سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۱
Infor.htm
سيستم هاي حمل و نقل هوشمند (ITS)
001146.jpg
بخش دوم و پاياني
۶- جزئيات استاندارد باز براي حداكثر كردن سازگاري داخلي و كاهش ريسك بازار موجود:
يكي از مهمترين ملزومات در معماري ITS قابليت سازگاري داخلي براي كاربران است. اين قابليت براي كاربران عبارت است از اينكه بتوانند از يكسري خاص از تجهيزات در سطح ملي يك خدمات كاربر خاص را به دست آورند. براي انجام اين امر تلاش معماري بايد بر آن باشد تا قسمتهاي محدودي از جزئيات استاندارد سازي ملي براي به حداكثر رساندن سازگاري داخلي و وسعت بازار براي مسافرين و صاحبان صنايع را تعيين كند. به ويژه ارتباط مسافرين با زيرساختار بايد تعيين شود.
۷- استفاده از زيرساختهاي موجود و ايجاد زيرساختهاي باز:
ارتباطات، كليدي براي ارائه خدمات استفاده كنندگان ITS در سطح وسيعي از كاربران مي باشد. استراتژي معماري استفاده حداكثر از زيرساختارهاي ارتباطي موجود (و برنامه ريزي هاي آينده) مي باشد. اين روش مزاياي زير را در پي خواهد داشت:
الف) به حداقل رساندن كل سرمايه گذاري
يك زيرساختار ارتباطات ملي براي پشتيباني ITS بسيار پرهزينه خواهد بود اگر آن زير ساخت فقط براي ITS مورد استفاده قرار گيرد. كل ساختار لازم براي اجراي ITS مورد نظر فقط مي تواند براي ايجاد زيرساختار محدود يا آهسته شود.
ب) به كارگيري زيرساختارهاي موجود
معماري ITS معماري استفاده از خدمات ارتباطات اطلاعات سيمي و بي سيم موجود است.
ج) محدود كردن وابستگي به مكان يابي طيف جديد. نيازمنديهاي طيف جديد كه مستلزم تصويب FFC مي باشند مي توانند تأخير و خطرات قابل توجهي را براي استقرار كامل ITS ايجاد نمايند.
۸- افزايش سوددهي براي صنايع خصوصي براي سرعت بخشيدن به استقرار : ITS
تكنولوژيهاي اطلاعات سفر جديد نياز به سرمايه گذاري كلاني براي اجرا دارند. بخش خصوصي براي تسريع در استقرار تكنولوژيهاي پيشرفته به صورت كارا و مؤثر بايد به طريق مناسب آماده سازي شود.
زير سيستمهاي زيادي در معماري از قبيل زيرسيستم اداره وسايل نقليه تجاري و زيرسيستم ارائه خدمات اطلاع رساني به تعداد زيادي از فروشندگان در تجارت وسايل نقليه تجاري و مسافرين زمينه رقابت مناسبي را ايجاد مي كند. استفاده كنندگان از محيط رقابت ايجاد شده كه سطوح مختلفي از خدمات، سرويسهاي خصوصي و هزينه ها را ارائه مي كنند سود خواهند برد.
۹- معماري باز بوده و محصولات خاصي محدود نمي شود:
استفاده از استانداردهاي باز، يك اولويت در معماري است. همه زيرسيستمها در معماري از پيشنهادهاي محصولات پيش بيني شده يا موجود براي ارائه كنندگان خدمات يا سخت افزارها حمايت خواهند كرد.
۱۰- تشويق مشاركت بخش دولتي- خصوصي در زيرساختار:
با دقت در مراحل استقرار زيرسيستمهاي خصوصي- دولتي، معماري براي تشويق فوايد عملي همكاري بين مؤسسات خصوصي و دولتي از طريق نظارت بر حمل و نقل و تخمين تبادل اطلاعات مدرن طراحي شده است.
مثالهايي از اين مورد عبارت است از s TMC كه اطلاعات نظارتي را ارائه مي كنند بهs ISP كه مي خواهند بهs ISP اجازه بدهند براي محاسبه بهتر مسيرها براي مشتري هايشان، وs ISP كه (بدون نام) اطلاعات آزمايشي را برايs TMC ارائه مي كنند، بدين صورت نظارت آنها بر راههاي بدون تجهيزات افزايش مي يابد و توانايي  آنها براي مديريت ترافيك براي همه مسافرين نيز افزايش مي يابد. به طور مشابه s TMC مي توانند به اطلاعات ترافيكي ذخيره شده روي شبكه اطلاعات درs TMC همنوع هم دسترسي داشته باشند.
۱۱- ارتقا ء ايمني مسافرين:(۱۷)
تيم معماري معتقد است كه ارتقاء ايمني مسافرين يكي از ملزومات كليدي معماري است. راههاي زيادي وجود دارد كه معماري مي تواند ايمني را افزايش دهد. تعدادي از اين راهها عبارتند از:
الف (كاهش زمان پاسخگويي به موارد اورژانس
تجربه نشان داده است كه هر چه زمان بين وقوع يك حادثه جرحي و امدادرساني پزشكي كاهش يابد تأثير زيادي را بر كاهش تلفات دراين تصادفات خواهد داشت. در مرحله پاياني معماري هر بخش مسيرهاي وسايل نقليه اورژانس با توجه به زيرساختارهاي موجود انتخاب خواهد شد و مسيرهاي آنها با نرم افزارهاي خدمات مديريت ترافيك TMC مرتبط مي شود تا در تقاطع ها اولويت را به وسايل نقليه اورژانس اختصاص دهد.
(با در نظر گرفتن حداقل تأخير براي شبكه حمل و نقل). به علاوه اطلاع رساني سريع بر اساس محل استقرار وسايل نقليه اورژانس از طريق زيرسيستمهاي مديريت اورژانس به امدادرساني سريع تر به حوادث كمك كرده و در نتيجه ايمني مسافرين افزايش خواهد يافت.
ب) كاهش تراكم
با استفاده از ارتباطات استاندارد شده اي كه در معماري تعريف مي شوند، سياستها و استراتژيهاي مديريت تقاضا را مي توان به طور كامل تدوين نمود. تراكم مي تواند كاهش داده شود، بدين صورت تعداد انتقال وضعيت عبور و مرور از جريان آزاد به حالت ايست- حركت(۱۸) كاهش مي يابد. اين انتقالات در تحليل ايمني اوليه به عنوان يكي از دلايل تصادفات ترافيكي تعريف شده است.
ج) معماري نقص فني زيرساختارهاي ايمني:
معماري به هيچ عملكرد تهديدآميزي براي طول عمر سيستهاي جديد در زيرساختارها اختصاص نمي يابد. كنترل وسيله نقليه(براي جلوگيري از تصادف) به طور كامل در زيرسيستمهاي وسايل نقليه در نظر گرفته مي شود(و در اين حالت حركت گروهي و عملكردهاي مربوط به AHS بر اساس ارتباطات مستقيم بين وسايل نقليه مجاور مي باشد.)
در مواقعي كه كل زيرساختار دچار اشكال مي شود، چراغها با استفاده از سنسورهاي موجود در محل و يا برنامه  زمان بندي ثابت چراغها درست به صورت امروزي عمل مي كنند.
ارائه قابليت هاي مديريت كه به صورت محلي تعيين مي شود:
براي قابل اعتماد بودن سيستم ITS در برخي نواحي و در برخي از زمان ها سيستم بايد قادر باشد تا مديريت تقاضا را(به علاوه مديريت عملكرد) آدرس دهي نمايد. معماري آژانس هاي محلي (و مراجع رسمي كاملاً مرتبط) گستره وسيعي را ارائه مي نمايد تا آنها تصميم بگيرند كه چطور منابع حمل و نقل موجود در آن نواحي اختصاص داده شود.
تيم معماري، معماري را به صورتي طراحي كرده است كه هر شكل خاصي از مديريت تقاضا به صورت انتخابي پيشنهاد شود و تصميم گيران محلي در انتخاب و انجام آن دخالت داشته باشد.(مثالهايي در اين خصوص عبارتند از: قيمت گذاري تراكم، اولويت انواع وسيله نقليه، اجراي سيستم شمارش تردد درs ramp، مديريت hov و مديريت خطوط).

پانوشت:
1- Semafore-type signal
2- Variable Signs
3- Bureau of Public Roads
4- Federal Highway Adminstation
5- Electronics Road Guide System
6- Urban Traffic Control System
7- passing Area System
8- FLASH
9- Comprehensive Automobile Communicaation System
10- Intelligent Transportation Society of America.
11- The U.S. Department of Transportation (DOT)
12- In-vehicle equipment
13- Global Positioning System.
14- Mayday.
15- Low-orbiting
16- Dynamic Traffic assignment.
17- Enhance traveler safety
18- Stop-and-go

به بهانه برگزاري شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
سايت كتاب رايانه Ketabnet.org.ir
شبكه اطلاع  رساني كتاب رايانه در تابستان ۱۳۷۵ فعاليت آزمايشي خود را به صورت يك سيستم BBS آغاز كرد و در مراسم پانزدهمين سال انتخاب كتاب سال جمهوري اسلامي ايران در بهمن ۱۳۷۷ توسط رياست محترم جمهور(جناب آقاي سيدمحمد خاتمي) افتتاح گرديد.
001152.jpg

هدف كتاب رايانه رسيدن به فضايي فعال و پرشور در عرصه فرهنگ كشور و ايجاد محيطي مناسب براي گسترش ارتباط هاي مربوط به كتاب و كتاب خواني است. اين شبكه زير نظر مؤسسه خانه كتاب فعاليت مي كند و از طريق اطلاعات توليد شده در اين مؤسسه را در دسترس علاقه مندان آن قرار مي دهد. خانه كتاب به عنوان تنها مركز توليدكننده اطلاعات كتاب هاي منتشر شده در ايران به صورت روزانه، فهرست و ديگر مشخصات كتابهاي منتشر شده در كشور را به صورت بانكهاي اطلاعاتي در اختيار عموم قرار مي  دهد، اهم اين اطلاعات عبارتند از:
* بانك اطلاعاتي كتابهاي منتشر شده در ايران از سال ۱۳۶۹
* بانك اطلاعاتي فهرست كتابهايي كه روزانه منتشر مي شوند
* بانك اطلاعاتي فهرست كتابهايي كه روزانه در حال چاپ هستند
* بانك اطلاعاتي ناشرين ايران
نسخه الكترونيكي نشريه هاي پيك روز- كتاب هفته و كتاب ماه [نشريه هاي اطلاع رساني و نقد و بررسي كتاب  كه در فواصل زماني روزانه، هفتگي و ماهانه منتشر مي شوند] و ده ها بانك اطلاعاتي ديگر در اين زمينه.
بخش هاي فعال سايت عبارتند از:
۱- كتابنما (بانك اطلاعاتي كتابهاي ايران)
در اين قسمت امكان جست وجوي كتب منتشر شده از سال ۱۳۷۰ تا به حال را بر اساس موارد ذيل به كاربر مي دهد:
عنوان كتاب - نام ناشر- نام پديد آورنده- موضوع- رده ديويي- زمان نشر(از تاريخ- تا تاريخ) رده سني(كودك و نوجوان- بزرگسالان) نوبت چاپ- شابك
۲- راهنماي ناشرين ايران:
در اين قسمت امكان جست وجوي ناشرين را بر اساس موارد ذيل به كاربر مي دهد:
نام ناشر- نام مدير مسئول- حوزه فعاليت- شناسنامه شابك- شهر- نشاني
۳- پيك روز (فهرست روزانه كتاب)
در اين بخش اطلاعات كتابهاي منتشر شده در هر روز قرار دارد. با انتخاب تاريخ پيك اطلاعات كاملي شامل عنوان- كد ديويي- نويسنده/ مترجم- ناشر- جلد- چاپ- صفحه- بها- تيراژ- قطع و شابك نمايش داده مي شود، همچنين امكان Download كردن پيك با انتخاب اندازه فايل آن در مقابل تاريخ انتشار پيك، نيز تعريف شده است. آرشيو اين بخش از سال ۱۳۸۰ نيز قابل دسترسي است.
001149.jpg

۴- كتاب هفته: كه به صورت فايل PDF و با داشتن برنامه Acrobat Reader قابل استفاده مي باشد. آرشيو اين بخش از سال ۱۳۷۸ در دسترس است.
