افزايش فروش خودروسازان آسيايي در آمريكا
|
|
عكس متعلق به تويوتا ۴ رانر است كه با موتور ۴هزار سي سي به قيمت پايه ۲۴هزار و ۲۹۴دلا ر به فروش مي رسد
|
|
|
با وجود سرماي زياد و مشكلات اقتصادي ماه فوريه در ايالات متحده، هوندا و ديگر خودروسازان آسيايي فروش خود را در اين كشور افزايش دادند.
در اين مدت هوندا، تويوتا و ديگر خودروسازان آسيايي با ارائه مدل هاي جذاب سهم خود را از بازار ايالات متحده به ۳ / ۳۱ درصد رساندند درحالي كه جنرال موتورز و فورد به رغم ارائه مدل هاي متنوع و وام هاي بلندمدت بدون بهره توفيق چنداني در رقابت با آنان كسب نكردند.
اما در بورس توكيو سهام هوندا بيش از ۷ / ۲ درصد كاهش داشت كه اين امر عمدتا به نگراني سرمايه گذاران از اوضاع اقتصادي آمريكا بازمي گردد. براساس آخرين گزارش ها فروش كالاهاي با دوام در ايالات متحده در ماه ژانويه ۷/ ۵ درصد كاهش داشته كه اين ميزان كاهش فروش از زمان ركود سال ۱۹۹۱-۱۹۹۰ بي سابقه بوده است. به گزارش بلومبرگ كمپاني هايي مانند هوندا كه شديدا به صادرات وابسته اند، نسبت به شرايط اقتصادي كشورهاي مقصد بسيار حساس بوده و هرگونه تغييري در خريد مردم و اعتماد مصرف كنندگان، بر سهام اين شركت ها تأثير مستقيم مي گذارد.
در ماه فوريه فروش اتومبيل هاي سواري نو و كاميون هاي سبك صفر كيلومتر با ۵/۶ درصد كاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل به يك ميليون و ۲۳۰ هزار دستگاه رسيد. هوندا موتور در اين ماه با ۱۴ درصد افزايش فروش مواجه شد كه اين امر عمدتا به افزايش فروش آكورد و سيويك مربوط مي شود. تويوتا كه خودروساز شماره ۴ آمريكا محسوب مي شود در اين مدت ۱ / ۱ درصد كاهش فروش و نيسان موتورز نيز بيش از ۱۲ درصد كاهش فروش داشته اند.
روش هايي براي جذب مشتري
خودروسازان در ايالات متحده هزينه هاي بسياري براي جذب مشتري صرف مي كنند كه اين مخارج اعم از تخفيف ها و وام هاي بدون بهره سالانه به ميلياردها دلار مي رسد اما در اين بين هزينه هايي كه خودروسازان آمريكايي براي جذب مشتري صرف مي كنند قابل مقايسه با خودروسازان آسيايي نيست. به عنوان مثال، خودروسازان در ماه فوريه به طور متوسط براي هر خودرو ۳ هزار و ۲۲۴ دلار براي جذب مشتري هزينه كردند كه اين ميزان تخفيف ها و وام هاي بدون بهره را دربرمي گيرد، اين ميزان ۸/۹ درصد از هزينه جذب مشتري در ماه ژانويه بيشتر است. جنرال موتورز در اين ماه براي جذب مشتري به طور متوسط ۳ هزار و ۹۷۷ دلار بر هر خودرو هزينه كرده است كه اين ميزان براي هوندا به كمتر از ۱/ ۹۱ دلار مي رسد.
يكي از كارشناسان اقتصادي در مصاحبه با بلومبرگ با اشاره به اندك بودن هزينه هاي تشويقي هوندا نسبت به جنرال موتورز و افزايش فروش اين شركت نسبت به رقبا، آن را ناشي از توليد خودروهاي كاربردي و مقرون به صرفه دانست.
سهام نيسان در بازار بورس توكيو با ۹ / ۲ درصد كاهش به ۶ ۷ ۸ ين و سهام تويوتا با ۷ /۰ درصد افزايش به ۲ هزار و ۸۷۰ ين رسيد.
در ماه فوريه تحليلگران شاهد دومين ماه پياپي كاهش فروش اتومبيل در آمريكا بودند كه اين امر از يك سو به بارش سنگين ترين برف زمستاني در هفت سال گذشته برمي گردد و از سوي ديگر به احتمال جنگ با عراق و اوضاع نه چندان مناسب اقتصادي آمريكا مربوط مي شود. در اين ماه فروش جنرال موتورز ۱۹ درصد و دايملر كرايسلر ۵/ ۴ درصد كاهش داشته در حالي كه فروش فورد چندان تغييري نداشته است.
خودروسازان آسيايي در آمريكا
در ماه فوريه هوندا دومين خودروساز برتر ژاپن با افزايش فروش ۱۴ درصدي مواجه شد كه به اين ترتيب فروش اين شركت در آمريكا به ۹۸ هزار و ۸۰۹ دستگاه رسيد. در اين ماه، همزمان با رشد فروش آكورد و سيويك، تقاضا براي «پايلوت» و «آكورا» افزايش يافت. سهم هوندا در بازار آمريكا در اين ماه با ۵ / ۱ درصد افزايش به ۱ / ۸ درصد رسيد.
هوندا موتورز در بيانيه اي با اشاره به كاهش فروش
۷/ ۱۸ درصدي در ژاپن در ماه فوريه كل فروش را در اين ماه ۴۱ هزار و ۸۲۹ دستگاه اعلام كرد.
تويوتا در ماه فوريه با ۳ / ۳ درصد افزايش فروش مواجه شد كه اين امر عمدتا به دليل افزايش تقاضا براي لكسوس ۴۷۰ و ۴ رانر بوده است. نيسان نيز كه سومين خودروساز برتر ژاپن است در اين ماه با ۲ / ۱۲ درصد كاهش فروش مواجه شد كه به اين ترتيب فروش آن به ۵۱ هزار و ۲۲۵ دستگاه رسيد. نيسان ششمين خودروساز عمده در آمريكا به شمار مي رود. سهم نيسان از بازار آمريكا در اين ماه با ۲/ ۰ درصد كاهش به ۲/ ۴ درصد رسيد.
در ميان ديگر ژاپني ها ميتسوبيشي كه در اين ماه سهم خود را از بازار آمريكا با ۳/۰ درصد افزايش به ۱/ ۲ درصد رساند، با كاهش ۲۰ درصدي در ميزان فروش، حدود ۲۵ هزار و ۳۲۵ دستگاه اتومبيل فروخت، اين در حالي است كه فروش مدل هاي SUV اين شركت در اين ماه ۲۸ درصد افزايش داشته است.
كمپاني مزدا نيز كه بيش از ۳۰ درصد آن متعلق به فورد است در اين ماه سهم خود را از بازار آمريكا با ۲ / ۰ درصد افزايش به ۴/ ۱ درصد رسانده است. فورد در اين ماه فروش خود را با ۸/ ۵ درصد افزايش به ۱۷ هزار و ۲۲۴ دستگاه رساند كه اين افزايش فروش عمدتا از افزايش تقاضا براي مدل ۶ و تريبيوت ناشي مي شود.
وضعيت خودروسازان كره اي
هيوندايي بزرگترين خودروساز كره اي كه ۲/ ۲ درصد بازار آمريكا را دراختيار دارد در اين ماه با فروش ۲۷ هزار و ۵۰۸ دستگاه خودرو، معادل ۵ / ۳ درصد كاهش فروش را تجربه كرد. اين درحالي است كه بيشترين كاهش در فروش مدل هاي سوناتاواكسنت ظاهر شد. اما وضعيت براي ديگر خودروساز كره اي يعني كياموتورز به گونه اي ديگر رقم خورد. اين شركت در اين ماه سهم خود را در بازار آمريكا با ۲/ ۰ درصد افزايش به
۵ / ۱ درصد رساند. كيا در اين ماه با ۵/ ۱ درصد افزايش فروش بيش از ۱۷ هزار و ۷۶۹ دستگاه اتومبيل فروخت كه اين امر عمدتا به علت افزايش تقاضا براي مدل سورنتو بوده است.
|