پنج شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۸ - Mar.6,2003
راه چمني:
جمعيت سالمندان كشور رو به افزايش است
004175.jpg
گروه ا جتماعي: رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور، گفت :براساس  برآوردهاي  آماري  جمعيت  سالمندان كشور چهارميليون  نفر گزارش  شده  است  و پيش  بيني  مي شود تا سال  ۲۰۲۰ ميلادي اين  تعداد به  ۱۰ ميليون  نفر افزايش  يابد.
دكتر «محمدرضا راه چمني » كه  در دومين  همايش  مديران  آسايشگاههاي  خصوصي  كشور سخن  مي گفت  با اشاره  به  جمعيت  رو به  رشد سالمندان  دركشور، يكي  از مشكلات  آينده  جامعه  را مشكلات  سالمندي  عنوان  كرد. به  گفته  وي  جمعيت  سالمندان  جهان  ۶۰۰ ميليون  نفر است  و تا سال  ۲۰۲۰ميلادي  اين  جمعيت  به  يك  ميليارد نفر مي رسد. وي  دلايل  رشد جمعيت  سالمندي  راناشي  از بهبود وضعيت  شاخص هاي  بهداشتي، خدماتي  و رفاهي  عنوان  كرد و افزود: در حال  حاضر وضعيت  دسترسي  به  خدمات بهداشتي  در روستاها ۹۳ درصد و در شهرها ۱۰۰ درصد است  كه  افزايش  اين  شاخص ها در كاهش  مرگ ومير تأثير بسزايي  داشته  است .
به  گفته  دكتر راه  چمني  سياست  دولت ها مبني  بر كنترل  جمعيت  نيزدر افزايش جمعيت  سالمندي  مؤثر بوده  است .
وي  افزود: از آنجا كه  يكي  از مشكلات  دنياي  امروز و كشور ما در آينده  ،رشد جمعيت  سالمندي  است  ،يك  برنامه  ريزي  مدون  در زمينه  سلامت  اجتماعي  ،رواني ، جسمي ، تغذيه ، ورزش  و مسائل  فوق  برنامه ، امري  ضروري  است  .
رئيس  سازمان  بهزيستي  كشور يادآور شد: با توجه  به  روند رو به  رشد جمعيت  سالمند كشور، مجلس  در برنامه  ۵ ساله  توسعه  براساس  ماده  ۱۹۲ قانون اساسي  ، ساماندهي  سالمندان  كشور را به  سازمان  بهزيستي  واگذار كرده  است .
وي  افزود: براين  اساس  آيين  نامه  تشكيل  شوراي  سالمندي  در كميسيون  اجتماعي  دولت  در حال  بررسي است  ، كه  با تصويب  اين  آيين  نامه  ،شوراي  ملي سالمندي  با حضور رئيس  جمهوري ، گروهي  از نمايندگان  مجلس  ودست  اندركاران  امور سالمندان ، تشكيل  خواهد شد و تصميم گيري  درمورد سالمندان  را برعهده خواهد گرفت  .
دكتر راه چمني ، واگذاري  مراكز نگهداري  از سالمندان  به  بخش هاي  خصوصي را از سياست هاي  آينده  سازمان  بهزيستي  ذكر كرد.
وي  افزود : سازمان  بهزيستي  تنهامتولي  نگهداري  از سالمندان  بي خانمان  و بي سرپرست  و معلول  است  و سالمندان  متمول  بايد به  مراكز خصوصي  نگهداري از سالمندان  سپرده  شوند.

۷ روش افزايش اعتماد  به  نفس
003965.jpg
اگر احساس بدي نسبت به خود داريد، ۷ روش زير به شما كمك مي كند اعتماد  به  نفس تان را افزايش دهيد:
۱) زماني كه براي اولين  بار كاري را انجام داديد به ياد آوريد. يادگيري هر كار جديدي عصبانيت، ناباوري و منشأ رواني زيادي را به  دنبال دارد كه براي يادگيري ضروري است. بار ديگر كه اعتماد به  نفس تان را از دست داديد، به خود اطمينان دهيد كه اين امر طبيعي است و شما كار جديدي را مي آموزيد.
۲) كارهاي معوقه را انجام دهيد. هر كاري را كه مستلزم تصميم گيري است انجام دهيد، براي مثال تلفن كردن به دوست، نظافت منزل، تعمير ماشين.
۳) كاري را كه مهارت داريد، انجام دهيد. هر كاري كه بر آن تسلط داريد انجام دهيد براي مثال يكي، دو حركات موزون، آشپزي، نقاشي، كوهنوردي، در صورت امكان، كاري كه مستلزم دقت و توجه است و شما را از فكر كردن به موارد ديگر باز مي دارد انجام دهيد. بدين ترتيب احساس لياقت و شايستگي و موفقيت مي كنيد كه مهم ترين پادزهر اعتماد  به  نفس كم است.
حداقل هفته اي يك بار آن را انجام دهيد تا سالم تر و شادتر باشيد.
۴) به خودتان كم تر فكر كنيد.
شايد اين امر به  نظرتان عجيب باشد، اما توجه زياد به خود اعتماد به  نفس را كاهش مي دهد. كاري را انجام دهيد كه توجه شما را به خود جلب كند و باعث شود احساس بهتري داشته باشيد.
۵) آرام سازي.
اگر اعتماد به  نفس نداريد، ناراحت و عصبي هستيد، ابتدا فكر كردن را كنار بگذاريد. سپس بكوشيد با ورزش، مدي تي شن، آرام سازي، نماز و نيايش به آرامش برسيد.
۶) كارهايي را كه به خوبي انجام داده ايد به ياد آوريد.
شايد انجام اين امر در ابتدا مشكل باشد. ولي پس از مدتي با به ياد آوردن موفقيت هاي كوچك اعتماد  به  نفس تان افزايش مي يابد. شايد بگوييد «من هرگز موفق نشده ام يا كار مهمي انجام نداده ام.» نيازي نيست قله اورست را فتح كنيد.
انجام رويدادهاي روزمره نيز نوعي موفقيت است. براي مثال گرفتن گواهينامه (با وجود اضطراب)، قبول شدن در امتحان (با درس خواندن زياد) عضويت در تيم ورزشي، لاغر شدن، پس انداز كردن براي خريد دوچرخه، كمك به ديگران و صدقه دادن.
۷) به خود اطمينان دهيد كه شما هم مي توانيد اشتباه كنيد.
اگر احساس بدي نسبت به خود داريد، به خود تذكر دهيد كه شما هم مي توانيد اشتباه كنيد. احساسات تان بر افكار و رفتار شما تأثير مي گذارد، وقتي احساس بدي نسبت به خود داريد، فقط خاطرات بد را به ياد مي آوريد و نسبت به خود بدبين مي شويد. هميشه به خود يادآور شويد كه شما هم مي توانيد اشتباه كنيد.
مترجم: الهام مؤدب
منبع: اينترنت

توپ اعتياد در زمين فرهنگ
003960.jpg
امروزه گسترش پديده اعتياد به مواد مخدر به يك چالش بزرگ بين المللي تبديل گرديده و تقريبا  كليه جوامع عصر حاضر هر كدام به شكلي با آن مواجه هستند.
عوامل متعددي در توسعه اين پديده تأثيرگذار هستند كه در مجموع زندگي ميليونها انسان را در سراسر گيتي به تباهي كشانده است. در اين ميان شايد بتوان مهمترين عامل را سودآوري فراوان تجارت و قاچاق مواد مخدر و دست اندركار بودن برخي از دولتمردان با نفوذ جهان، در اين تجارت پرسود به شمار آورد.
منافع غيرمستقيم ديگري نيز از طريق از كار انداختن توان فكري و عملي و نيز اراده و قواي حيات بخش جوانان و نيروهاي مولد و كارآمد جامعه، عايد طراحان برنامه هاي استعماري و ايادي آنها مي شود كه مجال پرداختن بدان در اينجا نيست. اما آنچه كه در چنين رهگذري به عنوان يك واقعيت تلخ بايد از آن ياد كرد، اين است كه متأسفانه جامعه ما نيز از شعله هاي آتش هستي سوز اعتياد در امان نمانده و به رغم مبارزه مستمري كه با توليد، توزيع و مصرف مواد مخدر تاكنون به عمل آمده و هزينه هاي سنگين مادي و معنوي كه در اين قضيه صرف شده است، معهذا با تعداد ۶/۲ ميليون نفر معتاد طبق برآوردهاي سال ۸۰ مواجه هستيم.
همچنين براساس نتايج پژوهشي كه براي «مؤسسه تحقيقاتي ميان منطقه اي جرم و عدالت ملل متحد» به عمل آمده و در نشريات كشور نيز درج گرديده، سالانه ۸۱۲ تن ترياك با درجه خلوص ۶۵ درصد يا ۵۲۸ تن ترياك خالص و ۶/۲۹ تن هروئين و مرفين در ايران به مصرف مي رسد، كه قطعا  بايستي تا به حال زنگ خطر را براي مسئولين و دستگاههاي ذيربط به صدا در آورده باشد.
صرف نظر از اقدامات و جانفشاني هاي نيروي انتظامي در مبارزه با سوداگران مرگ و تلاش در كنترل مرزها براي جلوگيري از ورود و توزيع مواد مخدر،  كه نوعي فعاليت پيشگيرانه است، رسالت دستگاههاي فرهنگي جامعه و نقش خطير آنها را در آگاهي دادن و اطلاع رساني جامعه جوان كشور از اين بلاي خانمانسوز نبايد از نظر دور داشت. زيرا ارتقاي فرهنگ جامعه در زمينه آثار سوء مصرف مواد مخدر در مواردي مي تواند تأثير بيشتري از اقدامات انتظامي و هزينه هاي سنگين كنترل مرزها و مبارزه با قاچاقچيان در پي داشته باشد.
براساس شواهد و مدارك موجود دستگاههاي فرهنگي بويژه وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي و ديگر ارگانهاي دست اندركار فرهنگ سازي در سالهاي پس از پيروزي انقلاب هيچ  گاه برنامه راهبردي مدوني را براي پيشگيري از توسعه اعتياد، در كشور به مورد اجرا نگذارده اند و در نتيجه بستر فرهنگي جامعه به طور ناخواسته به نفع مافياي مواد مخدر هموار مانده است. وجود شمار فراوان معتادين و حجم مصرف فوق العاده زياد مواد مخدر كه ارقام آن ارائه گرديد، گواه اين مدعاست.
اعتياد پديده اي نيست كه جامعه اي را در اين مقياس وسيع در كام خود فرو برد، مگر آن كه در يك برهه طولاني از زمان، زمينه فرهنگي آن در راستاي توسعه مصرف مواد مخدر هموار باشد و نيز اقدام پيشگيرانه اي در ابعاد فرهنگي و افزايش دانش عمومي جامعه بويژه جوانان نسبت به مخاطرات و آسيب هاي مواد مخدر صورت نگرفته باشد. اين بيان بدون ترديد از هم اكنون مورد اعتراض نهادهاي فرهنگي فوق الذكر قرار خواهد گرفت و سياهه طويلي از كنفرانس ها، سمينارها، مقالات تخصصي و غيره از طريق دفاتر مسئول وزارتي ارائه خواهد شد كه بيانگر فعاليتهاي انجام شده خواهد بود و در كنار هم يك ديوار دفاعي در مقابل اين ادعا بوجود خواهد آورد. اما از ياد نبريم برخورد ديوان سالارانه  با پديده اعتياد ممكن است به عنوان رفع تكليف بتواند نقش پاسخگو يانه اي ايفا كند ولي نمي تواند بر كم كاري اين دستگاهها در زمينه پيشگيري از مصرف مواد مخدر نزد دانش آموزان و جوانان كشور سرپوش بگذارد و به اين ترتيب از دردهاي جامعه و خانواده هايي كه جوانان خود را از كف داده يا از هم پاشيده شده اند بكاهد.
نقش و مسئوليت آموزش و پرورش كه از اصلي ترين وظايف آن فرهنگ سازي براي پيشگيري از مصرف مواد مخدر و آگاهي بخشيدن به دانش آموزان است از سايرين سنگين تر است، ولي براساس شواهد موجود مشخص مي گردد كه برنامه ريزان اين وزارتخانه منفعلانه با موضوع اعتياد دانش آموزان مواجه شده اند و براي رهايي خود توپ را به زمين ديگران مي اندازند و اين در حالي است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به عنوان يكي ديگر از دستگاههايي كه در اين زمينه عهده دار مسئوليت سنگيني است بخش هايي را هم براي مبارزه فرهنگي با اعتياد داير نموده است. اما متأسفانه ديده مي شود فعاليتهاي انجام شده توسط اين وزارتخانه نيز در عمل چندان با موفقيت قرين نبوده و مشكلات فرهنگي ناشي از ناآگاهي جامعه از بلاياي اعتياد و راهكارهاي پيشگيري از گسترش آن در خانواده ها و اجتماع امروزه همچنان به قوت خود باقي است.
اين وزارتخانه نيز با استناد به شرح وظايف آموزش و پرورش توپ را به طرف آن پاس مي دهد و سعي در متمركز كردن تلاش هاي خود در ساير زمينه هاي فرهنگي دارد و سرانجام از سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي بايد ياد كرد كه علي رغم فراگير بودن رسانه هاي ديداري و شنيداري خود در سراسر كشور اراده قاطعي براي مبارزه فرهنگي با مشكل اعتياد نزد مديران آن ديده نمي شود و احيانا  به عنوان فعاليت هاي انجام شده تعدادي سريال و مصاحبه و ميزگرد در سبد اقدامات خود جمع آوري كرده اند.
امروز بايد قدري واقع گرايانه به بحران اجتماعي اعتياد و آسيب  هاي جبران ناپذير آن بر پيكر جامعه بپردازيم. در كنار مبارزه قهرآميز با عاملين و سوداگران مواد مخدر كه هزينه هاي سرسام آوري را بر اقتصاد كشو تحميل نموده و ثمرات آن چندان قانع كننده نيست، اولويت را به بسترسازي فرهنگي براي پيشگيري از گسترش اعتياد نزد جوانان و از همه مهمتر دانش آموزان بدهيم. بدون ترديد با احساس مسئوليت همگاني در تمامي نهادها و با بيرون كشيدن پروژه هاي تحقيقاتي و پايان نامه هاي دانشجويي متعددي كه هم اكنون در قفسه كتابخانه ها خاك مي خورند و اجراي پژوهشهاي كاربردي مبتني بر روش هاي نوين پيشگيري با استفاده از تجارب موفق ساير كشورها زمينه هاي فرهنگي توسعه اعتياد در جوانان را مي توان از ميان برداشت و بيش از اين اجازه نداد فرهنگ كشور در مقابل بزرگترين عارضه اجتماعي كه به يك چالش ملي تبديل شده به شكل ابزاري ناكارآمد جلوه گر شود و يا به ابزاري براي تأمين منافع نامشروع كساني تبديل شود كه سودهاي سرشار باد آورده را از طريق نابود كردن هستي انسانها به دست مي آورند. جامعه سخت در انتظار است.
صالح فرهادپور

وزير كشور:
اميدواريم  افغانيهاي  بيشتري  به  كشورشان  برگردند
حجت الاسلام  والمسلمين  موسوي  لاري  وزير كشور با يادآوري  بازگشت  ۴۰۰ هزار افغاني  به  كشورشان ، ابراز اميدواري  كرد به زودي  تعداد بيشتري  از افغاني ها به  كشور خود بازگردند.
موسوي  لاري  كه  روز چهارشنبه  در ديدار با لرد لوبرز كميسر عالي سازمان  ملل  متحد در امور پناهندگان  با وي  سخن  مي گفت ، با يادآوري  اين  كه بيش  از دو ميليون  و ۳۰۰ هزار نفر در طرح  شناسايي  آوارگان  افغاني  موردشناسايي  قرار گرفته  بودند، ابراز اميدواري  كرد با مساعدت  سازمان  ملل  و ايجاد شرايط مناسب  سياسي  در افغانستان ، تعداد افاغنه اي  كه  به  كشورشان  بازمي گردند، به  زودي  به  رقم  ۹۰۰ هزار نفر برسد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  كشور، موسوي  لاري  با استناد به  اين  كه  فرصتهاي  شغلي  در ايران  را پناهندگان  خارجي  اشغال  كرده اند، گفت : تشكل هاي  كارگري  و صاحب نظران  اجتماعي  ايران  بر ضرورت  بازگشت  سريعتر افاغنه  به  كشورشان  تأكيد دارند. وزير كشور به  وضعيت  جديد منطقه  كه  باعث  نگراني  همه  بشردوستان  جهان  و افكار عمومي  دنيا شده  اشاره  كرد و گفت : از آنجا كه  كشور ما ظرفيت  پذيرش  آوارگان  جديدي  را ندارد، لذا ما بنا نداريم  كه  آوارگان  احتمالي  را در عمق  مرزهايمان  بپذيريم .
وي  افزود: سازمان  ملل  مي بايد اردوگاه هايي  را در داخل  خاك  همان  كشورها داير كند تا ساير كشورها كمكهاي  خود را به طور مشترك  در آن اردوگاه ها ارائه  كنند.
لرد لوبرز كميسر عالي  سازمان  ملل  در امور پناهندگان  نيز در اين  ديدار اظهار اميدواري  كرد كه  با همكاري  سه جانبه  جمهوري  اسلامي  ايران ، سازمان  ملل  و افغانستان  پروسه  بازگشت  آوارگان  افغاني  به  كشورشان  همچنان  تداوم  يابد.
وي  گفت : ما متعهد هستيم  وضعيت  ساير افغاني ها را كه  در كشورهاي  ديگر اقامت  دارند، بررسي  كنيم  و اميدواريم  در اين  زمينه  از تجارب  ايران  نيز استفاده  كنيم .

آنچه كه والدين بايد بدانند
۱- فرزندان را در حد معقول و منطقي محدود كنيد.
گاهي با مخالفت و نظرات منفي مانع پيشرفت فرزندان مي شويم. ارتباط مثبت با آنان داشته باشيد. حتي آهنگ صدايتان دوستانه باشد. هرگز با نظرات غيرمنطقي آنان را محدود نكنيد.
۲- موانع را برداريد، به فرزندان انگيزه دهيد و از آنان حمايت كنيد.
بكوشيم با برداشتن موانعي كه سر راه فرزندان وجود دارد، راهشان را هموار كنيم. وظيفه ما آن است كه به فرزندان انگيزه دهيم و از آنان حمايت كنيم.
۳- شنونده خوبي باشيد و احترام بگذاريد.بسياري از نوجوانان و جوانان فكر مي كنند والدين شان آنان را درك نمي كنند. يكي از مهم ترين دلايل آن است كه والدين به صحبت هاي دختران و پسران خود گوش نمي كنند، مسلما دنياي امروز آنان با دنياي نوجواني و جواني ديروز شما تفاوت دارد.
به روش هاي معقول و مناسبي كه براي رويارويي با مشكلات به  كار مي برند احترام بگذاريد و شرايطي ايجاد كنيد كه شما را محرم اسرار خود بدانند و درد دلشان را بگويند.
۴- از فرزندان انتظار نداشته باشيد آرزوهاي برآورده نشده شما را تحقق بخشند. شما مي خواستيد دكتر شويد ولي بنا بر هر دليلي نتوانستيد. حالا از فرزندتان انتظار داريد دكتر شود. شايد فرزندتان علاقه كاملا متفاوتي داشته باشد و نتواند آرزوي شما را برآورده سازد.
فرزندان بايد آرزوها و علايق خود را دانسته باشند و آن را دنبال كنند.
۵- در حد معقول آنان را آزاد بگذاريد. زماني مي رسد كه بايد فرزندان را در حد معقول آزاد بگذاريم و اجازه دهيم پرواز كنند. ولي نبايد آنان را رها كنيم. آنان را آزاد بگذاريد تا تلاش و تجربه اندوزي را بياموزند.
۶- دورادور مراقب فرزندان باشيم.در هنگام پرواز فرزندان، آنان را فراموش نكنيد و از دور مراقبشان باشيد. محبت تان نسبت به آنان كم نشود. به آنان فرصت دهيد حتي در برخي موارد شكست بخورند و در زماني كه به ما احتياج داشتند در كنارشان باشيم و از آنان حمايت كنيم ولي طوري رفتار نكنيم كه تصور كنند در زندگي شان دخالت مي كنيم.
۷- محبت غيرشرطي را نثار فرزندان كنيد.خانواده بهترين مكان محبت و پذيرش جوان است. گاهي پذيرش برخي رفتارهاي فرزندان بسيار مشكل است. موارد منفي را دوستانه به آنان تذكر دهيد. هرگز اجازه ندهيد اين امر باعث شود محبت تان را از فرزندانتان دريغ كنيد. محبت واقعي والدين شرطي نمي باشد، سفر به بزرگسالي چندان آسان نيست.
۸- رفتارهاي مثبت آنان را تأييد كنيد.با تأييد رفتارهاي مثبت فرزندان، اعتماد به  نفس آنان را افزايش مي دهيد و راه سفر به بزرگسالي را برايشان هموار مي كنيد.
۹- مشوق فرزندان باشيد.
اگر به فرزندان محبت كنيد، آنان را بپذيريد و تأييد كنيد، آنان تشويق مي شوند.
۱۰- از راهنمايي مربيان و دبيران آنان استفاده كنيد.
گاهي اگر والدين بهترين نصايح را بگويند، فرزندان نمي پذيرند. اين امر طبيعي است. جوانان باورها و ارزش هاي خود را دارند. در اين  صورت نصايح مربيان و دبيران بر آنان تأثير مي گذارد.

۲۲ اسفند ماه  به  نام  روز بزرگداشت  شهدا نامگذاري  شد
مديركل  بنياد شهيد خوزستان  گفت : شوراي  فرهنگ  عمومي  كشور روز
۲۲ اسفند ماه  را به عنوان  روز بزرگداشت  شهدا نامگذاري  نموده  است .
ماندني  ذراتي  در گفت وگو با خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  افزود:۲۲ اسفند ماه  سالروز صدور فرمان  امام  خميني (ره ) مبني  بر تأسيس  بنياد شهيد انقلاب  اسلامي ، امسال  از سوي  شوراي  فرهنگ  عمومي  كشور به عنوان  روز بزرگداشت  شهدا نيز نامگذاري  شده  است . وي  اظهار داشت : در همين  راستا برنامه هاي  مناسب  در جهت  بزرگداشت  مقام  شامخ  شهيدان  براي  اجرا در اين  روز از سوي  بنياد شهيد در حال  تهيه  و اجراست .

گردهمايي فرهنگي روز جهاني زن
انجمن روزنامه نگاران زن ايران (رزا) در آستانه روز جهاني زن (۸ مارس)، گردهمايي فرهنگي و مراسم شعرخواني برگزار مي كند. در حاشيه اين مراسم تشكل ها و نهادهاي غيردولتي (NGO)هاي مختلف، با ارائه بروشور، مجله، بولتن، نشريه، كتاب و ديگر آثار هنري و فرهنگي در قالب فضاي نمايشگاهي، به معرفي خود و عرضه آثار مي پردازند.
در اين همايش كه امروز (ساعت ۹ الي ۱۳) در فرهنگسراي انديشه برگزار مي شود، خانم ها دكتر مزداپور، دكتر اتحاديه و دكتر توسلي ارائه سخنراني خواهند داشت. همچنين خانم افيليا پرتو، پيانيست و استاد هنرمند به نواختن قطعاتي از موسيقي خواهد پرداخت. در مراسم شعرخواني همايش رزا نيز خانم ها غزل تاجبخش، مهديه الهي قمشه اي، فاطمه راكعي، توران بهرامي، بنفشه حجازي، پوران فرخزاد، صديقه وسمقي، فيروزه حافظيان و آقايان عليشاه مولوي، سهيل محمودي و... به ارائه آثار خود خواهند پرداخت.

نخستين همايش تخصصي رنگدانه هاي معدني و پوشش سراميكي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: نخستين همايش تخصصي رنگدانه هاي معدني و پوشش سراميكي ديروز به همت پژوهشكده صنايع رنگ ايران وابسته به وزارت، تحقيقات و فناوري برگزار شد.
در اين همايش كه امروز به كار خود خاتمه مي دهد ۱۹ مقاله ارائه مي شود و
۲۸ مقاله نيز در قالب كتاب مجموعه مقاله هاي همايش منتشر خواهد شد.

نشريه داخلي شهرداري تهران مقام نخست را كسب كرد
گروه اجتماعي: در دومين روز برگزاري اولين جشنواره نشريات روابط عمومي هاي كشور نشريات برتر روابط عمومي معرفي شدند.
در اين جشنواره نشريات برتر روابط عمومي ها در بخش هاي سرمقاله، گزارش، مصاحبه، مقاله، صفحه آرايي و عكس و صفحه خوانندگان مورد بررسي قرار گرفت و برترين ها به قرار زير معرفي شدند.
در بخش سرمقاله، نشريات همگامان از شهرداري تهران،
پيام جهاد كشاورزي و بانك مسكن از روابط عمومي بانك مسكن به ترتيب مقام هاي اول تا سوم را از آن خود كردند.
در بخش خبر، نشريات ارتباطات از شركت مخابرات ايران، پيام حمل و نقل از سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور، خبرنامه پست از شركت پست جمهوري اسلامي ايران و پيام آب و برق خوزستان مشتركا مقام سوم را از آن خود كردند.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |