شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۵-Mar,15.2003
سالي درخشان براي واليبال
نقره بوسان ارزش طلا را داشت
علي شاكري
سال ۸۱، يكي از درخشان ترين سال هاي واليبال ايران طي نزديك به هفتاد سال فعاليت اين رشته ورزشي در كشورمان بود. اگر چه واليبال ايران در سالي كه روبه پايان است براي نخستين بار با پيكان فاتح رقابت هاي باشگاه هاي آسيا شد و براي دومين بار در صدر واليبال جوانان قاره كهن ايستاد، اما كسب مدال نقره بازي هاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان بدون شك ارزش و لذتي ديگر داشت. تكرار خاطره كسب نايب قهرماني بازي هاي آسيايي ۱۹۵۸ توكيو پس از ۴۴ سال همه وقايع و عناوين اين رشته را تحت الشعاع قرار داد و باعث شد تا فدراسيون واليبال عنوان برترين فدراسيون ورزشي كشور را در سال ۸۱ به خود اختصاص دهد. با اين مقدمه كوتاه و به ترتيب موفقيت هاي كسب شده به سراغ مهم ترين رويدادهاي اين ورزش مي رويم.
پايان انتظار ۱۴ ساله
000265.jpg

تهران در ارديبهشت ماه براي سومين بار در تاريخ ۱۴ ساله رقابت هاي واليبال باشگاه هاي آسيا ميزبان اين بازي ها بود. نمايندگان چين و كره و اقيانوسيه اين بار هم در ميان بي تفاوتي مسئولان كنفدراسيون واليبال آسيا از حضور در بازي ها سرباز زدند و جالب آن كه هيچ جريمه اي هم شامل آنان نشد! در چنين شرايطي بيشترين نگاه ها متوجه دو تيم قدرتمند ايران (پيكان و صنام) و سانتوري نماينده ژاپن شد. سانتوري كه يك بار در دوره هفتم مسابقات باشگاه هاي آسيا در تهران قهرمان شده بود، اين بار تيرش به سنگ خورد و در همان گام نخست مقهور خودباوري بازيكنان پيكان شد. پيكان به عنوان پرسابقه ترين تيم ايراني در مسابقات باشگاه هاي آسيا با مغلوب كردن سانتوري براي رسيدن به قهرماني به گام هايش شتاب بخشيد. اين تيم كه چند عنوان نايب قهرماني و مقام سومي آسيا را در كارنامه خود داشت در فينال كاملا  ايراني با شكست دادن صنام رقيب سنتي چند ساله اش نخستين قهرماني يك تيم ايراني را در باشگاه هاي قاره به ارمغان آورد. پيكان برخلاف بازي هاي ليگ برتر كه براي دومين سال پياپي عنوان قهرماني را در اردوي صنام ديد، براي مسابقات باشگاه هاي آسيا با برنامه ظاهر شد و پيوستن مجدد سعيد رضايي و بهنام محمودي (لژيونرهاي بازگشته اش از ايتاليا) باعث شد تا اين تيم با هماهنگي مطلوب سرانجام به آرزوي چندين ساله اش جامه عمل پوشد و بدل به پرافتخارترين باشگاه ايراني در آسيا گردد. در اين بازي ها حسين معدني، محمد سليماني، پيمان اكبري، سعيد رضايي، سعيد مصطفي وند، بهنام محمودي، محمود افشار دوست و احسن الله شيركوند تركيب اصلي پيكان را تشكيل مي دادند.
صنام قهرمان دو ساله ليگ برتر ايران نيز با درخشش بازيكناني چون عباس قاسميان، امير حسيني، محمد شريعتي و محمد تركاشوند در جاي دوم ايستاد و عنوان سوم هم نصيب «اترائو» از قزاقستان شد. الريان قطر، سانتوري ژاپن و شالام مالزي هم ديگر تيم هاي شركت كننده در اين مسابقات بودند.
تكرار قهرماني جام نهم
ايران در سومين ميزباني رقابت هاي جوانان آسيا نيز موفق به تكرار قهرماني نهمين دوره اين مسابقات شد.
تيم واليبال جوانان ايران با پشتوانه نايب قهرماني نوجوانان جهان و با تركيب همان تيم در رده جوانان برتري خود را بر قدرت هاي شرق آسيا ديكته كرد. تيم جوانان ايران كه در دهمين دوره پشت سر تيم  هاي چين، عربستان در جاي سوم ايستاده بود، اين بار انتقام سختي از حريفان گرفت. در جام يازدهم شرق آسيايي ها بازنده بزرگ بودند كه در عين ناباوري از راهيابي به فينال بازماندند.
000306.jpg

در جام يازدهم كشورهاي ايران، چين، بحرين، تايوان، قطر، استراليا، ژاپن، كويت، تايلند، كره جنوبي، هند و پاكستان حاضر بودند كه پس از طي شدن دور مقدماتي و مراحل نيمه نهايي كه حذف تيم هاي ژاپن و استراليا را به همراه داشت، هند و ايران به فينال رسيدند و چين و كره جنوبي به بازي رده بندي راه پيدا كردند.
قهرماني ايران در فينالي تماشايي
در پي شكست سنگين روز اول هند مقابل جوانان ايران كمتر كسي تصور مي كرد كه مهاراجه ها خود را در ميان تيم هاي قدرتمندي چون ژاپن، چين، استراليا و كره جنوبي به فينال برسانند، اما هندي ها سخت كوش در ادامه راه همه تيم ها را از دم تيغ گذرانده و در مرحله ماقبل فينال با مغلوب ساختن چين عزم خود را براي قهرماني نشان دادند. در بازي نهايي هند حتي در گيم نخست بدون توجه به حمايت تماشاگران پرشور ايراني با شكست ايران براي قهرماني چنگ و دندان كشيد، اما آتش بازي جوانان ايران در گيم هاي بعد فرصت هرگونه خودنمايي را از آنان گرفت و آنها در نهايت همانند جام هفتم در قطر به نيابت قهرماني رسيدند.
روح الله كوليوند، محمد سليماني، مهدي مهدوي، محمود توانايي، امين معمري، بهزاد به نژاد، محسن عندليب، ميكاييل يولمه، داود مقبلي، سعيد مصطفي وند، فرهاد ظريف و وحيد صادقي بازيكنان ايران در اين بازي ها بودند. هدايت تيم ايران در اين دوره همانند جام نهم با مصطفي كارخانه بود كه با اين قهرماني به ركوردي قابل توجه در بين مربيان ايراني دست پيدا كرد. فتح دو جام قهرماني جوانان آسيا، يك بار قهرماني نوجوانان آسيا، نايب قهرماني نوجوانان جهان از جمله نتايجي است كه در كارنامه اين مربي جوان به چشم مي خورد.
نقره آسيا با يك مربي غريبه
تيم ملي واليبال بزرگسالان ايران كه در دهه هاي پنجاه و شصت ميلادي در بازيهاي آسيايي ۱۹۵۸ توكيو و ۱۹۶۶ بانكوك موفق به كسب مدال نقره و برنز شده بود بيش از چهار دهه انتظار كشيد تا دوباره بتواند سر از سكوهاي برتر درآورد.
در دو دوره قبلي تيم ملي بزرگسالان با مربيان ايراني فريدون شريف زاده و مرحوم حسين جبارزادگان توانسته  بود در جمع برترين هاي اين رشته قرار گيرد و اين بار يك مربي غريبه بنام پارك كي ون كره اي در وطنش بر طلسم ناكامي هاي ۴۴ ساله واليبال ايران خاتمه داد و اين تيم را پس از كره جنوبي ميزبان به سوي نايب قهرماني هدايت كرد.
تيم ملي واليبال ايران در بازيهاي آسيايي بوسان در دور مقدماتي به جز يك شكست برابر كره جنوبي سه تيم ماكائو، قطر و هند را مغلوب كرد و به عنوان تيم دوم به مرحله نيمه نهايي رفت. اوج كار اين تيم جدا از بازي حساس با هند در دور مقدماتي در بازي با چين فاتح چند دوره از بازيهاي آسيايي بود. در جدالي پرتب و تاب ايران با شكست سه بر دو چين يك ميلياردي پس از چهل و چهار سال به فينال رسيد و با باخت مجدد برابر كره جنوبي به مدال نقره رضايت داد.
000303.jpg

محمد تركاشوند، امير حسيني، عباس قاسميان، محمد منصوري، پيمان اكبري، بهنام محمودي و احسن الله شيركوند تركيب اصلي تيم ايران را تشكيل مي دادند و بازيكناني چون عليرضا بهبودي، اميرحسين منظمي، افشين عليايي و محمود افشار دوست هم به تناوب جانشين نفرات اصلي مي شدند.
قهرماني پيكان پس از دو سال انتظار
در مهم ترين رويداد داخلي واليبال، ليگ برتر چندين ماه گرمابخش اين ورزش بود. در مسابقاتي كه امسال بدليل موفقيت هاي واليبال، بازيها شرايط بهتري نسبت به گذشته پيدا كرده بود، پيكان پس از دو سال، انتظار موفق به جاگذاشتن رقيب سنتي اش صنام شد و قهرماني دوساله را از اين تيم پس گرفت.
در ليگ برتر سال ۸۱، جوانان جلوه اي پرفروغ از خود به نمايش گذاشتند و بدل به مردان محوري تيمهاي باشگاهي شدند. در پايان اين بازيها پس از دو تيم پيكان و صنام، پاس در جاي سوم ايستاد و برق تهران چهارم شد.
عنوان برترين تيم شهرستاني هم به تيم تازه وارد در ليگ برتر قند شيروان تعلق گرفت. قند در رقابتي فشرده و هم امتياز با نارنجستان نور، لوله سازي اهواز و نئوپان گنبد در سايه تفاضل گيم بهتر به اين مقام باارزش رسيد.
برترين هاي دسته اول
در ليگ دسته يك كه با شركت نزديك به ۳۶ تيم برگزار شد، در پي چند ماه رقابت دو تيم دخانيات تهران و شوراي شهر گنبد توانستند به ليگ برترسال ۸۲ راه پيدا كنند.
در اين مسابقات اگرچه مقام دوم به تيم اتكا از تهران رسيد ولي با توجه به محدوديت سهميه تيمهاي تهراني، شوراي شهر گنبد به عنوان سوم و تيم برتر شهرستاني  را بدست آورد تا اين شهر به عنوان نخستين شهر دو تيمي در ليگ برتر درآيد.

واليبال
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
كشتي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |