.چهار شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۰- Feb, 26, 2003
شورشيان فارك همچنان فعال هستند
ماركسيسم و تروريسم
يافتن سرنشينان هواپيماي آمريكايي ساقط شده بر فراز منطقه تحت كنترل فارك به ماراتني از تحركات نظامي ديپلماتيك بين بوگوتا و واشنگتن دي سي تبديل شد
رضا سادات
002205.jpg

سقوط يك فروند هواپيماي آمريكايي حامل تجار اين كشور برفراز منطقه تحت تسلط شورشيان چپگراي فارك در كلمبيا عامل در گرفتن دور جديدي از تنش ها در شمال غرب آمريكاي جنوبي بوده است. هواپيماي مذكور ۱۳ فوريه (۲۴ بهمن ماه) در حال گذشتن از نواحي تحت اشغال فارك در ارتفاع پايين بود كه به ناگاه از صفحه رادار محو شد و يافتن سرنشينان اين هواپيما به ماراتني از تحركات نظامي ـ ديپلماتيك بين بوگوتا و واشنگتن دي سي تبديل شد.
ايالات متحده بلافاصله پس از مفقود شدن اين هواپيما ادعا كرد سرنشينان هواپيماي ساقط شده زنده هستند و به اسارت شورشيان فارك درآمده اند اما ده روز طول كشيد تا فارك به اين موضوع اقرار كند. عاقبت روزشنبه گذشته فارك با انتشار بيانيه اي از در اختيار داشتن سه تبعه آمريكا خبر داد. شورشيان نيروهاي مسلح انقلابي كلمبيا موسوم به فارك با ارسال بيانيه اي براي دفاتر خبرگزاري ها سه آمريكايي به اسارت در آمده را عوامل سيا معرفي كرده و ادعا كردند روز سيزدهم فوريه هواپيماي حامل اين سه تن را ساقط كرده اند.
در بيانيه مذكور از سرنوشت دو سرنشين ديگر هواپيما سخني به ميان نيامده و از بوگوتا خواسته شده بود بلافاصله به عمليات جست وجوي سرنشينان هواپيماي سرنگون شده در كوهستان هاي جنوب غرب كلمبيا پايان دهند. اين در حالي است كه مقامات آمريكايي و نيروهاي پليس كلمبيا از كشف جسد دو سرنشين ديگر طي روزهاي بعد خبر دادند كه از نزديك هدف گلوله قرار گرفته بودند.
در عمليات جست وجوي سرنشينان هواپيماي ساقط شده علاوه بر حدود هزار نظامي كلمبيايي حدود ۵۰ نفر از اعضاي نيروهاي ويژه ارتش ايالات متحده شركت داشتند كه اين افراد در قالب نيروي چهارصد نفري اعزامي آمريكا به كلمبيا در اين كشور استقراريافته اند. پيش از اين و تا قبل از اين حادثه هم حدود ۲۱۱ نيروي ويژه ارتش آمريكا براي آموزش نظاميان كلمبيايي و حفاظت از لوله هاي نفتي حوزه هاي نفت خيز عرصه هاي شمال شرق اين كشور در خاك كلمبيا استقرار يافته بودند.
شورشيان در بخشي از بيانيه صادره روزشنبه خود خواستار تعليق عمليات نظامي، پاكسازي ارتش كلمبيا و لغو همه پروازهاي نظامي بر فراز مناطق تحت كنترل شورشيان شدند كه ارتش و دولت كلمبيا از پاسخ دادن به اين مطالبات سر باز زدند. شورشيان فارك به ويژه خواستار تعليق عمليات نظامي در هشت دهكده اطراف پايگاه نظامي دولتي در قلب جنگ هاي جنوب شرقي اين كشور شده اند. پايگاهي كه ظاهرا براي مبارزه با قاچاق موادمخدر تاسيس شده اما هدف اصلي اش مبارزه با شورشيان فارك و جلوگيري از نفوذ آن ها به بخش هاي شمالي تر و محل گذر لوله هاي نفتي شمال غرب است.
فارك از گروه هاي شورشي عمده آمريكاي لاتين است كه توسط مانوئل مارولاندا در سال ۱۹۶۴ تاسيس شد. اين گروه در ابتدا گرايشات ماركسيستي تندي داشت اما اندك اندك وارد معاملات غيرقانوني شد. طي ساليان بعد، از سوي مقامات آمريكا به مشاركت در قاچاق موادمخدر در آمريكا جنوبي متهم شد. اين گروه شورشي با در اختيار داشتن هجده هزار نيرو بيش از ۴۰ درصد خاك كلمبيا را در اشغال خود دارد.
پس از مخاصمات دايمي هرازچندگاهي بين دولت و فارك آتش بس برقرار شد كه آخرين مورد آن آتش بس سه ساله دوطرف بود كه در اوايل فوريه سال جاري ميلادي به پايان رسيد. تا پيش از اين فارك صرفا نيروهاي امنيتي و اماكن دولتي را هدف قرار مي داد كه اين حملات هر چند معمولا موجب كشته شدن غيرنظاميان مي شد اما هيچ گاه اين گروه مستقيما به افراد و اهداف غيرنظامي حمله نمي برد. پس از به پايان رسيدن آخرين دور آتش بس به نظر مي رسد تاكتيك و استراتژي نظامي اين گروه تغييريافته است.
002215.jpg

مقامات بوگوتا ادعا دارند در استراق سمع ارتباطات راديويي واحدهاي مختلف فارك، هنري كاستلانو فرمانده مخوف واحد ۵۳ فارك خطاب به نيروهايش تاكيد كرده به سدها، پل ها و سيلوهاي جمع آوري غلات حمله كنند. به اعتقاد كارشناسان دولتي رهبري فارك قصد دارد با تشديد حملات به اهداف غيرنظامي موجب اشاعه هرج و مرج و بي ثباتي در اين كشور شود.
پس از حملات تروريستي يازدهم سپتامبر آمريكا طرحي را تحت عنوان «برنامه كلمبيا» [Clombia Plan] و با اين ادعا كه علاوه بر فارك واحدهاي شبه نظامي اي از، كوبا و احتمالا گروه هاي نظامي وابسته به شورشيان جدايي طلب باسك اسپانيا و حتي ايران در جنگل هاي انبوه جنوب اين كشور مشغول فعاليت هستند، به تصويب رساند. در اين طرح پيش بيني شد علاوه بر اعزام واحدهايي از نيروهاي ويژه ارتش آمريكا به كلمبيا براي آموزش نظاميان اين كشور و محافظت از حوزه هاي نفتي و لوله هاي انتقال نفت سالانه مبلغي در حدود ۳/۱ ميليارد دلار براي اين برنامه و تامين نيازهاي ارتش كلمبيا در قالب كمك بلاعوض هزينه شود.
هر چند در برنامه كلمبيا و متن قانون مصوبه كنگره تاكيد شده مبلغ مذكور بايد براي مبارزه با قاچاق موادمخدر و حفاظت از زيرساخت هاي انرژي كلمبيا استفاده شود اما از آن جا كه نبرد مداوم نيروهاي دولتي با شورشيان فارك از ساير كاركردهاي نيروهاي امنيتي اين كشور انفكاك ناپذير است اين وجوه عملا در جهت سركوب فارك مورد استفاده قرار مي گيرد.
پس از ديدار اخير پاسترانا، رئيس جمهور كلمبيا از آمريكا و ديدار با بوش دوطرف در كنفرانس مطبوعاتي اعلام داشتند براي گسترش فعاليت ها و همكاري هاي مشترك به توافق رسيده اند كه طرح كلمبيا علاوه بر مبارزه با قاچاق موادمخدر، مبارزه با اقدامات تروريستي را هم شامل شود.
دور جديد مخاصمات دو طرف نهم فوريه (۲۰ بهمن ماه) با انفجار يك بمب قوي كار گذاشته در يك خودرو پارك شده در مقابل يكي از كلوپ هاي شبانه بوگوتا آغاز شد. پس از اين حادثه كه در آن ۳۳ تن جان باختند فرانسيسكو سانتوس معاون رئيس جمهور اعلام داشت عاملان بمب گذاري به فارك وابستگي داشته اند.
هر چند اين اتهام موجب تشديد تنش بين طرفين شد اما با سقوط هواپيماي آمريكايي درگيري هاي پراكنده دو طرف به نبردي تمام عيار تبديل شد. وزارت امور خارجه آمريكا پس از سقوط هواپيماي آمريكايي تاكيد كرد سرنشينان، تجار آمريكايي بوده اند اما پس از اين كه فارك سه بازمانده را جاسوسان سيا خواند آبزرور، روزنامه صاحب نام انگليسي هم احتمال جاسوس بودن اين سه تن را رد نكرد.
روزنامه گاردين هم در مقاله اي از بررسي طرح مداخله نظامي مستقيم آمريكا در كلمبيا از سوي پنتاگون خبر داد. در گزارش روز يكشنبه سايت اينترنتي اين روزنامه تاكيد شده پنتاگون آماده است در صورت تداوم بحران جاري مستقيما در كلمبيا عليه نيروهاي فارك وارد عمل شود. مقامات آمريكايي كه تا اين مقطع از انتشار هويت سرنشينان هواپيما اجتناب ورزيده اند از اظهار نظر در مورد ضرب الاجل پنج روزه تعيين شده براي آزادي گروگان ها در برخي مطبوعات غربي و ادعاي گاردين در مورد مداخله مستقيم نظامي در كلمبيا خودداري كرده اند.

روزهاي قبل از جنگ
پاول در پايان ديدارش با زمين و در ضمن كنفرانس مشترك با او تأكيد كرد صدام بايد خلع سلاح شود وگرنه ورود به فاز نظامي غيرقابل اجتناب خواهد بود
002225.jpg
روز يكشنبه هفته گذشته و در آستانه برگزاري نشست شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي تصميم گيري در مورد عراق هيأت نمايندگي ايالات متحده در اين سازمان پيش نويس قطعنامه پيشنهادي آمريكا و انگلستان در مورد عراق را تقديم سيزده عضو ديگر شوراي امنيت كردند. اين پيش نويس در حالي به ده عضو غيردايم شورا به انضمام چين، روسيه و فرانسه تقديم شدكه دومينيك والاپان وزير امور خارجه فرانسه شامگاه روز شنبه در گفت وگو با تلويزيون دولتي فرانسه تأكيد كرده بود مادامي كه بازرسان تسليحاتي بين المللي در عراق هستند فرانسه با صدور هر قطعنامه اي كه راه را براي حمله به عراق همواره كند، مخالف هستند.
والاپان تأكيد كرد بازرسان تسليحاتي به پيشرفت هايي در زمينه خلق سلاح عراق دست يافته اند و اينكه با تداوم روند جاري با تنظيم برنامه كاري دقيقي براي خلع سلاح عراق، كه بغداد موظف به پيروي از آن خواهد بود مي توان تلاش ها براي خلع سلاح عراق را تقويت كرد. تنها ساعاتي پس از اظهارات والاپان وزارت امور خارجه فرانسه با صدور بيانيه اي مخالفت رسمي اين كشور را با صدور قطعنامه جديد عليه عراق اعلام داشت.
تنها ساعاتي پس از انتشار بيانيه رسمي دولت فرانسه، كالين پاول وزير امور خارجه آمريكا كه براي ديدار و گفت وگو با مقامات چيني در پكن به سر مي برد در پايان ديدارش با جيانگ زمين رئيس جمهور و هوجيانتائو، رهبر حزب كمونيست و معاون رئيس جمهور اين كشور اعلام داشت هر چند هنوز امكان اجتناب از جنگ وجود دارد اما در صورت عدم متابعت صدام جهان نبايد از مخاصمه نظامي با صدام هراسان باشد. ظاهرا محور گفت وگوهاي پاول با مقامات ارشد چيني بر بحران كره شمالي و وضعيت خاورميانه تمركز داشته است و پس از پايان گفت وگوهاي دو طرف وزارت امور خارجه آمريكا اين مذاكرات را مفيد و درخشان خواند. پاول در پايان ديدارش با زمين در كنفرانسي مطبوعاتي شركت جسته و تأكيد كرد جنگ با عراق اجتناب ناپذير است: «صدام بايد خلع سلاح شود وگرنه ورود به فاز نظامي غيرقابل اجتناب خواهد بود.»
اخبار مربوط به ديدار پاول از پكن و گفت وگوهاي او با مقامات چيني در حالي منتشر شد كه شبكه خبري بي بي سي با انتشار خبري در مورد نطق ولفوويتز معاون وزير دفاع آمريكا در نشست معارضين عراقي در شهر ديربرن ايالت ميشيگان از ترسيم چشم انداز عراق پس از صدام توسط ولفوويتز خبر داد.
معاون وزير دفاع آمريكا در اظهاراتش ادعا كرد آمريكا تعيين حاكميت عراق را پس از سرنگوني صدام به مردم اين كشور واگذار خواهد كرد اما عراقي ها مي توانند روي حمايت سياسي و كمك هاي اقتصادي ايالات متحده حساب كنند. او تأكيد كرد عراق پس از صدام كشوري آزاد و دموكراتيك خواهد بود كه با همسايگانش روابطي دوستانه و صلح آميز خواهد داشت اما در لفافه اذعان كرد پس از سقوط رژيم عراق اين ارتش ايالات متحده خواهد بود كه براي مدتي كنترل شرايط را در عراق برعهده خواهد گرفت.
با استقرار ۱۵۰ هزار نظامي ايالات متحده در اطراف عراق به نظر مي رسد حمله آمريكا و انگلستان به عراق قريب الوقوع باشد. روز يكشنبه روزنامه آبزرور ادعا كرد پنتاگون به هم پيمانان آمريكا در ناتو هشدار داده حمله به عراق قريب الوقوع است. روز دوشنبه هم جف هون، وزير دفاع بريتانيا كه براي گفت وگو با مقامات كويتي و بررسي وضعيت نيروهاي اين كشور در منطقه خليج فارس به اين كشور سفر كرده بود در اظهاراتي صريح گفت ارتش بريتانيا آماده جنگ است. او كه سعي داشت اظهاراتش به معناي اعلام جدول زماني حمله به عراق تلقي نشود تأكيد كرد: «ما عجله اي براي جنگ نداريم اما به طور شفاف مي گويم اگر حمله به عراق تنها راه خلع سلاح صدام باشد ما آماده ايم. »
هون در حالي از اعلام آمادگي نظاميان بريتانيايي براي حمله به عراق سخن گفت كه روز گذشته نمايندگان مجلس عوام انگلستان در آخرين تلاش خود براي جلوگيري از وقوع جنگ جلسه مشتركي با بلر نخست وزير اين كشور برگزار كردند، جلسه اي كه چون نشست هاي قبلي مويد عزم بلر براي حمله به عراق به رغم مخالفت جناح سياسي داخلي بود. در حال حاضر چهل هزار نيروي بريتانيايي در منطقه خليج فارس استقراريافته اند كه قرار است در كنار نيروهاي آمريكايي عليه عراق وارد عمل شوند.
روزنامه آمريكايي بوستون گلوب هم از جابه جايي گسترده نيروهاي تركيه در حاشيه مرزهاي مشترك با عراق خبر داد. اين روزنامه با اشاره به انتقال واحدهاي پياده، توپخانه سنگين و خودروهاي زرهي ارتش تركيه به نواحي مجاور هم مرز با عراق ادعا كرد ترك ها خود را براي اشغال بخش هايي از شمال عراق و جلوگيري از شكل گيري آشوب در بخش هاي كردنشين مجاور خاك تركيه آماده مي كنند. ترك ها كه تا اين مقطع هنوز اصرار دارند مجوزي بر استفاده از بنادر، حريم هوايي و پايگاه هاي هوايي اين كشور از سوي نيروهاي آمريكايي صادر نكرده اند با توجه به وعده هاي آمريكا در مورد پرداخت كمك مالي بيست ميليارد دلاري بعيد است از همراهي با واشنگتن خودداري كنند.
در اين بين آنچه جالب تر از ساير موارد بود گزارش روزنامه انگليسي گاردين بود. اين روزنامه ادعا كرد آمريكا درصدد است پس از اشغال عراق نيرويي چهل هزار نفري در مناطق خودگردان كردنشين شمال عراق مستقر كند. وظيفه اين نيروها تامين امنيت منطقه، حمايت لجستيكي از نيروهاي عملياتي ارتش آمريكا در بخش هاي مركزي عراق و جلوگيري از هجوم اكراد به موصل و كركوك خواهد بود.
در پي استقرار اين نيروها در عرصه هاي شمالي عراق به منزله سكوي آغاز حملات گسترده زميني عليه بغداد استفاده خواهد شد. اين نيروها همچنين با اشغال نوار مرزي سوريه و عراق مانع از فرار مقامات ارشد عراق و دانشمندان اين كشور به سوريه خواهند شد. اين در حالي است كه مقامات پنتاگون اذعان مي دارند در حال حاضر هزار نيروي آمريكايي براي آموزش اكراد عراقي و جمع آوري اطلاعات نظامي در شمال عراق استقراريافته اند. گفته مي شود تاكنون حدود ۶۰ هزار پيشمرگ كرد براي مبارزه با نيروهاي عراقي اعلام آمادگي كرده اند اما پنتاگون تصريح كرده قصد ندارد از اين نيروها به عنوان پيشقراولان جنگ با عراق استفاده كند.
يكي از مشكلاتي كه حتي در صورت پيروزي قاطع و سريع ارتش آمريكا بر بغداد، صلح و امنيت عراق پس از صدام را تهديد مي كند احتمال تلاش اكراد براي اشغال موصل و كركوك است كه آنها ادعاي تملك بر آن را دارند. اين مسئله اي است كه تركيه به شدت به آن حساس است و تصريح كرده در صورت انجام هر حركتي در اين راستا براي اشغال اين دو منطقه نفت خيز نسبت به اعزام نيرو اقدام خواهد كرد و احتمالا پنتاگون براي جلوگيري از ايجاد تنش در شمال عراق تصميم به استقرار گسترده نيرو در اين منطقه گرفته است.

يادداشت سياسي
سياست آمريكا: كاهش حق انتخاب عراق
دكتر حسين دهشيار
كيفيت تعاملات بين كشورها در صحنه بين المللي بازتاب ميزان گستردگي حيطه انتخاب بازيگران جهاني است. كشورهايي كه طيف وسيع تري از انتخاب ها و گزينه ها را در اختيار دارند در رابطه با ديگر بازيگران خواه دولتي و يا غيردولتي از توانايي چانه زني، اعمال فشار و اقناع فراوان تري برخوردار هستند. آنچه تعيين كننده كميت انتخاب ها است ميزان نسبي قدرت است و اين بدان معناست كه هر چه مولفه هاي قدرت كه يك كشور از آن بهره گرفته، فزون تر و گسترده تر باشد، حق انتخاب آن هم در رابطه با كشورهاي ديگر به همان نسبت متنوع و نزديك تر به ارزيابي تصميم گيرندگان از درك آنان از منافع ملي مي شود. حضور كالين پاول وزير امور خارجه ايالات متحده در شوراي امنيت و سخنراني هفتاد و پنج دقيقه اي او به نيكي نشانگر اين واقعيت بود كه دولتمردان آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه حمله به عراق ضرورتي است كه ديگر اعضاي دائمي شوراي امنيت به استثناي انگلستان آن را احساس نمي كنند. چارچوب كلي بحث او بر اين نبود كه افكار عمومي كشورهاي غربي و عرب را متقاعد كند كه حمله به عراق اجتناب ناپذير است چرا كه رهبران آمريكا كاملا به اين واقعيت وقوف دارند كه به دلايل متعدد، افكار عمومي در خارج از آمريكا عموما مخالف توسل به جنگ در مورد بحران عراق هستند. در عين حال دستمايه بحث او بر اين استوار نشده بود كه رهبران «اروپاي قديم» به ويژه ژاك شيراك و گرهارد شرودر را به سوي موضع آمريكا سوق دهد چرا كه او به خوبي از الزامات داخلي مخالفت رهبر آلمان و الزامات تاريخي ـ فرهنگي مخالفت رهبر گليست هاي فرانسه آگاه است.
نطق پنج فوريه در برابر مخاطبين شكاك در صحن شوراي امنيت و در صحنه جهاني حركت نهايي آمريكا در بسترسازي اخلاقي براي حمله نهايي به عراق بود.
محور سخنراني كه بر حول سه موضوع توان مندي بيولوژيك رژيم بعثي، ظرفيت موشكي بغداد و ارتباط عراق با گروه هاي تروريستي بالاخص القاعده بود در اين جهت شكل گرفته بود كه حركت آمريكا عليه عراق و پافشاري اين كشور براي حذف رژيم صدام حسين را فراتر از نياز به تامين منافع آمريكا نشان دهد و به آن ماهيتي جهاني ببخشد. ارزيابي هاي تكنيكي كالين پاول كه براساس داده هاي اطلاعاتي و بهره مندي از توان مندي جاسوسي اين كشور انجام گرفت در اين جهت ارائه شد كه منجر به يك قضاوت سياسي شود. قضاوت سياسي از اين جهت مهم نيست كه منجر به تاثيرگذاري در خصوص تصميم نهايي آمريكا مي شود، بلكه هدف اوليه شكل دادن به اين قضاوت سياسي و مشروعيت دادن به اقدام بعدي آمريكا است. ساختار تصميم گيري در آمريكا مدت زماني است به اين نتيجه رسيده كه كسب اجماع همگاني براي حمله به عراق به دلايل متعدد سياسي، اقتصادي و ماهيت افكار عمومي جهاني بسيار غامض و مشكل به نظر مي رسد و بدين جهت كوشش را بر اين قرار داده است كه حتي الامكان تمامي كانال هاي ديپلماتيك را تا آمادگي براي حمله نظامي و تغيير رژيم عراق حتي با وجود آگاهي به بي ثمر بودن آن امتحان كند. سياست آمريكا اين است كه حق انتخاب را از صدام حسين دريغ كند. در صورتي كه رژيم عراق به توانايي هاي موشكي در حد متعارف آن دسترسي پيدا كند و سلاح هاي كشتارجمعي را بتواند با اتكا به مهارت هاي داخلي تهيه كند، در وضعيتي قرار خواهد گرفت كه از تعدد انتخاب برخوردار خواهد گرديد. قرار گرفتن رژيم صدام در چنين وضعيتي به آن معناست كه اين عراق خواهد بود كه از توانايي تعيين زمان حمله به دشمنان و مخالفان خارجي خود بهره مند خواهد شد و اين به شدت توانايي اين كشور را در باج گيري نظامي و مواضع سرسختانه تر در مذاكرات سياسي ازدياد خواهد بخشيد. با توجه به حوادث يازده سپتامبر بديهي است كه آمريكا به عنوان قدرت هژمون و مدير اصلي امنيتي نظام بين الملل با توجه به منافع گسترده اين كشور در منطقه خليج فارس و سابقه ادعاهاي ارضي عراق نسبت به كشورهاي متحد آمريكا و مهم تر از همه آسيب پذيري آمريكا به حملات تروريستي از نقطه نظر استراتژيكي چنين سناريويي را نمي تواند بپذيرد.
هدف آمريكا در كمترين حد آن محدود ساختن انتخاب هاي صدام در غايي ترين شكل آن و در بالاترين حد محو رژيم و از بين بردن حيطه انتخاب ها است و بدين جهت بود كه كالين پاول با وجود آگاهي به عدم توانايي در تغيير دادن مواضع كشورهاي عضو شوراي امنيت و مخصوصا فرانسه سعي در ارائه يك نگاه تكنيكي و فني به موضوع توان مندي هاي عراق كرد، دومينيك دو ويلپن وزير خارجه فرانسه همان گونه كه انتظار مي رفت نطق از پيش نوشته شده را كه مبتني بر افزايش تعداد بازرسان و افزايش توان مندي بازرسي آنان بود ارائه داد و وزير خارجه چين هم خواهان تداوم كار بازرسان و دادن وقت بيشتر به آنان شد. وزير خارجه آمريكا با ارائه شواهد موفق شد نشان دهد كه رژيم عراق دروغگو است و سعي در پنهان كاري دارد هر چند كه موفق نشد ثابت كند عراق براي جامعه جهاني خطرناك است و در نتيجه مي بايستي به اين كشور حمله شود. اما آنچه بايد توجه شود اين نكته ظريف است كه منافع جهاني آمريكا و مخالفان حمله آمريكا به ويژه آلمان و فرانسه در اين مقطع يكسان نيست و به همين دليل هم جورج دبليو بوش در ملاقات هفته گذشته خود با توني بلر نخست وزير انگلستان اعلام كرد كه حتي بدون موافقت سازمان ملل اين كشور در صورتي كه خواست هايش اعمال نشود به عراق حمله خواهد كرد. فرانسه معتقد است كه هنوز فضا براي عدم توسل به زور وجود دارد اما عدم توانايي ديگر كشورها در متقاعد ساختن صدام حسين براي همكاري بدون قيد و شرط با هانس بليكس كه در گزارش دو هفته قبل او هم ذكر شده بود منجر به ايجاد يك اجماع تقريبا كامل در دستگاه رهبري آمريكا شده است. حركت تدريجي كالين پاول به سوي اردوگاه توسل به حمله نظامي بيش از آنكه نمايشگر توانايي طرفداران حمله به عراق از قبيل دونالد رامسفلد و پل ولفوويتز باشد نشانگر عدم توانايي كشورهاي مخالف جنگ در متقاعد ساختن صدام حسين براي درك شرايط متفاوت جهاني و دگرگوني هاي الگوهاي قديمي قدرت است.ضرورت جلوگيري صدام حسين از قرار گرفتن در موقعيت چانه زني از طريق دسترسي به تعدد گزينه ها و انتخاب ها كه برخاسته از عدم خلع سلاح رژيم حاكم بر عراق خواهد بود، آمريكا را در موقعيتي قرار داده است كه بدون توجه به استدلال هاي اعضاي مطرح شوراي امنيت، حذف صدام حسين را گريزناپذير بيابد.

حاشيه جهان
• اين آلمان هاي چموش
سايت خبري ورلدنت ديلي روز دوشنبه در گزارشي از در گرفتن جنگ آمريكا و عراق طي يك ماه آتي خبر داد. تا اينجاي مطلب چندان عجيب و دور از ذهني نبود اما اين سايت در ادامه به نقل از بولتن G2 ادعا كرد نيروهاي آمريكايي در اين جنگ با واحدهاي ارتش عراق كه مجهز به تسليحات ساخت كشورهاي اروپايي هستند، روبه رو خواهند شد. در اين گزارش ادعا شده متحدان اروپايي آمريكا به رغم تحريم هاي ده سال گذشته عراق در حال فروش مداوم تسليحات جديد به عراق بوده اند كه حتي برخي از محمولات تسليحات طي هفته هاي اخير به عراق حمل شده است. در گزارش G2 با اشاره به اظهارنامه تسليحاتي عراق كه تسليم بازرسان تسليحاتي سازمان ملل شد تاكيد شده شركت هاي آلمان ها طي ده سال گذشته مهم ترين تامين كنندگان نيازهاي تسليحاتي عراق بوده اند. در اين گزارش علاوه بر شركت هايي كه نامشان در اظهارنامه تسليحاتي عراق آمده نام ده ها شركت ديگر آلماني چون هوخست، دايملر بنز، WTB و چند شركت ديگر نيز به چشم مي خورد.

•عراق بدون خاندان صدام
002210.jpg

پل ولفوويتز وزير امور خارجه ايالات متحده، كه از او به عنوان پيشروترين فرد در جبهه جنگ طلبان داخل دولت آمريكا ياد مي شود روز يكشنبه هفته گذشته در ديدار با معارضين عراقي در شهر ديربرن ايالت ميشيگان به آنها قول داد پس از صدام فرزندان و بستگان او به قدرت نخواهند رسيد. در حاشيه اين نشست يكي از معارضين عراق با احساسات غيرقابل وصفي شعار مرگ بر صدام سرداد و در ضمن برگزاري نشست و حضور معاون وزير امور خارجه آمريكا حضار از او در مورد احتمال كناره گيري صدام پرسيدند كه ولفوويتز در پاسخ با قاطعيت گفت: «پس از صدام پسران او به قدرت نخواهند رسيد. »

•پايان دوستي آمريكا و كره اي ها
كره جنوبي در حال خروج از جرگه متحدان آمريكا است. روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز روز دوشنبه با انتشار مقاله اي ادعا كرد رئيس جمهور منتخب كره جنوبي برخلاف نظر ايالات متحده طي هفته هاي اخير از تشكيل جامعه اقتصادي كره شمالي سخن گفته است كه نتيجه آن افزايش سطح مراودات در كشور و ارتقاي كمك ها و سرمايه گذاري جنوبي ها در شمال شبه جزيره كره است. روه اخيرا در نطقي خطاب به نمايندگان اتحاديه هاي تجاري كره جنوبي گفته بود بهتر است به مناقشه لفظي كنوني ادامه دهيم تا در جنگي سهمگين هزاران نفر از اتباع دو طرف كشته شوند. او همچنين گفته بود: «كره اي ها بايد با هم متحد شوند هر چند تا وقتي كه آمريكا نقش رئيس را بازي مي كند ممكن است شرايط چندان مناسب نباشد. » اظهارات اخير رئيس جمهور منتخب كره جنوبي به شدت خشم آمريكايي ها را برانگيخته است.

• هشدار گاردين به بلر
002220.jpg

مدت ها است كه رسانه هاي انگليسي به توني بلر هشدار مي دهند دقت كند به سرنوشت آنتوني ايدن نخست وزير بريتانيا درزمان حمله به كانال سوئز در سال ۱۹۵۶ دچار نشود. در آن زمان نيروهاي انگليسي به بهانه باز نگه داشتن كانال سوئز كه الناصر تهديد كرده بود در صورت ادامه حمايت غرب از اسرائيل مسدود خواهد شد و در حمايت از اسرائيل به مصر يورش بود ، كانال سوئز را به اشغال خود درآورد. به رغم پيروزي نيروهاي انگليسي در عرصه جنگ، فشار ديپلماتيك شوروي و ايالات متحده، انگليس را ناچار كرد از كانال سوئز عقب نشيني كند و همين رسوايي موجب سرنگوني ايدن و كناره گيري او از قدرت شد. مجله گاردين ويكلي روز يكشنبه در مقاله اي تحت عنوان «صدام و تجربه سوئز» ادعا كرد ممكن است صدام از همان شيوه ناصر بهره جويد و بلر به سرنوشت ايدن گرفتار آيد.

• سكولارها و ائتلاف قدرت شارون
تشكيل دولت وحدت ملي شارون به بحران سياسي جديد اسرائيل تبديل شده است. روز يكشنبه گذشته پس از حدود يك ماه مذاكره فشرده بين ليكود با حزب چپگراي كارگر براي تشكيل ائتلاف ميتزنا رهبر حزب اعلام كرد به هيچ عنوان به ائتلاف شارون نخواهد پيوست. هر چند دو طرف پيش از اين نيز با يكديگر اختلافاتي داشتند اما پافشاري شارون بر عدم مذاكره با فلسطينيان، اقدامي كه رهبر حزب كارگر از آن تحت عنوان «از دست رفتن فرصتي تاريخي براي دستيابي به صلح» ياد كرد موجب تشديد تنش ها شد. در پي بالا گرفتن اختلافات شارون تصميم گرفت براي تشكيل كابينه به احزاب راستگراي افراطي و سكولارها روي آورد. حزب NPR حزب دوم كابينه خواهد بود و حزب سكولار شينوي هم در تركيب كابينه نمايندگاني خواهد داشت. حضور شينوي در كابينه مي تواند به طرح مجدد طرح هاي رد شد، لغو معافيت دانشجويان علوم ديني از انجام خدمت سربازي در كنست منجر شود كه خود يكي از لوايح جنجال برانگيز سال گذشته ميلادي كنست بود.

• ما نبوديم
انفجار شاتل فضايي كلمبيا بر فراز شهري در تگزاس با نام Palestine كه معادل انگليسي كلمه فلسطين است براي مدت ها سوژه مطبوعات غربي بود. آنها از وجود شايعاتي در مورد خرابكاري در شاتل كلمبيا سخن مي گفتند. روزنامه اسرائيلي هاآرتص روز يكشنبه مطلبي را در اين مورد منتشر كرد كه در هرالد تريبون آمريكا انعكاس يافت. در مقاله هاآرتص ادعا شده عوامل و عناصر ضدسامي، ضديهود از اينترنت به عنوان پايگاهي براي اشاعه اين شايعات استفاده مي كنند كه فاجعه انفجار كلمبيا توسط سرويس مخفي اسرائيل ترتيب داده شده بود. در اين رابطه گفته مي شود رامون، خلبان اسرائيلي كه در سفر كلمبيا حضور داشت براي جمع آوري اطلاعات در مورد عراق در تيم فضايي كلمبيا گنجانده شد و در پايان سفر و پس از جمع آوري اطلاعات موردنظر و مخابره شان شاتل كلمبيا منفجر شد تا توجه جهانيان را از حوادث و تحولات خاورميانه منحرف كند!

جهان
اقتصاد
ايران
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |