يكشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۴- March, 2, 2003
تركيب بيست و سه ساله اتاق بازرگاني ايران تغيير كرد
رفراندوم در اتاق
از اخوان مي پرسم شما با آقاي خاموشي نسبت فاميلي داريد، آيا اين اختلاف باعث نمي شود مشكلات خانوادگي شما گسترش يابد پاسخ مي دهد: «پنج سال پيش كه وارد اتاق شدم به خاموشي گفتم ما در خانه حرفي از اتاق نمي زنيم و در اتاق هم صحبتي از مسائل خانوادگي خود نمي كنيم
گروه اقتصاد، بهمن احمدي امويي: پلاكارد بزرگ نصب شده در ضلع غربي تقاطع سپهبدقرني و آيت الله طالقاني در ميان هياهوي انتخابات شوراها، به زحمت قابل تشخيص است. اسامي خواستاران تحول اتاق بازرگاني، صنايع و معادن ايران چندين روز است كه بر روي آن نوشته شده است. اما با نزديك شدن به روزهاي پاياني انتخابات شوراها كه دو روز پس از انتخابات اتاق برگزار مي شود، رهگذران ديگر با بي تفاوتي از كنار آن عبور مي كنند. به اتاق صنايع و معادن ايران كه نزديك مي شوم ازدحام و شلوغي فعالين اقتصادي توجهم را به خود جلب مي كند. هر چند نفري در يك گوشه در حال صحبت و رد و بدل كردن فهرست كانديداهاي مورد علاقه خود هستند. از در ورودي به سالن اتاق ايران پا مي گذارم، سالن را به دو قسمت تقسيم كرده اند، يك قسمت يكراست به طرف آسانسورها و پله ها مي رود و قسمت سمت راست، محل برگزاري انتخابات. دورتادور اين سالن كوچك كه تا همين چند روز پيش چند صندلي و كاناپه، يك ويترين مخصوص انتشارات اتاق و چند گلدان تمام وسايل و تجهيزات آن بودند، پلاكاردهايي نصب شده كه اسامي نامزدهاي نمايندگي اتاق تهران بر روي آنها نوشته شده است. ۱۳ نفر از بخش معدن كه بايد چهار نفر از ميان آنها برگزيده شود، ۶۴ نفر از صنعت كه ۱۶ نفر آنها راهي هيأت نمايندگان اتاق ايران مي شوند و ۱۰۱ نفر از بازرگانان كه ۲۰ نفر آنها انتخاب خواهند شد.
002640.jpg
عكاس روزنامه همشهري پس از گرفتن اين عكس از محل انتخابات اخراج شد، عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد

مسئولان برگزاري انتخابات شرايط را به گونه اي ترتيب داده اند كه نمايندگان خبري ايرنا، ايسنا، خبرگزاري فارس و واحد مركزي خبر از ميان رسانه ها بتوانند به بخش مربوط به انتخابات راه پيدا كنند. ساعت ۱۲ ظهر است. جا براي ايستادن و نشستن آنهايي كه مي خواهند رأي دهند وجود ندارد. نقيبي از اعضاي هيأت نظارت بر انتخابات مرتبا از پشت بلندگو فرياد مي زند: «آنهايي كه كانديدا هستند و رأي داده اند، سالن را ترك كنند. اين تبليغ محسوب مي شود... كاري نكنيد كه انتخابات اتاق با مشكل مواجه شود.»۵۰ ، ۶۰ صندلي در فضاي نزديك به ۶۰ متر كنار هم چيده شده و آنهايي كه مي خواهند رأي دهند پس از گرفتن مدارك و فرم مخصوص انتخابات كنار دست يكديگر مي نشينند و شروع به نوشتن مي كنند. بعضي از آنها نوشتن اسامي ۴۰ نفر مورد توجه خود را طولاني مي كنند و به همديگر مشورت مي دهند. شيشه هاي سالن تماما از پوسترهايي با اسامي و عكس هاي داوطلبان پوشيده شده است. جا براي سوزن انداختن نيست. در اين ميان يكي دو نفر با استفاده از يك نردبان بالا مي روند و نام هايي كه بر روي پلاكاردها توسط روابط عمومي اتاق نوشته شده و پر از غلط است، تصحيح مي كنند. داوطلباني كه نامشان، نادرست نوشته شده، با صداي بلند اعتراض مي كنند. تازه تعدادي متوجه مي شوند كه اسامي برخي از آقايان داوطلب را ننوشته اند. دليل آن هم معلوم نيست. فردي كه بالاي نردبان است ،۱۰ ۱۲ اسم ديگر را اضافه مي كند. اين در حالي است كه تا حالا چهار ساعت از شروع انتخابات گذشته است.
نام هاي فراموش شده
خسرو تاج رئيس هيأت نظارت توسط كساني كه به شيوه رأي گيري اعتراض داشتند احاطه شده بود. هر كس دستش را به طرفي مي كشيد. همه مي خواستند مستقيما محل و فردي را كه در حال تبليغ براي يكسري افراد خاص بود، به او نشان دهند، او هم خسته، عصبي و نگران يك جا بند نبود. به او گفتم: اين شيوه رأي گيري كاملا غيردموكراتيك است. اينكه ديگر نامش رأي دادن مخفي نيست، به راحتي مي توان فهميد كه چه كسي به چه كسي رأي داده است. اين طوري افراد از يكديگر متأثر مي شوند، و او پاسخ داد: ما كاري نمي توانيم بكنيم، بر اساس آيين نامه، انتخابات بايد در محل اتاق بازرگاني صورت بگيرد و اينجا فضايي بيشتر از اين به ما نداده اند.
• اين وضعيت نابسامان را چگونه توجيه مي كنيد؟
هر كس مشكل دارد به ما اعتراض كند و آن را برطرف خواهيم كرد.
• الان چهار ساعت از شروع زمان انتخابات گذشته و تازه در حال نوشتن اسامي برخي از افرادي كه معلوم نيست به چه دليل فراموش شده اند، هستند. اين يعني ضايع شدن حق آنها.
من چنين چيزي نديدم.
002740.jpg
عكس: محمدرضا شاهرخي نژاد

پلاكاردها و فردي كه بالاي نردبان بود را به او نشان دادم. عصباني شد، و به طرف ديگر اعضاي هيأت نظارت رفت. من هم به دنبالش رفتم و به اين وسيله وارد محوطه رأي گيري شدم. خسرو تاج به اعضاي هيأت نظارت گفت: چرا نام برخي ها را الان مي نويسند و يكي پاسخش داد: زياد مهم نيست. براي ما ملاك آن پوسترها با عكس هايي هستند كه بر روي شيشه ها نصب شده است و بلافاصله پشت بلندگو همين جمله را تكرار كرد.
امكان اينكه اسامي كانديدا را به راحتي نوشت وجود ندارد. برخي ها ايستاده شروع به نوشتن مي كنند. كسي از سالن خارج نمي شود. اما هر لحظه چند نفر جديد براي رأي دادن وارد مي شوند. از يك در شيشه اي وارد يك محوطه كوچك تر مي شوم. پنج صندوق رأي و چند ناظر و برخي از كارمندان اتاق ايران در كنار آنها نشسته و منتظرند كسي از در وارد شود و راي اش را به داخل يكي از صندوق ها بيندازد. روبه رو هم روي يك در شيشه اي ديگر كلمه «خروج» را نوشته اند. از اينجا افراد پس از راي دادن وارد حياط اتاق شده و از كوچه مجاور خارج مي شوند. چند دقيقه در آن اتاق مي نشينم، يكي دو نفر راي شان را مي دهند و مي روند. معلوم نيست چرا جمعيت اين همه نوشتن نام داوطلبان را طول مي دهند.
• • •
به خسرو تاج مي گويم: تخلف خيلي زياد است. بايد فكري براي آن كرد و او پاسخ مي دهد: «من كاري نمي توانم بكنم وقتي از پنج نفر عضو هيأت نظارت فقط يكي را وزير بازرگاني معرفي مي كند، من به تنهايي چه مي توانم بكنم.» اگر كسي فكر مي كند در انتخابات اتاق تقلب صورت گرفته و يا حقش ضايع شده بايد به اين هيأت نظارت مراجعه كند و با اين شيوه انتخاب هم كاملا طبيعي است كه هيأت بي طرف نباشد. نماينده وزير بازرگاني در هيأت نظارت در اين رابطه مي گويد: «تمام اين مسائل و مشكلات و كمبودها از ناتواني و ندانم كاري روابط عمومي آن است. بايد قانون اتاق را اصلاح كرد، نمي شود كه در يك چنين فضاي كمي با يك چنين وضعيتي انتخابات برگزار كرد و آن وقت هم اگر مشكلي پيش آمد به افرادي شكايت برده شود كه خودشان يك طرف قضيه هستند.» از پشت بلندگو مرتبا فرياد زده مي شود: «آقاي غنيمي فرد خواهش مي كنم پس از راي دادن سالن را ترك كنيد، در شأن شما نيست كه چنين رفتار كنيد.»
غنيمي فرد جواب مي دهد: «مردم هوشيار باشيد. تخلف هاي آشكاري صورت گرفته است.» دوباره به او مي گويند: «آقا شما سينه تان درد مي كند، بهتر است برويد. و او پاسخ مي دهد: «شان من اندازه شان مردم ايران است. بايد از اين شيوه ها دست برداريد.» چند نفر به سمت غنيمي فرد مي روند و با او روبوسي مي كنند و جروبحث را خاتمه مي دهند. در گوشه اي ديگر از سالن رئيس اتاق ايران و اخوان يكي از مخالفينش كه برادر زنش هم هست درگير شده اند. چند نفر تلاش مي كنند آن دو را از هم جدا كنند. اخوان فرياد مي زند: «در طبقه دوم اتاق يكسري آدم در حال تبليغ و دادن فهرست به يك عده خاص هستند. من بايد اين تخلف را به هيأت نظارت نشان دهم.» خاموشي اجازه نمي دهد او سوار آسانسور شود. خودش هم پس از يكي دو دقيقه صحبت با خسرو تاج به اتاقش در طبقه هفتم مي رود. خسرو تاج به او مي گويد: «يكسري تخلف صورت گرفته، اسامي برخي از آقايان را بر روي پلاكاردها ننوشته اند و اعتراضات زياد است.» خاموشي هم مي گويد: شما برويد از آنهايي كه در خيابان در حال تبليغ هستند، مانع شويد.
رنسانس خانوادگي و آژان كشي
از اخوان كه اين روزها او را به عنوان ليدر گروه خواستاران تحول مي شناسند، مي پرسم شما با آقاي خاموشي نسبت فاميلي داريد، آيا اين اختلاف باعث نمي شود مشكلات خانوادگي شما گسترش يابد، پاسخ مي دهد: «پنج سال پيش كه وارد اتاق شدم به خاموشي گفتم ما در خانه حرفي از اتاق نمي زنيم و در اتاق هم صحبتي از مسائل خانوادگي خود نمي كنيم.» اخوان ادامه مي دهد: «امروز روز رنسانس ما است. وقتي خاموشي در مصاحبه با يك روزنامه صبح مي گويد: حاضر است ريشش را بتراشد، اين يعني پيروزي ما...» در ميان جمعيت يكي از راي دهندگان با رئيس روابط عمومي اتاق درگير مي شود. آن دو يكديگر را متهم به تبليغ به نفع كانديداهاي مورد علاقه خود مي كنند. سروصدا بالا مي گيرد. رئيس روابط عمومي براي مدتي سالن انتخابات را ترك مي كند و عصبي و نگران بدون اينكه پاسخ كسي را بدهد از روي پله هايي كه به طبقه بالا مي رود، صحنه را نظاره مي كند. مدتي بعد دوباره برمي گردد. فردي از پشت بلندگو او را صدا مي زند و مي گويد: «آقاي محمدعلي عزيز و گرامي خواهش مي كنم از جلوي در كنار برويد.» بهزاديان يكي ديگر از مدعيان اين انتخابات مي گويد: وقتي ديگر كار به جايي برسد كه بين آقاي خاموشي و اخوان جروبحث شديد پيش بيايد و اين همه تخلف آشكار انجام شود، معلوم است كه خيلي ها حاضر نيستند به اين راحتي اتاق و امتيازات آن را ترك كنند. با اين همه حضور پرشور فعالين اقتصادي بدون توجه به نتيجه نهايي، همان چيزي است كه ما دنبالش بوديم كه موفق هم شديم. با اين حضور گسترده ديگر خاموشي و تاريكي از اتاق ايران رخت بربسته است. وي افزود: شرايطي كه امروز به وجود آمد نشان داد كه نمايندگان مجلس بايد قانون اتاق را اصلاح كنند و وزيران دولت هم فكري براي آيين نامه هاي آن كنند. يكي از اعضاي هيأت نظارت بر سر غنيمي فرد فرياد مي زند: آقا اگر وضعيت اين طور باشد من آژان مي آورم. غنيمي فرد هم پاسخ مي دهد: چه بهتر، آژان بياوريد. اخوان از گوشه ديگر سالن فرياد مي كشد: آقا در طبقه دوم در دفتر آقاي... خانمي به نام... از داخل يك كشوي ميز و از داخل يك كيف مشكي، مقداري مدارك و ليست و نام به بعضي افراد مي دهد. من بايد اين را به هيأت نظارت نشان بدهم. نقيبي يكي از اعضاي اتاق و عضو هيأت نظارت بعدها به من گفت: ما رفتيم و چنين چيزي را نديديم.
• • •
ساعت حدود ۳۰/۱ بعد از ظهر است. چند نفر افسر نيروي انتظامي اقدام به متفرق كردن مردم از جلوي اتاق كردند. آنها هم به سمت ديگر خيابان مي روند و آنجا تجمع مي كنند. خبر مي رسد كه در كوچه كناري چند نفر در حال تهيه فهرستي از داوطلبان هستند و آن را به كساني كه داخل اند مي رسانند. خسرو تاج را به آن سمت هدايت مي كنند. به نظر مي رسد كه او بي طرف تر از چهار عضو ديگر است. امروز روز اوست. مردي كه به گفته خودش هيچ ابزاري ندارد و فقط شاهد ماجرا است. از آسانسور بالا مي روم در طبقه هفتم ميرمحمد صادقي وارد مي شود. در حال صحبت با دو تن از كارشناسان اتاق است. در دست هايشان كارت عضويت اتاق را دارند و آماده راي دادن.
002750.jpg

• در سالن طبقه اول از عسگراولادي مي پرسم: شما فكر مي كنيد راي بياوريد؟
مي گويد: من خودم را به خدا سپرده ام.
• خوب همه خودشان را به خدا سپرده اند.
من اصلا تبليغ نكرده ام. تبليغ من همان ۲۰ سال كار و تلاش براي اتاق است. البته ساختار فعلي هيأت نمايندگان با اين حضور گسترده اي كه مردم داشته اند، يقينا تغيير خواهد كرد. سرانجام لحظات پاياني فرارسيد، ۱۵ دقيقه به ساعت شش بعد از ظهر، آخرين زمان راي دادن، سيدعلي نقي سيدخاموشي رئيس اتاق ايران، براي راي دادن به سالن آمد. او پس از نوشتن اسامي داوطلبان مورد نظرش، به اتاق مجاور كه پنج صندوق اخذ آرا در آن قرار داشت وارد شد. هر كدام از كساني كه مسئول يكي از صندوق ها بودند، از او خواهش مي كردند تا راي اش را به داخل آن صندوق بيندازد. آقا خواهش مي كنم در اين صندوق بياندازيد... خانمي گفت: تورو خدا توي اين صندوق و يكي هم فرياد زد: آقا براي رعايت عدالت در صندوق شماره سه راي را بياندازيد. خاموشي خندان و خوشحال پس از سلام و احوالپرسي با يكايك خانم ها و آقايان راي اش را در صندوق شماره يك انداخت. يكي از كساني كه او هم در حال راي دادن بود از خاموشي خواهش كرد كه راي اش را هم او به صندوق بياندازد. خاموشي با خنده گفت: «اگر اسم من در اين فهرست است، مي اندازم.» و آن را به صندوق شماره دو انداخت. او سرانجام همه را راضي كرد و سه برگ راي ديگر را هم از آنهايي كه مي خواستند راي دهند، گرفت و خودش به هر يك از صندوق ها انداخت. يكي بلند گفت: براي سلامتي آقاي خاموشي صلوات و ديگران هم صلوات فرستادند.
• از او پرسيدم: چرا در آخرين لحظه براي دادن راي آمديد؟
او گفت: مي خواستم تا خلوت تر شود. خاموشي همچنين انتخابات دوره هاي گذشته را سالم تر از اين دوره ارزيابي كرد و گفت: چون اين دوره سياسي شده شرايط زياد مطلوب نيست. خاموشي در آن لحظه پيش بيني كرد كه حدود دو هزار نفر در انتخابات اتاق تهران شركت كنند. عددي كه مي تواند تا سال ها يك ركورد محسوب شود.

نگاه اول
روز مصرف كنندگان
اميرحسين مهدوي
جمعه گذشته علاوه بر انتخابات شوراها يك مناسبت مغفول هم داشت. روز حمايت از مصرف كنندگان. اما برخلاف انتخابات شوراها اين روز كاملا دولتي برگزار شد. تنها سازمان بي بديل حمايت از مصرف كننده و توليدكننده چند آگهي را سرازير روزنامه ها كرد. اما تفاوت مهم ۹ اسفند امسال تولد تنها انجمن غيردولتي حمايت از حقوق مصرف كننده در سال ۸۱ بود. انجمني كه براي نخستين بار به همت جمعي از اساتيد اقتصاد دانشگاه و سه روزنامه نگار اقتصادي تاسيس شده و به جز بيانيه اعلام موجوديت هنوز اطلاع زيادي از اهداف و برنامه هاي آن در دست نيست.
اما عنوان حمايت از حقوق مصرف كننده و صدور مجوز اين انجمن از سوي وزارت بازرگاني به خودي خود مي تواند واجد دو آسيب مهم باشد. آسيب هايي كه عدم توجه به آنها به تغيير مسير انجمن خواهد انجاميد.
۱ - تاسيس انجمن هايي خصوصي كه دنباله اي از سياست هاي دولت در بيرون دولت هستند در چند سال اخير به رويه بدل شده است. اين انجمن ها عمدتا با حمايت مديران دولت و براي حضور در عرصه هايي كه اقتضائات دولتي اجازه ورود مسئولان را نمي دهد تشكيل مي شوند. انجمن حمايت از حقوق مصرف كننده بايد از ادامه اين مسير حذر كند و به نسخه خصوصي سازمان حمايت از مصرف كنندگان بدل نشود.
ايجاد فضاي رسانه اي براي پيشبرد سياست هاي وزارت بازرگاني و يا احاله جدال هاي هر ساله اين وزارتخانه با جهاد كشاورزي و صنايع و معادن به اين نهاد نو خطراتي هستند كه مي توانند به دولتي شدن آن بيانجامند. اما اقدام اوليه انجمن در فراخوان مصرف كنندگان براي ثبت شكايات نشان از قرار گرفتن آن در مسير حقيقي خود دارد. چه آنكه ماهيت چنين انجمن هايي در كشورهاي صنعتي عموما حقوقي و در جهت اصلاح قوانين و سازوكارهاي بازار مصرف و همچنين پيگيري شكايات مصرف كنندگان از توليداتي است كه باعث تضييع حق آنان مي شوند. در برهوت كارشناسي و فقدان نهادهايي كه به تدوين پيش نويس قوانين جامع بپردازند. انجمن حمايت از مصرف كنندگان مي تواند در اصلاح قوانين كسب و كار، تجارت، گمرك، حداكثر استفاده از توان داخل و... گام هاي مهمي بردارد.
۲ - نبود آزادي در حوزه تجارت طي سال هاي گذشته سبب شده تا رانت خواران با استفاده از منافذ ورود كالا به داخل و قاچاق سعي در تسخير بازار داخل داشته باشند. اين تحركات گرچه در حوزه رقابت قيمتي به سود مصرف كنندگان تمام شده اما به واسطه ماهيت غيرقانوني خود تقلب در فروش و عدم ارائه خدمات پس از فروش را ممكن ساخته است. رگه هاي باندهاي واردات غيرقانوني و قاچاق قطعا علاقه مند خواهند بود كه تحت عناويني «ديگر» از توان اقناع كارشناسي اين انجمن بهره برند. هوشمندي در فعاليت ها و صدور بيانيه ها از تبديل شدن انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان به سخنگويي واردكنندگان جلوگيري خواهد كرد. اگر اين نهاد غيردولتي بتواند خود را از «دولت» (وزارت بازرگاني) و واردكنندگان بري نشان دهد قطعا به سود توليد رقابتي ملي و رونق اقتصاد ايران عمل خواهد كرد.
آزادي واردات و منطقي كردن تعرفه ها قطعا بدون همسان سازي شرايط كسب و كار با كشورهاي مبدا كالاهاي وارداتي مفيد نخواهد بود. پيشبرد همزمان آزادسازي تجارت با اصلاح قانون كار و تجارت به دنبال اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم مي تواند ظرفيت هاي رقابتي اقتصاد ايران را شفاف تر كند و اجازه ندهد تا صاحبان صنايع انحصاري به بهاي سود خود كالاهاي بي كيفيت و پر بها را به مصرف كننده ايراني تحميل كنند.
اگر قوانين و قواعد بازي عادلانه و درست تنظيم شوند، بازي جذاب تر برگزار خواهد شد.

نوبليست هاي اقتصاد
رونالد كاس
002745.jpg
ابوالفضل محمدي
بنابر گفته هاي پدر رونالد كاس وي ساعت ۲۵/۱۵ عصر روز بيست و نهم سال ۱۹۱۰ ميلادي در طبقه همكف ساختماني دو طبقه واقع در محله ويلسدن لندن چشم به جهان گشود. پدرش كارمند اداره پست و تلگراف بود و مادرش هم تا پيش از ازدواج در همين اداره مشغول به كار بود اما پس از تاهل كار را كنار گذاشت. رونالد تنها فرزند خانواده بود ولي هرگز تنها نمي ماند. او كه به شطرنج علاقه بسيار داشت پس از فراگيري آن با هم سن و سالان خود به رقابت مي پرداخت. رونالد در ۱۲ سالگي و پس از گذراندن تحصيلات دوره ابتدايي با يكسال تاخير وارد دوره راهنمايي شد. پس از طي دوره (۵ ساله) راهنمايي در مدرسه كيلبرن لندن رونالد در سال ۱۹۲۶ ميلادي و در حالي كه ۱۶ سال بيش نداشت در امتحانات ورودي دانشگاه لندن حائز رتبه اي شد كه مي توانست رشته تاريخ و يا شيمي را انتخاب كند.
رونالد به مدت ۲ سال در مدرسه گرامر كيلبرن دوره پيش دانشگاهي را گذراند تا بتواند در رشته شيمي ادامه تحصيل دهد. دو سال در اين رشته تحصيل كرد ولي بعد دريافت كه اين رشته علمي نيازهاي فكري او را برآورده نمي كند. از اين رو در اكتبر سال ۱۹۲۹ ميلادي وارد دانشكده اقتصاد لندن شد و يكسال بعد در مقطع كارشناسي اقتصاد از اين دانشكده فارغ التحصيل شد.
دانشگاه لندن در سال تحصيلي ۳۲ - ۱۹۳۱ ميلادي به رونالد كه جزء فارغ التحصيلان ممتاز اقتصاد بود، بورسيه مسافرتي مطالعه صنايع آمريكا را اعطا كرد و بدين ترتيب رونالد براي مطالعه سازماندهي مديريتي صنايع گوناگون آمريكا راهي اين كشور شد. در ماه اكتبر سال ۱۹۳۲ رونالد نتايج مطالعات و تحقيقات خود را در قالب پايان نامه دوره كارشناسي ارشد تحت عنوان «ماهيت موسسات تجاري» ارائه كرد. پايان نامه رونالد در سال ۱۹۳۶ توسط آكادمي علوم سوئد به عنوان اثر برگزيده انتخاب و منتشر شد و بر همين اساس نيز بود كه بنياد نوبل در سال ۱۹۹۱ ميلادي جايزه اقتصاد نوبل را به وي اهدا كرد. رونالد علت تاخير در انتشار اين اثر را تا حدي بي ميلي خود و نيز مشغول بودن به تدريس و تحقيق در موضوعات ديگر عنوان كرده است.
رونالد از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ ميلادي در دانشكده اقتصاد داندي و از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۵ در دانشگاه ليورپول به تدريس مشغول بود و از سال ۱۹۳۵ نيز در دانشگاه لندن به تدريس پرداخت. در سال ۱۹۴۰ ميلادي با آغاز جنگ جهاني دوم رونالد به خدمت دولت انگليس درآمد و در كميسيون جنگل داري و سپس در اداره مركزي آمار و در نهايت كابينه جنگ انگليس فعاليت داشت. در سال ۱۹۴۶ به دانشگاه لندن بازگشت و به تدريس «اصول اقتصاد» پرداخت. در سال ۱۹۴۸ ميلادي رونالد موفق به اخذ بورسيه تحصيلي دانشگاه راكفلر آمريكا شد و عملا به آمريكا مهاجرت كرد. در سال ۱۹۵۱ دانشگاه راكفلر را ترك و به دانشگاه بوفالو رفت. مطالعات و تحقيقات رونالد كاس او را هرگز خسته نكرد. در سال ۱۹۵۹ ميلادي به گروه اقتصاد دانشگاه ويرجينيا پيوست. مباحث جديد كه دكتر رونالد كاس در موضوع اقتصاد مطرح مي كرد دانش پژوهان و محققان مراكز علمي و دانشگاه هاي ديگر را شيفته خود كرده بود. به طوري كه محققان هم عصر رونالد در دانشگاه شيكاگو چندين بار از او براي مباحثه و مناظره دعوت كردند. دكتر رونالد كاس تاليفات و مقالات بسياري در زمينه اقتصاد و موضوعات مختلف به رشته تحرير درآورده است. دكتر رونالد كاس در سال ۱۹۶۴ ميلادي نشريه حقوق و اقتصاد را در دانشگاه شيكاگو منتشر كرد كه اين كار تا سال ۱۹۸۲ ادامه يافت. درواقع همين نشريه بود كه زمينه ساز آغاز مبحث جديدي تحت همين عنوان در دانشگاه شيكاگو شد. بنياد نوبل در سال ۱۹۹۱ ميلادي به پاس تلاش و تحقيقات فراوان دكتر كاس براي پي بردن و تشريح اهميت هزينه هاي معاملات و حقوق مالكيت در ساختارهاي سازماني و عملكرد اقتصاد وي را برنده جايزه اقتصاد خود معرفي كرد.

حاشيه اقتصاد
• شوخي هاي گران
بروز جو ناامني در جهان موجب شده تا جريمه هاي جديدي هم پديد بيايند. به عنوان مثال اخيرا در شهر مونيخ در آلمان اعلام شد كه از اول ماه مارس (اواخر اسفند) هر كس كه به منظور شوخي و تفريح به پليس هشدارهاي دروغين بدهد تا سقف ۵ هزار يورو جريمه خواهد شد. انتشار اين خبر در واقع واكنشي بود به رشد فزاينده اعلام خطرهاي اشتباهي كه اغلب از طريق تلفن هاي همراه خطاب به پليس صورت مي گيرد. تنها در شهر مونيخ پليس سالانه حدود هفت هزار مورد اعلام خطرهاي بيهوده دريافت مي كند. به عبارت ديگر روزانه تقريبا ۲۰ مورد اعلام خطر اشتباه در ادارات پليس مونيخ مطرح مي شود. اين موضوع باعث مي شود كه مأموران به موارد غيرواقعي مشغول شده و از پرداختن به خطرات واقعي باز بمانند. مقامات محلي در مونيخ اعلام كرده اند كه ديگر نبايد هزينه چنين كارهايي بر دوش عموم ماليات دهندگان بيفتد. آنها مي گويند كه براساس قانون جديد تمامي هزينه هاي انتقال و استقرار نيروها در موارد هشدارهاي دروغين از شخص هشداردهنده دريافت خواهد شد.
در قانون جديد هزينه استفاده از هر نيروي پليس ساعتي ۴۳ يورو در نظر گرفته شده است. سخنگوي وزارت كشور آلمان اعلام كرده كه اگر در چنين مأموريت هايي از چرخ بال استفاده شود هزينه ها چند هزار يورو افزايش پيدا مي كند كه تمامي اين هزينه ها از شخص خاطي اخذ خواهد شد. مأموران آتش نشاني نيز در موارد اخطارهاي اشتباه هزينه هاي خود را جداگانه اخذ خواهند كرد.

• ۹ پتروشيمي بودجه بگير
۹ شركت پتروشيمي به تعداد شركت هاي دولتي بودجه بگير در سال آينده افزوده خواهد شد. به گزارش خبرنگار قلم سبز ايران، با موافقت هيأت وزيران و مجلس شوراي اسلامي ۹ شركت به تعداد شركت هاي پتروشيمي دريافت كننده اعتبار از دولت افزوده شده است.
شركت بازرگاني بين المللي پتروشيمي، شركت سهامي پتروشيمي بين المللي و شركت سهامي بازرگاني پتروشيمي انگلستان از جمله شركت هايي است كه به رديف شركت هاي بودجه بگير افزوده شده است.
شركت سهامي بازرگاني پتروشيمي سنگاپور، شركت بازرگاني پتروشيمي آلمان (اينتراكم)، شركت بازرگاني پتروشيمي منطقه آزاد دوبي و شركت بين المللي بازرگاني پتروشيمي شانگهاي نيز در سال آينده براي اولين بار از دولت بودجه دريافت خواهند كرد. شركت هاي مذكور به منظور فروش فرآورده هاي پتروشيمي ايران در بازارهاي مذكور داير شده است. شركت سهامي پتروشيمي فناوران و شركت سهامي پتروشيمي بيستون نيز در همين راستا در لايحه بودجه سال آينده قرار دارند.

اقتصاد
ايران
جهان
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |