شود نمي منتشر امروزوفردا"نو حيات"
متهمان :استانتهران دادگستري كل رئيس
اعمال گونه هيچ بدون نظرسنجي
كردهاند اعتراف فشاري
خود از گرانپايه و قاضيان:حاجيمشهدي
نميكردند دفاع
بازتاب
مضر؟ يا مفيد كودكان ترس
كنيم؟ برخورد كودكان ترس با چگونه
شود نمي منتشر امروزوفردا"نو حيات"
در كه روزنامه اين مياني صفحات در شده چاپ طرح درباره نو حيات روزنامه
.داد توضيح رسيد ، چاپ به ماه دي روز 18
در شده چاپ طرح:است آمده شد ، نمابر ايرنا به آن رونوشت كه توضيح اين در
آمريكا مسئولان تاريخي اختلافات جريان در پيش ، سال يعني 65 ميلادي سال 1937
مخاطرات به اشاره و است رسيده چاپ به كشور اين مطبوعات در و شده كشيده
كه است قضائي مقام يك نماد از تصويري و دارد اجتماعي سرمايههاي گرفتن ناديده
.ندارد آن مسائل و ايران با ارتباطي هيچگونه و شده شبهه موجب
كلمه است مشهود طرح در همانطوريكه:است شده خاطرنشان توضيح اين در
آن اينترنتي آدرس و است شده آورده آن در عدالت ترازوي و دادگاه انگليسي
.ميباشد موجود
تنها كردهاند انتخاب را تصوير اين كه همكاراني:ميافزايد توضيح اين
به نسبت و برگزيدهاند را آن اينترنت طريق از مطلب ، با متناسب طرحي بهعنوان
توهين تلقي هيچگونه و بودهاند خاليالذهن كاملا ميشود مطرح كه آنچه
.نداشتهاند
افكار به احترام بهمنظور حال عين در:است آورده خود توضيح در روزنامه اين
به نسبت مربوطه مسئولين هماهنگي با حياتنو روزنامه شبهه ، رفع و جامعه عمومي
برخورد آن عوامل با كوتاهي احراز صورت در و كرده اقدام موضوع بررسي و پيگيري
از و شد نخواهد چاپ يكشنبه و شنبه روزهاي در روزنامه منظور اين به لذا كرد خواهد
.رسيد خواهد چاپ به دوشنبه 23/10/81 روز
آنان و فعالان همه ما گمان به:است شده تصريح حياتنو روزنامه توضيح در
ميزان از خوبي به هستند مطلع كشور سياسي گروههاي و احزاب مناسبات از كه
ارزشها و مقدسات به روزنامه اين دستاندركاران و مديران علاقه و ارادت
.دارند آگاهي (دارد وجود آن به اهانت توهم امروز كه بخشي آن بهويژه)
و ارزشها از دفاع جدي مدعيان از را خود و مبراست سوء انگيزههاي از نو حيات
قاطع برخورد آن با خطايي هرگونه بروز صورت در و ميداند انقلابي و ديني مقدسات
.داشت خواهد
به حياتنو كه است شده تاكيد نكته اين بر پوزش ، ضمن توضيح اين پايان در
و گذاشته احترام مقدسات و انقلاب به علاقهمندان همه مخلصانه و پاك احساسات
.ميداند آنها تقويت و حريم از صيانت به مقيد را خود
متهمان:استانتهران دادگستري كل رئيس
اعمال گونه هيچ بدون نظرسنجي
كردهاند اعتراف فشاري
پروندههاي متهمان:گفت تهران استان دادگستري كل رئيس:اجتماعي گروه
خواهي معذرت و گشوده اعتراف به زبان فشاري هيچگونه بدوناعمال نظرسنجي ،
.كردند
شهيد پنج اربعين مراسم در پنجشنبهشب "عليزاده عباسعلي" حجتالاسلام
محل و منزل از بازجويي ، خلال در:افزود شهر اين جامع مسجد در گمنامپرديس
كهمهر اسنادي محتواي زونكن چند گاوصندوقي ، داخل از كه شد بازرسي كارمتهمان
.شد كشف داشتهاند ، محرمانه
موضوع با خارجي سفارتخانههاي برخي ارتباط به بااشاره سپس وي
توان بدانند تا ميآيند خارجي سفارتخانههاي:كرد تصريح پروندههاينظرسنجي
اغتشاشات ، با مقابله در مثلا و است چقدر ما مسلح قواي ساير نيرويانتظاميو
.دارند مقابله چقدرتوان
از يكي سخن به استناد با همچنين تهران استان دادگستري كل رئيس
سراغ را روشنفكراني ايران در بود ، گفته سال 79 در كه آمريكا مشاورانامنيتي
نظرسنجي پرونده وقتي:كرد خاطرنشان ميكنند ، دنبال را ما اشارههاي داريمكه
وطنفروشان همين آمريكايي مقامات نظر مورد روشنفكران كه فهميديم كرديم رابررسي
.هستند
:افزود شدو يادآورد را كشور ارشد مقامات با خود اخير ملاقات عليزاده حجتالاسلام
توضيح افرادغيرمسئول ، دست در سري و محرمانه اسناد وجود خصوص در ديدارها اين در
.شد داده
:وافزود كرد اشاره آلوده گوشتهاي پرونده موضوع به خود سخنان ادامه در وي
از قاچاق مردادماهبطور و تيرماه يعني هوايي و آب شرايط بدترين در گوشتها اين
.است شده كشورمان وارد هندوستان
اينگوشتها كه بگيريم هم فرض اگر:كرد اضافه تهران استان دادگستري كل رئيس
به توجه با بازشود ، و بوده منجمد كه گوشتي اما شدهاند ، تهيه شرعي ذبح شيوه با
.مصرفنيست قابل ديگر سردخانه ، به گوشتها اين حمل زمان مدت
نيستند آلوده گوشتها اين ميگويند:داشت اظهار عليزاده حجتالاسلام
كنندمريض مصرف مردم اگر كه است اين معنايش غيربهداشتي هستند ، وليغيربهداشتي
.ميشوند
نبايدظاهر:گفت اسلام صدر دوران حوادث به اشاره با خود سخنان ديگر بخش در وي
علي دل اسلاميدارندولي فريبنده ظاهر عدهاي كه چرا كرد قضاوت و ديد را افراد
.ميآورند درد به را ما زمانه
خود از گرانپايه و قاضيان:حاجيمشهدي
نميكردند دفاع
آخرين كه كرد اعلام "آينده" موسسه مدير "قاضيان حسينعلي" مدافع وكيل:اجتماعي گروه
و محرمانه اسناد نگهداري و جمعآوري" اتهام از دفاع بدون را موكلش دفاعيه لايحه
.ميكند ارائه دادگاه به "شده طبقهبندي
كند مشاهده را پرونده در موجود اسناد نتوانسته كه اين يادآوري با حاجيمشهدي رمضان
حضور قاضيان اتهامات "د" بند به رسيدگي غيرعلني جلسه در:گفت ايسنا حقوقي خبرنگار به
.كنم دفاع آنها به نسبت بتوانم تا كنم رويت را اسناد اين نداد اجازه موكلم اما داشتم
درخواست دادگاه رئيس از آينده ، موسسه مدير دادگاه غيرعلني جلسه ادامه در:افزود وي
از پس تا دهد نشان من به را بحث مورد اسناد مدعيالعموم ، نماينده دهد دستور تا كردم
شود انجام كار اين ندارد ضرورتي كه داد پاسخ قاضيان اما ;كنم دفاع بتوانم آنها ، مشاهده
دادگستري وكيل و حقوقدان اين.ببينم را اسناد نيست نيازي كه كرد تاكيد بار دو حتي و
اين (گرانپايه و قاضيان) موكلم دو هر دفاعيات نحوه و دادرسي از ارزيابيام:كرد اضافه
وي.است آگاه متعال خداوند فقط هم را امر اين علت و نميكردند دفاع خود از آنها كه است
تبديل درخواست آن در كه كرد خواهم ارائه دادگاه به را دفاعيهام لايحه آخرين:كرد عنوان
آزادي درخواست با اميدوارم و كردهام اعلام را او آزادي و وثيقه به قاضيان بازداشت قرار
گرانپايه دفاعيه لايحه آخرين ارائه به اشاره با همچنين دادگستري وكيل اينشود موافقت او
تبرئه بايد و نشده مرتكب جرمي هيچ عمومي افكار پژوهش مركز مدير كه كرد تاكيد دادگاه به
.شود
بازتاب
اجتماعي تحقيقات فهم
آشكار اجتماعي تحقيقات وجود.است جديد جامعه از جدانشدني جزئي اجتماعي تحقيقات -1
خود فرايندهاي و اجزاء شناخت نيازمند كه است رسيده تحول از حدي به جامعه يك كه ميكند
.است همبسته نيز ميشود انجام جامعه يك در كه تحقيقاتي كمي ميزان با تحول اين ميزان.است
بيشتر كمي نظر از آن در نيز اجتماعي تحقيقات باشد تحوليافتهتر جامعهاي هرچه يعني
اختيار در را شناختتري قابل حال عين در و گستردهتر و پيچيدهتر فرايندهاي چون است
.ميگذارد
اما است تحوليافتگي از نشانهاي جامعه يك در اجتماعي تحقيقات به توجه هرچند -2
كه است مردمسالاري معرف آنگاه اجتماعي تحقيقات.نيست مردمسالاري آشكاركننده ضرورتا
تحقيق كاربرد غيرمردمسالار جامعه در.شود منتشر عموم براي وسيع سطح در آن نتايج
مردمسالار جامعه در اما است آن بر حاكميت اعمال جهت در جامعه شناخت براي اجتماعي
.است آن اصلاح جهت در آن فرايندهاي فهم و جامعه شناخت براي اجتماعي ، تحقيقات كاربرد
باقي مهم بسيار اثري آن كاركردهاي واقعيت در كه است نكتهاي اجتماعي تحقيقات در -3
معاصر جامعهشناسي كه نكته اين براساس.است اجتماعي پديدههاي "فهم" نكته اين.ميگذارد
آن "فهم" بلكه نميانجامد شناخت به بهتنهايي تحقيقات نتايج است ، خود آن از متاثر بسيار
.ميسازد كاربرد قابل و ميكند تبديل شناخت به را فوق نتايج كه پديدههاست آن و نتايج
دارد خود از كه فهمي بهخاطر تا كند مي كمك جامعه به آن انتشار و اجتماعي تحقيقات نتيجه
به و شود واقف خود چيستي به است ، شده حاصل زندگي عمر يك طول در كه تجربهاي بهواسطه و
ويژگي همين بهخاطر هرچند است جامعهشناسي دانش از مهمي بخش امر اين.بپردازد خود اصلاح
آن سنتي و كلاسيك مفهوم در علم به جامعهشناسي كه بهانه اين به و اجتماعي پديدههاي
موقعيت از آنرا و كنند تشكيك جامعهشناسي يافتههاي صحت در ميكنند سعي نميانجامد ،
كه اجتماعي پديدههاي ناصواب ، به تا نميكند كمكي امر اين اما كشند زير به خود علمي
.شوند انگاشته يكسان منحصربهفردند ، و يگانه ديگري به نسبت هريك
پيچيدگيهاي بهخاطر ما جامعه كه اجتماعي پديدههاي فهم و جامعهشناسي توسعه -4
به وابسته است بدان محتاج سخت آن فرايندهاي اصلاح سرانجام و آن شناخت به نياز و بسيارش
اطلاعات تبديل و تحقيقات نتايج انتشار اول.است حق دو ديگر عبارتي به يا اصل دو پذيرش
صحيح و سالم ارتباط حق ديگري و نقد قابل اجتماعي اطلاعات به پژوهشها از برآمده انحصاري
شناخته رسميت به است ايران اجتماعي علوم محققان مسلم حق كه اصل دو اين تاعلم جهان با
اصلاح فرآيندهاي و يافت نخواهد روشني چشمانداز ايران در اجتماعي علوم توسعه نشود ،
.شد خواهد گرفتار باطل دور در نيز بدان وابسته اجتماعي
و تحقيق جريان از كسي اينكه نشود ، سياست دستخوش هيچگاه حق دو اين تا است ضروري -5
آنها نتايج انتشار پژوهشها ، ساختن محدود باعث نبايد برد سوء استفاده آن با مرتبط حقوق
حادث امري چنين اگر شود ، پژوهشگران جهانبيني عرصه در منطقي و معقول علمي ارتباطات و
مختل خود از شناختش صورت اين در كه است نظام و جامعه خود متوجه ضرر بيشترين مطمئنا شود
.گشت خواهد منتفي آن در تغيير و اصلاح امكان و شد خواهد
شد خواهد سوءاستفادهها ساختن محدود باعث آنچه تحقيقات واقعي فضاي در پذيرفت بايد -6
انحصارات طرد و علمي گفتوگوهاي امكان ايجاد رقابت ، ساختن فراهم علمي ، باز فضاي گسترش
.است پژوهشي و علمي عرصههاي در بندها و زد ساختن محدود مخصوصا و تحقيقاتي و پژوهشي
امكان شود فراهم ارزيابي و نقد امكان و باشد سالم علم و پژوهش فضاي كه هنگامي
است آن بهخاطر دارد وجود مشكلي اگر اينباره در شد ، خواهد محدود بسيار سوءاستفادهها
تحقيقاتي نهادهاي و اجرايي نظامهاي بين روابط نيز و تحقيقاتي نهادهاي در روابط كه
از فارغ.ميسازد فراهم خودبهخود را فسادآميز روابط امكان كه است شده تعريف بهگونهاي
در تحقيق ملي سازمان به مشكل حل براي است ضروري جزائي و فردي حقوق به مربوط جنبههاي
.كرد اقدام آن اصلاح براي توجهو كشور
جمالي بني محسن سيد
مضر؟ يا مفيد كودكان ترس
مختلف سني سطوح در ترس
هر.ميشود ايجاد ترس طفوليت زمان در شديد يا ناگهاني تحريك گونه هر مقابل در -
.شود ترس باعث ميتواند آن امثال و شديد نور يك يا بلند صداي
.ميشود مربوط خطر پيشبيني يا خيالي خطرات به بيش و كم دبستاني پيش كودكان ترس -
اشخاص ، درد ، تنهايي ، ناگهاني ، جابهجايي بلندي ، حيوانات ، بلند ، صداي تاريكي ، مانند
.بيگانه اشياء و مكانها
.ميترسند بيشتري چيزهاي از جوانان يا اطفال به نسبت بزرگتر كودكان -
.ميشوند بيشتر سن افزايش با خيالي ترسهاي اما مييابد كاهش سن افزايش با ترس انواع
شخصيتهاي يادآوري برق ، و رعد شدن ، زخمي يا مرگ بودن ، تنها دزد ، شبح اشباح ، از ترس
و كودك فعاليتهاي كه همچنان كودكي دوره در.تلويزيون و فكاهيها فيلمها داستانها ،
.ميشود بيشتر نيز او ترسهاي دامنه مييابد ، گسترش وي علائق
تنها است تخيل قدرت داراي يا كند پيشبيني را آينده وقايع است قادر كودك كه هنگامي
.ميترسد نيز بيايد پيش آينده در است ممكن كه حوادثي از بلكه نميترسد حال زمان حوادث از
نوجواني ، دوران در.كند پيشبيني آيندهاش زندگي در را خطراتي و ترسها است ممكن او
يا تاييد از ترس.مييابد افزايش نيز او ترس ميشود زياد كودك اجتماعي كهشعور همچنان
.تحقير و شكست از و امتحان از ترس معلمين ، همسالان ، گروه بزرگترها ، تاييد عدم
ترس در شريك عوامل
ميشوند نفس به اعتماد آمدن پايين باعث كه عواملي.هستند ترسشريك در مختلفي عوامل
ضعيف را كودك خستگي و بيماري مثال ، براي.ميدهند افزايش ترسيدن براي را كودك آمادگي
و اوست توانايي از بيش كه فعاليتهايي همه.ميسازد مستعد بيشتر ترسيدن ، براي و كرده
ياد به را شكستهايش كودكي اگر.ميترساند را او ميكند تهديد را او امنيت كه شرايطي
نيست خود رقباي يا مشكلات با مقابله به قادر آن از خارج يا درخانه كند احساس و آورد
او كنار در است دلگرم آنها حمايت به كه كساني بفهمد كودك وقتي.كرد خواهد ترس احساس
احتمالا ترسيده دلايلي به قبلا كه كودكي.ترسيد خواهد امنيت عدم احساس خاطر به نيستند
كتابهاي يا فيلمها داستانها ، كردن ممنوع و شد خواهد ترس دچار هولناك داستانهاي از
.شد نخواهد او ترس رفتن بين از موجب ترسناك
ترس عكسالعملهاي
گريه به شروع و ميترسند نميكند ، كمك آنها به كسي كنند احساس كه هنگامي اطفال
يا شيئي از است ممكن كه آنجا تا بتوانند اگر و ميپوشانند را خود صورت آنهاميكنند
پشت را خود بروند راه يا سينهخيز باشند قادر وقتي.ميشوند دور ترسانده را آنها كه كسي
فروكش آنها ترس يا كنند امنيت احساس تا ميمانند آنجا در و ميكنند پنهان شيياي يا شخص
لرزيدن ، فرمهاي به ترسيدن هنگام به آنها عكسالعملهاي ميشوند بزرگتر وقتي كودكان.كند
.ميدهد شكل تغيير آن امثال و بيجا شكايتهاي
ترس به احساسي نمونههاي
آنها مهمترين.است ترس آنها در غالب وجه كه دارند وجود متعددي احساسي نمونههاي
آن اصلي مشخصه كه است ترس از شكلي خجالت -اضطراب -نگراني -كمروئي -خجالت:از عبارتند
روي مردم مقابل در احساس اين.است ناآشنايان يا غريبهها با معاشرت و تماس از عقبنشيني
تشخيص ميگيرند قرار مردم با بيشتر ارتباط در وقتي اطفال.اشياء يا حيوانات نه ميدهد
خجالت زمان و شدت ترتيب اين به و هستند دلپذيري و خوب معاشرين اغلب غريبهها ميدهند
است ممكن ميشوند بزرگتر وقتي بچهها كمياز تعداد.ميشود كمتر و كمتر تدريج به آنها
يا خواندن حفظ از هنگام بيشتر و بكشند خجالت جديد معلم يك يا خانه در مهماني حضور در
.ميشوند حالت اين دچار خواندن شعر
غريبه شخص از گرداندن روي و كردن گريه كشيدن ، خجالت عكسالعمل معموليترين اطفال در
.دهد قرار حمايت مورد را او ميتواند كه است آشنايي به شدن آويزان و
مقابل در نه مييابد ظهور انسانها مقابل كهدر است ترسي خجالت ، مانند كمروئي -
برانگيخته غريبهها مقابل در زيرا است متفاوت خجالت با كمروئي.موقعيتها و اشياء
اين بنابر.ميآيد وجود به ديگران قضاوت درباره نگراني اثر در بيشتر بلكه نميشود ،
و ميآيد پيش خجالت از پس كمروئي.است نفس به اعتماد مشكل كمرويي در اساسي مساله
سرخ:از عبارتند كمروئي عكسالعملهايندارد وجود سال از 65 كمتر كودكان در معمولا
.موقعيتها از دوري و لكنتزبان هيجانزده ، عصبي رفتارهاي شدن ،
مستقيما معمولا احساس اين.ميشود تفسير "خيالي ترس" عنوان به معمولا نگراني -
قبل كودكان.ميشود خلق كودك خود ذهن در بلكه نميشود برانگيخته محيطي عوامل تاثير تحت
كهتصور برسند عقلي رشد از مرحلهاي به بايد بيابند را شدن نگران توانايي آنكه از
بزرگتر بچهها كه همچنان.سازد ممكن آنها براي حال زمان از غير زماني در را چيزها
بيان آنها وسيله به نگراني كه راههايي.ميشود شديدتر و بيشتر نگرانيهايشان ميشوند
دارند ناتواني و كمبود احساس كه كودكاني.دارد بستگي كودك شخصيتي الگوهاي به ميشود
بيشتر ، احتمالا سازگارتر كودكان.سازند پنهان خود درون در را نگرانيهايشان مايلند
صورتشان در را نگراني كودكان همه تقريبا ميگذارند ميان در ديگران با را نگرانيهايشان
.ميرسند نظر به "نگران" آنها.ميدهند نشان
را مشكل انتظار يا بودن دربارهقريبالوقوع است ذهني نگراني از حالتي اضطراب -
.نيست گريزي آن از را شخص كه است تشويشي و بيقراري احساس اضطراب مشخصه علامت.داشتن
كردن پيدا به قادر كه ميبيند بنبستي در را خود زيرا ميكند درماندگي احساس شخصمضطرب
.نيست آن براي حلي راه
:از عبارتند كودكان ترس از جلوگيري يا كاهش براي عملي و معمولي شيوههاي از برخي
.شود ترسش موجب است ممكن كه چيزي از كودك توجه كردن منحرف
.ميترسد آن از كه چيزي به نسبت كودك احساس بخشيدن بهبود -
.شود آشنا ناشناس چيزهاي با كه موقعيتي ايجاد يا كودك به كمك -
افراد يا اشياء بودن بيآزار درباره كودك ساختن مطمئن و دادن توضيح -
ترسناك واقعيتهاي مقابل در مناسب عكسالعملهاي تعليم -
زندگي در ترس ارزش
اعمال دنبال به انسان رفتن از.ميكند ايجاد خطرات برابر در امن موانع ترس -
سازد وادار را فرد است ممكن تصادف از ترس.ميكند جلوگيري خطرناك و غيرعاقلانه
تشويق بيشتر تلاش به را شاگرد ميتواند امتحان در شكست از ترس.براند احتياط با
عمل مهمتر كار انجام يا بيشتر فعاليت براي انگيزهاي عنوان به است ممكن حتي ترس.كند
.كند
است لطماتي يا نتايج از ترس اساس بر كردن عمل خوب يا بودن خوب براي تلاش انگيزه -
.شود وارد فرد موقعيت و شخصيت به است ممكن كه
.ميكند كنترل را او رفتار و كمك سازنده راههاي در را انسان انگيزه اين
فقط كه شود داده سوق عملي به حسادت يا نفرت عشق ، عصبانيت ، اثر در است ممكن انسان -
.دارد باز غيرعاقلانه اقدام از را او ميتواند نامطلوب نتايج از ترس
و محيط جستجوي به را بشر كه بود خطر احساس ابتدا در.است علم سرچشمه طريقي به ترس -
.برانگيخت آن كنترل براي تلاش
جلالي منيژه:ترجمه
كنيم؟ برخورد كودكان ترس با چگونه
ترسم مي !مامان
درمقابل خود از دفاع براي زيرا ميكند ، بازي ترسهايش با كودك
دلبند كودكان درباره است واقعيت يك بهويژه ، اين و است نكرده پيدا بهتري حل راه آنها
آنها دروني آرامش كه ميترسند زيادي چيزهاي از سالگي تا5 سن3 از كودكان زيرا !ما
كه است كودكان زندگي از مرحله يك اين !ميشود آنها خيالبافيهاي باعث و ميزند برهم را
.كرد خواهند عبور آن از كمكم آنها و است مفيد آنها براي
بتواند كه بيايد پيش فرصتي كودكتان براي وقتي شدهايد متوجه حال به تا شما بيشك
او بابا كه وقتي:مثلا بدهد دست از را آن نميخواهد هرگز و ميشود خوشحال بترسد ، كمي
هر در كه ميخوانيد داستاني برايش كه وقتي يا و ميگيرد دوباره و مياندازد هوا به را
اين...ميكنيد هم دنبال خانه در كه وقتي يا و ميزند برق گرگ وحشتناك دندانهاي آن صفحه
هيچ به كه هستند هم ديگري ترسهاي ولي !ميشوند هم نشاط باعث البته و است خندهدار كارها
اتاق توي جادوگرها":ميگويد كه است كوچولويي دختر سوزانا ، :مثلا.نيستند خندهدار وجه
نميرود او نكنند ، بيرون را بدتركيب پيرزنهاي اين و نروند مادرش و پدر تا و "هستند من
گرگها ، جادوگرها ، روحها ، هيولاها ، :از عبارتند كودكان ترسهاي شناختهشدهترين.بخوابد
.ميترسند خيلي آنها از كودكان كه فضايي موجودات و سوسمارها غولها ، خونآشامها ،
.و بردن دزديدن ، دادن ، قورت خوردن ، كشتن ، :مانند كلماتي ;ميبافند هم به را كلمات كودكان
آنهم كه شماست ، از شدن جدا ميترساند ، را شما كوچولوي بيشتر همه از كه چيزي.
...ميافتد اتفاق شب نيمههاي
كودك رواني بلوغ در تحول و تغيير انعكاس:ترس
ميانكودكان ، در چه و بزرگسالان ميان در چه ترس.است لازم حتي و طبيعي احساسي ترس ،
بچه يك اينحال ، با !ميدارد وا حركت به خطر با مقابله براي را انسان و است خطر اعلام
مرحله انعكاس كه دارد هم ديگري نگرانيهاي دارند ، همه كه عمومي ترسهاي بر علاوه كوچك ،
تواناييهاي از پيش از بيش كودك سالگي ، حدودسه در:اوست رواني بلوغ در تحول و تغيير
و كوچك خيلي هنوز ميكند احساس اينكه از ولي باشد "بزرگ" ميخواهد و است آگاه خود
مادرش ، و پدر به زياد وابستگي علت به زمان همين در و...ميشود خشمگين است ، ناتوان
و ميكند ايجاد تضاد او درون در مختلف نگرانيهاي اين.هست نيز آنها دادن دست از نگران
...ميسازد مضطرب را او
ترسهايش كردن كم براي روشي:بازي
نظر از درونياش ، نگرانيهاي و خشمها مقابل در خود از دفاع براي كودك خوشبختانه
با كودك و است فعال بسيار سن اين در كودك خيالبافي و تخيل قوه.ندارد كمبودي سلاح ،
.ميدهد قرار آزمايش مورد خيالي ، بازيهاي در را ترسهايش خود ، تخيل قوه از استفاده
: ميكند اعلام و ميدارد نگه دوستش بيني زير را بلندي تكهچوب كوچولو الكساندر:مثلا
اتفاقات از معمولا ميكند بازي كودك وقتي ".دارم تفنگ چون نميترسم چيز هيچ از من"
دعوا را عروسكش شما دختر وقتي:مثلا.ميكند شديدتر را آنها و ميگيرد الهام واقعي
شما ، از سختگيرتر خيلي او كه ميبينيد كردهايد ، تنبيه را خودش شما اينكه از بعد ميكند ،
نگرانيهاي طرف يك از ميسازد قادر را كودك بازيها اينطور.ميكند رفتار عروسكش با
اين با او ديگر طرف از و (...شما كردن دعوا از ترس:مثلا) آورد زبان به را درونياش
با او همچنين.ميكند غلبه آنها بر سپس و هستند چه ترسهايش بفهمد ميكند سعي بازيها ،
خود خارجي ، اشياي يا و حيوانات روي بر ترسهايش دادن قرار و بازي و تخيل قوه از استفاده
يك وقتي شما كودك:ميآيند كجا از سن اين رايج ترسهاي.ميكند خلاص دروني ترسهاي از را
به و ميشوند منقبض عضلاتش ترس از است ، دويدن حال در پيادهرو در كه ميبيند را بزرگ سگ
كه عنكبوتي يا و ميخزد خاك روي آرامي به كه كرمي ديدن با يا و ميكند گريه به شروع شدت
و ميكنيد تعجب واقعا شما كه ميافتد وحشت به چنان است ، تارهايش تنيدن حال در
با كنيد ، قانع را او نكنيد سعي مواقعي چنين در...كنيد درك را وضعيت اين نميتوانيد
اتاق توي" يا و "نميخورند را بزرگي اين به آدمهاي كوچك ، حيوانات":حرفهايي چنين گفتن
هر شما ، حرفهاي به تا دارد اعتماد خود خيالات به بيشتر او زيرا "ندارد وجود جادوگري هيچ
او به بپذيريد ، را او ترس شما اگر آن ، جاي به.باشند اطمينانبخش شما حرفهاي كه هم چقدر
("ميترسي؟ چي از بيشتر همه از تو"):كنيد كمك او به حرفها اين با.كرد خواهيد زيادي كمك
كار چه ببيني ، جادوگر يك تو اگر"):بپرسيد مثلا.كنيد پيدا راهحل كنيد سعي بعد و
خود و ميترسند انسانها همه و است طبيعي او ترس كه دهيد توضيح او به همچنين ("ميكني؟
اين ميكنند ، درك را او ديگران كه كند احساس انسان وقتي..و بوديد كوچك وقتي هم شما
آنها از كه موقعيتهايي با نكنيد مجبور را او همچنين !است اطمينانبخش خيلي خودش
را او اجبارها اين "!نميترسي تو آب ، تو بپر جلو ، برو":مانند شود ، رو در رو ميترسد ،
را توانش با متناسب فعاليتهايي انتظار او از است بهتر:ميكند غوطهور ترسهايش در بيشتر
كودك سالگي ، شش حدود در...باشيم هم صبور البته و شود جلب او اعتماد تا باشيم داشته
تشخيص غلط از را درست ميتواند بهتر و ميشود خارج دروني نگرانيهاي دوره از آرام آرام
محو او ذهن در خود به خود زيادي ترسهاي و نيست خيالبافي از لبريز ديگر او وجود.دهد
:مثلا) ميشوند چيره او بر و ميكنند مقاومت زيادي مدت كودك ترسهاي وقتي فقط.ميشوند
براي كودك شدن ممنوع نظر از (ميترسد خود بودن ترسو از كه ميرسد اينجا به نهايت در
متخصص كمك به كودك (...خوابيدن تنها يا و جنگل در زدن قدم) مانند فعاليتها بعضي انجام
.كند آزاد ترسها اين دست از را خود بتواند تا دارد نياز
ميدهيم؟ كودكانانتقال به را ترسهايمان ما آيا
را فرزندانمان ترسهاي بخواهيم كه است بيهوده نكنيم ، كنترل را خودمان ترسهاي ما اگر
فرزندمان ذهن از ما نگاههاي و ما اشارات و حركات ما ، رفتارهاي مطمئنا.كنيم كنترل
گاز را او سگ يك كودكي در چون ميترسد ، سگها از او.كريستين خانم مانند.نميرود بيرون
و آرام كه هرچقدر ميشود ، نزديك او به سگ شبيه حيواني يا سگ يك وقت هر.است گرفته
در او فرزند.است مسري ترس.ميگيرد بغل در را كوچولويش بياختيار او باشد ، بيآزار
حتما است ، خطرناك چيزي ميگويند مامان يا بابا اگر":مييابد پرورش اينطور خانواده
"!ميگويند درست
او كه دهيم توضيح كودك به ميتوانيم ولي كنيم ، كنترل را ترسهايمان نميتوانيم اگر
تو ، مجبور ولي سگهاميترسم ، از من ، ":بگوئيم مثلا كند رفتار ما مانند نيست مجبور
بزرگ محافظ تنها خودمان كه كنيم شك اين به بايد ما همچنين."بترسي سگها از نيستي
از باارزشتر خيلي تجربه كسب "!ميخوري زمين الان !باش مواظب".هستيم فرزندمان
ضمنا ، شود تمام كودك ، بدن روي كوچك زخم چند قيمت به اگر حتي.است ايمني توصيههاي
به همچنين...پريدن موقع در:مثلا.كند حفظ را خود تعادل كه داد ياد كودك به ميتوان
!بيايد پايين دقت با كه بدهيم ياد او
آبريكو مجله:منبع
جمشيدي شادي:فرانسه از ترجمه
|