|
|
|
|
|
هزينه واردات بنزين به ۳ / ۱ ميليارد دلار رسيد
|
|
ارزش واردات بنزين در سال گذشته به يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، اين ميزان اعتبار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايشي چشمگير معادل با ۳۰۰ ميليون دلار را داراست.
افزايش واردات بنزين در پي بالا رفتن بيش از حد توليد خودرو در كشور صورت گرفت. بررسي هاي آماري نشان مي دهد در ايران روزانه حدود ۱۲۰۰ خودرو شماره گذاري مي شود. بيشترين ميزان مصرف بنزين نيز در اين دوره زماني به تهران اختصاص داشت چرا كه حدود نيمي از خودروهاي توليدي به شهر تهران وارد مي شود.
سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال حاضر تدوين طرحي را در دستور كار دارد كه بر ساماندهي مصرف چهار فرآورده اصلي نفتي خصوصا بنزين دلالت دارد .
كارشناسان اقتصادي معتقدند شيوه كنوني افزايش تدريجي قيمت بنزين تأثيرات سوء فراواني بر اقتصاد ايران به جا گذاشته است در حالي كه اهدافي نظير كاهش مصرف، اصلاح الگوي مصرف و... به هيچ روي محقق نشده است.
طرح پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه ريزي درخصوص اصلاح ساختار مصرف انرژي پس از بررسي در هيأت وزيران جهت تعيين تكليف نهايي به جلسه سران سه قوه ارجاع شد.
شدت مصرف انرژي در ايران به حدي بالاست كه بسياري از كارشناسان را به اين نتيجه رسانده است در آينده اي نه چندان دور تمامي توليدات نفتي ايران تكافوي مصرف داخلي را مي دهد و ديگر نفتي براي صادرات باقي نخواهد ماند.
به طور متوسط ميزان واردات بنزين در سال گذشته به حدود ۵/۱۳ ميليون ليتر در روز رسيد. وزارت نفت اعلام كرده است اسكله هاي فعال توان بارگيري بيش از ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارداتي را ندارند اين در حالي است كه برنامه پيش بيني شده توسط وزارت صنايع و معادن بر رشد مجدد توليدات خودرو در كشور دلالت دارد.
مقامات وزارت نفت معتقدند توليد خودرو با مصرف سوخت بالا و عدم بهره گيري از تكنولوژي روز دنيا مهمترين عامل رشد مصرف بنزين در كشور است.
قيمت بنزين در سال جاري افزايشي ۳۰ درصدي را تجربه كرد و به ۶۵ تومان در هر ليتر رسيد با اين حال بسياري معتقدند حتي بالا رفتن ۱۵ توماني قيمت هر ليتر بنزين نمي تواند سبب كاهش مصرف و اصلاح الگوهاي فعلي شود.
پيش بيني مي شود هزينه واردات بنزين در سال جاري از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلا ر نيز فراتر رود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش از اين اعلام كرد مصرف بالاي بنزين طي سال هاي اخير به تهديدي جدي براي كشور تبديل شده است.
پيشنهادهايي در خصوص عرضه بنزين با قيمت دوگانه براي بنزين توليد داخل و بنزين وارداتي ارائه شده است كه هنوز اولين مراحل بررسي را پشت سر مي گذارد.
سران سه قوه تكليف طرح جديد براي ساماندهي مصرف فرآورده هاي سوختي را مشخص خواهند كرد. مصرف بالاي بنزين در حال حاضر به تهديد جدي براي محيط زيست نيز تبديل شده است چرا كه مهمترين دليل آلودگي بيش از حد هواي تهران افزايش مصرف بنزين گزارش شده است.
|
|
|
فرسايش بادي و خسارت ۸۸۳ ميليارد ريالي
منابع زيستي و اقتصادي ۱۴ استان كشور سالانه در اثر فرسايش بادي بيش از ۸۸۳ ميليارد ريال خسارت متحمل مي شوند.
مطلب فوق درگردهمايي كارشناسان بيابان زدايي ۱۴ استان بياباني كشور در زاهدان بيان شد. در اين گردهمايي درباره نتايج مطالعات، تعيين اولويت هاي اجرايي طرح شناسايي كانون هاي بحراني فرسايش بادي كه اولين مطالعه از نوع خود محسوب مي شود بحث و تبادل نظر شد.
طبق مطالعات انجام شده در اين طرح، بيش از ۱۸۲ كانون بحراني فرسايش بادي تاكنون در كشور شناسايي شده است كه از اين تعداد ۵۸ كانون در اولويت مهار بحران قرار دارند.
فرسايش بادي و هجوم ماسه هاي روان به تأسيسات اقتصادي و منابع زيستي يكي از مهمترين مصاديق بيابان زايي در كشور است و شناخت مراحل به وقوع پيوستن فرسايش بادي و بررسي چگونگي زمان مقابله با فرسايش بادي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
براين اساس، شناخت نقاط برداشت يا منشأ تپه هاي ماسه اي مهمترين و اصولي ترين راه مبارزه با فرسايش بادي است. با شناسايي مناطق برداشت مي توان عمليات كنترل و مبارزه را شروع كرد. عدم شناخت كامل از مراحل انجام فرسايش بادي و به ويژه عدم شناخت مناطق برداشت و حمل ذرات ماسه اي تاكنون باعث عدم توفيق كامل مبارزه با اين پديده شده است.
به گزارش دفتر تثبيت شن و بيابان زدايي سازمان جنگل ها و مراتع كشور، مطالعات انجام شده در مناطق بياباني ايران نشان مي دهد بهترين مرحله مبارزه با فرسايش بادي كه خود از سه مرحله برداشت، حمل و رسوب گذاري تشكيل شده است، مبارزه در مرحله برداشت است. مبارزه با فرسايش بادي در مرحله برداشت، علاوه بر صرف هزينه كمتر با موفقيت بسيار بيشتر نسبت به دو نقطه ديگر همراه خواهد بود. چرا كه شرايط اكولوژيك و مرفولوژيك حاكم بر منطقه برداشت به گونه اي است كه عمليات مبارزه با فرسايش بادي به خصوص مبارزه بيولوژيك به دليل استقرار گياهان در چنين مناطقي با سهولت بيشتري صورت مي گيرد.
براين اساس، هدف از انجام اين طرح، شناسايي مناطق برداشت، حمل و رسوب گذاري تپه هاي ماسه اي، شناسايي كانون هاي بحراني فرسايش بادي و برآورد خسارت هاي ناشي از آن و همچنين تعيين سطح فعاليت هاي اجرايي موفق و كم موفق سال هاي گذشته در زمينه تثبيت ماسه هاي روان و بيابان زدايي با تهيه نقشه هاي مربوطه است. براي انجام اين طرح از روش منشأيابي تپه هاي ماسه اي در ايران كه يك روش جامع و كاربردي است استفاده به عمل آمده است. در اين روش اغلب عوامل مؤثر در شناسايي نقاط برداشت درنظر گرفته شده و با يك روند منظم و گام به گام مناطق برداشت، حمل و رسوب گذاري تپه هاي ماسه اي تعيين مي شوند.
كل مساحت مناطق تحت تأثير فرسايش بادي در ايران حدود ۱۹ ميليون و ۱۳۲ هزار و ۷۶۵ هكتار برآورد شده است كه از اين مساحت ۲/۱۲ ميليون هكتار جزء منطقه برداشت است.
طبق اين گزارش و براساس قطعنامه پاياني كارشناسان بيابان زدايي آمده است: با توجه به خسارات هنگفت ناشي از كانون هاي بحراني داراي اولويت بالا لازم است تمهيدات كافي در خصوص تأمين اعتبارات لازم جهت مهار كانون هاي بحراني فرسايش بادي به صورت ضربتي در دستور كار قرار گيرد. همچنين با توجه به اين كه بخش وسيعي از اراضي كشاورزي آبي و بعضا ديم واقع در محدوده كانون هاي بحراني به عنوان اراضي برداشت فرسايش بادي عمل مي كنند كه با افت محصول و خسارات شديد همراه است، ضرورت تدوين طرح محوري احداث بادشكن در اطراف مزارع كاملا احساس مي شود.
در ادامه اين قطعنامه كارشناسان بيابان زدايي پيشنهاد كرده اند با توجه به ديناميك بودن و تغييرات عرصه هاي تحت تأثير فرسايش بادي و محدوده كانون هاي بحراني، اين طرح در دوره هاي زماني ۵ ساله مورد بازنگري قرار گرفته و اطلاعات مكاني و توصيفي طرح به روز شود. همچنين به جهت كاهش روند فرسايش، به ويژه فرسايش بادي در مناطق خشك كشور كه عمدتآ از تخريب پوشش گياهي در اثر چراي مفرط دام و يا بوته كني به منظور تأمين سوخت ناشي مي شود، ضمن اولويت قائل شدن به طرح تعادل دام و مرتع در مناطق بحراني لازم است در جهت بهره گيري از انرژي هاي نو به ويژه خورشيد و باد برنامه هاي جدي تري در اين مناطق دنبال شود.
استان هاي خراسان، اصفهان، فارس، سيستان و بلوچستان، تهران، سمنان، مركزي، قم، قزوين، بوشهر، كرمان، خوزستان، يزد و هرمزگان ۱۴ استاني هستند كه كانون هاي بحراني فرسايش بادي در آنها واقع شده است.
|
|
|
در سال گذشته ايجاد هر شغل صنعتي ۳۲۰ ميليون ريال هزينه برداشت
|
|
هزينه ايجاد هر فرصت شغلي در سال گذشته برآورد شد.
به گزارش خبرنگار ما، بررسي هاي آماري وزارت صنايع و معادن نشان مي دهد ايجاد هر فرصت شغلي صنعتي در سال گذشته ۳۲۰ ميليون ريال هزينه داشته است.
اين درحالي است كه متوسط هزينه ايجاد يك فرصت شغلي در واحدهاي صنعتي فعال در صنايع با تكنولوژي پيشرفته در ساير كشورها حدود ۶۰۰ هزار دلار است.
اعمال تعديلات اقتصادي براساس برابري قدرت خريد بر هزينه ايجاد هر فرصت شغلي صنعتي نشان مي دهد ايجاد يك فرصت شغلي در كشور با تكنولوژي پيشرفته رقمي حدود هزار تا هزار و پانصد ميليون ريال نياز دارد.
به اين ترتيب درصورتي كه ايران بخواهد فرصت شغلي پايداري نظير فرصت هاي شغلي كشورهاي پيشرفته ايجاد نمايد، مي بايست بيش از هزار و پانصد ميليون ريال براي هر شغل سرمايه گذاري كند.
بالا بودن شديد ميزان هزينه ايجاد هر فرصت شغلي نسبت به كشورهاي صنعتي به نامناسب بودن ساختار تكنولوژيك واحدهاي توليدي، فرسوده بودن ماشين آلات توليد، عدم سرمايه گذاري مناسب طي دو دهه اخير و مديريت غيرمؤثر واحدها برمي گردد.
وزارت صنايع و معادن چند سالي است بررسي استراتژي توسعه صنعتي را در دستور كار خود قرار داده است.
اين طرح هم اكنون آخرين مراحل بررسي را طي مي كند و پيش بيني مي شود تا پايان نيمه اول سال جاري براي تصويب نهايي به هيأت وزيران ارائه شود.
در اين طرح صنايع اولويت دار ايران مشخص شده و ميزان سرمايه گذاري براي دستيابي به هدف نهايي تعيين خواهد شد.
|
|
|
از سوي مسؤولان توانير اعلام شد:
آخرين وضعيت انرژي هاي تجديدپذير در كشور
آخرين وضعيت مراحل ساخت تأسيسات و بهره برداري از انرژي هاي تجديدپذير كشور از سوي مدير دفتر برنامه ريزي توليد معاونت برنامه ريزي توانير اعلام شد.
مجيد فرمد گفت: در حال حاضر نيروگاه هاي بادي به عنوان يكي از منابع انرژي هاي تجديدپذير موردتوجه وزارت نيرو قرار گرفته و احداث نيروگاه بادي در منطقه ديزباد خراسان با ظرفيت حدود ۲۸ مگاوات از سوي سازمان انرژي هاي نو ايران در حال انجام است.
وي افزود: تهيه اطلس باد كشور نيز در دست اقدام قرار گرفته و استفاده از انرژي باد در حال گسترش است.
وي در زمينه استفاده از انرژي خورشيدي گفت: نيروگاه سيكل تركيبي خورشيدي يزد به عنوان يكي از طرح هايي كه از سوي سازمان توسعه برق كارهاي مقدماتي آن در حال انجام است، پيگيري مي شود. اين نيروگاه داراي دو واحد بزرگ گازي است كه بخش بخار نيز به آن اضافه مي شود و ظرفيت بخش خورشيدي آن حدود ۱۷ مگاوات است كه با استفاده از مشعل كمكي قابل افزايش است.
به گزارش پيك برق، وي در ادامه گفت: كارهاي مطالعاتي روي نيروگاه هاي زمين گرمايي، خورشيدي و... در سازمان انرژي هاي نو در دست انجام است، ولي اين ظرفيت ها نمي توانند درصد خاصي از ظرفيت توليد كشور را به خود اختصاص دهند.
وي تأكيد كرد: البته اين موضوع در مورد نيروگاه هاي آبي كه از انرژي تجديدپذير استفاده مي كنند فرق مي كند و در شرايط فعلي حدود ۳ هزار مگاوات ظرفيت برق آبي در كشور داريم كه تا انتهاي سال ۹۰ پيش بيني مي شود به ۱۰ هزار مگاوات افزايش يابد.
فرمد در خصوص سهم نيروگاه هاي هسته اي در توليد برق كشور گفت: در حال حاضر نيروگاه هزار مگاواتي اتمي بوشهر در جدول نيروگاه هاي در دست احداث قرار گرفته است و براساس اعلام سازمان انرژي اتمي فرض بر اين است كه قبل از پيك سال ۸۴ هزار مگاوات به وسيله اين نيروگاه به ظرفيت توليد برق كشور افزوده شود.
وي افزود: اين ظرفيت در جدول تراز توليد- مصرف صنعت برق كشور نيز منظور شده است. بحث بعدي در اين زمينه احداث ۶ هزار مگاوات نيروگاه اتمي است كه هنوز زمان بندي آن از سوي سازمان انرژي اتمي اعلام نشده است.
|
|
|