شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۰ - Mar.8,2003
به مدت يك ماه
حفاري معابر تهران ممنوع است
004300.jpg
با توجه  به  افزايش  عبور و مرور شهروندان  در اسفندماه  به  ويژه  درنيمه  دوم  اين  ماه  براي  خريدهاي  نوروزي  سازمان  حمل  ونقل  و ترافيك شهرداري  تهران  با پيش بيني  تدابير و فعاليت هاي  لازم  به  منظور كاهش  و كنترل  ترافيك  به  استقبال  فصل  بهار مي رود.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  سازمان  صادر نكردن  مجوز حفاري  در سطوح  پياده رو و سواره رو از دهم  اسفند، مرمت  مسيرهاي  حفاري  شده  قبلي  و نيز افزايش  تعداد و ساعات  گشت  معاونت هاي  ترافيك  شهرداري  هاي  مناطق  در محدوده  هر منطقه  به  منظور شناسايي  مشكلات  ترافيكي  و كاهش  يا رفع  نارساييهاي  موجود از جمله  اين  اقدامات  است . بنابراين  گزارش  جلوگيري  از عمليات  عمراني  در سطح  معابر و پاك سازي  سواره روها و پياده  روها در كنار هماهنگي  براي  رفع  نقايص  چراغهاي راهنمايي  و نيز ترميم  علائم  رانندگي  و نشان  هاي  ترافيكي  از ديگرفعاليت  هاي  اين  سازمان  است . دراين  گزارش  به  افزايش  و تجهيز تعداد گروههاي  خدماتي  ستاد امدادرساني  در بزرگراه ها و لكه گيري  و روكش  آسفالت  معابر شهري  به  ويژه مسيرهاي  اصلي  اشاره  شده  است .
با توجه  به  افزايش  عبور و مرور شهروندان  در اسفند ماه  به  ويژه  درنيمه  دوم  اين  ماه  براي  خريدهاي  نوروزي  سازمان  حمل  ونقل  و ترافيك شهرداري  تهران  با پيش بيني  تدابير و فعاليت هاي  لازم  به  منظور كاهش  و كنترل  ترافيك  به  استقبال  فصل  بهار مي رود.
به  گزارش  روابط عمومي  اين  سازمان  صادرنكردن  مجوز حفاري  در سطوح  پياده رو و سواره رو از دهم  اسفند، مرمت  مسيرهاي  حفاري  شده  قبلي  و نيز افزايش  تعداد و ساعات  گشت  معاونت هاي  ترافيك  شهرداري  هاي  مناطق  در محدوده  هر منطقه  به  منظور شناسايي  مشكلات  ترافيكي  و كاهش  يا رفع  نارساييهاي  موجود از جمله  اين  اقدامات  است . بنابراين  گزارش  جلوگيري  از عمليات  عمراني  در سطح  معابر و پاك سازي  سواره روها و پياده  روها در كنار هماهنگي  براي  رفع  نقايص  چراغهاي راهنمايي  و نيز ترميم  علائم  رانندگي  و نشان  هاي  ترافيكي  از ديگرفعاليت  هاي  اين  سازمان  است . دراين  گزارش  به  افزايش  و تجهيز تعداد گروههاي  خدماتي  ستاد امدادرساني  در بزرگراه ها و لكه گيري  و روكش  آسفالت  معابر شهري  به  ويژه مسيرهاي  اصلي  اشاره  شده  است .

تداوم كاشت درختان ناسازگار با طبيعت تهران
سرو خمره اي ، دشمن گياهان بومي تهران است
روش هاي توسعه فضاي سبز تهران نيازمند دگرگوني اساسي هستند
004305.jpg
گروه شهري: به اعتقاد يك كارشناس محيط زيست كاشت غيراصولي درختان سوزني برگ در تهران و اطراف آن موجب اتلاف سرمايه ملي و تخريب اراضي شده است..
پرويز بختياري در گفتگو با تهرانشهر با انتقاد از عملكرد ضعيف دستگاه هاي مسئول نسبت به كاشت درختان كاج و سرو در زيست بوم هاي استان تهران توسعه كاشت اين درختان را مغاير با هنجارهاي اكولوژيك طبيعت منطقه دانست.
وي در اين خصوص گفت: «سرو خمره اي كه نام علمي آن كوپرسوس آريزونيكا است همانطور كه از نام آن برمي آيد، بومي مناطق شمالي آمريكا و سرزمين هاي تايگا است كه اكنون سال هاست برخي از دستگاه هاي مسئول به قيمت از بين رفتن بودجه و تخريب مراتع با ارزش و با سوءاستفاده از جشن ديرينه درختكاري در آئين باستاني و مذهبي ايرانيان و با گمراه كردن مردم اقدام به كاشت آن در مناطق بياباني و خشك و مناطق نيمه بياباني مي كنند».
وي اظهار داشت: «برگ هاي سوزني درختان كاج و سرو با افزايش PH و اسيدي كردن خاك، كيفيت خاك را به شدت پائين مي آورد و در نتيجه امكان رشد ساير گونه هاي بومي از بين مي رود ضمن اين كه با تخريب پوشش گياهي مراتع ،بسياري از جوندگان و پرندگاني كه در اين مراتع زيست مي كردند محل زيست خود را از دست مي دهند».
اين كارشناس محيط زيست در پايان تصريح كرد: «در سازمان جنگل ها و مراتع تصميم گيرندگان تخصص زراعت و اصلاح نباتات دارند و در نتيجه گياه را فقط از نظر نياز آبي مورد بررسي قرار مي دهند نه شرايط اكولوژيكي. به همين دليل هر ساله عرصه هاي طبيعي ايران با درختان كاج بخيه مي شوند و به رشد اين غده چركي هر چه بيشتر دامن مي زنند و همه اينها در حالي است كه در نهايت نيمي از آنها به دليل عدم رسيدگي، خشك شده و از بين مي روند.»
تحريم جشن درختكاري
گزارش ديگري حاكي است كه مراسم جشن درختكاري كه پنجشنبه گذشته برگزار شد، از سوي بسياري تشكل هاي زيست محيطي همچون جمعيت آواي سبز و انجمن حمايت از حيوانات ايران تحريم شده بود. در اطلاعيه اي كه به همين مناسبت منتشر شده بود آمده است: «تشكل هاي زيست محيطي به جاي حضور در اين مراسم بايد مسئولان دست  اندركار را به دادگاه بكشانند و از آنها به خاطر عدم رعايت اصول علمي در كاشت گونه هاي گياهي و نيز اتلاف سرمايه هاي هنگفت توضيح بخواهند. براساس اين گزارش بيش از ۵۰ درصد درخت هايي كه سال گذشته كاشته شده اند تاكنون خشك شده و يا آتش گرفته  اند.»

پرسه در محله
۱۹، منطقه فقر و قناعت
به گفته شهردار منطقه ۱۹، اين منطقه را به دليل آنكه حتي يك سينما، كتابخانه، فرهنگسرا يا ورزشگاه ندارد، بايد فقيرترين منطقه تهران ناميد.
مهندس سليمي در گفتگو با ماهنامه شهروندمداري همچنين اشاره كرده است اين منطقه به دليل تراكم جمعيتي زياد و به رغم قدمت بيش از شصت ساله آن، كمترين درآمد، كمترين سرانه فضاي سبز و كمترين خدمات شهري را نسبت به ديگر مناطق تهران دارا ست و علاوه براين وجود كوره پزخانه هاي متعدد ،سيمايي رنجور به آن داده است.

۸۰ درصد متقاضيان مسكن ،متولد تهران هستند
عامل گراني خانه در تهران مهاجران نيستند
گروه شهري: يك جامعه شناس شهري معتقد است كه افزايش مسكن در تهران به خاطر مهاجرت نيست بلكه عامل اصلي، رشد طبيعي جمعيت است.
اعظم خاتم در گفت وگو با خبرنگار ما مي افزايد: بيشترين متقاضيان مسكن در تهران طي سال هاي اخير جوانان و خانواده هايي هستند كه در پايتخت متولد و بزرگ شده اند.
گرچه تاكنون تصور مي شد كه مهاجران بيشترين سهم را در اين زمينه دارند ولي به گفته اين جامعه شناس شهري، آمار نشان مي دهد كه طي ۱۵ سال گذشته از ۳ ميليون اضافه جمعيت منطقه كلان شهري تهران (شامل تهران، كرج، ورامين، اسلامشهر، شهرك ها و آبادي هاي اطراف) تنها ۲۰ درصد آن ناشي از مهاجرت و بقيه مربوط به رشد طبيعي جمعيت بوده است.
وي با بيان اينكه اسكان جمعيت در تهران طي اين مدت فاقد برنامه ريزي روشن بوده است مي گويد:  اگر عرضه مسكن در تهران محدود شود بحران مسكن در كل منطقه كلان شهري تهران تشديد خواهد شد.
خاتم معتقد است به دليل برخورداري منطقه كلان شهري تهران از يك بازار يكپارچه كار و مسكن و ارتباط تنگاتنگ اين دو با يكديگر، سياست هاي ساخت وساز مسكن در شهر تهران همواره بايد متناسب با كل منطقه مورد توجه قرار گيرد.
اين جامعه شناس شهري در عين حال مي گويد: دولت و شوراي شهر بايد سياست عرضه مسكن بيشتر در شهر را كه جوابگوي نياز اقشار متوسط است ادامه دهند.
وي مي افزايد تا قبل از فروش مازاد تراكم نرخ رشد جمعيت تهران در سال هاي ۶۵ تا ۷۶ با روندي كند و در حدود ۱/۱ درصد ادامه داشت، به اين معنا كه رشد خالص مهاجرت به شهر منفي بود.
خاتم مي گويد :در آن سالها تنها ۳۳۲ هزار واحد مسكوني جديد به مسكن تهران اضافه شد در حالي كه در همان دوره ۲ برابر اين ميزان در شهرك هاي اقماري تهران ساخته شد.
خاتم در عين حال فروش مازاد تراكم را به معناي سياست اسكان جمعيت در شهر و جلوگيري از تشديد روند جابجايي جمعيت به سمت شهرك هاي پيراموني مي داند.

صنعت ايرانگردي در انتظار توريسم انبوه شهري
اگر شهرداري ها كمك نكنند، ايرانگردي در سال ۸۲ راكدتر مي شود
گروه شهري: وضعيت منطقه برمي تابد كه سال ۱۳۸۲ راكدترين سال براي صنعت ايرانگردي باشد، مگر اينكه دولت و به ويژه شهرداري ها بتوانند براي توسعه توريسم انبوه شهري در اين سال يك كار وسيع و فراگير انجام دهند.
هوشنگ غفار پور كارشناس جهانگردي و رئيس هيأت مديره مركز ارتباطات بين الملل جهانگردي گابين آسيا در اين باره به خبرنگار ما گفت: حتي اگر فرض كنيم هيچ جنگي رخ نداده و آمريكا هم به سرعت منطقه را ترك كند باز هم اين موضوع به معناي خروج صنعت ايرانگردي از ركود يك سال اخير نخواهد بود، زيرا مشكل اصلي اين است كه به واقع براي توسعه اين صنعت هيچ سياست و برنامه  متمركزي وجود ندارد.
وي افزود : براي مهار اين ركود چاره اي جز اتكا به توريسم داخلي و بازار ۲۵ ميليون نفري آن وجود ندارد. البته به اين شرط كه بتوان اين بازار را صنعتي كرد، يعني شرايطي به وجود آورد كه حوزه حركت دست كم بخشي از اين بازار سرمايه گذاري هاي انجام شده در بخش ايرانگردي باشد. غفار پور به نقش ارگان هاي ذيربط، از جمله سازمان ايرانگردي و جهانگردي، وزارت كشور، سازمان ميراث فرهنگي و وزارت مسكن و شهرسازي در اين باره اشاره كرده اما نقش وزارت آموزش و پرورش و شهرداري ها را در اين باره مهمتر توصيف كرد، زيرا اين دو نهاد نقشي مهم در توسعه توريسم انبوه شهري با قالب صنعتي دارند. وي افزود: بخش قابل توجهي از سرمايه هاي توريستي كشور، به ويژه در شهري همچون تهران در اختيار شهرداري ها است و شهرداري ها با توسعه توريسم شهري مي توانند براي اين صنعت مخاطبان و هزاران فرصت  شغلي جديد ايجاد كنند.
غفار پور با انتقاد از سياست هاي اخير حمل و نقل هوايي كشور گفت متأسفانه در ايران مأموريت بخش هاي مختلف صنعت هواپيمايي تعريف نشده است. شركت هاي خصوصي شبه دولتي اداره شده و براي خصوصي كردن هما، نشنال كرييرما، تعجيل مي شود. متأسفانه شرايطي به وجود آمده كه شركت هاي هواپيمايي كوچك به جاي آنكه مكمل هما باشند در تضاد با آن هستند و جالب است كه هما هم نقش ملي و دولتي خود را كنار گذاشته و به رقابت با اين شركت ها مي پردازد.

كوچه خبر
اختلاف بر سر تملك ۱۰۰۰ هكتار از زمين هاي كهريزك بين سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران و ارتش، تأسيس «مركز كنترل جمعيت حيوانات مضر شهري» را به تعويق انداخت.
يوسفيان، كارشناس اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران افزود: اجراي طرح «كنترل جمعيت حيوانات مضر شهري» كه قرار بود جايگزين روش فعلي كشتار سگ هاي ولگرد در تهران شود به دليل عدم واگذاري زمين موردنياز در كهريزك به تعويق افتاده است.» طرح ايجاد مركز كنترل جمعيت حيوانات مضر شهري اولين بار سه سال قبل توسط انجمن حمايت از حيوانات ايران به منظور جايگزين كردن روش هاي مرسوم سگ كشي به شهرداري تهران ارائه شد كه با پذيرش اين طرح مقرر شد منطقه اي به وسعت ۴۰۰۰ متر مربع در كهريزك به اين امر اختصاص يابد.

شهر نگار
نزول جنبش سبز در ايران
اين خبر كه كاشت اين همه سرو خمره اي در سال هاي اخير اشتباه بوده، البته قابل تأمل است، اما قطعا سرو خمره اي همه مشكل سياست هاي توسعه فضاي سبز در ايران نيست.
در متن «خبر اول» همين صفحه جز سرو خمره اي به مشكلات ديگري هم اشاره شده: اينكه از نهال هايي كه پارسال كاشته شده اند، دست كم ۵۰ درصد خشك يا سوزانده شده اند، و اينكه ديگر حتي تشكل هاي زيست محيطي هم رغبتي به حضور در مراسم درختكاري ندارند.
در اين باره مي توان احتجاجات متعددي را برشمرد، از جمله نبود سياست گذاري هاي كلان، كارشناسي نبودن طرح  ها، دفع كارشناسان مجرب از بدنه سازمان هاي مرتبط و نيز خسته كننده شدن نمايش هاي نماديني كه تكرار و تكرار و تكرار آنها را ملال آور كرده است.
اما شايد بتوان همه اين عوامل را در چارچوب انگاره  جامعه شناختي «سيكل انحطاط پديده هاي اجتماعي» واشكافت. نكته اين است كه حتي جذاب ترين جنبش هاي اجتماعي سرانجام روزي ناچار به فرود از بلندي فواره سربلندي و پانهادن به دوره انحطاط هستند. از جمله ويژگي هاي دوره انحطاط، گزافه گويي افراطي در شعارها، گريز جوانان و ديگر نقاط ثقل تحرك اجتماعي و البته تكراري و كسالت آور شدن همه طرح ها و برنامه هايي است كه پيش از اين بسيار جذاب مي نمودند و با صرف هزينه بسيار كمتر، مورد اقبال توده مردم قرار مي گرفتند.
به نظر مي رسد جنبش سبز در ايران، كه از ابتداي دهه هفتاد، با تحول مديريت شهري در تهران، توسعه نگاه زيست محيطي در مطبوعات و راه اندازي  ده ها تشكل هوادار محيط زيست، آغاز شده بود، اكنون دارد اين دوره را مي گذراند.
جوانان ديگر آنچنان كه انتظار مي رود از فعاليت هاي زيست محيطي استقبال نمي كنند، فعاليت تشكل هاي زيست محيطي به كمترين حد ممكن رسيده است، و حتي مطبوعات هم سازمان ها و نهادهاي مسئول رابه حال خود واگذاشته اند و چندان كاري به كار آنها ندارند.
بي ترديد نقد تاريخ ظهور و نزول جنبش سبز در ايران، نيازمند مجالي فراخ تر است و اين وجيزه را فرصت آن نيست. اما بايسته است كه همگان بپذيريم اين جنبش اگر مي خواهد از نو برخيزد و پيش برود نيازمند انگاره ها و اهداف نو، والبته منابع جديد انرژي است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |