يكشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۸۷- Feb.23,2003
001670.jpg
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
دانشمندي از دانشگاه هاروارد فاش كرد:
راز لبخند ژوكوند
001745.jpg
به گفته يك دانشمند آمريكايي، لبخند موناليزا چنان مبهم است كه اگر مستقيما به آن خيره شويد، محو خواهد شد.
به گزارش بي.بي.سي، پروفسور مارگارت ليوينگستون، استاد دانشگاه هاروارد گفت: در تابلوي معروف داوينچي، لبخند تنها هنگامي برچهره موناليزا ظاهر مي شود كه بيننده، به بخش هاي ديگر صورت او به جز لب هايش نگاه كند.
تابلوي موناليزا يا لبخند ژوكوند در قرن شانزدهم ميلادي توسط لئوناردو داوينچي كشيده شد و براي پنج قرن توجه دوستداران هنر را به دليل لبخند مرموزي كه بر چهره موناليزا بود، به خود جلب كرد خانم ليوينگستون نظريه خود را هفته گذشته در نشست سالانه انجمن آمريكايي پيشرفت علوم در دنور كلورادو اظهار داشت.
براساس اين نظريه علت محوشدن لبخند از چهره موناليزا در هنگام خيره شدن به لب هاي او، به شيوه اي بازمي گردد كه چشم هاي انسان براي تحليل اطلاعات بصري به كار مي گيرد.
چشم، دو نوع ديد دارد، ديد مستقيم و ديد پيراموني. ديد مستقيم براي مشاهده جزئيات كارايي فراوان دارد، اما براي تشخيص سايه ها مناسب نيست.
به گفته خانم ليوينگستون ابهام در لبخند موناليزا را مي توان چنين توضيح داد: اين لبخند تقريبا به طور كامل با سايه ها ساخته شده است.
بنابراين هنگام استفاده از ديد غيرمستقيم يا پيراموني بهتر ديده مي شود. در واقع هر چه بيشتر به لب هاي موناليزا خيره شويد، كاركرد ديد پيراموني چشم كاهش مي يابد تا جايي كه لبخند او به كلي محو مي شود.
پروفسور ليوينگستون مي گويد: بهترين مثال براي درك اين حالت، خيره شدن به يك حرف در صفحه اي از يك نوشته است. تمركز روي يك حرف، تشخيص حروف ديگر در صفحه را هر چقدر هم كه به حرف مورد نظر نزديك باشد، دشوار مي كند. او معتقد است كه داوينچي از همين اصل استفاده كرده است.
لبخند موناليزا، تنها هنگامي ظاهر مي شود كه به ساير اجزاي صورت او نگاه كنيد.
تابلوي داوينچي كه معروف ترين پرتره تمام تاريخ است در حال حاضر در موزه لوور پاريس نگهداري مي شود.
پروفسور ليوينگستون براي نشان دادن شناخت هنرمندان از ماهيت ديد انسان، ازآثار مونه، نقاش امپرسيونيست فرانسوي نيز بهره گرفته است. از جمله به تابلوي طلوع آفتاب او اشاره مي كند كه در آن از يك رنگ خيره كننده نارنجي در زمينه آبي آسماني استفاده شده است.
وي مي افزايد: من تنها تلاش مي كنم نشان دهم كه بعضي هنرمندان شناخت خوبي از ماهيت ديد آدمي داشته اند اما اين واقعيت، چيزي از ارزش كار آنها كم نمي كند.
اين هنرمندان توانسته اند حقايق بنياديني را كشف و درك كنند كه دانشمندان سالها بعد، آنها را تحليل كرده و توضيح داده اند.

در مراسم افتتاحيه جشنواره سينماي مستند كيش اعلام شد:
دوران افول سينماي ايران آغاز شده است
چهارمين جشنواره سينماي مستند كيش ديروز در حالي كار خود را آغاز كرد كه دبير جشنواره، هيأت انتخاب و مدير مؤسسه سياحتي كيش -حامي جشنواره - از پايين آمدن كيفيت فيلم هاي مستند خبر دادند.
به گزارش انجمن روزنامه نگاران حامي ميراث فرهنگي از كيش، كامران شيردل مستندساز و دبير جشنواره در مراسم افتتاحيه، ضمن خوشامدگويي و ابراز خوشحالي از برگزاري چهارمين دوره جشنواره كيش اعلام كرد: «۳۲ فيلم حاضر در جشنواره، به سختي در حد استانداردهاي لازم هستند.» شيردل با بيان اين نكته كه دوران اوج سينماي ايران نزد جهانيان بيشتر از حد معمول بوده است افزود: دوران افول سينماي ايران شروع شده است و مسائل مختلف سياسي و اجتماعي در اين ميان مؤثر هستند.
او پيرامون فيلم هاي جشنواره امسال گفت: «انشاهاي زيادي به وسيله مسئولان درباره سينماي ايران و سينماي مستند نوشته مي شود كه در آنها معاني خاصي را به اين سينما نسبت مي دهند اما عليرغم همه اينها همانطور كه در بيانيه هيئت انتخاب آمده است بايد گفت: سال به سال دريغ از پارسال.
هيأت انتخاب جشنواره متشكل از نغمه ثميني، شادمهر راستين و مصطفي خرقه پوش نيز در بيانيه اي نوشته اند: «همه ما به اميد ديدن فيلم هاي خوب، متفاوت و بديع، داوطلبانه در هيأت انتخاب حضور يافتيم اما آنچه ديديم به جز تعداد كمي از فيلم ها، سينما نبود».
در بخش ديگري از بيانيه هيأت انتخاب ضمن بيان اين مطلب كه نگاه فيلمسازها به جشنواره هاي خارجي است، آمده است: «در نظر داشتن شركت در جشنواره هاي خارجي در تمام مراحل توليد از ايده تا تيتراژ اوليه و اشتغال فكري سازنده براي جذب سرمايه  هاي دولتي و نيز همكاري مستمر دوستان در سمت هاي مختلف توليدي، اصلي ترين عوامل ضايع كننده جريان پيشرو و آوانگارد سينماي مستند در ايران هستند».
حسين ملانوروزي، مدير سازمان سياحتي كيش نيز در سخناني ضمن خوشامدگويي، بافت كيفي سينماي مستند را از جهتي ديگر بررسي كرد و افزود: مديران دولتي تنها به بالا رفتن آمار اكتفا مي كنند و به كيفيت كارها توجهي ندارند.
او بي توجهي مديران و تعدد جشنواره ها را سبب پايين آمدن كيفيت فيلم ها دانست.
ملانوروزي همچنين تأكيد كرد ظرفيت هاي سينماي مستند هنوز شناخته شده نيست.

فريده گلبو:
رئاليسم جادويي نبايد تنها ملاك سنجش باشد
001740.jpg
«فريده گلبو» نويسنده و منتقد ادبي به خبرگزاري «ايلنا»  گفت: ادبيات گسترده وسيعي است كه با مقولات علمي تفاوت بسيار دارد؛ با توجه به سلائق و عقايد مختلفي كه در حوزه هنر وجود دارد، هر اثري مي تواند به ذائقه عده اي خوش بيايد و تصور من اين است؛ اثري كه عده اي معتقدند بهترين است مي تواند از نظر عده اي ديگر بهترين نباشد.
گلبو در بخش ديگر اين گفت وگو در تعريفي اجمالي از «روشنفكر» گفت: به نظر من روشنفكر كسي است كه بتواند ناهنجاري هاي جامعه را درك كند و مهم تر از آن اين ناهنجاري ها را با ابزار مناسب به آگاهي مردم برساند؛ به عقيده من روشنفكران فعلي با استفاده از اصطلاح «رئاليسم جادويي» كه در گوشه ديگر دنيا نويسندگاني مثل «ماركز» و «بورخس» روي آن كار كرده اند،  معياري را براي ارزيابي آثار ايجاد كرده اند كه هر اثري كه در اين بستر نباشد، حتي اگر جذابيت هم داشته باشد، يك اثر فاقد ارزش است.
وي ادامه داد: به نظر من قصه از روز اولي كه متولد شد، يكي از وظايفش سرگرم كردن مخاطب بود و در همين راستا بهتر است اجازه دهيم، هر كس حرف خودش را بزند؛ چرا كه زمان نشان مي دهد، ارزش هر اثري در آن برهه تاريخي چه اندازه بوده است.
گلبو در خاتمه در خصوص انتخاب كتاب «زويا پيرزاد» به عنوان رمان برگزيده سال گفت: حتما كتاب خوب و ارزشمندي بوده و من از خواندن آن لذت بردم و به طور حتم داوران انتخاب درستي داشته اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
چهارم اسفند ۱۲۹۹ (۲۳ فوريه ۱۹۲۱) سلطان احمدشاه قاجار همراه با صدور اعلاميه اي حكم رياست الوزرايي سيد ضياءالدين طباطبايي يزدي را صادر و رضا خان را به عنوان سردار سپه تأييد كرد. روز پيش از اين (سوم اسفند) تيپ قزاق تهران را متصرف شده بود و فتح الله اكبر (سپهدار رشتي ) رئيس الوزراء، به سفارت انگلستان كه خود حامي كودتا بود پناه برده بود. تيپ قزاق پس از ديدار و مذاكرات ژنرال آيرون سايد انگليسي با ژنرال رضا خان روانه تهران شده بود و نمايندگان احمد شاه را كه براي مذاكره و انصراف تيپ از ورود به تهران به شاه آباد، آخرين محل استقرار آن رفته بودند بازداشت كرده بود. واحدهاي تيپ پس از شنيدن سخنان مهيج سيد ضياء و دريافت پول هايي كه او با خود به شاه آباد ( نزديك تهران ) برده بود عازم پايتخت شدند و شهر را كه تنها در دو نقطه، مختصر مقاومتي كرده بود متصرف شدند. مقاومت از سوي پليس بود كه با تحمل چند كشته كنار رفت. احمد شاه در حكم نخست وزيري سيدضياء اعتراف به غفلت و لاقيدي كابينه هاي قبلي و
عدم امنيت در كشور و بلاتكليفي ملت كرده بود. سيدضياء تحصيلكرده فرانسه بود و در تهران روزنامه منتشر مي كرد. در همين روز رضاخان اعلاميه معروف «حكم مي كنم» را صادر كرد كه بر ديوارهاي تهران الصاق شد و فهرستي از كساني را كه بايد دستگير شوند به قزاق ها داد و شهر را جز نانوايي ها و قصابي ها به حالت تعطيل درآورد. سيد ضياء نيز سرهنگ كاظم خان، افسر ژاندارم را فرماندار نظامي تهران كرد و از همين لحظه آتش دشمني رضا خان را نسبت به خود روشن ساخت. وي با انتصاب سرهنگ علي خان از افسران مورد اعتماد خود به فرماندهي ژاندارمري بر نارضايي رضاخان افزود. هدف سيد ضياء از اين انتصابات علم كردن نيرويي در برابر قواي قزاق بود كه پادگان تهران را هم به خود ضميمه كرده و نيرومندتر شده بود.
از تحليل مورخان چنين برمي آيد كه انگلستان با هدف سلطه انحصاري بر ايران و ذخائر آن طرح نقشه كودتا را تشويق و از آن حمايت كرده بود.
روسيه شريك قبلي انگلستان در سلطه بر ميهن ما در پي انقلاب بلشويكي اكتبر ۱۹۱۷ از ميدان ايران خارج شده بود. ترس ديگر انگلستان از كمونيست شدن ايران و انتقال كمونيسم از طريق ايران به كشورهاي عربي بود كه پس از جنگ جهاني اول و انهدام عثماني به دامن لندن افتاده بودند . انگلستان براي مبارزه با گسترش كمونيسم در ايران كه هواداران فراوان هم پيدا كرده بود راهي جز احياء ناسيوناليسم ايراني
نمي ديد . تنها رجلي كه در آن زمان با انتصاب سيد ضياء به رياست الوزرايي مخالفت كرد دكتر مصدق والي وقت فارس بود كه وي را عامل اجنبي خواند و كودتا را يك نقشه خارجي اعلام داشت.

ماندگار
«يوهانس فن ميكوئل» سياستمدار آلماني، ۱۹ فوريه سال ۱۸۲۸ چشم به جهان گشود و ۵۰ سال بعد در همين روز «اندرزنامه» خود را كه بي شباهت به «سياست نامه» خواجه نظام الملك نيست منتشر ساخت. ميكوئل در اين اندرزنامه به سياستمداران و دولتمردان نصيحت كرده است كه چگونه رفتار كنند تا در سالهاي آخر عمر از كرده هاي خود پشيمان نباشند و با سربلندي و افتخار بسر برند و مطمئن باشند كه در مراسم تدفين آنان، بسياري از مردم عادي حضور خواهند يافت و اشك خواهند ريخت، بازماندگان آنان سرزنش نشده و شرمنده نخواهند شد و قاضي «تاريخ» كارنامه اي با نمرات خوب برايشان خواهد نوشت. وي نوشته است كه يك صاحب مقام نبايد اجازه دهد كه «قدرت موقت»، ملاحظات انساني را از او سلب كند؛ بايد هميشه به خاطر داشته باشد كه در پي امروز فردايي هم هست و اگر بتواند از دست قاضي دادگاه بگريزد راه فراري از قاضي «تاريخ» نخواهد داشت.

روزگار
اين روزها مردم آمريكا علاوه بر بالا رفتن سريع بهاي بنزين كه پيش بيني
مي شود در صورت جنگ با عراق بهاي نفت خام از بشكه اي ۵۰ دلار بالاتر رود و نيز حريق پي در پي «نايت كلاب»ها در اين كشور كه باعث مرگ بيش از يكصد تن شده است، نگران درگذشت ناگهاني چندين كودك درشش روز گذشته در دو ايالت ويرجينيا و كاروليناي شمالي (دو ايالت همسايه) نيز هستند.
مرگ اين كودكان زير ۹ سال مرموز و ناشناخته اعلام شده است. آنان از خود عوارضي شبيه آنفلوانزا نشان داده اند. مفسران روزنامه ها هم نوشته اند كه آمريكا در قبال نفت خاورميانه رقيبان نيرومند و بالفعلي چون فرانسه و روسيه و رقيب بالقوه اي همچون چين دارد و اگر جنگ عراق شروع شود اين رشته سر دراز خواهد داشت.

پرسش هاي پزشكي
دكتر گات در برابر اين پرسش ده ها تن كه چرا جراحان يكي از معروفترين بيمارستان هاي آمريكا (بيمارستان دانشگاه دوك) پيش از پيوند قلب يك فرد داراي خون گروه «الف» در بدن جسيكا دختر ۱۷ ساله داراي خون از گروه «او مثبت» دقت لازم را نكرده و وي را در معرض خطر مرگ قرار داده اند سكوت كرده، ولي در پاسخ به پرسش ديگر گفته است كه آسانترين راه جلوگيري از كاهش حافظه نداشتن كمبود ويتامين هاي ب ـ ۱۲ ، ب ـ ۶ و اسيد فوليك ، فرار از استرس و ورزش مغز (خواندن كتاب و تفكر) و... است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com


گنجينه
مرگ دشمن
كسي مژده پيش انوشيروان عادل آورد، گفت: شنيدم كه فلان دشمن تو را خداي عزوجل برداشت. گفت: هيچ شنيدي كه مرا بگذاشت؟
اگر بمرد عدو، جاي شادماني نيست
كه زندگاني ما نيز جاوداني نيست
گلستان سعدي


گشتي در دنياي خبرها
مردود شدن رانندگان
دهلي نو: بيش از ۱۵درصد از رانندگان خودروهاي پليس و خودروهاي عمومي در شهر دهلي نو در آزمونهاي راهنمايي و رانندگي مردود شده اند.
علت اصلي مردودشدن اين افراد، ضعيف بودن قدرت بينايي آنها اعلام شده است. همچنين در جريان اين آزمون مشخص شد كه ۱۵درصد رانندگان خودروهاي پليس قادر به رانندگي سريع در مواقع اضطراري نيستند.

هدايت باند از داخل زندان
ريودوژانيرو: پليس برزيل يك باند توزيع مواد مخدر را كه فرماندهي آنرا يك تبعه آمريكا از داخل زندان بر عهده داشت، متلاشي كرد.
اين زنداني با استفاده از يك تلفن همراه عمليات اين باند را فرماندهي مي كرد. نكته جالب اينكه عمليات اجرايي توزيع مواد مخدر بر عهده همسر وي بود كه پليس گمان مي كرد سال گذشته از دنيا رفته است. سال قبل هنگامي كه قرار بود اين زن به زندان محكوم شود، تظاهر به مردن كرد و پزشكان براي او
گواهي فوت صادر كردند.
اما اين زن تبهكار از داخل تابوت گريخت و با يك گذرنامه جعلي فعاليت خود را مجددا از سر گرفت. سرانجام ديروز اين زن در پرتغال به دام پليس افتاد.

جنگ عليه آدامس
پكن: كشور چين قصد ساخت يك سلاح شيميايي را دارد تا به جنگ« آدامس» برود.
هم اكنون ۸ مركز تحقيقاتي خواهان ۱۲۰ هزار دلار بودجه شده اند تا در يك زمان ۱۸ ماهه، ماده اي شيميايي توليد كنند كه قادر است آدامس هايي كه به زمين چسبيده اند در خود حل كنند. آدامس هاي به زمين چسبيده به يك معضل بزرگ در كشور چين تبديل شده است زيرا ۳/۱ ميليارد نفر جمعيت اين كشور هر سال ۲ ميليارد قطعه آدامس مصرف مي كنند.
همچنين در سال گذشته ميلادي، جهانگردان طي يك هفته بيش از ۶۰۰ هزار قطعه آدامس در ميدان تيان آنمن روي زمين انداختند. هزينه جمع آوري هر قطعه آدامس مصرف شده در حدود ۱۷ سنت است. در صورت توليد ماده شيميايي ضدآدامس اين هزينه به ۲ سنت كاهش خواهد يافت.

سهل انگاري پزشكان
كارولينا: چند روز پيش پزشكان آمريكايي عمل پيوند قلب و ريه را روي يك دختر ۱۷ ساله مكزيكي انجام دادند.اما سهل انگاري آنان باعث صدمه ديدن مغز اين دختر شده است. در حاليكه گروه خون اين دختر مثبت بود، پزشكان قلب و ريه فردي را كه گروه خونش منفي بود به وي پيوند زدند به همين دليل بدن دختر به اين پيوند پاسخ مثبت نداد و اعضاي پيوندي را پس زد. به هر حال روز جمعه پزشكان مجددا يك عمل پيوند ديگر روي بيمار انجام دادند اما وي دچار خونريزي و تورم از ناحيه مغز شده است.

نمايشگاه اجساد انسان
مونيخ: يك دادگاه در آلمان اجازه افتتاح نمايشگاه اجساد انسان را در شهر مونيخ صادر كرد. اين نمايشگاه سال گذشته در شهر لندن، بيش از ۸۰۰ هزار بازديدكننده را جذب كرد و هم اكنون در شهر سئول كره جنوبي داير مي باشد كه از آن تاكنون ۸/۱ ميليون نفر بازديد كرده اند.


مقابله با حملات تروريستي
سنگاپور: دولت سنگاپور بيش از يك ميليون جلد كتاب راهنما ميان شهروندان اين كشور توزيع كرده است.
در اين كتاب به مردم آموزش داده شده كه چگونه از جان خود در هنگام وقوع احتمالي عمليات تروريستي محافظت كنند. همچنين ۱۳ ايستگاه قطار زميني اين كشور قابليت تبديل شدن به پناهگاه را دارند. در اين ايستگاه ها هواكش و دوش هاي متعددي نصب شده تا مردم در هنگام وقوع حملات شيميايي وارد اين پناهگاه ها شوند و بدن خود را از مواد شيميايي پاك كنند.


ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۲ دقيقه


گل و گياه
به ژاپني
001735.jpg
نام علمي:speciosa Chaenomeles
خانواده: ROSACEAE
درختچه اي خزان پذير و خاردار با برگهاي بيضوي، سبز تيره و براق كه خوشه هاي گلهاي قرمز آن با ۵ گلبرگ از
نيمه دوم اسفند ماه تا اواخر فروردين ظاهر مي شوند و گاهي به ميوه هاي كروي به رنگ زرد مايل به سبز تبديل مي گردند. حداكثر بلندي ۵/۲ و گستردگي آن به ۵ متر مي رسد. ميوه آن حاوي پكتين فراوان بوده و جهت تهيه ژله مورد استفاده قرار مي گيرد.
نيازها: در مكان آفتابي و هر نوع خاك رشد مي كند. جابجايي آن آسان است و جهت جلوگيري از ازدياد خودبخودي بهتر است رشد ريشه جوشهاي گياه تحت كنترل قرار گيرند. اين درختچه را مي توان به عنوان پرچين مورداستفاده قرار داد. حداقل دماي قابل تحمل
آن ۱۵ـ درجه سانتيگراد است. پس از پايان گلدهي در صورت نياز
درختچه را هرس مي كنند.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم و يا چوب سبز در تابستان و يا كاشت بذر در پائيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران


صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |