يكشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۱- Feb.16,2003
تمديد مهلت ثبت نام آزمون كارداني ويژه فرهنگيان
گروه علمي فرهنگي: مهلت ثبت نام براي شركت در آزمون كارداني ويژه فرهنگيان تا روز شنبه سوم اسفندماه تمديد شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، داوطلباني كه تاكنون در اين آزمون ثبت نام نكرده اند مي توانند در مهلت تعيين شده نسبت به تهيه دفترچه راهنماي آزمون و برگ تقاضانامه ثبت نام اقدام كنند. اين روابط عمومي از داوطلبان خواسته است براي دريافت مدارك ثبت نام به ادارات آموزش و پرورش محل خدمت خود مراجعه كنند.

نخستين كارگاه بين المللي آموزش مديريت فناوري براي زنان برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: نخستين كارگاه آموزشي بين المللي مديريت فناوري براي زنان از ۲۸ تا ۲۹ بهمن سال جاري در تهران برگزار مي شود.
در اين كارگاه آموزشي كه به منظور ارتقاي دانش مديريت فناوري براي زنان با تاكيد بر صنايع غذايي برگزار مي شود، استادان و صاحب نظراني از كشورهاي منطقه و متخصصان داخلي تازه ترين دستاوردهاي مديريت فناوري در زمينه فوق را براي شركت كنندگان ارائه مي كنند. در اين كارگاه آموزشي كه توسط معاونت فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران، مركز امور مشاركت زنان رياست جمهوري و مركز انتقال فناوري در آسيا و اقيانوسيه APCTT برگزار مي شود، زمينه هاي لازم براي آشنايي بيشتر زنان كشور در عرصه هاي مديريت فناوري، تبادل اطلاعات و تجربيات، ارتقاي سطح فناوري و برنامه ريزي مؤثر و اجراي بهينه طرحها فراهم مي شود. بازاريابي، منابع و نهادهاي مالي، سرمايه گذاري مخاطره آميز،  مديريت كيفيت، دانش مديريت، بررسي و شناخت ظرفيت هاي علمي - اجرايي موجود، نيازهاي انگيزشي، ويژگي هاي توليد يا نيازهاي صنعت و صادرات در عرصه هاي بين المللي و جنبه هاي زيست محيطي، از جمله مباحثي هستند كه در اين كارگاه آموزشي مطرح خواهند شد.

سومين جشنواره «پويا نمايي» از چهارم اسفندماه در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: سومين  جشنواره  دوسالانه  بين المللي  «پويانمايي » تهران  از چهارم  تا هشتم  اسفندماه  امسال  در مركز آفرينش هاي  فرهنگي  و هنري  كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  جشنواره  پويانمايي  تهران ، در اين جشنواره  ۶۲۶ فيلم  از كشورهاي  خارجي  و ۲۲۷ فيلم  از ايران  شركت  دارند.
در بخش  مسابقه  بين الملل  نيز ۱۲۲ عنوان  و در بخش  مسابقه  ايران  ۵۳ عنوان  فيلم  پويانمايي  بايكديگر بر سر دريافت  پروانه  طلايي  رقابت  خواهند كرد.
اين  روابط عمومي  در گزارش  خود افزود: «در اين  جشنواره  بيش  از ۵۰ كشور جهان  آثار خود را ارائه  خواهند داد.»
نمايش  ويژه ، چشم  انداز، نمايشگاه  تخصصي  دستاوردهاي  پويانمايي  و كارگاه  پويانمايي  ويژه  مربيان  هنري  سراسر كشور در حاشيه  اين  جشنواره  برگزار مي شود.
دراين  جشنواره  همچنين  سه  نشست  تخصصي  با عنوان  «جلوه  ويژه  در سينما»، «موسيقي  و انيميشن» و «راهيابي  به  بازار جهاني » برپا مي شود.

محوطه تاريخي آبشارهاي شوشتر مجموعه فرهنگي مي شود
گروه علمي فرهنگي: با اجراي طرح ساماندهي و تعيين حريم محوطه آبشارها منصوب به دوره هاي هخامنشي و ساساني، اين محوطه شامل آبشارها و آسياب هاي شوشتر به مجموعه فرهنگي تبديل مي شود.
محمدحسين ارسطوزاده مدير ميراث فرهنگي و پروژه آبشارهاي شوشتر با اعلام اين خبر گفت: براساس اين طرح بناهاي موجود در اين محوطه به منظور احياي هنرهاي سنتي و معرفي تاريخي منطقه و نيز پژوهشكده سازه هاي آبي تاريخ مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.

در پاسخ به بيانيه هجده موزه جهان:
ايران پس ندادن اموال كشورهاي صاحب تمدن را محكوم كرد
گروه علمي فرهنگي: موزه ملي ايران، بيانيه ۱۸ موزه برجسته دنيا را در مورد باز پس ندادن اموال كشورهاي صاحب تمدن محكوم كرد.
چندي پيش ۱۸ موزه برجسته دنيا در بيانيه اي مشترك اعلام كردند، اشياء و يادبودهايي كه قرن ها پيش به موزه هاي اروپايي و آمريكايي اضافه شده اند، در شرايطي به دست آمده است كه با شرايط امروز قابل مقايسه نيست. و «در طول زمان اين اشياء نفيس و باستاني تبديل به بخشي از اين موزه ها شده و در ابعادي گسترده تر بخشي از ميراث كشورهايي به شمار مي روند كه دراين سالها آنها را در خود جا داده اند.»
بيانيه ۱۸ موزه برجسته دنيا آب پاكي را روي دست ملل صاحب تمدن مثل ايراني ها مي ريزد كه در بازديد از موزه ملي ايران بايد به ديدن نسخه كپي نوشته قانون حمورابي كه اصل آن در موزه لوور پاريس نگهداري مي شود، بسنده كنند.
محمدرضا كارگر، مدير موزه ملي ايران در گفت وگو با انجمن روزنامه نگاران حامي ميراث فرهنگي اعلام كرد: «كشورهايي كه از جايگاه ويژه اي در تمدن بشري برخوردار نيستند با تكيه بر قدرت بيشترشان، از راه هاي مختلف، آثار و اموال كشورهاي صاحب تمدن را به موزه هاي خود منتقل كرده اند.»
در مقابل ۱۸ موزه برجسته دنيا اعتقاد دارند، «موزه ها نيز قالبي معتبر و باارزش براي آثاري به شمار مي روند كه قرن ها پيش از محل اصلي خود خارج و در اين موزه ها گردآوري شده اند.» با اين حال كارگر مي گويد: «اگر اشياء داخل اهرام مصر در محل اهرام و آثار تخت جمشيد در كنار بناي تخت جمشيد در معرض نمايش گذاشته شوند جلوه و معناي بيشتري مي يابند.»
سيد احمد محيط طباطبايي معاون معرفي و آموزش سازمان ميراث فرهنگي كشور نيز مي گويد:« بسياري از كشورهاي جهان مثل ايران با عضويت در يك كنوانسيون بين المللي معروف به كنوانسيون ۱۹۷۰ متعهد شده اند با ورود، صدور و انتقال مالكيت غيرقانوني اموال فرهنگي مبارزه كنند. اما براي بازپس گيري اشيايي كه پيش از اين تاريخ از كشور خارج شده اند، تنها بايد تلاش كرد.»
يكي از بهانه هايي كه اين موزه دارها براي باز پس ندادن اشياي موزه اي عنوان مي كنند، عدم امنيت و ثبات در كشورهاي صاحب تمدن است كه در اين رابطه تخريب مجسمه هاي غول پيكر بودا در باميان افغانستان را مثال مي زنند.
كارگر مي گويد: «اگر امروز اين اشيا به موطن اصلي خود باز گردانده شوند، موزه هايي مانند لوور، بريتانيا و متروپليتن خالي خواهند شد و شايد به همين دليل است كه اين موزه ها به بهانه هاي مختلف، ناتواني كشورهاي صاحب تمدن براي نگهداري اشياء متعلق به خودشان را مطرح مي كنند.»
كارگر اضافه مي كند در فرانسه در نزديك ورساي يك كاخ تاريخي با آثار باستاني در آتش سوخت. علاوه بر آن، در چندين سال اخير خود آمريكا هدف بيشترين حملات قرار گرفته است.

علمي فرهنگي
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي
محيط زيست
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |   ورزش   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |