يكشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۱ - Mar.9,2003
فقد الأحبة غربة.
از دست شدن دوستان، غربت است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه بود ساقي و اين باده از كجا آورد
چه مستي است ندانم كه رو به ما آورد
كه مرغ نغمه سرا ساز خوش نوا آورد
تو نيز باده به چنگ آر و راه صحرا گير
فيلمهاي برگزيده نيروهاي مسلح در بخش جنبي جشنواره فجر
هيأت داوران معاونت فرهنگي - هنري ستاد كل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه اي برگزيدگان خود در بخش جنبي جشنواره فيلم فجر را معرفي كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: ضمن اظهار تاسف از نبودن فيلمي راجع به صحنه هاي حماسي دفاع مقدس براي
اولين بار در جشنواره فيلم فجر امسال، اميدوار است كه در سالهاي آتي شاهد روايات صادقانه از حكايت پرماجراي ايثارگري هاي نيروهاي مسلح باشيم و فيلمسازان توانمند ما به قدر وسع خود از آن گنجينه فياض استخراج نمايند كه در جهان پرطمطراق و نيرنگ، سخت به اتحاد و يكپارچگي و روحيه معنوي نيازمنديم و بر اين نكته پامي فشاريم كه هيچ رونق و توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بدون امنيت پايدار و نيروهاي مسلح مقتدر و آماده دفاع حاصل نمي گردد .
هيأت داوري نيروهاي مسلح براين اساس لوح ويژه تقدير خود را به همراه ۵ سكه نيم بهار آزادي به بازي هنرمندانه پرويز پرستويي بعنوان يك جانباز مدافع ارزشها و درستكاري در فيلم سينمايي ديوانه اي از قفس پريد و همچنين لوح تقدير و ۵ سكه نيم بهار آزادي را به حسين ياري در فيلم سينمايي نغمه بخاطر ايفاي بازي هنرمندانه در نقش يك جانباز متعهد اهدا كرد.
در بخش فيلمنامه نيز لوح ويژه تقدير و ۵ سكه بهار آزادي به ابوالقاسم طالبي به خاطر فيلمنامه نغمه اهدا شد.
همچنين دفتر امور زنان معاونت فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح به منظور تقدير از نگاه بالنده به مقوله خانواده و به تصوير درآوردن جلوه هاي فداكاري زنان ايثارگر در بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر لوح تقدير خود را به همراه ۵ سكه بهار آزادي به سازنده فيلم نغمه تقديم كرد و به حميرا رياضي به خاطر بازي در فيلم نغمه لوح تقدير و ۵ سكه نيم بهار آزادي اهدا شد.
لوح تقدير ستاد كل نيروهاي مسلح نيز به نويسنده و كارگردان فيلم سالهاي خمين تعلق گرفت.
جشنواره فيلم سبز در لارستان
در اين جشنواره ۴۶ فيلم كوتاه و بلند از ميان ۴۰۰ فيلم دريافت شده از سراسر كشور و همچنين كشورهاي مختلف جهان انتخاب شده و براي بيش از ۳۰۰۰ نفر تماشاچي در پنج سالن اين شهرستان به نمايش درآمد.
اين جشنواره به همت آموزش و پرورش، شهرداري و تشكل دوستداران محيط زيست فارس شعبه لارستان به منظور افزايش آگاهي هاي مردم درخصوص حفاظت محيط زيست از ۳ تا ۸ اسفند همزمان با تهران و شيراز در لارستان برگزار شد و به دليل استقبال گسترده مردم با پنج روز تمديد به كار خود پايان داد.

فراخوان مقاله براي همايش كمال  الدين بهزاد
فرهنگستان هنر از پژوهشگران هنر دعوت كرد مقالات خود را براي «همايش بين المللي استاد كمال الدين بهزاد» كه آذرماه سال آينده در تهران و تبريز برگزار خواهد شد، ارسال كنند.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران، اين همايش توسط فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر اسلامي تبريز و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، استانداري آذربايجان شرقي، سازمان ميراث فرهنگي و بنياد ايران شناسي برگزار مي شود.
برگزاركنندگان درنظر دارند براي اين همايش مقالات هنرمندان و پژوهشگران ايراني و خارجي را درباره تأثير آثار كمال الدين بهزاد بر مكاتب نگارگري ايران، انسانگرايي در آثار بهزاد، زيباشناسي آثار او، جايگاه اين هنرمند در دوران شاه اسماعيل صفوي و مكتب تبريز، تأثير آثار بهزاد بر نقاشان همدوره و بعد از خود و... جمع آوري و ارائه كنند.
كمال  الدين بهزاد، بزرگترين و مشهورترين نقاش مينياتورساز ايراني در قرن دهم هجري است.
به نويسندگان مقالات برگزيده اين همايش، علاوه بر ديپلم افتخار و تنديس همايش، براي شركت كنندگان ايراني فرصت مطالعاتي به خارج از كشور براي يك هفته و براي شركت كنندگان خارجي امكان سفر به ايران اهداء مي شود.
پژوهشگران علاقه مند مي توانند براي دريافت اطلاعات بيشتر با تلفن هاي ۶۹۵۱۶۵۰ تا ۶۹۵۱۶۶۵ تماس بگيرند.

زنان فيلمساز و نقاش ايراني در اروپا
جشنواره فيلم «زنان  ايران» از روز ۲۴ اسفندماه  در شهر«اوري» فرانسه برگزار مي شود.
به  گزارش مركز سينماي  مستند و تجربي ، در اين  جشنواره  ۱۸ فيلم  كوتاه  و مستند به  همراه  ۷ فيلم  سينمايي  از هنرمندان  ايراني  نمايش  داده  مي شود.
«زينت» ،« يك  روز بخصوص » و «مكرمه » از ابراهيم  مختاري ، «ميان  سايه  و نور» و «گيزلا» از خسرو سينايي ، «شناسايي  يك  زن» از مسعود بخشي ، «كانديدا» از محمد شيرواني ، «خانه  مادري ام  مرداب» و «روبه  جايي  دور» از مهرداد اسكويي ، «ميلكان » از مينو كياني ، «اولين  هنرپيشه» از مجيد فدايي  و «خواهران  آفتاب» از مهدي  نادي  از آثار نمايشي  حوزه  فيلم  مستند و كوتاه  هستند.
فيلمهاي  سينمايي  «روسري  آبي» ساخته  رخشان  بني اعتماد، «عروس  آتش» ساخته  خسرو سينايي  و «بچه هاي  آسمان » ساخته  مجيد مجيدي  نيز از آثاري  هستند كه در بخش  سينماي  بلند به  نمايش  درمي آيد.
زنان نقاش ايراني در ايتاليا
نمايشگاه  نقاشي  گروهي  از زنان  هنرمند ايراني ، ديروز همزمان  با روزجهاني  زن  در شهر ناپل  ايتاليا گشايش  يافت .
به  گزارش  ايرنا، در اين  نمايشگاه  ، ۳۰ تابلو نقاشي  با سبك هاي  معاصردر معرض  ديد همگان  قرار گرفته  است .
همچنين  به مناسبت  معرفي  اين  نمايشگاه ، شب  گذشته  سميناري  با موضوع  بررسي  «جايگاه  زن  در جامعه  كنوني  ايران » با حضور جمعي  از استادان  دانشگاه  ناپل  برگزار شد.

با توافق تازه سينماداران و صاحبان استوديوهاي فيلمسازي در آمريكا
سينماي ديجيتال مي آيد
سيستم نمايش ديجيتال، هزينه تكثير و توزيع فيلم و نمايش آگهي در سينماها را كاهش مي دهد و امكان پخش مستقيم كنسرت  هاي موسيقي را در سراسر جهان فراهم مي كند
004510.jpg
طرح تازه اي براي تجهيز سالن هاي سينما در ايالات متحده به پروژكتورهاي ديجيتال در دست بررسي است كه مي تواند جهشي بزرگ در توسعه سينماي ديجيتال ايجاد كند.
به گزارش بي بي سي، تكنولوژي جديد سينماي ديجيتال كه قادر است هزينه هاي تكثير و توزيع فيلم هاي سينمايي را به ميزان قابل توجهي كاهش دهد، تاكنون به اين دليل كه سينماداران از خريد وسايل گرانقيمت نمايش ديجيتال خودداري كرده اند، توسعه چنداني نيافته است.
جان فريتينان، رئيس اتحاديه ملي سينماداران آمريكا درباره طرح جديد گفت: صاحبان سينما به زودي به توافقي با استوديوهاي فيلمسازي دست خواهند يافت كه طبق آن هزينه خريد وسايل نمايش ديجيتالي ميان دو طرف سرشكن خواهد شد.
در حال حاضر تنها ۱۶۱ سينما از يكصدوسي هزار سينماي موجود در سراسر جهان به پروژكتورهاي ديجيتال مجهز است و ايالات متحده آمريكا با ۳۵ هزار سالن سينما، نيمي از پروژكتورهاي ديجيتال فعال را در خود جاي داده است.
سيستم نمايش ديجيتال، علاوه بر كيفيت بهتر نمايش، اين امكان را ايجاد مي كند كه كنسرت هاي موسيقي مستقيما در سينماها نمايش داده شود و هزينه تبليغات در سينماها را هم كاهش مي دهد. به گفته آقاي فريتينان، پس از سال ها شك و ترديد درباره تأمين هزينه هاي توسعه تكنولوژي و ا يجاد استانداردي يگانه براي سينماي ديجيتال، به نظر مي رسد با توافق بر سر طرح جديد، مشكل در حال حل شدن است و انتظار مي رود نتايج آن در سال ۲۰۰۴ آشكار شود.
تجهيز هر سالن سينما به پروژكتور ديجيتال بين صد تا صدو پنجاه هزار دلار هزينه دارد. تاكنون اين ترديد وجود داشت كه آيا سينماها ناچار خواهند بود براي تصوير، سيستمي ناهماهنگ با سيستم صداي ديجيتالشان كه سال هاست توسعه يافته، خريداري و نصب كنند يا خير. اما در حال حاضر سينماداران، صاحبان استوديوها و سازندگان تجهيزات بر روي سيستمي استاندارد و هماهنگ كار مي كنند. ثابت شده است كه با استفاده از نوعي ميكروچيپ جديد، كيفيت تصاوير در سينماي ديجيتال از فيلم هاي ۳۵ ميليمتري بهتر است.
همچنين نمايش آزمايشي كنسرت هاي موسيقي راك به طور مستقيم در سينماهاي مجهز به پروژكتورهاي سينمايي، نشان داده است كه اين كار مشتريان زيادي را جذب خواهد كرد.
چنانچه سينماها به پروژكتورهاي ديجيتال مجهز شوند، آگهي دهندگان نيز قادر خواهند شد با هزينه اي كمتر، به جاي نمايش اسلايد هاي تبليغاتي كه در حال حاضر در سينما هاي آمريكا متداول است، فيلم هاي كوتاه تبليغاتي نمايش دهند.

تجهيزات فني سينماهاي ايران ساماندهي مي شود
مديركل  توليد وپشتيباني  معاونت  سينمايي  ارشاد گفت : تجهيزات  فني  بخش غيردولتي  سينما، ساماندهي  مي شود.
«سعيد اسماعيلي » در نشست  توجيهي  چگونگي  استفاده  از تسهيلات  بانكي  طرحهاي  اشتغالزا در حوزه  سينما،افزود: اين  طرح  در راستاي  برنامه  سوم  توسعه  كشور و كاهش  تصدي  گري  دولت ، به  منظور رفع  تنگناهاي  مالي  و اخذ تسهيلات  لازم  براي بخش  غيردولتي  سينما اجرا مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  معاونت  سينمايي ، وي  خاطرنشان  كرد: با توجه  ويژه  مسئولان  دولت  به  ايجاد اشتغال ، توسط معاونت  سينمايي  اعتباري براي  ارائه  تسهيلات  درقالب  «وجوه  اداره  شده » به  بخش  غيردولتي  سينما اختصاص  مي يابد.
«هاديان » كارشناس  مديريت  طرح  و برنامه ريزي  وزارت  ارشاد نيز در اين باره  گفت : تبصره  ۳ به اين  جهت  كه  وزارتخانه  را با يك  قشر عظيم  بدهكار مواجه  كرد، موفق  نبود و مقرر شد «تبصره  ۳»
حذف  و «وجوه اداره  شده » جايگزين  آن  شود.
به  گفته  وي ، سقف  اعتبار تأمين  شده  براي  اجراي  اين  طرحها مبلغ  ۲۰۰ ميليارد ريال  است  كه  در چندين  مرحله  با توجه  به  پيشرفت  طرح  با بخشودگي  ۵۰ درصد براي  شهرستانها و ۳۰ درصد براي  مركز پرداخت  مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
به نوشته مولف كتاب «شش هزار سال تاريخ »، در نيمه مارس ( دوهفته مانده به آغاز بهار ) در سال ۱۷۲۵ پيش از ميلاد، گشتاسب شاه كياني به آيين زرتشت گرويد.
در آن زمان هنوز ايران به صورت يك دولت واحد در نيامده بود و قلمرو گشتاسب عبارت بود از: سيستان، آريا، مناطقي كه امروز كرمان، فارس، يزد و اصفهان را تشكيل
مي دهند.پايتخت او زابل بود كه رستم و يعقوب ليث هم از همين خطه برخاسته اند.طبق اين نوشته ، مذاكرات پيامرسانان زرتشت با گشتاسب نزديك به دو سال طول كشيده بود.
* در اين روز دراسفند ماه ۱۲۸۵ مردم اصفهان كه از دير زمان بر ضد ظل السلطان، والي اين خطه بپا خاسته بودند در تلگرافخانه شهر متحصن شدند و اعلام كردند كه تا محمد علي شاه قاجار پاسخ تلگرام آنان را ندهد و ظل سلطان را عزل نكند تلگرافخانه را ترك نخواهند كرد.
* ۱۸ اسفند ۱۲۹۶ ( ۹ مارس ۱۹۱۸ ) براي نهمين روز متوالي تهرانيها در ميدان توپخانه اجتماع كردند و بر ضد انگلستان كه حاضر نبود همانند روسيه قرارداد تقسيم ايران را لغو كند و نظاميانش را خارج سازد تظاهرات كردند كه ماموران انتظامي مانع از حركت آنان به سوي سفارت انگلستان و احيانا تخريب آن شدند. دولت انگلستان قبلا به مستوفي الممالك
رئيس الورزاء وقت گوشزد كرده بود كه بعضي از نويسندگان روزنامه ها باعث تحريك مردم هستند و رئيس الوزراء تا برقراري آرامش دستور توقيف موقت روزنامه ها را داده بود.
* طبق ارقام بودجه كل ايران براي سال۱۳۲۰، كه ۱۷ اسفند ۱۳۱۹ از تصويب مجلس گذشت، كل هزينه هاي دولت در اين سال تنها چها ر ميليارد و۳۲۳ ميليون ريال
( ۴۳۲ ميليون تومان ) بود.
* در اين روز در سال ۱۹۸۲ دولت آمريكا ، شوروي را متهم كرد كه در افغانستان بر ضد مجاهدين ضد كمونيست سلاح شيميايي بكار برده است.
ماندگار
نهم مارس ۹۸۷ ميلادي (۳۶۵ هجري خورشيدي ) سالروز در گذشت ابو شكور بلخي يكي از ۲۷ شاعر و اديب دوران سامانيان است كه نظم و نثر فارسي را احياء كردند.ابوشكور از نخستين مثنوي سرايان ايران است. وي مردي فروتن بود و فروتني اش از اين شعر وي استنباط مي شود كه گفت:
تا بدانجا رسيد دانش من كه بدانم همي كه نادانم
ابوشكور كه فارسي او با فارسي امروز تفاوت اندكي دارد و بسيار ساده و روان است، عقيده داردكه دانش همه مسائل را حل مي كند و در اين باره مي گويد:
جهان را به دانش توان يافتن به دانش توان رشتن و بافتن
«آفرين نامه» از ابو شكور برجاي مانده است.وي مورد عنايت نوح ساماني بود.
روزگار
«لافرانير » در مقاله اي كه به تاريخ ششم مارس نوشته و در شماره ۷ مارس واشنگتن پست به چاپ رسانده، در باره پديده نزديك شدن اروپاييان به هم چنين آورده است: تا همين چند هفته پيش كسي باور نمي كرد كه «پوتين» ريسك برهم خوردن دوستي با دولت آمريكا را بپذيرد. او اينك ترجيح داده است كه در كنار دوستان اروپايي اش، فرانسه و آلمان، بايستد. چرا ؟
پوتين از سال ۲۰۰۰ همراه با آمريكا بود، ولي در اين مدت آمريكا از قرار داد محدوديت فعاليت هاي موشكي خارج شد، در كشور هاي عضو شوروي سابق پايگاه نظامي ايجاد كرد، كينه جويي دوران جنگ سرد را زنده كرد، ناتو را تا مرزهاي روسيه گسترش داد و تا به امروز هم به هيچيك از اعتراض هاي پوتين اعتنا نكرده است. پوتين هم از فرصت جدايي آلمان و فرانسه از آمريكا در قبال مسئله عراق استفاده كرده و به اروپاييان پيوسته و كفه آنها را سنگين تر ساخته است. گردانندگان ديپلماسي روسيه كه هنوز ياد عهد شوروي در ذهنشان است دائما به پوتين گوشزد مي كنند كه اگر جانب آمريكا را بگيرد جهان سوم و مخصوصا كشورهاي اسلامي و ميليون ها مسلمان روسيه را از دست مي دهد. اين گوشزد ها ست كه كار خود را كرده و پوتين را در كنار اروپائيان قرار داده است. آخرين سنجش افكار روسها هم در تصميم گيري پوتين
بي تأثير نبوده كه ۸۷درصدشان مخالف جنگ آمريكا با عراق هستند.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه اگر دچار سردرد شويم چه بكنيم و او پاسخ داده است كه چون بيشتر سردردها از خستگي، كار زياد و فشارهاي عصبي در محيط كار و خانواده و جامعه است، برويد استراحت كنيد. يك خواب خوب مي تواند بسياري از سردردها را برطرف كند. اگر سردرد باز هم ادامه داشته باشد با دكتر خود تماس بگيريد .
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
اصل و فرع
يكي را از مشاهير شهر اسكندريه، به عهد جالينوس، سر دست، درد گرفت و بيقرار شد و هيچ نياراميد. جالينوس را خبر كردند؛ مرهم فرستاد كه بر سر كتف او نهند. همچنان كردند كه جالينوس فرموده بود. در حال، درد بنشست و بيمار تندرست گشت، و اطبا عجب بماندند. پس، از جالينوس پرسيدند كه «اين چه معالجت بود كه كردي؟» گفت: آن عصب كه بر سر دست، درد مي كرد، مخرج او از سر كتف است، من اصل را معالجت كردم، فرع به شد!
نظامي عروضي سمرقندي
چهار مقاله

گشتي در دنياي خبرها
وحشت در بزرگراه
برلين: يك زوج در آلمان باعث حيرت و وحشت پليس بزرگراه هاي اين كشور شدند. اين زوج در حالي كه با ۹۰ كيلومتر سرعت در بزرگراه مشغول رانندگي بودند ناگهان جاي خود را با يكديگر عوض كردند. به عبارت ديگر خانمي كه در صندلي كنار راننده نشسته بود جايش را با شوهرش كه پشت فرمان قرار داشت عوض كرد.
به هر حال پليس پس از متوقف كردن خودرو آنان متوجه شد كه آنها با خود مواد مخدر حمل مي كردند و فاقد گواهينامه رانندگي بودند.
دستگيري يكي از سران مافيا
رم: پليس ايتاليا پس از ۸ سال تعقيب و گريز سرانجام موفق به دستگيري يكي از سران مافيا شد.
سالواتوره رنيلا ۴۹ ساله دست راست نفر دوم مافيا به شمار مي آيد. پيش از اين رنيلا به صورت غيابي به حبس ابد محكوم شده بود.
بچه  خرس در زندان
تورنتو: مسئولان باغ وحش تورنتو بدنبال اسمي مناسب براي يك بچه خرس قطبي هستند كه پس از سپري كردن يك شب در زندان و دوبار پرواز با هواپيما به اين مكان رسيده است.
چند روز قبل، شكارچيان مادر اين بچه خرس را در مناطق شمالي كانادا شكار كردند اما يك مامور پليس محلي اجازه نداد كه اين بچه خرس سه ماهه را همراه با خود ببرند. به همين دليل اين مامور، بچه خرس را يك شب در داخل سلول پاسگاه نگاه داشت و سپس او را با هواپيما به تورنتو فرستاد.
در حال حاضر، بچه خرس ۱۲ كيلوگرمي در قرنطينه بسر مي برد و به او تنها شير و گوشت خورانده مي شود. معمولا خرس هاي قطبي بايد تا دوسالگي در كنار مادر زندگي كنند و بچه هايي كه مادران خود را در دو سال اول زندگي از دست مي دهند، مي ميرند.
چاقي، بلاي جان سگ ها
لندن: تا ديروز تصور مي شد چاقي مشكلي است كه سلامت انسان ها را تهديد مي كند اما از امروز بايد سگ ها را نيز در اين مورد همدرد انسان ها دانست. نتايج تازه ترين تحقيق دامپزشكان در انگليس حاكي از آن است كه چاقي، بزرگترين تهديد براي سلامت سگ هاي اين كشور است. براساس اين گزارش، در حدود سه چهارم سگ هاي انگليس از چاقي رنج مي برند كه علت اصلي آن، زيادخوردن و كم تحركي است.
پس از چاقي، ترافيك خيابانها و ديسك كمر دو عامل ديگري هستند كه جان سگ ها را به خطر انداخته اند.
ترور ثروتمندترين مرد بلغارستان
صوفيه: يكي از ثروتمندترين شهروندان كشور بلغارستان كشته شد. اين مرد ميلياردر كه دارايي هايش بالغ بر ۵/۱ ميليارد دلار است و يكي از ۱۰ مرد ثروتمند شرق اروپا به شمار مي آيد با شليك گلوله مقابل دفتر كارش از پاي درآمد.
وي يك روز پيش از مرگ، در دادگاه حاضر شد و عليه ۵ مردي كه در سال ۱۹۹۶، آندره اي لوكانف نخست وزير وقت بلغارستان را به قتل رسانده بودند، شهادت داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۲و۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۴ دقيقه

گل و گياه
گل صدف
004505.jpg
نام علمي: Moluccella Leavis
خانواده: LABIATAE
گياه يكساله، نسبتا سريع الرشد، داراي ساقه هاي منشعب و برگهاي مدور به رنگ سبز روشن كه سنبله هاي گل هاي كوچك، و لوله اي و سفيدرنگ آن هر يك توسط جام گل به رنگ سبز كمرنگ احاطه شده اند و آخر بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۲۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك غني و بسيار سبك، حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |