پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۸ - Mar.6,2003
لتعطفن الدنيا علينا بعد شماسها.
دنيا پس از سركشي روي به ما نهد .
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به مويه هاي غريبانه قصه پردازم
نماز شام غريبان چو گريه آغازم
كه از جهان ره و رسم سفر براندازم
به ياد يار و ديار آن چنان بگريم زار
موفقيت يك كتاب كوچك ضدفاشيسم در فرانسه
غير قهوه اي ممنوع
004185.jpg
موفقيت غير منتظره
ژان ماري لوپن
نامزد راست گرايان افراطي
در انتخابات رياست جمهوري فرانسه،
فروش كتاب «بامداد قهوه اي»
را بالا برده بود
كتاب كوچكي از نويسنده اي گمنام كه ناشري كوچك آن را منتشر كرده ، در بازار كتاب فرانسه بيش از آثار نويسندگان معروف، مورد استقبال قرار گرفته است. اما فروش حيرت انگيز اين كتاب باعث ثروتمند شدن نويسنده و ناشر آن نخواهد شد.
به گزارش آبزرور، كتاب «بامداد قهوه اي » نوشته فرانك پاولف يك داستان اورولي است كه حمله غير مستقيمي عليه جنبش هاي راست گرايانه در فرانسه محسوب مي شود. اين كتاب تنها يك يورو قيمت گذاري شده زيرا نويسنده، كه از فعالان حقوق بشر است از همه حقوق خود گذشته.
در آوريل گذشته و پس از موفقيت غيرمنتظره ژان ماري لوپن نامزد راست گرايان افراطي در انتخابات رياست جمهوري فرانسه و راه يابي او به دور دوم انتخابات، فروش كتاب «بامداد قهوه اي» كه محتوايي ضد فاشيستي دارد، سير صعودي گرفت. پاولف پيش از آن از حقوق خود گذشته بود اما حالا هم كه كتابش پر فروش شده ، پشيمان نيست. او مي گويد: «آن يك يورو هم براي تامين هزينه چاپ و توزيع كتاب در نظر گرفته شده است.»
در داستان «بامداد قهوه اي» يك جنبش فاشيستي در كشوري ناشناس، نگهداري همه حيوانات خانگي را جز آن ها كه رنگ قهوه اي دارند ممنوع مي كند و دارندگان اين گونه حيوانات در يورش نظاميان بازداشت مي شوند.
اين داستان براي جنگي ادبي در يك جشنواره ضد فاشيستي در سال ۱۹۹۸ نوشته شد اما بعد توسط يك ناشر بسيار كوچك تجديد چاپ و توزيع شد. اين ناشر ساكن روستايي در مركز فرانسه است كه به خاطر پناه دادن به كودكان يهودي در دوران حكومت ويشي در جنگ جهاني دوم شهرت دارد.
شبكه سراسري راديوي ملي فرانسه، پيش از پخش يك مصاحبه با ژان ماري لوپن كه در دور دوم انتخابات رياست جمهوري با شيراك رقابت مي كرد، كتاب «بامداد قهوه اي» را معرفي و بررسي كرد و پس از آن، فروش كتاب به ۲۰ هزار نسخه رسيد. در اين بررسي گفته شد كه اين كتاب يك شاهكار نيست اما روش بي نظيري براي گفتگو درباره تماميت خواهي در آن به كار گرفته شده است.
پس از آن و در هفت ماه آخر سال ۲۰۰۲، دويست و سي و دو هزار نسخه از كتاب به فروش رسيد كه از فروش كتاب هاي نويسندگان بزرگ فرانسوي و بلژيكي كه برندگان نوبل بودند بيشتر بود.
ناشر كه انتظار داشت با پيوستن مدارس و سازمان هاي حقوق بشر به مشتريان كتاب، فروش آن به نيم ميليون نسخه برسد، شخصا با اتومبيلش به توزيع آن در سراسر كشور پرداخت و بيش از ۲۵ هزار مايل براي اين كار راه پيمود.
اما اين ماجرا بيش از همه موفقيتي بزرگ براي پاولف، نويسنده كتاب محسوب مي شود. او يك روان شناس است كه پدر بلژيكي اش آنارشيستي بود كه در جنگ هاي داخلي اسپانيا مي جنگيد. او كار نويسندگي را پس از سال ها فعاليت در سازمانهاي غيردولتي در آفريقا و همچنين كمك به خلاف كاران و معتادان مواد مخدر آغاز كرد. او پس از موفقيت كتاب جديدش پيشنهاد ناشران بزرگي را براي همكاري رد كرده است و مي خواهد كارش را به روش خود ادامه دهد.

خسرو سينايي:
تعداد جشنواره ها، خارج از ظرفيت سينماي كشور است
خسرو سينايي  كارگردان  سينماي   ايران  گفت : تعداد جشنواره ها و رويدادهاي  فرهنگي  و هنري  كشور بيش  از ظرفيت  سينماي   ايران  است .
اين  كارگردان  در گفت  و گو با  ايرنا پيشنهاد كرد كه  مخارج  برخي  از جشنواره هاي  كم اهميت  به  تجهيز حوزه  فني  سينما اختصاص  داده  شود.
سينايي  همچنين  خواستار نمايش  فيلمهاي  مستند در سينماهاي  كشور شد و پيشداوري  صاحبان  سينماها را مانعي  براي  نمايش  عمومي فيلمهاي  مستند خواند.
كارگردان  فيلم  عروس  آتش  اظهار داشت : آثار مستند، جنبه هاي  سرگرم كننده  سينمايي  به  شكلي  كه  مخاطب  عادت  كرده ، ندارند اما با نمايش  مستمر فيلمهاي  مستند در سطح  شهر و حتي  تلويزيون  مي توان  ذائقه  مخاطبان  را تغييرداد.
وي  توضيح  داد: متأسفانه  در حوزه  توليد، سرمايه گذاران  و تهيه كنندگان  رغبتي  به  توليد آثار مستند نشان  نمي دهند و ظرفيت   اين  سينما را نمي شناسند.
كارگردان  فيلم  مستند كوچه  پاييز حمايت  جدي  دولت  و برنامه ريزي  مديران فرهنگي  براي  احياي صنعت  فيلمسازي  در حوزه  سينماي  بلند و مستند را اساسي خواند و افزود: بايد شرايطي  ايجاد شود كه  مخاطبان ، فيلمهاي  مستند و آثار فرهنگي  را ببينند.

احمد خليلي، نقاش قهوه خانه اي:
آثار نقاشي قهوه خانه اي موزه نشين شده اند
نقاشي قهوه خانه اي و تأثير مستقيم حكايات مذهبي آن بر زندگي مردم را نبايد فراموش كرد؛ اما از بين رفتن ارتباط تنگاتنگ اين هنر با مردم را نيز نمي توان ناديده گرفت.
احمد خليلي، هنرمند نقاش قهوه خانه اي با بيان اين مطلب در گفتگو با ايسنا افزود: در گذشته كه وسيله ارتباطي خاصي وجود نداشت آشنايي مردم با نقاشي قهوه خانه اي نيز بيشتر بود. اما امروز اين نقاشي حالت ديگري به خود گرفته است و بيشتر موزه نشين و نمايشگاه نشين شده است. قبلا قهوه خانه ها نيز محلي براي اجتماع طبقات مختلف مردم بوده، طبعا اين نوع نقاشي هم در آنجا رايج بود؛ حتي پيش از آن نقاشي پشت شيشه با موضوع شمايل نگاري نيز قداست خاص خود را داشت. به هر حال اين نوع نقاشي ها با زندگي مردم عجين بوده، اما امروزه تنها از پشت شيشه و در نمايشگاه هايي اندك آنها را مي بينيم.
وي در خصوص ارزش هنري اين نوع نقاشي اظهار داشت: ما در زماني زندگي مي كنيم كه بايستي به روز حرف زد. اگر بخواهيم از گذشته صحبت كنيم و تكرار مكررات داشته باشيم، اين كار بوي كهنگي و فراموشي مي دهد. اما اين، يك نوع نگاه است. نوع ديگر نگاه، لذت بردن از آثار گذشتگان و حفظ آنهاست و من فكر مي  كنم بين تمامي جمعيت نقاشان چهار يا پنج نفر وفادار به سبك قديمي، جايي را اشغال نخواهند كرد. وي علت از بين رفتن اين هنر را نبود امكانات آموزشي براي اشاعه آن ذكر كرد .

فيلم هاي نوروزي هفته آينده اعلام مي شود
رئيس  هيأت  مديره خانه  سينما گفت : طرح  مكانيزه  فروش  بليت سينما بامشاركت  شهرداري  تهران ،ازسال  ۸۲ اجرا مي شود.
«ابوالحسن  داودي » درگفتگو با خبرنگاران ، ساماندهي  وضع  فروش  بليت و جلوگيري  از بروز اختلافات  مالي  تهيه كنندگان  و سينماداران  را ازجمله  اهداف  طرح  مكانيزه  فروش  بليت عنوان  كرد.
وي  درباره  عملكرد شوراي  صنفي  نمايش  در سال  ۸۱ گفت : به  دليل  پاره اي از مشكلات  و مخالفت هاي  برخي  ازصنوف  سينمايي ، شوراي  صنفي  نمايش  فعاليت  خودرااز سه ماهه  دوم امسال  شروع  كرد و تا اسفندماه  بيش  از۴۰ فيلم  در گروههاي سينمايي  قرار گرفتند.
داودي  توضيح  داد: براساس  آمار اعلام  شده  نماينده  وزارت  ارشاد در شوراي عالي  خانه  سينما ۴۶ فيلم  در سال  گذشته  و از بهار تا اسفند سال  جاري  ۴۰ فيلم  سينمايي  به  نمايش  درآمده  است .
«فيلمهاي  سينمايي  درسال  ۷۹ بيش  از ۴۲ ميليارد ريال ، سال  ۸۰ بيش  از ۳۹ ميليارد ريال  و تااسفندماه  ۸۱ بيش  از ۴۶ ميليارد فروش  و به  ترتيب  بيش  از ۱۱ميليون  نفر، ۸ ميليون  نفر و بيش  از ۷ ميليون  نفر مخاطب  داشته اند.»
رئيس  هيأت  مديره  خانه  سينما تأكيد كرد: انتظار مي رود با تعامل  حوزه مديريت  سينما و شوراي  صنفي  نمايش  و اهالي  سينما، موضوع  نمايش  فيلم  تثبيت  شود.
به  گفته  داودي ، باتشكيل  نشست  مشترك  شوراي  صنفي  نمايش  ومسئولان  سينمايي وضع  نمايش  فيلمهاي  نوروزي  تا اوايل  هفته  آينده  مشخص  مي شود.
داودي  از دستگيريهاي  اخير نويسندگان  سينمايي  اظهار تأسف  كرد و گفت : ما همه  تلاش  خود را براي  روشن  شدن  وضع  اين  افراد به  كار گرفته ايم  و قرار است ، هياتي  از طرف  وزارت  ارشاد با مذاكره  با مسئولان  اداره  اماكن  نيروي  انتظامي ، اين  موضوع  را پيگيري  كند.

«زير پوست شهر» فردا در تلويزيون
فيلم سينمايي «زير پوست شهر» يكي از فيلمهاي موفق سال هشتاد، فردا ساعت ۳۰/۱۶ دقيقه از شبكه اول تلويزيون ايران پخش مي شود. آخرين ساخته رخشان بني اعتماد قبل از مستند «روزگار ما» كه هم اكنون در پنج سينما به نمايش درآمده است، هم زمان با پخش آن از تلويزيون، در سينماهاي نيويورك به نمايش عمومي درآمده است. در زير پوست شهر، گلاب آدينه، محمدرضا فروتن، باران كوثري، ابراهيم شيباني و مهراوه شريفي نيا بازي مي كنند.
اين فيلم سال گذشته جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره مسكو، جايزه اول نت پك از جشنواره كارلو ويواري و جايزه هيأت داوران و تماشاگران جشنواره تورين را دريافت كرد.
به گزارش ايرنا زير پوست شهر از جمله فيلم هايي بود كه تيزر آن هنگام نمايش در سينماها از تلويزيون پخش نشد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
تقويم هجري خورشيدي كه مورد استفاده ما ايرانيان است، پانزدهم اسفندماه ۹۲۴ سال پيش (۶ مارس ۱۰۷۹ ميلادي) توسط حكيم عمر خيام نيشابوري تكميل شد كه به تقويم جلالي معروف است، زيرا كه در زمان حكومت جلال الدين ملكشاه تنظيم شده بود.
* ۱۵ اسفند، سالروز كشتار مردم در ميدان بهارستان در سال ۱۳۲۳ خورشيدي (۵۸ سال پيش در چنين روزي) است. در اين روز بسياري از مردم و دانشجويان دانشگاه تهران به خانه دكتر مصدق كه دو روز پيش از آن جلسه مجلس را به حالت اعتراض ترك گفته بود رفته بودند و او را به اصرار به مجلس باز گردانده بودند. در ميدان بهارستان ماموران فرمانداري نظامي به سوي انبوه مردم كه هنوز در خارج از مجلس به حمايت از دكتر مصدق شعار مي دادند آتش گشودند و گروهي را مقتول و مجروح ساختند.
در پي اين تيراندازي، مردم از بيرون و نمايندگان مجلس از داخل دولت را تهديد به ادامه تظاهرات و اقدام هاي ديگر كردند كه براي حل مسئله همان روز ژنرال گلشائيان از رياست فرمانداري نظامي تهران و حومه بركنار شد.
دكتر مصدق سيزدهم اسفند ۱۳۲۳ در پي يك كشمكش چندماهه با نمايندگان هوادار دادن امتياز بهره برداري از منابع كشور به خارجيان و مخالفان محدود شدن اختيارات شاه،جلسه مجلس را به حالت اعتراض ترك كرده بود.
* در اين روز در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۹) دكتر گنجي استاد جغرافياي دانشگاه تهران براي ايران سازمان هواشناسي به وجود آورد و از آن پس رسانه هاي ايران به طور روزانه داراي گزارش وضع هوا شدند.
ماندگار
از قتل «كورت آيزنر» متفكر سوسياليست آلماني و مؤسس جمهوري سوسياليستي «باواريا» در سال ۱۹۱۹ در مونيخ، ۸۴ سال مي گذرد. وي كه در ۱۸۶۷ به دنيا آمد و يك روزنامه نگار بود به دست ناسيوناليستي به نام آنتون آركو كشته شد.كورت از اعضاي حزب سوسيال دمكرات آلمان بود كه پس از جدا شدن سوسياليست هاي افراطي از آن و تشكيل حزب سوسياليست (كمونيست) به آنان پيوسته بود. وي عقيده اي متفاوت از كمونيست هاي روسيه داشت و معتقد بود كه نبايد كارخانه ها و ساير منابع توليد موجود را ملي كرد، بلكه از اين پس هر موسسه تازه اي كه به وجود مي آيد بايد متعلق به جامعه (دولتي) باشد. تنها بايد به استثمار كارگران در منابع توليد فعلي پايان داده شود، كاركنان در مديريت و منافع خالص موسسه مشاركت داشته باشند و با وضع ماليات سنگين بر درآمدهاي بالا، مانع افزايش بيش از حد ثروت ثروتمندان شد و ارث بردن از منابع توليد هم محدود شود و سوسياليسم طي يك قرن و تدريجا پياده گردد.
كورت آيزنر نويسنده و روزنامه فرانكفورتر زايتونگ با اين افكار، توجه مردم باواريا را نسبت به خود جلب كرد و در اين ايالت به وزارت رسيد و در آخرين روز حيات امپراتوري آلمان و ساعاتي پيش از فرار ويلهلم دوم، قيصر آلمان به هلند، در باواريا جمهوري سوسياليستي اعلام داشت و در نخستين اعلاميه خود تاكيد كرد كه اين نظام برپايه افكار خود اوست و مطابق سوسياليسم روسيه نيست. نظام سوسياليستي او كه هنوز هواداران فراوان دارد و چيزي شبيه سوسياليسم فعلي چين است تنها چهار ماه دوام يافت و با قتل وي به پايان رسيد، ولي فصل مهمي از تاريخ عقايد را تشكيل مي دهد.
روزگار
تفسيرهاي رسانه ها در شبانه روز گذشته باز هم درباره بحران روابط آمريكا و عراق در افكار عمومي است و پيش بيني كرده اند كه كنفرانس جاري ۵۷ كشور اسلامي هم در اين زمينه همان راهي را خواهد رفت كه چند روز پيش از آن كنفرانس كشورهاي ۱۱۶ گانه غيرمتعهد و نشست كشورهاي عربي ۲۲ گانه رفتند و آن تاكيد بر رفع اين بحران از راه هاي مسالمت آميز مطابق موازين بين المللي است. بايد توجه داشت كه جمع اين كشورها برابر دو سوم ممالك جهان است.
پرسش هاي پزشكي
دكتر گات در شماره چهارشنبه روزنامه هاي آمريكا در پاسخ به پرسش هاي مربوط به مواد شيرين ساز مصنوعي گفته است كه اين مواد در صورت افراط در مصرف زيان آور خواهند بود، مخصوصا نوع «آسپارتام» آن.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گشتي در دنياي خبرها
ساندويچ با ميوه
لندن: معمولا در ساندويچ فروشي ها ساندويچ و به ويژه همبرگر با سيب زميني سرخ شده در اختيار مشتريان قرار داده مي شود كه همين موضوع باعث افزايش چربي در بدن افراد مي شود. اما از اين پس يكي از ساندويچ فروشي هاي زنجيره اي در انگليس به جاي ارائه سيب زميني سرخ كرده با ساندويچ يك جعبه كوچك مملو از سيب و انگور عرضه خواهد كرد. قيمت يك جعبه كوچك ميوه در حدود يك دلار است و مشتريان مي توانند به طور جداگانه آن را خريداري كنند.
اوديسه اي براي كودك ۲ ساله
منچستر: ديروز يك دختر بچه دو ساله در خانه پدربزرگ و مادربزرگش مشغول بازي بود. هنگامي كه آن ها براي لحظه اي از نوه خود غافل شدند، كودك خانه را ترك كرد و ناپديد شد. در پي اين حادثه، آنها بلافاصله پليس را خبر كردند و سرانجام پليس پس از ۱۱ ساعت تلاش توانست اين دختربچه را بيابد.
اما اتفاقاتي كه در طول اين ۱۱ ساعت براي اين دختر رخ داد بسيار جالب است. وي هنگامي كه از منزل خارج شد از روي ريل راه آهن رد شد، از چند خيابان گذشت تا به سيم خاردار يك مزرعه رسيد. اين دختربچه به گونه عجيبي از اين سيم خاردار گذشت و به كنار رودخانه رسيد و در آستانه سقوط به بستر رودخانه، لباسش به شاخه يك درخت گير كرد و چند ساعتي روي هوا معلق ماند تا پليس از راه رسيد.
حمله سگ ها به پسر ۸ ساله
كارديف: ديروز ۷ سگ به يك پسر بچه ۸ ساله حمله ور شده و به شدت وي را مجروح كردند. آنها به مدت ۵ دقيقه اين پسربچه را محاصره كرده و اغلب اندام هاي وي را گاز گرفتند. سرانجام يك رهگذر به نجات او آمد، سگ ها را فراري داد و پسربچه مجروح را به بيمارستان منتقل كرد و در آنجا روي وي عمل جراحي پلاستيك انجام شد. در صورتيكه اين رهگذر چند دقيقه ديرتر به كمك پسربچه مي آمد وي توسط سگ ها كشته مي شد.
شناسنامه ژنتيكي
نيويورك: شايد تا ۲۰ سال آينده، نوزادان پس از تولد صاحب شناسنامه ژنتيكي شوند. در اين شناسنامه به جزئيات ژن هاي موجود در بدن آنها اشاره خواهد شد و مشخص مي شود كه براي ابتلا به كدام بيماري ها  آسيب پذير هستند. به اين ترتيب مي توان اقدامات بازدارنده براي پيشگيري از بيمار شدن آنها را برنامه ريزي كرد.
البته انتشار اين خبر بازتاب منفي نيز داشته است چون گروهي از مردم معتقدند كه مشخص شدن شناسنامه ژنتيكي افراد باعث بروز تبعيض در جامعه مي شود.
حذف داستان «سه خوك»
يورك (انگليس): يك دبستان در انگليس كه ۶۰ درصد دانش آموزان آن را، مسلمانان تشكيل مي دهند، داستان «سه خوك» را از برنامه درسي خود حذف كرده و در كلاس هاي اين مدرسه معلمان اين داستان را تدريس نخواهند كرد. علت چنين اقدامي ارج نهادن به اعتقادات دانش آموزان مسلمان اعلام شده است.
در پي انتشار اين خبر رهبر مسلمانان اين منطقه گفت: اين موضوع نه تنها ما را خوشحال نكرد بلكه ناراحت هم شديم چون اسلام تنها مخالف مصرف گوشت خوك و فرآورده هاي خوكي است اما خواندن داستان درباره خوك ها هيچ مشكلي ندارد.
كارمند تنبل
استكهلم: غيبت يكي از مأموران برج مراقبت فرودگاه كارلستاد دانمارك، پرواز يك هواپيما را به مدت ۳۰ دقيقه به تعويق انداخت. هنگامي كه اين هواپيما مسافرگيري كرد و براي پرواز به مقصد كپنهاگ آماده شد، شيفت شب مأموران برج مراقبت به پايان رسيد و كارمندان شيفت صبح در محل كار خود حاضر شدند اما مأموري كه وظيفه هدايت اين هواپيما را برعهده داشت در محل كار خود حاضر نشد. به همين دليل خلبان هواپيما مجبور شد به مدت ۳۰ دقيقه روي باند منتظر بماند تا رئيس برج مراقبت، كارمند ديگري را جايگزين كارمند غايب نمايد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۶ دقيقه
اذان مغرب: ساعت ۱۸ و ۲۳ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه كمال الملك: نمايشگاه نقاشيهاي مهشيد خيرانديش / ۱۵ تا ۱۹ اسفند / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۳
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه آثار گلهاي تزئيني خانم هاي مظفري و طاعتي / خيابان شهداي گمنام، ميدان امام حسن، خيابان فرشته آزادي / تا ۲۸ اسفند / تلفن: ۳۱۹۲۱۶۷
* گالري گلستان: نمايشگاه سفالينه هاي رنگين (مجسمه و ظرف) آثار فخري گلستان / ۱۶ تا ۲۱ اسفند / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي و ماكتهاي اعظم السادات مژده بخش و حميد شاطري / ۱۵ تا ۲۰ اسفند / بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، شماره ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه نقش ماهي در سنت عيد (آثار هنري كليه رشته ها) / تا ۲۷ اسفند / زعفرانيه، خيابان طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* نگارخانه شفق: نمايشگاه شمعدانهاي چوبي آثار سحر مطلق / ۱۷ تا ۲۱ اسفند / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي هنرجويان نو جوان فلور فيض بخش / تا ۱۵ اسفند / ملاصدرا، شيرازجنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* نگارخانه سوره: نمايشگاه مجموعه عكس برگزيده دانشجويان دانشگاه شاهد و عكس هايي از محمدرضا حبيب اللهي با نام «گل و گلوله» / تا ۲۵ اسفند / ميدان انقلاب، جنب سينما بهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي پروين صفوي / تا ۱۵ اسفند / ميدان گلها، ميدان فرحبخش، پلاك ۴۱ / تلفن: ۸۰۰۸۶۷۶

گل و گياه
آكوبا
004180.jpg
نام علمي: Aucuba japonica شLongifolia'
خانواده: CORNACEAE
گياهي است هميشه سبز، پايه ماده گياه اغلب در فصل پاييز ميوه هاي كروي و قرمز رنگ توليد مي كند. برگها بيضوي كشيده، در حاشيه كمي دندانه دار و خاردار، به رنگ سبز روشن، در سال اول بلندي و گستردگي آن به يك متر مي رسد و در نهايت به بلندي ۴ و گستردگي ۵/۳ متر خواهد رسيد.
نيازها: نسبت به مكان سايه، هواي آلوده و انواع خاك ها مقاوم است. گونه هايي كه داراي برگهاي سبز روشن هستند ممكن است در مقابل آفتاب گرم بعدازظهر دچار سوختگي شوند. جهت توليد ميوه يك پايه نر و يك ماده را مجاور يكديگر مي كارند، نيازي به هرس ندارد.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در اول تابستان و يا قلمه هاي چوب سخت در فصل پاييز تا زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |