنوب به شمال تهران ، در يكشنبه شب اما
حادثه اين خبر ميخواستند همه گويا.برسند امدادگران تا كشيدند انتظار دقيقه از10 بيش
.ببرند خانههايشان جزءبه به جزء و كامل را
بدهيم پاداش كودكان به چگونه
;اشاره
از برخي كه ميشود گرفته نظر در پاداشي كارها انجام مقابل در معمولا كنوني جامعه در
انسانها عادات و روحيه به پاداشها اين دادن.مادي برخي و است معنوي پاداشها اين
.هستند مادي پاداش انتظار به نيز برخي و معنوي پاداش منتظر انسانها از بعضي.دارد بستگي
نيز برخي و بوده پيشقدم مادي پاداشهاي دادن در خود نيز انسانها از بسياري مقابل در
اسلام در همچنانميكنند اكتفا معنوي پاداش به دانسته شرع خلاف را مادي پاداش دادن
ناپسند و پسنديده عادات اين ريشه حقيقت در ميشوند محسوب گناهكار دو هر مرتشي و راشي
ارائه در كه نادرست شيوههاي.است نهفته فرد طفوليت دوران الگوهاي و والدين تربيت در
و ناپسند رفتارهاي بهپيدايش منجر ميشود اتخاذ نامطلوب رفتار ازاي در كودك به پاداش
فرد كه ميشود اين به منجر تربيتي پسنديده شيوههاي مقابل در و ميگردد جامعه در فراگير
انجام مقابل در كسي به خود نه و دارد مادي پاداش انتظار كار انجام مقابل در نه هرگز
.ميدهد رشوه ديگر تعريفي به مادي ، پاداش خواستههايش
چيست؟ پاداش
سبب و ميافتد اتفاق رفتار از بعد بلافاصله كه ميدانند رويدادي معمولا را پاداش
بخصوصي رفتار دنبال به كه است چيزي پاداش اين بنابر ميشود ، رفتار آن اجراي افزايش
.ميشود رفتار آن (بروز دفعات تعداد افزايش يا) نيرومندي سبب و ميآيد
ميكنيم ، تعريف ميگذارد كودك در كه تاثيراتي بنابر مقاصدمان ، به توجه با را ، پاداش چون ،
.نيايد حساب به پاداش ديگري براي ميآيد ، حساب به پاداش كودك يك براي كه چيزي است ممكن
ديگر كودكان و دارند دوست را آبنبات لواشك ، خشك ، آلبالو خوردن كودكان از بعضي
ترجيح را دوستانشان با بازي و كوچه به رفتن نيز وبرخي رنگي مداد كتاب ، اسباببازي ،
به پاداش كودكشان براي چيز چه كه بدانند والدين كه دارد اهميت بسيار اين بنابر.ميدهند
.ميآيد حساب
پاداش انواع
خوراكيها -
نوشابهها -
اشياء -
فعاليتها -
كلامي تحسين -
غيركلامي بيان -
مادي پاداش -
كاملا نوشابه و غذا كه حالي در نيست موثري پاداش كلامي تحسين كودكان از بسياري براي
به هرگاه كه شود طرحريزي طوري بايد ندهد بها كلامي تحسين به كودك اينكه ولو است موثر
بيان و كلامي تحسين ميشود داده فعاليت و اشياء و نوشابه و خوراكي انواع از پاداش كودك
ميدهيد ، كودك به كه پاداشي نوع از صرفنظر كلي ، بهطورشود گرفته نظر در نيز غيركلامي
:جمله از كنيد توام بيكلام احساسات ابراز و كلامي تحسين با را او حتما كه است اين مهم
و گرفتن آغوش در و بوسيدن و لبخند با را ،"آفرين" ،"خوب بسيار" ،"ميكنم افتخار تو به"
فراموش والدين گاهي.هستيد راضي او از بفهمد كودك كه كنيد كاري و كنيد همراه كردن نوازش
باج نوعي را دادن پاداش نيز برخي و بدهند پاداش كودك به صحيح رفتار براي كه ميكنند
راه امر اين در نيز والدين از بسياري و ميكنند خودداري كار اين از و ميدانند دادن
كرد؟ بايد چه راستي به.ميگيرند پيش در افراط
پاداش برنامههاي
در ليكن.است لازم ميدهد انجام صحيحي رفتار كودك كه درهربار پاداش از استفاده كه گفتم
از كودك است ممكن موارد از بعضي در و نيست خوبي كار پاداش از مداوم استفاده مواردي
والدين است ممكن يا و دهد انجام كمتر را مطلوب رفتار اين بنابر و شود خسته پاداش گرفتن
اين اينكه ولو دهند ، پاداش كودك به ميكند بروز صحيح رفتار هربار كه باشند نداشته فرصت
ميدهد نشان تحقيق.دهيم پاداش صحيحاش رفتار هر براي را كودك كه باشد داشته وجود امكان
شده داده مداوم بطور پاداش كه موارد اغلب در باشد روش مطلوبترين روش اين است ممكن كه
بهطور كودك به است بهتر.است يافته كاهش سرعت به رفتار شده ، قطع پاداش كه وقتي است ،
است ذكر شايانكرد نخواهد بروز رفتار كاهش صورت اين در شود داده پاداش سهمي يا متناوب
به ميدهد انجام را نظر مورد رفتار كودك كه هربار از بعد كه است پاداشي مداوم پاداش كه
شدت به را كودك حالت اين كه ميشود داده او به ميكند رفتار والدين بدلخواه ديگر تعريف
متناوبپاداشي پاداش ولي ميشود دلزده پاداش از برعكس يا و ميكند وابسته پاداش به
.ميشود داده او به ميدهد انجام درست رفتار كودك اينكه از بعد دوره به دوره كه است
مادي پاداش
خوراكيها ، قبيل از چيزهايي كودك به پيوسته مربيان و والدين اگر نيست واقعبينانه
باشد موثرتر شايد و بهتر (نمادين پاداش نظام) مادي پاداشبدهند پاداش...و نوشابهها
چنين.بگيرد نمادين پاداشي نظر مورد رفتار اجراي براي ميتواند كودك آن وسيله به كه
شغلي) مختلف رفتارهاي اجراي ازاي در مردم كه است خودمان پولي اقتصاد نظام به شبيه نظامي
پاداش بعد و ميكنند دريافت (اسكناس) نمادين كاغذ (ميدهند انجام كه كاري) ،(دارند كه
مبادله...و اتومبيل خانه ، لوازم لباس ، غذا ، و واقعي پاداشهاي با خودرا كاغذي نمادين
.ميكنند
انجام ازاء در دارد را خود شخصي امور از غير به اموري انجام توان كه كودكي به ميتوان
نمادين پاداشي ميكرد پارو را پشتبام برفهاي افشين وقتي".داد نمادين پاداشي كار آن
".ميخريد كتاب خود براي كاغذي نمادين پاداش آن با كه ميگرفت
بعد و ميريزند "پول" او قلك در خود كودك مطلوب رفتار انجام مقابل در والدين از بسياري
نظام همانند پاداشي شيوه اين ميكنند تهيه را كودك علاقه مورد اشياء پول آن از مدتي از
.ميكند آشنا نيز زندگي ديگر واقعيتهاي با را كودك امر اين و است پولي اقتصاد
رفتار وقت هر كه بودم كرده تهيه طلايي ستارههاي بچهها براي:ميگويد دولتشاهي خانم
ميخريدم را آنها ستارههاي ماه هر پايان در و ميدادم آنها به ستاره يك داشتند مطلوبي
ميديدم و كنند راتهيه خود علاقه مورد اشياء كه ميدادم پول آنها به ستاره مقابل در و
آن تعداد بر كه ميكردند سعي و ميشمردند مرتب را خود ستارههاي بچهها ماه طول در كه
آقاي.است موثر بسيار كودكان مطلوب رفتار بهبود جهت در دادن پاداش سبك اين.كنند اضافه
به هرماه پايان در و ميزد + علامت يك عباس پسنديده هركار براي ديواري تقويم روي ساجدي
با داشت نياز عباس كه را آنچه و ميگرفت نظر در پاداشي او براي مثبت علامتهاي ازاء
آشنا نيز خانواده اقتصاد با عباس شيوه اين با كه است معتقد وي. ميخريد اولويت تعيين
گرفته نظر در اولويت بايد نيز خريدها براي كه ميكند درك بهتر را واقعيتها و ميشود
.شود
معنوي پاداش از مادي پاداش تمايز وجه
و خوي و خلق به و ميشود كودك وجودي ارزش تثبيت باعث پاداش اهداء كه است اين واقعيت
كودكان والدين ، سوي از جايزه اهداء با آن بر علاوه ميبخشد استحكام او شايسته رفتار
در مادر وقتي بالعكس يا و است كدام والدينشان نزد پسنديده و مطلوب رفتار درمييابند ،
را او خواسته او ناشايست رفتار ازاي در بالاجبار و ميآيد ستوه به كودكش دست از فروشگاه
دادن.آيد بار توقع پر و لوس كودك كه ميشود موجب عمل اين تكرار مطمئنا ميكند تامين
رفتار بر منفي تاثير كه ميشود محسوب كودك به دادن رشوه كودك به پاداشها چنين اين
بسياري از كودكان رفتار تمامي با ارتباط در والدين صبوري ميگذارد ، كودك ناپسند
و كنيد تشويق پسنديده خوب رفتار ازاي در را كودك وقتي.ميكند جلوگيري ناهنجاريها
خواهد تميز نامطلوب رفتار از را مطلوب رفتار كودك مطمئنا بگيريد نظر در پاداشي برايش
.دهيد پاداش او به كه بود خواهد آنگونه و داد
پسنديده واژههاي از استفاده
كودكان درخواست و رفتار مرز و حد و انتظارات تعيين كه معتقدند اطفال روانشناسي متخصصين
.است برخوردار خاصي اهميت از والدين سوي از
و حساس دختر حال عين در بود شيطان خيلي بود كه كوچيك ليلا:ميگويد خانم فاطمه
چه نميدانستم شيطنتهايش مقابل در ميداد گوش خوب من حرفهاي به و بود هم نكتهسنجي
:گفتم او به كنم آرامتر را او واژهها كمك به گرفتم تصميم اينكه تا كنم
."ميدهم شكلات بهت شدي ادب با و شد درست رفتارت شدم مطمئن هروقت ليلا ببين"
شگفتانگيز بهطور "هروقت" واژه از استفاده خصوص به كردم تعيين كه شروطي و حدود اين با
اختلاف وجود با واژهها:ميافزايد ادامه در خانم فاطمه.شد آرامتر و مطيعتر ليلا
گفتار لحن و بيان طرز حتي مثبت چه و منفي چه هستند تاثيرگذار بسيار حساس و ظريف بسيار
.دارد كودك رفتار در تاثيربسزايي نيز
حاصل نتيجهاي چنين ميشد استفاده ديگر واژه هر از "وقت هر" واژه جاي به مطمئنا
."اگر" مثل شرطي واژههاي بخصوص نميگشت
داشته خاص عنايت بيان طرز و گفتار لحن و واژهها به بايد شرط تعيين هنگام در والدين پس
.باشند
كودك براي حدود و حد تعيين
بروم خريد به او با نميتوانستم كنم چه پسر اين دست از نميدانستم:ميگفت ابطحي خانم
كلافهام كه ميانداخت راه داد و جيغ خواستههايش براي آنقدر نميگذاشت برايم آبرو
اختصاص خواستههايش به دارم همراه خريد براي كه پولي بيشتر ميشدم مجبور هميشه.ميكرد
روز يككرد حل براحتي مادرم مرا مشكل اين خوشبختانه نشويم توجه جلب فروشگاه در تا بدهم
مادرم كرد خواستههايش براي داد و جيغ به شروع شاهين و بوديم رفته فروشگاه به هم با كه
خواسته يك ميتوانيم فقط ما ميخواهي ، چه بده نشان:گفت و گرفت را او دست هركاري از قبل
ماشين يك مدتي از پس كرد نگاه اطراف به شاهين.بگير تصميم سريع كنيم برآورده را تو
پايان تا كه شد باعث كار اين خريد او براي و انتخاب خودش هم شكلات يك مادرم كرد انتخاب
خواسته هيچ بدون ما كنار در راحت و خوشحال هم شاهين و كنيم خريد راحتي به بتوانيم ما
.داشت حضور ديگر
حد اين به والدين وقتي و دارد حدودي و حد معمولا بچهها خواسته كه است كرده ثابت تجربه
به نكردن توجه كه صورتي در و نميكنند عمل آن برخلاف بچهها مطمئنا كنند توجه حدود و
تحت را بزرگترها خود عملكرد و رفتار با كودك كه ميشود اين به منجر كودك خواستههاي
والدين از ديگر تعريف به و شود مسلط برآنها اهدافاش به نيل براي و آورده در خود كنترل
.بدهند رشوه او به مرتب كودك شر از رهايي براي نيز والدين و كند باجگيري
پاداش در موثر عوامل
در آنچه درباره اختصار به است كدام آن برنامههاي و چيست پاداش شد تشريح كه اين از پس
ميپردازيم است دخيل پاداش بودن موثر
پاداشي كسي از كودك بايد حتما پاداش ، تاثير رساندن حداكثر به براي دهنده پاداش نقش -1
.باشد توجهش و علاقه مورد كه بگيرد
پاداش كميت و كيفيت -2
پاداش يا و باشد كهنه و شكسته يا و باشد آلوده و خراب كه ندهيد پاداشي كودك به هرگز
پاداشي نوع هر در اعتدال حد ميبايستي كند مصرف را آن نتواند كودك كه باشد زياد آنقدر
.شود رعايت شده برشمرده پاداشهاي انواع از
پاداش نوع -3
پاداشها در ميدارند دوست را تنوع هم كودكان ميدارند دوست همگان را تنوع كه همانطوري
.كنيد رعايت را تنوع
پاداشي برنامه -4
كه نوع هر از پاداش دادن در را تناوب بلكه ندهيد پاداش كودك به پيوسته و مدام بهطور
.بگيريد نظر در باشد
پاداش فوريت -
.است صحيح رفتار بروز از بعد آن دادن سرعت پاداش در موثر عوامل مهمترين از يكي
پاداش دريافت و صحيح پاسخ اجراي بين فاصله هرقدر كه رسيدهاند نتيجه اين به پژوهشگران
:كلي قاعده به يافته اينمييابد كاهش پاداش اثر باشد بيشتر
"شود داده كرد اجرا را نظر مورد مطلوب رفتار كودك اينكه از بعد پاداش"
نوازش يك و لبخند يك ولو نيست ، جايز تاخير
تحسين با پاداش كردن همراه -
وقت هيچ بكنيد هم تحسين را او ميدهيد پاداش كودك به كه وقت هر بايد امكان صورت در
.ندهيد تحسين بدون را پاداش
آخر سخن
به پاداش از استفاده درزمينه مربيان و والدين از بسياري كه گفتهها رايجترين از يكي
گفته اين است دادن باج و دادن رشوه همان كودك به دادن پاداش كه است اين ميآورند زبان
به افراد كردن تشويق براي يا و است فرد در انگيزه ايجاد براي "رشوه" نيست درست ابدا
ترتيب همان به هم باج.ميداند نادرست يا غيرقانوني را آن جامعه كه است كاري دادن انجام
به كردن كمك براي پاداش اما است غيرقانوني كاري انجام براي فردي به شيئي يا و پول دادن
واقع در نادرست نه و است غيرقانوني نه جامعه نظر از كه دهد انجام را كاري تا است كودك
جامعه كه است رفتاري موارد بيشتر در بدهيم ، ياد كودك به ميكنيم سعي معمولا كه رفتاري
وقوع از قبل معمولا را "رشوه" ثانيا ميكند تشويق را آن و است قائل برايش زيادي ارزش
غيرمجاز سرعت خاطر به را شما ميخواهد كه ماموري به دادن پول مثلا ميدهند مطلوب رفتار
را هديه يا و پاداش كه صورتي در.بياندازد راه را شما كار نوبت از خارج يا و كند جريمه
براي كودك به بايد چرا) كه ميشنويم را جمله اين اغلب.ميدهند مطلوب رفتار وقوع از بعد
خود بضاعت در (دهد؟ انجام كه است وظيفهاش و دهد انجام بايد كه بدهم پاداش كاري
و دهد انجام بايد را كاري چه كودك كه بپردازيم فلسفي بحث به زمينه اين در كه نميبينيم
.ميگيريم پاداش كارهايي دادن انجام درازاي ما همه كنم عرض ميخواهم فقط چيست ، وظيفهاش
تشكر ميگيريم كار يك دادن انجام خوب ازاي در رئيسمان يا مافوق از كه پاداشهايي و حقوق
.نكنيم رفتار طريق همين به هم كودك با كه ندارد ودليلي است خوبمان اعمال از قدرداني و
همان به ميشود بزرگسالان ما خوب رفتارهاي از بسياري تداوم باعث پاداش كه همانطور درست
.كرد استفاده كودك در رفتار ايجاد يا كردن نيرومند براي پاداش از بايد ترتيب ،
به مطلوب رفتارهاي آموزش در موثر اجزاء از يكي پاداش از صحيح استفاده كه نماند ناگفته
آماده جسماني و رشدي لحاظ از كودك اگر:دارد محدوديتهايي هم پاداش اما است كودكان
نخواهد فايدهاي باشد جذاب كودك براي كه هم هرقدر پاداش ، نباشد نظر مورد رفتار اجراي
.داشت
پاداش ارائه شيوههاي
.بدهيد او به نامنظم بهطور را جوايز و نماييد غافلگير را كودك پاداش اهداء در -
.ميكاهد كودك مطلوب رفتار بر آن اثر از پاداش بودن يكنواخت -
.ميكند بيشتري انگيزه ايجاد پاداش ارائه شيوههاي تغيير و تنوع -
.بخواهد پاداش داد انجام كاري هروقت كه نياوريد بار شرطي را كودك -
.است لازم وقفه ايجاد گاهي ندهيد ، پاداش او به كودك ، مطلوب رفتار هربار درازاي -
.كنيد تعجيل پاداش دادن در هستند ، برخوردار كمتري سال و سن از كه كودكاني در -
.اوست كنار در بودن براي بيشتر وقت اختصاص كودك براي پاداش بهترين -
صبحي نازخند
|