۵- كتاب ماه: اين نشريه با هدف اطلاع رساني و نقد و بررسي كتاب هاي منتشر شده در كشور در هشت موضوع كليات- ادبيات و فلسفه، دين- علوم اجتماعي- علوم و فنون- هنر- تاريخ و جغرافيا- كودك و نوجوان به صورت ماهانه منتشر مي شوند. در اين نشريه علاوه بر معرفي و نقد آخرين آثار هر حوزه فهرست كتابهاي منتشر شده در هر ماه به همراه تصاوير روي جلد و خلاصه اي از محتواي آنها درج مي گردد. اين نشريه نيز به صورت فايل PDF و با داشتن Acrobat Reader قابل استفاده مي باشد.
۶- چاپار (ارسال نامه فارسي): كه با داشتن كد كاربري و كلمه عبور مي توان mail- E فارسي ارسال كرد.
۷- ديدار (گردهمايي تصويري): براي به كارگيري اين امكان بايد نرم افزار Netmeeting بر روي سيستم نصب شده باشد. (راهنماي كامل نصب و تنظيم اين برنامه نيز در اين بخش قرار گرفته است)
۸- شابك ايران- در اين قسمت اطلاعاتي درباره كد شابك يا ISBN - عضويت در شابك قرار گرفته است.
۹- اينترنت: در اين قسمت تعرفه هاي اتصال به اينترنت از طريق شبكه  كتاب رايانه قرار گرفته است البته اين سؤال مطرح است كه آيا اين شبكه با هدف اطلاع رساني ايجاد شده است و يا به عنوان يك سرويس دهنده اينترنت با ISP عمل مي كند.
۱۰- محصولات خانه كتاب: در ۳ گروه كتاب- لوح فشرده (CD)و نشريات قابل استفاده مي باشد.
۱۱- سايتهاي سودمند: معرفي سايتهاي ناشرين، موسسات و سازمانهاي وابسته به كتاب در اين بخش انجام گرفته است.
۱۲- بانك اطلاعاتي كتاب هاي خارجي شانزدهمين نمايشگاه كتاب تهران: با امكان جست وجو بر اساس عنوان (Title)- نويسنده(Author)- ناشر(Publisher)- موضوع _(Subject) سال انتشار(year)- زبان انگليسي و يا عربي.
۱۳- بانك اطلاعاتي عكس: نمايش تصاوير مورد نظر بر اساس جست وجوي موارد ذيل:
عنوان- موضوع- محل عكس- عكاس- تزييني- پرتره
بخش انگليسي سايت نيز راه اندازي شده و در حال تكميل و ست نهايي مي باشد.
براي مشاهده صفحات به زبان فارسي بايد قلم Iransys را بر روي رايانه خود نصب كرد، كه البته عدم استفاده از Unicode و قلم استاندارد فارسي مايكروسافت از مواردي است كه بهتر است دست اندركاران سايت بازنگري نمايند.

مراحل دسترسي به سرويس پيام كوتاه (SMS) در ايران
به دنبال افتتاح و راه اندازي سرويس پيام كوتاه SMS از اين پس مشتركان تلفن همراه با مراجعه به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه ، با ارائه مدارك شناسايي معتبر و پرداخت ۲۰ هزار ريال مي توانند نسبت به تكميل فرم ثبت نام اقدام كنندكه طي مراحل اداري فرم ها به قسمت هاي مختلف ارسال شده و به هنگام ثبت نام يك نسخه از أن به عنوان رسيد به همراه دستورالعمل استفاده از سرويس به مشترك تحويل داده خواهد شد . مشترك پس از گذشت ۴۸ ساعت از تحويل فرم به دفاتر خدمات مشتركان تلفن همراه ميتواند براي فعال كردن بخش پيام كوتاه ، بعد از روشن كردن گوشي ، بر روي منوي پيغام Message ، گزينه (CENTER NUMBER MSG ) را فعال كند ، سپس شماره ( ۹۸۹۱۱۰۰۵۰۰+ ) را با دقت وارد كرده و با فشردن دكمه تاييد OK محيط TEXT را براي ارسال پيام خود انتخاب كند .
مشترك براي ارسال پيغام كوتاه بايد ابتدا در منوپيغام ( Message ) گزينه نوشتن پيام را انتخاب كند و پيام خود را بنويسد . گفتني است اگر پيام و گيرنده پيام هر دو از امكانات فارسي نويسي بهره مند باشند ، مي توانند پيام را به صورت فارسي ارسال كنند . پس از نوشتن پيام انتخاب كليد تاييدOK موجب مي شود در حالت ارسال قرار گيرد و سپس با ورود شماره تلفن مقصد مورد نظر و فشردن دكمه تاييدOK پيام مشترك ارسال خواهد شد .
اگر در هر لحظه پيامي براي شخص فرستاده شود، در صورت روشن بودن گوشي بلافاصله پيام دريافت مي شودو اگر به هر دليلي نظير خاموش بودن گوشي و يا دور از دسترس بودن شخص امكان دريافت پيام نباشد، مركز پيام هاي كوتاه ، پيام را در يافت و ذخيره مي كند و به محض وارد شدن به شبكه و روشن كردن گوشي ، پيام ارسال مي شود .
لازم به ذكر است كه براي هر پيغام نرخ ۳۰ درصد ارتباط تلفن همراه به تلفن همراه (يك سوم نرخ يك دقيقه مكالمه تلفن همراه ) منظور مي شود و اداره رايانه بايد Center number مشترك را در سيم كارت وي فعال كند. همچنين مشتركاني كه از خدمات رومينگ استفاده مي كنند، با درخواست مي توانند از اين سرويس هم استفاده كنند.
اميدواريم مردم كشورمان به آن سطح از اطلاع دست يابند كه اغلب مكالمات خود را از طريق ارسال پيام كوتاه( SMS)  انجام دهند ، چرا كه در أن صورت شبكه انتقال روان تري خواهد داشت.
مهندس سيد حسن رضوي ، معاون امور ارتباطات سيار شركت مخابرات ايران ، با بيان مطلب ذكر شده ، در خصوص راه اندازي سيستم كوته پيام ( SMS) و هزينه هاي مربوط به أن ، اظهار داشت براي دريافت اين خدمات ، مشتركان با مراجعه به دفاتر مخابراتي در سطح شهر فرم در خواست را تكميل كرده و بر اساس فرم در خواست مربوطه ، سرويس مورد نظر براي مشترك داير مي شود .
وي ادامه داد : در اين خصوص مبلغ ۲ هزار تومان نيز جهت اشتراك اين خدمات دريافت مي شودو متعاقبا به تناسب استفاده از پيام ، به ازاي هر پيام ، ميزان يك سوم نرخ يك دقيقه مكالمه تلفن همراه محاسبه مي شود .
وي افزود : طول هر پيام از يك كاراكتر تا ۱۵۳ كاراكتر تفاوتي نمي كند . به عبارتي يك Package مي تواند ميان ۱ تا ۱۵۳ كاراكتر باشد و هيچ تقسيم بندي ميان پيام هاي كوچك و بزرگ نشده است .
وي در رابطه با وجود اين هزينه براي شخص دريافت كننده پيام گفت : براي شخص مقابل هزينه اي محاسبه نمي شود و اكنون براي تمامي مشتركان تلفن همراه ( بالغ بر ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار مشترك در شبكه ) اين سرويس بازاست كه پيام دريافت كنند ، ضمن اينكه جهت پيام هايي كه در يافت مي شود هيچ مبلغي پرداخت نمي كنند و تنها فردي كه پيام ارسال مي كند بابت ارسال آن بايد مبلغي را پرداخت كند .
مهندس رضوي ، در رابطه با ظرفيت موجود در اين نوع سيستم جهت پاسخگويي به كليه مشتركان تلفن همراه گفت: تجهيزاتي كه برا ي پيام كوتاه در سيستم موبايل خريداري شده است قاعدتا براساس معياري محاسبه شده است كه آن معيار بر اساس تعداد پيام ، سرعت و دقت پردازنده در نظر گرفته شده و نه تعداد مشتركان .

وجود افراد با صلاحيت براي فيلترينگ ضروري است
Access Denied
رئيس هيأت مديره انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي گفت: «عده اي اهل فن كه از ديد قانونگذار داراي صلاحيت هستند بايد به بررسي و مشخص كردن جنبه هاي منفي اينترنت و فيلترينگ بپردازند.»
مهندس «مصطفي محمدي»، در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، درباره اعمال فيلترينگ افزود:  «توليد محتوا در اينترنت به دليل ماهيت و گستردگي و تنوع موضوع و مخاطب به همان اندازه كه مي تواند در دانش بشري و زندگي كردن مؤثر باشد، گاهي هم امكان دسترسي مطالب غيرمفيد را فراهم مي كند، اما راهكارهاي فني مناسبي از جمله فيلترينگ كه در حال حاضر به طور جدي در دنيا مطرح است، براي جلوگيري از اين مشكل وجود دارد.» وي خاطرنشان كرد: «در اعمال فيلترينگ دو نكته حائز اهميت است، اول اين كه اين مسأله نبايد با جريان آزاد اطلاع رساني كه اصل پذيرفته شده و محترم براي همه حكومت ها و سازمان هاي بين المللي است، منافات داشته باشد و دوم آن كه نگرش ما به كليت اينترنت نبايد به دليل وجود جنبه هاي سوء به نگرش منفي تبديل شود، زيرا هر تكنولوژي جديدي با جنبه هاي مثبت و منفي همراه است و در هر شرايطي امكان استفاده خوب يا بد از آن وجود خواهد داشت.»
وي با اشاره به نقاط مثبت اينترنت گفت: «دسترسي آسان به اين ابزار به عنوان ابزار گسترده در شبكه جهاني و گستردگي طيف مخاطبان، در توسعه فرهنگ براي افزايش اطلاعات افراد بسيار مؤثر است و انقلاب IT با زير و رو كردن زندگي افراد آن را به مسيري مي برد كه قابل تصور نيست.»
محمدي افزود: «اعتقاد ما در انجمن بر اين است كه در كنار صحبت از نكات مثبت و سعي در توسعه اينترنت، وظيفه دولت و حاكميت و در كنار آن ارائه كنندگان سرويس هاي اينترنتي چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي است كه به همان صورت سعي در قلم گرفتن جنبه هاي منفي داشته باشند و دليلي وجود ندارد تا هر مطلبي در هر شرايط در اختيار تمام افراد قرار بگيرد.»
رئيس انجمن ISPS تصريح كرد: «جلوگيري از سايت هاي مغاير با اخلاق و مذهب و مصالح كشور به طور جدي در فيلترينگ مطرح مي شود، اما اين كه چه كساني در اين راستا تصميم گيري مي كنند از اهميت بيشتري برخوردار است و انجمن هرگز به سمت و سو داشتن جهت گيري ها به دليل به خطر افتادن منافع سياسي و مصالح قشري خاص كه حتي ممكن است برخي از آن ها در حاكميت قرار گرفته باشند، قائل نيست.»
وي تأكيد كرد: «ISPS بخش خصوصي در اجراي بحث فيلترينگ نقش مهمي دارند، اما نمي توان فقط از آن ها انتظار داشت كه مشتركان خود را با بستن سايت هاي خاص به استفاده از سايت هاي ديگر محدود كنند. لذا تعيين موارد آن بايد توسط گروهي كه از طرف قانونگذار مشخص شده به مقامات عالي رتبه كشور اعلام و از جانب خود شركت مخابرات ايران نيز اجرا شود نه اين كه صرفا خصوصي ها ملزم به اجراي آن باشند.» وي در ادامه افزود: «انجمن با توجه به مضر بودن جنبه هاي منفي اينترنت وظيفه خود مي داند تا به عنوان مركزي كه اين ابزار را در اختيار مردم قرار مي دهد، علاوه بر منافع اقتصادي، رعايت مصالح اجتماعي و فرهنگي كشور را نيز در نظر داشته باشد و براي اين امر لازم است تا با هماهنگي با مراجع قانوني اقدامات لازم از طرف انجمن صورت بگيرد.»
محمدي در ادامه افزود: «ما به مسئولان عالي رتبه اعلام كرده ايم كه با توجه به وجود آمادگي اجراي عمليات فني در انجمن براي اجراي اين طرح ضمن پرداخت هزينه هاي آن نسبت به تشكيل مجموعه ذي صلاح از طريق مجاري قانوني براي تهيه ليست سايت هاي مخرب اقدام شود.» وي گفت: «چنانچه بحث دغدغه هاي فرهنگي براي مسئولان اهميت دارد، بايد متضمن پرداخت هزينه هاي آن نيز باشند و اگر از اين نظر با انجمن همكاري كنند، هيچ مشكلي در اجراي طرح فيلترينگ وجود نخواهد داشت.»
رئيس انجمن صنفي كارفرمايان شبكه هاي اينترنتي در ادامه گفت: «در مجمع دولتي خاص يا عام چنين وانمود مي شود كه بخش خصوصي زير بار مصالح فرهنگي نمي رود ، در صورتي كه بخش خصوصي در اين راستا نه تنها پيشگام و پيش قدم است، بلكه خواستار اجراي صحيح فيلترينگ است و با در اختيار گذاشتن ابزارها براي اطمينان خاطر به خانواده هاي محترم ايراني نسبت به آرامش خاطر آنان در برقراري ارتباط فرزندانشان در منزل يا مكان هاي عمومي، با اينترنت، به وظيفه خود عمل مي كند و هر چند اين امر مانع نظارت و كنترل خود آن ها نيست.»
محمدي، مردم به ويژه جوانان را مورد خطاب قرار داد و گفت: «نوجوانان و جوانان نبايد تصور كنند كه ISPS قصد محدود كردن دسترسي به اينترنت را دارند، زيرا خود آن ها نيز حتما به تأثير مخرب سايت هايي كه با هدف به هم ريختن افكار نوجوانان شكل گرفته اند، آگاهي دارند و مي دانند كه با صرف وقت و انرژي خود در مسايل فرهنگي و علمي و تفريحي سالم يقينا بازدهي تلاش آن ها افزايش مي يابد و مسير حركت شان صحيح خواهد شد.»

كنفرانس شيوع هرزنامه در اينترنت
001155.jpg
به گزارش خبرگزاري BBC  شنبه (۳ مه) آخرين روز از يك نشست سه روزه درباره كنترل شيوع جهاني هرزنامه (اسپم (Spam- در اينترنت است.
منظور از هرزنامه يا اسپم، ميليون ها نامه الكترونيكي تبليغاتي و ناخواسته است كه هر روز به آدرس هاي الكترونيكي افراد فرستاده مي شود.
تخمين هاي اخير نشان مي دهد كه اين نوع نامه هاي الكترونيكي چهل درصد از كل جابه جايي نامه ها در اينترنت در سرتاسر جهان را به خود اختصاص مي دهد.
به دليل آنكه بيشتر اين نامه ها از آمريكا فرستاده مي شود، موفقيت يا عدم موفقيت آمريكايي ها در كنترل اين پيامدها، بر كاربران اينترنتي در كل جهان تاثير خواهد گذاشت.
اين نامه هاي تبليغاتي، كالا و خدمات - از وام مسكن گرفته تا قرص هاي افزايش توان جنسي و گاهي مطالب خلاف اخلاق عمومي - را تبليغ مي كنند و يكي از گرفتاري هاي كاربران اين شده كه با ورود به صندوق پست الكترونيكي خود، اولين كاري كه مي كنند خلاص شدن از حجم زياد اين نامه هاست.
كنگره آمريكا به تازگي گفته بود كه حجم نامه هاي ناخواسته از مزاحمت براي جامعه فراتر رفته و تبديل به تهديدي براي جامعه شده است.
چند شركت بزرگ اينترنتي، از جمله آمريكا آن لاين، مايكروسافت و يا هو، هفته گذشته اعلام كردند كه براي كنترل هرزنامه ها تلاش خواهند كرد.
در كنفرانس سه روزه اي كه از سوي كميسيون تجارت فدرال آمريكا برگزار شد، كاركنان اداري، ارائه كنندگان خدمات و كساني كه عليه اين گونه نامه ها فعاليت مي كنند، شركت داشتند.
همچنين شركت هاي ارسال كننده اين نوع نامه ها كه مدعي هستند كار آنها قانوني است، در اين كنفرانس شركت كرده بودند.
در اين گردهمايي، شركت هاي تبليغاتي كوشيدند در برابر اقدامات ارائه دهندگان خدمات اينترنتي براي تهيه يك فهرست سياه از اين گونه شركت ها، مانع ايجاد كنند.
جداي از جنبه مزاحمت ، ايجاد مانع در برابر اينگونه نامه هاي الكترونيكي ، سالانه ۹ميليارد دلار براي شركتهاي امريكايي هزينه در بر دارد ، شايد همين مسئله قانونگذاران امريكايي را به فكر اقدام عليه هرزنامه ها انداخته است .

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |