.چهار شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۰- Feb, 26, 2003
باشگاه ها به دنياي عرب مي نگرند
يورو دينار و درهم
معمر قذافي با در اختيار گرفتن ۵/۶ درصد از سهام يوونتوس امكان حضور پسرش سعد را در هيأت مديره يوونتوس مهيا كرد
002305.jpg
ترجمه: آرمين كوثري
فوتبال ايتاليا سال جديد را با پشت سر گذاشتن تجربه تازه اي آغاز كرد. سه باشگاه بزرگ يوونتوس، ميلان و لاتزيو سه هفته پايان سال را با بازي در برابر ميزبانان عرب خود، پشت سر گذاشتند. اين ميزبانان عبارت بودند از امارات متحده عربي، عربستان سعودي، مصر و ليبي. اين در حالي است كه روزبه روز بر تيرگي روابط شرق و غرب افزوده مي شود، ولي اين باشگاه ها ترجيح دادند، مسابقاتي با باشگاه هاي عرب برگزار كنند، به طوري كه لاتزيو با زمالك مصر، ميلان با الاتحاد عربستان و يوونتوس با منتخب ستارگان در ابوظبي به رقابت پرداختند. ولي فكر نكنيد اين تيم ها از سوي سازمان ملل مامور رفتن به اين كشورها شده بودند، بلكه اين كشورهاي عربي بودند كه با پيشنهادهاي وسوسه انگيز خود، ايتاليايي ها را ترغيب به سفر كردند.
مسلما پيشنهاد ۶۰۰ هزار پوندي براي يك مسابقه هر سه باشگاه را تحريك كرده بود. ارتباط اعراب با فوتبال ايتاليا چيز تازه اي نيست. در اوايل سال گذشته نيز، رهبر ليبي، معمر قذافي با در اختيار گرفتن ۵/۶ درصد از سهام بانوي پير ايتاليا (يوونتوس) امكان حضور پسرش سعد را در هيأت مديره يوونتوس مهيا كرد. در طول سال آينده نيز انتظار مي رود، سهام آنها به حدود ۱۲ درصد برسد كه اين مطلب باعث مي شود قذافي تبديل به دومين سهامدار بزرگ باشگاه شود. بدون شك موقعيت جغرافيايي ايتاليا در مديترانه كه مانند چهارراهي بين اروپا، آفريقا و آسيا قرار گرفته است از دلايل ارتباطات فرهنگي و تجاري با دنياي عرب بوده است.
مدير اجرايي و نايب رئيس باشگاه ميلان، آدريانو گالياني كه در ضمن رياست ليگ ايتاليا را نيز برعهده دارد، اميدوار است فوتبال ايتاليا در آينده نيز بتواند مبادلات مالي بيشتري با اعراب داشته باشد و اضافه مي كند: «ما بايد ارتباط خود را با دنياي عرب افزايش دهيم چون فوتبال ما در اين كشور از محبوبيت ويژه اي برخوردار است و مي توانيم از اين امتياز به خوبي بهره برداري كنيم. ما از نظر اقتصادي مشكلات زيادي داريم ولي با اين حال از نظر فني وضعيت خوبي داريم و نتايج قابل قبولي به دست مي آوريم. اين امر با نتايج خوب تيم هاي ايتاليايي در ليگ قهرمانان اروپا به وضوح ديده مي شود.
تمام روساي باشگاه هاي سري A نيز با اين پروژه موافقند. ما بايد اين فوتبال خود را به كشورهاي مختلف ببريم چرا كه اين كار باعث ايجاد يك منبع مالي خوب براي ما خواهد شد.»
همچنين بازي سوپركاپ ايتاليا نيز در ابتداي اين فصل بين يوونتوس و پارما در تريپولي ليبي برگزار شد كه با نتيجه (۱-۲) به سود يوونتوس خاتمه يافت. همان سفر كوتاه مدت براي هر دو باشگاه چيزي در حدود ۴۵۰ هزار پوند درآمد در پي داشت و در ضمن ليگ ايتاليا نيز بابت رضايت دادن به تغيير محل مسابقه ۲۲۵ هزار پوند دريافت كرد. مسلما كسي فراموش نكرده كه فوتبال ايتاليا چقدر با مشكلات مالي دست به گريبان است. لاتزيو دوران بسيار سختي را پشت سر مي گذارد كه حتي با كناره گيري رئيس باشگاه، سرجيو كرانيوتي در اوايل ژانويه نيز مواجه شد. با توجه به بحراني كه توليدكننده مواد غذايي «Cirio» به آن دچار شد، باشگاه در سرازيري سقوط قرار گرفت و براي كرانيوتي چاره اي جز فروش باشگاه باقي نماند. تاكنون نيز هيچ شواليه اي پيدا نشده كه باشگاه را از بدهي سرسام آوري كه در ۳۰ نوامبر در حدود ۶۰ ميليون پوند تخمين زده شده، نجات دهد. ماريو مورتي پولگاتو ميليونر و كاليستوتانزو صاحب باشگاه پارما جزو برجسته ترين چهره هايي هستند كه پيشنهاد آنها را رد كرده اند. در حال حاضر باشگاه توسط اوگولونگو وكيل، كه عضو هيأت مديره باشگاه نيز هست و بارها در دادگاه از باشگاه دفاع كرده است، اداره مي شود.
لونگو با مشكلات زيادي مواجه است و مي بايستي دو كار عمده براي باشگاه انجام دهد:
۱) پيدا كردن صاحب جديد براي باشگاه.
۲) بهبود وضع مالي در كوتاه مدت از طريق فروش بازيكنان كليدي تيم. مسلما پيدا كردن فردي جهت برعهده گرفتن مسئوليت باشگاهي با هزينه سالانه ۱۰۰ ميليون پوند كار بسيار بسيار دشواري خواهد بود. استفانو فيوره، دژان استانكوويچ يوگسلاو، كلوديو لوپز آرژانتيني و مدافع هلندي تيم يعني ياپ استام از گزينه هاي اصلي باشگاه جهت فروش هستند. يكي از باشگاه هايي كه درصدد سود بردن از وضع به هم ريخته آبي پوشان پايتخت است، يوونتوس است كه تمايل خود را جهت به خدمت گرفتن استانكوويچ و ياپ استام اعلام كرده است. از سوي ديگر ميلان نيز خواهان در اختيار گرفتن دژان استانكوويچ است و اين در حالي است كه خود يوونتوس نيز به واسطه بحراني كه گريبان غول اتومبيل سازي ايتاليا، يعني فيات را گرفته، دچار مشكلاتي شده است. در اكتبر گذشته، فيات كه يكي از يازده توليدكننده بزرگ اتومبيل در جهان است، همزمان با كاهش فروش مجبور به كنار گذاشتن ۸۱۰۰ نفر از نيروي كار خود شد كه حدود يك پنجم نيروي كار شاغل در فيات را تشكيل مي دادند و با توجه به بحران فعلي، پيش بيني مي شود تا پايان سال با ضرر ۳/۱ بيليون پوندي نيز مواجه شد. مشكلات با مرگ جياني آنيلي ۸۱ ساله كه به بيماري سرطان پروستات مبتلا بود و پنجاه سال به طور همزمان رياست باشگاه و كمپاني را برعهده داشت، بيشتر شده است و در اين بين روبرتو بتگا، نايب رئيس باشگاه تلاش مي كند تا به سهامداران اطمينان دهد كه مشكلي متوجه آنها است: «ما كاملا از فيات مستقل هستيم و مشكلات فيات از نظر اقتصادي تأثيري بر ما ندارد. وقتي فيات در سال هاي ۱۹۶۰ دچار بحران شده بود، وضعيت فرق مي كرد، چون ما در آن زمان متعلق به فيات بوديم.
من به شما اطمينان مي دهم، من بهتر از هر كسي در تورين از اوضاع و احوال شهرم باخبرم و اميدوارم هرچه زودتر به روزهاي خوبمان برگرديم. اين يك وظيفه براي همه ماست تا نام يوونتوس را همواره بر روي صفحات اول روزنامه ها حفظ كنيم.» يكي از بازيكنان اين تيم كه تيتر روزنامه ها را به خود اختصاص داده است، ماتورو كامورانزي است، بازيكني كه تابستان گذشته از ورونا به يووه پيوست. وي با بازي هاي درخشان خود مورد توجه بيلسا سرمربي آرژانتين و تراپاتوني سرمربي ايتاليا قرار گرفت. وي كه از خانواده اي ايتاليايي در آژانتين متولد شده است، با توجه به اينكه بازي ملي انجام نداده بود، امكان بازي در يكي از دو تيم ملي ايتاليا يا آرژانتين را داشت، ولي با توجه به تمايل زياد تراپاتوني و تمايل كمتر بيلسا وي ترجيح داد تابعيت ايتاليا را بپذيرد و در بازي دوستانه مقابل پرتغال نيز به ميدان رفت و تك گل مسابقه را هم به ثمر رساند.
به هر صورت با توجه به اينكه تا اينجاي كار سه مربي در سري A و ۱۱ مربي در سري B از كار بركنار شده اند، به نظر مي رسد كه تيم هاي ايتاليايي در سال جديد خواهان رسيدن به شرايط ايده آل تري هستند.
World Soccer

تلاشي براي درجا زدن
آسيايي ها سفيري براي معرفي فوتبال و حتي فرهنگ خود مي فرستند و اروپايي ها با جذب اين سفير تماشاچي خود را بيشتر مي كنند رابطه اي كه مورد رضايت
دو طرف است
002320.jpg
آن چنان كه مي انديشيم مديريت اقتصادي و بازاريابي ورزش ما پيشرفت نكرده است. البته اين، چندان نكته جديد و جالبي نيست، كما اينكه بسياري از مشكلات ورزش ايران به همين دليل و از همين جاست. اما اين معضل وقتي نمود بيشتري پيدا مي كند كه قرار مي شود وضعيت موجود در اين بخش كشورمان را با ديگر كشورها مقايسه كنيم.
از آسياي شرق شروع كنيم. به مسئله جديدي نمي رسيم. اصولا مديريت اقتصادي ـ ورزشي در آن كشورها آنقدر گسترش يافته است كه حتي به كشورهاي اروپايي يا آمريكايي خوراك مي دهند. كارخانجات بزرگ ژاپني، كره اي آنقدر قدرتمندند كه اسپانسر تيم هاي اروپايي مي شوند. بخش مقابلي هم دارد. جي ليگ ژاپن توان جذب بزرگ ترين بازيكنان خارجي را دارد. يا حتي نوع ديگري از تجارت ورزشي انتقال بازيكنان به تيم هاي اروپايي است. از اين انتقال هر دو طرف منتفع مي شوند. آسيايي ها سفيري براي معرفي فوتبال و حتي فرهنگ خود مي فرستند و اروپايي ها با جذب اين سفير تماشاچي خود را بيشتر مي كنند. رابطه اي كه مورد رضايت دو طرف است. چيني ها در اين بخش با توجه به فوتبال نه چندان مطرح و صاحب سبك خود نسبت به ديگر كشورهاي آسيايي پيشي گرفته اند. البته اين به سود تيم هاي مقابل است. وقتي جذب يك بازيكن چيني موجب افزايش ۲۵۰ تا ۳۵۰ ميليوني تماشاگران و علاقه مندان يك تيم در سطح دنيا مي شود، كدام تيم از چنين فرصتي سرباز مي زند؟ حال آنكه افزايش چنين تعدادي بر آمار تماشاگران يك تيم مساوي است با حق پخش بيشتر، جذب اسپانسرهاي قوي تر با تسهيلات مالي بيشتر و. . . با وجود اين اگر شما مدير يك باشگاه در آلمان باشيد و بدانيد كه كل جمعيت آلمان ۶۰ ميليون است و در صورت انتقال يك بازيكن چيني يا حتي ژاپني تا ۵ برابر جمعيت كل كشور مي توانيد تماشاچي، جذب كنيد، اين انتقال را به صرفه مي دانيد يا خير؟ يا وقتي يك بازيكن ژاپني فقط براي تست در تيمي اروپايي دعوت مي شود تا ۱۰۰ خبرنگار را همراه خود به آن كشور و كنار آن تيم مي كشاند. اين رابطه متقابل و انتفاعي مالي يا سياسي و يا حتي اجتماعي از اين انتقالات به كشوري مثل چين قابل تصور است. اما اگر از خاور دور به خاطر رشد اقتصادي شان ـ حتي كشورهايي مانند سنگاپور يا مالزي ـ فاصله بگيريم به كشورهاي عربي مي رسيم. تمايل تيم هاي مطرح اروپايي به بازي در كشورهايي چون مصر، الجزاير يا امارات بي دليل نيست. مديران تيم هاي اروپايي، قطعا اين سفرها را به قصد ايجاد بازاري بزرگ تر و افزايش حجم طرفداران خود انجام مي دهند. قابليت جذب اسپانسرهاي مالي توانمند براي چنين مسابقاتي، مديران باشگاه هاي اروپايي را براي انجام ديدارهاي دوستانه در كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و شمال آفريقا متقاعد كرده است. در ديدار دوستانه تيم ميلان در مصر، ورزشگاه محل برگزاري از حضور تماشاگران به حد انفجار رسيد و علاوه بر آن پخش مستقيم بازي در كشورهاي مصر و حاشيه اي براي تبليغات تيمي چون ميلان بسيار مناسب به نظر مي رسيد. در مقابل رشد تجارت ورزشي در كشورهاي مختلف آسيايي، ايران همچنان در اجرا و طرح چنين ايده هايي ناتوان به نظر مي رسد. مسئولان ورزشي ايران نتوانسته اند بسياري از قوانين را تصويب يا حذف كنند تا شركت هاي توانمند براي سرمايه گذاري جلب شوند. قانون كپي رايت يكي از معضلات ورزشي ايران است. در نبود اين قانون هر كسي بدون هيچ شرايطي، بدون اينكه ريالي پول بابت زحمت ديگران پرداخت كند مي تواند از طرح و ايده شان بهره ببرد و براي اين، حد و مرزي نيست. در چنين شرايطي كدام شركتي براي حضور و سرمايه گذاري در ايران جذب مي شود؟
از سوي ديگر، مشكلات عديده اي كه بر سر راه سرمايه گذاري خارجي وجود دارد، قوانيني كه مقابل چنين جرياناتي قرار دارند، ما را تا سال هاي سال در همين جايي كه امروز قرار گرفته ايم باقي خواهند گذاشت. درجازدن ما در حالي است كه كشورهاي ديگر به سرعت راه هاي يافته شده را مي پيمايند. و البته تا روزي كه مشكلات قانون گذاري در اين راه حل نشود ما همچنان جايي خواهيم بود كه امروز ايستاده ايم.

باشگاه هاي مشهور اروپا
راپيد وين ـ ۲ (اتريش)
002310.jpg
نيما عليزاده
اسطوره ها
ارنست هاپل
ارنست هاپل يكي از بهترين فوتباليست هاي تاريخ اتريش است. هاپل كه يك راپيدي متعصب بود، طي سال هاي ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۴ و ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۸ در وين براي راپيد توپ مي زد. بين اين دو دوره هاپل يك فصل را در باشگاه ريسنيگ پاريس گذراند. هاپل بازيكني با تكنيك بود كه به خاطر پاس هاي دقيقش معروف بود. بهترين روز زندگي هاپل قطعا در نوامبر ۱۹۵۶ است. روزي كه در استاديوم وين راپيد ميزبان رئال مادريد قدرتمند بود و هاپل به عنوان ليبروي تيم سه گل را به سفيدپوشان اسپانيايي زد. در عرصه ملي نيز هاپل همراه تيم اتريش در جام جهاني ۱۹۵۲ سوئيس به مقام سوم دست يافت. پس از پايان دوران بازيگري هاپل نيز مثل بسياري از فوتباليست هاي ديگر وارد حرفه مربيگري شد و در اين شغل نيز در اتريش بهترين بود. ارنست هاپل سال ۱۹۶۰ فاينورد روتردام را به سمت قهرماني اروپا هدايت كرد. ۸ سال بعد نيز تيم ملي هلند را در جام جهاني ۱۹۶۸ تا فينال برد اما مغلوب آرژانتين شد. بعد از اين مقام به هامبورگ رفت و با آلماني ها نيز در سال ۱۹۸۳ قهرمان اروپا شد. پس از ۲۰ سال مربيگري به اتريش رفت تا سمت مربيگري تيم ملي كشورش را بر عهده بگيرد، اما به سرطان مبتلا شد و در سال ۱۹۹۲ درگذشت و نتوانست به اهدافش برسد. پس از مرگ او استاديوم راپيد وين نام ارنست هاپل را به يادبود بزرگ ترين فوتباليست تاريخ اتريش به خود گرفت.
پتر شوتل
پتر شوتل از سال ۱۹۸۶ در ۱۹ سالگي به وين آمد تا در راپيد وين مشغول به كار شود و در همان فصل اول با راپيد قهرمان بوندس ليگاي اتريش شد. فصل بعد نيز در ۸۸-۱۹۸۶ دومين قهرماني خود را با پيراهن راپيد جشن گرفت. شوتل تا سال ۲۰۰۱ به باشگاهش وفادار بود، اما تنها يك بار ديگر آن هم در فصل ۹۶-۹۵ قهرمان شد. با اين حال شوتل با ۴۳۶ بازي ركوردار راپيد در تاريخ بوندس ليگاي اتريش است و همواره جزو بهترين هاي اتريش بوده. شوتل در مجموع ۶۲ بار نيز براي تيم ملي اتريش به ميدان رفت كه حضور در جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا و ۱۹۹۸ فرانسه بزرگ ترين افتخارات اوست. شوتل در سپتامبر ۲۰۰۱ رسما از فوتبال خداحافظي و يك زندگي جديد را به عنوان مربي آغاز كرد. او مربي تيم جوانان بود و بعد مربيگري تيم آماتور راپيد وين را به عهده گرفت.
هانس كرانكل
هانس كرانكل به عنوان بهترين و محبوب ترين مهاجم تاريخ فوتبال اتريش به شمار مي رود. كرانكل كه در جشن صد سالگي راپيد در سال ۱۹۹۹ توسط هواداران اين تيم به عنوان «برترين بازيكن راپيد در قرن» انتخاب شد، از ۱۰ سالگي به راپيد آمد، اما در ۱۸ سالگي يعني در سال ۱۹۶۱ اولين بازي رسمي خود را انجام داد. سال ۱۹۶۸ به بارسلونا رفت و با گل هاي خود آقاي گل لاليگا شد و بارسلونا را به سوي قهرماني در اروپا سوق داد.
در نهايت در سال ۱۹۸۱ به اتريش بازگشت و تا سال ۱۹۸۵ دو بار قهرمان بوندس ليگا شد. او در مجموع در ۳۵۰ بازي در بوندس ليگاي اتريش ۶ گل را به ثمر رساند كه يك آمار عالي است. در عرصه ملي نيز بار براي اتريش به ميدان رفت و در مجموع گل نيز به ثمر رساند كه البته دو گل را هيچ گاه از ياد نخواهد برد. كرانكل در جام جهاني در برابر دشمن و رقيب ديرينه كشورش آلمان دو گل را به ثمر رساند تا اتريش در تاريخي ترين ديدار ملي آلمان در كوردوبا را با نتيجه سه بر دو شكست دهد. كرانكل نيز از سال به جمع مربيان پيوست. ابتدا سال در راپيد مشغول بود و بعد در سال روي نيمكت فورتناكلن نشست. سال به آدامير واكر رفت. اما از ژوئيه سرمربي تيم ملي اتريش شد و البته از صعود به جام جهاني بازماند. ضمن اينكه در يك ديدار تداركاتي مقابل آلمان قبل از جام جهاني با نتيجه بر شكست خورد و لكه تاريكي را در دوران حضورش در فوتبال به جاي گذاشت.
سرمربي
يوزف هيكرسبرگر
هيكرسبرگر ساله فرازونشيب هاي فراواني را در دوران ساله خود به عنوان مربي سپري كرده است. او كه در راپيد وين بازي هم مي كرده، سه سال از تا سرمربي تيم ملي اتريش بود و اين تيم را به جام جهاني ايتاليا برد. پس از بازي به دوسلدورف رفت تا با فورتناي اين شهر كار كند. بعد از يك سال دوباره به اتريش رفت. اما بيشتر عمر خود را به عنوان مربي در خاورميانه و در كشورهاي عربي گذراند. هيكرسبرگر كه در سال به همراه يوپ هانيكس و ژرار هوليه عضو كميته فني يوفا براي ليگ قهرمانان بود و در چهارمين دوره آموزشي مربيان آسيايي در مالزي نيز مدرس فيفا بود، از سال تا را در سرزمين هاي عربي سپري كرد. در ابتدا در فصل - الاهلي بحرين را پس از سال به مقام قهرماني رساند، سپس به مدت بازي سرمربي تيم ملي بحرين بود. يك سال بعد به عرب كنتراكتور مصر رفت كه پس از سال اين تيم را به مقام سوم ليگ مصر رساند. سال به امارات رفت و در ابتدا در الشعب و بعد در الوصل مشغول بود. آخرين مقرش در خاورميانه الاتحاد قطر بود كه در فصل گذشته با اين تيم هم ليگ و هم جام حذفي قطر را فتح كرد. در اين فصل مجددا به كشورش بازگشت و روي نيمكت راپيد نشست تا پس از يك فصل مفتضح با لوتار ماتئوس تيم سابقش را نجات دهد.
وضعيت فعلي
تيم راپيد وين در اين فصل بوندس ليگا در پايان هفته بيست و دوم با بازي و امتياز در رده پنجم قرار دارد. در حالي كه همشهري و رقيب راپيد يعني آستريا وين به رهبري كريستوف دام بزرگ دوران خوشي را سپري مي كند و در صدر جدول با امتياز فاصله زيادي با تيم هاي پاييني دارد. هيكرسبرگر به خوبي مي داند كه حتي براي صعود به جام يوفا نيز كه تيم سوم اين امتياز را دارد، كار بسيار دشواري را پيش رو خواهد داشت. اما در هر صورت از مقام هشتمي ماتئوس در فصل پيش نتيجه بهتري خواهد گرفت.

حاشيه ورزش
• گلف حرف مي زند
امروز، در محل فدراسيون گلف جلسه مجمع عمومي برگزار مي شود. در اين جلسه گزارش سالانه فدراسيون، تقويم ورزشي سال ۱۳۸۱ و نحوه برگزاري مسابقات در سال آينده تصميم گيري و بحث خواهد شد.
اگر عكاسيد، اگر خبرنگاريد، يا حتي به گلف علاقه منديد مي توانيد امروز، ساعت ۱۰ صبح به سالن اجتماعات دفتر امور مشترك فدراسيون هاي ورزشي برويد.

• آذربايجان ميزبان اسكي بانوان
بانوان اسكي باز كشور تصميم گرفته اند با هم مسابقه دهند. انجمن اسكي بانوان هم يازدهمين دوره اين مسابقات را برگزار خواهد كرد. پنجم اسفند، آذربايجان شرقي ميزبان اين مسابقات است. اين مسابقات طبق قوانين و مقررات فدراسيون جهاني اسكي در ۲ رشته مارپيچ كوچك و بزرگ و در ۵ رده سني به مدت ۳ روز در پيست اسكي پيام اين استان انجام مي شود.

• كلاس نقشه خواني اتومبيلراني
اولين دوره كلاس هاي داوري و آموزش نقشه خواني اتومبيلراني بانوان از ۱۵ اسفند ماه به مدت ۳ روز در مجموعه ورزشي آزادي تهران آغاز مي شود.
علاقه مندان شركت در اين كلاس مي توانند حداكثر تا دهم اسفند ماه از طريق استان هاي مربوطه خود براي حضور ثبت نام كنند.

• حرف هاي روباه پير
002315.jpg

«حريف جوان من بارقه هايي از يك استعداد واقعي را به نمايش گذاشت ولي نتوانست نسبت به نمايش برتر در برابر روباه پيري مانند من تداوم داشته باشد. »
اين جمله هاي نايجل شورت استاد بزرگ بين المللي شطرنج انگليس است كه چندي پيش با احسان قائم مقامي استاد بزرگ جوانان ايراني رقابت داشت. او در تازه ترين شماره هفته نامه «ساندي تلگراف» چاپ لندن گزارشي از سفر به ايران و ديدارهايش با قائم مقامي ارائه كرده است.
او در مورد دليل سفرش به ايران نوشته است: من معمولا پاسخ طولاني به اين سوال دارم. ايران كشوري بزرگ و از نظر راهبردي مهم است. ايران، كشوري با فرهنگي عميق و مهم، تاريخي غني و ارتباطي مستحكم با شطرنج است. اشتياق من در سفر به تهران و ديدار در برابر احسان قائم مقامي تلاش كوچكي در مسير بهبود روابط ايران - انگليس بوده است.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
علم
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |