و ايران همايش به پيامي در جمهور رئيس
جامعه از آگاهي :سال 1400 در اطلاعاتي جامعه
ميانجامد موزون ملي توسعه به اطلاعاتي
جشنواره به نيشابوري عكاس اثر راهيابي
اسپانيا عكس جهاني
:انتظامي نيروي در وكلا كانون نماينده
مسايل به ارتباطي فروغي جداري احضار
ندارد مطبوعاتي و سياسي
شد خارج ملاير در زن يك شكم از كيلويي غده 10
است ريال ميليون سالانه 90 ايدزي بيمار هر درمان هزينه
بازتاب
است جاري زندگي

و ايران همايش به پيامي در جمهور رئيس
جامعه از آگاهي :سال 1400 در اطلاعاتي جامعه
ميانجامد موزون ملي توسعه به اطلاعاتي
ديروز شمسي هجري سال 1400 در اطلاعاتي جامعه و ايران علمي همايش:اجتماعي گروه
با نيز و يونسكو مديركل پيام و جمهوري رياست خاتمي محمد سيد پيام با آذرماه دوشنبه 25
مجامع ايراني سازمان اجتماعات سالن در ارتباطات علوم متخصصان و صاحبنظران مسئولان ، حضور
.كرد كار به آغاز بينالمللي
:است آمده شده ، قرائت رئيسجمهور مشاور خانيكي هادي دكتر توسط كه رئيسجمهور پيام در
و اطلاعات نوين فنآوريهاي كاربرد چگونگي و اطلاعاتي جامعه مختلف ابعاد از آگاهي
توسعه موزون برنامه به ميتواند كه است عواملي جمله از ملي ، توسعه راه در ارتباطات
و ملي مختلف عرصههاي در ديجيتال شكافهاي كاهش نيز و كشور اطلاعاتي و ارتباطي
.كند كمك بينالمللي
زمينه همهجانبه توسعه و شناخت ملي ، توسعه تحقق لازمه:است آمده پيام اين ادامه در
:ميافزايد پيام اين.است ارتباطات و اطلاعات فنآوريهاي فرهنگي و اجتماعي آثار و ها
ميزان نيز و كشور فرهنگي و علمي توليد كيفي و كمي گسترش گروه در ملي توسعه تحقق همچنين
.است گردش در دانش و اطلاعات
آمادگيهاي و بالقوه تواناييهاي از كشور برخورداري بر تاكيد با رئيسجمهوري پيام در
مثبت رهاوردهاي و ارتباطي تحولات ارزنده دستاوردهاي از بهرهگيري بهمنظور بالفعل ،
را موجود ظرفيتهاي قابليت ، بايد توانمنديها ، اين به توجه با:است آمده اطلاعاتي جامعه
.گرفت كار به كشور همهجانبه توسعه و تحرك براي نويني عزم چهارچوب در
و ارتباطات فنآوريهاي توسعه محوري و مهم نقش به توجه با:ميدارد تصريح پيام اين
منظور به بلندمدت برنامهريزي و سياستگذاري براي پژوهش است ، روشن كشور علمي شبكههاي
.دارد ممتازي جايگاه كشور همهجانبه توسعه فرايند در اطلاعات و ارتباطات كاهش
جهت در نيز علمي نشست اين اينكه از اميدواري ابراز با جمهوري رياست پيام ، اين در
تحولات:است كرده عنوان بردارد ، موثري گامهاي اطلاعاتي جامعه مثبت رهآوردهاي
نصب رابي بشر تجربه و دانش از عرصهاي هيچ هستند ، عصر اين ساماندهنده كه تكنولوژيكي
به آسان دستيابي و زندگي متفاوت فضاهاي گشودن در را تازهاي فصل و نگذاشته تغيير از
.دادهاند نويد گوناگون اطلاعات
سياستها نگرشها ، به نياز فرصتها اين از بهرهمندي:ميافزايد پايان در پيام اين
.شود عرضه و طراحي پژوهشي و دانشگاهي مراكز در بايد كه دارد نويني برنامهريزي و
اطلاعاتي جامعه:است آمده پيام اين در.شد قرائت يونسكو مديركل پيام همايش اين در
ارتباطات و اطلاعات نوين فنآوريهاي مهار به توسعه ، تضمين و فقر با مبارزه براي فراگير
تصويري ايجاد يونسكودر سازمان:ميدارد تصريح ادامه در پيام اين.است نيازمند
توسعه و پيشرفت خواهان گوناگوني ، به احترام وجود با كه محور دانش جامعهاي از جهاني
.ميورزد تاكيد است ، همگان براي عادلانه
و مشترك راهبردهاي صورتبندي از سازمان اين:ميكند تاكيد خود پيام در يونسكو مديركل
ميان فاصله كاهش براي آزاد و عادلانه اطلاعات جامعه تشكيل ابزارهاي و روشها ايجاد
.ميكند حمايت اطلاعات نابرخورداران و برخورداران
و فرهنگي سياسي ، اجتماعي ، ابعاد درنظرگيري بدون:است آمده همچنين پيام اين در
.نيست كافي ارتباطات و اطلاعات فنآوري از استفاده و جهاني توسعه به صرف توجه سازماني ،
در ژنو در دسامبر 2003 در كه جهاني اجلاس هدف بر تاكيد با خود پيام در يونسكو مديركل
در اجلاس اين:است شده يادآور ميشود ، برگزار اطلاعاتي جامعه زمينه در تونس در سال 2005
و تفاوتها به نسبت احترام حس با دانشمدار جوامع دورنماي از تصويري ارائه با دارد ، نظر
.كند اهتمام جهان مردم همه عادلانهبراي توسعهاي ارائه
مبتكر كه را ايران اسلامي جمهوري تلاش يونسكو:ميدارد تصريح پايان در پيام اين
سهم اداي منظور به ارتباطات و اطلاعات عصر در ايران زمينه در پژوهشي طرحهاي از حمايت
است بوده (WSIS) اطلاعاتي جامعه جهاني اجلاس مباحث فرايند به كشور اين منطقهاي و ملي
.مينهد ارج صميمانه
جشنواره به نيشابوري عكاس اثر راهيابي
اسپانيا عكس جهاني
نيشابوري جوان دخترعكاس يك اثرهنري:نيشابورگفت جوان سينماي سرپرستانجمن
.يافت راه اسپانيا بينالملليعكس جشنواره امين سي به
كه جشنواره دراين:افزود ايرنا با گو و گفت در دوشنبه روز غلامرضاسلامتي
با جهان برجسته عكاسان ميشود ، برگزار اسپانيا كشور پايتخت در سال هر زمستان
.ميپردازند يكديگر با رقابت به خود تازهترينآثارهنري ارائه
جوانانكشور سينماي عكسانجمن آژانس سوي از ارسالي آثار بين از وي گفته به
آزاد بخش در نيشابور جوان سينماي انجمن هنرجويان از استيلايي تكتم شده خلق اثر
.است شده بينالملليپذيرفته جشنواره اين
برگزار مادريد در ماه بهمن اواخر اسپانيا عكس جشنواره امين سي:افزود وي
.ميگيرد قرار عموم ديد معرض در جهان برجسته عكاسان تصاوير و ميشود
را خود هنري فعاليت و شده متولد نيشابور درشهر سال1360 استيلاييدر تكتم
.است كرده آغاز سالگي از17
در را خود آثار گروهي و انفرادي ششنمايشگاه در تاكنون نيشابوري هنرمند اين
.است داده قرار عموم ديد معرض
كشور جشنوارهبينالملليعكس در نيشابوري عكاس دو هنري آثار گذشتهنيز ماه
.درآمد نمايش به فرانسه
:انتظامي نيروي در وكلا كانون نماينده
مسايل به ارتباطي فروغي جداري احضار
ندارد مطبوعاتي و سياسي
براساس:كرد اعلام انتظامي نيروي در دادگستري وكلاي كانون نماينده:اجتماعي گروه
سياسيو مسايل ارتباطيبا فروغي جداري احضار تهران آگاهي دايره 14 رياست اعلام
.ندارد مطبوعاتي
پيرو:كرد تصريح ايسنا با گفتگو در انتظامي نيروي در وكلا كانون نماينده طلايي علي
حضور با صبح يكشنبه نامبرده تهران ، آگاهي اداره دايره 14 در فروغي جداري محمدعلي احضار
مبني را درخواستي ضمنا و رساند كانون اطلاع به را موضوع مركز دادگستري وكلاي كانون در
آنجايي از:افزود وي.نمود ارائه آگاهي اداره به مراجعه جهت در دادگستري وكيل يك حضور بر
آگاهي اداره دايره 14 رياست با كه تماسي طي روز همان در نبود ، مشخص احضاريه موضوع كه
ارتباطي فروغي جداري محمدعلي احضار كه كرد اعلام مذكور دايره رياست آمد ، عمل به تهران
ارتباط در شكوائيهاي و مالي مسايل به مربوط صرفا و ندارد مطبوعاتي و سياسي مسايل با
بهشتي شهيد قضايي مجتمع شعبات از يكي از مقدماتي تحقيقات دستور خصوص اين در و است چك با
.است شده صادر
شد خارج ملاير در زن يك شكم از كيلويي غده 10
از ملاير شهرستان در سالهاي زن 37 شكم از كيلوگرمي غده 10 يك:اجتماعي گروه
.شد خارج همدان توابعاستان
دكتر و عمومي جراحي متخصص "كرمي عباس" دكتر توسط يكشنبه روز جراحي عمل اين
با ملاير (ع)حسين امام بيمارستان در زايمان و زنان متخصص"بهراد سودابه"
.شد انجام موفقيت
كه شد مواجه شديدي درد شكم با پيش سال يك زن اين:گفت كرمي عباس دكتر
.بود مشكل وي بدن در تومور تشخيص چاقي بيماري دليل به
و سونوگرافي آزمايش ، انواع انجام با پزشكان پيش چندي:افزود وي
تومور پيشرفت دليل به اما شدند ، زن اين شكم در تومور متوجه مكرر سيتياسكنهاي
.نشد جراحي عمل انجام به حاضر پزشكي هيچ بيمار چاقي و
در و بالا سنين در اغلب است نادر خود نوع در كه غده اين پزشك ، گفته به
.ميآيد بوجود خانمها
است ريال ميليون سالانه 90 ايدزي بيمار هر درمان هزينه
ويروس به مبتلا بيمار هر درمان هزينه:گفت بهداشتي آگاه مقام يك:ايرنا
.است ريال ميليون سالانه 90 ايدز
و داوطلب جهاني روز آيين در دوشنبه روز كرمانشاه پزشكي علوم دانشگاه رئيس
مشكل كشوري هر براي هزينهاي چنين قطعي پرداخت و تامين:افزود بهداشتي رابطين
.است ايدز با مقابله راه بهترين پيشگيري دليل اين به و است
هماينك و شد شناخته آمريكا در ايدز بيماري پيش دهه دو:گفت سعيدي رضا محمد
زندگي آسيا درقاره نفر تعداد 17 اين از كه ميبرد بين از را نفر دقيقه 25 هر در
استان در ايدز از پيشگيري و مبارزه به مربوط فعاليتهاي درمورد وي.ميكنند
تاسيس كرمانشاه در رفتاري بيماريهاي درمان و مشاوره مركز درسال 78: اظهارداشت
مركز اين وي گفته به. است آن عمده هدف مردم به دادن آگاهي و آموزش كه شد
ابتلا معرض در نقاط ساير بيشاز ميشد داده احتمال كه كرمانشاه شهر از بخش يك در
. داد انجام گستردهاي آموزش و بررسي ، باشد ايدز بيماري به
بازتاب
است لازم عمومي عزم
در ديروز اسلامي شوراي مجلس اقليت فراكسيون عضو و همدان پرورش و آموزش سابق رئيس
فعلي وزير ما معلمان:گفت كشور معلمان درصد از 90 نقل به كيهان روزنامه با گفتوگو
اگر كه كرد اعلام كشور سراسر مردم از نقل به همچنين وي.نميخواهند را پرورش و آموزش
تورم ، مسئله ،"اشتغال" از پس آنها اولويتهاي شود گذاشته رفراندوم به مردم انتظارات
.بود خواهد فرهنگي خطرات و جوانها ازدواج گراني ،
هيچ انجام بدون خاص هدفي راستاي در مردم جانب از گفتن سخن است مدتها كه اين حقيقت
و نظرسنجي به رغبتي كسي كمتر پس ، اين از شايد هرچند.است شده باب پژوهشي و نظرسنجي
حاجيبابائي حميدرضا صحبتهاي خلال در مهم نكته اما.دهد نشان خود از پژوهشي كار انجام
به معلمان صنفي تشكلهاي از برخي ترغيب اسلامي ، شوراي مجلس در همدان مردم نماينده
داده قرار معلمان صنفي رانارضايتي خود صحبتهاي محور وي واقع در و بود تجمع برگزاري
از و داد توضيح پاراگراف چند در را مردم مشكلات و مسائل همه مجلس نماينده اين.بود
معلمان ، ناراحتي دلايل معلمان ، حقارت احساس پرورشي ، معاونت حذف از معلمان نارضايتي
راهاندازي مدارس ، شهريه دانشجويان ، مطالبات جنس نفت ، وزارت با پرورش و آموزش ادغام
!خرداد دوم از پس هم آن دانشآموز هزار بودن 600 معتاد و سيگاري ، دانشآموزي مجلس
.داد خبر پرورش و آموزش شدن وسياسي( آمار و منبع ذكر بدون)
از نمايندگيشان وظايف به پرداختن بهدليل همدان پرورش و آموزش سابق رئيس ظاهرا
و مسائل و پرورش و آموزش ساختار از چنداني شناخت و دورافتادهاند پرورش و آموزش مسائل
.بود نخواهد فايده از خالي نكته چند ذكر رابطه اين در.ندارند آن مشكلات
پرورشيسابق معاونت در بهويژه گذشته سالهاي در پرورش و آموزش معضلات از يكي -1
نحوه مثال بهعنوان.بود بخشيده دانشآموزان و معلمان به دوگانه شخصيتي كه بود اين
از خارج در كه است چيزي آن با متفاوت كاملا مدرسه داخل در معلمان از بسياري برخورد
متفاوت مواردزيادي در مدرسه در ما دانشآموزان ظاهر ديگر ، نمونه.ميشود مشاهده مدرسه
اگر - محيط از درخارج را دختر دانشآموز يك است ممكن گاهي حتي و است مدرسه از خارج با
پرورش و آموزش وزارت پرورشيسابق بخش عملكرد درواقع.نشناسيم - باشيم ديده را او قبلا
مديران از برخي عملكرد و رفتار كه بود آورده بهوجود مدارس در را فضايي كه بود اين
شاهد كرات به سابق سيستم در.است بوده ظاهرسازي روي پرورشياز مسئولان و مدرسه
براي اقدام مفيدترين شايد.بودهايم تربيت و تعليم روحيه با مخالف و خشكمذهبي رفتارهاي
كه است بوده "پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي ادغام پرورش و آموزش معضلات از بخشي حل
.است بسيار مفيد ، اقدام اين با مخالفتها هم هنوز البته
در شايد است شدن سياسي حال در پرورش و آموزش كه مجلس نماينده اين دغدغه درباره -2
سياسي پرورش و آموزش بودند نشده ادغام "پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي هنوز كه زماني
.است بودن سياسي از شدن دور حال در اكنون و بود
و دگرگوني مديريت.كنيم تغيير بايد نيز ما بنابراين تغييراست ، حال در همواره جهان -3
حيطه در مناسب اختيارات و قدرت با و تجويزگرايانه نگرش نوع هر از مستقل بايد نيز اصلاح
سازمانها و بخشها ساير توسط شده پيچيده نسخههاي از نبايد عبارتي به و باشد وظايف
و خوداتكايي سرسختي ، نيازمند پرورش و آموزش در پيروزي و موفقيت.كرد استفاده
جهان در روز هر كه است همهجانبهاي دگرگونيهاي و تحولات به نسبت انعطافپذيري
.رخميدهد
مناسب ، تحصيلي شرايط از استفاده نيازمند آنها همه كه است جوان جمعيت يك كشور جمعيت -4
تحصيلي مختلف مقاطع در دانشآموز ميليون از 17 بيش حاضر حال در.هستند...و اشتغال
لازم ظرفيت از كشور دولتي مدارس كه نيست بيشتري توضيح به نياز.هستند تحصيل به مشغول
از استفاده كار چاره بهترين بنابراين.نيستند برخوردار دانشآموزان اين همه پذيرش براي
.است مدرسه ساخت به آنها ترغيب و مردمي مشاركتهاي
پرورش و آموزش سوي از تنها آن رفع كه است مقولههايي جزو نيز معلمان حقوق مسئله -5
.نباشد واقف مسئله اين به نسبت همدان مردم نماينده كه است بعيد.نيست ميسر
باعث گرفت صورت - ناچيز هرچند - معلمان حقوق در كه افزايشي همان كه خوانديم خبرها در
مردم محترم نماينده پسنديده كارهاي از يكي شايد.شد دولت براي بودجهاي مشكلات ايجاد
از پرورش و آموزش سهم درصد دو دريافت پيگير كه باشد اين اسلامي شوراي مجلس در همدان
از.است شده گنجانيده بودجه قانون در هم و است مجلس مصوبه هم كه باشند كارخانجات درآمد
.كرد خدمت پرورش و آموزش به هم و معلمان به هم ميتوان طريق اين
اميرشاهي سيدافشين
است جاري زندگي
نمونه معلولان توانبخشي مركز از گزارشي
بهره و روحي شرايط به توجه با دخترها.ميكنند زندگي سالنها در گروهي صورت به پسران
و سلايق گرفتن نظر در با و نفره تا 16 سوييتهاي 12 در دارند كه بالاتري هوشي
علاقههايشان
شدهاند تقسيمبندي
معلولان توانبخشي مركز تابلوي مسافتي طي از پس ميكنيم ، حركت كرج سوي به تهران از
آرام بسيار محيطيهستيم مركز درب جلوي بعد دقيقه چند ميشود ، ديده جاده كنار در نمونه
ساختمان وارد و ميرويم بالا پلهها از.هستند شستشو مشغول خانم چند.دارد سرسبز و
پسري رضاميشويم روبهرو مركز بچههاي هنرنمايي اولين با ورود بدو همين در.ميشويم
از ميبافد كه كلاههايي در تازگي به و ميكند قلاببافي كه است ذهني كمتواني با
جراحي مصطفي اتاق سمت به را ما.است بيتفاوت ما به نسبت او.ميكند استفاده هم مرواريد
جالب نكته.ميآيد ما استقبال به گشادهرويي با جراحي.ميكنند راهنمايي مركز سرپرست
او.است شده انتخاب ذهني توان كم بچههاي ميان از نيز پذيرايي مسئول داود اينكه توجه
بنياد مديريت تحت مراكز از يكي نمونه مركز.ميكند پذيرايي ما از آراسته و مرتب
هزار حدود 30 زيربنايي و هكتار وسعت 17 به زميني در مركز ايناست قائم نيكوكاري
پسر و دختر ذهني معلول نگهداري 517 و توانبخشي آموزش ، وظيفه و دارد قرار مترمربع
بيسرپرست ، عموما معلولان اين.دارد عهده بر را سال تا 25 سني 15 گروه در آموزشپذير
آموزشي ، خدمات مركز اين در.هستند معلول چند داراي خانوادههاي از يا و مجهولالهويه
خدماتي گروههاي و تخصصي تيمهاي در نفر توسط 160 اجتماعي و درماني بهداشتي ، توانبخشي ،
بهيار ، و پرستار اجتماعي ، مددكار روانشناس ، دندانپزشك ، روانپزشك ، پزشك ، از اعم
و مدديار موسيقي ، و سرود مربي ، ورزش مربي حرفهاي ، و فني مربي درمان ، كار فيزيوتراپ ،
.ميشود ارائه شبانهروزي و مختلف بخشهاي در مادريار
دختران گروه و 5 پسران گروه در 6 هوشي بهره تناسب به معلولان نگهداري بخش در
بهداشتي ، خدمات تغذيه ، خانه ، عنوان به مطلوب فضاي ايجاد با بخش اين در.ميشوند نگهداري
.ميگردد ارائه معلولان به جمعي زندگي رعايتهاي و فردي اوليه آموزشهاي
يادگيري مفاهيم ، آموزش خودياري ، فردي ضروري آموزشهاي تعليم به آموزش بخش در
پرداخته رنگها شناخت و موسيقي سرود ، ورزش ، حرفهاي ، آموزش گروهي ، همكاري شيوههاي
.ميشود عرضه مختلف كارگاههاي در فرد هوشي بهره تناسب به آموزشها اين.ميشود
بافندگي ، عروسكسازي ، نجاري ، قلاببافي ، مرواريددوزي ، خياطي ، شامل آموزشي كارگاههاي
شنا ، پينگپنگ ، ورزشهاي مركز اين در.است سفالگري و سراميك قاليبافي ، حصيربافي ،
موجب فعاليتها اين.ميشود تمرين سالني فوتبال و بدمينتون كوهپيمايي ، راهپيمايي ،
.ميشود ديگران به آزاررساني از مانع آنهاو آرامش باعث كه است ذهني معلولان انرژي تخليه
و معاينات با روانشناس و 4 كمكبهيار و بهيار پرستار ، 19 روانپزشك ، 2 پزشك ، 1 2
رواني بهداشت و سلامت مراقب و ميدهند ارائه پزشكي خدمات دورهاي ، و روزمره معالجات
بهداشت رعايت در ناتواني و ندادن تشخيص و هوشي بهره پايينبودن ضمن در.هستند معلولان
.ميكند دندانپزشكي خدمات از بهرهگيري نيازمند را آنان ذهني ، معلولان دندان و دهان
قابل خدمات ايران دندانپزشكي انجمن داوطلب اعضاي و مركز پزشك دندان از معلولان لذا
خدمات مددجويان نيازهاي تناسب به توانبخشي ، بخش در اين بر علاوه.ميكنند دريافت توجهي
.ميشود داده آنان به غيره و كاردرماني فيزيوتراپي ،
"جراحي" زبان از مددجويان دل درد
جديد بخشهاي راهاندازي با و است تهران استان سطح در آسايشگاه بزرگترين نمونه مركز
هزينههاي كليه حاضر حال در.شد خواهد كشور آسايشگاه بزرگترين ديگر معلول پذيرش 800 و
و كمي توسعه براي اما ميشود پرداخت قائم نيكوكاري بنياد و امنا هيات اعضاي سوي از مركز
زندگي نمونه مركز در.هستيم نيكوكار مردم همهجانبه كمكهاي نيازمند ما فعاليت ، كيفي
تنها البته.دارد احتياج معنوي و مادي توان صرف و ريزي برنامه به جاري زندگي.است جاري
عمر و ميشوند پذيرش تخت روي ذهني كمتوان افراد معمولا.نيست مالي كمكهاي ما نياز
فرش يا و راحتي مبل روي نشستن طعم كمتر آنها كه است ممكن و ميكنند سپري آن روي را خود
بردن بالا و اجتماعي زندگي با بچهها آشنايي براي كردهايم سعي ما.كنند تجربه را زيبا
در را بچهها خير افراد كه ترتيب ، اين به.بگيريم مدد مردم از آنها معاشرت آداب سطح
سيراب در سعي ما و هستند محبت تشنه عزيزان اين.ميدهند شركت عزاداريهايشان و جشنها
شروع ورزش با را صبح بچهها كه است ترتيب اين به مركز روزانه برنامه.داريم آنان كردن
شامل 18 كلاسها در ورزش از پس.كردند ورزش سالن در بود ، گرم هوا كه امروز.ميكنند
دريافت دارو و ناهار و رفته غذاخوري به ظهر هنگام.ميشوند تقسيم كارگاهي و آموزشي كلاس
با مركز امور كليه و است مسئوليتي توانشعهدهدار اندازه به بچهها از يك هر.ميكنند
با بچهها.ميشود اداره مطلوب بسيار خودشان كارگيري به با مددجويان زياد تعداد وجود
انجام بيمارستان در يكديگر از نگهداري در حتي و بهداشت نظافت ، امور در روانپزشك ، نظر
اداره مستقلا غيره و برق و آب از مركز امور تمام كه اين ديگر مهم نكته.ميكنند وظيفه
.ميشود
سوي از يا و مجهولالهويهاند بچهها بيشتر":ميگويد مددجويان پذيرش درباره جراحي
مركز در لازم آزمونهاي و تستها.ميشوند معرفي ما به بهزيستي سازمان يا و قضايي مراجع
پذيرش از پس.شود شناسايي آنان بيماريهاي احيانا و نيازها تا ميشود انجام برايشان
در زيرا نداشتيم ترخيص تاكنون ما البته.ميبرد سر به مركز اين در سالگي سن 25 تا فرد
افراد پذيرش ، از پس.ندارد وجود سالگي سن 25 در ايشان پذيرش براي آسايشگاهي حاضر حال
بر سال را 20 آنها نميتوان كه چرا هستند ، روزي شبانه زندگي براي برنامهريزي نيازمند
آموزشهاي سپس و اوليه آموزشهاي ابتدا افراد اين كردم اشاره كه چنان.داشت نگه تخت روي
نفري تا 160 گروههاي 50 در اجتماعيشان ارتباطات تقويت براي بچهها.ميبينند حرفهاي
.ميشوند فرستاده روزه يك گردشهاي و سياحتي زيارتي ، سفرهاي مهماني ، به
را بچهها فاطميه ايام و صفر آخر دهه محرم ، اول دهه رمضان ، ماه طول در بازاري اقشار
بچهها مادي و عاطفي نيازهاي جمع همان در ميكنند سعي و ميكنند دعوت خود منازل به مرتب
بچهها ما از اجازه كسب با نشدهاند ، ارضا بچهها كه ميكنند احساس گاهي.كنند تامين را
اين متدين بازاريهاي اقدامات ديگر از.ميبرند داوود امامزاده به مثلا جا همان از را
.ميكنند تهيه را ما شهرك برقي امكانات تمام لالهزار خيابان بازاريهاي مثلا كه است
و بينايي از اعم معلولي هر كه چرا ميدانم معلولان اين نيازهاي بيان مسئول را خود من
حق اگرندارند را خود حق گرفتن قدرت اينها اما هست خود حق احقاق به قادر حركتي جسمي
كمك طلب به نيازي اصلا ;شود گرفته نظر در جامعه اقشار ساير چون هم بچهها اين قانوني
محل از مابقي و است اينها مخارج هشتم يك دولت پرداختي يارانه.داشت نخواهيم ديگران از
.ميشود تامين مردمي كمكهاي
خوابگاهها وضعيت
در گروهي صورت به پسران كه ميدهد توضيح معلولان شبانهروزي زندگي درباره جراحي
در دارند كه بالاتري هوشي بهره و روحي شرايط به توجه با دخترها.ميكنند زندگي سالنها
.شدهاند تقسيمبندي علاقههايشان و سلايق گرفتن نظر در با و نفره تا 16 سوييتهاي 12
نابينايي خانم پاويونها از يكي مسئول اتفاقا.ميشوند اداره بچهها خود توسط پاويونها
.است مركز پاويونهاي زيباترين و پاكيزهترين از كه است
معلول فرزند دو خود كه بشيرزاده بيژن شهيد خلبان نام به دارد ، نام (بيژن)اول بخش
و دارند بالايي هوشي بهره بخش اين ساكنانبود مركز خيرين جزو شهادتش زمان تا و داشت
اين اعضاي.بالاست تربيتپذير بچههاي به مربوط دوم بخش.برميآيند خود كارهاي عهده از
.ميكنند استفاده كارگاهها و آموزشي كلاسهاي از بخش دو
.هستند پذيرش نوبت پشت پسر و 650 دختر كه 150 ميكند اشاره پايان در او
مراكز از بازديد
يا و مركز در جشنها.ميكنند برگزار را بزرگي جشنهاي فصل هر در مركزنمونه مسئولان
:ميگويد اينباره در جراحي.ميشود برپا هنرمندان حضور با تهران شهر داخل سالنهاي در
او.ميكنند برقرار شركتكننده مردم با را خوبي عاطفي ارتباط جشنها اين در ما بچههاي
ازدواجداديم و اشتغال را معلولان از تن دو گذشته سال:ميگويد پدرانه ذوق با ادامه در
.كرديم تهيه برايشان مركز جوار در نيز منزلي خيرين كمك با و
هويت بچهها به مردم بازديد:ميگويد بچهها بر بازديدها تاثير درباره جراحي
عاطفي ارتباط مركز ، از بازديدكننده خير خانمهاي از تن دو با شهرام و داود.ميبخشد
.دارد آنان روحي آرامش بر مثبتي بازتاب مهرانگيز ارتباط اين.دارند فرزندي و مادر
فراهم بازديدكنندگان ذهاب و اياب براي را تسهيلاتي آرامش اين حصول براي مركز مسئولان
براي ميتوانند علاقهمندان.دارد سرويس تهران شهر نقاط تمام از نمونه مركز.كردهاند
.كنند هماهنگ مركز مسئولان با را خود برنامه سرويسها از استفاده
ميخواهد مركز آنچه
مواد توليدكنندگان تمام از نمونه مركز ساكنان سخنگوي و سرپرست عنوان به جراحي
مواد تا گرفته لوازمالتحرير از زندگي لوازم كليه و پوشاك دارو ، بهداشتي ، و شوينده
امر در تسهيل براي نمونه مركزميخواهد ياري مركز نيازهاي برآوردن براي غذايي
.ميرساند بچهها دست به و ميكند دريافت منزلشان درب از را مردم كمك نوع هر امدادرساني ،
آن درباره اجتماعي تامين مسئولان كه بچههاست اجتماعي تامين بيمه مركز مشكلات ديگر از
تشكر مراتب سخنانش پايان در جراحي.است نشده ميسر هنوز آن اجراي ولي دارند مساعد نظر
ياري را مركز مسئولان سبز ، فضاي حفظ امر در كه منطقه 18 ناحيه 6 شهرداري از را خود
.آورد عمل به دادهاند
مركز در گردشي
ميشويم روبهرو او با كه فردي اولين.كرديم ترك را ، ساختمان مركز از ديدار براي
ابراز خدماتشان و مركز مسئولان از او.ميشود نگهداري مركز در فرزندش كه است خانمي
مركز محوطه.ميرويم پسران آموزشي كلاسهاي سوي به و ميشويم جدا او از.ميكند رضايت
.ميرساند وصفنشدني آرامشي به را انسان و دارد زيبايي منظره گياهانش و گلها با
كلاس هر در مربي دو.است شده نقاشي شاد و روشن رنگهاي با آموزش ساختمان ديوارهاي
او به را خود شتابان جراحي ديدن با بچهها.هستند ذهني كمتوان افراد به آموزش مشغول
نشان خود از ما برابر در متفاوتي عكسالعملهاي.ميبينند را خود پدر گويي ميرسانند
مشخصاتشان و اسم ديگر ، عدهاي.ميگيرند را مادرشان و پدر سراغ ما از عدهاي ، .ميدهند
از را شعري "سالم اميد" كلاسها از يكي در.كنيم پيدا را مادرشان و پدر تا ميدهند را
يك از تصورم خلاف بر "ميبخشد بسيار اما ندارد خرجي لبخند يك" مضمون اين با خواند حفظ
چهرههاي و پاكيزه لباسهاي با بچهها كه ميبينيم ذهني كمتوان افراد نگهداري مركز
.هستند فعاليت مشغول خندان
كلاسهاي در بچهها نيز جا آن در.ميشويم كارگاهها راهي آموزش ساختمان از پس
اين در.ميرويم ورزش سالن به حالا.هستند قاليبافي و سفالگري حصيربافي ، مشغول مختلف
به رفتن هنگام.هستند بازي و ورزش سرگرم آنها و ميدهند آموزش پسرها به آقا مربي چند جا
كه گفت و داد نشان ما به را مركز جديدالتاسيس ساختمان ما ، همراه خانم دختران ، بخش
.ندارد را اسكان تجهيزات ساختمان
صداي اتاقها و كلاسها تمام از كه اين توجه جالب نكته.ميشويم دختران بخش وارد
دختر.ميدهد توضيح برايمان را دختران كار نحوه مربيان از يكي.ميرسد گوش به موسيقي
آمد من طرف به دخترها از يكي ميان اين دراست بافتن مشغول دقت با قالي دار كنار خانمي
هنوز و ديده خزانه توانبخشي مركز در مرا پيش سال او 4 !است جالب خيلي.كرد احوالپرسي و
همان "قامت هما" آن سرپرست كه ميبرد پاويوني سمت به را ما زده هيجان او.دارد خاطر به
.نابيناست دختر
گردهمايي و تلويزيون تماشاي براي است سالني شامل اول طبقه.است طبقه دو پاويونها
درباره قامت هما.دارد خواب اتاق پاويون 7 هر.آشپزخانه و بهداشتي سرويس آن ، اعضاي
.هستم پاويون اين ساكن دختر مسئول 12 پيش سال از 4 من:ميگويد پاويونش روزانه برنامه
رعايت پاويون اين اول قانونهستم نيز مركز تلفن اپراتور تا 20 ساعت 15 از روز هر البته
صرف از پس بلافاصله بايد دخترها.ميگذارم هفتگي برنامه نظافت براي.است مقررات و نظم
استثنا بدون بايد همه و است استراحت وقت تا 16 ساعتهاي 13.شوند حاضر پاويون در ناهار
تماشاي زمان تا 18 ساعت 17 از.هستند تخت سه يا دو اتاقها.باشند خود تختهاي در
مثلا ميكنم تنبيهشان بگذارند ، ناسازگاري بناي اگر.است موسيقي كردن گوش يا و تلويزيون
براي را اسمشان يا و نميگيرم وسيله انبار از برايشان نميزنم ، حرف خاطي فرد با مدتي
انجام نيز را منظم بچههاي كارهاي دارد وظيفه خطاكار فرد.نميدهم خيرين منازل به رفتن
.دهد
است ناراضي پدرش دست از اوميشويم آشنا احمدرضا با جراحي ، دفتر به بازگشت راه در
.دارد نگه جا اين در مرا خواستم جراحي آقاي از و دارم دوست را جا اين من:ميگويد و
وفا شروين -بدر هما
|