شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۳۰۰۵-Mar,15.2003
دانشجويان در عرصه ورزش
000295.jpg
محمدرضا منصوريان
سالي ديگر بر ورزش دانشجويي در ايران گذشت. سالي پرشتاب تر و فعال تر از همه سال هاي ديگر.
در فضاي موجود ورزش دانشگاهي در ايران پتانسيل هاي بسيار بالايي وجود دارد كه چنانچه در مسير اجرايي آن اشكالات ريز و درشت موجود رفع شده و داراي سازماندهي و مديريت يكپارچه اي شود، به طور طبيعي مي توان در جهت رشد و توسعه اين پديده حياتي در ميان نسل جوان اميدواري هاي فراواني را يافت.
در شكل كنوني ورزش در دانشگاه هاي ايران به دو قطب مجزا تقسيم شده و چنين مي نمايد كه در شرايط حاضر هيچ نشانه روشني هم وجود ندارد كه اين دو قطبي بودن به حالت ديگري درآمده و اتحاد و يكپارچگي لازم به وجود آيد. چنين به نظر مي رسد كه ارگان ها و سازمان هاي مسئول هم كمتر دل در گرو ايجاد چنين صميميت و اتحادي دارند و اين خود عامل مهم تر ديگري است كه اجازه نمي دهد اعتماد به نفس لازم ميان طرفين ايجاد گردد. در اين ميان با مشاهده نتايج حاصله و آمار و ارقام ورزش دانشجويي در ايران مي توان به اين نكته پي برد كه ورزش در سال ۸۱ در دانشگاه آزاد اسلامي از راندمان مطلوبتري برخوردار بوده است. گزارش دكتر بهرام قديمي مديركل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي را از برنامه هاي ورزشي اين دانشگاه و عملكرد ۸۱ مي خوانيم.
تيم هاي ورزشي در حد قهرماني ملي
هدف عمده ما از حضور در عرصه فعاليت هاي ورزشي تعميم و گسترش ورزش بين دانشجويان است. در همين راستا با توجه به استعدادهايي كه در دانشجويان وجود دارد و سياست گسترش ورزش در دانشگاه ها، هر جا كه نياز به سرمايه گذاري و مشاركت وجود داشته باشد، اقدام مي كنيم. اين استراتژي ورزشي تاكنون به خوبي جواب داده به طوري كه امروز حدود ۸۰ درصد از تيم هاي ورزشي ما در رقابت هاي ليگ در حد قهرماني مطرح هستند و جزو مدعيان هميشگي قهرماني ليگ به شمار مي روند.
دانشگاه آزاد اسلامي امسال هم در اكثر رشته ها حضور قدرتمندانه اي در عرصه رقابت هاي ليگ داشت و سال پرباري را سپري كرد. تيم هاي ورزشي ما در ليگ باشگاهي نظير وزنه برداري، شطرنج، تنيس، جودو در بخش پسران و در تمام رشته هاي ورزشي فعال بانوان حضور يكپارچه و قدرتمندي داشته و به مقام هاي ارزشمندي دست پيدا كردند. در بخش برون مرزي هم موفقيت هاي با ارزشي براي ورزش دانشگاه آزاد اسلامي به دست آمد. تيم هاي شطرنج و وزنه برداري ما به مسابقات باشگاه هاي آسيا راه پيدا كردند. تيم جودو هم كه عنوان نايب قهرماني كشور را به دست آورده به رقابت هاي آسيايي راه يافته است. تنيس ما جزو مدعيان قهرماني است و در حال حاضر جزو سه تيم اول جدول است. تيم كاراته «شين زن» و تكواندو جوانان ما هم قهرمان كشور شدند. البته موفقيت هاي ما فقط و فقط محدود به بخش آقايان نيست و خوشحاليم كه بانوان دانشجوي ما هم حضور پرباري در ليگ داشتند، به طوري كه تيم هاي تنيس روي ميز، شطرنج، واليبال، بدمينتون، شنا، ژيمناستيك و تكواندو دانشگاه آزاد اسلامي به مقام قهرماني رسيدند و تيم بسكتبال بانوان هم به مقام دومي رسيد.
در بخش اعزام برون مرزي رشد قابل توجهي داشتيم و شاهد درخشش تيم هاي اعزامي دانشگاه آزاد اسلامي در مسابقات بين المللي بوديم. تيم كشتي ما به سه كشور كانادا، ايتاليا و فرانسه اعزام شد كه در رقابت هاي كشتي كانادا و ايتاليا قهرمان شد و در فرانسه به عنوان سوم رسيد. تيم تكواندو با چهره هاي صاحب نام خود در رقابت هاي بين المللي آلمان به نتايج درخشاني رسيد. تيم شطرنج ما در مسابقات شطرنج دانشجويان جهان در مالزي در بخش خواهران و برادران به مقام قهرماني دست يافت. همچنين تيم كاراته دانشگاه آزاد اسلامي در اوكراين قهرمان شد. در هفته گذشته نيز مردان كوهنورد دانشگاه آزاد اسلامي موفق به فتح قله كليمانجارو (بام آفريقا) شدند. در بخش بانوان هم يك تيم كوهنوردي از دانشگاه آزاد اسلامي براي اولين بار به قله آرارات تركيه صعود كرد.
علاوه بر اين در ماه هاي آينده تيم هاي شطرنج را به جام رياست جمهوري تركمنستان و كشتي به اسپانيا اعزام خواهند شد. اينها نشان مي دهند در عرصه بين المللي هم دانشگاه آزاد اسلامي حضور فعال و پرباري داشته كه توانسته بر غناي فني و تجربي قهرمانانش بيفزايد.
حضور در مسابقات
دانشجويان جهان
در قالب دبيرخانه مشترك، دانشجويان نخبه دانشگاه آزاد اسلامي سال آينده در مسابقات دانشجويان جهان در كره شركت خواهند كرد. اين مسابقات مرداد ماه سال آينده برگزار مي شود و دانشجويان كشورمان در رشته هاي جودو، تكواندو، واليبال و فوتبال در اين رقابت ها شركت مي كنند. اميدواريم با يك برنامه ريزي دقيق و تشكيل اردوهاي مناسب تيم هاي ما در اين دوره حضور قدرتمندي داشته باشند و بتوانند ناكامي دوره گذشته را جبران كنند.
امسال به ليگ كشتي مي آييم
سعي ما اين است در تمامي رشته ها، حضوري فعال در ليگ داشته باشيم و به تيم داري بپردازيم. در حال حاضر به جز فوتبال كه معتقدم فضاي فرهنگي آن مساعد نيست و شكل دو قطبي پيدا كرده و بسيار هم هزينه بر است و واليبال در ساير رشته ها تيم داري خواهيم كرد. امسال تيم كشتي دانشگاه آزاد اسلامي را هم تشكيل مي دهيم و اين تيم هم در ليگ شركت خواهد كرد. علاوه بر اين رشته هاي تنيس روي ميز و بسكتبال هم به جمع تيم هاي ليگي ما اضافه مي شوند كه مطمئنا جزو مدعيان خواهند بود.
ساخت ورزشگاه
از نظر فضاي ورزشي مي رويم به مرز خودكفايي نزديك  شويم و از سال آينده مسابقات ورزشي را در سالن هاي اختصاصي دانشگاه برگزار كنيم. سالن هاي بزرگ ورزشي در اسفندماه سال ۱۳۸۱ در قزوين، بهبهان، سمنان، بافق و رفسنجان به بهره برداري رسيده و اين مجموعه ها هم به ساير فضاهاي ورزشي ما در كل كشور اضافه شده است. در حال حاضر اكثر واحدهاي ما در كشور داراي سالن هاي ورزشي هستند و شرايط خوبي براي ميزباني مسابقات مختلف دارند و از همين رو سياست دانشگاه  آزاد اسلامي مبني بر تمركز زدايي از تهران و تعميم مسابقات به كل كشور محقق شده است. پروژه بزرگ استاديوم ملي پونك هم در دست آماده سازي است.
ميزباني مسابقات دانشجويان كشورهاي اسلامي
با توجه به اينكه دكتر عبدالله جاسبي رئيس عاليه دانشگاه آزاد اسلامي، رياست مجمع دانشگاههاي جهان اسلام را عهده  دار است، قرار است ان شا الله در آينده ميزباني مسابقات دانشجويان كشورهاي اسلامي به دانشگاه آزاد اسلامي واگذار شود كه اين مسابقات با حضور دانشگاههاي معتبر كشورهاي اسلامي در دو بخش خواهران و برادران برگزار مي گردد و آقايان در رشته هاي فوتبال، واليبال، تكواندو و وزنه برداري و خانم ها در رشته هاي شطرنج، بسكتبال، تنيس روي ميز و تيراندازي به رقابت مي پردازند.
دو متر فضاي ورزشي
براي هر دانشجو
دانشگاه آزاد اسلامي در كل كشور دو ميليون متر مربع فضاي ورزشي دارد كه سرانه هر دانشجو دو متر مربع است. اين فضا براي ورزش كشور ۱۵ سانتي متر مربع است و اين آمار نشان مي دهد در اين چند ساله در بخش ساخت و ساز عملكرد دانشگاه آزاد اسلامي بسيار قابل توجه بوده است. البته هنوز با استانداردهاي ورزشي جهان فاصله داريم، اما با توجه به اعتبارات و بودجه هايي كه داشتيم اين آمار قابل توجه است.
برگزاري مستمر رقابت هاي
درون دانشگاهي- منطقه اي
و كشوري
از وظايف اصلي ما برگزاري مستمر مسابقات مختلف ورزش دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي در بخش خواهران و برادران است. در اين راستا رقابت هاي مختلف ورزشي، ابتدا درون دانشگاهي سپس منطقه اي و نهايتا كشوري برگزار شده كه خوشبختانه ما امسال موفق به برگزاري ۱۳۳هزار و۱۵۰ديدار و رقابت ورزشي با حضور بيش از ۱۹۱هزار و ۲۰۰ ورزشكار از سراسر كشور شده كه در نوع خود بي نظير و مثال زدني است. مسابقات در رشته هاي جديد ووشو برادران و پرورش اندام ورزشكاران آماتور، تكواندو خواهران، تنيس روي ميز و آمادگي جسماني كاركنان و اعضاي هيأت علمي خواهران را نيز به جهت تقاضاي متعدد علاقه مندان امسال براي اولين بار به صورت كشوري برگزار نموديم كه در اين راستا جهت بالا بردن انگيزه، دانشجويان از مزاياي تخفيف شهريه و مزاياي ديگر بهره مند مي شوند.
سال آينده بخش پژوهش را به طور جدي تري دنبال خواهيم كرد. طرح هاي تحقيقاتي ما بايد به روز باشد. قصد داريم مراكز پژوهشي ما ارتباط تنگاتنگي با فدراسيون ها داشته باشند. در مجموع با راه اندازي پژوهشكده تربيت بدني مي خواهيم تحقيقات ورزش را به روز كنيم و به طور كاربردي اين تحقيقات را وارد عرصه ورزش نماييم.
۵۵ درصد دانشجويان كل كشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامي است، از همين رو بايد در تصميم گيري ها سهم قابل توجهي براي اين دانشگاه قائل شد. ما همواره به گفتمان و تعامل بين تمامي دانشگاه ها اعتقاد داشتيم و اعتقاد داريم در اعزام ها بايد به نوعي تفاهم برسيم. خوشبختانه مهندس هاشمي طبا وارد عمل شدند و قرار است براي مسابقات دانشجويان جهان تمامي دانشگاه ها تحت امر كميته ملي المپيك باشند. اين كار شرايط برابري را براي تمامي دانشگاه ها ايجاد مي كند و حق به حقدار مي رسد.

همه مي توانند موفق شوند!
000270.jpg
حتما شما نيز تا به حال متوجه شده ايد كه با انجام فعاليت هاي ورزشي منظم مي توانيد انرژي خود را افزايش دهيد، از استرس خود بكاهيد و روحيه بهتري داشته باشيد و احتمالا شما نيز مانند بسياري از مردم هنوز در اين زمينه اقدام جدي انجام نداده ايد.
براي موفقيت در اين كار لزومي ندارد خيلي به خود سختي بدهيد
يا ساعت ها تلاش كنيد و عرق بريزيد. با توصيه هايي كه به شما مي شود، مي توانيد با انجام ده دقيقه ورزش
نه چندان سخت، سه بار در روز، تناسب اندام و احساس سلامتي خود را بهبود بخشيد.
فعاليت هاي ساده روزانه مانند كاركردن در باغچه، بالا رفتن از پله ها، شستن ماشين و تمرين هاي ورزشي سبك مي توانند نقطه خوبي براي شروع باشند. به تدريج كه استقامت و توانايي شما بيشتر مي شود مي توانيد شدت تمرينات و تعداد دفعات يا طول مدت آنها را بيشتر كنيد. در ابتدا لازم نيست حركات ژيمناستيك انجام دهيد، طناب بزنيد يا برف پارو كنيد، مي توانيد با كارهاي سبك تري مثل جمع كردن برگ هاي باغچه شروع كنيد.
فعاليت خود را افزايش دهيد
اگر شخص كم تحركي هستيد كه به دنبال انرژي بيشتر يا فعاليت مناسبي مي گرديد كه باعث شود مقداري وزن كم كنيد يا فرد بازنشسته اي هستيد كه مايليد استقلال و تحرك بدني داشته باشيد افزايش هر روزه فعاليت جسمي به مدت چند دقيقه مي تواند شما را به هدفتان برساند.
براساس تحقيقات انجام شده فعاليت بدني مرتب:
- به كنترل وزن كمك مي كند،
- خطر كلسترول را كاهش مي دهد،
- انعطاف پذيري، توانايي و تحمل را افزايش مي بخشد،
- دامنه حركات مفاصل را در افرادي كه مبتلا به التهاب مفاصل هستند بهبود مي بخشد،
- افسردگي و نگراني را كاهش مي دهد،
- به خوب خوابيدن كمك مي كند،
- خطر بروز بسياري از بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي، فشار خون بالا، ديابت، پوكي استخوان و سرطان روده بزرگ را كاهش مي دهد.
فعاليت هاي ورزشي موجب كاهش هزينه ها مي شوند
تحقيقات علمي آشكار ساخته اند افرادي كه داراي فعاليت جسمي متعادل و منظمي هستند نسبت به كساني كه چنين فعاليت هايي ندارند هزينه پزشكي كمتري را متحمل مي شوند.
همه مي توانند به هدفشان برسند
- بزرگسالان و نوجوانان مي توانند با فعاليت جسمي مرتب موجب افزايش توانايي و تقويت استخوان ها شوند كه به جلوگيري از پوكي استخوان در سنين بالا كمك مي كند. اين فعاليت ها مي توانند باعث كم شدن چربي در بدن شده و ماهيچه هاي كم چربي بسازند.
- بزرگسالان مي توانند انرژي خود را افزايش و استرس را كاهش دهند و تعادل و نگرش مثبتي نسبت به زندگي به دست آورند.
- كساني كه از رژيم غذايي پيروي مي كنند، مي توانند كالري بسوزانند و توده هاي ماهيچه اي كم چربي ذخيره كنند. افرادي كه فشار خون بالا دارند مي توانند فشار خونشان را پايين آورند.
- بيماران مبتلا به التهاب مفاصل مي توانند درد و ورم مفاصل را كنترل كنند.
- كساني كه دچار ناتواني هاي جسمي يا بيماري هاي مزمن هستند خواهند توانست قدرت ماهيچه ها و توانايي خود را براي انجام فعاليت هاي روزانه افزايش دهند.
- افراد نگران و مضطرب مي توانند سلامت رواني خود را بهبود بخشند.
موفق خواهيد شد
فعاليت بدني را در برنامه روزانه خود بگنجانيد و در جاده تندرستي حركت كنيد. شما هر كس كه باشيد و هر شرايطي كه داشته باشيد، هرچه بيشتر بدنتان را حركت دهيد سالم تر خواهيد بود. شما مي توانيد خطر بيماري هاي تهديد كننده را در زندگيتان كم كنيد.
اگر سيگار مي كشيد، شخص بي تحركي هستيد و بيش از چهل سال داريد يا دچار بيماري مزمني هستيد، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشي با پزشك خود مشورت كنيد.
منبع: سايت ياهو، بخش سلامتي
ترجمه: منيژه جلالي

ورزش كنيم تا سالم بمانيم
فعاليت بدني و حمله قلبي
تا چندي پيش تصور مي شد كه حمله قلبي در افراد مسن، در نتيجه پيشرفت سريع بيماري اتفاق مي افتد. با شناخت بيشتر در مورد عارضه تصلب شرايين- بيماري شايعي كه باعث حمله قلبي مي شود- مشخص شد كه حمله قلبي، آخرين مرحله از روندي طولاني است. شايد تحقيقي كه روي ۳۰۰ مرد جوان انجام گرفت- كه اين افراد در جنگ كره كشته شده بودند- بتواند اين حقيقت را به تصوير بكشد كه ۷۷ درصد از اين مردان با ميانگين سني ۱/۲۲ سال، به بيماري تصلب شرايين در شريانهاي كرونري مبتلا بودند.
000280.jpg

نتايج مشابهي نيز از تحقيقات ديگر روي مردان جوان به دست آمد. همچنين چند سال پيش وجود لايه هاي چربي در آئورت كودكان گزارش شد.
تحقيقات اخير ضمن بررسي مجدد اين يافته ها، آنها را تأييد كرده اند. بسياري از تحقيقاتي كه درمورد تصلب شرايين انجام گرفته، بين المللي بوده است و طي آنها حدود۲۳ هزار مورد شريان هاي كرونري و آئورتي از ۱۴ كشور جهان بررسي شده است. يافته هاي دقيق اين تحقيقات نشان مي دهند كه صرف نظر از منطقه جغرافيايي، در آئورت اغلب كودكان سه ساله، لايه هاي چربي وجود دارد. اين كودكان اغلب از كشورهاي توسعه يافته مانند آمريكا و ديگر كشورهاي صنعتي پيشرفته بودند. وجود لايه هاي چربي در شريان هاي كرونري، قبل از سن ۱۰ سالگي به ندرت ديده مي شود؛ ولي بعد از اين سن فراوان است. در اين جا، اين سؤال مطرح مي شود كه: «چرا وجود لايه هاي چربي در آئورت كودكان اهميت دارد و چرا لايه هاي چربي در شريان هاي كرونري كودكان با ايجاد ضايعات بعدي در ميانسالي ارتباط دارد؟»
زماني كه مشخص شد: «بررسي و مطالعه وضعيت جسماني كودكان مي تواند در كاهش بيماري هاي قلبي در بزرگسالي مؤثر باشد، تحقيقات بسياري آغاز شد كه به تشريح عوامل خطرزا در كودكان مي پرداخت. براي مثال، برنسون در سال ۱۹۸۰، تعداد ۱۵ تحقيق در خصوص ميزان كلسترول خون روي كودكان بيمار ۹ كشور جهان انجام داد و پايين ترين غلظت كلسترول خون را در كودكان قبيله اي از سرخپوستان يافت. تحقيقات متعدد ديگري در مورد سطح چربي خون، فشار خون، چربي بدن، اسيد اوريك، گلوكز خون و همچنين عادت به سيگار كشيدن به اجرا درآمده است كه همگي نتايج هشداردهنده اي داشته اند.
فعاليت هاي بدني روزمره از جمله موضوع هايي هستند كه تا به حال به روش هاي مختلف مورد مطالعه قرار گرفته اند. گزارش هاي رسيده حاكي از آن است كه در سال هاي اخير، بر تعداد افرادي كه عوامل خطرزاي كرونري قلب دارند، افزوده شده است. به نظر مي رسد كه اين افزايش عوامل خطرزا همچنان ادامه خواهد داشت و در سال هاي آينده در همين وضعيت باقي خواهد ماند.
اما همين تحقيقات نشان مي دهند كه اگر زندگي افراد همراه با فعاليت بدني باشد، اين قبيل ناراحتي ها كمتر خواهد بود. معمولا  در كشورهايي كه درجه شيوع بيماري كرونري قلب در بزرگسالان بالاست، وجود عوامل خطرزاي قلبي در كودكان نيز رايج است. حتي در سطح يك كشور، عوامل خطرزا با درجه مرگ و مير ناشي از بيماري هاي كرونري قلب در مناطق مختلف آن ارتباط دارد. معمولا  عوامل خطرزاي اين قبيل بيماري ها در كودكاني وجود دارد كه والدين آنها نيز چنين عواملي دارند؛ يا يكي از والدين آنها در اثر بيماري هاي كرونري قلب در سن جواني فوت كرده اند.
معمولا وجود عوامل خطرزاي بيماري كرونري قلب در افراد، غير از فعاليت بدني، به وراثت نيز بستگي دارد. در اين خصوص، تحقيقات و منابع جامعي وجود دارد كه بعضي از آنها نتايج جالبي ارائه مي دهد. در اين بررسي، نقش فعاليت بدني در ارتباط با عوامل خطرزاي بيماري كرونري قلب مورد مطالعه قرار گرفته است.
۱. چربي بدن
تحقيقات بسياري، عوامل خطرزاي بيماري كرونري قلب را در گروه هايي از بزرگسالان كه روزانه فعاليت هاي بدني متنوعي انجام مي دادند، مقايسه كرده است. نتايجي كه اكثر آنها داشته اند، دال بر كاهش وزن در اثر فعاليت بدني است. براي مثال، در يك تحقيق تجربي، ابتدا بر ميزان فعاليت بدني كودكان به طور قابل ملاحظه اي افزوده شده است. سپس ميزان تغييرات هريك از عوامل خطرزا اندازه گيري شده است كه در نتيجه آن، به خوبي مشخص شد كه با افزايش فعاليت بدني كودكان (مخصوصا  در كودكان چاق) وزن بدن آنان كاهش يافته است.
۲. فشار خون
تنها چند تحقيق ارتباط فشار خون را با فعاليت بدني روزمره كودكان مورد بررسي قرار داده اند. فيكسلر در سال ۱۹۷۸ اعلام كرد كه بين اين دو عامل در كودكان ۱۳ ساله، ارتباط معني داري مشاهده نشد.
مانند او، كمپر در سال ۱۹۸۰ گزارش كرد: «فشار خون پسران ۱۳ و ۱۴ ساله ورزشكار با پسران هم سن غيرورزشكار اختلاف معني داري ندارد.»
مي دانيم كه برنامه تمرينات ورزشي معمولا باعث تغييرات جزيي در فشار خون مي شود. فيشر و براون در سال ۱۹۸۲ گزارش كردند: «در فشار خون دياستولي در اثر ۱۲ هفته تمرين بدني، كاهش معني داري مشاهده شده است.» استقامت اين افراد در اثر حركت روي نوار گردان در مدت مذكور افزايش يافته بود؛ ليكن درگروه شاهد، نه فشار خون و نه در ظرفيت كار بدني، تغييري مشاهده نشد. البته مي توان گفت: «در اثر تمرين بدني، فشار خون افراد چاق و آناني كه بيماري فشار خون در خانواده آنها سابقه دارد، كاهش مي يابد.»
البته، عوامل مداخله گر متعددي ممكن است بر نتايج اين تحقيق اثر گذاشته باشد كه از آن جمله، مي توان عامل تغذيه و مصرف داروهاي مختلف را نام برد.
تحقيقات ديگري كه ارتباط فشارخون و آمادگي جسماني را بررسي كرده اند، نشان مي دهند كه ميزان چربي بدن در كودكان، مانند بزرگسالان با فشار خون ارتباط دارد. براساس اين تحقيقات، حذف اثرات عامل چربي بدن مي تواند در كاهش فشار خون مؤثر باشد. اگر بتوان عامل ميزان چربي بدن را با روشهاي مختلف حذف كرد، آن گاه ممكن است كه بين آمادگي جسماني و فشار خون ارتباط منفي ديده شود. البته اين امكان نيز وجود دارد كه آمادگي جسمي بالاي فرد در دوران كودكي، با فشار خون او در بزرگسالي ارتباط داشته باشد.
۳. مصرف سيگار
مصرف سيگار با فعاليت بدني در ارتباط است. درصد بالا و معني داري از افراد غيرورزشكار نسبت به افراد ورزشكار هر روز سيگار مي كشند. احتمالا افرادي كه سيگار مي كشند، اجازه نمي دهند كه ميزان مصرف سيگار آنها را با روش هاي بيوشيميايي تشخيص دهند. بنابراين، نمي توان به سادگي تعداد سيگارهايي را كه در روز مي كشند و عمق پك هايي را كه به سيگار مي زنند، تعيين كرد.
۴. چربي خون
تحقيقات نشان داده اند كه ورزش و فعاليت بدني، عاملي براي كاهش سطح چربي هاي خون است. پاكسوك ومارتوس در سال ۱۹۸۴ گزارش كردند كه: «در مجموع، در كلسترول خون ۱۶ پسر جوان ورزشكار در مقايسه با ۲۰ پسر جوان غيرورزشكار كاهش معني داري وجود دارد؛ اما كلسترول خون ۲۴ دختر جوان ورزشكار با دختران غيرورزشكار اختلاف معني داري نداشت. اما در مجموع، تري گليسريد خون در حال استراحت افراد ورزشكار پايين تر از غيرورزشكار بود.»
وين و همكارانش در سال ۱۹۸۳ اعلام كردند: «اختلاف معني داري از حيث كلسترول سنگين و مفيد خون (HDL) در بين گروه هاي ورزشكار مشاهده نشد؛ ولي در افرادي كه به درجات بالاي آمادگي جسماني مي رسند، ميزان اين مواد به طور معني داري بالاتر است.»
پاكسوك و مارتلوس هم در سال ۱۹۸۴ گزارش كردند:
«كلسترول سنگين خون (HDL) در ۴۱ كودك ورزشكار در مقايسه با ۴۴ كودك غيرورزشكار بالاتر بود.»
000275.jpg

نتايج تحقيقات متعدد در اين زمينه نشان داده اند كه كودكان چاق به طور معني داري از سطح كلسترول سنگين پايين تري نسبت به كودكان عضلاني برخوردارند. در مقايسه اي كه بين دانش آموزان يك مدرسه ورزش با دانش آموزان يك مدرسه معمولي از نظر سطح چربي خون صورت گرفت، معلوم شد كه دانش آموزان مدرسه ورزش نسبت به مدرسه معمولي از سطح كلسترول سنگين بالاتر و تري گليسريد پايين تري برخوردارند. فيشر و براون در سال ۱۹۸۲، تعداد ۳۸ نفر را به طور تصادفي به گروه هاي تمريني، تمرين همراه با رژيم غذايي و گروه شاهد تقسيم كردند. بعد از ۱۲ هفته در دو گروه اول، كلسترول و ميزان چربي بدن كاهش و ظرفيت انجام كار آنها افزايش يافت. در گروه تمرين بر ميزان كلسترول سنگين خون و نسبت آن به كل كلسترول خون افزوده شد. در گروه رژيم غذايي، كاهش معني دار كلسترول خون ديده شد و در گروه شاهد هيچ تغييري در هيچ يك از اين عوامل ديده نشد.
وايدهلم، ماكسا و زيمن در سال ۱۹۷۸ گزارش كردند: «در اثر يك رژيم غذايي به مدت سه هفته كه در آن روزانه هزار كيلوكالري مواد غذايي مصرف مي شد، كل كلسترول خون كودكان چاق كاهش يافت؛ ولي كلسترول سنگين خون آنها تغيير نكرد.»
بريانت در سال ۱۹۸۴، تعداد ۱۶ جوان را به مدت ۱۲ هفته در يك برنامه تمرين بدني شركت داد. هر يك از آنها حداقل يكي از عوامل خطرزاي كرونري را داشت. محققان، افزايش معني داري در ظرفيت انجام كار و كاهش معني داري در ميزان چربي بدن آنها مشاهده كردند.
نتايج تحقيقات متعدد در اين زمينه، همگي مؤيد آن هستند كه فعاليت هاي بدني باعث كاهش سطح چربي هاي خون مي شود. ولي كلسترول سنگين خون (HDL) را كه عامل بازدارنده و جلوگيري كننده از حملات قلبي است، افزايش مي دهد.
دكتر مجيدكاشف

اشكال در جاي ديگر است
كنش ها و واكنش هاي اخلاقي تعريف ، تمجيد و انتقاد
سه اصل مهم در حفظ رسالت خبرنگاري و نويسندگي است
به عنوان يك خبرنگار جوان كه تازه وارد اين حرفه شده ام احساس مي كنم در ورزش ما نه از روي آگاهي بلكه از روي ناآگاهي روابطي بوجود آمده كه خيلي برازنده دو طرف نيست.
البته اشكال كار را در جاي ديگري مي بايست جستجو كرد،چرا كه به قول دوستان و همكاران پيشكسوت در ساير كشورها اين نوع روابط در يك چارت اداري مشخص و معين شده است و اگر خبرنگاري بخواهد به سراغ ورزشكاري برود، مي بايد با طي كردن سلسله مراتب و از طريق فدراسيون و سپس باشگاه و سرپرست مربوطه كسب اجازه كندتا به هدف خود برسد. چرا در ورزش ما اينگونه نيست؟
من خبرنگاري كه دوستي و رفاقتي با هيچ ورزشكاري ندارم چگونه و از چه راهي مي توانم از نظرات آنها آگاه شده و گام هاي هرچند كوچك در جهت اعتلاي ورزش بردارم.
مطمئنا راه به رويم بسته است و يا نوع غلطي از رابطه هاي موجود جلوي اين كار را گرفته است.
تعريف ، تمجيد و انتقاد سه اصل مهم در حفظ رسالت خبرنگاري و نويسندگي است.
ولي عنصر رفاقت و دوستي بيش از حد اجازه انتقاد به خبرنگار نخواهد داد و مجبور مي شويم بنابر رودربايستي و رفاقت فقط تعريف وتمجيد كنيم، اين مي تواند پيامد هاي وخيمي دربر داشته باشد. بالطبع رفاقت توقعات را هم بالا مي برد و اينكه ما مشكلي اساسي و حتي اخلاقي از ورزشكاري ببينيم ولي نتوانيم بنويسيم. اگر هم بنويسيم يا مورد پذيرش قرار نخواهد گرفت و يا به شوخي گرفته خواهد شد. و اما شما خبرنگار و ورزشكار ما هم مي دانيم زمانهاي شخصي هر كسي مربوط به خودش مي باشد و به هيچ كس ربطي ندارد اما نمايان نمودن اين روابط دوستانه در ملأعام صحيح نيست چرا كه هر كنشي ، واكنشي را به دنبال دارد و خداي ناكرده اگر در ميان اين كنش و واكنش ها حرمتها شكسته شود و پرده ها دريده شود آن زمان است كه ديگر سنگ روي سنگ بند نخواهد شد.
اگر با دقت به زواياي مختلف ورزش نگاه كنيم در مي يابيم كه ورزش ما از چه روزنه هاي كوچكي ممكن است آسيب ببيند. پس بهتر آن است در رفتارها و ارتباطاتمان تجديد نظر و فاصله ها را حفظ كنيم.

گوناگون
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
واليبال
كشتي
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |