يكشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۱- Feb.16,2003
رعايت قوانين زيست محيطي پيش شرط عضويت در اتحاديه اروپا
000399.jpg
۱۰ كشور داوطلب ورود به اتحاديه اروپا ملزم به اجراي دقيق قوانين زيست محيطي مي باشند
۱۰ كشوري كه قرار است سال آينده به اتحاديه اروپا بپيوندند بايد بين ۸۰ تا ۱۱۰ ميليارد يورو (۱۱۷-۸۵ ميليارد دلار) هزينه كنند تا به شرايط منطبق بر قوانين زيست محيطي اين اتحاديه دست يابند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بروكسل، بيشتر كشورهاي كمونيستي پيشين بايد معادل ۲ تا ۳ درصد توليد ناخالص داخلي خود را در راههايي مانند كارخانه هاي فرآوري فاضلاب و كوره هاي سوزاندن ضايعات مصرف كنند. والستروم، كميسيونر محيط زيست اتحاديه اروپا مي گويد: «در بيشتر مواردميزان درصد توليد ناخالص داخلي اين كشورها كه بايد براي محيط زيست هزينه شود، كمتر از ۲ درصد است.»
به گفته وي: «آنان مجبور خواهند بود از سرمايه هاي خصوصي هزينه كنند و بايد به مؤسسات مالي بين المللي مراجعه نمايند.» اين ۱۰ كشور، از استوني (جزو اتحاد شوروي پيشين بود و در شمال اروپا قرار دارد) تا قبرس و مالت (از جزاير درياي مديترانه) را شامل مي شود، بايد ۱۴۹ اصل قانون زيست محيطي را رعايت نمايند.
تمام كشورهاي نامزد ورود به اتحاديه اروپا براي مهلت هاي خود مذاكره كرده اند تا در آوريل (ارديبهشت) ۲۰۰۴ اين كار را به انجام برسانند. اما خانم والستروم،، هشدار داده است كه مهلت هاي اعلام شده تمديد نخواهد شد.
گران قيمت ترين قوانين زيست محيطي اتحاديه اروپا مربوط به فاضلاب هاست، كه از شهرها مي خواهد تجهيزات فرآوري مناسبي براي دفع و تصفيه بهداشتي فاضلاب فراهم سازند. كميسيون محيط زيست اتحاديه اروپا پيش بيني كرده است كه، براي ۱۰ كشور عضو، انجام اين پروژه حداقل ۲۵ ميليارد يورو هزينه در برداشته باشد. دفن بهداشتي زباله نيز از جمله مسايل پيش روي كشورهاي اروپايي است و حداقل هزينه اجراي اين طرح براي كشورهاي واجد شرايط حدود ۱۲ ميليارد يورو پيش بيني شده است.
ظاهرا اتحاديه اروپا براي تأمين سرمايه گذاري لازم به منظور اجراي اين پروژه ها، اعتباراتي را به منظور كمك به كشورهاي درگير مشكلات زيست محيطي تدارك ديده است، اما صريحا اعلام كرده اين كشورها بقيه پول را بايد خود تهيه كنند.
با بهبود كيفيت هوا و استانداردهاي زيست محيطي حداقل از ۳۴ هزار مرگ و مير زودرس در كشورهاي اروپايي جلوگيري خواهد شد. همچنين منافع حاصله از حفظ بهداشت عمومي و داشتن هواي پاك تر مي تواند دست كم ۵/۶ ميليارد يورو ذخيره كند و كل منافع ناشي از اجراي برنامه هاي نوين زيست محيطي در كشورهاي اتحاديه اروپا مي تواند بين ۱۲ تا ۶۹ ميليارد يورو در سال صرفه جويي را موجب شود.
۱۰ كشوري كه قرار است در سال ۲۰۰۴ به اتحاديه اروپا بپيوندند عبارتنداز: قبرس، جمهوري چك، استوني، مجارستان، لتويا، ليتواني، مالت، لهستان، اسلواكي و اسلووني. بيشتر اين كشورها يك مراجعه به آراء عمومي (رفراندوم) براي پيوستن به اين اتحاديه خواهند داشت و همچنان كه گفته شد ملزم به رعايت قوانين زيست محيطي اتحاديه اروپا مي باشند.
ترجمه: سعيد علوي نائيني

بازتاب
آلودگي هوامعضل جهاني
حدود سي سال يا سه دهه است كه هواي ناپاك در جهان پديد آمده و گرداگرد كره زمين را آلوده ساخته است.
هواي ناپاك كه غير قابل رويت مي باشد به صورت غباري زيان بار در فضاي اطراف كره زمين قرار گرفته است. و اولين زيان اين قشر آلوده متوجه دستگاه تنفسي مي شود و مسموميت ناشي از گازهاي آلاينده براي اولين بار به قلب و دستگاه تنفس آسيب وارد مي سازد كه بيماريهاي قلبي را در پي خواهد داشت. آلودگي هوا نه تنها براي اشخاص سالمند بسيار زيانبار است بلكه بر سلامتي كودكان و نوجوانان تأثيرات بسيار زيان بخشي دارد. مخصوصا هنگاميكه مردم در هواي آلوده دست به تمرينات ورزشي مي زنند هواي ناپاك از طريق دستگاه تنفس وارد بدن شده و تأثيرات نامطلوبي برجا مي گذارد.
تحركات شديد بدن و انجام ورزشهاي پر تحرك در فضايي كه بسيار آلوده است شديدا به دستگاه تنفسي و بدن انسان صدمه مي زند. در عين حال آثار سوء هواي آلوده بيشتر براي كساني است كه سابقه ناراحتي هاي جسماني، ريوي و قلبي داشته باشند.
نازك شدن لايه اوزون و در نتيجه تابش پرتوهاي زيانبار به زمين، مي تواند تأثيرات ناگواري بر سلامتي انسان و ساير موجودات زنده داشته باشد و حتي در مواردي باعث اختلالات شديد عصبي و رواني مي شود. تأثيرات مخرب تابش، ناشي از لايه اوزون در كانادا، شيلي و استراليا،  عوارض شديدي به جاي گذاشته است. انباشت گازهاي آلاينده در پيرامون كره زمين، موجب بارش باران هاي اسيدي نيز شده است و تاكنون خسارات بسيار سنگين و غيرقابل جبراني به مزارع كشاورزي وارد كرده است. تنها راه كاهش اين گازها و خسارات ناشي از آن پايبندي  كشورهاي صنعتي توسعه يافته به پيمان هاي جهاني به ويژه پيمان كيوتو مي باشد كه متأسفانه همچنان با بي اعتنايي و مخالفت آمريكا روبروست.
محمد توكلي ملايري

بايد دست به كار شد
000396.jpg
اشاره: پيشينه فعاليت ها و موقعيت كنوني تشكل هاي زيست محيطي در ايران، موضوع گفت وگو با دبيركل جبهه سبز ايران است. بخش نخست اين گفت وگو در صفحه ۵ همشهري مورخ ۲۶ بهمن ماه ۸۱ درج شد. ادامه گفت وگو را مي خوانيد.
همتايان تشكل ها در ساير نقاط جهان تجارب ارزشمندي دارند. به عنوان مثال در تركيه گروهي تحت عنوان «جوانان براي اسكان» از سال ۹۷ در يك برنامه مشترك با مقامات محلي و شهرداري ها دستور كار ۲۱ را اجرا كردند. جالب آنكه در اجلاس جهاني توسعه پايدار در ژوهانسبورگ اين دستور كار به عنوان بهترين فعاليت در اين زمينه در ميان ۵۱ كشور جهان شناخته شد. بنابراين الگوبرداري از تجارب همتايان و اعتماد به نفس تشكل ها مي تواند به بهبود كاركرد تشكل ها در مديريت شهري كمك كند.
دستور كار ۲۱ در سال ۹۲ در ريودوژانيرو توسط ۱۷۹ كشور جهان تصويب شد. اين دستور كار طريقه سرمايه گذاري و برنامه ريزي و اجراي برنامه ها را در قرن ۲۱ براي كشورهاي جهان مشخص مي كند. اين دستور كار به كشورها توصيه مي كند كه برنامه ها را به صورت اقدامات محلي و دستور كار محلي انجام دهند كه برخي از كشورها موفق به اجراي دستورالعمل هاي محلي شده اند. در تهران نيز بهترين راه حل اجراي برنامه هاي شهري به صورت محلي و منطقه  اي است كه NGOها به خوبي مي توانند در اجراي اين برنامه ها سهيم باشند.
* براي شناخته  شدن بهتر NGOها و مشاركت آنها در امور شهري، تبيين نقش NGOها در امور شهري به عهده كدام نهاد است؟
البته هر شهرداري بايد نياز به حضور NGOها را درك كند، سپس براي پاسخ به اين نياز اشخاص مرجع مي توانند اين نقش را در قالب بسته آموزشي براي مديران مياني شهري تهيه و ارايه كنند.
NGOها مي توانند مطالبات مردم را از مديران طلب كنند. مثلا در آمريكا و هند NGOها از مردم حمايت اطلاعاتي مي كنند. در ضمن بايد در نظر داشته باشيم كه به رسميت شناخته شدن، دو طرفه است. يعني هم مديران بايد سعي كنند NGOها را بشناسند و هم  NGOها براي شناساندن خود بايد پيگير باشند و سعي كنند با اعمال خود، خودشان را معرفي كنند.
* گفته مي شود دليل افزايش تعداد NGOها در ايران به ويژه تهران كسب برخي منابع است و بسياري از آنها كاري از پيش نمي برند. براي مقابله با چنين تشكل هايي چه برنامه هايي وجود دارد؟
NGOها يك سري كدهاي اخلاقي دارند كه توسط متخصصان طراحي شده و در صورت رعايت نكردن كدهاي اخلاقي آن تشكل  از فضاي كاري ساير NGOها طرد مي شود، چرا كه در NGOها سيستم ارتباط غيررسمي بسيار قوي وجود دارد، در حدي كه اگر يكي از اعضاي ما در تهران بيمار شود اعضاي NGOهاي مشابه در بوشهر از آن مطلع مي شوند.
در ايران هيچ قانوني براي تشكل هاي غيردولتي وجود ندارد. در انگليس هم چنين قانوني وجود ندارد و از ساير قوانين استفاده مي شود. اما در اروپاي شرقي قوانين مشخصي براي نظارت بر عملكرد NGOها وجود دارد و يا در آمريكا NGOها كدبندي  شده اند و براي آنها معافيت مالياتي و تسهيلات ديگري هم در نظر گرفته شده است.
* وضعيت پرداخت ماليات اين نهادها در ايران چگونه است؟
در كشور ما از نظر بند ب ماده ۱۰۵ قانون ماليات هاي مستقيم، تشكل هاي عام المنفعه از پرداخت ماليات معاف هستند ولي مميز مالياتي از ابتدا با اين ديدگاه به تشكل ها نگاه نمي كند و تنها در صورتي كه يك تشكل غيردولتي صاحب دفتر رسمي باشد بعد از چند سال مي تواند از اين معافيت مالياتي بهره مند شود. NGOها سود به دست آمده را صرف اهداف خود مي كنند و بنابراين ارزش افزوده زيادي توليد مي كنند.
* آيا تشكل ها- به ويژه جبهه سبز- در رويدادهاي شهري مثل انتخابات شوراها مشاركت مي كنند؟ نقش   آنها براي آگاه سازي عمومي در چنين مواردي چگونه است؟
در انتخابات، ما هيچ كانديدايي معرفي نمي كنيم. در واقع شخصيت حقوقي جبهه سبز چنين كاري نمي كند. البته معني اين حرف آن نيست كه اگر اشخاصي حقيقي از درون جبهه، علاقه مند باشند به عنوان كانديدا نام نويسي كنند، تشكل ممانعتي مي كند.
تاكنون در تمامي انتخابات برگزار شده، از اعضا خواسته ايم كه به طور گسترده  در انتخابات شركت كنند و طبيعي است طرفداران محيط زيست به كانديداهايي رأي مي دهند كه برنامه زيست محيطي مشخصي داشته باشند و ساير برنامه هايي كه ارايه مي كنند نيز با جهت گيري توسعه پايدار تدوين شده باشد، همچنين در سوابق آنها علاقه مندي به حفظ محيط زيست و دفاع از عدم تخريب منابع محدود سرزمين وجود داشته باشد.
* مهمترين مشكلاتي كه تهران با آنها دست به گريبان است و نيازمند كمك هاي گسترده مردم و البته NGOهاست كدامند؟
مهمترين مشكل فعلي تهران آلودگي هواست، همچنين مشكل زباله ها و سيستم فاضلاب و امنيت غذايي هم وجود ندارد. براي مبارزه با  آلودگي هوا در زمان آلودگي هوا ستاد خبري تشكيل مي دهيم و بعد از، از بين رفتن فاز بحراني پيگيري مي كنيم كه برنامه هاي مصوب كنترل آلودگي هوا توسط دستگاه هاي دولتي پيگيري شود تا سال بعد.
همچنين همواره دو شعار مد نظر ماست: اول آنكه امروز دير است و بايد دست به كار شد، ديگر آنكه مشكلات زيست محيطي در شبكه جهاني به هم ارتباط دارند و قرار نيست تشكل هاي غيردولتي به همه مشكلات بپردازند، بلكه اگر روي يك مشكل كار كنند و موفق به رفع آن شوند، ساير مشكلات زودتر حل مي شود.
گفت وگو: بهناز صادقپور

محيط زيست
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
اجتماعي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   ورزش جهان   |   ورزش   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |