چهار شنبه ۲۰، فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۷
تركش جنگ بر تن اقتصاد ايران
000940.jpg
جنگ نيروهاي آمريكايي و انگليسي با عراق اقتصاد استان هاي مرزي ايران را تحت تأثير قرار داد. براساس گزارش هاي موجود تنها با گذشت ۲۰ روز از اين جنگ، اقتصاد مناطقي كه مرز مشترك با عراق دارند به طور آرام حركت نزولي خود را آغاز كردند. اين در حالي است كه برخي منابع محلي از مهاجرت اندك تعدادي از مردم شهرهاي مرزي در غرب كشور خبر مي دهند.
به گزارش خبرنگار ما نخستين پس لرزه هاي اقتصادي ناشي از جنگ در مناطق جنوبي ايران اتفاق افتاد. شهرهاي آبادان و خرمشهر كه طي چند سال گذشته همه ساله در ايام نوروز پذيراي تعداد بسياري از گردشگران ايراني بود در نوروز سال ۸۲ مي توان به جرا‡ت گفت كه تلخ ترين اقتصاد نوروزي خود را طي يك دهه گذشته تجربه كرد. اغلب گردشگراني كه در ايام نوروز و يا تعطيلات تابستاني به اين شهرها مسافرت مي كنند كساني هستند كه در روزهاي قبل از جنگ تحميلي ساكن و تبعه مناطق جنوبي كشور بوده اند كه پس از جنگ به شهرهاي ديگر كشور مهاجرت و در آنجا مشغول به كار شده اند. اما امسال به دليل وقوع جنگ در عراق قيد مسافرت نوروزي و گذراندن روزهاي خوش در شهرهايي كه زادگاه آنان بوده است را زده اند.
البته منابع محلي گزارش مي دهند كه در روز نخست سال ۸۲ و آخرين روز سال ۸۱ خرمشهر، آبادان و حاشيه اروندرود پذيراي تعداد بسيار زيادي از گردشگران ايراني بوده است كه پس از شعله ور شدن آتش جنگ و برخورد دو فروند از موشك هاي نيروهاي مهاجم به خاك آبادان در عرض چند ساعت از مناطق جنوبي خارج شده اند.
از سوي ديگر طي روزهاي آينده كه جنگ با عراق به ايستگاه آخر خود نزديك مي شود بيش از ۵۰۰ نفر از ماهيگيران استان خوزستان با تجمع در برابر اداره شيلات شهر اروند كنار خواهان صدور مجدد مجوز صيادي در اروندرود شدند. از زمان شروع جنگ در عراق به منظور پيشگيري از آسيب هاي احتمالي، مقامات استان خوزستان براي جلوگيري از اتفاقات ناگوار، رفتن شناورهاي ايراني به اروند را ممنوع اعلام كردند اما از آنجا كه زندگي اقتصادي تعداد بسيار زيادي از شهرهاي استان موردنظر وابسته به صيد ماهي و مشاغل دريايي است، مردم ساكن در اين نقاط به شدت خواستار بازگشت به اروند و ادامه فعاليت هاي كاري خود شده اند. چند روز پيش يكي از معاونان شيلات استان خوزستان اعلام كرد كه اگر وضعيت به همين شكل ادامه يابد ۵۷ ميليارد ريال به صنعت صيادي استان خوزستان خسارت وارد مي شود.
بر پايه اين گزارش ۷۶۰ فروند لنج و شناور صيادي و بيش از ۱۷۰۰ قايق كوچك در بخش ماهيگيري استان خوزستان فعاليت دارند كه بر اثر تهاجم نيروهاي آمريكايي و انگليسي به جنوب عراق تمام آنان در حال حاضر در مرخصي جنگ به سر مي برند. از سوي ديگر روستاييان خوزستاني كه در يك دهه گذشته به اعتراف مقامات بازرگاني كشور توانسته بودند يك اقتصاد نسبتا قوي روستايي را به نمايش بگذارند در روزهاي گذشته در سكوتي سخت فرو رفتند به نحوي كه نماينده آبادان با نگراني از زمين گير شدن ۷۵ درصد از اقتصاد معيشتي روستاييان جنوبي كشور خبر داد.
كارشناسان معتقدند كه دامنه اين بحران اقتصاد معيشتي تا روزهاي آينده پا را فراتر از مرزهاي جنوبي كشور خواهد گذاشت و استان هاي ديگر را نيز با خود همراه مي كند. به باور اين گروه از صاحب نظران متوليان رسمي اقتصاد كشور مخصوصا وزارت بازرگاني بايد كالاهاي يارانه اي بيشتري را در اختيار مردم اين مناطق قرار دهند.
از سوي ديگر گزارش هاي رسيده از مرزهاي غربي كشور حاكي از آن است كه ورود كالا چه 
به صورت قاچاق و چه از طريق بازارچه هاي مرزي شديدا با بحران مواجه شده است. مردم اين مناطق كه اصلي ترين اشتغال و امرار معاش آنان قاچاق كالا از شهرهاي شمالي عراق است با شعله ور شدن آتش جنگ اسباب قاچاق خود را بر زمين گذاشته اند. حالا شايد ديگر اقتصاد توليدي و صنعت توليد كالاهاي سرمايه اي بتواند نفس راحتي بكشد. در عين حال برخي از صاحب نظران تحليل ديگري ارائه مي دهند مبني بر اين كه روزهاي آينده قيمت لوازم صوتي و آشپرخانه اي افزايش خواهد يافت چون عمده كالاهايي كه از اين طريق وارد شهرهاي مركزي ايران مي شوند كالاهاي مصرفي و سرمايه اي هستند.
از سوي ديگر برخي از فعالان اقتصادي نظير فروشندگان خيابان جمهوري از هم اكنون خبر از كميابي برخي محصولات صوتي و تصويري مي دهند كه به نظر مي رسد از گلوگاه گشاد قاچاق كالا وارد ايران مي شوند. اين گروه از فعالان معتقدند كه در هر شرايطي مصرف كنندگان ايراني تمايلي براي استفاده از كالاهاي توليد ايران ندارند و اين بازار كاملا در اختيار شركت هاي خارجي است با ادامه يافتن دوران جنگ بايد به انتظار افزايش (حتي روزانه) قيمت ها بود.
از سوي ديگر بازار ارزهاي خارجي ايران نيز طي روزهاي گذشته نتوانست در مقابل جنگ سكوت كند و در حال حاضر عكس العمل هاي جنگي به خوبي در بازار پول غيررسمي ايران ديده مي شود. طي روزهاي گذشته قيمت دلار به مرز ۸۲۰ تومان رسيد و هم اكنون قرص و محكم در نرخ ۸۱۵ تومان ايستاده است. اين درحالي است كه تا آخرين ساعات سال ۸۱ دلار بدترين روزهاي قيمتي خود را در پياده روهاي چهارراه استانبول تجربه كرد اما هم اكنون به جرا‡ت مي توان گفت كه ستبرترين سينه را در بازار ارزهاي خارجي از آن خود كرده است و به جلو مي رود به نحوي كه بانك مركزي براي كنترل قيمت آن با سرعتي بسيار آهسته وارد بازار شده و براي كاهش قيمت دلار به فروش ارز اقدام كرده است. البته اين چيزي است كه دلالان دلار روي آن پافشاري مي كنند اما تجربه ثابت كرده است كه در چنين مواقعي تنها راه كنترل قيمت دلار دخالت بانك مركزي است. به نظر مي رسد تكليف اقتصاد ايران طي روزهاي آينده جنگ متحدين با عراق مشخص خواهد شد.

در ميدان گازي پارس جنوبي پيمانكار فازهاي ۱۱، ۱۲ و ۱۳ به زودي مشخص مي شود
پيمانكار طرح توسعه فازهاي ۱۱، ۱۲ و ۱۳ ميدان گازي پارس جنوبي به زودي معرفي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، پيش از اين پايان سال ۸۱ به عنوان زمان معرفي پيمانكار فازهاي ياد شده عنوان شده بود.
گفته مي شود كه تغييراتي در برنامه هاي موجود داده شده و احتمالا پيمانكار هر فاز به طور مجزا معرفي مي شود.
توسعه فازهاي فوق به منظور تأمين گاز ترش جهت توليد جمعا ۲۷ ميليون تن گاز طبيعي مايع (LNG) در سال شش رديف عملياتي (هر يك به ظرفيت ۵/۴ ميليون تن در سال) اختصاص دارد.
تأسيسات ساحلي بر خلاف ساير فازها محدود بوده و پس از جداسازي ميعانات گازي بالغ بر ۱۶۰ هزار بشكه در روز گاز ترش به مجتمع LNG منتقل خواهد شد.

گزارش
اقتصاد
بين الملل
رويداد
|  اقتصاد  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |