چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۴- Feb.19,2003
رئيس شوراي مركزي كارگزاران سازندگي:
عدم شكل گيري ائتلاف به معناي شكست سياسي نيست
001335.jpg
پروين امامي: محمدعلي نجفي رئيس شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي ديروز در گفتگو با خبرنگاران همشهري و خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آخرين تحولات انتخابات شوراها و موضع حزب خود را تشريح كرد.
براساس گفته هاي نجفي طبق آخرين جمع بندي جلسه هماهنگي گروه هاي هجده گانه دوم خرداد كه روز يكشنبه (۲۷بهمن) انجام شد، اين گروهها نتوانستند به نتيجه مشخصي در انتخاب و ائتلاف بر سر پانزده عضو شوراي شهر تهران نايل آيند، و در نهايت با تنظيم فهرستي شامل ۳۲ تن از كانديداها، زمينه هاي عملي انجام ائتلاف ميان گروهها از ميان رفت.
رئيس شوراي مركزي كارگزاران در همين زمينه با اعلام ارائه فهرست مستقل كانديداتوري توسط حزب كارگزاران سازندگي، از اصول سه گانه اي ياد كرد كه به عنوان معيار براي انتخاب كانديداهاي مورد نظر اين تشكل مد نظر قرار گرفته است.
سه اصل مورد نظر عضو ارشد كارگزاران،« اعتقاد به عملي بودن اداره شهر تهران در چارچوب برنامه و راهكارهاي علمي مشخص، انجام فعاليت در شوراها به دور از جنجال هاي سياسي و بر مبناي مديريت شهري و برخورداري كانديداها از تجربه و تخصص لازم براي اداره بهينه شهر» است.
وي ضمن خاطرنشان كردن اين نكته كه به زعم كارگزاران، ارائه فهرست كانديداتوري يك زورآزمايي سياسي نيست و در اين پروسه، گروهها بايد براساس مسئوليت اجتماعي، مردم را در انتخاب بهتر و دقيق تر داوطلبان ياري دهند، تصريح مي كند: ما معتقد نيستيم كه اگر فهرست يك گروه راي نياورد، اين به معناي شكست سياسي آن گروه در عرصه رقابت هاي سياسي است، چرا كه اساسا اصل بايد بر تشويق مردم به شركت در انتخابات و ايجاد فضاي گرم مبارزات انتخاباتي قرار گيرد.
موضوع تهران، شوراي شهرو مديريت شهرداري تهران، مقوله اي است كه بويژه طي سالهاي اخير ماهيتا با نام غلامحسين كرباسچي شهردار اسبق تهران گره خورده و شيوه هاي مديريت وي با تمام نقاط ضعف و قوت آن، همواره در محافل سياسي و اجتماعي به عنوان يك رويكرد قابل قبول مورد بحث قرار گرفته است.
محمدعلي نجفي در همين مورد و در پاسخ به اين پرسش كه «شايعه انتخاب كرباسچي به عنوان شهردار جديد تهران، پس از انتخاب و شكل گيري شوراي دوم شهر تهران، تا چه حد مقرون به حقيقت است؟» اظهار داشت: معتقدان و پيروان الگوهاي مديريتي از نوع مديريت شهردار اسبق تهران اساسا بر اين گمان هستند كه شرايط عمومي مديريت كشور هنوز آماده حضور امثال كرباسچي نيست، چرا كه نياز اين نوع مديريت به عرصه فعاليت باز و بلندپروازانه، عملا در تعارض با يك خط فكري قرار مي گيرد كه معتقد به فضاي بسته فرهنگي و اجتماعي است و  البته بحث بر سر كرباسچي به عنوان شهردار در شوراي مركزي حزب و ترغيب وي به اعلام آمادگي، منوط به مشخص شدن تركيب جديد شوراي شهر و نيز تغيير فضاي سياسي جامعه است . در ضمن، ناگفته نماند كه ما در انتخاب كانديداهاي فهرست مستقل خود نيز عمدتا روي به سمت كساني داشتيم كه به الگوهاي عملي مديريت
ده ساله كرباسچي در اداره شهر تهران نزديك بودند.
نجفي در پاسخ به پرسشي پيرامون چگونگي عدم حضور جناح منتقد دولت در انتخابات شوراها، تصريح مي كند: در انتخابات شوراها، جناح محافظه كار يا منتقد دولت، اساسا به مرحله اعلام حضور و ارائه فهرست نرسيدند، چرا كه به عدم وجود پايگاه قوي مردمي براي خود واقفند و اگر اميد داشتند كه در انتخابات دوره دوم شوراها به كوچكترين موفقيتي دست مي يابند، قطعا با تمام قوا به ميدان مي آمدند؛ به همين لحاظ با اتخاذ دو تاكتيك مبارزه سياسي خود در انتخابات شوراها را ساماندهي كرده اند.
دو تاكتيك يادشده به گفته نجفي، القاي فضاي برگزاري سرد انتخابات از يك سو و زيرسئوال بردن سلامت انتخابات از سوي ديگر توسط محافظه كاران است.
نجفي در اين گفت وگو ضمن تأكيد بر ارائه فهرست مستقل از سوي كارگزاران با اشاره به مقوله عدم ائتلاف كارگزاران با ديگر گروهها در انتخابات شوراها تصريح مي كند اين رويكرد به جناح منتقد دولت محدود نمي ماند. نجفي در تبيين مواضع تشكل متبوع خود، به عدم ائتلاف با گروه ملي مذهبي ها اشاره مي كند و مي گويد: كارگزاران بر اين اعتقادند كه ملي مذهبي ها فاقد پايگاه اجتماعي مشخص و باثبات هستند. البته در عين احترام به اين گروه از سوي كارگزاران، اعلام تأثر براي وضعيت ناگوار سياسي پيش آمده براي برخي اعضاي اين گروه و استقبال از راي آوردن احتمالي كانديداهاي آنان، كارگزاران در چارچوبي فعاليت مي كنند كه براساس آن، اصول نظام اسلامي در اولويت قرار دارد.
رئيس شوراي مركزي كارگزاران در گفت وگوي خود بارها از عبارت «تغيير فضاي سياسي» براي عملياتي شدن اهداف اصلاح طلبانه ياد مي كند. وي وقتي با اين پرسش مواجه مي شود كه« ابزار و راهكارهاي اين تغيير فضاي سياسي چيست؟» با صراحت و كوتاه مي گويد: تصويب نهايي دو لايحه اصلاح قانون انتخابات و تبيين اختيارات رئيس جمهوري.
نجفي در توضيح ديدگاه خويش مي افزايد: وضعيت و تصويب اين دو لايحه علائم مهمي براي تعيين فضاي سياسي كشور در سال آينده هستند و در كلان ترين تصوير، اگر اين لوايح تصويب شد، علامت مثبتي براي ادامه كار خاتمي و دلگرمي بيشتر براي وجود گرايش هاي اصلاح طلبانه در ساختار حكومت است و در غير اين صورت، دستكم اگر بحث استعفاي خاتمي جدي نشود، شرايط سخت ادامه كار براي وي بسيار دلسردكننده خواهد بود.
«تهران را دوباره مي سازيم»؛ اين جمله، شعاري است كه كارگزاران سازندگي براي شركت در انتخابات دوره دوم شوراي شهر تهران برگزيده اند و بر اين مبنا حضور فعال كارگزاران در اين دوره را مي توان حاصل اميدواري آنان نسبت به فعاليت شوراها در عرصه مديريت سياسي اجتماعي كشور دانست.

توسط سرمايه گذاران خارجي:
۳۰۰ ميليون دلار براي مقاوم سازي ساختمانهاي ايران اختصاص مي يابد
گروه شهري: با تصويب مجلس از سال آينده مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار از سوي سرمايه گذاران خارجي براي مقاوم سازي ساختمانهاي كشور تخصيص پيدا مي كند.
مهندس مقيمي، سرپرست شهرداري تهران در گفتگو با خبرنگار ايسنا به ايمن سازي ساختمانهاي موجود در برابر زلزله اشاره كرد و گفت: در بعضي مناطق طرحهاي شهرك سازي و مرتفع سازي در حال اجراست كه براساس اين طرح با تخصيص ۳۰۰ ميليون دلار از سوي سرمايه گذاران خارجي در جهت احياي بافتهاي قديم و ايمن سازي آنها در مقابل بلاياي طبيعي حركت بسيار خوبي براي مقاوم سازي شهر تهران انجام خواهد شد.
مقيمي همچنين از تخصيص ۲۰ ميليارد تومان اعتبار براي مقاوم سازي ساختمانهاي دولتي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال آينده خبر داد.
وي در ارتباط با نحوه واگذاري پايان كار شهرداري به ساختمانها گفت: مجوز ساخت از سوي شهرداريها به سازمان نظام مهندسي براي نظارت بر فعاليتهاي ساختمان داده مي شود و مهندسان ناظر بايد در اين راستا به تأييد نظارت بر امر ساخت و ساز بپردازند.
سرپرست شهرداري تهران در ارتباط با تشكيل كميسيون رسيدگي به امور ساخت و ساز غيرمجاز گفت: با تشكيل اين كميسيون مي توان تنها به كساني مجوز ساخت داد كه پروانه ساخت را از شهرداري گرفته باشند و پس از ساخت و ساز هيچ گونه تخلفي انجام ندهند كه اين طرح از ابتداي زمستان ۸۱ به تصويب رسيده است.

ايستگاه هاي سنجش آلودگي هواي تهران افزايش مي يابد
001305.jpg
گروه شهري: مدير كل  حفاظت  از محيط زيست  استان  تهران  گفت : تا پايان 
سال  ۸۲ تعداد ايستگاه هاي  سنجش  آلودگي  هواي  تهران  با كمك  بانك  جهاني  به 
۳۰ ايستگاه  افزايش  خواهد يافت .
«محمدحسن  پيراسته» ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: هم اكنون  ۱۱ ايستگاه  سنجش  آلودگي  هوا در تهران  وجود دارد كه  تا پايان  امسال  به  ۲۱ ايستگاه  مي رسد.
وي  گفت : هزينه  افزايش  ايستگاه هاي  پايش  از كمك هاي  بانك  جهاني  و اعتبارات  كاهش  آلودگي  هواي  تهران  تأمين  مي شود.
پيراسته  افزود: نمايندگان  آژانس  همكاري هاي  بين المللي  ژاپن  تعداد ايستگاه هاي  مورد نياز شهر تهران  را ۷۰ ايستگاه  عنوان  كردند كه  تأمين  اين  تعداد ايستگاه  مقدور نيست .
اين  آژانس  يك  قرارداد سه  ساله  با اداره  كل  حفاظت  از محيط زيست  استان  تهران  در خصوص  كاهش  آلودگي  هواي  تهران  منعقد كرده  است .
آژانس  همكاري هاي  بين المللي  ژاپن  (جايكا) در كشورهاي  درحال  توسعه  طرح  هاي  مطالعاتي  ويژه  بهبود كيفيت  مديريت  شهري  را بطور رايگان  اجرا مي كند.

در همايش شوراها مطرح شد
موفقيت بسياري از شوراها در ايران بي سابقه است
گروه شهري: جامعه  شناس و عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: مهمترين مشكل شوراها، فقدان بلوغ سياسي در كشور است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر پرويز پيران ديروز در ادامه «همايش شوراهاي اسلامي» (رويكردها، كاركردها و راهكارها) مطرح شدن تفكر شورايي در زمان مشروطيت و كنار نهادن آن بعد از مدتي كوتاه، تشكيل انجمن هاي شهر پيش از پيروزي انقلاب و انحلال آنها و نيز شكل گيري شوراهاي شهر و روستا با ۲۰ سال تأخير در كشور را نشانه انقطاع در تجربه شورايي در كشور دانست و گفت: اين نوع انقطاع مديريت ناشي از عدم بلوغ سياسي در كشور است.
وي تجربه شوراها در كشور را موفقيت آميز دانست و گفت: اگر شوراها در ايران تنها ۳۰ درصد موفق شده باشند يك معجزه است.
اين استاد دانشگاه با انتقاد از اظهارنظرهاي غيرتخصصي تصريح كرد: در سطح كلان نمي توان گفت شوراها در كشور شكست خورده است چرا كه در اين باره بايد شرايط تاريخي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور را در نظر گرفت.
وي افزود: متـاسفانه تخصص در ايران به معناي واقعي جدي گرفته نمي شود و هركس به خود اجازه مي دهد درهر موردي اظهارنظر كند و نتيجه گيري در مورد يك شورا را به عموم شوراها سرايت دهد.
پيران گفت: بسياري از شوراهاي روستايي و شهر موفق عمل كرده اند كه در تاريخ ايران بي سابقه است ولي متأسفانه هياهويي كه راجع به شوراي شهر تهران به راه افتاد، اين شوراها مظلوم واقع شدند و عده اي هم دوست دارند شركت در انتخابات كاهش يابد، ولي نمي دانند كه اگر بعد انتخابي حكومت تضعيف شود ديگر چيزي از آن باقي نمي ماند.
وي آموزش را مهمترين موضوع مورد نياز براي شوراها دانست و گفت: اولين چيزي كه بايد آموزش داده شود شيوه حل تضاد ميان خود اعضاء است.
اين استاد دانشگاه گفت: مشاركت به معناي تخصصي در ايران وجود ندارد و به مشاركت هنوز از دريچه قبيله و عشيره نگاه مي شود.
وي با اشاره به تجارب موفق شوراها در جهان گفت: راهي جز شورا براي اداره منطقي كشور وجود ندارد.
پيران با اشاره به مشكلات موجود در تهران و فروش بي رويه تراكم در سال هاي گذشته گفت: افرادي با خريد تراكم فضاهاي شهري تهران را نابود كردند و توانستند ميلياردها تومان به جيب بزنند و اين عمل موجب رواج فساد در شهر شد.
جواد اطاعت نماينده مردم و عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز گفت: ايران به لحاظ ساختار سياسي و اداري داراي متمركزترين سيستم اداري است.
وي ضمن تأكيد بر لزوم تمركززدايي
به عنوان تجربه موفق در دنيا گفت: شوراها گامي در جهت تمركززدايي در كشور است ولي متأسفانه اراده سياسي در اين زمينه وجود ندارد.
وي با بيان اينكه راه نجات كشور راهي است كه دنيا رفته است، گفت: با تقويت شوراهاي استان و ايجاد مجالس محلي مي توان بسياري از وظايف قانونگذاري مجلس را به اين مجالس واگذار كرد.

انتصاب در شهرداري
گروه شهري: محمدحسين مقيمي، سرپرست شهرداري تهران، عباس قديري را به سمت مديركل املاك و مستغلات شهرداري تهران منصوب كرد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران، طي مراسمي با حضور سرپرست شهرداري تهران و جمعي از مديران شهرداري تهران، عباس
قديري به عنوان مديركل جديد املاك و مستغلات شهرداري تهران معرفي شد.

تلفن هاي تصويري در شبكه مخابرات قابل استفاده است
متناسب با واگذاري سيم كارت هاي اعتباري و توسعه شبكه مخابراتي، زيرساختهاي لازم و طرح هاي جديد نيز پياده شده و سيستم هاي يادشده از شبكه گذشته استفاده نخواهد كرد.
مهندس منصور كبيري، مديركل دفتر برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي مخابراتي، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب، درخصوص عملكرد شركت مخابرات ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، اظهار داشت: در اين خصوص چند شاخص وجود دارد كه از جمله موارد آنها مي توان به توسعه تلفن ثابت، ارتباطات روستايي، ارتباطات
بين شهري ، ارتباطات ديتا و تلفن همراه اشاره كرد. وي افزود: درخصوص تلفن ثابت، در اوايل انقلاب و سال ۵۷ در حدود ۸۵۰ هزار شماره Dial، ۸۲ نقطه كه اين خطوط را به شبكه شهري متصل مي كرد و ۳۱۲ روستا داراي ارتباط وجود داشت. اما پس از انقلاب اسلامي و پيمودن مسيري، با افزايش سرعت وتنظيم برنامه ها در قالب برنامه اول، دوم و سوم مي توان گفت در برنامه اول و دوم كليه ارتباطات به دو برابر افزايش يافته است و اميدواريم در برنامه سوم نيز اين ميزان به دو برابر افزايش يابد.

شهري
سياسي
خارجي
انديشه
شهر
اجتماعي
حقوق شهروندي
اقتصادي
ورزش جهان
ورزش
علمي
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  سياسي   |   خارجي   |   انديشه   |   شهري   |   شهر   |   اجتماعي   |   حقوق شهروندي   |   اقتصادي   |  
|  ورزش جهان   |   ورزش   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |