چهار شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۴- March, 12, 2003
نگاهي به فوتبال يوگسلاوي سابق
سرنوشت ستاره سرخ
ستاره سرخ تيم بزرگي بود كه مي توانست همچنان قهرمان اروپا باقي بماند اما بحران بالكان و تحريم يوگسلاوي توسط اتحاديه اروپا اديسه اش را به زوال كشاند
آران
004455.jpg

سرنوشت گاهي شما را فريب مي دهيد. درست همان طور كه ستاره سرخ بلگراد (Fk Crvena Zvezda) را فريب داد. باشگاهي كه حالا حتي به زحمت پيروزي بر المپيك مارسي در آن فينال نيمه شب تابستان (۱۹۹۱) و قهرماني در جام باشگاه هاي اروپا را به ياد مي آورد.
ستاره سرخ تيم بزرگي بود كه مي توانست همچنان قهرمان اروپا باقي بماند اما بحران بالكان و تحريم يوگسلاوي توسط اتحاديه اروپا، اديسه اش را به زوال كشاند.

برباد رفته
در تابستان ۱۹۹۱ و پس از قهرماني ستاره سرخ در جام باشگاه ها، چهار بازيكن نخبه تيم از جمله «رابرت پروسينچكي» ـ فوق ستاره كروات و بهترين بازيكن جام جهاني جوانان ۱۹۸۶ - و كاپيتان «استفان استوژانويچ» ـ دروازه بان بزرگي كه با مهار پنالتي مانوئل آموروس فرانسوي پايه گذار قهرماني ستاره سرخ شد ـ فروخته شدند.
بحران بالكان سبب شد كه ستاره سرخ فصل آينده با محروميت از انجام بازي هاي خانگي اش در بلگراد مواجه شود. با اين حال آن ها تا نيمه هاي جام باشگاه ها بالا رفتند و علي رغم كسب يك تساوي مقابل سامپدورياي ايتاليا در خانه فرضي شان، صوفياي بلغارستان، نتوانستند براي دومين بار پياپي به فينال راه يابند زيرا بازي برگشت را در خانه حريف ۳ بر يك واگذار نمودند و سامپدوريا خود در فينال مغلوب بارسلونا شد. به دنبال شكست از سامپدوريا بقيه بازيكنان ستاره سرخ هم فروخته شدند، در فاصله كمي بيشتر از يك فصل، بهترين تيمي كه يوگسلاوي تاكنون به خود ديده بود ـ و نه تنها صربها، كه مونته نگرويي ها، كروات ها و مقدوني ها را هم در بر مي گرفت ـ از اوج به حضيض در افتاد و شاكله اش از هم پاشيد.

تاكتيك هاي خسته كننده
چيزي كه مرور خاطرات مربوط به ستاره سرخ ،۱۹۹۱ فاتح ميدان سن نيكولاي باري ـ فينال جام باشگاه ها - را سخت مي كند، بازي بي روح آن تيم است. «استو ژانويچ» مي گويد: «پيش از آغاز بازي، مارسي شانس اول قهرماني تصور مي گشت. بنابراين ما بايد از بين دو حالت ممكن يكي را انتخاب مي كرديم. زيبا بازي كنيم و ببازيم يا اين كه با تاكتيكي بي جاذبه و خسته كننده بازي را ببنديم و نهايتا پيروز از زمين بيرون آييم. »

اسطوره سرگردان
بله ستاره سرخ خوش شانس بود و اين روند در بازي فينال نيز ادامه پيدا كرد. «دراگان استويكويچ» تك خال بازي ساز صرب يك سال پيش از آن از بلگراد به مارسي كوچ كرده بود، در ديدار پاياني جام باشگاه ها تنها از روي نيمكت بازي را نظاره كرد.
او نه ديگر عضوي از ستاره سرخ بود و نه مهره اي مورد اعتماد در مارسي او تنها فرصت يافت ۹ دقيقه مانده به پايان وقت اضافه وارد زمين شود و سپس در ضربات پنالتي هم بدون سهم ماند تا عملا در چنين مسابقه سرنوشت سازي صرفا يك تماشاگر باشد.
سرپيچي بزرگ
استوژانويچ از آن لحظات مي گويد: «مربي وقت مارسي تصميم گرفت اولين پنالتي را به استويكويچ بسپارد. اين دستور مهمي بود در حالي كه شش ماه پيشتر او به استويكويچ اعتماد نداشت، حالا ناگهان تصميم گرفته بود او را به خط مقدم بفرستد. ولي استويكويچ نپذيرفت و گفت كه تنها حاضر است يازدهمين پنالتي زن تيم باشد.

وفاداري دوگانه
استويكويچ خود در مورد سرپيچي بزرگش چنين استدلالي دارد: «اگر شانس حضور در سراسر بازي به من داده نشده بود تا خودم را نشان دهم، پس مطمئنا نمي توانستم مسئوليت پنالتي را به عهده بگيرم.
اگر آن پتالني گل شده و باعث حذف ستاره سرخ محبوبم مي گرديد آن وقت تمام يوگسلاوي از من متنفر مي شدند و اگر پنالتي را خراب مي كردم وضع و حالم در مارسي خيلي بهتر نبود. »

تيم رويايي
پروسينچكي، دراجيكابينيچ، ميودراگ بلودديچي، سينيشا ميهايلوويچ و داركو پانچف. اين ها نام پنج نفري هستند كه يكي پس ديگري پنالتي هايشان را وارد دروازه مارسي كردند تا ستاره سرخ آقاي اروپا شود.
دژان ساويسويچ مهاجم آن زمان ستاره سرخ و سر مربي حال حاضر تيم ملي يوگسلاوي ـ صربستان و مونته نگرو ـ مي گويد: «با داشتن چنان بازيكنان بزرگي، ما حقيقتا تيم قدرتمندي بوديم.
اما هيچ باشگاهي بزرگ نيست مگر قهرمان اروپا شود و هيچ كشوري بزرگ نيست مگر باشگاهي بزرگ داشته باشد، بنابراين قهرماني سال ۹۱ هم براي ستاره سرخ و هم براي يوگسلاوي بي اندازه اهميت داشت. »
كشور گمشده
004465.jpg

نقشه يوگسلاوي ظرف سال هاي اخير چنان دستخوش تغييرات شده كه مي تواند هر دانشجوي جغرافيا را در هر گوشه از دنيا گيج كند، اما با وجود مرزبندي هاي جديد در بالكان، يك چيز همچنان پا برجا مانده. فدراسيون فوتبال يوگسلاوي «FSJ» همان اصل ثابت است كه از زمان شكل گيري در ۱۹۱۹ تا به امروز همواره مظهر فرم ها و دوره هاي گوناگون اين كشور به شمار آمده. اخيرا اين فدراسيون همگام با تغيير يافتن نام يوگسلاوي جديد به «صربستان و مونته نگرو»، در يازدهم فوريه ۲۰۰۳ دست به تغيير نام و عنوان خود زده است.

از ديروز تا امروز
فدراسيون گذشته مجموعا ۲۶۲۳ باشگاه ۱۲۵۴۶۲ بازيكن، ۶۵۵۳ داور و ۵۵۰۰ مربي را تا پيش از تغيير ساختار اخير زير پوشش برده بود. نخستين رئيس از ۳۳ رئيس تاريخ FSJ «وينكو وورتا» و آخرين آنها «دراگان استويكويچ» محسوب مي شوند. در اين دوران ۸۴ ساله تيم يوگسلاوي ۲۶ مربي در راس كار خود ديده كه اولين آنها «وينكو اوگرينيچ» و آخرين فرد «دژان ساويسويچ» بوده اند. تشكيلات جديد با نام كامل «فدراسيون فوتبال صربستان و مونته نگرو» (FSSCG) با تلاش «دراگان استويكويچ» اسطوره معاصر فوتبال يوگسلاوي و آخرين رئيس فدراسيون قبلي به وجود آمد. استويكويچ از همان ابتدا هدف خود را احياي شكوه افتخارات FSJ اعلام كرد. او كه با داشتن ۸۴ بازي ملي با پيراهن يوگسلاوي سابق به خوبي از مسئوليت سنگين خود آگاه است مي گويد: «هر گاه راجع به يوگسلاوي قديم صحبت مي كنم دچار نوستالژي مي شوم و اعتقاد دارم كه حتي نزديك شدن به دستاوردهاي گذشته كاري بسيار بسيار دشوار خواهد بود. »
بررسي پرونده فوتبال ملي يوگسلاوي نشان مي دهد كه با آغاز و انجام خوشي همراه نبوده. نخستين بازي ملي آنها در ۲۸ آگوست ۱۹۲۰ به شكست هفت بر صفر مقابل چكسلواكي منجر شد در حالي كه آخرين بازي يوگسلاوي نيز ۲۱ نوامبر ۲۰۰۲ در پاريس، با شكست سه بر صفر از فرانسه به پايان رسيد. البته در مجموع ۶۰۰ بازي ملي يوگسلاوي نتايج درخشاني كسب كرده است.

يوگسلاوي روي نقشه جهان
يوگسلاوي در نخستين دوره جام جهاني (اروگوئه ۱۹۳۰) حاضر بود و پس از ايالات متحده چهارم شد عنواني كه در جام جهاني ۱۹۶۲ شيلي نيز تكرار گشت. اما تيم آبي، سفيد و قرمزپوش بالكاني، در اروپا نمايش هايي قدرتمندانه تر داشت تا آنجا كه در سه دوره نخست جام ملت هاي اروپا جزو مدعيان بودند. دومين دوره رقابت ها در سال ۱۹۶۴ در يوگسلاوي برگزار شد كه اين كشور علي رغم ميزباني در فينال مغلوب اتحاد جماهير شوروي شد. چهار سال بعد آنها دوباره فيناليست شدند و اين بار مغلوب ايتالياي ميزبان گشتند. در واقع نخستين طلاي فوتبال ملي يوگسلاوي در المپيك ۱۹۶۰ رم و با پيروزي سه بر يك مقابل دانمارك حاصل شد. اما در سطح جوانان افتخارات آنها گسترده تر بود اوج درخشش جوان هاي يوگسلاوي در جام جهاني ۱۹۸۶ شيلي بود كه تيمي آينده ساز متشكل از پردراگ مياتوويچ، زوونيمير بوبان، داوور شوكر، روبرت پروسينچكي، دراگون لكوويچ و رابرت يارني قهرمان بلامنازع مسابقات شد و پروسينچكي به عنوان پديده اي جوان به فوتبال دنيا معرفي گرديد.

باشگاه هاي بالكان
چهار باشگاه پراقتدار يوگسلاوي سابق، ستاره سرخ بلگراد (FK Crvena Zvezda)، هايدوك اسپليت، پارتيزان بلگراد و دينامو زاگرب بودند. البته هايدوك و دينامو به جمهوري كرواسي تعلق داشتند و در سال هاي پاياني حيات يوگسلاوي اين دو در ليگ سراسري موسوم به (Prva savezna) شروع به قدرت گيري كردند و تبديل به قطب هاي جديد بالكان شدند. ستاره سرخ بلگراد افتخار باشگاهي يوگسلاوي در اروپا محسوب مي شود. اين تيم در سال ۱۹۶۸ به فينال جام يوفا راه يافت و در سال ۱۹۹۱ با پيروزي بر مارسي قهرمان جام باشگاه هاي اروپا شد. اما در فاصله اين سال ها وبعد در دوره معاصر هرگز خبري از قدرت نمايي دو قدرت بلگراد - پارتيزان و ستاره سرخ - به عنوان دو قطب هميشگي فوتبال بالكان، نشد.
همچنانكه هر يك از جمهوري هاي يوگسلاوي سابق به راه خود مي رفتند «ووژادين بوسكوف» مربي سابق تيم ملي هشدار داد كه كشور جديد «صربستان و مونته نگرو» ديگر نمي تواند به سطح فوتبال گذشته باز گردد زيرا ذخاير غني قديم را از دست داده است. «روزگاري ما بزرگ ترين بازيكنان و مربيان را پرورش مي داديم حالا تنها كار سخت مي تواند ما را نجات دهد.» كار سخت. اين يكي از مشخصه هاي تيم هاي بزرگ است. فدراسيون جديد (FSSCG) نخستين گام ها را به سوي احياي روح يوگسلاوي بزرگ در فوتبال برداشته و آينده بستگي به نحوه گذر از روزگار پرمشقت آغازين دارد.
منبع: Uefa

گفت و گو با استويكويچ رييس جديد فدراسيون فوتبال صربستان و مونته نگرو
تنها نام مان عوض شده
004475.jpg
علي فولادي
دراگان استويكويچ يكي از قهرمانان تاريخ فوتبال يوگسلاوي سابق است. در تيم ملي به عنوان هافبكي مركزي بازي سازي را به بهترين شكل انجام مي داد و در باز كردن دروازه حريفان و نيز فراهم كردن موقعيت هاي گل يكي از برترين هاي فوتبال اروپا به شمار مي رفت، چنان كه او را مارادوناي بالكان و شاه مهره فوتبال يوگسلاوي در آن دهه ناميدند. اوج نبوغ او برمي گردد به جام جهاني ۹۰ ايتاليا، به ويژه در ديدار با اسپانيا كه استويكويچ با به ثمر رساندن دو گل تحسين برانگيز، زمينه حذف زودهنگام ماتادورها را رقم زد. دو سال بعد، پاتوق آن روزهاي فوتبال اروپا، المپيك مارسي پذيراي او شد تا دراگان به همراه اين تيم به افتخارات متعددي دست پيدا كند. با تغيير شرايط باشگاه، استويكويچ براي ادامه بازي، ژاپن و J-League را برگزيد تا تعجب اكثر كارشناسان با توجه به ضعف كيفي اين ليگ تازه به راه افتاده برانگيخته شود. او تا پايان عمر حرفه اي اش در ژاپن ماند تا يكي از نقاط تاريك كارنامه اش از بابت غيبتي طولاني در سطح اول باشگاهي اروپا شكل بگيرد. هر چند نبايد فراموش كرد او و هم قطارانش بختي كوتاه داشتند و بهترين سال هاي زندگي خويش را به دليل هم زماني با جنگ هاي داخلي از كف دادند. به هر حال با وجود اين اتفاقات، دراگان به اندازه كافي اعتبار داشت تا جامعه فوتبال يوگسلاوي، او را به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال اين كشور برگزيند و پيشاپيش اشتباهات ناشي از جواني اش را با جان و دل بپذيرد و حالا اين بازيكن ناآرام ديروز و جنتلمن امروز در فدراسيون كشوري كه از چند هفته پيش به صربستان و مونته نگرو تغييرنام داده، آرزوهاي بزرگي براي فوتبال كشورش دارد كه بايد به كمك همبازي سابقش دژان ساويسويچ، سرمربي فعلي تيم ملي، از تحقق تك تك آنها برآيد. گفت وگوي سايت Uefa به همين بهانه انجام شده است.
•••
• آيا حضور در رقابت هاي بين المللي با نام صربستان و مونته نگرو به جاي يوگسلاوي، تفاوتي در برنامه هاي شما پديد آورده؟
اين اتفاق ارتباطي به ما ندارد و فقط تصميمي از جانب سياستمردان بوده و به هيچ وجه تغيير رويه اي در برنامه ها و حتي افكار وطن پرستانه ما را موجب نشده است. علاوه بر اين تصور نمي كنم رويداد مهمي باشد. انسان ها، آب و هوا و خاك مثل گذشته است و تنها چيزي كه تغيير يافته، يك نام است و ما تنها كاري را كه در اين راستا انجام داده ايم، تغيير سر در فدراسيون بوده! يوگسلاوي مرد و صربستان و مونته نگرو زنده شدند. اين عين زندگي است.
• مسابقات مقدماتي يورو ۲۰۰۴ را به عنوان اصلي ترين رقابت هاي آينده، پيش روي داريد. آيا اميدي براي صعود هست؟
شخصا خيلي اميدوارم. شايد در گروه دشواري قرار گرفته باشيم و تيم هاي ديگر از ايتاليا تا فنلاند، ولز و آذربايجان مدعي صعود باشند، ولي گمان مي كنم با توجه به كيفيت بازي تيم و چند مهره باتجربه و ارزشمند، يكي از صعودكننده ها نام بگيريم. مردم ما عاشق فوتبال هستند و كمتر كسي در اينجا بي توجه به نتايج تيم ملي است. از اين سو چاره اي جز پيروزي براي ملي پوشان ما باقي نمي ماند.
• هجده ماه مي شود رئيس فدراسيون هستيد. مهم ترين اهداف شما چيست؟
هرگز تصور نكرده ام رئيس هستم و در حال رياستم. يادآوري مي كنم به بهانه زندگي در وطن بازگشتم و به علت رفاه خانواده ام از فوتبال كنار رفتم. فرداي خداحافظي از فوتبال از آينده ام اطلاع چنداني نداشتم چه برسد به اينكه از رياست فدراسيون مطلع باشم. اما شرايط چنين رقم خورد و حالا من در فدراسيون تمام تلاشم را براي حداكثر خدمت به كشورم به كار مي بندم. يكي از تصميمات مهم فدراسيون پس از پيوستن من، كاهش تيم هاي دسته اول و دسته دوم با هدف افزايش سطح كيفي ليگ شكل گرفت و البته جنجال ساز شد. پس از آن سعي خواهيم كرد فساد مالي ناشي از جنگ و مجازات ها و محروميت هاي سازمان ملل را نابود سازيم. متاسفانه در اين سال ها رشوه خواري تبديل به امري طبيعي شده و بايد هر چه زودتر به راهكاري جدي عليه آن انديشيد.
•سال ها در ژاپن و باشگاه ناگويا گرامپوس تحت مربيگري آرسن ونگر بازي كرديد. تجربه موفقي بود؟
خب در ابتدا در مارسي روزگار خوشي داشتم و به همراه ساير بازيكنان بزرگ اين تيم قهرماني ۹۳ اروپا را هم به دست آوردم. اما پس از آن باشگاه درگير مشكلات وحشتناكي شد و محكوم شديم دو سال پياپي را در دسته دوم بگذرانيم. روزهاي تاريكي بود و ما كاملا در آستانه محو شدن قرار داشتيم و هيچ كسي از آينده اش اطلاعي نداشت. بنابراين وقتي ناگويا پيشنهاد خوبي داد، با همسرم مشورت كردم و با مطالعه بر روي اين پيشنهاد، متوجه شدم منفعتم در رفتن است. قرار شد فقط شش ماه آنجا بمانيم اما اين مدت تبديل شده به هفت سال!
• زندگي در خانه دشوار نبود؟
نه اتفاقا سال هاي لذت بخشي از آب در آمد. من خيلي خوب بازي مي كردم و خانواده ام نيز به دليل روحيات آرام و بي دردسر مردم آنجا كاملا زندگي آسوده اي داشتند. در ژاپن همه چيز براساس نظمي خاص پيش مي رفت و چاره اي جز تمركز بر فوتبال نمي ماند. در اين كشور بازيكناني با تكنيك بالا و ضعيف از جنبه تاكتيكي حضور داشتند. اما حالا پس از پنج، شش سال، آنها پيشرفتي خارق العاده در سبك و سياقي متفاوت نسبت به ديگران پيدا كرده اند كه البته با توجه به برنامه هاي روز آمد اين كشور طبيعي به نظر مي رسد.
• پس از هفت سال زندگي در ژاپن، چه خاطره اي از آنجا در ذهن شما نقش بسته است؟
فصل ۹۶ـ۹۵ به عنوان برترين بازيكن ليگ شناخته شدم و اين موفقيت كمي با توجه به تعداد روزافزون بازيكنان بزرگ بين المللي به شمار نمي رفت. ضمنا در تمام اين هفت سال، بهترين بازيكن فصل ناگويا گرامپوس معرفي شدم و به بهانه جايزه هفت اتومبيل گرفتم. تصورش را بكنيد! هفت اتومبيل! خوشبختانه چنان محبوب بودم كه نام خياباني در ناگويا به استويكويچ تغيير يافت و حالا هر زماني به ياد اين اتفاق مي افتم به خود مي بالم. البته رابطه من و ژاپني ها هنوز ادامه دارد و هر سال دو مرتبه به آنجا سفر مي كنم تا در نقش مشاور فني باشگاه با آنها صحبت كنم. البته مشاوره فقط بهانه است. چرا كه من دل سپرده مردم آنجا و طرز نگرش آنها به زندگي و فوتبال هستم.

ليگ قهرمانان آسيا
گروه B شيموتزو اس ـ پالس (ژاپن)
معرفي تيم هاي حاضر در ليگ قهرمانان آسيا - ۸
سهيلا قاسمي
تاريخ تاسيس: ۱۹۹۱
004460.jpg

افتخارات داخلي:
صعود به مرحله دوم جي - ليگ در سال ۱۹۹۹
قهرمان جام امپراتوري در سال ۲۰۰۱
قهرمان جام نابيسكو در سال ۱۹۹۶
قهرمان سوپر جام در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲
افتخارات آسيايي:
صعود به مرحله نيمه نهايي جام در جام آسيا در فصل ۲۰۰۱  ـ  ۲۰۰۰
نايب قهرمان سوپرجام آسيا در فصل ۲۰۰۰ ـ ۱۹۹۹
شيموتزو اس - پالس در دور رفت مرحله دوم مقدماتي هفت بر صفر تيم نيوراديانت را شكست داده بود. پيروزي به يادماندني و خارق العاده در دور برگشت صفر بر صفر بدون نتيجه به پايان رسيد. در مرحله سوم مقدماتي هم شيموتزو توانست در دور رفت پنج بر صفر ساوت چاينا را شگفت زده كند. دور رفت هم با نتيجه سه بر يك به نفع آن ها شد و به اين ترتيب شيموتزو به ليگ قهرمانان رسيد. شيموتزو هرگز به عنوان قهرماني جي. ليگ دست نيافته و فقط يك بار در سال ۱۹۹۹ با رسيدن به مرحله دوم نشان داده كه اهل تلاش است. اما سابقه آن ها در تورنمنت هاي حذفي، چه در بازي هاي خانگي و چه در خارج از خانه، نشان مي دهد كه شيزوئوكايي ها در گروه B شانس زيادي دارند. اين باشگاه هميشه در رقابت هاي حذفي درخشش فوق العاده اي داشته است. اين مسئله در جام نابيسكو ۹۶ و قهرماني شيموتزو كاملا مشهود بود. اين قهرماني با پيروزي هايي در جام در جام آسيا در سال ۲۰۰۰ و همچنين جام امپراتوري در سال ۲۰۰۱ كامل شد.
آينده شيموتزو در رقابت هاي حال حاضر ليگ قهرمانان آسيا به توانايي اش در تطبيق با قالب مرحله گروهي بستگي دارد. اگر آن ها بتوانند در گروه B موفق باشند و رقبايشان را شكست دهند، مسلما در مرحله نيمه نهايي و در رقابت هاي حذفي درخشش زيادي خواهند داشت. هر چند باشگاه به تازگي كازويوكي تودا را به يكي از باشگاه هاي حاضر در ليگ برتر انگلستان، يعني تانتهام هاتسپور واگذار كرده، اما بازيكن ملي سابقي به نام آلساندرو دوس سانتوز را در اختيار دارد. اين تيم با داشتن آن يونگ ـ هوان كره اي، ستاره اي كه در جام جهاني ۲۰۰۲ درخشش بي سابقه اي داشت و همچنين بازيكناني مثل دايسوكه ايچيكاوا و ريوزو موريوكا ترويوشي ايتو به احتمال زياد توان و تجربه لازم براي انجام سه بازي در هفته را دارد. تاكايا كوروكساواي دروازه بان، شوهي ايكداي مدافع و ايچپكاوا كه در جام جهاني سال گذشته خارق العاده عمل كردند، در آغاز ۲۰ سالگي قرار دارند. آن ها حاصل سياست گذاري هاي جديد باشگاه هستند و غرور آن به حساب مي آيند.

سرمربي: تاكيشي اوكي
استيو پريمن انگليسي، امرسون ليائو برزيلي و اوسوالدو آرديلز آرژانتيني (قهرمان جام جهاني) بزرگ ترين نام هايي هستند كه در سال هاي اخير مسئوليت شيموتزو را به عهده گرفته اند. زماني كه زدرافكو زمانوويچ پس از فصل ۲۰۰۲ استعفا داد، بسياري افراد خوشحال شدند از اين كه تاكيشي اوكي كمك مربي سابق باشگاه به جاي او منصوب شد. سال ۱۹۹۹ زماني كه اس ـ پالس به مرحله دوم جي ـ ليگ صعود كرد و قهرمان جام در جام آسيا در سال ۲۰۰۰ شد، اوكي به عنوان دستيار پريمن در راس تيم مشغول به كار بود. پس از آن او به ونتفورت كوفو رفت و سرمربي آن تيم شد. تا اين جاي كار اوكي توانسته به يك نتيجه تساوي بدون گل در برابر داليان شايد دست يابد. بازي بعدي اين تيم امروز در برابر سئونگنام چونما انجام خواهد شد.

داليان شايد
004480.jpg

(چين)
تاريخ تاسيس: ۱۹۹۴
افتخارات داخلي:
قهرمان جيا اي چمپيونز سال هاي ،۲۰۰۲ ،۲۰۰۱ ،۲۰۰۰ ،۱۹۹۸ ،۱۹۹۶ ،۱۹۹۶ ۱۹۹۴
قهرمان جام حذفي ۲۰۰۱
افتخارات در آسيا:
نايب قهرماني جام در جام باشگاه هاي آسيا ۲۰۰۱-۲۰۰۰
نايب قهرمان ليگ قهرمانان آسيا ۹۸-۱۹۹۶
داليان شايد پس از سال ها برتري در رقابت هاي داخلي چين، در آرزوي به دست آوردن عنوان قهرماني و رسيدن به سطح يك باشگاه برگزيده در قاره آسياست. داليان با داشتن هفت عنوان قهرماني در ليگ و يك قهرماني در جام حذفي كه طي تنها ۹ سال فوتبال حرفه اي در چين به دست آمده است حالا فقط به قهرماني در آسيا مي انديشد. ژومينگ مالك باشگاه كه در سن سي سالگي جوان ترين ميليونر چين است مي گويد: «ما براي اين فصل روياهاي زيادي داريم مي خواهيم با چهره جديدي در ليگ ظاهر شويم و هم اين كه در ليگ قهرمانان آسيا با تمام قوا عمل كنيم. حداقل بايد به مرحله نيمه نهايي راه يابيم. رسيدن به حد باشگاه هاي بزرگ آرزوي دست نيافتني اي نيست و تمامي باشگاه هاي دنيا، هميشه چنين آرزويي دارند. » داليان دوبار تا نزديكي قهرماني آسيا پيش رفت. در فينال جام در جام آسيا ،۲۰۰۱ آن ها با در اختيار داشتن تيمي خسته از ميزبان خود الشباب شكست خوردند و در جام قهرمانان سال ۹۸ هم در ضربات پنالتي قهرماني را به پوهانگ استيلرز واگذار كردند. ميزباني گروه B فرصت خوبي براي دالياني ها است. مسلما حضور ۵۵ هزار هوادار روحيه آن ها را تقويت خواهد كرد. اولين بازي آن ها با شيموتزو صفر بر صفر به پايان رسيد. نقطه قوت آن ها ميانگين سني پايينشان است.

سرمربي: ميلوراد كوزانوويچ
اين مربي يوگسلاو سه سال حضور بسيار موفق در اين كشور داشته است. موفقيت در ليگ، جام حذفي و رقابت هاي آسيايي كارنامه او را بسيار درخشان كرده است. امروز داليان شايد به مصاف با اوسو تسپا خواهد رفت.

حاشيه ورزش
•مارسي و موناكو در تونس
المپيك مارسي و آ. اس موناكو اين هفته در تونس خواهند بود. روز دوشنبه مطبوعات تونس با آب و تاب بسياري اين خبر را پوشش دادند. موناكو روز پنج شنبه در استاديوم El Menzah تونس در ديداري دوستانه به ديدار «باشگاه آفريقايي» با نام مستعار CA، كه در حال حاضر در جايگاه پنجم جدول رده بندي ليگ تونس قرار دارد، خواهد رفت. مسئولين، كادر فني و همه بازيكنان مارسي توسط CA به تونس دعوت شده اند اعضاي مارسي از امروز تا يكشنبه هفته آينده در تونس اقامت خواهند داشت. قرار است نشستي بر سر مسائل كاري و در جهت توسعه همكاري هاي بين دو باشگاه برگزار شود. مسئولان باشگاه مارسي و CA در زمينه آموزش، مديريت و كنترل تماشاچيان گفت وگوهايي انجام خواهند داد. اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه هر دو باشگاه صدرنشين فرانسوي در وضعيت متزلزلي قرار دارند.

• چين و مبارزه با فساد مالي المپيك
يك مقام بلندپايه كميته تشكيلاتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن بر مبارزه چين با فساد مالي در حين ساخت تأسيسات برگزاري اين بازي ها تأكيد كرد. به گزارش روز دوشنبه خبرگزاري شين هوا، «لي بينگ خوا» معاون كميته ياد شده گفت كه براي ساخت تأسيسات شهري، محافظت از محيط زيست و تسهيلات حمل و نقل در پايتخت چين ۳۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار هزينه خواهد شد. وي در حاشيه اجلاس دهمين دوره كنفرانس مشورتي سياسي خلق چين در پكن افزود: برآوردها نشان مي دهد كه هزينه براي سازماندهي و برگزاري بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ به يك ميليارد و ۶۲۵ ميليون دلار خواهد رسيد. «لي» گفت كه به منظور مقابله با فساد مالي در جريان ساخت تأسيسات ورزشي و تسهيلات مورد نياز ديگر براي برگزاري بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ به ادارات نظارتي دستور داده است كه امور اجرايي طرح هاي مربوط را به طور جدي مورد نظارت قرار دهند تا از هرگونه فساد مالي در اين خصوص جلوگيري شود. وي تأكيد كرد كه تدابير ضدفساد در تمامي زمينه ها از جمله احداث تسهيلات و تأسيسات بازي ها، فروش بليت، كمك هاي اعطايي و تأمين مصالح و غيره به اجرا گذاشته شده و هزينه ها از سوي مميزان كميته تشكيلاتي هر شش ماه يك بار و بعضا هر چهار ماه يكبار مورد بررسي و محاسبه قرار خواهد گرفت.

• خليفا
شبكه ماهواره اي الجزايري ـ فرانسوي خليفا از ژانويه ۲۰۰۳ تبديل به يك شبكه سراسري پرطرفدار نزد عرب هاي فرانسوي زبان اروپا و شمال آفريقا شده است. اين شبكه اخيرا حجم برنامه هاي مربوط به فوتبال خود را به شدت افزايش داده و به خصوص روي لژيونرهاي رنگين پوست فرانسه متمركز شده است. شبكه خليفا كه توسط شركت هواپيمايي خليفا ـ حامي مالي اصلي باشگاه مارسي و يكي از حاميان باشگاه چلسي انگلستان ـ ميز گردي دارد مربوط به فوتبال الجزاير و فرانسه.

• حاشيه هاي دربي بزرگ فرانسه
004470.jpg

حساس ترين ديدار ليگ دسته اول فرانسه كه يكشنبه شب برگزار شد نتيجه اي بسيار غيرمنتظره داشت. هواداران متعصب اين دو تيم كه شاهد ديداري غيرمنتظره بين تيم هاي محبوبشان بودند با رفتارهايي خشونت آميز و استفاده از مواد آتش زا در اين ديدار شركت كردند. در اين راستا پليس ۱۲ نفر را دستگير كرده و مشغول بازجويي از آنها است. اين افراد با بليت هاي سرقت شده وارد استاديوم شده بودند. با توجه به تدابير امنيتي شديد، هيچ حادثه مهمي روي نداد و كسي كشته نشد. اما به هر حال برخي افراد موفق شده بودند مقدار زيادي مواد آتش زا وارد استاديوم كنند. از يكي از جايگاه ها گلوله اي به پشت سر يكي از كمك داوران شليك شد، اما خوشبختانه اين برخورد جدي نبود و تنها خراشي در پشت سر او ايجاد كرد. اين داور پس از اصابت گلوله بلافاصله از جاي خود بلند شد و تا آخر ديدار در بازي حضور داشت و قضاوت خوبي هم انجام داد.

• بچه هاي پارك
«پارك كي وون» مربي كره اي مسئوليت شناس كه در حال حاضر مربيگري باشگاه حرفه اي پروجاي ايتاليا را برعهده دارد، پس از اينكه در مورد دستمزد (ظاهرا) و برنامه هاي آتي شان (باطنا) با فدراسيون واليبال به توافق نرسيد عليرغم اشتياق زيادي كه براي ايجاد تحولات در ساختار واليبال ايران داشت حاضر نشد در كشورمان بماند. اخيرا علي معمري رئيس كميته آموزش فدراسيون واليبال طي سفري كه به هلند و ايتاليا داشت، ديداري با «پارك» انجام داد. معمري در اولين برخورد با پارك تعجب مي كند كه چطور مي توان انتظار داشت، تكنسين كره اي مجموعه منظم و شكيل باشگاه پروجا را رها ساخته و به ايران بيايد. پارك پس از اجراي يك اپيزود از نسخه كره اي نمايشنامه اوشين توأم با اشك و زاري فراوان به معمري مي گويد: «من فرزندي ندارم و احساس مي كنم در حال حاضر ۱۲ فرزند در ايران دارم. شما مي دانيد كه وقتي به ايران آمدم، همسرم با من مخالف بود اما فهميدم كه مي توانم يك كار يادگاري را در ايران انجام بدهم. »
بدين ترتيب پاسخ سوال اوليه تا حدودي روشن مي شود. سرپرستي ۱۲ فرزند رعنا و دم بخت كه هريك نزديك ۲ متر قد و ۹۰ كيلو وزن دارند، هر پدري را به چاره جويي تأمين هزينه هاي تحصيلي نظير شهريه دانشگاه آزاد، تفريحي مثل كفش ورزشي آسيكس و تغذيه اي مثل نان و نوردبان مي اندازد. به خصوص با بلندپروازي هاي خاص واليباليست ها. بنابراين ادعاي پارك كه در ادامه گفته بود، حتي اگر در ايران سه برابر پروجا (۶۰۰۰*۳ دلار) به او دستمزد بدهند، باز هم حاضر به بازگشت نخواهد شد، كاملا منطقي به نظر مي رسد.

ورزش
اقتصاد
ايران
جهان
علم
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |