آيا وعده مديران صنعتي در سال ۸۲ تحقق مي يابد؟
بازار در انتظار خودروهاي ارزان قيمت
سياست كشورهاي در حال توسعه در صنعت خودرو، تشويق مردم براي خريد خودروهاي ارزان قيمت است ولي متأسفانه در ايران عكس اين سياست اعمال شده است كه اين عامل دليل اصلي نگراني خودروسازان از آزادسازي واردات خودرو است
|
|
بالا خره خودرو كي ارزان مي شود؟ اين پرسشي است كه از ابتداي سال ۸۲ به اين سو بازار خودرو را به ركود كشانده است.
زمستان گذشته مسؤولان صنعتي از رشد توليد در سال جديد و در نتيجه كاهش قطعي قيمت خودرو خبر داده بودند. حال همه منتظرند...
فروش التماسي
رضا ويسه كه از پارسال با حضور در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران حرف اول و آخر را در صنعت خودرو ايران مي زند در اين باره مي گويد: تنها راه واقعي كردن قيمت خودرو، افزايش عرضه است. اين مهم اكنون در دستور كار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار دارد، ضمن اين كه روند فعلي توليد خودرو رو به رشد است.
وي مي افزايد: واحدهاي خودروسازي امسال با توليد بيش از ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو به بالاترين ركورد در تاريخ فعاليت خود دست خواهند يافت.
به گفته رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، عرضه زياد خودرو در سال ۸۲ سبب مي شود مشتريان براي خريد خودرو امكان انتخاب بيشتري داشته باشند. از اين رو خودروسازان بايد علاوه بر افزايش كيفيت و تنوع محصول به دنبال شيوه هايي از جمله فروش اقساطي براي خودروهاي توليدي خود باشند.
ويسه تأكيد دارد: اقدامات انجام شده در صنعت خودرو طي يك دهه گذشته اكنون به بار نشسته. به طوري كه در چهار ماه گذشته تنها كالايي كه رشد قيمت آن كمتر از نرخ تورم بوده خودرو است.
به گفته وي با ادامه اين روند نه تنها شرايط رقابتي در صنعت خودرو رشد مي كند بلكه عرضه كننده ها نيز سعي خواهند كرد براي افزايش سهم در بازار، خودرو را با تسهيلات بيشتر، كيفيت بالاتر و متنوع تر به بازار عرضه كنند.
آري يا نه!
در نخستين روز پس از تعطيلات نوروزي سهراب بهلولي قشقايي، مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت وگو با ايسنا گفت: تعرفه واردات خودرو ۳۰۰ درصد تعيين و ابلاغ خواهد شد.
به گفته وي تعرفه اي مورد قبول مجلس است كه هم باعث ارتقاي صنعت خودروسازي داخلي شود و هم به نفع مصرف كنندگان باشد و از سوي ديگر بتواند در بين توليدكنندگان داخلي رقابت ايجاد كند. بنابراين به نظر مي رسد تعرفه در نظر گرفته شده در حد بالايي باشد.
وي در ادامه پيش بيني كرد: قيمت خودرو امسال تغييري نخواهد كرد زيرا از يك سو افزايش توليد هزينه سربار و قيمت تمام شده را كاهش مي دهد اما از سوي ديگر افزايش نرخ تورم و ميزان حقوق كارگران اين كاهش هزينه ها را تا حد زيادي تعديل خواهد كرد.
درست يك روز بعد از گفت وگوي قشقايي، وزارت صنايع نسبت به آن واكنش نشان داد. محمود دوست حسيني، معاون توليد وزارت صنايع و معادن گفت: تعرفه واردات خودرو براي سال جاري ۱۷۰ درصد پيش بيني شده است.
صرف نظر از ميزان تعرفه اي كه براي واردات خودرو در نظر گرفته خواهد شد پاسخ به اين پرسش ضروري مي نمايد كه »آيا اصولا واردات مي تواند به عنوان يكي از عوامل كاهش قيمت خودرو در ايران نقشي مؤثر ايفا كند؟»
پاسخ رضا ويسه، رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران به اين پرسش منفي است.
به اعتقاد وي بيش از ۷۵ درصد تقاضاي خودرو در كشور مربوط به رديف هاي قيمتي ۴۰ تا ۷۰ ميليون ريال است. بنابراين واردات بي رويه و برنامه ريزي نشده مشكل قيمت خودرو را در داخل كشور حل نمي كند.
شكست يا پيروزي
نگاهي به ديدگاه هاي منتشر شده و نظرات ابرازشده از سوي دولتمردان اقتصادي و صنعتي ايران نشان مي دهد، رضا ويسه در ابراز عقيده خود تنها نيست. در حال حاضر بيشتر دولتمردان معتقدند صدور اجازه واردات خودرو در نهايت منجر به شكست اين صنعت در كشور خواهد شد.
اما در مقابل بسياري از كارشناسان مي گويند: واردات سبب ورود خودروهاي پيشرفته با فناوري جديد و قيمت هاي مناسب مي شود و همين روند موجب ايجاد رقابت در بين خودروسازان و درنتيجه كاهش قيمت ها خواهد شد.
رئيس هيأت مديره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه هاي خودرو مي گويد: چنانچه هدف از واردات خودرو اصلاح اين صنعت باشد، قابل پذيرش است اما در كل هيچ ارتباطي بين واردات خودرو با ركود اين صنعت يا كاهش قيمت آن وجود ندارد.
براساس آمار وزارت صنايع و معادن نياز بازار داخلي به خودرو سالانه ۷۰۰ هزار دستگاه است كه در سال ۸۱ خودروسازان ايران اندكي كمتر از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد كرده اند.
براساس اعلام اين وزارتخانه در سال جديد توليد داخلي به طور كامل نياز بازار داخلي را پوشش خواهد داد و خودروسازان ايراني تا پايان امسال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه خواهند كرد.
به گفته مسؤولان اين وزارتخانه در حال حاضر بيش از ۶ ميليون خودرو در جاده ها و خيابان هاي ايران در حال تردد هستند كه ۲۰ درصد آنها فرسوده محسوب مي شوند. بنابراين در صورتي كه دولت تصميم به جايگزيني خودروهاي فرسوده بگيرد بازار همچنان با كمبود ۲/ ۱ ميليون دستگاه خودرو جديد مواجه خواهد بود.
كارشناسان معتقدند: خودروسازان با بهانه قراردادن اين سيكل جايگزيني همواره تلاش خواهند كرد از كاهش قيمت خودروهاي توليدي خودداري كرده و بر قيمت آن باز هم بيفزايند.
داوود ميرخاني رشتي، دبير انجمن خودروسازان مي گويد: اگر واردات خودرو به كشور به تدريج و در مراحل مختلف انجام شود از بروز شوك شديد به صنعت قطعه سازي و خودروسازي داخلي جلوگيري خواهد شد.
وي در عين حال تأكيد مي كند: واردات مي تواند به عنوان اهرم فشاري براي ارتقاي كيفيت و كاهش هزينه هاي تمام شده به كار برده شود.
به باور كارشناسان بازار خودرو، در صورت آزادسازي واقعي واردات خودرو، مي توان انواع خودروهاي كم مصرف را با قيمت هاي بسيار پايين وارد كشور كرد.
به اعتقاد اين كارشناسان شرايط كنوني توليد و فروش در بازار خودرو ايران مشابه شرايط اين صنعت در اوايل دهه ۹۰ ميلادي در تركيه و سنگاپور است.
تركيه در سال ۱۹۹۶ ميلادي در اجراي سياست هاي همگرايي با اروپا خود مجبور شد واردات خودرو را آزاد اعلام كند. رقابت شديد موجب جذب سرمايه گذاران خارجي و جايگزيني مشترك به جاي توليد ساخت داخل شد.
سال گذشته در حالي كه ايران در صنعت خودرو سابقه اي به مراتب بيشتر از تركيه داشت فقط ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو توليد كرد ولي تركيه در همين دوره بيش از ۷/۴ ميليون دستگاه خودرو توليد و بخش اعظم آن را صادر كرده است.
كماكان خودروهاي قديمي
هم اكنون در ايران چندين مدل خودرو توليد مي شود كه ارزان ترين آنها »سپند» با حدود قيمت ۴۰ ميليون ريال و گران ترين آنها »ماكسيما» با حدود قيمت ۴۰۰ ميليون ريال است.
با وجود ورود مدل هاي جديد كماكان مصرف كنندگان داخلي نسبت به خريد خودروهاي قديمي از خود تمايل بيشتري نشان مي دهند. آنان معتقدند كيفيت خودروهاي قديمي بالاتر از خودروهاي جديد است.
يكي از مديران كل وزارت صنايع و معادن مي گويد: با وجود دستاوردهاي صنعت خودرو در ۱۰ سال گذشته قيمت آن هنوز در ايران منطقي نيست و خودروسازان داخلي نتوانسته اند نياز مصرف كنندگان ايراني را برطرف كنند.
وي اشاره مي كند: هم اكنون ايران خودرو پژو ۲۰۶ را بالاتر از ۱۲ ميليون تومان در داخل مي فروشد در حالي كه همين خودرو را در نمايشگاه هاي خارج از كشور مي توان با ۵ ميليون تومان خريداري كرد.
به گفته وي خودروسازان ايراني با حمايت دولت توليد خود را با ۱۰۰ درصد سود مي فروشند اين در حالي است كه مسؤولان رده بالاي وزارت صنايع همواره از اعلام قيمت تمام شده خودرو در ايران خودداري مي كنند.
كارشناسان بازار خودرو مي گويند: سياست كشورهاي در حال توسعه در صنعت خودرو، تشويق مردم براي خريد خودروهاي ارزان قيمت است ولي متأسفانه در ايران عكس اين سياست اعمال شده است و مصرف كننده ايراني بايد خودرو را با قيمت هايي بالاتر از بازار جهاني خريداري كند كه اين عامل دليل اصلي نگراني خودروسازان از آزادسازي واردات خودرو است.
آنان معتقدند: اگ-ر مص-رف كنندگان داخلي از كيفيت محصول و عادلانه بودن قيم-ت آن اطمينان حاصل كنند مسلما حمايت از توليد داخلي را در اولويت قرار خواهند داد.
|