كشاورزي تحقيقات براي سهم كمترين
كشاورز خانه و كشاورزي بخش بين ارتباط
كشاورزي تحقيقات براي سهم كمترين
تحقيقات اين اگر بهخصوص كشورهاست ، استقلال و توسعه حياتي شاهرگ تحقيقات ميگويند
.باشند كاربردي
به و تحقيقات به كشورها اين توجه يافته توسعه موفقيتكشورهاي عمده دلايل از يكي
توجهي قابل نسبتا سهم همواره يافته توسعه كشورهاي.است تحقيقات از حاصل نتايج بستن كار
از تحقيقات سهم كه طوري به ميدهند ، اختصاص تحقيقات به را خود ملي ناخالص توليد از
تحقيقات متاسفانه اما.است درصد و8/2 ترتيب 6/2 به ژاپن و آمريكا در ملي ناخالص توليد
(درصد /0) ملي ناخالص توليد از كمي بسيار سهم و ندارد مناسبي چندان جايگاه ما كشور در
.مييابد اختصاص تحقيقات به
توليد و اقتصاد شكوفايي و رشد در ميتواند كه تحقيقاتي كاربرديترين از يكي شك بدون
كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان اتفاقا كه است كشاورزي تحقيقات باشد ، داشته نقش كشور
نقش رغم به سازمان اين اما.ميشود محسوب نيز خاورميانه تحقيقاتي سازمان بزرگترين ايران
پژوهشي و تحقيقاتي سيستم كل مثل است داشته كشاورزي محصولات توليد در تاكنون كه مثبتي
و كشاورزي تحقيقات سهم گذشته سال طي 15 و است گرفته قرار بيمهري و موردكمتوجهي كشور
.است يافته كاهش تحقيقات فصل از طبيعي منابع
اين در موجود تنگناهاي و كشاورزي تحقيقات نقش با خوانندگان بيشتر شدن آشنا منظور به
بهزاد دكتر كشاورزي ، آموزش و تحقيقات سازمان رئيس و كشاورزي جهاد وزير معاون با بخش
.ميآيد پي در كه است شده داده ترتيب گفتوگويي قرهياضي
گرفته صورت آبي گندم رويتحقيقات 12رقم كه سرمايهگذاري ريال ازايهريك به:قرهياضي
است شده اقتصاديحاصل ريالبازده 8/25
نتايج كارگيري به تحقيقاتعدم مصيبتهاي از يكي و شده متحمل بيشماري رنجهاي تحقيقات
است آن
بطور تحقيقات فصل از طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات سهم متوالي سال پانزده طي
است يافته كاهش مستمر
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه كشور در را تحقيقات جايگاه قرهياضي دكتر آقاي
كشور رتبه عالي مسو7ولين باور عدم متاسفانه و ندارد مناسبي جايگاه كشور در تحقيقات
رها خود حال به حامي بدون و مهجور معضلات ، رفع براي آن دستاوردهاي و نتايج تحقيقات ، به
تحقيقات ميشود ، سوال تحقيقات از همواره كه گرفتهايم قرار شرايطي در امروزه.است شده
است؟ كرده چه مگر
در شايد چه اگر ، لازم و خوب تحقيقات و است خوب آموزش كه كنيم ثابت بايد امروزه
بگوييم ، سخن آموزش و تحقيقات مزاياي در كلامي چند است ممكن مختلف مراحل در ويژه به زبان
.هستيم تحقيقات كار از گرهگشايي كوچكترين براي زيادي مشكلات دچار عمل در اما
باشد؟ تحقيقات نتايج به كافي توجه عدم امر اين دلايل از يكي نميكنيد فكر
كارگيري به عدم تحقيقات مصيبتهاي از يكي و شده متحمل بيشماري رنجهاي تحقيقات
قيمت به كمتر كيفيت با را اتومبيل حاضريم كه هستيم شرايطي در امروز اما.است آن نتايج
يك يا يكدهم ميشود پرداخت محقق يك به كه حقوقي اما بخريم جهاني قيمت از بالاتر بسيار
معيشتي نظر از آن فكور و متخصص محقق ، نيروي كه جامعهاي هردنياست در محققين حقوق صدم
شده حاضر محقق.ديد نخواهد را خوشبختي و سعادت روي باشد ، داشته قرار تنگنا در منزلت و
همچنين و تحقيقاتي عملكردهاي نواقص تحمل با و مرزها فراسوي در منزلت و حقوق يكصدم با
علمي ، پيشرفته دنياي در خودش مشابه شرايط از محدودتر بسيار تحقيقاتي مواد و تجهيزات
يا و ميشود گرفته سخره به تحقيقاتش نتايج اما دهد ، ارائه مملكت و مردم به را خدمتي
تكيه بدون گرفته ، قرار اختيارشان در كه كلاني اعتبارات با هستند ، اجرا مامور كه كساني
شرايط اين در نيست مايل ديگر او "قطعاميگذارند را توسعه بناي آنها تحقيقات نتايج بر
دهها كه كشوري.مغزهاست فرار و كشور ترك وطن ، جلاي آغاز اين و بپردازد كار ادامه به
تكميلي تحصيلات به تا دهد انجام را تحصيل حداقل فرد تا ميكند سرمايهگذاري دلار هزار
كمتر و ميبرند سرمايهگذاري گونه هيچ انجام بدون كشور آن دشمنان را بهرهبرداري و برسد
بايد.ميكنند استفاده آنها از اما ميدهند ، مزايا و حقوق آنها به معمولي متخصص يك از
از غير افراد اين آيا ميكند ، فراهم را متفكرين اين مستمر خروج موجبات كسي چه كه پرسيد
.ميكنند برنامهريزي و سياستگذاري كه هستند كساني
دارد؟ ديگري مشكلات چه تحقيقات
همچنين.برد نام اعتبارات و بودجه كمبود از ميتوان تحقيقات امر مشكلات ديگر از
درواقع برتر ، علمي كيفيتهاي با متخصصين به كمتر علمي كيفيتهاي با افراد بخشيدن برتري
دنياي با ارتباط عدم كشور ، در تحقيقات و محققين كنوني معضلات از يكي سالاري ، شايسته عدم
چه ، مقابل در است؟ كرده چه ميشود سوال تحقيقات از.است بينالمللي علمي مراكز و علمي
موجود ، آمارهاي براساس !است كرده دريافت آنچه مقابل در كه است اين پاسخ است؟ كرده چه
اختصاص تحقيقات به سوم جهان كشورهاي بين در ملي ناخالص توليد از را سهم كمترين ايران ،
مثل افتادهاي عقب كشور حتي و درصد ژاپن 8/2 درصد ، آمريكا 6/2 كه حالي در است ، داده
كمتر ايران كه است تاسف جاي.ميدهند اختصاص تحقيقات به را خود GNP از درصد اوگاندا 6/0
ادعاي براساس اين و ميدهد اختصاص تحقيق امر به را ملي ناخالص توليد از درصد از 5/0
موضوع و كرد قبول كارشناسي نظر از نميتوان هم را مقدار اين كه چند هر است رسمي مراجع
اين نامناسبتر توزيع ديگر سوي از.است شده مطرح بارها تحقيقاتي اعتبارات شفافيت عدم
كشاورزي تحقيقات سهم متوالي سال پانزده طي.است كننده ناراحت بسيار تحقيقاتي بودجههاي
نظر بهنيست جديدي موضوع اين و يافته كاهش مستمر بطور تحقيقات فصل از طبيعي منابع و
صورت تحقيقات سهم از سهم ، اين كاهش غفلت و اطلاع عدم براساس گذشته در اگر ميرسد
متعدد دفعات به و مختلف طرق از بارها موضوع اين.ميپذيرد صورت آگاهانه امروز ميگرفته ،
مطلع روند اين از همگان و است رسيده برنامهريزي و مديريت سازمان مسوولين اطلاع به
را تحقيقات فصل رشد نه هيچگاه گذشته سال چند طي طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات.هستند
طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات كه است حالي در اين و را كشاورزي فصل رشد نه و داشته
.است گذاشته برجاي كشور توسعه و توليد عرصه در را تاثيرگذاري و اثربخشي بيشترين
بودجه ميزان اين نبايد و است حد از بيش كشاورزي تحقيقات به توجه كه معتقدند عدهاي
چيست؟ رابطه اين در شما نظر يابد ، اختصاص آن به
سال طول 15 در گاه هيچ.است محض كذب ميشود توجه كشاورزي تحقيقات به اساسا كه اين
مقام در كشاورزي تحقيقات به كه كند محاسبه "دقيقا نشده حاضر مسوولي مقام هيچ گذشته
و شفافيت عدم خاطر به اين خير؟ يا است شده توجه ديگري بخش هر در تحقيقات با مقايسه
سرمسازي و واكسن موسسه به كه بودجهاي شود ، ملاحظه اگر.دارد وجود كه است مغلطهاي
بودجه كه ميشود قلمداد طور اين و است تحقيقات بودجه عنوان تحت همه ميشود داده رازي
كردن گمراه و اشتباه اين كه درصورتي ميشود ، داده اختصاص كشاورزي تحقيقات به "كاملا
مورد داروي ميگيرد كه پولي با رازي مو7سسه كه اين دليل به است ، جامعه ارشد مسوولين
ساخته موسسه اين توسط كشور داخل توليد دامي سرم و واكسن صددرصد و ميسازد را مردم نياز
در.ميشود ساخته موسسه توسط انساني مصرف سرمهاي و واكسنها درصد نود از بيش و ميشود
حساب به اما نميشود داده تحقيقات براي ميگيرد تعلق موسسه اين به كه پولي نتيجه
به كشاورزي بخش در تحقيقات به كه كساني ميشود ، گذاشته طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات
بخش در "محقق واحد" كه باشند داشته امر اين به توجه بايد كردهاند ، حمله تاريخي صورت
كه است اين علت.است متفاوت دانشگاه در "محقق واحد" با كشاورزي و طبيعي منابع تحقيقات
در ما محققين از بسياري اما ميكند تحقيق هفته در ساعت كشاورزي 44 جهاد وزارت در محقق
تعداد بيشترين دانشگاهها در ما بنابراين.دارند عهده به را تدريس وظيفه دانشگاهها
تحقيقات در را ما امروز كه است بزرگ اشتباهات از يكي اين و را محقق نه داريم را مدرس
.است كشانده گمراهي به طبيعي منابع و كشاورزي
هم ، درصد آن 30 و ميكنند تحقيق دانشگاهها در محققين از درصد حدود 30 كه بپذيريم اگر
در كه بگوييم ميتوانيم ميگذارند تحقيقات براي وقت ميانگين صورت به درصدشان 30
محقق وقت تمام معادل يا وقت تمام بهصورت افراد درصد ميانگين 9 طور به دانشگاهها ،
.داريم
ناخالص توليد از تحقيقات سهم سوم برنامه پايان در آمده توسعه سوم برنامه در چنانچه
به بايد داخلي
خصوصي بخش و بانكها شركتها ، از هم درصد و 5/0 دولتي منابع از درصد كه 1 برسد درصد 5/1
هم تصويب و ميدهند را7ي آن به مجلس محترم نمايندههاي همه كه ميبينيم و شود تامين
ملاحظه اما.يابد اختصاص تحقيقات به بايد داخلي ناخالص توليد از درصد ميشود ، 75/0
وجود آن دليل و نميشود اجرا سوم برنامه قانون و نميپذيرد تحقق امر اين كه ميكنيم
بخش در تحقيقاتي بودجههاي كه ميكنند فكر غلط اطلاعات براساس كه است فكري جريانهاي
الان نه كشاورزي تحقيقات به كه ميكنم ثابت ارقام و اعداد با من.ميشود هزينه كشاورزي
وجود مهريها ، بي اين ريشه.است شده داده سهم كمترين گذشته سال پانزده طي بلكه
اطلاع و ناآگاهي براساس كه است ، كشور پژوهشي سياستگذاري نهادهاي در قوي جريانهاي
جريان اين توفيق بستر اما.شود تضعيف روزبهروز كشاورزي تحقيقات تا ميكنند تلاش نادرست
بخش در آنچه شد ، عنوان كه همانطوري.است تحقيقاتي اعتبارات شفافيت عدم و آلودگي غبار در
پژوهش است آمده آموزشعالي بخش آنچهدر اما.ميشود محسوب پژوهش فقط است آمده پژوهش
صورتي در نيست پژوهش فصل جزو دانشگاه استاد يك دريافتي حقوق مثال براي.نميشود محسوب
بيشترين كه بپذيريم را ادعا اين ما اگر.است پژوهش فصل از ما سازمان محققين حقوق كه
نظام كه بودجهاي جزو بايد هم آنها حقوق همه صورت اين در هستند ، دانشگاهها در محققين
تحقيق جز ميشود داده افراد اين به كه حقوقي اگر.شود منظور ميدهد اختصاص تحقيقات براي
كه ميكنيم ادعا ما چرا صورت اين در شود گذاشته عالي آموزش حساب به و نشود منظور
تحقيقات سازمان در محققين به كه حقوقي چرا همچنين.هستند دانشگاهها در محققين بيشترين
و است طبيعي اين البته ميشود؟ گذاشته تحقيقات حساب به ميگيرد تعلق كشاورزي آموزش و
عدم اينشود عمل يكسان صورت به كشور جاي همه در كه شرطي به اما باشد طور اين بايد
كه ديگر مسائل از.است كرده فراهم كشور در را فكري جريان اين توفيق بستر كه است شفافيت
سازمان محدوده در ساختمانسازي موارد كوچكترين حتي كه است موضوع اين برشمرد ميتوان
يك با دليل همين به.ميشود هزينه پژوهش فصل اعتبارات محل از كشاورزي آموزش و تحقيقات
فصل از طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات اعتبارات كه ميرسد نظر به ابتدايي و ساده نگاه
بسيار داخلي ناخالص توليد از پژوهشي واقعي سهم به نسبت كه صورتي در بالاست ، پژوهش
.است پايينتر
است؟ گرفته صورت اقداماتي چه منفي ذهنيت اين كردن برطرف براي
.پيمودهايم مطلب اين تبيين براي را قانوني راههاي همه همكارانم و خودم سهم به من
.است شده تفهيم "كاملا و منعكس مطالب اين برنامهريزي و مديريت سازمان به خصوصي جلسات در
امكانات نظر از را ما ضعف گرفته صورت ما تحقيقاتي مو7سسات و مراكز از كه بازديدهايي در
و دستاوردها نظر از را استعدادها و توانمنديها حال عين در و تجهيزاتي و ساختماني
.كردهاند مشاهده طبيعي منابع و كشاورزي تحقيقات اثرگذاري
ميكنيد؟ تشريح چگونه كشاورزي جهاد وزارت فعاليت حوزه در را تحقيق و آموزش عملكرد
وزارت حوزه در تحقيق و آموزش عملكرد كرد ، تقسيم عمده بخش دو به ميتوان را موضوع اين
و كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان فعاليتهاي به ميشود محدود "عمدتا كه كشاورزي جهاد
وزارت به مربوط "عمدتا كه كشاورزي جهاد وزارت حوزه از خارج در تحقيق و آموزش عملكرد
.ميشود فنآوري و تحقيقات علوم ،
جهاد وزارت سازمانهاي رو7ساي از متفاوت ، بسيار سطوح در آموزشي دورههاي برگزاري
و شهرستانها مختلف مديران استانها ، زراعت مديريت تحقيقاتي ، مو7سسات رو7ساي تا كشاورزي
بر در كشور سراسر در را مختلف واحدهاي كاركنان و كارشناسان كه اجرايي مختلف بخشهاي
.است سازمان اين مهم دستاوردهاي از يكي ميگيرد ،
وزارت با هماهنگي در كاربردي-علمي آموزشهاي توسعه جهت در تلاش با ما ديگر طرف از
متعدد دورههاي توانستهايم كاربردي-علمي جامع دانشگاه و فنآوري و تحقيقات علوم ،
كه است اين گرفته صورت كار مهمترين.باشيم داشته كارشناسي و كارداني مقاطع در را آموزشي
ديگر عبارت به.هستند شاغل كشاورزي بخش در كه هستند كساني آموزشها اين از بهرهمندان
نيست ، بيكار فارغالتحصيلان تعداد به افزودن و شغل فاقد كارشناس يا كاردان پرورش ما هدف
.است كشور سراسر در كشاورزي بخش شاغلين كاربردي و علمي توان افزايش ما هدف بلكه
با و داشته سوادآموزي نهضت با هم را نزديكي بسيار تعامل گذشته سالهاي طي آموزش بخش
را نوشتن و خواندن مهارت توانستهاند تازگي به كه كساني براي نياز مورد كتب انتشار
.بياورند فراهم افراد گونه اين براي را بيشتري آموزشي محتواي كه است شده تلاش بياموزند ،
محتوا آنها براي مطالعه زمينه فراهمآوري توانستهايمضمن ما ساده كتب توزيع و تهيه با
بيشترين كه چرا.شود كشاورزي بخش توسعه باعث نوعي به كه دهيم ارائه آنها به دانشي و
كشاورزي مردم اقتصادي فعاليت بيشترين هم روستاها در و دارند قرار روستاها در ما مخاطبين
.كنيم ايفا كشاورزي بهرهبرداران دانش افزايش براي هم را نقشي توانستهايم بنابراين.است
نوع در كدام هر كه است كتبي و نشريات مجلات ، انتشار آموزش حوزه ديگر فعاليتهاي از
تقديرنامه و اول جايزه برنده رشد جشنواره در كتب اين از تعدادي و ميباشند نظير كم خود
اطلاعات بهعنوان شده فردي به منحصر صورت به كه كتابها اين از هم ديگري تعدادشدهاند
شديم موفق نيز رجايي شهيد جشنواره در همچنين.شدند عرضه مناسبي قطع و كيفيت با جنبي
.بگيريم قرار جمهور محترم رئيس تقدير مورد و شويم برگزيده ملي نمونه سازمان بهعنوان
تعداد بيشترين انتشار تحقيقاتي ، طرح از 4700 بيش به ميتوان اجرايي تحقيقات عرصه در
انتشار سازمانها ، توسط فنآوري و تحقيقات علوم ، وزارت تاييد مورد پژوهشي-علمي مجلههاي
برگزاري كشور ، از خارج پژوهشي-علمي متعدد نشريات در منتشره مقالات تعداد بيشترين
در پيشرفته فوق آموزشي كارگاههاي برگزاري ايران ، در معتبر بينالمللي و ملي همايشهاي
رقم يك و كلزا رقم يك برنج ، واريته يك سير ، واريته يك و نان گندم واريته معرفي 7 كشور ،
.برد نام چغندرقند
فرآوردههاي نوع و 13 دامپزشكي واكسن نوع توليد 22 تحقيقات ، بخش ديگر دستاوردهاي از
فرآورده و 25 اوريون و سرخك اطفال ، فلج سرخچه ، واكسنهاي مثل پزشكي مصرف بيولوژيك
.است رازي سرمسازي و واكسن تحقيقات مو7سسه توسط آزمايشگاهي ، و تشخيصي
ويروس از عاري نهال زيادي تعداد و رساندهايم پايان به را پسته بافت كشت مثال ، بطور
سيبزميني و پنبه به را موفق ژن انتقال عمليات همچنين.دادهايم اجرايي بخشهاي تحويل
مراتع ، جنگلها ، تحقيقاتي عرصههاي در ديگري گسترده فعاليتهاي و رساندهايم اجرا به
كارنامه جلد در 3 آن كامل گزارش... و برنج آب ، و خاك پايه ، ذخاير حفظ طيور ، دام ،
.است آمده كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان
را جامعه و كشور اقتصاد در كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان تحقيقات اثرگذاري "لطفا
نماييد؟ بيان خلاصه بطور
قيمت نميتوان را آن كه است دانش توليد اول بعداست قابلبررسي مساله اين بعد دو از
و دانش توليد بين معنيدار و مثبت همبستگي و ميگذارد جامعه در را خود اثر دانش.گذاشت
.است توضيح از بينياز اين و است شده اثبات اقتصادي پيشرفت با جامعهاي هر در تخصص
نتيجهاش ميگذارد ، برجاي بخش كاربران توانمنديهاي افزايش در كه را نقشي تحقيقات
را اين علمي متدولوژي هر با بتواند كسي هر ندارد امكان كشور براي.است احصا غيرقابل
.كند احصا
كرديم برگزار "اخيرا كه كارگاهي دوره در.ميكنم بيان را مورد يك فقط من
يكي پژوهشي معاون حتي و محققين از تعدادي دانشگاهها ، اساتيد را كارگاهها شركتكنندگان
دانشگاهها در خود اساتيد به ما كه را دانشي است طبيعي.ميدادند تشكيل دانشگاهها از
نحو بدين و ميشود منتقل كشور سراسر در دانشجويان به طريق آن از بلافاصله ميكنيم منتقل
اختصاص خودمان به را نقشي و جايگاه چه نوين فنون و علوم پيشبرد در ما كه ميبينيد
.ميدهيم
اول محور اهميت درك توان كه كساني براي است محاسبه قابل كه اقتصادي بعد از اما
:گفت ميتوان ندارند ، را كشور توسعه در كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان دستاوردهاي
باشد قرار اگر مثال ، بهعنوان.است شده انجام تحقيقات در سرمايهگذاري اقتصادي بازده
بايد نماييم خريداري را سرمسازي و واكسن تحقيقات موسسه توليدي فرآوردههاي يكسال فقط
آگاه و مطلع فروشنده كه است حالي در اين.بپردازيم نامرغوب نوع براي دلار ميليون 250
شود تعطيل موسسه اين روزي چنانچهدارد وجود سرم و واكسن توليد توان ما كشور در كه است
دلار ميليارد يك از بيش به محصولات اين واردات ارزش كه ميكنيم پيشبيني ما وقت آن در
شده توليد فني دانش رازي سرمسازي و واكسن تحقيقات موسسه مورد در مساله مهمترين.برسد
اصلاح ارقام تحقيقات در سرمايهگذاري بازده ديگر مثال.است موسسه اين در نيافتني دست
اين براساس.است ما توانمند محققين از تن سه كار نتيجه كه است ايران در آبي گندم شده
ريال مطالعه 8/25 مورد نان گندم رقم توليد 12 در سرمايهگذاري ريال يك ازاي به تحقيقات
ميليارد مطالعه 2401 مورد نان گندم جديد ارقام جايگزيني مالي ارزش و گرفتهايم بازده
به اعتباري چنين كشور تاريخ در گاه هيچ كه است حالي در اين.است شده برآورد ريال
ماست تحقيقات از 4700 يكي فقط نتيجه اين كه حالي در است نشده داده غلات يا گندم تحقيقات
.ميدهد نشان را تحقيقاتي دستاوردهاي ارزش كه
علم توسعه در سازمان اين كه نقشي شد گفته كه اول محور با مقايسه در اقتصادي دوم محور
اصلاح موسسه "مثلا.است ناچيز بسيار دارد كشور علمي توانمندي و تخصص و فنآوري و دانش و
ميليارد ميكند 160 توليد هم بذر آن كنار در و ميدهد انجام تحقيقات سلسله يك چغندرقند
ميليارد حدود 200 خارج از آن واردكردن عدم كه است موسسه اين ژرم مولتي بذر ارزش ريال
ناچيزي بسيار اعتبار با موسسه اين كه است حالي در اين.است كشور در جويي صرفه موجب ريال
زندگي بر چغندرقند تحقيقات سهم اثرگذاري از حكايت همه مسائل اين.است فعاليت مشغول
.است شكل همين به هم ما ديگر موسسات كاري بازده و فعاليت نحوه.دارد ما جامعه و كشاورزان
ماده يك صورت به ما موسسات از بعضي فعاليت نتيجه كه گرفت نظر در بايد هم را نكته اين
.نيست رويت قابل فيزيكي
توسعه راه سر بر موانعي چه ميكنيد فكر ندارد؟ مطلوبي جايگاه پژوهش ما جامعه در چرا
دارد؟ وجود ايران در پژوهشي
حال در ولي بود برخوردار آن در مطلوبي جايگاه از پژوهش گذشته در كه بوديم كشوري ما
و برجسته افراد تعداد چرا كه انديشيد بايد.ميكنيم فخر خود ، گذشته مفاخر به فقط حاضر
با گذشته سده در كه است اين واقعيت.است انقراض روبه ملي مفاخر و است شده كم ما متفكر
افتادند صرافت اين به وقت حاكم دولتهاي ناگهان نفت ، بابت از كشور درآمد ناگهاني افزايش
دليل همين به.است تحقيق به ديگر نيازي چه و كنيم وارد ميتوانيم ميخواهيم چه هر ما كه
راه كشور در دانشگاهها تاسيس از بعد بايد كه مدرن تحقيقات مشاهدهميكنيم كه است
و است نيفتاده جا هنوز تحقيق روحيه كشور اين در.است نيافته را خود جايگاه هنوز بيفتد ،
يا كشاورزي آموزش و تحقيقات سازمان همين كشور در تحقيق طلايهدار كه بگويم ميتوانم من
.هستند رازي سرمسازي و واكسن تحقيقات موسسه مانند سازمان اين از اجزايي بگويم بهتر
در لايق علمي تحقيقات سابقه با مديران حضور عدم و سالاري شايسته عدم ديگر سوي از
و اجرايي مهم مسووليتهاي و دانشكدهها در انقلاب اوايل در ويژه به مديريتها ، را7س
براي فعلي وضعيت تا بود داده هم دست به دست همه كليدي پستهاي
به است اصلاح حال در وضعيت اين ميرسد نظر به تدريج به اما.نشود زده رقم كشور تحقيقات
خواستند ايشان از جمهور رئيس به نامههايي ارسال با نوبت دو در مجلس نمايندگان كه طوري
كه برسانند درصد به 87/0 داخلي ناخالص توليد از سال 1382 بودجه در را تحقيقات سهم كه
توليد از تحقيقات سهم هنوز كه چند هر است ، كشور در تحقيقات ارزش شدن شناخته از حاكي
.است پايين قبل سالهاي مانند داخلي ناخالص
كنيم؟ نهادينه جامعه در را پژوهش فرهنگ ميتوانيم چگونه
عزم به چيزي هرگاه زيرا دارد احتياج ملي عزم به موضوع اين بگويم كه هستم نگران من
را كار بايد امر اين تحقق براي ميكنم فكر اما نيافت ، چنداني توفيق كرد پيدا نياز ملي
را اطلاعات انتقال شيوه و بگيرند پيش در را فعال آموزش شيوه مدارس و نمود آغاز پايه از
اين ابتدا دوم و اول كلاس دانشآموز از بايد.بگذارند كنار به است منسوخ شيوهاي كه
موجب و نيست پيچيدهاي خيلي چيز اين و دهد تحويل را تحقيقي شب ، مشق بهعنوان شود خواسته
كلاسهاي از بايد كار اين.دهد توضيح و كند فكر پديدهها به راجع دانشآموز كه ميشود
در كه ميشود مشاهده متاسفانه.كند پيدا ادامه دانشگاهها در و شود شروع ابتدايي
دانشجويان الزام آن دلايل از يكي و داريم زيادي بسيار ضعف پژوهشي نظر از دانشگاهها
تكنيكها فراگيري انتظار فقط او از و است سال دو طول در فارغالتحصيلي به ارشد كارشناسي
كارشناس يك كه درحالي.ندارند او از تحقيقاتي كار انتظار و دارند را تحقيقات فنون و
و علمي معضل يك بتواند بايد نامهها پايان نتايج و كند توليد جديد دانش يك بايد ارشد
آموزش به نسبت سطوح همه در بايد ما بنابراين.باشد پاسخگو را تحقيقاتي يا اجرايي
تلاش كه است است ، اين متصور محققين براي كه ديگري وظيفه ديگر سوي از كنيم اقدام تحقيقات
كه دهند شرح آنها براي و برسانند مردم اطلاع به را خود كارهاي نتايج ساده بيان با كنند
مردم كه مالياتي و ميشود انجام آنها زندگي در گشايش براي تلاشها و سختيها تمام تحمل
رونق موجبات كه ميشود تحقيقاتي و آزمايشها انجام صرف ميپردازند تحقيقات انجام براي
.ميشود آبادتر و آباد ايراني و محصول برتر كيفيت زيست ، محيط حفاظت اقتصادي ،
است؟ برخوردار اولويت از جامعه در پژوهشهايي نوع چه انجام حاضر حال در شما نظر به
تحقيقات از درصد قانون 15 اين در است ، داده سوم برنامه قانون را شما پاسخ ميكنم فكر
توجه بايد البتهميكند پيدا اختصاص كاربردي تحقيقات به ديگر درصد و 5 پايه تحقيقات به
است تحقيقاتي پايه ، تحقيقات كه آنجا از.داشت منفي نگرش پايه تحقيقات به نبايد كه داشت
ندارد ، جامعه در كاربردي و نميشود جامعه در معضلي هيچ رفع به منجر آن نتايج كه
منابع و پول بردن بين از تحقيقات گونه اين در هزينه كه ميكنند فكر عدهاي بنابراين
متوجه و ندارند معنيدار رابطه و آماري مفاهيم همبستگي ، با آشنايي افراد قبيل اين.است
و مثبت رابطه اقتصادي توسعه و رشد با پايه تحقيقات به توجه كشورها همه در كه نيستند
يك انجام داريم نياز آن به سوم جهان كشورهاي در ما كه ديگري تحقيقات امادارد همبستگي
نحوي به است اجرايي و علمي معضل يك رفع براي تحقيقاتي شده برنامهريزي فعاليتهاي سلسله
.شود جامعه در رشد و بهرهمندي گشايش توسعه ، موجب بتواند كار آن نتيجه كه
كشاورز خانه و كشاورزي بخش بين ارتباط
باصري بيژن
بخش يك از جداي و كند مي ايفا جامعه اشتغال و توليد در عمدهاي سهم ايران كشاورزي
دليل به.است وابسته آن به روستايي جامعه از وسيعي قشر اجتماعي و اقتصادي زندگي توليدي ،
و است نهفته ايران كشاورزي بخش در بالقوهاي پتانسيلهاي منطقهاي ، شرايط و اقليمي تنوع
گيرد ، قرار مورداستفاده كارآمدي نحو به موجود منابع و توليد عوامل سازماندهي چنانچه
و روستايي جامعه رفاه سطح ميتواند بخش اين در اقتصادي رونق و توليد رشد نرخ افزايش
توجه با را كشاورزي محصولات به نياز آتي سالهاي در و دهد ارتقاء موثري شيوه به را شهري
.نمايد برآورده آينده تقاضاي به
بر حاكم استراتژيهاي و سياستها شده متاثر آن از ايران كشاورزي اخير دهه در آنچه
جاذبههاي.است شده تبيين اجتماعي و اقتصادي عوامل توسط كه ميباشد كشاورزي بخش
مهاجرت شهري ، مراكز در خدمات بخش در بخصوص اقتصادي و مالي قطبهاي ايجاد شهرنشيني ،
اصولي ، تحولات فقدان و كشاورزي رشتههاي فارغالتحصيلان بهويژه بخش در انساني نيروي
بحث يك هر كه مشكلات و مسائل اين كنار دراست بوده موجود سياستگذاريهاي روند ثمره
ميباشد كشاورز خانه عنوان تحت نهادي تشكيل شاهد ايران كشاورزي بخش ميطلبد ، را مستقلي
.است كشاورز قشر مشكلات و مسائل حل دنبال به كه است صنفي تشكلي ظاهرا نهاد اين كه
شوراي مجلس همچون نهادهايي حمايت از همواره ايران كشاورزي بخش اخير دهه چند در
و تصميمگيران مجموعه و دولت.است بوده برخوردار تصميمگير نهادهاي ساير و دولت اسلامي ،
توسعه براي را لازم مالي و اعتباري منابع مختلف انحاء به تا نمودهاند تلاش سياستگذاران
مالي منابع كارآيي گرفته ، قرار نظر امعان و موردتوجه كمتر آنچه.دهند تخصيص بخش اين
و مالي منابع ديگر ، بيان بهميباشد تصميمگير و دستاندركار اجرايي واحدهاي توسط
اندازه چه تا است نموده تزريق كشاورزي بخش به عمومي بودجههاي محل از دولت كه اعتباري
سرمايهگذاريهاي آيا.آورد فراهم را بخش در توليد شكوفايي و رشد موجبات است توانسته
عرصههاي در كشاورزان فعال مشاركت موجب است توانسته عمومي بودجههاي محل از شده انجام
تا و است شده كشاورزان ميان انگيزه ايجاد موجب دولت تصديگري اندازه چه تا شود؟ توليد
.است پذيرفته تاثير دولت سياستهاي از كشاورزان تمايلات و گرايش اندازه چه
به كمك در توانست خواهد اندازه چه تا كشاورز خانه همچون نهادهايي راستا ، اين در
حاكم جهتگيريهاي و نهادهايي چنين كاركرد آيا كند؟ كمك توليد اقتصادي شرايط شكلگيري
و توليد عرصههاي در را كشاورزان فعال مشاركت بتواند كه بود خواهد سمتي به آن بر
متعددي عوامل به نهادهايي چنين موثر و صحيح كاركرد باشد؟ داشته بهدنبال سرمايهگذاري
حركت غيركشاورزي مسائل از منفك بتوانند كه است نهادهايي چنين استقلال اول.دارد بستگي
كه اين دوم ، .بردارند گام كشاورزان منافع و اصولي تصميمات اتخاذ راستاي در و نمايند
سوم ، و دهند ارائه بخش فراروي معضلات و موانع حل براي كاربردي و علمي راهكارهاي بتوانند
موجود تصميمگيري معيارهاي و ضوابط از كه است پيشنهادي سياستهاي تاثير اجرايي ضمانت
.ميپذيرد اثر
و معيارها براساس و مستقل بهصورت چنانچه مردمي تشكلهاي رسد مي نظر به بنابراين
و توليدي فعاليتهاي روند بر آنها تاثيرگذاري نمايند ، عمل مشخص قانونمنديهاي و ضوابط
نتوانند كه باشند نهادي است ممكن صورت ، اين غير درداشت خواهد بسزا نقشي مردمي مشاركت
روند كه است اميد.باشند داشته بخش به مربوط تصميمگيريهاي عرصه در را قابلقبولي نقش
را كشاورزان مشكلات از كوچكي بخش بتواند آنها مناسب كاركرد با همراه نهادهايي چنين حركت
.بخشد سرعت را كشاورزي بخش ساختاري تحولات و سرمايهگذاري توليد ، روند و نمايد حل
نهادهاي قبيل اين كمك و اخير دهه چند در كشاورزي نهادهاي تحليل و تجزيه و ارزيابي
كارآيي ميتواند آنها كاركرد و بررسي مطالعه ، كه است موضوعاتي جمله از توليدي و اقتصادي
اتخاذ در را كشاورزي بخش ريزان برنامه و سياستگذاران و دهد افزايش را نهادها قبيل اين
.نمايد مساعدت اصولي سياستهاي
|