شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۰-Mar,8.2003
جايگاه مربيان در وزنه برداري ايران
قهرمانان جهان چگونه ساخته شدند؟
000175.jpg
در كنار تمامي موفقيت هايي كه رشته هاي مختلف ورزشي صاحب آن مي شوند هميشه دردسرها و دغدغه هايي هم وجوددارند كه مشكل سازند و حتي در بسياري اوقات بسيار تعيين كننده و داراي اهميت فراوان.
ورزش وزنه برداري در ايران هم اينك همراه با همه موفقيت هايي كه صاحب آن شده است، دچار مشكلات و معضلاتي است كه بايد براي آنها راه چاره اي پيدا شود.
از جمله مهم ترين مسائل امروز اين ورزش انتخاب يك مربي توانا است كه بتواند در حد و اندازه اي هم توان با سرمايه هاي كنوني اين رشته در كشور باشد.
علي مرادي رئيس فدراسيون وزنه برداري ايران كه حالا با سمت دبير كلي كنفدراسيون وزنه برداري آسيا مسئوليت كارهاي بيشتري را به گردن گرفته است رسما خبر كنار گذاشتن نيكولوف بلغاري سرمربي كنوني تيم ملي را اعلام كرده و مي گويد: در مجموع بررسي هاي انجام شده به اين نتيجه رسيده ايم كه همكاري با نيكولوف در ايران نتيجه اي بيش از آنچه عايد وزنه برداري شده است ندارد و بايد جانشين وي را سريعا انتخاب كنيم.
ناگفته پيداست كه مرادي ديگر نمي تواند ديدگاهي چون گذشته در مورد اين مسئله داشته باشد و مي بايست در مجموعه كنش ها و واكنش ها،شخصي را هر چه زودتر به عنوان سرمربي تيم ملي وزنه برداري ايران معرفي نمايد كه استحقاق قرار گرفتن در چنين جايگاهي را داشته باشد. البته هنوز هم بسياري در ايران از خدمات ايوانف بلغاري به وزنه برداري ايران ياد مي كنند و مي پندارند كه چنين مربياني بايد در كنار مردان وزنه بردار ما وجود داشته باشند كه اين خود مشكل فراواني را در زمينه انتخاب بوجود آورده است. حال با چنين احساسي به نظر مي رسد كه انتخاب يك مربي بزرگ براي وزنه برداري ايران مشكل قابل ملاحظه اي باشد كه نمي توان به راحتي چنين كاري را انجام داد و يا به سادگي از كنار آن گذشت.
با توجه به سفر علي مرادي به بلغارستان و اردوي ملي پوشان ما در اين كشور چنين به نظر مي رسد كه تكيه گاه و تمركز متوليان وزنه برداري ايران هنوز هم به مربيان بلغاري است و شايد باز هم مربي نامدار و بزرگ ديگري از اين كشور سكاندار هدايت و رهبري وزنه برداران ايراني شود. در اين ميان هنوز هم هستند كساني كه مربيان وطني را مورد تأييد قرار داده و در راه استفاده از اين گروه پافشاري مي كنند. از منظري ديگر نكته باقيمانده اين است كه مفهوم ساخته و پرداخته شدن قهرمانان بزرگ وزنه برداري در ايران براي بسياري از مشتاقان اين رشته داراي ابهام است و هر كس به زعم خود شرايطي خاص را مطرح مي سازد. اما به باور حقيقي اين فرضيه نزديك تر است كه امر آموزش در اين رشته ورزشي در ايران به دلايل مختلفي شرايطي انحصاري دارد و چنين به نظر مي رسد كه انتخاب قطعي هر كدام از طرفين حال مربي ايراني يا خارجي به تنهايي جوابگو نيست و محصولي مشترك از تجربيات اين دو دسته مي تواند از هر فرمول ديگري سودمندتر باشد. به دليل آنكه در آستانه انتخاب مربي تازه اي براي هدايت تيم ملي وزنه برداري ايران قرار گرفته ايم، اطلاع از ديدگاه هاي موجود در ميان اهالي اين رشته مي تواند قابل توجه و خواندني باشد.
محمدرضا منصوريان
قهرمان المپيك سيدني
سطح علمي مربيان ايراني
كمتر از خارجي ها نيست
حسين توكلي مي گويد: سطح كار «نيكولوف» از «ايوانف» پايين تر بود ولي نوآوريهايي به خصوص در زمينه روانشناسي داشت و كارهاي جديدي را انجام داد.
قهرمان وزنه برداري المپيك سيدني افزود: ما مي توانستيم بهتر از نيكولوف را هم در اختيار داشته باشيم و اين ديگر بسته به نظر فدراسيون است كه چه مربي را براي تيم ملي بياورد.
وي ادامه داد: «نيكولوف» از اين نظر كه دانش علمي اش را با روانشناسي آميخته بود وزنه برداران با او ارتباط خوبي داشتند و با راحتي خاصي تمرين مي كردند ولي در كل نمي شود او را در زمره مربيان خيلي خوب محسوب كرد.
قهرمان وزنه برداري جهان با ذكر اين مطلب كه مربيان جواني در اردوهاي مختلف در كنار مربيان خارجي بوده اند اضافه كرد: مربيان داخلي چون در مسابقات بزرگ كمتر حضور داشته اند از نظر تجربي ممكن است باكمبود مواجه شوند ولي چون در كنار مربياني مانند ايوانف و نيكولوف بوده اند و از دانش آنها استفاده كرده اند از نظر علمي در سطح قابل قبولي قرار دارند و كمتر از خارجي ها نيستند، اگر همان امكاناتي كه در اختيار مربيان خارجي قرار مي گيرد در اختيار مربيان ايراني هم باشد با توجه به اين كه آنها با احساسات ايراني ها به خوبي آشنا هستند مي توانند تيم ملي وزنه برداري را به خوبي اداره كنند.
وي افزود: صرف نظر از ايراني بودن و يا خارجي بودن مربي، من معتقدم كه مربي اي بايد هدايت تيم ملي را بر عهده بگيرد كه سطح كاريش از سطح ملي پوشان وزنه برداري كه همگي در دنيا مطرح هستند، بالاتر باشد تا بتواند در ميادين معتبر آنها را به خوبي هدايت و راهبري كند.
توكلي در پايان وضعيت آمادگي فعلي خود را متوسط ارزيابي كرد و ادامه داد: چون از ناحيه مچ دست آسيب ديده بودم نتوانستم به اوج آمادگي برسم و فقط در حد مسابقات ليگ خودم را آماده
نگه داشته بودم و در نظر دارم با توجه به تجربيات قبلي ام از مسابقات جهاني با يك برنامه ريزي حساب شده به خوبي مهياي مسابقات جهاني شوم تا بهتر از سال قبل يك نتيجه عالي بگيرم.
قهرمان سوم جهان
مربيان خارجي بهتر از
مربيان داخلي جوابگو هستند
محمد حسين برخواه مي گويد: با توجه به آن كه من با آقاي «نيكولوف» كار نكرده ام لذا نمي توانم در مورد همكاري مجدد وي با تيم ملي نظر خاصي بدهم.
دارنده ۳ مدال برنز وزنه برداري جهان همچنين در مورد توانايي مربيان ايراني براي تصدي سرمربيگري تيم ملي وزنه برداري افزود: به نظر من اگر مربيان حرفه اي و با دانشي مثل «ايوانف» در رأس تيم ملي قرار بگيرند بسيار بهتر از مربيان داخلي مي توانند جوابگو باشند.
وي در مورد وضعيت آمادگي كنوني خود اظهار داشت: در حال حاضر به تمرينات سبك ادامه مي دهم و ان شاءالله پس از عيد نوروز و با شروع اردوي آمادگي تيم ملي، تمرينات اصلي خود را تا آبان ماه براي مسابقات جهاني ادامه خواهم داد.
برخواه در پايان در مورد آينده وزنه برداري و پشتوانه هاي آن اظهار داشت: من از نزديك تمرينات تيم ملي جوانان را ديده ام كه در ميان آنها وزنه برداران بسيار خوب و مستعدي يافت مي شود كه مي توانند آينده وزنه برداري ايران را تضمين كنند و جانشين قهرمانان نامدار فعلي شوند.

وزنه برداري
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
واليبال
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  وزنه برداري  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |