همايش نخستين به پيامي جمهوريدر رئيس
جوانان:سوم نسل و فرهنگي ميراث ملي
فرهنگ ريشههاي آينده ، به نگاه با ايراني
ميجويند باز را خود ادب و تاريخ و
اسلامي هنرهاي ، گالري مشهد:ارشاد وزير
است
شود نمي درست اي بخشنامه كارها
همايش نخستين به پيامي جمهوريدر رئيس
جوانان:سوم نسل و فرهنگي ميراث ملي
فرهنگ ريشههاي آينده ، به بانگاه ايراني
ميجويند باز را خود ادب و تاريخ و
مراسمي طي پنجشنبه روز "سوم نسل و فرهنگي ميراث" ملي همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
.يافت گشايش جمهوري رئيس خاتمي سيدمحمد پيام قرائت با
جوانان":كرد اعلام سوم نسل و فرهنگي ميراث همايش به خود پيام در "خاتمي سيدمحمد"
تكيه با و ميجويند باز را خود ادب و تاريخ و فرهنگ ريشههاي آينده ، به نگاه با ايراني
دانايي سوي به بزرگ حركتي ساز زمينه ، ايراني هويت هاي مايه و اسلامي فرهنگ پايههاي به
."هستند جامعه بيشتر چه هر وتوانايي
يك تاريخي پايانناپذير ميراث و هويت آئينه فرهنگ ، ":گفت پيام اين در جمهوري رئيس
زندگي تحولات و آن انعطافپذيري نيز و آن پايههاي استحكام و استواري به بسته و است قوم
شايان تاثير قوم آن سرافرازي و پايداري در است ، يافته سرسامآوري شتاب ما روزگار در كه
".دارد
:است آمده كرد ، قرائت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير جامعي مسجد آقاي كه پيام اين در
است ، شده نيز درخشانتر اسلام تابناك آفتاب پرتو در كه ديني درخشان سابقه با ايران"
فعالانه پذيرش و اقتباس فرهنگي نوزايي و آفرينش عرصه در جهاني سرآمدان از همواره
".است بوده انساني فرهنگ گسترش و ستد و داد نيز و ديگر فرهنگهاي
انديشهورزي مدد به اسلامي و ايراني فرهنگ حياتبخش و زنده عناصر":است افزوده پيام
ما برابر در امروز و نهاده سر پشت را ايام گزند و گذر فرهنگسازان ، هنرمندي و دلبستگي و
".است گرفته قرار
ملي همايش برگزاري ،"عزيز جوانان گرانسنگ تلاش صميمانه ارجگذاري" با جمهوري رئيس
و دستاندركاران همه براي بزرگ خداوند از" و گفته تبريك را "فرهنگي ميراث و سوم نسل"
كرده مسئلت توفيق و بهروزي آرزوي زمين ايران برومند جوانان همه و گرانقدر شركتكنندگان
.است
نسل:داشت اظهار سخناني طي همايش اين در نيز فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي سيدمحمد
از ما كه است شرايطي سوم نسل زمان ، و مكان از مختصاتي و دوران به اشارهكردن يعني سوم
.نميكنيم تعجب حضورش از و دارد قرار ما ناخودآگاه ضمير در كه چرا هستيم غافل آن
كه فرهنگي ميراث از استفاده با و است كسي چه كه بداند بايد سوم نسل:داد ادامه وي
.آورد بدست را خود تاريخي هويت است ، موجود جدي سرمايههاي تنها
دو كه بود شده ارسال مقاله حدود 100 سوم نسل و فرهنگي ميراث ملي همايش نخستين براي
.گرفت قرار تقدير مورد و انتخاب برتر مقاله
غيردولتي سازمان پنج و جوانان ملي سازمان و كشور فرهنگي ميراث سازمان را همايش اين
كانون زمين ، ايران رهروان كانون سوم ، نسل موسسه جوانان ، مشاركتهاي جمعيت شامل
.كردند برگزار مهرآريانا كانون و مدني جامعه جوان نوانديشان
اسلامي هنرهاي ، گالري مشهد:ارشاد وزير
است
هنرهاي گالري مشهد:اسلاميگفت ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
.است آمده بوجود متمادي قرنهاي طي كه اسلامياست
درتالارفردوسي رضوي شعر جشنواره اولين اختتاميه در امروز جامعي مسجد احمد
بارگاه بويژه خراسانو چهارم ، قرن اوايل از:افزود مشهد شريعتي علي دكتر مجتمع
.است بوده اديبان و شاعران تجمع براي محلي (ع)رضا حضرت
همين ناشياز وكتاب شعر هنر ، علم ، در استان ويژهاين جايگاه:اظهارداشت وي
.است موضوع
اهلبيت محبت بيترديد مليايرانيان هويت عناصر از يكي بياناينكه با وي
هم بيت اهل محبتبه داشته ، حضور هنرايران و فرهنگ ادب ، كجا هر:گفت است ،
.است كرده خودنمايي
كه اشارهكرد زيد ابن يحيي قيام به ميتوان مثال عنوان به:داد توضيح وي
را ، خود پسران تمام اسم سال يك تا خراسان مردم وي شهادت از پس
.يحييميگذاشتند
شود نمي درست اي بخشنامه كارها
نخست بخش -پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي با گفتوگو
دارد نياز ساله سه زماني دوره يك به حداقل "پرورشي" و "آموزشي" بخشهاي تلفيق
داري غيردولتينياز بخش سرمايهگذاري و مردم كمك به كيفيتآموزش كردن بهتر براي
پر از يكي چون.ميرود شمار به سختي مصاحبه پرورش ، و آموزش وزير با مصاحبه:اشاره
مطرح فرصت باشيد ، داشته چالش قصد اگر و است پرورش و آموزش بخش كشور ، بخشهاي مسالهترين
قبلا پرورش ، و آموزش وزير حاجي ، مرتضي.نميكنيد پيدا را پرسشهايتان از بسياري كردن
دوره يك او.ميكرد فعاليت مازندران استاندار عنوان به آن از پيش و بود تعاون وزير
تصميم پرورش و آموزش در حاجي مرتضي حركت اولينبود همشهري روزنامه مديرعامل نيز كوتاه
اين در ديگري شاخص كار آن از پس ولي بود ، "پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي ادغام ارزنده
و آموزش مسايل با وزير هنوز كه باشد اين دليل ، مهمترين شايد.است نشده انجام مجموعه
با پرورش و آموزش انعطافپذيري لزوم از وقتي.است نكرده پيدا كاملي و دقيق آشنايي پرورش
نيست ، اهميت با چندان وزير نظر در مساله ميگوييم ، اين جهان در جانبه همه دگرگونيهاي
با مصاحبه...و ميگذرد سرعت به مهم مساله اين كنار از ميگوييم تحصيلي افت از وقتي
بيشتر طرح فرصت هرچند كشيد ، طول دقيقه پانزده و ساعت يك حدود پرورش و آموزش وزير
:ميآيد پي در مصاحبه اين.نكرديم پيدا را پرسشهايمان
اميرشاهي افشين سيد:گفتوگو
ادغام يعني كارشناسان ، تعبير به شجاعانه اقدام يك با جنابعالي ، وزارت دوره *
وزارت در شما كار ابتداي در كه شتابي اما شد ، آغاز "پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي
رفته رفته بوديم ، شاهد معاونت دو اين برنامههاي و بخشها ادغام زمينه در پرورش و آموزش
باقي وزير معاونان حد در تنها ادغام سياست گفت بتوان شايد كه بهطوري باختهاست ، رنگ
مشاهده سابق پرورشي معاونت سياستهاي همان هنوز مدرسهها از بسياري در.است مانده
هست؟ شما روي خاصي فشار آيا.دارد خاصي دليل موضوع اين آيا.ميشود
نيست مقولهاي شهروند ، تربيت.است شهروندان تربيت پرورش ، و آموزش مهم وظايف از يكي -
هركدام براي و كرد تقسيم "پرورشي" و "آموزشي" فعاليتهاي بخش دو به را آن بتوان كه
نوعي و ميشود تبديل سازي رفتار نوعي به طبعا آموزشي ، هر چون.داشت جداگانه برنامهاي
به.نميشود محقق آموزش بدون تربيتي ، هدف هيچ گفت ميتوان كه طوري به.دارد تربيتي اثر
شكل شونده تربيت وجود شاكله در تا شود داده لازم آموزش بايد تربيتي ، هدف هر براي عبارتي
از.دارد تربيتي اثر و ميگردد تبديل رفتار نوعي به ميشود ، داده كه آموزشي هر.بگيرد
و آموزش در همكارانم و بنده كه كارياست اشكال داراي اساس از آنها ديدن جدا رو اين
كه حالي در.است پرورش و آموزش در تربيتي هدفهاي به دادن اصالت ميكنيم ، دنبال پرورش
.تربيتي هدفهاي نه شد ، خواهد اصل آموزشي هدفهاي خود ، به خود يكديگر ، از آنها تفكيك با
و مسايل از برخي دادن ياد نتيجه در و شد خواهد تعريف "آموزش" عنوان با مقوله اين
نياز عمومي پرورش و آموزش در كه صورتي در.شد خواهد اصل تربيت و تعليم نظام در معلومات
تامين ايران اسلامي جمهوري نظام اهداف تا بسازيم گونهاي به را شهروندان شخصيت تا داريم
تصميم و بود غلطي كار "پرورشي" و "آموزشي" بخشهاي ديدن جداگانه خاطر همين به.شود
به.كنيم حذف پرورش و آموزش ساختار برنامهريزي در را بخشها اين بودن جداگانه گرفتيم
و هم كنار فعاليت دو را بخشها اين ميشود ، طراحي مدرسه برنامههاي وقتي كه معني اين
را تربيتي هدفهاي برنامه ، اين قالب در و شود طراحي برنامه يك بلكه نبينيم ، هم موازي
رفتار درس ، كلاسهاي رسمي ، آموزشهاي طريق از نيز تربيتي هدفهاي اين تامين.كنيم دنبال
فوق فعاليتهاي قالب در يا و كارگاهي و آزمايشگاهي فعاليتهاي درسي ، كتابهاي معلم ،
.ميشود انجام برنامه
هم از جدا قبلا كه ماموريتهايي موانع ، و محدوديتها از برخي رفع با حاضر حال در
آموزشي ، برنامهريزي و پژوهش سازمان مثلا.ميشود ديده هم با اكنون ميشد ، ديده
در.ميشود لحاظ نيز تربيتي هدفهاي كتابها اين در كه ميكند تاليف را كتابهايي
فوق فعاليتهاي از بخشهايي يعني.است شدن تفكيك قابل كار از بخشي نيز اجرايي حوزههاي
را ميرود شمار به درس كلاس تربيتي و آموزشي فعاليتهاي مكمل كه فعاليتهايي يا برنامه
كه ستاد حوزه در كه است اين ميشود عمل آن به اكنون كه چيزي.كرد تفكيك اجرا در ميتوان
.ميشود ديده هم با "پرورشي" و "آموزشي" فعاليتهاي دارد ، عهده به را برنامهريزي وظيفه
مدرسه داخل فعاليتهاي كه است صورت اين به مدرسه از خارج و داخل فعاليتهاي از برخي حتي
برخي است ممكن البته.ميشود انجام مربيان توسط مدرسه از خارج فعاليتهاي و معلمان توسط
از برخي كه همانطور كنند ، اداره را اردو يك بتوانند يعنيباشند هم مربي معلمان ، از
.دارند را درس كلاس كردن اداره توانايي مربيان ،
فعاليتهاي نوع آن اساس بر كه بود شده تحقيقي.ميكنم مطرح ديگري طور را سوالم *
.ميبخشيد دوگانه شخصيتي دانشآموزان ، و معلمان به كه بود صورتي به سابق پرورشي معاونت
در معلمان حتي و دانشآموزان فعاليتهاي و پوشش رفتار ، نوع كه بود صورتي به فضا يعني
بسيار ايرادهاي واقع در.بود تعارض در و متفاوت كاملا آن از خارج با مدرسه داخل محيط
تاثيرگذاري نوع خاطر به شايد و ميشد مطرح سابق پرورشي معاونت فعاليتهاي به نسبت زيادي
ولي.ميشد حس پرورشي معاونت حذف لزوم قبل ، سالها از كه بود سابق پرورشي بخش سياستهاي
و آثار شاهد هم هنوز است ، شده ادغام آموزشي معاونت با پرورشي معاونت كه اكنون
بخش نام تنها كشور استانهاي از برخي در حتيهستيم پرورشي معاونت سابق فعاليتهاي
همان هنوز دانشآموزي ، سازمان رئيس نام با مسئول همان و است كرده تغيير پرورشي
تصور آيا.ميكند اجرا تربيت و تعليم فضاي در را ناپذير انعطاف و خشك بعضا برنامههاي
نكردهايد؟ پيدا دست نظرتان مورد اهداف به هنوز ادغام ، سياست اعمال رغم به كه نميكنيد
زمان آن در نيز روزنامهها حتي و كردم اعلام بود ، مطرح ادغام طرح كه زماني آن -
نياز ساله سه زماني دوره يك به حداقل "پرورشي" و "آموزشي" بخشهاي تلفيق كه كردند منتشر
با و كنند طي را لازم آموزشهاي ما مربيان كه است منظور اين به ساله سه دوره اين.دارد
پيدا بيشتري آشنايي تربيتي اهداف با نيز معلمان و شوند آشنا جديد برنامههاي و سياستها
به استانها و مناطق و كشور مدارس در جديد نگاه اين اعمال براي لازم فرصت همچنين.كنند
"پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي ادغام سياست اعمال كه زماني از ميكنم گمان.آيد وجود
مراحل شدن طي دنبال به.ميگذرد ماه هفت حدود است ، كرده پيدا قطعيت وزارتخانه در
و پژوهش سازمان كار دستور در حوزه ، اين در مختلف معاونتهاي وظايف نوع كار ، اين قانوني
دقيق و كامل تلفيق ، بهطور سياست كه اين براي.است گرفته قرار آموزشي برنامهريزي
برنامهريزي و پژوهش سازمان توسط تحقيقي طرح پانزده يا چهارده حدود نيز شود انجام
در كار اين كه دارد دقيق سازوكار يك درسي كتابهاي تاليف چون است ، شده تعريف آموزشي
.است شدن انجام حال در پژوهشها سازمان حوزه
اصلاح و برنامهريزي حال در نيز پرورش و آموزش وزارت انساني منابع معاونت
محدوديت دليل به كه است ضروري نكته اين به توجه البته.است معلم تربيت برنامههاي
قبلي نيروهاي از رو اين از.هستيم روبهرو مشكلاتي با جديد نيروهاي جذب در استخدام ،
روبهرو تاخير با زماني لحاظ به ادغام ، سياستهاي اجراي در بنابراين.ميكنيم استفاده
حتي پرورشما و آموزش در تلفيق كامل اجراي براي كه گفتهام هم قبلا حتي.نبودهايم
و ميكنند تغيير آدمها بخشنامه يك با كنيم تصور كه اين.ميرويم پيش مدرسه به مدرسه
با آموزشهايي تلفيق از پيش پرورش و آموزش كادر.است نادرست ميكند تغيير افكارشان
.شود ارائه ديگر اهداف با متناسب آموزشهاي اين بايد آن در كه بودند ديده مشخص اهدافي
البته.داريم لازم فرصت سال سه و نيستيم عقب شده زمانبندي برنامه از نيز حاضر حال در
معلمان ، جديد نقش و است افتاده جا حدودي تا تلفيق به مربوط برنامههاي مدارس از برخي در
ميشود تدريس مدارس درصد در 60 امسال كه ابتدايي اول كتاب مثلا.است شده روشن برايشان
نوشتن ، و خواندن بر علاوه كه رويكردي يعني.است شده تهيه تلفيقي رويكرد با تقريبا
.ميدهد آموزش نيز را فعال آموزش جمعي ، كار مشاركت ، همكاري ، پيام
در را مقاطع ساير سپس و ميشود تدريس مدارس درصد صد آيندهدر سال در كتاب اين
كاري هيچ بشود ، درست چيز همه بخشنامه يك با كه داشتيم انتظار اگر بنابراين.برميگيرد
ادغام طرح اجراي از كه مساله اين ولي.اداري ساده امور حتي بود ، نخواهد شدني انجام
كه است طبيعي ولي.است منفي پاسخ باشد ، شده متوقف طرح كه اين يا و باشد عقبنشينيشده
.ميخواهد زمان كار اين
وزارت مسند بر كه نخست روزهاي در جنابعالي كه است اين شفاف طور به من سوال ببينيد *
و "آموزشي" معاونتهاي ادغام سياست اجراي در گرفتيد پرورشقرار و آموزش
مسائل اصلاپيگير كه دارد شائبهوجود اين الان ولي.پيگيربوديد بسيار"پرورشي"
.نيستيد ادغام
نظريات اين شاهد روزنامهها در و است روبهرو هم مخالف نظريات با طرح اين خب -
ميكنم گمان كه داشت وجود طرح اين با ارتباط در نيز عكسالعملهايي.بوديد مخالف
توقف باعث مخالف ، نظريات اين كه اين وليبود طرح اين اهداف از ناآگاهي خاطر به عمدتا
وقتي كار اوايل كه است طبيعي.است"نه" پاسخ شود ، تلفيق اجراياهداف در نظر تجديد يا
وقتي.است محتوايي تغييرات اعمال از راحتتر كار شود ، داده ساختاري تغييراتي است قرار
يك كارشناسيبه گفتوگوي و چندجلسه با ميتوان است ، ساختاري تغييرات قراربر
قبلاگفتم كه همانطور باشد ، تاثيرگذار محتوا در ميخواهد كه كسي ولي.رسيد جمعبندي
نيز تحقيقي طرح هر و ميدهد انجام پژوهش سازمان را تحقيقي طرح پانزده يا چهارده مثلا
و طرح نيز دوره اين درميانشود مشخص آن نتايج تا ميبرد زمان ماه شش تا پنج كم دست
نيست ، شدن تند يا و كند مساله اين.شود تحقيقاتمشخص نتايج تا نيست مطرح جديدي بحث
تاب و تب اين ادغام سياست اجراي اوايل خب.ميكند طي را خودش كار عادي مسير در بلكه
درست تصميمها و نيتها كه شده مشخص اكنون ولي دهد ، رخ اتفاقي چه است قرار كه داشت وجود
.است بوده
وزير رفتنيك و آمدن با كه بود اين گذشته سالهاي در پرورش و آموزش مسائل از يكي *
مدارس فعاليت به زيادي تاكيد نجفي آقاي مثلا.است كرده تغيير نيز برنامهها از بسياري
آيا.بودند مخالف مردمي نمونه مدارس فعاليت با مظفر آقاي ولي داشتند ، مردمي نمونه
پرورش و آموزش وزارت برنامههاي كه داريد معضل اين رفع براي خاصي برنامه جنابعالي
اين روند در تاثير وزير يك آمدن و رفتن و برود جلو منطقي يكروال روي و سلسلهوار
باشد؟ نداشته فعاليتها
اين در.كردم اعلام را اصليام برنامههاي شدم ، معرفي مجلس و دولت به كه هنگامي -
جلو مردم مساعدت بدون پرورش و آموزش برنامههاي كه است اين حقيقت كشيديد ، پيش كه بحثي
دولت كه سهمي كشور ، دانشآموزي جمعيت تعداد بودن زياد دليل به كه است روشن.نميرود
درآمد چون است ، محدودي سهم دهد ، اختصاص پرورش و آموزش به خودش اعتبارات از ميتواند
نيز كدام هر كه مختلف بخشهاي به بايد دولت درآمدرا اين و است محدودي درآمد ما كشور
آموزش درمان ، و بهداشت كشور ، امنيت دفاع ، مثلابخش.تخصيصدهد دارند ، اولويتهايي
از.دارند قرار اولويت در نيز همه و هستند دولت اعتبارات مصرفكننده همه.. و عالي
همه بتواند كه نيست رقمي آن مييابد ، اختصاص پرورش و آموزش به كه رقمي آن همه طرفي
آن و داريم اساسي قانون بزرگدر هدف يك كه اين بويژه.كند حل را پرورش و آموزش مشكلات
معلم يك افتاده دور مناطق از برخي در مثلااست كشور فرزندان همه براي آموزش تامين
پرهزينه قطعا كه بدهد درس دانشآموز چهار يا سه به يا كند طي را طولاني راهي ميبايست
شهري مناطق بيشتر ، تا كنيم محدود را تحصيليمان پوشش نميتوانيم كه حالي در.بود خواهد
نيازهاي همه دولت اعتبارات با تنها ميتوان كه كنيم تصور اگر بنابراين.بربگيرد در را
تربيت خوب دانشآموزان ، بخواهيم اگراست اشتباه كاملا كرد ، تامين را پرورش و آموزش
بگيرند ، ياد را زيستن هم با كنند ، تمرين را "صحيح اجتماعي رفتار"ببينند ، آموزش خوب شوند ،
كشورشان براي و بياموزند است تحول حال در دائما كه را آينده در زندگي تواناييهاي
.دارد سنگيني سرمايهگذاري به نياز مسائل اين همه بياورند ، دست به افتخار و عزت
غيردولتينياز بخش سرمايهگذاري و مردم كمك به كيفيتآموزش كردن بهتر براي بنابراين
استخدام پرورش و آموزش در دليلي هر به اگر كه نيازمنديم متخصصاني به طرفي از داريم ،
تربيت و تعليم كار به و كنند تاسيس مدرسهاي كه كنند پيدا مجالرا اين نشدهاند
اسلامي شوراي مجلس تصويب به غيردولتي مدارس تاسيس براي قانوني كه اين ضمن.بپردازند
وجود قانون اين در نواقصي البته.كنيم دنبال جديت بايدبا را قانون اين و است رسيده
و شده تصويب و ارائه دولت به لايحه صورت به نيز اصلاحيهاي و شود اصلاح بايد كه دارد
بيشتريبراي فرصت لايحه ، اين تصويب اميدواريمبا.شود بررسي مجلس در است قرار
.شود فراهم پرورش و آموزش در غيردولتي بخش سرمايهگذاري
دارد ادامه
|