شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۰-Mar,8.2003

واليبال ساحلي بين المللي دهه فجر
تمامي سكوهاي برتر به نمايندگان ايران رسيد
000165.jpg
علي شاكري
جزيره كيش طي روزهاي ۷ تا ۹ اسفند ماه سال جاري ميزبان دومين دوره رقابت هاي بين المللي ساحلي دهه فجر بود. اين جزيره با داشتن چند زمين ساحلي استاندارد كه مجهز به سكوي سرپوشيده براي تماشاگران است هم اكنون بار بيشترين مسابقات داخلي و بين المللي اين رشته را بر دوش مي كشد. وجود تشكيلات ورزشي سازمان يافته و اسپانسرهاي قوي باعث شده است تا برپايي مسابقاتي چون واليبال ساحلي به راحتي در اين جزيره ميسر شود. كيش حالا نه تنها براي و اليباليستهاي ساحلي ايران، بلكه براي بسياري از ساحلي بازان قاره آسيا نيز نامي  آشناست. طي دو دوره اخير ژاپني ها، قزاق ها، قطري ها و هندي ها يك پاي ثابت اين بازيها بوده اند. در صورت برنامه ريزي قوي تر و مهيا بودن امكانات با ديپلماسي فعال مي توان پاي بهترين كشورها و واليبالبازان ساحلي قاره را هم به اين مسابقات باز كرد. با توجه به گنجانيده شدن اين پيكارها در تقويم كنفدراسيون واليبال آسيا انتظار مي رود كه در سالهاي آتي بتوان اين بازيها را بدل به يك تورنمنت بااعتبار ساخت، بازيهايي كه تيم هاي مطرحي چون تايلند، چين، تايوان با يك اشاره در آن حاضر شوند.
ارتقاي كيفي تيم هاي داخلي
با گذشت تنها يك سال از اولين دوره اين مسابقات شاهد رشد كمي و كيفي اين رشته در نزد تيم هاي داخلي بوديم. نكته مثبت ديگر در نزد تيم هاي ايراني جابجايي بازيكنان با هم بود و بازيكنان شاخص اين رشته ترجيح دادند تا در كنار نفراتي تازه بخت خود را بيازمايند. در دوره دوم بازيكنان ايراني نشان دادند كه از نظر مهارتهاي فني به نسبت گذشته به پيشرفت بيشتري نايل آمدند و در صورت ارتباط نزديك تر با تيم هاي خارجي در تورنمنت هاي بين  المللي قادر خواهند بود كه در اين ورزش هم همانند واليبال سالني كشورمان را صاحب مدال و مقام سازند.
۱۹ تيم در دوره دوم
زنگ آغاز دومين دوره رقابت هاي بين المللي واليبال ساحلي دهه فجر با شركت ۱۹ تيم (۱۳ تيم داخلي و ۶ تيم خارجي) عصر روز چهارشنبه هفتم اسفند ماه به صدا درآمد.
تيم هاي حاضر در نيمه نهايي
در پي دو روز رقابت فشرده و در هوايي باراني چهار تيم الين كيش (شاهرخ نظرپور و آرش رامسري)، صبا باطري (محمد كاظمي و رضا بنيادي)، سامسونگ (بهبودي و تابش نژاد) و قزاقستان ۲ به نيمه نهايي رسيدند. با انجام بازيهاي اين مرحله دو تيم ايراني صبا باطري و سامسونگ به فينال رسيدند و الين كيش هم حريف قزاقستان در بازي رده بندي شد.
تيم سوم سال پيش قهرمان جام دوم
در فينال تيم تابش نژاد و بهبودي كه سال پيش با پيراهن پيكان سوم شده بودند، اين بار با سامسونگ در سكوي نخست ايستادند. اين تيم در بازي پاياني در دو گيم و در شرايطي كه باد همه چيز را تحت الشعاع خود داشت صبا باطري را مغلوب كرد. عنوان سوم هم نصيب الين كيش شد كه در يك بازي ديدني دو بر يك قزاقستان را شكست داد. فومن شيمي و قند شيروان مشتركا در جاي پنجم ايستادند و عنوان مشترك هفتمي به دو تيم نارنجستان و ايران رادياتور رسيد.
برترين هاي واليبال ساحلي
در ميان برترين هاي واليبال ساحلي بين  المللي دهه فجر بدون شك تيم بهبودي و تالش نژاد به دليل بكارگيري فاكتورهاي اين ورزش چون سرويس، دفاع و حمله عالي كار كردند. اين دو در هر بازي با شناخت كافي از حريفان با اتخاذ تاكتيك مناسب كمتر به مشكل برخوردند. غير از اين دو بايد از رحمان رئوفي، شاهرخ نظرپور، و تيم بنيادي و محمد كاظمي هم به نيكي ياد كرد.
واليبال ساحلي ايران با دراختيارداشتن بازيكناني خوب در صورت حمايت بيشتر مي تواند در بازيهاي آسيايي دوحه يكي از تيم هاي مدال آور باشد.
مردان پشت صحنه
براي برگزاري يك تورنمنت در حد استانداردهاي بين المللي بدون شك چندين گروه با حمايت مالي و فني نقش اساسي دارند. در مسابقات اخير نيز علاقه مندي دكتر قاسمي مديرعامل جزيره كيش موجب شد تا تشكيلات ورزشي اين جزيره كه زير نظر بهرام افشارزاده،فعاليت مي كند با همكاري علي نجفيان دبير هيات واليبال با سازماندهي مناسب در خدمت مسئولان برگزاري بازيها باشند. مثل هميشه مسئوليت فني و سرپرستي اين بازيها بر عهده كاظم نفر مسئول كميته داوران فدراسيون واليبال بود كه با كمك محمود حداد، كدخدازاده و منصوري بخوبي موفق به اداره اين تورنمنت شده بودند.

واليبال
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
وزنه برداري
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  وزنه برداري  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |