سومين شركت بزرگ خودروسازي ايران پس از ايران خودرو و سايپا با سرمايه گذاري و مشاركت سازمان گسترش و نوسازي صنايع و شركت رنو- نيسان ايجاد شده و آماده آغاز به كار است
از سال ۸۴ يك نوع رنو جديد جايگزين خودروهايي چون پيكان، آردي و پي كي خواهد شد
سروش خسروي
خودرو ۹۰L با قيمت ۶ هزار دلار وارد بازار مي شود
به رغم تناقض هاي ظاهري در اعلام تعرفه واردات خودرو به نظر مي رسد همه منابع خبري به يك موضوع واحد اشاره دارند و تنها نوع بيان هر دستگاه يا سازمان يا فرد است كه آن خبر را متفاوت از ساير اخبار مي نماياند
گزارش هاي دريافتي حاكي است: بازار خودرو در روزهاي سپري شده پس از پايان تعطيلات نوروزي يك بمباران بي هدف خبري را پشت سر گذاشته است.
در ۱۰ روز گذشته مسؤولان مختلف از توليد دست كم دو خودرو جديد و توليد دو خودرو ديگر در مدل هاي جديد و نيز تأسيس سومين قطب توليد خودرو در ايران خبر داده اند. در كنار اينها با وجود اعلام رسمي آزادسازي واردات خودروبا تعرفه ۱۷۰ درصد،گمرك ايران از وجود هرگونه بخشنامه اي در اين خصوص ابراز بي اطلاعي كرد.
اين در حالي است كه خودروسازان پس از سال ها مقاومت در برابر آزادسازي واردات بالاخره در روزهاي پاياني سال ۸۱ موافقت خود را با اين اقدام اعلام كردند. در ادامه، روزشمار بازار خودرو ايران در يك هفته گذشته ارائه مي شود:
قطب سوم
در بين انبوه خبرها و نظرهاي منتشر شده گفته هاي نجفي منش دبير انجمن قطعه سازان جالب تر از بقيه مي نمايد. وي اعلام كرد: سومين شركت بزرگ خودروسازي ايران پس از
ايران خودرو و سايپا با سرمايه گذاري و مشاركت سازمان گسترش و نوسازي صنايع و شركت رنو- نيسان ايجاد شده و آماده آغاز به كار است.
به گفته وي نخستين توليد اين شركت- كه نام آن هنوز اعلام نشده- «خودرو»۹۰ L است كه با تيراژ ۳۰۰ هزار دستگاه تا سال ۸۴ به بازار عرضه خواهد شد. ظاهرا قرار است اين خودرو همزمان با ايران در اروپا نيز توليد و عرضه شود. اين خودرو در كلاس پرايد طراحي شده است.
نجفي منش پيش بيني مي كند: «خودرو»۹۰ L با قيمت ۶ هزار دلار وارد بازار شود.
براساس اين گزارش ظاهرا ۵۱ درصد سهام قطب سوم خودروسازي ايران دراختيار سازمان گسترش و ۴۹ درصد آن در دست شركت رنو- نيسان خواهد بود.
دبير انجمن قطعه سازان همچنين از بزرگترين سرمايه گذاري در اين صنعت خبر داد و اعلام كرد: دو ميليارد دلار از محل صندوق ذخيره ارزي به اين موضوع اختصاص يافته كه در روزهاي آينده جزئيات آن اعلام خواهد شد. اين ميزان سرمايه گذاري قطعه سازان ايراني را براي جهش به سمت توليد يك ميليون دستگاه خودرو در سال آماده مي كند.
باز هم سال ۸۴
انجمن قطعه سازان را با انديشه سرمايه گذاري دو ميليارد دلاري تنها مي گذاريم و به سازمان گسترش مي رسيم. در جايي كه رئيس هيأت عامل اين سازمان توليد يك نوع خودرو ج-دي-د را در ايران اعلام كرد.
به گفته ويسه از سال ۸۴ يك نوع رنو جديد جايگزين خودروهايي چون پيكان، آردي و پي كي خواهد شد. قرار است از همين سال پژو ۴۰۵ نيز با شكل و شمايلي جديد به بازار عرضه شود.
ويسه درباره قابليت هاي رنو جديد مي گويد: اين مدل رنو با پلت فرم مشترك و در كلاس « » Cتوليد خواهد شد. خودرو جديد اتومبيلي است خانوادگي در ابعاد پيكان و قابليت جابه جايي ۵ نفر را داراست.
وي درباره بازارسنجي هاي صورت گرفته براي بازار فروش اين خودرو توضيح مي دهد: قيمت «رنو جديد» در سطح پيكان و شايد كمي هم كمتر باشد، ميزان تقاضا براي اين اتومبيل ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برآورد شده كه ۲۰۰ هزار دستگاه آن توسط يك شركت يا خط توليد جديد و ۳۰۰ هزار دستگاه ديگر توسط ايران خودرو و سايپا توليد خواهد شد.
سمند و پارس جديد
گويا مسؤولان صنعت خودرو ايران تصميم گرفته اند در سال جديد همه چيز را در اين صنعت «نونوار» كنند. هفته پيش منوچهر منطقي مديرعامل ايران خودرو نيز اعلام كرد: مدل هاي جديد خودروهاي سمند و پارس در سال ۸۲ عرضه خواهد شد، ضمن اين كه ايران خودرو توليد دو مدل خودرو جديد ديگر را در برنامه سال آينده خود گنجانده است.
۶ خودرو مي آيند ۳ خودرو مي روند
تا اينجاي كار اگر تعداد وعده هاي داده شده را بشماريم و اگر فرض را بر تكراري نبودن اين وعده ها بگذاريم، مشخص مي شود خودروسازان ايران در نظر دارند ظرف دو سال آينده دست كم ۶ نوع خودرو جديد را به بازار عرضه و ۳ مدل خودرو در حال ساخت را از چرخه توليد خارج كنند.
اما اين روياها واقعا قابل تحقق است؟ در همين روزها اعلام شد: سايپا به ظرفيت نهايي توليد دست يافته است. سايپا با اين ركورد شكني درنظر دارد سهم خود را در بازار داخلي به ۵۰ درصد افزايش دهد.
آيا اين اخبار حاكي از آن است كه ظرفيت خطوط توليد خودرو در ايران در حال پر شدن است؟ اگر اين موضوع را در كنار واردات خودرو كه از امسال آزاد شده بگذاريم به نظر مي رسد خودروسازان برخلاف يك دهه گذشته سال هاي سختي را پيش رو دارند. سال هايي كه آنها بايد خارج از فضاي گلخانه اي با خودروسازان خارجي رقابت كنند.
فضاي رقابتي و حمايتي
رئيس هيأت عامل سازمان گسترش
در اين باره مي گويد: ما در واردات خودرو حمايت از توليدكنندگان داخلي را از ياد نبرده ايم، طبق مصوبه هاي ابلاغ شده، از فول «سي كي دي» معادل ۶۴ درصد و از توليدات داخل تا ۱۴ درصد عوارض دريافت خواهد شد كه يك فاصله ۵۰ درصدي ضريب حمايتي از ساخت داخل است.
دبير انجمن خودروسازان نيز براي رفع نگراني خودروسازان در اين باره توضيح مي دهد: وزارت صنايع سياست واردات گام به گام را توصيه مي كند تا به توليدكنندگان داخلي شوك ناگهاني وارد نشود. تا اين لحظه ميزان حقوق گمركي ورودي براي خودروهاي وارداتي بر مبناي «قيمت تمام شده سيف ۵ هزار دلاري» معادل ۱۷۰ درصد و براي قطعات منفصله كامل حدود ۷۰ درصد تعيين شده و به تصويب رسيده است.
داوود ميرخاني رشتي ادامه مي دهد: براي خودروهاي وارداتي به ازاي هر ۲۲ ميليون ريال قيمت تمام شده، ۱۰ درصد به ۱۷۰ درصد اضافه مي شود. به طورمثال تعرفه ورودي يك خودرو ۸ هزار دلاري معادل ۱۸۰ درصد خواهد بود.
گمرك خبر ندارد
از سوي ديگر در حالي كه گمرك ايران همچنان از بخشنامه هاي مربوط به واردات خودرو ابراز بي اطلاعي مي كند؛ رئيس كميسيون صنايع مجلس مي گويد: هيچ محدوديتي براي واردكنندگان خودرو وجود ندارد، هركس بخواهد مي تواند براي واردات خودرو ثبت سفارش كند.
وي در اظهاراتي متفاوت مي گويد: در ازاي هر خودرو ۵ هزار دلاري ۱۹۰ درصد تعرفه اخذ و
به اضافه هر ۵۰۰ هزار تومان افزايش در قيمت خودرو ۵ درصد به تعرفه واردات اضافه خواهد شد.
از سوي ديگر گمرك ايران در اطلاعيه اي به موضوعي ظاهرا متفاوت از دو خبر قبلي اشاره كرد، بر اين اساس اگر فرض كنيم قيمت يك خودرو ورودي به كشور حدود ۳۳۰ ميليون ريال باشد حقوق گمركي آن ۳۰۰ درصد خواهد شد و اگر اين خودرو از نوع سواري و به قيمت ۴۴ ميليون ريال باشد، حقوق گمركي آن ۱۷۰ درصد خواهد بود.
تناقض نيست
اين گزارش حاكي است: به رغم تناقض هاي ظاهري در اعلام تعرفه واردات خودرو به نظر مي رسد همه منابع خبري به يك موضوع واحد اشاره دارند و تنها نوع بيان هر دستگاه يا سازمان يا فرد است كه آن خبر را متفاوت از ساير اخبار مي نماياند.
كارشناسان و فعالان بازار در خودرو پيشنهاد مي كنند يك دستگاه دولتي در اطلاعيه اي با صراحت نحوه واردات خودرو را براي عموم منتشر كند تا بازار از سردرگمي فعلي نجات يابد.
انجمن خودروسازان ايران پيش بيني مي كند امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو وارد ايران شود.