سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۱
Infor.htm
آيا مي دانيد كه ؟
001170.jpg
- آيا مي دانيد كه هكرها چگونه وارد رايانه مي شوند؟
بهترين راه براي ورود به سيستم يك رايانه از طريق رمز عبور مي باشد، رمزهاي موجود در يك شبكه داراي قدرتهاي مختلف هستند. يكي از روشهاي ورود استفاده از برنامه Mockingbird مي باشد. روش كار بدين صورت است كه اين برنامه بدون شناسانده شدن مشخصات هكر، اسم و رمز عبوري كاربر را به آدرس كاربر هكر مي فرستد.
- آيا مي دانيد كه چگونه مي توان در ارتباطات اينترنتي احساسات خود را بروز داد؟
شما در ارتباطات اينترنت (مثل Chat و Email) مي توانيد براي بيان احساساتتان از كاراكترهاي كارتوني به نام Smiley يا حروف و علائم استفاده نماييد.
تعدادي از حروف علائم نشان دهنده احساسات به شرح زير است:
)- : علامت اخم
(- : علامت چشمك
.-: علامت تعجب
)-:علامت گريه كردن
D-:علامت خنده
- آيا مي دانيد كه نرم افزاري براي ترجمه در ۷۸ زمينه مختلف وجود دارد؟
شما توسط مترجم پديده به سادگي مي توانيد متون مختلف انگليسي را ازمنابع مختلفي چون اينترنت و اسكن تهيه كرده و آنها را ترجمه كنيد.
اين برنامه تحت ويندوز XP ، ويندوز ۲۰۰۰ و يا ويندوز ۹۸ قابل استفاده است و مي توان گفت در نوع خود منحصر به فرد مي باشد.
- آيا مي دانيد كه سواد سايبر چيست؟
سواد سايبر در واقع بر گردان عبارت Cyber fluency است. امروز سواد ديگر همان توانايي خواندن و نوشتن نيست، بلكه حالا به چهار سطح طبقه بندي مي شود: 
۱- سواد پايه اي كه همان قدرت خواندن و نوشتن است.
۲- سواد كار كردي كه توان عملياتي يكي از مهارت هاي گوناگون ارتباط است.
۳- سواد فنآورانه كه قدرت شناسايي نقش تكنولوژي هاي ارتباطي است.
۴- سواد اطلاعاتي كه قدرت تشخيص اطلاعات را در بر مي گيرد.
- آيا مي دانيد كه رجيستري چيست؟
رجيستري يك پايگاه داده اي است كه سيستم درختواره اي دارد و از آن جهت ذخيره و بازيابي تنظيمات و پيكربندي هاي موجود در ويندوزهاي ۳۲ بيتي مانند: ويندوزهاي Xp, 2000, Me, Nt, 9X استفاده مي شود. رجيستري شامل اطلاعات و تنظيمات كليه قطعات سخت افزاري، نرم افزارها، كاربران و اولويت هاي آنها مي باشد. زماني كه يك كاربر تغييراتي در تنظيمات Control Panel، انتصاب فايل به برنامه كاربري، تنظيم System Policy  و ساير نرم افزارهاي نصب شده اعمال مي كند، بازتاب اين تغييرات به صورت ذخيره سازي اطلاعاتي در رجيستري انعكاس مي يابد.
- آيا مي دانيد كه Unicode چيست؟
Unicode كلمه اي كه شايد بارها آن را ديده يا شنيده باشيد. همان طور كه مي دانيد رايانه تنها با عدد و رقم سر و كار دارد و تمامي اطلاعات نهايتاً به صورت اعداد و ارقام ذخيره و پردازش مي شوند. به همين جهت براي اينكه اطلاعات را براي رايانه قابل فهم سازيم ناچاريم تا به هر حرف از حروف الفبا يك كد اختصاص دهيم.
از اين رو صدها نوع سيستم كدگذاري به وجود  آمد، و براي زبانهاي مختلف نيز سيستم هاي متنوعي ارائه شد.در نتيجه در ايران نيز براي زبان فارسي اين مورد صادق است و هر شركت نرم افزاري سيستم كدگذاري مخصوص خود را ارائه مي دهد، و اين موضوع در كل جهان استاندارد خاصي ندارد. بعد از معرفي شدن Unicode كه نه فونت است و نه يك برنامه خاص ،بلكه يك استاندارد كدگذاري براي حروف الفبا، اين مشكل حل شد. Unicode به همه حروف اعداد يكتايي مستقل از محيط سيستم عامل و برنامه و زبان اختصاص مي دهد. اين سيستم تمامي حروف زبانهاي مختلف زنده دنيا را در خود جاي مي دهد. بكارگيري Unicode در وب سايت ها و برنامه هاي Clint-Server بسيار مفيد است. اگر رايانه كاربر از سيستم Unicode پشتيباني كند، ديگر نگراني وجود ندارد. امروز اكثراً  ويندوزها و سيستم عامل هاي ديگر از اين سيستم حمايت مي كند و اكثر مرورگرها و برنامه ها مانند: Office,VisualStudio.net و Frontpage با اين سيستم كار مي كند.
- آيا مي دانيد كه چگونه يك تصوير بر روي صفحه نمايشگر رايانه ايجاد مي شود؟
رنگي كه بر روي يك مونيتور رايانه حاصل مي شود، نتيجه انرژي دهنده هاي ذره اي و نوع منبع نوري كه در پشت شيشه مونيتور قرار دارد است.
اين منبع ،نور را بر پوشش دروني شيشه مونيتور مي تاباند و بسته به مقادير عددي انرژي دهنده هاي متعلق به نورهاي مختلف رنگي هدايت مي شود.
رنگ ها و شدت نورها به طور متفاوت توليد مي شوند. در ضمن نورهاي ديگري نيز درون اتاق بر روي صفحه تابيده مي شود، چنين نورهايي تاثيراتي بر رنگ و روشني انرژي دهنده هاي دروني مونيتور نيز دارند.البته رنگ قابل رؤيت بر روي مونيتور با رنگ چاپ شده بر روي كاغذ، توسط پرينتر تفاوت دارد.تطبيق دقيق مختصات مربوط به درخشندگي، رنگ وسايه  روشني (تضاد رنگ) در اين دو محيط مشكل است.

دوربين هاي ديجيتال (قسمت اول)
001167.jpg
قيمت دوربين هاي ديجيتال هر روز در حال كاهش است و قابليت هاي اين دوربين ها هر روز نسبت به روز قبل افزايش پيدا مي كند، از همين رو بر آن شديم كه به بررسي و تشريح اين دوربين ها و اجزاء آنها بپردازيم تا در هنگام خريد اين دوربين ها دچار سردرگمي نگرديد:
داشتن يا نداشتن LCD
در دوربين هاي ديجيتال
بعضي از دوربين هاي ديجيتال داراي يك صفحه LCD هستند (واژه LCD از اول كلمات Liquid- Crystal Display گرفته شده است) و به شما امكان مشاهده پيش نمايشي از تصاوير، مانند مانيتور مي دهند.
توسط صفحات LCD شما هنگام عكسبرداري به سادگي مي توانيد تصاوير خود را فريم بندي نماييد و هنگامي كه از يك موضوع نزديك عكسبرداري مي نماييد از اشتباهات پارالاكس(Parallax ،اختلاف منظر ناشي از ديد) جلوگيري نماييد.
صفحات LCD معايبي نيز دارند، آنها وزن دوربين  را افزايش مي دهند و از برق باطري دوربين تا اندازه  زيادي استفاده مي نمايند. علاوه بر اين هنگامي كه شما در نور زياد عكس مي گيريد صفحه LCD موضوعات را محو نشان مي دهد و در نتيجه ديدن تصوير را مشكل مي سازد. الحاق صفحات LCD بر قيمت كلي دوربين مي افزايد(البته بعضي از سازندگان دوربين هاي ديجيتال LCD را جدا از دوربين محاسبه و به فروش مي رسانند.)
داشتن فلاش در دوربين هاي ديجيتال
زماني كه با استفاده از دوربين هاي عكاسي معمولي عكسبرداري مي كنيد، داشتن فلاش براي عكسبرداري در داخل اتاق و خارج اتاق (در نور كم) الزامي است. ولي اين اصل در بعضي از دوربين هاي ديجيتال صدق نمي كند! بعضي از دوربين ها مانند Fuji Ds-7 و AppleQuick Tack 200 كه در محيط هاي كم نور تصاويري را حتي بدون فلاش به ثبت مي رسانند كه ديدن آنها مايه تعجب خواهد شد. اما همه دوربين هاي ديجيتال چنين توانايي را ندارند. بنابراين قبل از اين كه دوربين را براي خريد انتخاب كنيد چند نمونه عكس در موقعيت هاي كم نور با آن بگيريد و بعد تصميم گيري كنيد.
انتخاب نوع فلاش
استفاده از فلاش در عكاسي بسيار مهم مي باشد مثلاً شما مي توانيد از فلاش براي عوض كردن نور در پشت موضوع و يا روشن نمودن موضوعاتي كه در تاريكي قرار دارند استفاده كنيد. معمولاً دوربين هايي كه داراي فلاش ثابت هستند دو نوع تنظيم را در اختيار شما قرار مي دهند:
حالت اتوماتيك: كه به صورت اتوماتيك نور فلاش را متناسب با محيط عكسبرداري تنظيم مي كند.
حالت پژكننده:  كه براي از بين بردن سايه ها ي صورت و زواياي تاريك موضوع به كار مي رود.
برخي از دوربين ها براي از بين بردن مشكل قرمزي چشم داراي يك فلاش داخلي هستند.
نتيجه گيري: اگرچه داشتن LCD و فلاش در دوربين هاي ديجيتال كمي بر قيمت كلي دوربين مي افزايد ولي مطمئن باشيد كه داشتن آنها بي بهره نيست.
شما توسط صفحات LCD مي توانيد تصاوير گرفته شده را قبل از انتقال به رايانه بررسي كرده و در صورت نياز مجدداً عكسبرداري كنيد . داشتن فلاش كيفيت عكس شما را تا حد زيادي افزايش مي دهد.

سفارشي كردن محيط Outlook Expressبراي Email
در اين قسمت ما قصد داريم به بررسي روشهاي جذاب تر نمودن ايميل ها و پيغام هايمان بپردازيم. زيباتر نمودن ايميل ها شانس خوانده شدن ايميل  را تا حد زيادي افزايش مي دهد و علاوه بر اين عامل مهمي در انتقال احساس نويسنده به شمار مي آيد. براي اين منظور با ما همراه گرديد:
001176.jpg

ايجاد يك پيام به صورت HTML
- در برنامه Outlook Express يك صفحه جديد باز نمائيد و گزينه( HTML) Rich Text را از منوي Format انتخاب كنيد.
- در برنامه Netscape Messenger براي ارسال پيام به صورت HTML گزينه preferences را از منوي Edit انتخاب كرده و زيرمجموعه Formatting را از قسمت Mail & Newsgroups انتخاب كنيد و گزينه Use The HTML Editor را فعال نماييد.
نكته: در صورتي كه شما پيامي را به صورت HTML دريافت كرديد با خيال راحت مي توانيد جوابيه را هم به صورت HTML براي ارسال كننده با كليك كردن كليد Repaly بفرستيد.
استفاده از الگوهاي از پيش آماده شده
برنامه Outlook Express يكي از روشهاي آسان ساخت پيام به صورت HTML را با استفاده از الگوهاي از پيش آماده شد و Stationery در اختيار شما قرار مي دهد.
براي استفاده از Stationery دستور New Message Using را از منوي Message انتخاب كنيد. شما در زيرمنوي ظاهر شده مي توانيد انواع و اقسام سبك ها و الگوهاي نوشتاري را مشاهده و انتخاب كنيد.
هنگامي كه الگوي مورد نظرتان را انتخاب كرديد پنجره اي با قالب بندي انتخابي شما باز مي گردد. با كليك كردن منوي Format در پنجره باز شده و انتخاب گزينه Background، از زير منوي ظاهر شده شما مي توانيد يكي از گزينه هاي Picture(تصوير)، و Color(رنگ) و Sound(صدا) را براي پس زمينه Email خود انتخاب كنيد. در صورتي كه گزينه Picture را انتخاب نماييد كادر محاوره اي Backguound Picture در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. در پنجره فوق، شما مي توانيد با كليك كردن كليد Browse عكس مورد نظرتان را براي قرار گرفتن در پس زمينه تصوير انتخاب كنيد.
نكته: براي قرار دادن يك تصوير يا عكس در پس زمينه Email حدالامكان سعي نماييد قبلاً در يكي از برنامه هاي ويرايش تصاوير آن را در فرمت JPG يا GIFT ذخيره نماييد.
001173.jpg

در صورتي كه بر روي گزينه Color كليك كنيد زيرمنوي از رنگهاي مختلف ظاهر مي گردد و شما به سادگي مي توانيد رنگ مورد نظرتان را انتخاب نماييد.
نكته: در انتخاب رنگ سعي كنيد از رنگهاي آرام بخش براي پس زمينه ايميل تان استفاده كنيد.
در صورتي كه بر روي گزينه Sound كليك كنيد كادر محاوره اي Backgound Sound در روي صفحه نمايش ظاهر مي گردد. در اين پنجره شما با كليك نمودن كليد Browse مي توانيد آهنگ مورد نظرتان را انتخاب كنيد و در قسمت Repeat Settings شما مي توانيد مدت زمان پخش و ميزان تكرار آن را تعيين نماييد.
نكته: حتي شما مي توانيد از صداي خود براي پس زمينه Email نيز استفاده كنيد.
نكته اي كه در تزئين ايميل ها بايد بدان بسيار توجه نمود اين است كه گيرنده نيز بتواند Email شما را به همين صورت مشاهده كند و به عبارت ديگر گيرنده Email بايد از برنامه  ارسال و دريافت Email استفاده كند كه از تكنولوژي HTMT حمايت مي نمايد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |