چهار شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۱
شماره ۳۰۰۴- March, 12, 2003
جهان
Front Page

دگرگوني در كادر رهبري چين
نسل چهارم
احتمال ايجاد هرگونه تحول جديدر عرصه سياست خارجي چين بسيار اندك است و تنها خط مشي اين كشوردر قبال تايوان دچار تحول جدي  خواهد شد
004320.jpg
زو رونجي نخست وزير جمهوري خلق چين چهارشنبه هفته گذشته با ايراد نطقي دهمين كنگره ملي خلق چين را در پكن افتتاح كرد. نشست اخير كنگره ملي خلق چين از سوي بسياري از رسانه هاي پايان دوره فعاليت جيانگ زمين و زو رونجي به عنوان رهبران ارشد كشور تلقي مي شد. خبرگزاري يونايتدپرس در اولين خبر مخابره شده در مورد اين كنگره، نطق زو را آخرين نطق او به عنوان نخست وزير چين خواند.
در نشست هفته اخير كنگره ملي خلق چين كه در آن سه هزار نماينده مردم چين حضور داشتند زو گزارشي در مورد عملكرد پنج ساله خود ارائه داد. زو در نطقي ۹۰ دقيقه اي به تشريح وضعيت اقتصادي، تحولات ساختاري، ايجاد شبكه گسترده تامين اجتماعي و كارهايي كه براي توسعه بخش هاي غربي چين انجام شده است پرداخت. او با اشاره به لزوم انجام اصلاحات گسترده تر در بخش هاي دولتي براي حفظ نرخ رشد اقتصادي اين كشور مهم ترين مشكلات چين را در حال حاضر فقر و اشاعه بيكاري توصيف كرد.
كانال يك تلويزيون اندونزي همزمان با آغاز به كار نشست دو هفته اي كنگره دهم چين برگزاري اين نشست را انتقال آرام قدرت از نسل قديمي رهبران چين به نسل جديد دانست كه طي آن جيانگ زمين، زو رونجي و لي پنگ رئيس كنگره با چهره هاي جديد جايگزين خواهند شد. پيش از آغاز به كار كنگره دهم در نشست مقدماتي اي كه روز سه شنبه برگزار شد ووبنكائو معاون نخست وزير به عضويت هيأت رئيسه كنگره درآمد و براساس گزارش خبرگزاري شين هوا گمان مي رود او در نهايت جانشين لي پنگ، رئيس كنوني كنگره خلق چين شود.
پس از برگزاري كنگره شانزدهم رهبران قديمي راه را براي به قدرت رسيدن نسل چهارم رهبران چين باز كردند و پس از راي گيري ضمن افزايش تعداد اعضاي كميته مركزي از هفت نفر به نه تن به جز سه تن هم اعضاي كميته مركزي تغيير كردند.
در جلسات نشست جاري كنگره دهم جمهوري خلق چين نمايندگان ملت چين در اقدامي نمادين مشروعيت رهبران جبهه را به رسميت خواهند شناخت و در مورد انتخاب رئيس جمهور، نخست وزير، رئيس پارلمان و اعضاي كابينه دولت تصميم گيري خواهند كرد. هر چند بسياري با قاطعيت از انتخاب هو جيانتائو، رهبر حزب كمونيست به عنوان رئيس جمهور اين كشور در پايان نشست جاري كنگره ملي خلق چين سخن مي گويند اما اين احتمال هم وجود دارد كه زنگ كينگ هونگ از مشاوران نزديك و اعضاي محفل نزديك به جيانگ زمين به رياست جمهوري برگزيده شود.
شبكه خبري بي بي سي در گزارشي كه روز پنج شنبه در رابطه با آينده حزب كمونيست و رهبري چين منتشر كرد تاكيد دارد هر چند جيانگ در پايان كنگره جاري به طور كامل از روند تصميم گيري ها روز به روز كشور كنار گذاشته شود اما كماكان چهره اي منتقد و تاثيرگذار باقي خواهد ماند. او كماكان رياست كميته دفاعي چين، كه عالي ترين مرجع تصميم گيري در مورد سياست دفاعي است را بر عهده خواهد داشت و در عرصه سياست خارجي نيز قدرت قابل توجه امروزش را حفظ خواهد كرد.
شبكه بي بي سي تصريح مي كند از نگاه بسياري از كارشناسان احتمال ايجاد هرگونه تحول جدي در عرصه سياست خارجي چين بسيار اندك است و تنها خط مشي اين كشور در قبال تايوان دچار تحول جدي خواهد شد. مهم ترين تحول در رويكردهاي دولت آينده چين اهتمام و جديت بيشتر در انجام اصلاحات اقتصادي و تلاش براي پايان دادن به فقر در حال فزوني اقشار پايين جامعه و كاهش يا حداقل مهار بيكاري خواهد بود.
آنچه در مورد برگزاري نشست جاري كنگره خلق چين بيش از ساير موارد توجه رسانه ها را به خود جلب كرد اظهارات صريح زو رونجي در نطق افتتاحيه بود. زو كه به عنوان فردي صريح اللهجه شناخته مي شود به سه هزار نماينده حاضر در سالن اصلي كنگره گفت افزايش تعداد فقرا در نواحي روستايي چالش بزرگ فراروي جمهوري خلق چين است كه در صورت پر نشدن خلا موجود بين نواحي شهر و روستايي و اختلاف فاحش سطح زندگي بين نواحي شرقي و غربي چين ممكن است اصلاحات اقتصادي كنوني چين از مسير خود منحرف شود. زو تصريح كرد: «درباره اختلاف طبقاتي شديد بايد پيش از آنكه به در گرفتن ناآرامي گسترده منجر شود، كاري انجام داد. »
قرار است در نشست جاري كنگره دهم نمايندگان ملت چين علاوه بر تصميم گيري در مورد رئيس جمهور، بررسي گزارشات هيأت دولت در مورد اقداماتي كه طي پنج سال گذشته انجام شده و طرح هايي كه بايد در آينده به مرحله اجرا درآيند اعضاي كابينه، رئيس دادگاه عالي چين و دادستان كل كشور را نيز منصوب كنند.
شايعات موجود در زمينه افرادي كه قرار است جايگزين رئيس جمهوري و نخست وزير شوند چندان مستند نيست اما لااقل انتصاب ووبنكائو به عنوان رئيس كنگره ملي خلق چين قطعي به نظر مي رسد. او جانشين لي پنگ مي شود. لي پنگ از نظاميان بازنشسته است كه در چين به دليل نقشي كه در سركوب جنبش دانشجويي ۱۹۸۹ و درهم كوبيدن تحصن ميدان تيان آن من ايفا كرد شهرت چندان خوبي ندارد. يكي از موارد جالب توجه كه در نشست كنگره مورد بررسي قرار خواهد گرفت كاهش تعداد وزراي كابينه از ۲۹ به ۲۱ خواهد بود. براساس گزارش شين هوا اين تصميم در راستاي كارآمدتر كردن دولت، كاستن از سطح بوروكراسي موجود و فعال تر كردن بخش خصوصي اتخاذ مي شود.
دولت آينده چين ميراث خوار موفقيت هاي ناكامي هاي اسلاف خود خواهد بود. روزنامه ديلي تلگراف با انتشار گزارشي چالش هاي فراروي حاكميت جديد چين را بر شمرده است. تغيير رويكرد حزب كمونيست و روي آوردن حزب به بهره گيري از تكنوكرات ها و فاصله گرفتن از ايدئولوژي سنتي يكي از اين چالش ها برشمرده شده است. اختلاف شديد طبقاتي و فاصله زياد بين امكانات و سطح درآمدهاي ساكنان شرق و غرب چين و افزايش نرخ بيكاري به ۶/۴ درصد كه معادل وجود بيش از ۲۵ ميليون بيكار است از جمله ديگر مشكلات هيأت حاكمه جديد است.
در دومين روز برگزاري نشست كنگره ملي خلق چين تصميماتي اتخاذ شد كه به اعتقاد تحليلگران شبكه CNN چين را بيش از پيش به مدل غربي حاكميت نزديك مي كند - ايجاد نهادي براي نظارت بر فعاليت بانك ها به جاي كنترل مستقيم بانك ها توسط دولت و انحلال كميسيون برنامه ريزي توسعه از جمله اين تصميمات بود. شبكه خبري سانتافي مكزيك نيز با انتشار خبري تصميمات اتخاذ شده در دو روز اول برگزاري نشست را در جهت تقويت توان نظارتي كنگره ملي خلق چين توصيف كرد. براساس گزارش منتشره از سوي اين شبكه كنگره چين عزم دارد با افزايش توان نظارتي خود مانع از گسترش هر چه بيشتر فساد در سطوح دولتي شود كه خود يكي از معضلات جدي اين كشور است.

آخرين روزهاي جنگ
004335.jpg

نفيسه كوهنورد
۳ هزار بمب ليزري و موشك در ۴۸ ساعت اول. تصويري دهشتناك از نبردي كه به گفته ژنرال مايرز تفاوت بسياري با جنگ كويت خواهد داشت. بيش از ۹ ماه است كه اين پرسش آزاردهنده در ذهن بسياري از مردم جهان به ويژه همسايگان عراق وجود دارد. تظاهرات ضدجنگ، شعارها و پلاكاردها. . . هزاران هزار نفر در سراسر دنيا در اين چند ماه اخير به اشكال مختلف انزجار خود را از رفتار خودسرانه بوش ابراز كرده اند. تسليحات هسته اي هنوز از اعلام نظر نهايي در موارد فعاليت عراق در جهت توليد سلاح هاي كشتار جمعي امتناع مي كند. محمد البرادعي رئيس سازمان بين المللي انرژي اتمي نيز چندي پيش اعلام كرد كه براي اظهارنظر قطعي به چند ماه ديگر نياز خواهند داشت. با اين حال گوش بوش به هيچ يك از اين ها بدهكار نبوده و تصميم دارد هر طور كه شده خواسته خود را عملي سازد. كاخ سفيد آخرين فرصت عراق يا شايد به عبارت بهتر بازرسان و حتي شوراي امنيت سازمان ملل را هفدهم مارس (۲۶ اسفند) اعلام كرد. اكنون حتي مخالفان جنگ نيز در حال محاسبه زمان احتمالي حمله به عراق هستند چرا كه به نظر مي رسد اولتيماتوم واشنگتن تنها فرصتي براي آمادگي هرچه بيشتر سربازان آمريكايي خواهد بود، نه زماني براي حل مسالمت آميز بحران.
بوش اين روزها با دقت بيشتري سخن مي گويد
چندي پيش كاخ سفيد جلسه مطبوعاتي را براي پرسش و پاسخ خبرنگاران با بوش برگزار كرد. در اين جلسه خبرنگاراني از سراسر جهان حضور داشته و مي خواستند پاسخ ابهامات پيرامون جنگ را از دهان شخص بوش بشنوند. خبرنگار روزنامه ترك زبان زمان در اين باره مي نويسد: تمام خبرنگاران در سرماي زيرصفر درجه در حياط كاخ سفيد گردهم آمده بودند. سرما به حدي بود كه صداي اعتراض بسياري از خبرنگاران برخاسته بود، حتي پيترسون خبرنگار روزنامه گاردين با به تمسخر گرفتن رفتار مسئولان كاخ سفيد با خبرنگاران اظهار داشت: احتمالا آن قدر ما را در حياط نگه مي دارند كه چانه هاي مان يخ زده و نتوانيم سؤال بپرسيم. بالاخره پس از يكساعت مأمور ويژه كاخ سفيد اسامي خبرنگاران را دو به دو خواند و به آنها پس از بازرسي فراوان اجازه ورود به كاخ را داد. نيم ساعت بعد بوش وارد سالن شده و آماده پاسخگويي شد. اما جالب اينكه تنها خبرنگاران آمريكايي اجازه پرسش را يافتند و بوش نيز تمام سؤالات را با دقت از روي متني كه به نظر مي رسيد از قبل آماده شده، پاسخ گفت. به اعتقاد برخي از روزنامه نگاران و تحليلگران اين عمل بوش نشان دهنده نگراني كاخ سفيد قبل از جنگ است. چرا كه هر جمله اشتباهي كه از دهان رئيس جمهور يا هريك از مقامات ديگر خارج شود، شايد تمام نقشه هاي واشنگتن را نقش برآب كند.
جنگ قبل از آوريل خواهد بود
چندي پيش خبرنگار روزنامه آمريكايي آوريل در سالن شرقي كاخ سفيد با بورش ديدار كرد. بوش در پاسخ به سوال جنگ كي آغاز خواهد شد؟ گفته بود: به عنوان يك مسيحي كاتوليك براي صلح دعا مي كنم. اين در حالي است كه همان روز در سالن ديگر كاخ رئيس جمهور بر تصميم آغاز جنگ قبل از آوريل تاكيد كرد حال اين جنگ با مجوز سازمان ملل باشد يا نباشد. به اعتقاد بسياري از تحليلگران آمريكا فقط به دنبال پيروزي نيست، بلكه به دنبال پيروزي سريع است. جنگي كوتاه مدت با نتيجه اي از پيش تعيين شده: «فتح بغداد، سقوط صدام» به گفته مايرز دوران حملات هوايي در اين جنگ كوتاه بوده و احتمالا هم زمان با حملات زميني خواهد بود. دليل اين تعجيل را نيز مي توان در آغاز فصل گرما، خستگي سربازان و كمتر كردن هزينه جنگ يافت. جنگ بلندمدت خسارت هاي عمده اي را براي واشنگتن به همراه خواهد داشت. به گفته برخي منابع سربازان آمريكايي كه مدت ها است دور از خانه و در پايگاه ها و هتل هاي كشورهاي مختلف مانند روماني، تركيه و برخي كشورهاي عربي به انتظار جنگ نشسته اند در شرايط روحي بدي به سر مي برند. بسياري از آنها آرزو مي كنند جنگ زودتر شروع شده و تكليفشان روشن شود. اكنون حدود چهار هزار سرباز آمريكايي در كنستانتاي روماني مستقر هستند و فرودگاه اين شهر در سواحل درياي سياه به پايگاهي نظامي تبديل شده است و طبق برنامه قرار است تجهيزات نيروهاي نظامي آمريكا در آنجا به منطقه خليج فارس اعزام شود. البته اين چندان زمان گير نخواهد بود. چندي پيش نيز هزار سرباز به همراه تجهيزات نظامي از مركز فرماندهي اروپايي آمريكا در آلمان به اين پايگاه اعزام شدند و قرار است اين نيروها و تجهيزات از كنستانتا به شرق تركيه و يا مستقيما به شمال عراق منتقل شوند. اما آنچه اكنون بيش از هر چيز ديگري براي واشنگتن مشكل ساز شد پاسخ رد پارلمان تركيه و ورود سربازان آمريكايي به خاك اين كشور براي تجهيز جبهه شمالي عراق است. هفته قبل آنكارا لايحه استقرار سربازان آمريكايي در تركيه را رد كرد. اگر چه به اعتقاد بسياري از تحليلگران ترك ها در انتظار دريافت امتيازهاي بيشتري از آمريكا در ازاي اين همكاري هستند ليكن به نظر مي رسد مسائل مالي حتي موضوع تمايل تركيه به حضور در شمال عراق نيز تنها دليل و رد لايحه نبوده است، تركيه ترجيح مي دهد در جنگي كه مشروعيتش به اثبات نرسيده با احتياط بيشتري قدم بردارد. اما از دگرسو واقعيت اين است كه تركيه مدت ها قبل سربازان آمريكايي را در آغوش گرفته و در واقع پارلمان با تصويب لايحه مدرنيزاسيون پايگاه ها توسط كارشناسان آمريكايي راه را براي استقرار نظاميان آمريكايي باز كرده بود. پيش از ورود اين كارشناسان بسياري از هتل هاي استانبول و برخي از شهرهاي ديگر تركيه براي حضور آمريكايي ها آماده شده و حتي تمهيدات امنيتي نيز براي آن اتخاذ شده بود. از آن زمان بيش از ۳ هزار سرباز آمريكايي در تركيه به سر مي برند و طبق گزارش هاي جديد به رغم عدم صدور مجوز پارلمان، تحركات در مناطق مرزي عراق و تركيه بيشتر شده است. همچنين بنا به گزارش روزنامه هاي تركيه، از چند روز پيش فرودگاه قاضي آن تپ ماردين كه قرار است به عنوان پايگاه مركزي در عمليات نظامي آمريكا استفاده شود، شاهد ورود سربازان آمريكايي بوده است، طبق اين گزارش ها، ۵ اتوبوس پر از سرباز، به همراه كاميون هاي حامل تجهيزات، ۵ آمبولانس و تعدادي جيپ روز يكشنبه از پايگاه هوايي اينجرليك به فرودگاه ماردين منتقل شد. تمام اينها خود پيامي براي نزديك تر شدن روزهاي جنگ است، اگر چه در هر حال براي ورود هر چه بيشتر سربازان از طريق خاك تركيه به شمال عراق باز هم مجوز پارلمان لازم خواهد بود و اين خود مستلزم تصويب و بررسي مجدد لايحه در مجلس است. حال بايد ديد كابينه جديد به نخست وزيري اردوغان (پس از رفع محروميتش در انتخابات سيرت شركت كرده و به مجلس راه يافت) چگونه اين لايحه را تنظيم خواهد كرد. هرچند به اعتقاد بسياري از كارشناسان ترك ها در نهايت ناچار به آري گفتن به واشنگتن هستند. ديدار پيرسون سفير آمريكا در تركيه با اردوغان در روز انتخابات نيز حاكي از آن است كه آمريكايي ها فشار خود را بر ترك ها بيشتر كرده اند. گرچه مقامات كاخ سفيد پس از اعلام رد لايحه از سوي پارلمان تركيه اظهار داشتند كه در صورت عدم همكاري ترك ها از طريق اردن و كويت وارد شمال عراق خواهند شد به نظر مي رسد تركيه بهترين و كم هزينه ترين راه براي احياي جبهه شمالي براي جنگ خواهد بود. به همين دليل پس از چراغ سبز ترك ها نيز دو هفته زمان لازم است كه تجهيزات و نيروهاي آمريكايي از كشتي هايي كه در سواحل قبرس، تركيه و درياي سياه لنگر انداخته اند در شمال عراق مستقر شوند. انتخاب اول آمريكا يعني ارتش ۱۰۱ هوابرد از كويت به شمال عراق نيز همين قدر زمان لازم دارد. اما غير از اينها به اعتقاد برخي صاحبنظران يكي از دغدغه هاي برنامه ريزان آمريكايي نامشخص بودن نحوه مقابله ارتش عراق است. البته به گزارش برخي منابع عراقي ها قصد دفاع در مرزها را نداشته و عمدتا قصد دارند كه از بغداد محافظت كنند. حركت گارد رياست جمهوري عدنان از موصل به مركز عراق و جابه جايي اين گارد به تناسب بين تكريت و بغداد پايه اين تحليل باشد كه اين خود موجب قدرت گرفتن استراتژي حمله مستقيم به بغداد خواهد شد. اما از سوي ديگر هنوز معلوم نيست كه صدام از سياست زمين سوخته مانند آنچه در جنگ كويت سال ۱۹۹۸ انجام داد استفاده خواهد كرد يا نه. اما با وجود تمام اين مسائل آنچه از سخنان مقامات آمريكايي برمي آيد آن است كه جنگ قبل از آوريل و در حدود هفته چهارم مارس آغاز شود مگر اين كه تا آن زمان برخي اتفاقات دور از انتظار مانند پذيرش رفتن به تبعيد از سوي صدام عملي شود و فتح بغداد بدون جنگ عمل شود.

نگاه روزنامه نگار
كودتا در عراق مشكل را حل نمي كند
004325.jpg

ترجمه: مسعود رجبي
اخيرا اين ايده شايع شده است كه سعودي ها، مصري ها، ترك ها و سايرين در حال برنامه ريزي هستند تا صدام را از قدرت ساقط كنند. در نظر است كه اين كار يا به صورت اختياري صورت گيرد به اين صورت كه «چتر نجات تبعيد» به صدام و خانواده اش اهداء شود و آنها با تضمين سلامت از سوي ساير كشورها عراق را ترك كنند در غير اين صورت صدام با توسل به زور از قدرت بر كنار شود. در هر دو حال طرفداران اين ايده در نظر دارند كه ژنرال هاي عراقي كه در تغيير رژيم همكاري نمايند مورد عفو عمومي قرار گيرند و از اين راه در نهايت بتوانند مانع اقدام نظامي آمريكا شوند. در هفته اخير مقامات عالي رتبه دولت بوش نيز تا حدي همدلي خود را با اين ايده اظهار كردند. كالين پاول در برنامه صبحگاهي شبكه CBS گفت كه «ما ممكن است وضعيت كاملا جديدي پيدا كنيم و در هماهنگي با جامعه جهاني، از جنگ پرهيز نمائيم.» با توجه به اظهارات بوش كه جنگ را آخرين گزينه دانسته است به نظر مي رسد كه موضع ايالات متحده ترغيب به انجام يك كودتا در عراق باشد. اين كودتا مي تواند همان چيزي باشد كه سيا و وزارت امور خارجه بيش از يك دهه است كه عاجزانه به دنبال انجام آن هستند. قبل از آنكه به نقائص اين ايده بپردازيم بايد در نظر داشته باشيم كه بدبيني برخي دولت هاي خارجي را كه اكنون گفته مي شود به دنبال سرنگون كردن صدام هستند، نمي توان ناديده گرفت. به بيان خاص عربستان سعودي و مصر دو عضو سازمان ملل هستند كه سرسختانه حمايتشان از حق حاكميت مردم عراق و عدم دخالت هرگونه قدرت خارجي در مسائل داخلي اين كشور را اعلام كردند. در عين حالا دولت بوش تاكنون در خصوص لزوم تغيير رژيم عراق هيچ ترديدي به خود راه نداده است.
حالا اين سوال مطرح است: آيا كودتا در عراق كارساز است؟ كنار رفتن صدام از اريكه قدرت چه به صورت اختياري و چه با توسل به زور تغيير مورد نياز را در رژيم حكومتي عراق به دنبال خواهد داشت و پيامدهاي مورد نظر - آزادي مردم عراق و نابودسازي برنامه هاي سلاح هاي كشتار جمعي - تحقق خواهد يافت.
متاسفانه با اطمينان بالا مي توان گفت كه پاسخ اين سوال منفي است.
براي آغازگران كودتا اين خطر عظيم وجود دارد كه ممكن است به جاي صدام حسين فرد خونخوارتري قدرت را به چنگ آورد. اگر چه ممكن است اين فرد از بستگان درجه يك صدام نباشد - كه با توجه به شخصيت پسران صدام اين امر تا حد بسياري هولناك است - اما با توجه به عفو عمومي اي كه انجام مي گيرد ممكن است يكي از طرفداران سياسي او و يا يكي از افسران ارشد بر اريكه قدرت بنشيند. همچنين عفو عمومي به قسر در رفتن كساني خواهد انجاميد كه همانند صدام حسين بايد به خاطر انجام جنايات جنگي و تجاوزات غيرقابل تصور به حقوق انساني مورد محاكمه قرار گيرند. در صورت عدم انجام اين محاكمات و در كل تطهير سيستم سياسي حكومت عراق از هواخواهان رژيم سابق، عراق پس از صدام شانس برخوردار شدن از آزادي واقعي را پيدا نخواهد كرد. در مورد آلمان و ژاپن اين شانس به خاطر سماجت آمريكا به تطهير نظام سياسي اين كشورها در زمان جنگ دوم تحقق يافت. بر عكس در كشورهاي سابق اتحاد جماهير شوروي به خاطر تطهير نشدن كامل سيستم سياسي از هواخواهان نظام سابق، فرصت پيش آمده براي آزادي همواره شكننده و آسيب پذير مانده است.
به هر حال، «تغيير رژيمي» كه صرفا محدود به تغيير ظاهر افراد شود و شخصيت آنها را دگرگون نسازد، ممكن است خطرات هولناك تري را در آينده به دنبال داشته باشد. كساني كه اكنون به دنبال تجارت با صدام هستند در آينده مطمئنا به دنبال آن خواهند بود كه تحريم هاي سازمان ملل در خصوص رژيمي كه پس از صدام به روي كار خواهد آمد به يكباره رفع شود.
صدامي كه پس از اين صدام روي كار خواهد آمد با استفاده نامحدود از منابع عظيم نفت عراق به سرعت خواهد توانست سلاح هاي كشتار جمعي نيمه تمام سلف خود را تكميل كند و بسيار ساده لوحانه خواهد بود كه فكر كنيم اين رژيم پرونده هاي مخفي مربوط به سلاح هاي كشتار جمعي را در اختيار بازرسان سازمان ملل قرار دهد.
بدتر از همه آنكه اگر مردم عراق شاهد آن باشند كه آمريكا بار ديگر از وضعيت اسارت دائمي آنها پشتيباني مي كند - حتي اگر اين اسارت توسط فردي تحميل شود كه خونخواري او كمتر از صدام آشكار باشد ـ ممكن است اين امر به كينه و انزجار هميشگي آنها نسبت به آمريكايي ها منتهي شود.
از اين رو در اين فرآيند نه تنها بايد فرصت را مغتنم شمرد و يكي از صنعتي ترين و قابل ترين كشورهاي خاورميانه را رها سازيم بلكه بايد سعي كنيم عراق به يكي از ثروتمندترين و صلح دوستانه ترين ملت ها تبديل شود. در غير اين صورت ما فرصت ايجاد نمونه اي از دموكراسي و توسعه اقتصادي در منطقه اي كه به سختي از هر دوي اينها محروم است را از دست خواهيم داد.
اگر چه سوريه و مصر ممكن است با هم به توافقاتي برسند اما اين توافقات آزادي حقيقي را براي مردم عراق به دنبال نمي آورد؛ آزادي اي كه تنها تضمين كننده و اميد واقعي براي خلع سلاح واقعي عراق است.
منبع: نشنال پست

حاشيه جهان

• فقط ۶۲ ساعت
براساس طرح سري اي كه روز سه شنبه در مقر مركزي سازمان ملل متحد در نيويورك مطرح شد قرار است به صدام حسين و خانواده اش ۶۲ ساعت براي پذيرش پيشنهاد تبعيد و خروج داوطلبانه از عراق فرصت داده شود. در اين طرح همچنين پيش بيني شده ۵۰ عضو نظامي ارشد دولت عراق هم در صورت همكاري كامل و همه جانبه با سازمان ملل متحد مورد عفو قرار گيرند. اين پيشنهاد اولين بار روز يكشنبه از سوي نماينده پاكستان در جلسه اي كه با حضور ده عضو غير دايم شوراي امنيت پشت درهاي بسته برگزار شد، مطرح شده و ظاهرا مورد تاييد عربستان سعودي و ديگر كشورهاي عرب هم قرار گرفته است. نماينده پاپ ژان پل دوم هم مفاد اين طرح را پذيرفته است. در صورت تصويب اين طرح عدم متابعت صدام راه را براي اقدام نظامي آمريكا و انگليس عليه عراق خواهد گشود. درصورت اجراي اين طرح سازمان ملل و نه ايالات متحده كنترل نفت عراق را برعهده خواهد گرفت.

• نظامي شدن گوام
نظامي سازي مجدد جزاير گوام آغاز شده است. سايت خبري پاسيفيك ديلي نيوز از فرود اولين اسكادران هاي هواپيماهاي بمب افكن سنگين بي۵۲ و بمب افكن هاي استيلت بي۱ در پايگاه هوايي آندرسن جزيره گوام خبر داد. سايت مذكور با اشاره به بي سابقه بودن استقرار جنگنده هاي سنگين در گوام پس از پايان جنگ ويتنام در دهه ۶۰ اين مسئله را ضربه اي سخت به صنعت توريسم اين جزيره به عنوان مهمترين منبع درآمد ساكنان گوام دانسته است. گوام در پروژه اي دو ميليارد دلاري كه اجرايش يك دهه به طول انجاميده تمامي مساعي خود را صرف جذب توريست و احياي صنعت گردشگري كرده بود كه با هجوم جنگنده هاي آمريكايي به اين جزيره و احتمال استفاده از پايگاه هاي نظامي گوام براي حمله به عراق و حتي كره شمالي نوعي حس ناامني را بر جزيره حاكم كرده است.

• بن لادن در دام
004330.jpg

اسامه بن لادن رهبر تحت تعقيب القاعده كه روز جمعه گذشته اخباري در مورد احتمال بازداشت او در جنوب استان هلمند افغانستان در مجاورت مرزهاي پاكستان منتشر شد، چند روز پيش از انجام عمليات جست وجوي نيروهاي آمريكايي در جنوب افغانستان رويت شده بود. ناصراحمد روحي، كه از او به عنوان ديپلمات اسبق طالباني ياد شده در گفت وگويي با روزنامه انگليسي اينديپندنت ادعا كرده بن لادن در نواحي مرزي پاكستان و افغانستان مخفي شده است.
وي ادعا كرده، بن لادن به علاوه ملامحمدعمر رهبر طالبان و تعدادي از همراهان در كوهستان هاي نقطه تلاقي مرزهاي ايران، افغانستان و پاكستان پناه گرفته و تاكيد دارد در عمليات جست وجوي نيروهاي آمريكايي و پاكستاني بستگان نزديك او به اسارت درآمده اند. احتمالا منظور روحي سعد و حمزه پسران بن لادن هستند كه گفته مي شود به اسارت آمريكايي ها درآمده اند.

• القاعده در عراق
طراحان القاعده در حال برنامه ريزي براي حمله به نيروهاي آمريكايي و نيروهاي تحت رهبري ايالات متحده كه براي انجام عمليات به عراق اعزام مي شوند، هستند. براساس اطلاعاتي كه توسط دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا اخذ شده اين طراحان از زيرمجموعه تحت رهبري ابومصعب زرقاوي هستند كه سيا از او به عنوان يكي از رهبران ارشد القاعده ياد مي كند.
شبكه خبري NBC آمريكا با انتشار اين خبر ادعا مي كند تعدادي از اين عوامل در بغداد استقرار يافته اند و بقيه نيروهاي تحت رهبري اين گروه طراحان در ساير بخش هاي عراق پراكنده شده اند. اين شبكه به نقل از مقامات اطلاعاتي آمريكا ادعا مي كند نيروهاي وابسته به القاعده ممكن است عليه نيروهاي آمريكايي از مواد سمي، شيميايي استفاده كنند.

• پاتريوت ها پشتيبان موشك هاي آرو
ژنرال آحارون زيوي، رئيس اداره اطلاعات ارتش اسرائيل روز دوشنبه در مصاحبه اي با روزنامه جروزالم پست ادعا كرد حمله آمريكا به عراق قطعي است و ايالات متحده حتي بدون كسب مجوز از شوراي امنيت هم عليه عراق وارد عمل خواهد شد. زيوي روز قبل از انجام اين مصاحبه در جلسه كابينه كشور يهود گفته بود ايالات متحده طي روزهاي آغازين هفته آينده به عراق يورش خواهد برد.
زيوي در اظهاراتش گفت عراق در مرزهاي غربي خود كه از طريق آن مي تواند خاك اسرائيل را هدف قرار دهد موشك مستقر نكرده است. رئيس اداره اطلاعات ارتش اسرائيل همچنين از استقرار موشك هاي ضد موشك آرو در نواحي مرزي شمال شرق اسرائيل براي رويارويي با حملات موشكي احتمالي عراق خبر داد كه توسط موشك هاي پدافندي پاتريوت آمريكا پشتيباني مي شوند.

• اصل يا بدل
راديو استراليا روز شنبه اين هفته در برنامه اي زنده به بررسي مصاحبه اي پرداخت كه چند روز قبل از شبكه ZDF آلمان پخش شده بود. شبكه تلويزيوني ZDF روز جمعه اين هفته مصاحبه اي با دكتر ديتر بوهمن روانشناس و چهره شناس آلماني كه مدتي قبل ادعا كرد يورگ هايدر سياستمدار راستگراي اتريش در سفرش به بغداد به جاي ديدار و گفت وگو با صدام با بدل او ديدار كرده بود ترتيب داد. در اين مصاحبه از بوهمن در مورد اينكه ممكن است صدام پيش از اين و براي گريختن از تبعات يورش نظامي آمريكا به خارج از عراق گريخته باشد و اينكه كسي كه امروز به عنوان رهبر عراق در جلسات دولت حضور پيدا مي كند صدام واقعي است يا نه سؤال شد كه او در پاسخ تاكيد كرد صدامي كه او تا چند روز پيش روي صفحه تلويزيون عراق ديده صدام واقعي بوده است.

|  اقتصاد  |   ايران  |   جهان  |   علم  |   فرهنگ   |   ورزش  |
|  هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |