شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۰-Mar,8.2003
برق جام كالچو در چشمان يوونتوس
گلادياتورهاي رمي
حسن حيدري
گروه ورزشي: كالچو در هفته اي كه گذشت تماما تحت الشعاع پيروزي يوونتوس بود. زماني كه ميلاني ها در نقطه صفر تسيلم شدند تورين تا صبح جشن پيروزي برپا كرد. يوونتوس با غلبه بر اينتر نه تنها درصدر ايستاد بلكه براي قهرماني دوباره در كالچو نيز خيز برداشت. يوونتوس در پايان هفته  بيست وسوم با ۵۱ امتياز ۳ امتياز از اينتر پيش افتاد.
يووه اين هفته بيشه خود را به مقصد اودنيزه ترك مي كند. اين دو تيم از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۹ بار با يكديگر ديدار كرده اند كه حاصل آن ۵ پيروزي براي يوونتوس، يك پيروزي براي اودنيزه و ۳ بازي نيزبا تساوي خاتمه يافته است.
يوونتوس بازي  رفت خود را مقابل اودنيزه با پيروزي دو بر صفر به پايان رسانده است و فتح اين بازي براي آنها بسيار مهم است. آخرين باري كه راه راه پوشان توريني در خانه حريف به پيروزي رسيده اند به سال ۲۰۰۱ برمي گردد كه اين تيم دو بر صفر حريف خود را مغلوب كرد.
000185.jpg

«الساندرو دل پيرو» با ۷ گل زده تاكنون بهترين گلزن مقابل اودنيزه است. مارچلوليپي در گفت وگو با گازتادلا اسپورت گفت: تيم ما بعد از پيروزي مقابل اينتر باخت برابر منچستر را فراموش كرد. بازي با اودنيزه براي ما بسيار حائز اهميت است و ما سعي مي كنيم تا اين ميدان را با پيروزي ترك كنيم.
اودنيزه در اين بازي وينچنزو ايكوئينتا مهاجم مطرح خود را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار ندارد. اودنيزه اكنون با ۳۶ امتياز در پله ششم ايستاده است.
اينتر دوباره در مدار قرار مي گيرد
اينتر اگرچه مقابل يووه زانو زد اما هنوز از شانس قهرماني برخوردار است.
حريف اين هفته كوپر تيم ميانه جدولي بولوناست. اينتري ها كه داراي بهترين خط حمله با ۴۶ گل هستند بايد از لايه هاي دفاعي حريف عبور كنند.
بولونا براي اين بازي سيستم (۱-۱-۴-۴) را برگزيده است. جوزپه سينيوري، كروز و لوكاتلي برگ هاي برنده اين بازي در مقابل اينتر هستند. فوليو كروز اكنون با ۸ گل زده زهردارترين مهاجم بولونا به شمار مي رود.
با ورق زدن تاريخ بازي هاي اين دو تيم از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۹ بار با يكديگر ديدار كردند كه سهم اينتر ۶ پيروزي، سهم بولونا دو پيروزي و يك بازي نيز با تساوي به پايان رسيده است. آخرين پيروزي اينتر در خانه بولونا به سال ۲۰۰۱ برمي گردد كه اينتري ها با سه گل حريف را شكست دادند.
آ.ث.ميلان و دورنماي قهرماني
تيم آ.ث. ميلان براي چهارمين بار در اين فصل فوتبال ايتاليا به مصاف تيم كيه وو مي رود.
ميلان در سال ۲۰۰۳ دو بار در جام حذفي با اين تيم روبه رو شد كه در نهايت آ.ث.ميلان در بازي برگشت پنج بر دو حريف را در هم كوبيد تا به دور بعدي راه يابد. اين در حالي است كه كيه وو در بازي رفت كالچو در ورونا آ.ث. ميلان را سه بر دو شكست داده بود. در بازي برگشت كالچو شرايط بسيار متفاوت است. آ.ث. ميلان بي انگيزه آغاز فصل اكنون در بالاي جدول گام برمي دارد و كيه وو نيز با حفظ ريتم خود در زمره يكي از تيم هاي مدعي براي صعود به جام باشگاه هاي اروپاست. براي كيه وو كسب اين افتخار كمتر از قهرماني در كالچو نيست.
در اين بازي آ.ث. ميلان با اينزاگي و توماسون در خط حمله به مصاف حريف مي رود. ابراهيم با، روكو جونيور، اندري شوچنكو، آمبروزيني و كالادزه بازيكنان مصدوم آ.ث. ميلان هستند. كارلوآنجلوتي ضمن تأييد قدرت كيه وو گفت: هفته گذشته مردان خط دفاعي ما مرتكب اشتباهات فاحشي شدند كه همين امر باعث شد تا ما در خانه با آتالانتا به تساوي سه بر سه برسيم. البته غيبت اندري شوچنكو نيز عملكرد خط حمله ما را تحت الشعاع قرار داد و حضور او مي تواند اين منطقه را خطرناك تر كند. از مجموع ۵ بازي اين دو تيم از سال ۲۰۰۱ تاكنون يك پيروزي سهم هر تيم بوده و ۳ بازي ديگر با تساوي به پايان رسيده است. آ.ث. ميلان اكنون با ۴۷ امتياز در مكان سوم جدول قرار دارد.
000190.jpg

دوتيم پرآوازه شهر رم حساس ترين بازي هفته بيست وچهارم را برگزار مي كنند.
آ.ث. رم با وضعيتي بحراني در ايتاليا و لاتزيو همچنان بي قرار براي رسيدن به اوج در مقابل هم صف آرايي مي كنند. كاپلو براي اين بازي درست همان سيستم ۲-۴-۴ را انتخاب كرده كه لاتزيو با آن بازي مي كند.
در تركيب آ.ث. رم آنتونيولي درون دروازه قرار دارد. ساموئل، آلداير و كاندلا در خط دفاع، كافو، امرسون، داكورت و ليما در خط مياني و توتي به همراه مونتلا در خط حمله بازي مي كنند.
لشگر رم در اين بازي پانوچي، دلوكيو و بومبارديني ۳ سرباز فداكار خود را در اختيار ندارد. علاوه بر اين بازيكنان كاسانو نيز محروم است.
آ.ث. رم هفته گذشته بعد از مدتها به پيروزي رسيد و در خانه امپولي را سه بر يك مغلوب كرد.
از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۹ بار اين دو تيم با هم بازي كردند كه كفه ترازو به سود آ.ث. رم سنگين است و اين تيم ۶ بار در اين بازي ها به پيروزي رسيده. آخرين پيروزي لاتزيو مقابل رم به سال ۲۰۰۰ برمي گردد كه تيم لاتزيو به برتري دو بر يك رسيد كه اين تنها پيروزي تيم دوم شهر رم بود. ۲ بازي ديگر اين دو تيم با تساوي به پايان رسيده است. اما در آن سوي ميدان تيم مانچيني در غياب پروتزي، اينزاگي و استانكوويچ به مصاف حريف مي رود.
در اين ديدار مارك جياني درون دروازه قرار دارد. استام، نگرو، ميهيلوويچ و فاولي در خط دفاع بازي مي كنند. در خط مياني كه حساس ترين نقطه برخورد بازيكنان دو تيم است لاتزيو با چهار مهره ارزشمند به نام هاي سيمونه، ليوراني، فيوره و سزار به جنگ گلادياتوري با حريف مي رود. كورادي و لوپز آرژانتيني نيز در خط حمله تيم لاتزيو بازي مي كنند. لاتزيو در حال حاضر با ۴۱ امتياز در مكان چهارم جاي دارد. بدون شك پيش از آغاز نبرد اين دو تيم تيفوسي هاي دو تيم جنگ داخلي را در خيابان هاي شهر رم آغاز مي كنند.
پليس ايتاليا براي جلوگيري از اين آشوب ها هزاران پليس را مأمور كرده تا مانع از زدوخورد هواداران دو تيم شود. در ساير بازي هاي اين هفته آتالانتا با پارما، كوموبا برشيا، امپولي با پياچنزا، مودنا با پروجاو تورينو با رجيانا ديدار مي كنند.
در حال حاضر تيم هاي تورينو، كومو، پياچنزا و آتالانتا در انتهاي جدول روي خط قرمز گام برمي دارند.
جدول رده بندي كالچو
۱- يوونتوس ۵۱ امتياز
۲- اينترميلان ۴۸ امتياز
۳- آث ميلان ۴۷امتياز
۴- لاتزيو ۴۱ امتياز
۵- كيه وو ۴۰ امتياز
۶- اودنيزه ۳۶ امتياز
۷- پارما ۳۵ امتياز
۸- بولونا ۳۲ امتياز
۹- آث رم ۳۶ امتياز
۱۰- پروجا ۳۰ امتياز
گلزنان كالچو
۲۱ گل- كريستين ويري (اينتر ميلان)
۱۳ گل- فيليپو اينزاگي (آ.ث. ميلان)
۱۲ گل- الساندرو دل پيرو (يوونتوس) ادريانوموتو (پارما) فرانسيسكو توتي (آ.ث. رم)
۱۱ گل- كلوديولوپز (لاتزيو)
۹ گل- روبرتو باجو (برشيا) آنتونيودي ناتالي (امپولي)
برنامه فوتبال كالچو
امروز- شنبه ۱۷/۱۲/۸۱
بولونا - اينترميلان
رم - لاتزيو
فردا -يكشنبه ۱۸/۱۲/۸۱
آتالانتا - پارما
كومو - برنسيا
امپولي - پياچنزا
مودنا- پروجا
تورينو - رجيانا
اودنيزه - يوونتوس
آ.ث.ميلان - كيه وو

برنامه امروز بوندس ليگا
هرتابرلين- مونيخ ۱۸۶۰
اشتوتگارت- هامبورگ
شالكه- آرمينيابيلفلد
ولفسبورگ- انرژي كوتبوس
وردربرمن- بوخوم
بايرن مونيخ- بايرن لوركوزن
گلادباخ- دورتموند
يكشنبه ۱۸ اسفند ماه
كايزرسلاترن- نورمبرگ
هانوور- هانزا روستوك
جدول رده بندي بوندس ليگا
۱- بايرن مونيخ ۵۳ امتياز
۲- دورتموند ۴۳ امتياز
۳- اشتوتگارت ۴۲ امتياز
۴- شالكه ۳۷ امتياز
۵- هامبورگ ۳۶ امتياز
۶- وردربرمن ۳۴ امتياز
۷- هرتابرلين و مونيخ ۱۸۶۰ -۳۳ امتياز
۹- بوخوم ۳۰ امتياز
۱۰- رستوك و ولفسبورگ ۲۸ امتياز

توفان روسوبلو
000135.jpg
n سه شنبه، ۱۰ دسامبر سال ۲۰۰۲ رأس ساعت ۴ بعدازظهر براي اسپانيا و شهر بارسلونا بليت تهيه كرده بودم و دقيقا زماني كه به فرودگاه «كت ويك» رسيدم ساعت دو بود. تعداد زيادي از هواداران «نيوكاسل» با پيراهن ها، پرچم ها و عده اي افراطي تر با خالكوبي اسم «آلن شيرر» بر روي پوستشان به مانند من خبرنگار آماده بودند تا پس از طي نمودن يك سفر نسبتا طولاني به تماشاي ديدار «نيوكاسل» و «بارسلونا» در نيوكمپ بروند، تا آنجايي كه من به ياد دارم تعداد اين تماشاگران انگليسي ۴۲۰۰ نفر بود و در مقابل يك «هيولاي» ۱۰۰۰۰۰ نفري به نام «نيوكمپ» به هيچ وجه به چشم نمي آمد. همه چيز به خوبي پيش مي رفت تا اينكه باران شديدي ۳ ساعت قبل از بازي باريدن گرفت و بدون حاشيه  بايد بگويم كه ديدار به تعويق افتاد و سپس به طور كامل ساعت و روز بازي به زمان ديگري موكول شد. اما «كالين ميشل» مي گويد:در آن زمان «بارسلونا» را يك تيم بزرگ و يك باشگاه رويايي ديدم و به ياد «منچستر يونايتد» و «رئال مادريد» افتادم، هواداران «كاتالوني» را نيز بسيار متعصب ديدم حتي بيشتر از «تيفوسي»هاي ايتاليا. وضعيت آن زمان بارسلونا به هيچ وجه جالب و قابل قبول نبود و من حس مي كردم كه چنانچه «ونگال» بخواهد به اين روند نزولي ادامه دهد مطمئنا مهمان يكي، دو روز خواهد بود، اگر چه كه در آن برهه زماني به عقيده من براي يك بارسلوناي بحران زده حتي «نيوكاسل» نمي توانست خطري جدي باشد و اين مسأله را در آن روز بازي «سربابي رابسون» نيز متوجه شده بود. اما تا بازي «بارسا» با «سوپا» صبر كردم اين تيم بارسلونا را ۳ بر صفر در «نيوكمپ» خرد كرد و زماني كه پس از پايان بازي نگاهم به سمت جايگاه «خوان گاسپارت» رئيس آن زمان بارسلونا رفت تنها خيل عظيم هواداران كاتالوني بود كه دور اتاقك شيشه اي مديران بارسلونا جمع شده بودند و از گاسپارت با دستمال هاي سفيد مي خواستند كه مؤدبانه استعفايش را بنويسد و به تيم ديگري برود و گويا همه مشكلات و هيجانات تا رسيدن به كريسمس به همين جا ختم مي شد و چهره «گاسپارت» تنها يك مضمون را مي رساند و آن اين بود: كه بدون فيگوو «ريوالدو» ديگر كاري از من ساخته نيست.
اما او در مصاحبه مطبوعاتي رو به خبرنگاران كرد و گفت: من عضوي از هيأت مديره «بارسلونا» هستم و دوست دارم به شخصه جلوي اين سير نزولي را بگيريم، پس خودم را مسئول مي دانم. اما پس از اين صحبت «گاسپارت» گزارشگر شبكه «كانال پلاس»، «جوزپ پدرول» از او پرسيد كه آيا در اين راه از مربي تان نيز حمايت مي كنيد؟ و او جواب داد: «ونگال» يكي از اركان اصلي موفقيت هاي ما در جام  قهرمانان بوده است و او در هر شرايطي تحت حمايت من قرار دارد. اما ديري نپاييد كه او نيز رفتني شد، زيرا فشار مطبوعات و ۱۵۰ هزار نفر از هواداران ديگر غيرقابل تحمل بود و فرداي آن روز تمام روزنامه ها با تيتري بزرگ نوشتند: انفجار در بارسا!!!
همه چيز با چند روز سكوت و آرامش سپري شد و ديگر در كريسمس صحبتي در مورد فوتبال و «بارسا» نبود اما مردي به نام «گاسپارت» مشغول امضا جمع كردن و جلب حمايت هيأت مديره بارسلونا و نايب رئيس يعني «خوان كاستلسي» بود. ولي ۳ روز بعد از كريسمس باز جنجال آغاز شد، «بارسلونا» ۴ بر صفر از «مايوركا» شكست خورد و در بازي بعد ۳ بر صفر مغلوب «ركرتيوو اوئلوا» شد. نگاهي به جدول نيز به  طور كامل بحراني بودن اوضاع را نمايان مي كرد و اين تيم تنها در نيم فصل اول ۳۹ گل به ثمر رسانده بود.
«رايووايكانو» نيز يك بر صفر «اوساسونا» را شكست داد و آن شب هواداران «رايو» با برپايي جشن «رپس» (سلطان شب) تا صبح به پايكوبي پرداختند. «خوان گاسپارت» دقيقا ۲ سال پيش و زماني كه به بارسلونا آمد به هواداران قول داده كه «لوئيز فيگو» را از رفتن به «رئال» منصرف كند، اما او نه تنها كاپيتان «فيگو» را نگاه نداشت بلكه پس از او، «امانوئل پتي»، «سرگئي بارخوان»، «گوارديولا» و سرانجام «ريوالدو» نامهربانانه از بارسلونا جدا شدند و به جاي آنها تعدادي جوان كم تجربه و بي اسم ورسم به اين تيم آمدند.
اما به نظر مي رسيد «بارسا» علاوه بر كمبود بازيكن با مشكل مربي نيز روبه رو بود، پس از اخراج «ونگال» مسئولان اين تيم باز هم به سراغ «كارلوس ركساچ» مربي جوانان بارسا رفتند، اما او ادامه همكاريش با تيم اصلي بارسلونا را منوط به امضاء قرارداد يك ساله مي دانست و نه تنها تا پايان فصل.
سپس صحبت از «كارلوس بيانچي» مربي اسبق «بوكاجونيورز» شد، مردي كه گاسپارت به او علاقه فراواني دارد، اما «بيانچي» نيز مجددا به «بوكا» بازگشت و سرانجام «رادوميرآنتيچ» مربي اي كه سابقه هدايت «بارسا» در سالهاي دور را نيز داشت بر اين مسند تكيه زد.
با حضور «آنتيچ» گويي «بارسلونا» روحي تازه گرفت، اين تيم پس از مدتها ناكامي «رئال بتيس» را با نتيجه ۴ بر صفر در خانه شكست داد و در جام قهرمانان نيز شاگردان «هكتور كوپر» را با نتيجه ۳ بر صفر نقره داغ كرد و همچنان در جام قهرمانان اروپا بي رقيب باقي ماند. به هر صورت به عقيده كارشناسان و روزنامه «ماركا» چاپ اسپانيا بارسلونا نيازمند ستارگان جديد است، اين تيم هميشه خاستگاه و جايگاه ستارگان بزرگ دنياي فوتبال بوده است، نه جوانان، بي نام اما پرتلاش. مسئولان «بارسا» به نظر مي آيد اين فصل را تنها در تلاشي براي رسيدن به رتبه چهارم جدول براي راهيابي به مسابقات فصل آينده جام قهرمانان اروپا و حضور در جمع چهار تيم برتر اروپا هستند و آنگونه كه از اخبار و شواهد برمي آيد تا پايان اين فصل هيچ مهره جديدي به اين تيم اضافه نخواهد شد اما فصل آينده خيلي ها رفتني خواهند بود و به نظر اولين فرد «بونائو» دروازه بان آرژانتيني اين تيم است، زيرا او در طول اين فصل با وجود فراز و نشيب هاي فراواني كه داشته است يكي از اركان اصلي شكست هاي اخير بارسلونا با اشتباهات بچه گانه اش بوده است.
«ميشل رايزيگر» و«خوان رومان ريكلمه» نيز علي رغم قرار نگرفتن در تركيب ثابت «بارسا» نغمه جدايي سرداده اند و «روچنباك» نيز با وجود تمام شايستگي هايش در تركيب اين تيم جا نيفتاده است، «مارك اوورماس» نيز دچار افت شديدي شده است خلاصه همه چيز خبر از يك خانه تكاني بزرگ در بارسلونا را مي دهد، كاري كه فصل پيش «ميلان» انجام داد و امسال تا رسيدن به آن تيم رويايي دهه ۹۰ فاصله اي ندارد، اما در بارسا پيوستن، «خوان پابلو سورين» و شايد «جيمي فلويدهاسل بنك» در سال آينده به اين تيم حتمي به نظر برسد.
به هر صورت «بارسلونا» جاني تازه گرفته است، رئيس «گاسپارت» خداحافظي كرد و شايد اين اخبار حاكي روزهاي خوشي براي «روسو بلوهاي» ايالت «كاتالون» باشد، روزهايي توفاني و البته بدون حاشيه!!!
مسئولان بارسلونا پس از امضاي قرارداد يك ساله با «آنتيچ» هنوز براين تصميم خود پافشاري مي كنند تا براي فصل آينده از بين كارلوس بيانچي، خوزه سزار منوتي، آرسن ونگر و اسون گوران اريكسون يك نفر را براي احراز اين پست پرخطر به استخدام خود دربياورند، از طرفي با رفتن «ونگال» از «بارسا» مطبوعات براين عقيده هستند كه جايگاه بازيكنان هلندي اين تيم نظير، «دي بوئر»، «فيليپ كوكو» و شايد «پاتريك كلايورت» به خطر بيفتد. آيا اين اتفاق خواهد افتاد. در اين منطقه هر حادثه اي امكانش هست.
ترجمه: مسيح فرزانه

فوتبال خارجي
فوتبال داخلي
واليبال
وزنه برداري
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  وزنه برداري  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |