دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۵
برگزاري اجلاس سارس در مالزي
001700.jpg
به منظور هماهنگي در مقابله با بيماري سارس در شرق آسيا وزيران بهداشت كشورهاي منطقه در كوالالامپور، پايتخت مالزي، تشكيل جلسه داده اند.
«داتوك چوا جويي منگ» وزير بهداشت مالزي در سخناني در مراسم گشايش اين جلسه گفت هيچ كشوري نمي تواند به تنهايي و بدون همكاري كشورهاي همسايه بر اين بيماري غلبه كند.
وي خواستار همكاري نزديك تر كشورهاي منطقه به منظور مبارزه با سارس شد.
شيوع بيماري ويروسي عارضه شديد تنفسي 
- سارس- كه علايم آن به بيماري ذات الريه شباهت دارد، باعث شده است تا كشورهاي منطقه شرق آسيا درصدد تدوين راهبردهايي براي جلوگيري از گسترش آن برآيند.
چوا گفت مالزي و ساير اعضاي اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا- آسه آن- بايد به جهانيان نشان دهند قادر هستند با هر خطري كه منطقه آنان را تهديد كند مقابله كنند.
در اجلاس كوالالامپور، وزيران بهداشت اكثر ده كشور عضو آسه آن و همچنين وزيران بهداشت ژاپن، چين و كانادا شركت دارند.
خبرنگار بي بي سي در كوالالامپور مي گويد كه شركت كنندگان مي توانند بدون برخورد با مشكل عمده اي در مورد همكاري بر سر موضوعاتي مانند مبادله اطلاعات و پيگيري مسير جابه جايي مبتلايان به سارس به توافق دست يابند.
آنچه ممكن است اين اجلاس را دچار مشكل كند تعريف دقيق منطقه شيوع و همچنين نحوه برخورد با سفرهاي خارجي است.
شيوع بيماري سارس باعث هراس مسافران خارجي از سفر به منطقه شده و در مواردي هشدار درمورد خطر سفر به اين كشورها واكنش منفي مقامات را در پي داشته است.
از جمله دولت كانادا از هشدار سازمان بهداشت جهاني در مورد خطرات سفر به شهر تورنتو در آن كشور انتقاد كرده است.
صنعت گردشگري مالزي به دنبال شيوع بيماري ذات الريه ناشناخته در جنوب شرق آسيا آسيب ديده است. «عبدالقدير شيخ فذير»، وزير فرهنگ، هنر و گردشگري مالزي در گفت وگو با خبرنگاران در كوالالامپور افزود: اين بيماري سكونت گردشگران در هتل هاي مالزي را به ميزان ۳۰ درصد و رزرو بليت هاي هواپيمايي را تا ۴۰ درصد كاهش داده است. مالزي پيش بيني كرده بود كه تا پايان سال ميلادي جاري ۱۵ ميليون گردشگر از اين كشور ديدن خواهند كرد.
شيخ فذير گفت كه بيماري ذات الريه ناشناخته بزرگترين تهديد براي صنعت گردشگري مالزي است.
وي گفت: ما بايد تا دو ماه آينده از ورود افراد از كشورهاي مواجه با اين بيماري جلوگيري كنيم. مالزي در حال حاضر درخواست رواديد از اين كشورها را به طور موقت لغو كرده است. شمار گردشگران مالزي درسال ۲۰۰۲ ميلادي ۱۳ ميليون و ۳۰۰ هزار نفر بود كه ۷۰ درصد از آنها گردشگران آسيايي بودند. تاكنون يك نفر در مالزي بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده است و ۲۷ تن نيز بستري شده اند.

تأثير ركود اقتصادي بر بيكاري در جهان
۲۴ ميليون فرصت شغلي در جهان از دست رفته است 
001715.jpg
به علت ركود اقتصادي در جهان، ۲۴ ميليون فرصت شغلي (بيشتر از جمعيت تگزاس يا استراليا) در جهان از دست رفته است.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري كار ايران( ايلنا) سازمان بين المللي كار در پي آن است كه برنامه هايي را اجرا كند تا بتواند از اين روند سريع بيكاري در جهان جلوگيري كند.
براساس اين گزارش، رشد اقتصادي در آسيا و كشورهاي پيشرفته روندي منفي داشته است به طوري كه پس از ۱۱ سپتامبر به علت ترس و نبود امنيت، ركود اقتصادي در جهان افزايش يافته است.
صنايع هواپيمايي به طور ويژه ۲۰۰ هزار نفر از چهار ميليون كارمند خود را در سراسر دنيا از دست داده است. اين آمار پس از حملات ۱۱ سپتامبر اعلام شده است. گفته مي شود اين تصوير كلي نشانگر پيشرفت بسيار كمي در ايجاد موقعيت هاي شغلي در جهان است.
طبق گزارشي كه ILO ارائه داده است، ۷/۱ درصد رشد سالانه نيروي كار در جهان در دهه هاي گذشته به ۴/۱ درصد رسيده است، اين كاهش مي تواند صدمات زيادي را به اقتصاد جهان وارد كند. در سال هاي اخير، اقتصاد جهان سالانه حدود ۴۰ ميليون شغل را براي ۴۸ ميليون جوياي كار ايجاد كرد. پيش بيني مي شود كه ۹۷ درصد جويندگان كار در دهه هاي بعد در كشورهاي در حال توسعه زندگي كنند، به طوري كه ۶۵ درصد آنها در آسيا هستند.
اين گزارش مي افزايد: در كشورهاي صنعتي هم موقعيت هاي شغلي نسبت به رشد جمعيتي كه اين كشورها به ويژه آمريكا دارند، كمتر خواهد بود .
ILO مي گويد نرخ بيكاري در جهان ثابت خواهد ماند اما تعداد كارهاي كاذب و كم درآمد افزايش خواهد يافت. براساس برآوردهاي سازمان ملل بيش از يك ميليارد نفر از مردم جهان با درآمد كمتر از يك دلار زندگي مي كنند.

امارات ۳۱۵ ميليارد دلار نفت فروخت
001710.jpg
حدود ۴۰ سال از زماني كه نخستين اكتشاف نفت در كشور كوچك امارات متحده عربي انجام شد مي گذرد. دراين مدت ميزان فروش نفت اين كشور به بيش از ۳۱۵ ميليارد دلار مي رسد كه اين ميزان پول اين كشور را به يكي از مدرن ترين كشورهاي منطقه تبديل كرده است.
به نوشته گلف نيوز توليد نفت از روزي ۱۴ هزار و ۲۰۰ بشكه در روز آغاز شد و در سال هاي اخير به بيش از دو ميليون بشكه در روز رسيده است. از سال ۱۹۶۲ تاكنون بيش از ۲۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون بشكه نفت از نقاط مختلف اين كشور استخراج شده است.
نفت استخراجي از اين كشور تا سال ۱۹۷۰ به يك ميليارد بشكه رسيد، اين ميزان تا سال ۱۹۸۰ به ۷ ميليارد و يكصد ميليون بشكه رسيد. ميزان استخراج نفت در اين كشور تا سال ۱۹۹۰ به ۱۱ ميليارد و ۹۰۰ ميليون بشكه و تا سال ۲۰۰۱ به بيش از ۲۰ ميليارد بشكه رسيد.
در سال ۱۹۶۲ و در روزهاي ابتدايي اكتشاف در اين كشور، ميزان ذخاير نفت حدود چند ميليون بشكه تخمين زده مي شد اما پس از آن اين روند روز به روز افزايش يافت تا اين كه اين ميزان به ۳۵ ميليارد دلار در سال ۱۹۸۰ و پس از آن به ۹۸ ميليارد دلار در سال هاي اخير رسيد. اين ميزان بيش از ۱۰ درصد ذخاير نفت قابل بازيافت جهان به شمار مي رود.
مقامات اماراتي معتقدند كه ذخاير هيدروكربني در لايه هاي زيرين زمين در اين كشور بسيار بيش از اين است و با تكنولوژي كنوني قابل استخراج نيست.
امارات همچنين بيش از ۶ تريليون مترمكعب گاز دارد كه اين حجم وسيع اين كشور را پس از روسيه، ايران و قطر در جايگاه چهارم قرار داده است. با نرخ توليد كنوني و با ذخاير اثبات شده كنوني اين كشور تا بيش از يكصد و ده سال ديگر نفت خواهد داشت و ذخاير گاز اين كشور نيز تا ۶۰ سال ادامه خواهد داشت. بيش از ۳۰ درصد درآمد نفت براي توسعه كشور به مصرف مي رسد.

گشتي در دنياي اقتصاد
افزايش اعتماد مصرف كنندگان آمريكايي
پس از ورود آمريكاييان به بغداد و پايان روزهاي غم انگيز فوريه، مصرف كنندگان آمريكايي تمايل بيشتري به خريد اتومبيل از خود نشان داده اند و همين امر و ميل به خريد بيشتر، منجر به افزايش شاخص اعتماد مصرف كنندگان در ماه مارس شد.
به گزارش بلومبرگ ميزان خرده فروشي در ماه مارس در آمريكا با ۱/۲ درصد افزايش نسبت به ماه قبل از آن به ۳۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار رسيد كه اين بالاترين رشد را از اكتبر سال ۲۰۰۱ نشان مي دهد.
در ماه مارس همچنين فروش اتومبيل ۳/۵ درصد رشد داشته كه اين ميزان از دسامبر تاكنون بي سابقه بوده است. درماه فوريه فروش اتومبيل و كاميون هاي سبك بيش از ۷/۳ درصد كاهش پيدا كرد. اين در حالي است كه فروش مصالح ساختماني در ماه مارس ۹/۷ درصد، مبلمان منزل ۵/۱ درصد و پوشاك ۱/۱ درصد رشد داشته است.
رشد سود هوندا
در سه ماه منتهي به ۳۱ مارس با افزايش فروش اتومبيل، هوندا، دومين خودروساز برتر ژاپن از افزايش ۱۲ درصدي سود خود خبر داد.
به گزارش بلومبرگ با توجه به اين افزايش، احتمالاً سود خالص اين شركت در ۱۲ ماه منتهي به ۳۱ مارس بيش از ۱۹ درصد افزايش خواهد يافت.
بنابر اين گزارش سود خالص اين شركت از ساخت SUV مدل MDX در اين مدت به بيش از ۱۲۰ ميليارد ين معادل يك ميليارد دلار رسيد كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل معادل ۱۰۷ ميليارد ين بود.
اما برخلاف روند سوددهي، سهام هوندا كه در سال جاري بيش از ۱۲ درصد كاهش داشته، در روزهاي اخير بيش از ۵/۰ درصد ديگر نيز افت كرده است.
فروش هوندا در سه ماه منتهي به ۳۱ مارس با ۸/۳ درصد افزايش به دو ميليون و ۱۸۰ ميليارد ين رسيد. سود عملياتي اين شركت در اين مدت با ۳/۸ درصد افزايش به ۱۸۳ ميليارد ين رسيد. در حالي كه سود جاري با ۱۴ درصد افزايش به ۱۸۴ ميليارد ين رسيده است، فروش هوندا در ۱۲ ماه منتهي به ۳۱ مارس با ۹/۸ درصد افزايش به دو ميليون و ۹۱۰ هزار دستگاه رسيد. اين درحالي است كه فروش موتورسيكلت اين شركت با ۳۵ درصد رشد به ۸ ميليون و ۲۰۰ هزار دستگاه رسيده است.
اما در ژاپن موضوع اندكي متفاوت است تا جايي كه فروش خودروهاي سواري اين شركت از جمله «ميني كار» با ۱/۲ درصد كاهش به ۸۷۳ هزار و ۱۲۶ دستگاه رسيد.
هوندا كه وابستگي شديد به بازار آمريكاي شمالي دارد و بيش از ۹۴ درصد سود عملياتي خود را از آن منطقه كسب مي كند، درماه هاي اخير و در پي افزايش ۱۰ درصدي ارزش ين در برابر دلار، بخشي از منافع خود را در آن سوي آب ها از دست رفته مي بيند.
پروژه مشترك فوجي و ساب
شركت هاي صنعتي فوجي ژاپن و ساب با اجراي يك پروژه مشترك قصد دارند تا سال ۲۰۰۵، به توليد خودروهاي اسپرت كوچك اقدام كنند.
به نوشته روزنامه «نيهون كيزاي» شركت صنعت سنگين فوجي كه ۲۱ درصد سهام آن متعلق به جنرال موتورز آمريكاست از كاهش 
۲/۴ درصد سود خود در سال منتهي به ۳۱ مارس خبر داد.
براساس قرارداد منعقده بين دو شركت، اتومبيل ها در كارخانه هاي متفاوت و نام هاي متفاوت به توليد مي رسند و تنها مشتركاً بازاريابي مي شوند و احتمالاً توليد اين اتومبيل به يك صد هزار دستگاه در سال خواهد رسيد. اين قرارداد با هدف كاهش ۸۳۳ ميليون دلاري هزينه ها به انجام رسيده است.
فوجي كه خودروهاي سوبارو را توليد مي كند، پيش بيني كرده در ۱۲ ماه منتهي به ۳۱ مارس سود خود را به ۲۹ ميليارد ين برساند كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل از آن به ۳۰ ميليارد دلار مي رسيد

بين الملل
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |