يكشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۱ - Mar.9,2003
خودروسازها بايد موظف به پرداخت ماليات سبز شوند
غني  نژاد: محيط غيررقابتي، خودروسازي را در ايران تنبل و ناكارآمد كرده و اين امر سبب افزايش آلودگي شده و زيان هاي بسياري به اقتصاد كشور تحميل مي كند
004520.jpg
گروه شهري: با توجه به روند فزاينده توليد خودرو در كشورمان و آلودگي هاي زيست محيطي ناشي از كيفيت پايين اتومبيل هاي توليد داخل، مي بايست در مقابل توليد هر دستگاه خودروي داخلي حداقل ده درخت بكاريم كه با توجه به توليد روزانه ۱۴۳۰ خودرو كه حداقل دوسوم آن يعني ۹۵۰ دستگاه برشبكه معابر تهران وارد مي شود، بايد هر روز در اين شهر حداقل ده هزار نهال كاشته شود.
شهرام جباري زادگان كارشناس محيط زيست سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اين مطلب و ضمن اشاره به افزايش بي رويه توليد اتومبيل هاي غيراستاندارد و عدم خروج خودروهاي فرسوده از چرخه
حمل و نقل شهري در كنار رشد روزافزون تهران و تراكم و تمركز شديد در اين شهر، اظهار داشت: با توجه به وضعيت نگران كننده از نوع  آلاينده هاي متحرك و ثابت در تهران، كمبود فضاي سبز شهري بر اين نگراني مي افزايد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك جباري زادگان با تأكيد بر اين كه متأسفانه كارخانه هاي خودروسازي كه عمدتا با توجه به توليدات غيراستاندارد خود در بحران آلودگي زيست بوم تهران نقش اساسي را ايفاء مي كنند، گفت: متأسفانه اين كارخانه ها از محل درآمدهاي هنگفت  شان حداقل وظايف اجتماعي خويش را در قبال شهر و شهروندان به انجام نمي رسانند.
اين كارشناس سازمان ترافيك در پايان در تبيين اين مهم بر عدم پرداخت ماليات متعلق به شهرداري از جانب شركت هاي خودروسازي تأكيد كرد و اعلام داشت: حداقل در زمينه افزايش آلودگي هاي زيست محيطي خودروسازها بايد نسبت به تأمين هزينه فضاي سبز شهري ( ماليات سبز)در مقابل انبوه آلودگي هايي كه توليدات آنها ايجاد مي نمايد، اقدام كنند.
حمايت از خودروسازان
و ظلم به مصرف كنندگان
همچنين دكتر غني نژاد اقتصاددان و استاد دانشگاه در اين باره به شبكه خبري آسمان آبي ايران گفت: كيفيت خودروهاي توليد داخل نسبت به قيمت آنها و در مقايسه با محصولات خارجي بسيار پايين است كه علت آن انحصاري بودن اين صنعت و حمايت بي قيد و شرط دولت از آن است.
وي افزود: محيط غيررقابتي، اين صنعت را تنبل، ناكارآمد و ناموفق كرده و تنها راه بهبود وضعيت آن آزادسازي واردات خودرو و آزادي ورود توليدكنندگان جديد به اين صنعت و به طور كلي رقابتي كردن بازار خودرو است.
وي گفت: توليدكنندگان خودرو با قيمت هاي گزاف و كيفيت هاي پايين نه تنها به مصرف كنندگان اجحاف مي كنند، بلكه توليدكنندگان قطعه ساز را نيز در وضعيت دشوار و شكننده اي قرار مي دهند.
وي با اشاره به اين كه وضعيت انحصاري موجود قدرت چانه زني را از قطعه سازان سلب كرده، گفت: ظلمي كه به قطعه سازان مي شود كمتر از ظلم به مصرف كنندگان نيست.
وي دليل كيفيت پايين خودرو و قطعه و نيز رعايت نكردن استانداردهاي نوين را از تبعات شرايط خودروسازي و بازار خودروي كشور خواند و گفت: اين امر سبب افزايش آلودگي و در بعضي موارد افزايش تلفات جاني مي شود كه ضررهاي اقتصادي زيادي را به كشور تحميل مي كند.

سردار انصاري در آستانه نوروز اعلام كرد
آغاز به كار كنترل نامحسوس در بزرگراههاي كشور
معاون  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي ، گفت : بزرگراههاي  تهران  به منظور كنترل  سرعت  خودروها ، از امروز به  دوربين هاي  ثابت  كنترل سرعت ، مجهز شدند.
سردار محسن  انصاري گفت:  براي  كنترل  سرعت  خودروها درجاده ها نيز پليس  با دوربين هاي  سيار از روز شانزدهم  اسفند ماه  اين  طرح  را به  مرحله  اجرا درآورده  است .
004425.jpg
ثبت تخلف يك خودرو در اتوبان تهران - قم
توسط دوربين هوشمند. روشن شدن
دوربين نشانه وقوع تخلف است و
نمايشگر آن نشان مي دهد كه سرعت
خودرو متخلف ۱۵۰ كيلومتر در
ساعت بوده است.

به  گفته  وي  اين  دوربين ها درانواع  ثابت  ، ثابت  موقت  و سيار، سرعت خودروها را در كنترل  دارند.
وي  گفت  :دوربين هاي  ثابت  درموقعيت هاي  خاص  در بزرگراههاي  داخل  شهر و بزرگراهها و جاده هاي  برون  شهري  نصب  مي شود و دوربين هاي  ثابت  موقت  نيز با نصب  برروي  سه  پايه  در موقعيت هاي لازم  و پرتردد بكار گرفته  مي شود.
نوع  سوم  دوربين  ها، ازنوع  سيار است  كه  برروي  خودروهاي  پليس  نصب  شده و ماموران  را دركنترل  سرعت  خودروها ياري  مي دهد. وي گفت: اين تصاوير به همراه برگ جريمه به محل سكونت مالك خودرو ارسال مي شود و نسخه اي ديگر از اين تصاوير در پرونده سوابق تخلفات بايگاني مي شود.
وي  تصريح  كرد: گواهينامه  رانندگاني  كه  در بزرگراهها با سرعت  غيرمجاز حركت  كنند توقيف  خواهد شد. سردار انصاري  همچنين  به  نصب  دوربين هاي  ثبت  تخلفات ساكن  اشاره  كرد وگفت : اين  دوربين  هادرسطح  شهرتهران  كنترل  تخلفات  ساكن  مانند توقف  در كنار تابلوهاي  راهنمايي  و رانندگي ، توقف  دوبله  و توقف  در گذرگاه  عابر پياده را عكسبرداري  و ثبت  مي كند.
004525.jpg

وي  افزود: اين  دوربين ها از ۱۹ بهمن  ماه  در شهر تهران  آغاز به  كاركرده  است  و تاكنون  سه  هزار و ۱۰ تخلف  را ثبت  و برگ  جرايم  بهمراه  تصوير تخلف  به  محل  سكونت  مالك  خودرو ارسال  شده  است . به  گفته  سردار انصاري  كنترل  سرعت  غيرمجاز و تخلفات  در بزرگراههاي   تهران ، از دي  ماه  آغاز شده    است .

نگاه
داوود كاظمي
004515.jpg

اجلاس مشترك  ايران  و عربستان  پايان  يافت
پنجمين  اجلاس  كميسيون  مشترك  جمهوري  اسلامي  ايران  و عربستان  سعودي  بعداز ظهر ديروز پايان  يافت .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر، اين  اجلاس  كه  با حضور وزراي  بازرگاني  دو كشور و نمايندگان  و مديران  شركتهاي  بخشهاي  خصوصي  و دولتي  ايران  و عربستان  در شهر رياض  برگزار شده  بود پايان  يافت.   در حاشيه  اين  اجلاس  پنج  كميته  كاري  در زمينه هاي  بازرگاني ، صنعتي  مذاكره  كردند.
در اين  كميته ها مسايل  مختلف  از جمله  همكاريهاي  نمايشگاهي ، برطرف  كردن  تشريفات  گمركي  در زمينه  ترخيص  كالاهاي  ايراني ، گسترش  روابط مؤسسه هاي  بانكي  و مالي  دو كشور، صدور كالا و خدمات  فني  و مهندسي  و سرمايه گذاريهاي  مشترك ، همكاري  در زمينه  استانداردها، ثبت  اقلام دارويي  جمهوري  اسلامي  ايران  در عربستان ، همكاريهاي  زيست  محيطي ، علمي ، فرهنگي ، گردشگري ، مورد بحث  و تبادل نظر قرار گرفت .

مزاحمت هاي صنايع در تهران
صد هزار واحد صنفي آلاينده هنوز در تهران فعال است
گروه شهري: ساماندهي و انتقال صنايع و مشاغل آلاينده به خارج از تهران علي رغم اقدام هاي انجام شده، چشمگير نبوده است.
به گزارش خبرنگار ما، شهر تهران به دليل تمركز انبوه مراكز صنعتي، تجاري و خدماتي حدود ۳۰ درصد اقتصاد كشور را در خود جاي داده و اين امر باعث شكل گيري بافت هاي ناهمگون شهري شده است.
يك كارشناس ارشد شركت ساماندهي صنايع و مشاغل وابسته به شهرداري تهران مي گويد: موضوع انتقال صنايع آلاينده در اوايل دهه شصت با تصويب دولت شكل قانوني به خود گرفت و مقرر شد صنايع مزاحم با نظارت شركت شهرك هاي صنعتي به ۱۲۰ كيلومتري تهران منتقل كرد.
براساس آمارهاي موجود، در حال حاضر حدود ۵۴۰ هزار واحد توليدي، صنفي، خدماتي در تهران وجود دارد كه تقريبا يكصد هزار واحد آن به دلايل مختلف از جمله توليد آلودگي هاي صوتي، بهداشتي و زيست محيطي و نيز ناهمگوني با بافت هاي مسكوني و شهري، انتقال و ساماندهي آنها ضروري تشخيص داده شده است.
ولي با اين حال مديرعامل يك شركت مهندسين مشاور شهرداري معتقد است كه ضرورتي به انتقال برخي صنايع از تهران وجود ندارد. جهانشاهي عملكرد شركت ساماندهي مشاغل را مورد انتقاد قرار داده مي گويد: حركتي كه اين شركت در انتقال برخي صنايع و مشاغل انجام داده به هيچ وجه درست نيست، زيرا اگر ساماندهي لازم صورت بگيرد لزومي به انتقال صنايع به بيرون از شهر نمي باشد. به گفته وي اين عمل به مثابه انتقال مزاحمت از منطقه اي به منطقه ديگر است و در آينده براي آن مناطق مشكل ايجاد خواهد كرد.
اما كارشناس شركت ساماندهي صنايع و مشاغل نيز با تأكيد بر حفظ برخي مشاغل در محله ها و نواحي شهر مي گويد: انتقال تنهاشامل واحدهايي است كه ظرفيت كاري آنها بيش از حد ارائه خدمات در محله و ناحيه مي باشد. از اين رو ضرورتي به حفظ كارگاههاي توليدي در و پنجره سازي و يا عمده فروشان چوب و توليدكنندگان مبل نيست.

تونل منجيل - رودبار در محور «قزوين - رشت» مسدود خواهد شد
به  منظور مرمت  سيستم  روشنايي  تونل  «منجيل  - رودبار» واقع  در محور «قزوين  - رشت »، اين  تونل  از ديروز به  مدت  پنج  روز بسته  شد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  راه  و ترابري ، تونل  «منجيل  - رودبار» از روز شنبه  هفدهم  تا چهارشنبه  بيست ويكم  اسفند ماه  امسال  از ساعت  ۸ صبح  تا ۱۶ بسته  خواهد بود. به  هنگام  بسته  بودن  تونل  ياد شده ، رانندگان  وسايط نقليه اي  كه  قصد عبور از اين  محور را دارند، مي توانند با احتياط كامل  و رعايت  نكات  ايمني  از كنارگذر تونل ها تردد كنند.

محور بجنورد - آزادشهر تا اطلاع  ثانوني  مسدود اعلام  شد
وزارت  راه  و ترابري  محور بجنورد - آزادشهر به  گردنه  بدرانلو مسير بجنورد، اشخانه  در استان  خراسان  را به  علت  كولاك  شديد، نبود ديدكافي  و به منظور حفظ جان  هموطنان  عزيز از ساعت  ۱۹ شنبه  هفدهم  اسنفدماه  تا اطلاع  ثانوني  مسدود اعلام  كرد.
وزارت  راه  و ترابري  به  رانندگان  وسائط نقليه اي  كه  قصد گذر از مناطق  كوهستاني  و برفگير كشور را دارند توصيه  كرد به دليل  لغزندگي  سطح  جاده ها، وسيله  نقليه  خود را به  زنجير چرخ  و ساير لوازم  ايمني  زمستاني تجهيز و با احتياط كامل  رانندگي  نمايند.

سقوط بهمن  در جاده  هراز سه  كشته  بر جاي  گذاشت
ساري  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي: ستاد حوادث  غيرمترقبه  استان  مازندران  اعلام  كرد سقوط بهمن  بر روي  يك  خودور سواري  در منطقه  منظريه  پلور در جاده  هراز سه  كشته  بر جاي  گذاشت . اين  ستاد روز شنبه  اسامي  كشته شدگان  اين  حادثه  را زين العابدين  امير عرفاني ، بهناز اميرعرفاني  و مريم . س  اعلام  كرد.
براساس  گزارش  اين  ستاد به دليل  ريزش  بهمن  و مسدود شدن  راه  هراز حدود۳۰۰ دستگاه  خودرو در منطقه  پلور متوقف  شد كه  نيروهاي  امدادي  به  سرنشينان آنها غذا داده اند.
ستاد حوادث  غيرمترقبه  استان  مازندران  افزود تلاش  براي  بازگشايي  راه  و امدادرساني  ادامه  دارد.
گزارش  ساعت  ۱۸ و ۳۰ دقيقه  ديروز اطلاعات  راههاي  استان  مازندران  نيز حاكيست  راه  هراز به دليل  سقوط بهمن  همچنان  بسته  است .
راههاي  كندوان  و فيروزكوه  دو محور ديگر ارتباطي  استانهاي  مازندران  و تهران  در اين  ساعت  باز اعلام  شده  است .

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |