سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۱
Infor.htm
كاراكتر جادويي
۱۰ سال پيش در چنين روزي براي اولين بار سرويسي كه به تازگي براي تلفن هاي همراه كشور ما عرضه شده است در آمريكا مورد  آزمايش هاي فني قرار گرفت. هيچ كس در آن زمان تصور نمي كرد روزي برسد كه SMS (Short message service) واقعاً بتواند قدرت رقابت با صحبت كردن با تلفن همراه را داشته باشد. ولي هنگامي كه در ماه گذشته در عرض يك روز بيش از ۱۱ ميليون پيغام كوتاه از طريق تلفن همراه براي يكي از برنامه هاي تلويزيوني ارسال شد مشخص گرديد SMS سرويسي نيست كه بتوان به راحتي از آن چشم پوشي كرد.
001164.jpg

در حقيقت در سالهاي اول عرضه سرويس SMS كمتر كسي به خود زحمت استفاده كردن از آن را مي داد. اكثر مشتركان از سخت بودن كار ابراز نارضايتي مي كردند. نوشتن يك پيغام كوتاه با دكمه هاي تلفن همراه بيش از حد انتظار وقت مي گرفت و حتي قيمت پايين سرويس جذابيت زيادي براي مشتركان ايجاد نمي كرد.
قبل از بررسي عوامل موفقيت SMS در كشورهاي پيشرفته كمي بيشتر با استانداردها و اصول اوليه آن آشنا شويم. SMS در حقيقت سيستم بسيار ساده اي است. امكان ارسال پيغام هاي متني حداكثر تا ۱۶۰ كاراكتر را براي افراد فراهم مي كند. ارسال و دريافت پيغام ها از طريق مركز SMS انجام مي شود و پيغام ها به صورت مستقيم براي دريافت كننده ارسال نمي شود. سرويس SMS يكي از سرويس هاي شبكه تلفن همراه GSM است و چون امكان ذخيره پيغام ها در مركز وجود دارد. پيغام هيچ گاه برگشت نمي خورد، مگر در زماني كه مركز ارسال SMS دچار مشكل فني شود. براي كساني كه با نرم افزار پيغام رسان ياهو كار مي كنند مي توان SMS را شبيه Offline تصور كرد. اما واقعاً چنين سرويسي كه فرستادن يك پيغام كوتاه با آن واقعاً عذاب آور است، چرا به اين شدت مورد توجه مشتركان قرار گرفت.
رمز موفقيت SMS گره خوردن آن با اينترنت بود. البته در درجه اول باز هم اهداف تجاري مد نظر بود.
هنگامي كه براي اولين بار امكان ارسال يك پيغام متني براي تعداد زيادي از مشتركان به صورت همزمان فراهم شد، همه منتظر فاجعه اي بزرگتر از آنچه هم اكنون به عنوان فاجعه Spam مطرح است بودند. اما عاقبت انديشي مسئولان مراكز SMS و كنترل مناسب اين سرويس باعث شد تا آمار علاقه مندان SMS روز به روز بالاتر رود.
هنگامي كه شركت هاي بزرگ متوجه شدند مي توان با استفاده از روشهاي تبليغ متني سود زيادي كسب كرد بقيه سرويس دهندگان خدمات اينترنت مانند مديران شبكه هاي خبري دريافتند SMS با تمام محدوديت هاي خود مي تواند به عنوان ابزاري كار آمد مورد توجه قرار بگيرد. اولين مسئله اي كه مشتركان را به استفاده از سرويس ترغيب مي كرد هزينه بود. در اكثر كشورهاي دنيا هنگامي كه فردي قصد ايجاد يك مكالمه با يك تلفن همراه را مي كند، هم كسي كه شماره گرفته و هم كسي كه مورد خطاب قرار مي گيرد بايد هزينه اي را بپردازند. گرچه ميزان هزينه اي كه نفر دوم مكالمه مي پردازد كمتر از كسي است كه دست به برقراري مكالمه زده است. ولي باز هم رقم قابل توجهي را به خود اختصاص مي دهد. از طرفي آمار نشان مي دهد اكثر مكالمه هاي تلفن همراه را مي توان در چند كلمه خلاصه كرد. به عبارت ديگر كمتر ديده شده است كه از تلفن همراه براي مكالمات غير ضروري استفاده شود. به همين دليل در بسياري از مواقع مي توان پيغام كوتاه متني را جايگزين مكالمه كرد با توجه به اينكه هزينه ارسال يك پيغام متني به هيچ وجه قابل قياس با ايجاد يك مكالمه معمولي نيست.
اما ارزان بودن تنها دليل موفقيت SMS نبود. حتي در كشور هايي مانند ايران كه قيمت مكالمه تلفن همراه بسيار ارزان است و بسياري از مكالمه ها نيز به صحبت هاي غيرضروري اختصاص دارد، SMS باز هم مي تواند مورد استفاده هاي بسياري داشته باشد.
در سالهاي اخير استفاده از سرويس هاي Wap، اينترنت بي سيم، دستياران ديجيتالي شخصي و انواع و اقسام وسايل ارتباطي بسيار پيشرفته با استفاده از استانداردهاي مختلف در بين مردم عموميت يافته است.
مطمئناً شما ترجيح مي دهيد به جاي خواندن متن بر روي صفحه كوچك تلفن همراه،  بتوانيد مثلاً با يك باند پر سرعت اينترنتي هنگامي كه با سرعت زياد در يك اتوبان رانندگي مي كنيد به اينترنت وصل شويد و اخبار و يا موسيقي مورد علاقه خود را از طريق تلفن همراه گوش كنيد. اما واقعيت در حال حاضر چيز ديگري است.
001161.jpg

گرچه امكان اتصال به اينترنت با سرعت هاي بالا از طريق تلفن همراه و انواع و اقسام  وسايل ارتباطي به اينترنت وجود دارد اما اكثر مردم فعلاً چنين امكاناتي ندارند. اين نكته اي است كه بسياري از شركت هاي بزرگ آن را به راحتي ناديده مي گيرند و تصور مي كنند اكثر مردم به وسايل پيچيده آنها به راحتي عادت مي كنند. در ميان وسايل ارتباطي تلفن همراه يك استثناء به شمار مي رود. آمار استفاده از تلفن همراه در كشورهاي توسعه يافته بسيار بالاست و در بعضي كشورها ضريب نفوذ تلفن همراه حتي به بيش از ۵۰ درصد رسيده است. بنابراين استفاده از سرويس هاي SMS بسيار كارآمدتر و مقرون به صرفه شناخته شد. بعد از شركت هاي تبليغاتي سايت هاي خبري بيشترين استفاده كنندگان از خدمات SMS هستند. در طول جنگ عراق ميزان استفاده سايت هاي خبري از سرويس SMS به بالاترين ميزان خود و تاريخ اين سرويس رسيد. به گزارش سازمان SMS در طول جنگ بيش از ۷/۱ ميليارد پيغام متني در سراسر انگلستان رد و بدل شد كه تعداد زيادي از آنها به پوشش اخبار جنگ اختصاص يافته بود.
استفاده از اين سرويس در ميان جوانهاي آمريكايي و انگليسي از بقيه كشورها بيشتر است. بر اساس آمارهاي رسمي نود درصد استفاده كنندگان از SMS كمتر از ۳۵ سال سن دارند.
استفاده از SMS براي اعلان خطرهاي عمومي به تازگي در كشور انگلستان به صورت آزمايشي مورد استفاده قرار گرفته است. رييس پليس اين كشور عقيده دارد تنها به وسيله تلفن همراه مي توان به راحتي مردم يك كشور را از خطر وقوع حملات تروريستي به سرعت مطلع كرد. در شهر بستر شاير نيز پليس از اين به بعد وقوع جنايت و دزدي را با استفاده از سرويس SMS به ساكنان محله قربانيان خبر مي دهد. رييس شوراي شهر بسترشاير گفت در صورت موفق بودن طرح، اين پروژه در سراسر انگلستان اجرا خواهد شد. به گفته وي يكي از مهم ترين فوايد اين طرح حساس شدن مردم نسبت به محيط پيرامون و كمك به پليس براي دستگيري مجرمين است. البته اين طرح به صورت محلي اجرا مي شود. يعني پيغام خطر فقط براي كساني كه در محدوده جنايت زندگي مي كنند ارسال مي شود و به اين ترتيب امكان ايجاد رعب و وحشت نيز كمتر مي شود.
يك دكتر آمريكايي نيز تصميم گرفته است جواب آزمايش هاي بيماران خود را از طريق SMS براي آنها بفرستد. دكتر پال مي گويد در اكثر مواقع بيماران مي خواهند بدانند جواب آزمايش هاي آنان در مورد بيماري مثبت يا منفي است. گفتن جواب بله و خير آنقدر ارزش ندارد كه آنها را تا مطب بكشانيم و مثلاً بگوييم شما هيچ مشكلي نداريد. بنابراين به غير از موارد خاص بهترين راه تماس همان SMS است.
اما براي كساني كه چندان رغبتي به استفاده از اين گونه امكانات ندارند بايد گفت در زمينه هاي تفريحي و سرگرمي نيز SMS طرفداران بسيار زيادي دارد. اگر سري به سايت mobile.yahoo.com بزنيد با ديدن ليست خدمات اين سايت از طريق SMS حتماً متعجب خواهيد شد. انواع بازيها و خدمات متنوع از طريق SMS در اين سايت فراهم است. اكثر شبكه هاي تلويزيوني كه در زمينه پخش موسيقي فعاليت دارند مانند MTV هم اكنون به رأي از طريق SMS روي آورده اند. به گفته مدير برنامه Popstar با هيچ وسيله اي نمي توان يك رأي گيري با ۱۰ ميليون آرا را در عرض ۲ ساعت همراه با اعلام نتايج در آخر برنامه انجام داد.تنها سرويسي كه ما را در انجام چنين كاري واقعاً كمك مي كند SMS است.به تازگي خبر از آزمايش سرويس جديدي به نام MMS ((multimedia message service داده مي شود. همانطور كه از اسم اين سرويس بر مي آيد ديگر محدوديت هاي قبلي SMS با استفاده از اين سرويس جديد وجود ندارد. در صورت به نتيجه رسيدن اين آزمايش براي اولين بار يك سرويس پيغام رسان قدرت اتصال به اينترنت با استفاده از IP معتبر را خواهد يافت.
براي اطلاعات بيشتر حتماً به سايت www.mobilemms.com مراجعه كنيد.

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
001158.jpg
چگونه مي توان از خدمات email سايت ياهو با استفاده از pop3 استفاده كرد؟
عزيزي
همانطور كه اطلاع داريد در سايت ياهو حدود يك سال است استفاده از خدمات پست الكترونيك pop3 از حالت رايگان خارج شده است. اما درست بعد از اين كار يك برنامه نويس خوش  ذوق، برنامه اي نوشت تا مشتركان پست الكترونيك ياهو كماكان بتوانند از اين سرويس ها استفاده كنند. شما با استفاده از برنامه yahoo pops مي توانيد به همان صورت قبل و با استفاده از يك برنامه مديريت پست الكترونيك مانند outlook از خدمات پست الكترونيك به صورت offline استفاده كنيد. اين برنامه حدود ۴ مگابايت حجم دارد و از اين طريق سايت yahoopops.sourcefarge.net قابل دسترس است. بعد از نصب اين برنامه كافي است آدرس دريافت و ارسال سرور پست الكترونيك در برنامه outlook را به local host تغيير دهيد. گرچه سرعت دريافت و ارسال كمي پايين است ولي در مجموع استفاده از اين برنامه بسيار مفيد است.
LCD مخفف چه كلماتي است؟
محمدي
Liquid Crystal Display
ترجمه فارسي آن نيز صفحه نمايش كريستال مايع است.
من از فرانت پيج براي طراحي صفحات وب استفاده مي كنم ولي بعضي از امكانات آن فقط در سرورهايي اجرا مي شود كه از اين نرم افزار پشتيباني مي كنند، چگونه مي توان اين مشكل را حل كرد؟
قاسمي
عملاً چنين كاري امكان ندارد. هنگامي كه شما از امكانات خاص فرانت پيج استفاده مي كنيد كدي به اسم web boot در صفحه شما ايجاد مي شود كه فقط در صورت Publish كردن و پشتيباني سايت از نرم افزار فرانت پيچ درست كار مي كند. در مورد قسمت دوم سؤالتان كه در مورد يافتن صفحات يونيكد در فرانت پيج سؤال كرده بوديد. در حالت نمايش html به دنبال فرمان charset بگرديد و آن را به UTF-8 تغيير دهيد استاندارد صفحه يونيكد خواهد شد و مي توانيد با استفاده از فونت هايي مانند Thoma صفحه خود را طراحي كنيد.
بعد از uninstall كردن برنامه هنوز بعضي از فايلهاي آن بر روي ديسك سخت وجود دارد.
محسن
گرچه قسمت مديريت نرم افزارهاي ويندوز كه امكان نصب و پاك كردن برنامه ها را به شما مي دهد براي اكثر كاربران كافي است ولي در پاره اي مواقع استفاده از نرم افزارهايي مانند clean sweep بسيار مفيد است. اين برنامه همچنين مي تواند فايلهاي زائد حاصل از گشت و گذار در اينترنت را پاك كند و حجم قابل توجهي از ديسك سخت رايانه شما را آزاد كند.
من بعضي از فايل هاي خود را با نام هاي فارسي نامگذاري كرده ام ولي در انتقال آنها مشكل دارم.
بهرام
هيچ وقت فايلهاي خود را با نام هاي فارسي نامگذاري نكنيد. علاوه بر مشكلات مربوط به كپي كردن اين دسته فايلها اگر روزي اطلاعات شما بر اثر يك اشتباه از بين برود در صورت فارسي بودن نام فايل به هيچ وجه امكان بازگردان اطلاعات فايل وجود ندارد. علاوه بر اين برنامه هاي كمكي اغلب فايلهايي با نام هاي فارسي را به رسميت نمي شناسند و آنها را زائد تشخيص مي دهند.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |