چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۴- Feb.19,2003
طوبي لمن شغله عيبه عن عيوب الناس.
خوشا كسي كه پرداختن به عيب خويش وي را از عيب ديگران بازدارد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه كس مباد ز كردار ناصواب خجل
به وقت گل شدم از توبه شراب خجل
نيم ز شاهد و ساقي به هيچ باب خجل
صلاح ما همه دام رهست و من زين بحث
اسكارزير سايه جنگ
001302.jpg
مراسم اسكار كه يك ميليارد نفر در سراسرجهان آن را مستقيما از تلويزيون تماشا مي كنند هدف مناسبي براي يك حمله تروريستي است
احتمال وقوع جنگ ميان آمريكا و عراق ممكن است مراسم اسكار، مهمترين واقعه سال دنياي هنر و سرگرمي را تحت تأثير قرار دهد.
به گزارش بي بي سي روز برگزاري مراسم اسكار براي هاليوود مهمترين روز سال است. فيلم هاي حماسي، ستارگان مشهور، لباس هاي مجلل، تبليغات و سروصداي زياد، موسيقي، نور و رنگ همه يادآور دنياي خيال انگيز فيلم هاي هاليوودي است.
اما وقتي موضوع امنيت مطرح است، حتي اسكار هم نمي تواند مسائل دنياي واقعي را فراموش كند. در شرايطي كه فضاي سياسي جهان بر مسئله عراق متمركز است، احتمالا برگزاري مراسم اسكار در فروردين ماه آينده با جريان جنگ همزمان خواهد شد و در آن صورت تحت تأثير اين واقعه قرار خواهد گرفت.
مراسم دوره گذشته نيز كه نخستين مراسم پس از واقعه ۱۱ سپتامبر بود، با دردسرهاي امنيتي روبرو بود زيرا برنامه اي كه بيش از يك ميليارد نفر آن را مستقيما از تلويزيون هاي سراسر جهان تماشا مي كنند، هدف بسيار مناسبي براي حملات تروريستي محسوب مي شود.
001299.jpg

ژيل كيتس كه از سال ۱۹۹۰ تاكنون مسئوليت برگزاري ده دوره مراسم اسكار را به عهده داشته است، تأثير جنگ را بر اين مراسم اجتناب ناپذير مي داند. او گفته است: «اين مراسم، آنچه را در ايالات متحده به وقوع مي پيوندد بازتاب خواهد داد. ما اين مشكل را ۱۲ سال پيش هم كه عراق به كويت حمله كرد داشتيم. در چنين شرايطي بايد به فكر امنيت مراسم باشيم و ترتيبي خواهيم داد كه وضع امنيتي، مطلوب باشد.»
محل استقرار مردم بيرون سالن برگزاري مراسم كه هميشه حضور در آن كاملا آزاد بود و علاقه مندان از روزها و ساعت ها قبل براي گرفتن جاي مناسب، صف مي كشيدند، از سال گذشته كه مراسم به مكان جديد منتقل شد وضع تازه اي پيدا كرده است. ۴۰۰ صندلي در اين مكان قرار داده شده كه براي نشستن بر آن ها بايد از مدت ها قبل بليت رزرو كرد. صاحبان بليت ها هنگام ورود به محل مورد بازرسي قرار مي گيرند.
در شب برگزاري مراسم تمام خيابان هاي اطراف بسته خواهد بود و مأموران امنيتي و پليس در آن استقرار خواهند داشت. سال گذشته تمام اطاق هاي هتلي كه بر مسير ورود مهمانان به سالن مشرف بود توسط پليس اجاره شد.
كيتس، مسئول برگزاري مراسم معتقد است كه وقوع جنگ يا احتمال آن علاوه بر مسائل امنيتي، بر فضاي مراسم هم اثر خواهد گذاشت.
او مي گويد: «اگر شما بخواهيد تصويري از ايالات متحده در هر دوره اي بدست آوريد، مراجعه به مراسم اسكار در آن دوره مرجع مناسبي خواهد بود.»
اشاره او به واكنش هايي است كه شركت كنندگان به مسائل روز نشان مي دهند.
وي اضافه مي كند: «به هيچوجه قصد نداريم مراسم را به تعويق بيندازيم، همچنين نمي خواهيم از ابراز عقيده برندگان جوايز درباره جنگ، چه موافق چه مخالف، ممانعت كنيم».
بعضي از مشهورترين و فعال ترين مخالفان جنگ در جامعه آمريكا، ستارگان هاليوود هستند. افرادي نظير شون پن، جرج كلوني و داستين هافمن تاكنون به شدت با جنگ مخالفت ورزيده اند. از سوي ديگر افراد صاحب نامي چون تام كروز و استيون اسپيلبرگ طرفدار توسل به زور عليه صدام حسين هستند.
كيتس مي گويد: «ما پيش از اجراي مراسم يك ضيافت ناهار با نامزد هاي دريافت جوايز داريم كه در آن اين فرصت را پيدا مي كنيم تا از آن ها بخواهيم در صورت برنده شدن، سخنانشان را در زمان كوتاهي ارائه كنند. شخصا عقيده دارم هر كس برنده جايزه اسكار مي شود، حق دارد ۳۰ ثانيه با مخاطبان ميلياردي مراسم سخن بگويد و در اين ۳۰ ثانيه مي تواند در هر موردي كه مايل است صحبت كند. اصولا يكي از مهمترين جذابيت  هاي اسكار مسائل غير قابل پيش بيني و حرف هايي است كه برندگان در اين ۳۰ ثانيه مي زنند.»

فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره اجتماعي آبادان اعلام شد
روابط عمومي چهارمين جشنواره سينماي «اجتماعي» اسامي فيلمهاي بخش مسابقه جشنواره را اعلام كرد.
براساس اين گزارش، ۱۴ فيلم آوازهاي سرزمين مادري ام (بهمن قبادي)، بچه هاي نفت (ابراهيم فروزش)، بماني (داريوش مهرجويي)، تهران ساعت ۷ (اميرشهاب رضويان)، خاموشي دريا (وحيد موسائيان)، رقص در غبار (اصغر فرهادي)، سفر به فردا (محمدحسين حقيقي)، صورتي (فريدون جيراني)، نفس عميق (پرويز شهبازي)، واكنش پنجم (تهمينه ميلاني)، هفت پرده (فرزاد موتمن)، سيندرلا (بيژن بيرنگ- مسعود رسام)، نامه هاي باد (عليرضا اميني) و دنيا (منوچهر مصيري) در بخش مسابقه فيلمهاي سينمايي حضور دارند.
فيلمهاي بخش مسابقه توسط هيات داوران جشنواره متشكل از سعيد پورصميمي، جواد طوسي، كيانوش عياري، اصغر هاشمي و دكتر جلال ستاري مورد قضاوت قرار خواهند داشت.
چهارمين جشنواره موضوعي فيلمهاي «اجتماعي»
۴ تا ۷ اسفند ماه در شهر آبادان برگزار مي شود.

اجراي برنامه دو خواننده ايراني با اركستر ارمنستان در جشنواره موسيقي فجر
ساعت ۲۴ دوشنبه شب هواپيماي حامل اركستر تكنوازان ارمنستان در فرودگاه تهران بر زمين نشست تا اجراهاي خود را در جشنواره موسيقي فجر امسال در تالار وحدت و فرهنگسراي بهمن به روي صحنه برد.
به گزارش خبرنگار همشهري اركستر تكنوازان ارمنستان كه رهبري آن را يك زن برعهده دارد، از ساعت يك بعدازظهر روز گذشته و به اتفاق دو خواننده مطرح موسيقي ايران، عبدالحسين مختاباد و حسام الدين سراج قطعاتي را تمرين كردند.
همكاري خوانندگان ايراني با نوازندگان و اركستر ارمنستان به اوايل امسال بازمي گردد كه گروه اركستر سمفونيك ارمنستان به رهبري لوريس چكناوريان با شهرام ناظري در سالن ميلاد به اجراي برنامه پرداختند. پيش ازاين ژاله صادقيان با اركستر محلي در جشنواره فجر سال گذشته به صورت دكلمه اجراي برنامه داشت.
مسئولان مركز موسيقي معتقدند، فضاي گشوده شده براي همكاري خوانندگان ايراني با گروه ارمنستان سبب خواهد شد تا خوانندگان از فضاي سنتي كار خود خارج شده و در كارهاي حجيم و پرنوازنده شركت جويند.
از سوي ديگر چكناوريان كه امسال در پشت صحنه گروه ارمنستان قرار دارد و به نوعي رهبر واقعي اين اركستر است، به همراه گروه در تالار وحدت و هنگام تمرين حضور پيدا كرده بود، اعضاي گروه را در مقاطع مختلف راهنمايي مي كرد. از قرار چكناوريان ممكن است در مراسم ويژه اي كه گفته مي شود در حضور رئيس جمهور برگزار مي شود، قطعاتي را رهبري  كند.
امشب به جز اجراهاي ويژه در تالار وحدت، گروه كر فرهنگسراي بهمن و گروه هاي فرانسه و گرجستان در تالار انديشه، مختاباد به همراه گروه ارمنستان در فرهنگسراي بهمن (ورزش)، موسيقي قشقايي حاوا و تركمني (مجيد تكه) در فرهنگسراي هنر و گروههاي موسيقي آييني خراسان، نايين، سبزوار و بختياري در خانه هنرمندان اجراي برنامه دارند.

نمايش عروسكي ويژه كودك و نوجوان
نمايش عروسكي «ستاره كوچك تو» به كارگرداني رضا عبدالعلي زاده براساس نمايشنامه اي از ايوان آستريكوف تا پايان اسفندماه در تالار هنر به روي صحنه مي رود.
علاقمندان براي تماشاي اين نمايش مي توانند همه روزه راس ساعت ۳۰/۱۸ به نشاني ميدان هفت تير، خيابان مفتح، ورزنده، تالار هنر مراجعه كنند. تلفن تماس: ۸۸۱۳۴۴۰

كنسرت گروه حاوا در فرهنگسراي نياوران
گروه موسيقي آييني، مقامي حاوا به سرپرستي پهلوان همچنين در روزهاي ۳ و ۴ اسفند در محل فرهنگسراي هنر به اجراي برنامه مي پردازند.

شناسنامه
همشهري
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

شماره پيام گير
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* ۶۷ سال پيش در سي ام بهمن دولت ايران دستور داد كه روابط سياسي با ايالات متحده آمريكا قطع شود. دليل اين اقدام اين بود كه پليس شهر واشنگتن رئيس هيات نمايندگي سياسي ايران در آمريكا را به خاطر تخلف رانندگي متوقف و جريمه كرده بود و دولت ايران اين عمل را بي احترامي نسبت به خود تلقي كرده بود.
* امروز زادروز داستان نويس ايران صادق هدايت است كه در ۱۹۰۲ متولد و در ۱۹۵۱ فوت شد. داستان نويسي ايران با آثار او و معروفترين شان «بوف كور» وارد عصر تازه اي شده است.
* مهمترين رويداد در طول تاريخ در اين روز، سفر ريچارد نيكسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به چين و مذاكره با مائو در ۱۹۷۲ و قبول اين حقيقت است كه در جهان تنها يك كشور چين وجود دارد. متعاقب اين مذاكرات مناسبات آمريكا با چين پس از چهاردهه از سرگرفته شد و جمهوري خلق چين كرسي خود در سازمان ملل را با داشتن حق «وتو» در شوراي امنيت به دست آورد.
* نمايش فيلم سينمايي سه بعدي (۳-D) از ۱۹ فوريه ۱۹۵۳ آغاز گرديد.
* ۱۹ فوريه ۱۷۰۷ سالروز درگذشت امپراتور توانمند هند «اورنگ زيب» است.
* ۱۹ فوريه ۱۹۴۲ نيروهاي نظامي ارتش ژاپن جزيره تي مور را متصرف شدند.
* ۱۹فوريه ۱۹۹۷ دنگ شيا ئوپينگ رهبر سابق چين فوت شد كه در نظام اقتصادي چين تجديدنظر به عمل آورد.
* ۱۸فوريه ۱۵۴۶ مارتين لوتر كشيش اصلاح طلب آلماني و باني مذهب پروتستان به دنيا آمد. در همين روز و همين سال نيكلائوس كوپرنيكوس (كوپرنيك) رياضي دان و فضاشناس لهستاني زاده شد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com


داستانك
ماهوتي
در مغازه را گشود. مثل هر روز، اول چند جعبه خالي را بيرون آورد و در پياده رو گذاشت، بعد جعبه هاي ديگر را از ميوه پر كرد و با كمي شيب روي آنها قرار داد، به داخل مغازه رفت، اما قبل از اينكه به كارهاي ديگر برسد نگاهش به بيرون افتاد و متوجه پسركي شد كه دستش در يكي از جعبه ها بود و چيزي برمي داشت. همين كه خواست به سراغش برود پسرك شروع به دويدن كرد. بلوزي پاره و كثيف به تن داشت، شلوار كوتاهش به تنش چسبيده بود و با پاهاي سياه و لاغرش به سرعت مي دويد تا به آن طرف خيابان برود. ميوه فروش هم به دنبالش بود...
ناگهان صداي گوشخراش ترمز ماشيني بلند شد و پسرك چند متر آن طرف تر به زمين افتاد وبهت زده به ميوه فروش خيره شد. انگشتانش از هم باز شد و توپ ماهوتي كوچكي در خيابان به حركت درآمد.
محسن سعيد السادات


گشتي در دنياي خبرها
اراده
پاريس: آرنوكلمنت تنيسور مشهور كشور فرانسه چندي پيش از ناحيه دست راست مصدوم شد و ديگر نتوانست به بازي تنيس بپردازد.
اما وي به جاي استراحت كردن در منزل و انجام فيزيوتراپي تصميم گرفت كه با دست چپ راكت بگيرد و بازي كند. از قضا او در يك تورنمنت نيمه رسمي تمام حريفان خود را با دست چپ شكست داد و قهرمان شد. نكته جالب اينكه وي پيش از مصدوميت حتي نمي توانست با دست چپ خود قاشق را بگيرد و غذا بخورد.

كلاشينكف پولدار مي شود
برلين: هر بار كه نام «كلاشينكف» مطرح مي شود، يك اسلحه قدرتمند در ذهن مردم تداعي مي شود. اما اگر از اين پس نام كلاشينكف را روي چتر، ساعت، عطر، نوشابه و لوازم آشپزخانه ديديد تعجب نكنيد.
اين نوع اسلحه را يك مرد روس بنام ميخائيل كلاشينكف در سال ۱۹۴۷ اختراع كرد و از آن پس مدال هاي متعددي دريافت كرد اما چون در يك كشور كمونيستي زندگي مي كرد، پاداش مالي نگرفت. اما اخيرا يك شركت آلماني كه چتر، ساعت، عطر و... توليد مي كند با كلاشينكف به توافق رسيده و قرار است محصولات اين شركت با اين نام عرضه شود و در ازاي آن ۳۲ درصد درآمد اين شركت به كلاشينكف اختصاص  يابد. وي هم اكنون در آپارتماني كه دولت مادام العمر به او اهدا كرده سكونت دارد و مستمري دريافت مي كند.

زنگ كريستف كلمب
مادريد: پليس اسپانيا، زنگ كشتي كريستف كلمب را كه قرار بود به مزايده گذاشته شود، ضبط كرد.اين زنگ را يك غواص ايتاليايي در سال ۱۹۹۴ در سواحل پرتغال كشف كرد و قرار بود در يكي از هتل هاي شهر مادريد به مزايده گذاشته شود،اما دولت پرتغال از پليس اسپانيا درخواست ضبط اين زنگ و به تعويق افتادن مزايده را كرد. به گفته پرتغالي ها، كريستف كلمب در سال ۱۴۹۲ هنگامي كه روانه آمريكا بود از اين زنگ در كشتي خود استفاده مي كرد.

اسپانيا و اشتباه برادران بوش
مادريد: «جب بوش» برادر «جورج بوش» رئيس جمهور آمريكا مانند برادرش آبروريزي كرد. وي در جريان سفر به كشور اسپانيا در مقابل نخست وزير اين كشور به سخنراني پرداخت و گفت:«من از رئيس جمهوري اسپانيا تشكر مي كنم» غافل از اينكه حكومت اسپانيا جمهوري نيست بلكه سلطنتي است. در سال پيش نيز، جورج بوش پيش از سفر به اسپانيا نام «خوزه ماريا ازنار» نخست وزير اين كشور را اشتباها «انزار» تلفظ كرد.

هراس نيكول كيدمن
لندن: نيكول كيدمن بازيگر سرشناس سينماي جهان ديروز فاش كرد كه از بازيگري هراس عجيبي دارد و هر بار كه پيشنهاد حضور در يك فيلم به او داده مي شود، بدنش به لرزه درمي آيد. كيدمن همچنين اعلام كرد: مادرش چندين بار از او خواسته تا دنياي بازيگري را ترك كند. نكته جالب اينكه والدين كيدمن حاضر نشدند برنامه روزانه خود را تغيير داده و در مراسم اسكار (كه فرزندشان از آنها دعوت به عمل آورده بود) شركت كنند.

جريمه براي مربي متخلف
منچستر: ديروز آلكس فرگوسن مربي تيم منچستريونايتد انگليس در حال رانندگي با تلفن همراه خود صحبت مي كرد و از قضا يكي از عكاس هاي مطبوعات از او عكس گرفت. با توجه به اينكه استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي در انگليس جرم محسوب مي شود، پليس منچستر او را هزار پوند جريمه خواهد كرد.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۷ دقيقه


بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه بانو: نمايشگاه آثار حجمي و آباژورهاي چوبي بهداد لاهوتي/ ۲۹ بهمن تا پنجم اسفند/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸۷۸۹۸۹۷
* گالري سيحون: نمايشگاه مجسمه هاي چوبي كامبيز و كامران اسمعيلي شريف/ خيابان خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي منيژه دژآهنگ و آناهيتا داودي/ اول تا ۷ اسفند/ پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* خانه كاريكاتور: نمايشگاه آثار كاريكاتور « گرفتار كاكه اي» هنرمند كرد‎/ خيابان شريعتي ،خيابان گل نبي، بعد از ميدان كتابي.
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي پويا آريان پور تا اول اسفند و نمايشگاه «زيورها» طرح و ساخت صبا منوچهري با مشاركت محمد احصايي، فريده لاشايي، بهرام دبيري و شهلا حسيني/ دوم تا ۱۵ اسفند/ دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه آريا: نمايشگاه آثار فرح سيدابوالقاسم/ تا اول اسفند/ خيابان ولي عصر، سه راه عباس آباد، كوي زرين، پلاك ۱۷/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* گالري هفت  ثمر: نمايشگاه باتيك داود خوش نيت و پريا سلمان زاده/ تا ۳۰ بهمن و نمايشگاه آثار گروهي تاپيستري ۲ تا ۸ اسفند، مطهري، كوه  نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه طرح و رنگ: نمايشگاه كاربردي تزئيني/ سوم تا هشتم اسفند/ سهروردي، انديشه ششم، پلاك ۱/۱۰۲
* نگارخانه گلبرگ: نمايشگاه گروهي آثار هنري و صنايع دستي/ تا دهم اسفند/ نارمك، ميدان نبوت، ساختمان شهرداري منطقه ۸


گل و گياه
اسطوخودوس
001296.jpg
نام علمي: Lavandula Vera
خانواده: LABIATAE
درختچه اي كوچك، پرپشت و هميشه سبز كه سنبله هاي گل هاي بنفش رنگ و معطر آن از اواسط تابستان تا اواسط پاييز ظاهر مي شوند. برگها باريك، معطر و خاكستري - نقره اي هستند. اسانس گلهاي آن جهت خوشبوكردن مواد غذايي، تهيه خوشبوكننده هاي البسه و هوا و گلهاي خشك و معطر آن در تزئينات مورد استفاده قرار مي گيرند.
حداكثر بلندي و گستردگي  آن به ۷۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك حاصلخيز با زهكش خوب، در فصل بهار جهت حفظ فرم متراكم و پرپشت گياه روي آن يك هرس آرايشي سبك انجام مي دهند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
سياسي
خارجي
انديشه
شهري
شهر
اجتماعي
حقوق شهروندي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي
علمي فرهنگي
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   حقوق شهروندي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |