يكشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۷- Feb.23,2003
ضعف مديريت؛بحران بحرانها
001700.jpg
اشاره اين مقاله چكيده اي است از مطالب عمومي و نسبتا جامع در قالب مديريت خرده سيستمهاي(۱) جامعه امروز ما كه در وضعيت كنوني مسأله اي راهبردي بوده و توجه به آن از سوي مسئولين امر قطعا گام مهمي در جهت حركت به سوي اصلاحات ساختاري(۲) و توسعه همه جانبه و شكوفايي جامعه است. بي شك مشاهده نارسايي ها و آشفتگيها منظره اي آزاردهنده دارد. نارسايي ها و مشكلات كنوني كه امروز گريبانگير جامعه ما شده واقعيتي انكارناپذير است كه شايد خيلي ها تحمل شنيدن آن را نيز نداشته باشند و كساني نيز هستند كه به خاطر ملاحظات گوناگون همواره سعي در عادي جلوه دادن آن دارند. واقعيت امر آن است كه كشور ما خواسته يا ناخواسته گرفتار مشكلات و مسائل گوناگوني است كه اكثريت جامعه عملا با آن دست و پنجه نرم مي كنند .اين مشكلات عمدتا و اساسا به مديريتها مربوط مي شود. در بسياري از موارد مديريت سازمانها، ارگانها، شركتهاي دولتي و خصوصي، كارگاههاي مديريت پروژه هاي مختلف كوچك و بزرگ و زيربنايي، عمراني، علمي، تحقيقاتي و فرهنگي و مديريت اجتماعي، شهري، حمل و نقل، آموزشي، مديريت ارتباطات در سطح داخلي و خارجي كشور، مديريت اقتصادي، تصميم گيري و هدايت اقتصادي، مديريت قراردادها و مذاكرات و حتي مديريت خانواده ها
(اگر خانواده را جامعه كوچك فرض كنيم) و غيره داراي ضعف ها و كاستي هاي عمده اي است كه نشان از كمبود مديران آشنا به اصول و علم مديريت و تلقي اشتباه از نقش ها و توانايي ها و عملكردها و دامنه تأثيرات تصميم هاي مديران بر ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي انسانها دارد. اين امر نيازمند يك بازنگري اساسي است. متأسفانه چيزي كه زياد ديده و شنيده  شده فرافكني نتايج عملكرد سوء از سوي بعضي از مديران و شانه خالي كردن از مسئوليت عملكرد خود و عدم اعتراف به وجود يك نقص به نام ضعف مديريتي است. غافل از اين كه فرافكني و بغرنج كردن مسائل هيچ دردي را دوا نكرده بلكه باعث افزايش مشكلات و بالا رفتن هزينه ها مي شود . بدون شك اين وضع نتيجه و ثمره كار سيستم هاي مديريتي  ناكارآمد است كه يقينا علت و معلول مناسبي براي هم هستند. البته بر خلاف برداشتهاي احتمالي بعضي خوانندگان، هدف از اين مقاله، فقط تلاش در جهت اصلاح نظام مديريتي در سطح خرده سيستمهاي جامعه از طريق تجزيه و تحليل علمي و منطقي است چرا كه در طول سالهاي پس از انقلاب اسلامي در كشور مسائل حاشيه اي و جنجالهاي بي اساس بسياري بوجود آمد كه نه تنها مشكلي را از جامعه حل نكرد بلكه آسيبهاي بسياري را بر پيكره نورسته آن وارد كرد.
فرايند توسعه پايدار
در حركت به سوي دروازه هاي توسعه مدتي است كه بحث و مجادله درباره واژه هاي اساسي آن مانند توسعه پايدار، توسعه اقتصادي، اصلاح ساختاري، خصوصي سازي و... از سوي متصديان و مسئولين مطرح مي شود صرفنظر از علل آن، عامل اساسي كه در فرآيند توسعه پايدار به فراموشي سپرده شده است اهميت نقش مديريت صحيح به عنوان يكي از عوامل ساختاري و توليدي و همچنين يكي از ضرورتهاي توسعه پايدار است. از آنجايي كه هسته توسعه جوامع وجود سازمانها و ارگانهاي كارآمد و ثمربخش در آنهاست عوامل و متغيرهاي ساختاري در شاخص هاي عمده مانند كارآيي، بهره وري و اثربخشي و رضايت  افراد و پيشرفت سازمان تأثيرات عمده اي دارند. ساختار صحيح در عين حال كه منافع و فرصتهاي زيادي را براي سازمانها به ارمغان مي آورد از بروز موانع و مشكلات اساسي نيز پيشگيري مي كند. مديريت صحيح عامل اساسي و ساختاري مهمي است كه ابعاد گسترده و پيچيده اي هم دارد و مي تواند با استفاده از روشهاي تجزيه و تحليل علمي و صحيح و تعريف و طراحي ساختار درست براي سازمان و مجموعه ضمن جلوگيري از به هدر رفتن منابع، سرمنشأ تحولات اساسي در دستيابي به اهداف و بهره وري و حداكثر مطلوبيت نيز باشد.
به دليل كمبود مديران آشنا به مسائلي ساختاري عليرغم اهميت اين موضوع و به دلايل مختلف ديگر معمولا متصديان و مديران فعلي براي حل مسائل و مشكلات مختلف به راه حل هاي سطحي و زودگذر اكتفا كرده و كمتر خود را درگير مسائل ساختاري و اساسي مي نمايند. به عنوان مثال استفاده از داروي مسكن هر چند كه درد بيمار را براي مدت كوتاهي تسكين مي دهد ولي چه بسا كه براي سلامتي وي مضر باشد. به خصوص اگر به مدت طولاني نيز از آن استفاده شود همين طور ارائه راه حل هاي سطحي جهت مشكلات عمده براي سلامتي هر مجموعه به لحاظ اتلاف منابع و افزايش هزينه و همچنين ناديده گرفتن اثرات مخرب آن و رسيدن به مرحله غيرقابل كنترل، بسيار مضر خواهد بود. همچنين متأسفانه مشاهده مي شود كه افراد حتي خصوصا تحصيل كردگان به هنگام مواجهه با مشكلات تنها حلقه آخر زنجيره  عوامل بوجود آورنده آن را مورد توجه قرار مي دهند ولي اگر واقع بينانه به مسأله نگاه كنند متوجه خواهند شد كه وقوع يك مسأله، حادثه، رويداد در موارد بسياري حاصل همكاري و تعامل عاملهاي زيادي مي باشد. همان گونه كه يك كالاي ساده توليد شده حاصل فرايند بخشهاي مختلف يك شركت از قبيل تحقيق و توسعه، امور مالي، اداري ، تداركات، قسمت توليد و قسمت ساختمان و مهندسي و تعامل موجود ميان آنها است، وضعيت يك مسأله هم به همان گونه است كه در نگرش سيستمي مطرح است. در واقع تغيير و تحول مربوط به ساختار يك مجموعه يا سازمان چيزي است كه مديريت آن سازمان بايد به آن باور و اعتقاد داشته باشد و تا نگرش مديريت اصلاح نشود هيچ چيز قابل اصلاح نيست و هر گونه اقدام نيز از طريق وي امكانپذير بوده و در غير اين صورت هيچ فعاليتي در اين راستا ثمربخش نخواهد بود. چون براي بحث و بررسي در مورد مديريت، زمينه ها و مقدمات زيادي لازم است وارد شدن در آنها، فرصت و حوصله ويژه اي را مي طلبد بنابر اين در زير به مواردي مختصر در حد امكان اشاره شده و تعمق در زواياي مختلف موضوع به صورت تحليلي در صورت امكان متعاقبا انجام خواهد شد:
مروري كوتاه بر تحولات مديريت
بعد از انقلاب اسلامي
پس از پيروزي انقلاب اسلامي به دليل ارزشي شدن فضاي حكومتي كشور و مسائل سياسي، فرهنگي، اجتماعي و مذهبي و همچنين اولويت تعهد در برابر تخصص و شرايط و وضعيت انقلابي كشور به دليل انتقال مديريت و نيز كمبود و يا فقدان تجارب اداري مديران جديد مقوله مديريت كمتر توجه شد و يا حداقل از آن استفاده علمي و عملي (كاربردي) به عمل نيامد و نيز تقريبا تلاشي براي توسعه آن صورت نگرفت مضافا بر اين كه به دليل نوپا بودن حكومت مذهبي و همچنين مشكلات بزرگي مانند جنگ تحميلي و فشارهاي حكومتهاي استعماري، فرصت بازنگري در عملكرد و انتخاب مديران شايسته را از دست گرفت و مشكلات اين چنيني باعث در حاشيه قرار گرفتن مشكلات ناشي از ضعف مديريت گرديد.
وضعيت فعلي مديريت در يك نگاه
اوضاع كنوني نظام اداري كشورمان به روشني گوياي واقعيتي به نام ضعف مديريت است. چنان كه مديريت ما آميخته اي از سنتهاي غلط، سليقه ها، علايق، عقايد، القائات سياسي، احساسات و اولويت هاي شخصي است و كمتر كار عملي و علمي صورت مي گيرد . به طوري كه سوء مديريت عينيت يافته و مصداق آن را در ميادين اقتصادي، اجتماعي، سياسي، آموزشي، فرهنگي و ورزشي و... كشور مي بينيم.
هنوز در بسياري از سازمانهاي ما چارچوب فعاليت مشخص و اهداف و مأموريت سازماني به درستي تعريف نشده است و اگر هم در مواردي تعريف شده صرفا براي آن سازمان خاص مي باشد و در كل آن سازمان با قسمت ها و سازمان هاي ديگر هماهنگ نيست و حتي فعاليت ها گاهي در جهت عكس يكديگر بوده و در نتيجه آن سازمان مفيد نيز كاري از پيش نمي برد و در نهايت مجبور است عمل صحيح خود را با اعمال ناصحيح ديگران هماهنگ كند و به اصطلاح خودش را همرنگ جماعت سازد .
تصميم برخي مديران به دليل عدم توانايي و قاطعيت و فقدان دانش مديريتي، در حقيقت توسط اطرافيان و مشاورين مختلف گرفته مي شود و اين مسأله باعث چندگانگي در مديريت مي شود و وحدت فرماندهي را زير سؤال مي برد. مصداق اين موارد را مي توان با يك فرانگري درست و موشكافانه و بي طرفانه و نقادانه در بسياري از بخشها مشاهده كرد. زيانهاي واقعي كه از اين طريق بر سيستم تحميل مي شود آن قدر سنگين است كه شايد اصلا  نتوان آن را محاسبه كرد. منظور از زيانهاي واقعي زيانهايي است كه به منابع و اعتبارات گذشته، منابع فعلي و فرصتها و منابع آينده وارد مي شود و بسيار فراتر از زيانهاي ظاهري و اسمي مي باشد. به طوري كه مشاهده مي شود تاكنون تعريف درستي از مديريت در كشور ما صورت نگرفته و نظام مديريتي مشخص و مدون نيز طراحي و تدوين نشده است و اين مقوله به اندازه قسمت ناچيزي از توجه و اهميت به رشته هاي ديگر كه سرنوشت آنها نيز به دست مديريت رقم مي خورد مورد توجه واقع نشده است. طراحي و برنامه ريزي استراتژيك صحيح كه روش درست پيمودن راه توسعه پايدار و جلوگيري از اتلاف بيهوده منابع و امكانات و فرصتها است انجام نگرفته و به نيروي انساني متخصص كه يكي از عوامل و فاكتورهاي استراتژيك ساختار توسعه گرا و گرانبهاترين و در مواردي كمياب ترين آنهاست كم توجهي شده است (پديده شوم فرار مغزها نيز زاييده همين كم توجهي هاست).
افراد و تحصيل كردگان رشته هاي مديريتي به جاي آن كه خودشان كار آفرين باشند دغدغه اشتغال دارند. حتي بعد از اشتغال نيز زمينه استفاده از حداقل اندوخته عملي آنها بوجود نمي آيد، بدين ترتيب در دانشگاهها و مؤسسات علمي اطلاعات مديريتي بوجود آمده و در محيطهاي كاري و عملي آن اطلاعات از بين مي رود و به جاي آن كه بيماري اقتصاد ما بدليل عمدتا  دولتي بودن آن كم كم با درمان خصوصي سازي بهبود يابد، به دليل كمبود مديران مجرب(كه خود دليل عمده عدم كارايي خصوصي سازي تاكنون به شمار مي رود) همچنان با مشكلات عديده دست و پنجه نرم مي كند. در حالي كه در شرايط فعلي نياز به مديران جهاني در فرآيند جهاني شدن بيشتر ضرورت پيدا مي كند.
چنين ساختاري از مديريت (حرفه مديريت) انگيزه كار و تلاش بيشتر در جهت ارتقاء و اعتلا دانش مديريت و حتي علوم ديگر را از افراد مي گيرد و اقدام در جهت بهبود اين وضعيت در بسياري موارد از مسير اصلي خود خارج شده و سر از مسائل و جنجالهاي نامربوط درمي آورد و چيزي كه خسارت سنگين آن محاسبه نمي شود، سوء مديريت است.
اين مشكل يكي از مشكلات اساسي كشور مي باشد به دليل ماهيت حرفه مديريت و اينكه مديران چارچوب ها را مشخص مي كنند و وظيفه ديگران حركت در محدوده آنها مي باشد دامنه تأثيرات و مشكلات ناشي از ضعف مديران در بلند مدت و در مقياس وسيعي گسترش يافته و اين مشكلات به سختي و با هزينه هاي گزاف قابل جبران و يا در مواردي غيرقابل جبران مي باشد.ظاهر قضيه طوري است كه به طور مثال از نظر ما نقش يك پزشك جراح در نجات جان يك بيمار كه شرايط بحراني را مي گذراند از نقش يك مدير در قسمتهاي مختلف يك سازمان مهمتر است ولي بايد به اين نكته توجه كرد كه چه بسا يك تصميم اشتباه مدير جان و مال صدها و يا هزاران انسان را با خطر جدي مواجه كند بنابراين اهميت توجه به اين مقوله به قدري است كه ساير مسائل را تحت الشعاع قرار مي دهد.
ادامه دارد
تهيه كننده : حسين صديقي
پانوشت ها :
۱- سيستم: به طور كلي مجموعه اي از اجزا و عناصر كه با ارتباط منطقي خود يك كليت واحد را تشكيل داده و هدف مشخصي را دنبال مي كنند. خرده سيستم: سازمانهاي كوچك و بزرگ، دولتي، خصوصي، انتفاعي، غيرانتفاعي، توليدي، بازرگاني، خدماتي درون سيستم كلي جامعه.
۲- ساختار نحوه تركيب اجزاء سيستم، نوع ارتباط آنها از نظر پيچيدگي(ميزان نزديكي عمودي و افقي واحدها و همچنين فاصله مكاني و حتي زماني آنها از يكديگر) و ميزان رسميت بخشيدن به فعاليتها و تمركز و عدم تمركز تصميم گيري در آن.

آخرين گزارش ها ازعمليات جستجو در محل سقوط هواپيماي «ايليوشين»
001720.jpg
گروه اجتماعي: رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان كرمان اعلام كرد: عمليات جمع آوري و انتقال اجساد قربانيان سانحه هوايي اخير به علت وزش بادهاي شديد و نامساعد بودن وضعيت جوي منطقه از بعدازظهر جمعه تا عصر ديروز متوقف مانده است.
محمد جواد فدايي، معاون عمراني استانداري كرمان در گفت وگو با خبرنگار سرويس حوادث خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: از زمان وقوع حادثه سقوط هواپيماي زاهدان - كرمان كه حامل جمعي از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود تاكنون، اكيپ هاي تجسس شامل ۱۱۰ نفر از اعضاي جمعيت هلال احمر و ۴۰۰ نفر از نيروهاي سپاه پاسداران و جمعي از كوهنوردان كارآزموده با توجه به شرايط نامساعد جوي، قطعاتي از ۴۰ تا ۵۰ جسد قربانيان اين حادثه را جمع آوري كرده اند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه تاكنون پيكر سالمي از قربانيان حادثه اخير پيدا نشده است، اظهار داشت: تا زماني كه وضعيت جوي محل حادثه مساعد نشود امكان انتقال قطعات شناسايي شده اين اجساد وجود ندارد، يعني به نوعي جمع آوري اجساد - كه در حال حاضر متوقف شده است - به طور كامل به وضعيت هوايي منطقه بستگي دارد.
001675.jpg

معاون عمراني استانداري كرمان در پايان متذكر شد: ديروز عمليات تجسس و جستجوي اجساد قربانيان با وجود مه آلود بودن منطقه و شرايط جوي نامساعد توسط گروههاي كوهنوردي آموزش ديده پيگيري شده و به دنبال آن تعدادي از قطعات اجساد قربانيان پيدا شده است؛ اما امكان انتقال آنها از دامنه كوه به پايين در شرايط حاضر ممكن نيست.
صخره نوردان ويژه ارتش
در جستجوي پيكرهاي شهدا
گزارش ديگري حاكي است يك  گروه  ۹ نفره  از مربيان  كوهنوردي  و صخره  نوردي  وابسته  به  نيروي  زميني ارتش  از قرارگاه  عملياتي  جنوب  شرق  به  جمع  ساير گروه هاي  تجسس  و امداد پيوستند.
سروان  محمد ايرانمنش  سرپرست  گروه  اعزامي  گفت : اين  افراد از مركزآموزش  ۰۵ كرمان  از مربيان  مجرب  كوهنوردي  و عمليات هاي  ويژه  هستند.
وي  افزود: پرسنل  نيروي  زميني  ارتش  وابسته  به  قرارگاه  فرماندهي  جنوب  شرق روز پنجشنبه  گذشته  پس  از وقوع  سانحه  با ۱۳۰ نفر نيرو عازم  منطقه  شدند ولي مسئولان  خواستار اعزام  مربيان  متخصص  شدند.
وي  گفت : در روز گذشته  اين  گروهها موفق  شدند تعدادي  از اجساد سالم  ومتلاشي  شده  شهدا را جمع آوري  و از قله  به  دامنه  ارتفاعات  منتقل  كنند.
سقوط هواپيماي سپاه در كميسيون عمران مجلس بررسي مي شود
مسئول  كميته  هوا و فضاي  كميسيون  عمران  مجلس  شوراي  اسلامي نيز اعلام كرد: مسئله سقوط هواپيماي  ايليوشين  سپاه  پاسداران  در كميسيون  عمران  مجلس  بررسي مي شود.
آزاد آزادي  منش  ديروز در گفت  و گو با ايرنا افزود: به  دليل  اينكه ناوگان  هوايي  نيروهاي  مسلح  كشور خارج  از مجموعه  سازمان  هواپيمايي  است ،ما مي توانيم  تنها به  آنها توصيه  و تذكرات  لازم  را ارايه  كنيم .
وي  گفت : گر چه  جان  هر ايراني  براي  ما عزيز است  ولي  از دست  دادن  شمارزيادي  از نيروي  حافظ امنيت  كشور واقعا جاي  تأسف  است .
نماينده  مردم  گناباد ادامه  داد: بايد ناوگان  نظامي كشور نيز با مجموعه استانداردهاي  بين المللي  هماهنگ  باشد.
وي  گفت : هنوز جعبه  سياه  هواپيما پيدا نشده  ولي  بايد منتظر باشيم  تا پس از پيدا شدن  اين  جعبه  و بازخواني  محتويات  درون  آن به  علت  اين  حادثه  غم انگيز پي  ببريم .
دلايل  تناقض  در آمار شهداي 
سانحه  هوايي  اعلام  شد
فرمانده  ارشد سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي  در جنوب  شرق  كشور شمار شهداي سانحه  هوايي  چهارشنبه  شب  گذشته  در استان  كرمان  را ۲۷۶ نفر عنوان  و دلايل وجود تناقض  در آمارهاي  اعلام  شده  را تشريح  كرد.
سردار سرتيپ  عبدالمحمد رئوفي نژاد ديروز در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري  اسلامي  در مركز هدايت  عمليات  امداد و نجات  واقع  در بالاي  قله  محل سقوط هواپيما گفت  : آمار اوليه  كه  تعداد شهدا را ۳۰۲ نفر اعلام  كرد مبني بر ليستي  بود كه  قرار بود افراد سوار هواپيما شوند.
وي  گفت : تعدادي  از افراد اين  ليست  با يك دستگاه  اتوبوس  به  كرمان  عزيمت كرده اند و تعدادي  نيز در زاهدان  براي  انجام  كارهاي  خاصي  مانده  بودند.
وي  اضافه  كرد: علاوه  بر آن  تعدادي  از اسامي  در ليست  اوليه  نيز تكراري بود.
سردار رئوفي نژاد گفت : آمارهاي  قبلي  از كانالهاي  غيررسمي  و اشخاص غير موثق  اعلام  شده  بود و من  در حال  حاضر به  عنوان  مسئول  و فرمانده  ازموضع  سپاه  آمار رسمي  شهدا را ۲۷۶ نفر اعلام  مي كنم .

حقوق همه بازنشستگان در سال ۸۲ هماهنگ مي شود
گروه اجتماعي: حقوق سردفتران و دفترياران بازنشسته طي سال هاي ۸۲ و ۸۳ افزايش پيدا مي كند و با حقوق ساير بازنشستگان هماهنگ مي شود.
عليزاده رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در مراسم افتتاح ساختمان شماره ۳ كانون سر دفتران، اظهار داشت: موضوع افزايش حقوق بازنشستگان سردفتر و دفتريار هم اينك از سوي كارشناسان سازمان در دست بررسي است.
وي با اشاره به انتخابات شوراها و لزوم حضور گسترده مردم گفت:  كانون سردفتران و دفترياران يك مجمع صنفي است و قبول نداريم كه اين كانون مستقيما در مسائل سياسي دخالت كند.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاك در حاشيه مراسم و در گفتگو با خبرنگاران گفت: در ۱۰ ماه گذشته بيش از ۴۰۰ دفتر اسناد رسمي در كشور ابلاغ فعاليت گرفته اند و براي بيشتر دفترها، دفتريار انتخاب شده است. وي با اشاره به تعديل نرخ حق التحريرهاي ثبت و واريز وجوه آن به بانك گفت: نرخ حق التحريرهاي ثبت تا چند سال آينده و تا زماني كه نياز به تغيير نباشد ثابت است. احمدعلي سيروس نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران تهران نيز گفت: ايجاد و گسترش روابط عمومي كانون و توسعه ارتباطات با مردم و داير كردن دفتر مشاوره رايگان براي ارائه خدمات به مردم از برنامه هاي جديد اين كانون است.
وي گفت: راه اندازي واحد حقوقي و پارلماني كانون را نيز براي ارتباط با مجلس و دولت در دست اجرا داريم چرا كه قوانيني در مجلس و دولت تصويب مي شود كه مجري آن دفترهاي اسناد هستند ولي نظرات كارشناسي كانون در اين قوانين لحاظ نمي شود.

تلاش براي آزادي عضو تحريريه روزنامه حيات نو
گروه اجتماعي: رئيس  انجمن  دفاع  از آزادي  مطبوعات  در نامه اي  به  «احمد مسجدجامعي » وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي خواستار فراهم  شدن  لوازم  آزادي «علي  رضااشراقي» شد.
به گزارش ايرنا اشراقي  كه  عضو تحريريه  روزنامه  توقيف  شده  «حيات نو» است ، پس  از چاپ كاريكاتوري  در اين  روزنامه ، بازداشت  شد.
در نامه  «محسن  كديور» آمده  است : «چنانكه  استحضار داريد در پي  چاپ  وانتشار طرحي  در روزنامه  حيات  نو، علي رضا اشراقي  روزنامه نگار وعضو تحريريه اين  روزنامه  تحت  تعقيب  قرار گرفته  واز تاريخ  ۲۱ دي  ماه  تاكنون  در بازداشت  به  سر مي برد».
در اين  نامه  اضافه  شده  است : «نظر به  اينكه  تا اين  تاريخ  مدت  ۴۳روز از دوره  بازداشت  ايشان  سپري  شده  است ، با عنايت  به  قوانين  جاري  كشور و حقوق  انساني  نامبرده  و نگراني هايي  كه  دراين  خصوص  وجود دارد، خواهشمنداست  به  نحو مقتضي  اقدامي مبذول  فرماييد تا امكان  انتخاب  وكيل ، خروج  ازانفرادي  و آزادي  مشاراليه  و نيز رعايت  ساير حقوق  قانوني  وي  فراهم  شود.»

ياس نو به جمع روزنامه ها پيوست
گروه اجتماعي: نخستين شماره روزنامه ياس نو با صاحب امتيازي و مديرمسئولي محمد نعيمي پور در ۱۲ صفحه تمام رنگي منتشر شد.
در سرمقاله نخستين شماره ياس نو آمده است: ياس نو خود را محور و ملاك مطلق حق و حقيقت نمي داند، اما مي كوشد كه در راه پاسداري از حق، آرمان هاي اسلام، حقوق مردم و منافع كشور گام بردارد و در اين راه نيازمند راهنمايي، نقد و تذكر صاحبان انديشه و نظر است. دست اندركاران اين روزنامه اعلام كرده اند كه بر آن هستند «در مسير رشد آزادي، گفت و گو، عقلانيت، معنويت و مشاركت در جامعه ايراني گام بردارند و بر اعتبار و اقتدار ايران سربلند در جهان كنوني در حد خود بيفزايند اين عزم را مهمتراز هر پيش داوري بدانيم.»
در پايان سرمقاله اين روزنامه آمده است: ياس نو مي خواهد آيينه اي از جنبش اصلاحات كه اراده مردم مسلمان و آگاه ماست باشد، آيينه را نگاه داريم.
همشهري ورود ياس نو را به جمع روزنامه ها گرامي مي دارد و براي آن توفيق آرزو دارد.

انفجار مين در شلمچه دو دختر جوان را مجروح كرد
ايسنا: انفجار دو مين در منطقه شلمچه، دو دختر جوان را مجروح كرد. به گزارش سرويس حوادث ايسنا، بر اثر انفجار اين مين ها كه هنگام برگزاري مراسم دعاي عرفه كاروان راهيان نور در نزديكي مزار شهداي شلمچه روي داد، چشم يكي از مصدومان نابينا شد و مصدوم ديگر پاي خود را از دست داد.
مصدومين حادثه پس از اين اتفاق به بيمارستان منتقل شدند.

انتقاد زم از عدم الگوسازي ارزشي براي جوانان
گروه اجتماعي: محمدعلي زم در نشست ماهيانه با جمعي از جوانان تهراني از عدم الگوسازي ارزشي براي مردم و به خصوص جوانان انتقاد كرد.
وي همچنين گفت: به قطع در هيچ كجاي دنيا وظيفه الگوسازي آن هم از نوع مبتني بر ارزش هاي ديني و ملي بر عهده حكومت و دولت نيست ليكن هدايت صحيح افكار عمومي و مهندسي رفتارهاي اجتماعي و كمك به برقراري جريان آزاد اخبار و اطلاعات در جامعه كه از اصلي ترين وظايف هر دولت است بسترساز درك مناسب ملي از نيك و بد و عامل مهم توانمندي ملي در ارزشيابي، گزينش، پذيرش و نهادينه كردن رفتارهاي صحيح اجتماعي است.
وي افزود: امسال نيز چهاردهم فوريه سالروز شهادت قديس مسيحي به نام والنتاين كه به روز سن والنتاين معروف بوده و در غرب روز بزرگداشت عشق و محبت است توسط اقشاري از جوانان ايراني تبعيت و برگزار شد. از نظر من اين عمل جوانان در پي فقدان نقطه مشابه در الگوهاي ارزشي ملي - ديني براي پاسخ به يكي از طبيعي ترين نيازهاي بشري به نام عشق و دوستي است.
معاون فرهنگي، اجتماعي شهرداري تهران بيان كرد: متأسفانه سالياني است كه جنبش ناصواب سياست گرايي و خيزش نامعقول سياست زدگي تعادل سازماني كليه اركان دولت را به هم ريخته و حجاب راه «اجتماعي ديدن» و «فرهنگي عمل كردن» نهادهاي ذيربط شده است. يكي از دلايل بي رونقي و عقب ماندگي كشورهاي جهان سوم عدم توجه به ذخائر تاريخي و بهره گيري نامناسب از ثروت هاي ارزشمند فرهنگي است.

راهنمايي و رانندگي تهران :
با خودرو شخصي به نمايشگاه تهران نرويد
گروه شهري: رئيس  راهنمايي  و رانندگي  منطقه  يك  تهران  با اشاره  به  راهبندان  شديددر بزرگراه  چمران  و خيابان  سئول  گفت : به  علت  كمبود فضاي  پاركينگ  وبروز مشكلات  ترافيكي  درمحدوده  نمايشگاه  بين  المللي  تهران ، شهروندان تهراني  از آوردن  وسايل  نقليه  شخصي  خودداري  كنند.
سليمانفر در مصاحبه  با راديو تهران ، با بيان  اينكه  در روزهاي  عادي بيش  از دويست  هزار نفر و روزهاي  تعطيل  سيصد هزار نفر از نمايشگاه پوشاك  بهاره  ديدن  مي كنند، افزود: شهروندان  مي توانند از اتوبوسهاي شركت  واحد اتوبوسراني  مستقر در ميدانهاي  هفت  تير، رسالت ، انقلاب ، آزادي ، ونك  و تجريش  براي  بازديد ازنمايشگاه  استفاده  كنند.
وي  گفت : به  منظور تسريع  عبور ومرور شهروندان  درخيابان  سئول  محدوده خيابان  اختصاصي  تا تقاطع  اوين  و نيز بزرگراه  چمران  حدفاصل  تقاطع  اوين تا زيرپل  نمايشگاه ، تابلوهايي  با نشان  (حمل  با جرثقيل ) نصب  شده  است كه  درصورت  توقف  و پارك  وسايل  نقليه  شخصي ،  اين  خودروها با جرثقيل  حمل مي شوند.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |