سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۱
Infor.htm
براي اولين بار محققان IBM از طريق باردار كردن مولكول هاي كربن، نور توليد كردند
تراشه ها به سرعت نور خواهند رسيد
001137.jpg
محققان در شركت IBM  توانستند از مولكول هاي كربن جهت انتشار نور استفاده كنند، اين گام بزرگ شايد سبب شود نانولوله هاي كربني در آينده جايگزين سيليكون در ساخت تراشه ها شوند و سرعت تجهيزات مخابراتي و رايانه ها را به طور چشمگيري افزايش دهند. سيليكون مدت مديدي است كه به عنوان بنيان تمامي تراشه ها مطرح مي باشد و در ساخت تراشه ها به عنوان ماده اصلي به كار مي رود.
دانشمندان شركت IBM موفق گرديدند در اين سري آزمايشات خود به توليد مولكول هاي كربن با شكل لوله يا همان نانولوله هاي كربني با قطري ۵۰ هزار بار كمتر از موي انسان، بپردازند كه قادر است علاوه بر هدايت جريان الكتريكي نور را نيز منتشر نمايد.
آوريس مدير بخش تحقيقات نانومتر در آزمايشگاههاي IBM در اين ارتباط گفت: «اين اولين باري است كه از طريق باردار كردن مولكول هاي كربن، نور توليد مي شود.»
نور كه هم اكنون يكي از پايه هاي شبكه هاي ارتباطي پرسرعت محسوب مي شود، ممكن است روزي براي پردازش اطلاعات در رايانه ها و وسايل الكترونيكي ديگر نيز به كار رود و به عنوان يك راه حل نهايي متخصصان را كه در افزايش كارايي تراشه هاي سيليكوني دچار مشكل شده اند، ياري دهد.
نانولوله هاي كربني با داشتن خواص نيمه هادي مي توانند ترانزيستورهايي بسازند كه بسيار كوچكتر از ترانزيستورهاي متداول ساخته شده از سيليكون باشند. اين امر سبب مي شود تعداد بيشتري ترانزيستور در سطح تراشه  جاي گيرند و كارايي آن را بسيار بالاتر ببرند.
در حقيقت تجهيزات فيبر نوري كه امروز متداول شده اند بسيار بزرگتر از آن چيزي هستند كه در آينده با استفاده از نانولوله هاي كربني ساخته خواهد شد.
با استفاده از نانولوله هاي كربني مي توان فيبرهاي نوري كوچكتري ساخت و تعداد بيشتري از آنها را در تجهيزات ارتباطي جاي داد. افزايش تعداد فيبرهاي نوري درون لوله حاوي فيبرها، حجم اطلاعات قابل جابه جايي را نيز افزايش خواهد داد.
تيم تحقيقات IBM در اين پروژه توانستند به كمك يك نانولوله كربني با ابعاد ۴/۱ نانومتر، نوري با طول موج ۵/۱ ميكرومتر توليد كنند. اين طول موج به طور گسترده اي در تجهيزات ارتباطات نوري به كار مي رود. مي توان از نانولوله هاي با قطرهاي متفاوت براي توليد نور با طول موج هاي مختلف استفاده نمود. مجله علمي ساينس در شماره روز جمعه خود گزارش اين پروژه  موفق IBM را به چاپ رسانيد.

عمليات اجرايي شهر الكترونيك مشهد آغاز شد
عمليات اجرايي  شهر الكترونيك  مشهد از سوي  پژوهشكده  الكترونيك  دانشگاه  علم  و صنعت  ايران  با محوريت  شهرداري  اين  شهر آغاز شد.شهردار مشهد در همايش  سند راهبردي  شهرالكترونيك  مشهد در جمع مديران  اجرايي  استان  خراسان  در مجتمع  فرهنگي  غدير اين  شهر گفت  : مطالعات  ايجاد شهر الكترونيك  مشهد از دو سال  قبل  آغاز شده  است .
احمد نوروزي  افزود: با ايجاد شهرالكترونيك  تمامي  سازمان هاي  اداري  ،نواحي  شهرداريهاي  مناطق ، شركتهاي  خدماتي ، دفاتر فروش  بليت  مسافربري  ريلي ، هوايي  و جاده اي  و فروشگاههاي شهر مشهد به  شهر الكترونيك  متصل  و از طريق شبكه  اينترنت  به  شهروندان  خدمات  مي دهد.وي  اظهارداشت  : شهر الكترونيك  موجب صرفه  جويي  در وقت  مردم  ، كاهش  هزينه هاي حمل  و نقل  شهري  و ارتقاي  كيفيت  خدمات  رساني  مي شود.وي  گفت  : در حال  حاضر سيستم هاي  يكپارچه سازي  مالي  ، كنترل  پروژه ها واطلاع رساني  در شهرداري  در شبكه  داخلي  رايانه اي  شهرداري  مشهد تعريف  و اجرا مي شود.
دكتر علي  اكبر جلالي  مجري  طرح  احداث  شهر الكترونيك  مشهد مزاياي  ايجاد اين  شهر را به عنوان  يك  شهر ارتباطات  بين المللي  در بالابردن  وجهه  سياسي  و پيشرو در منطقه  خاورميانه  دانست . استاد دانشگاه  علم  و صنعت  تهران افزود: ۲۹سند راهبردي  شهر الكترونيك  مشهد تهيه  شده است . وي  اظهارداشت  : مراكز جامع  كاربردي  اينترنت  شهر الكترونيك  مشهد سازمان هايي  مي باشند كه    امكانات  نرم افزاري ، پشتيباني  و نگهداري  رايانه اي داشته  باشند.

گامي ديگر جهت اثبات عدم انحصارطلبي
001134.jpg
شركت  «مايكروسافت » در قدمي  ديگر براي  اثبات  عدم  انحصارطلبي  خود سرانجام  پذيرفت  تا شرايط دسترسي  به  اطلاعات  كليدي  سيستم  عامل  «ويندوز» را براي  رقبايش  تسهيل  كند.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «بي بي سي نيوز»، شركتهاي  رقيب  «مايكروسافت » براي  توليد نرم افزارهايي  كه  تحت  محيط سيستم  عامل  ويندوز كار مي كنند، به اطلاعات  و رمزهاي  پايه  اين  سيستم  عامل  نياز دارند و مايكروسافت  از اين  پس اطلاعات  را با شرايط آسان تري  در اختيار رقبايش  قرار مي دهد.
اين  توافق  پس  از ماه ها مذاكره  ميان  شركت  مايكروسافت  و وزارت  دادگستري آمريكا كه  بر عدم  انحصارطلبي  مايكروسافت  نظارت  مي كند، صورت  پذيرفته  است .
شركت  مايكروسافت  در پي  اين  توافق  با شرايطي  آسان تر و ارزانتر به رقبايش  اجازه  مي دهد تا به  بخشهاي  مختلف  سيستم  عامل  «ويندوز» دسترسي  پيدا كنند.
كارشناسان  عقيده  دارند كه  تغييرات  در سياستهاي  شركت  مايكروسافت  به شركتهايي  نظير «سان  مايكروسيستمز» كمك  خواهد كرد. اين  شركت  در زمينه توليد نرم افزارهاي  ويژه  رايانه هاي  مركزي  شبكه ها، يكي  از مهمترين رقباي  مايكروسافت  محسوب  مي شود.
شركت  مايكروسافت  همچنين  چندي  پيش  طبق  درخواست  وزرات  دادگستري  آمريكا پذيرفت  تا در سيستم  عامل  «ويندوز» خود تغييراتي  ايجاد كند.
اين  تغييرات  باعث  مي شود تا كاربران  «ويندوز» بتوانند براي  اتصال  به اينترنت ، گوش  كردن  موسيقي  و فعاليتهايي  از اين  قبيل ، به  جاي  نرم افزارهايي كه  مايكروسافت  در «ويندوز» تعبيه  مي كند، به  راحتي  از نرم افزارهاي  شركتهاي رقيب  مايكروسافت  استفاده  كنند.

ربات پيشخدمت ميتسوبيشي بر پايه لينوكس ساخته شده است
001140.jpg
شركت صنايع سنگين ميتسوبيشي، لينوكس را به عنوان نرم افزار منتخب ربات ساخت خود برگزيده است. اين ربات كه تقريباً در اندازه هاي انسان است به نوعي اولين ربات خانه دار محسوب مي شود كه در كارهاي خانه انسان را ياري خواهد نمود.
ربات ميتسوبيشي كه واكامارو نام دارد حدوداً قدي برابر يك متر دارد و به عنوان اولين الگوي رباتيك پيشخدمت هاي خانگي مطرح شده است. اين ربات وزني حدود ۳۰ كيلوگرم دارد و قادر است با انسان گفت وگو كند، نامه هاي الكترونيك را بخواند و بسياري از كارهاي خانه را انجام دهد.
از لينوكس نگارش Montavista جهت برنامه ريزي اين ربات استفاده خواهد شد. واكامارو قادر است به اينترنت وصل شود. توانايي آن در تشخيص صدا و چهره به او اين امكان را مي دهد تا به خوبي نسبت به فرمان هاي صوتي واكنش نشان دهد و همچنين با شناسايي چهره ها برنامه داده شده به آن را اجرا كند و يا حتي حركات دست صاحب خود را تعبير نموده و فرمان صادر شده را اجرا نمايد. اين ربات مي تواند به خوبي با انسان به ارتباط بپردازد و مطالب گفته شده از سوي وي را درك كند. به عنوان نمونه واكامارو مي تواند اخبار روز را كه از اينترنت دريافت نموده براي صاحب خود به صورت صوتي بازگو كند.
قابليت تشخيص صوت و يك لغت نامه دروني كامل او را در انجام اين گونه كارها ياري مي كند. مي توان به آن برنامه داد تا در صورت بروز مشكل از طريق تماس تلفني و يا پست الكترونيك با فرد يا جايي از پيش تعيين شده، مانند پليس يا بيمارستان، ارتباط برقرار كرده و گزارش دهد. اين امكان وجود دارد كه از راه دور به اين ربات متصل شد و از طريق دوربين تعبيه شده بر روي آن خانه را كنترل نمود. واكامارو مي تواند با اعضاي خانواده معاشرت نمايد و به آنها خدمت كند. اين ربات طوري طراحي شده كه قادر است به صورت شبانه روزي خدمت كند و در صورت نياز به شارژ باتري خود اين كار را در زمان مقتضي انجام مي دهد. هدف ميتسوبيشي از طراحي اين ربات كمك به سالمندان در انجام امور خانه بوده است. پيش بيني مي شود واكامارو از ابتداي سال ۲۰۰۴ در فروشگاه هاي ژاپن شروع به عرضه شود. قيمت اين ربات حدود ۱۴۲۵۰ دلار خواهد بود.

ساعتي با حافظه فلش
001143.jpg
همچنان كه حافظه هاي فلش از لحاظ اندازه كوچكتر مي شوند و ظرفيت شان نيز كماكان افزايش مي يابد. ايده هاي نويني در به كارگيري اين گونه حافظه ها مطرح مي شود. ديسك هاي فلش، جاكليدي هاي داراي حافظه از اين نوع و... .به تازگي يك شركت در وين حافظه هاي فلش را در محصول جالبي به كار برده است، اين شركت ساعت هاي مچي را به اين نوع حافظه تجهيز نموده است.
شركت مذكور كه ساعت هايش را با مارك Laks به فروش مي رساند اخيراً سه مدل مختلف از ساعت هاي حافظه دار را ارائه داده است. هر يك از اين ساعت ها داراي ميزان حافظه متفاوتي مي باشند. يك كابل USB كوتاه نيز به همراه اين ساعت عرضه مي شود كه امكان اتصال آن به رايانه شخصي را فراهم مي نمايد. اين كابل تنها چند سانتيمتر طول دارد و به هنگام اتصال ساعت به رايانه صاحب ساعت بايد آن را از دستش خارج كند.
اين ساعت كمتر از ۵۰ گرم وزن دارد و با حافظه هاي ۳۲، ۶۴، ۱۲۸ مگابايتي عرضه مي شود. مدلي كه داراي ۳۲ مگابايت حافظه است ۴۷ دلار قيمت دارد. ساعت ۶۴ مگابايتي ۷۱ دلار و مدل ۱۲۸ مگابايتي آن ۱۰۳ دلار قيمت دارد. اين حافظه فلش قادر است با ويندوز هاي ۹۸، ME، ۲۰۰۰ و XP كار كند و از Mac Os نگارش ۸.6 و بالاتر نيز پشتيباني مي نمايد. لينوكس۲.4 نيز با اين ساعت سازگار است. Laks اين ساعت ها را به صورت آن لاين نيز به فروش مي رساند.
پيشرفت هاي انجام شده در فناوري هاي توليد و بسته بندي حافظه هاي فلش ، حجم اين نوع حافظه ها را كاهش داده است. هم مي توان حجم خاصي از حافظه را در فضاي كمتري جاي داد و هم امكان آن وجود دارد كه در يك فضاي خاص حجم بيشتري از حافظه را قرار داد. اينتل بزرگترين سازنده حافظه هاي فلش به تازگي محصولي جديد را با استفاده از اين فناوري  ساخته و به نمايش گذاشت. اين شركت تراشه هايي را به نمايش گذاشت كه از روي هم قرار گرفتن ۵ قطعه ويفر سيليكون ساخته شده و در يك بسته پوششي جاي داده شده بودند. اين پيشرفتي قابل توجه به شمار مي آيد. با استفاده از پيشرفته ترين فناوري پيش از اين امكان قرار دادن چهار لايه سيليكون بر روي هم وجود داشت.

تجهيز ۴۰ درصد از دبيرستانهاي كشور به سيستم رايانه اي
وزير آموزش و پرورش گفت: سال ۸۱ حدود هفت هزار دبيرستان در سراسر كشور مجهز به سيستم رايانه اي شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي واحد مركزي خبر حاجي در نخستين همايش صنعتگران جوان با اعلام اين خبر و تأكيد بر اينكه در عصر جديد و عرصه رقابت جهاني تنها كساني مي توانند به فعاليت حرفه اي ادامه دهند كه با دانش جديد وفناوري هاي روز آشنا باشند، افزود: در حال حاضر ۳۲ درصد از دانش آموزان سال دوم و سوم دوره متوسطه در هنرستان و رشته هاي كاردانش تحصيل مي كنند و آمارها حاكي از روند رو به كاهش تعداد دانش آموزان شاغل به تحصيل در دوره هاي نظري است.
وي گفت: تربيت نيروي انساني در رشته هاي فناوري اطلاعات (IT) و فناوري اطلاعات و ارتباطات (ITC) از محوري ترين برنامه هاي آموزش و پرورش براي تأمين نيروي انساني ماهر و متخصص مورد نياز جامعه است.

خبرهاي كوتاه
دستكش هوشمند
محققان به تازگي موفق به ساختن نوعي دستكش شده اند كه مي تواند با استفاده از رايانه، دامنه حركات مفاصل انگشت دست را افزايش دهد.
اين دستكش كه هيومن گلاوز يا دستكش انساني نام گرفته است مي تواند به دقت ميزان دامنه حركت مفاصل را اندازه گيري كند.براساس اين گزارش، اين دستكش همچنين مي تواند هنگام انجام حركات عملي ميزان حركت دست و انگشت را ضبط كند.
به گفته محققان اين فناوري مي تواند براي پيشبرد اهدافي از قبيل روشهاي اندازه گيري ميزان توانايي انگشتان در انجام حركات به كار رود و نيز در كساني كه دچار ناتواني در قسمت دست و انگشتان هستند مورد استفاده قرار گيرد.
اين وسيله همچنين مي تواند در كساني كه دچار ناتواني حركتي و يا گفتاري هستند براي كنترل حركات و يا ترجمه زبان علائم به زبان ترجمه يا ترجمه همزمان مورد استفاده واقع شود.
تكثير غيرمجاز از آثار موسيقي
001188.jpg

تكثير غيرمجاز آثار موسيقي به ويژه از طريق شبكه اينترنت، هر ساله زيانهاي هنگفتي را به شركتهاي صاحب امتياز اين آثار وارد مي كند.
به گزارش شبكه تلويزيوني رويترز،به نقل از اتحاديه بين المللي صنعت ضبط موسيقي، ارزش تكثير و نسخه برداري غيرمجاز از آثار موسيقي تنها در سال ۲۰۰۱ ميلادي بر ۳/۴ ميليارد دلار بالغ مي شد و ۴۰ درصد از سي دي ها و نوارهاي موسيقي كه به فروش رفتند به طور غيرمجاز تكثير شدند. در حال حاضر برآورد مي شود روزانه حدود نهصد ميليون فايل موسيقي براي ذخيره و دان لود غيرمجاز در دسترس باشد. از اين رو بيم آن است كه تكثير غرمجاز آثار موسيقي بتواند شغل ششصد هزار نفر را در اين صنعت به خطر اندازد.
اتحاديه بين المللي صنعت ضبط آثار موسيقي به منظور حل اين معضل با كمك گرفتن از فناوريهاي پيشرفته سعي دارد تا از كپي هاي غيرمجاز آثار موسيقي در اينترنت جلوگيري كند و در اين راه به موفقيتهايي هم دست يافته است.
از سرگيري سودآوري شركت توشيبا
شركت ژاپني توشيبا اعلام كرد كه در پي تجديد ساختار و افزايش تقاضا براي نيمه هاديها در آسيا بار ديگر سودآوري آن در سال مالي منتهي به ماه مارس، از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو سود خالص اين شركت به ۲/۱۵۴ ميليون دلار در اين مدت رسيد. در حالي كه سال پيش از اين شركت توشيبا متحمل ۲۵۴ ميليارد ين زيان شده بود.
شركت توشيبا همچنين اعلام كرد درآمدش با ۹/۴ درصد افزايش به ۶۶/۵ تريليون ين رسيده است.
اين شركت افزايش تقاضا براي محصولات الكترونيك مانند نيمه هاديها و رايانه هاي شخصي را در سراسر آسيا عامل بهبود وضعيت كسب درآمد اعلام كرد.
اين شركت همچنين انتظار دارد سود خالص آن در سال جاري به ۴۰ ميليارد ين برسد.
001191.jpg

راهنماي ساخت Weblog
اين كتاب تأليف حسين يعسوبي بوده و توسط انتشارات ناقوس در تيراژ ۳ هزار نسخه به چاپ رسيده است.
كتاب مذكور داراي دو بخش بوده است كه بخش اول ايجاد يك وب لاگ در سايت «پرشين بلاگ» را آموزش مي دهد و بخش دوم به معرفي سايت هاي Blogger اختصاص داده شده است.
نرم افزاري براي تشخيص سرطان ريه
يك شركت ژاپني موفق به ساخت نرم افزاري رايانه اي براي تشخيص سرطان ريه شد.
شركت سازنده اين نرم افزار اعلام كرد كه شناسايي سرطان ريه با چشم نياز به تجربه زيادي دارد، اما با استفاده از نرم افزار جديد مي توان درصد عدم تشخيص اين بيماري را كاهش داد.
اين نرم افزار رايانه اي كه با مشاركت پژوهشگران دانشگاه كيوشو ساخته شده، بر اساس اطلاعات مربوط به عكس هايي كه با پرتوي ايكس از هشت هزار بيمار مبتلا به سرطان ريه گرفته شده، برنامه ريزي شده است.
به گفته كارشناسان شركت سازنده اين نرم افزار با مقايسه اطلاعات خود با سايه ها و اشكال موجود در عكس ارايه شده به طور خودكار بخش هاي سرطاني بزرگتر از پنج ميليمتر را شناسايي مي كند.
001203.jpg

ايجاد فروشگاه OnLine بوسيله FrontPage
كتاب ايجاد فروشگاه OnLine (e-Commerce) به وسيله ForntPage نوشته Grey Holedn با ترجمه مهندس حسين يعسوبي توسط انتشارات ناقوس و در تيراژ ۵هزار نسخه به چاپ رسيده است.
در اين كتاب مباحثي چون: ايجاد سايت هاي تجارت الكترونيك، ايجاد و نصب تابلوهاي تبليغاتي در سايت، راه اندازي اتاق چت در سايت  e-Commerce، كسب درآمد از طريق جذب آگهي، نصب گيشه پرداخت OnLine و مواردي از اين دست آمده است.
يكي از نكات برجسته اين كتاب ارائه آدرس سايت هاي خاص در هر بخش است كه خواننده را در كسب اطلاعات بيشتر و كامل تر ياري مي رساند.
كاربرد شبكه اينترنتي wifi در مدارس آمريكا
شبكه اينترنتي بي سيم wifi كه تاكنون به عنوان منبع درسي فعال براي انجام امور تحصيلي مورد استفاده دانشجويان آمريكايي بوده است، با سرعتي بالاتر در اختيار دانش آموزان مقاطع پايين تر نيز قرار گرفت.
به گزارش سرويس IT  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خط اينترنتي كه از سرعت بسيار بالايي برخوردار است به دانش آموزان مدارس امكان مي دهد تا از طريق اينترنت، حتي در صورت غيبت از كلاس هاي حضوري، بتوانند به هريك از موضوعات كلاس هاي خود دسترسي پيدا كنند.
براساس گزارش خبرگزاري رويتر، در حال حاضر اكثر مدارس عمومي آمريكا به رايانه هاي روميزي و آزمايشگاههاي رايانه اي مجهز هستند.
فناوري wifi هم اكنون در بسياري از تجارتخانه ها و منازل مورد استفاده قرار مي گيرد. كاربرد اين فناوري در مدارس مي تواند در بهبود وضعيت آموزش در مدارس مؤثر باشد.

سالي ۶۴ بيتي پيش روي تراشه هاست
001194.jpg
نسل تازه اي از رايانه هاي خانگي كه از تراشه هاي ۶۴بيتي استفاده مي كند قرار است طي يك سال آينده وارد بازار شود.
پردازنده هاي رايانه اي در ابتداي خلقت خود از تراشه هاي ۴ بيتي استفاده مي كردند. تعداد بيت هاي تراشه ها سپس به ۸ و بعداز آن به ۱۶ رسيد. بعد تراشه هاي ۳۲ بيتي وارد بازار شد و اكنون پردازنده هاي ۶۴ بيتي در آستانه ظهور هستند.
همه اينها ممكن است گيج كننده باشد اما به طور خلاصه مي توان گفت كه هرچه تعداد بيت ها بيشتر باشد، پردازنده  قوي تر خواهد بود.
پردازنده مغز رايانه است. پردازنده سيستم  عامل و نرم افزارها را به اجرا درمي آورد، بنابراين هرچه قوي تر باشد اجراي برنامه ها نيز سريع تر انجام خواهد شد.
مي توان تعداد بيت هاي پردازنده را به تعداد سيلندرهاي موتور اتومبيل تشبيه كرد ، هرچه تعداد بيت ها بيشتر باشد قدرت پردازنده نيز بيشتر است.
نخستين پردازنده جهان كه در سال ۱۹۷۱ پا به هستي گذاشت، «۴۰۰۴» نام داشت.اين پردازنده يك تراشه ۴ بيتي بود كه توسط شركت اينتل ساخته شده بود. اين تراشه به اندازه يك ماشين حساب قدرت داشت.
اكنون «ايتانيوم ۲»، پردازنده ۶۴ بيتي شركت اينتل در آستانه معرفي است.
براي دستيابي به ۶۴بيت، شركت اينتل نه تنها بر تعداد بيت ها افزوده بلكه همچنين مجموعه دستور العمل هاي تراشه را كه پردازنده را اداره مي كنند اصلاح كرده است.
به عبارت ديگر، پردازنده براي اجرا روي رايانه به يك نسخه ويژه ۶۴ بيتي از سيستم عامل ويندوز و برنامه هاي۶۴بيتي نياز دارد.
پرسش اصلي اين است كه آيا كاربران خانگي واقعاً به رايانه هايي كه بتواند ارقام و اطلاعات را بسيار سريع تر از رايانه هاي فعلي پردازش كند، نياز دارند يا خير.
شرارد گاندي، از شركت اينتل گفت: «امروزه، كليه برنامه هاي كاربردي و سيستم هاي عامل رايانه هاي شخصي با كدهاي ۳۲ بيتي اجرا مي شود. بنابراين داشتن يا نداشتن يك پردازنده ۶۴ بيتي تأثير نخواهد داشت.»
شركتAMD ، رقيب اينتل، پيام متفاوتي براي مصرف كنندگان دارد.
اين شركت درنظر دارد در ماه سپتامبر نخستين تراشه هاي ۶۴ بيتي براي رايانه هاي خانگي را عرضه كند.
هكتور روئيز، مدير عامل AMDگفت:  «با گذشت زمان رايانه هاي ۶۴ بيتي براي مصرف كنندگان جاي اول را خواهد گرفت، درست همان طور كه دستگاه هاي ۳۲بيتي جايگزين ۱۶ بيتي شد.»
رايانه اي با تراشه Athlon 64 قادر خواهد بود نرم افزارهايي را كه براي رايانه هاي امروزي طراحي شده اند اجرا كند، اما سرعت آن خيلي بالاتر از دستگاه هاي امروز نخواهد بود.
آقاي روئيز گفت: «مسأله اين است كه اگر شما تراشه ۶۴بيتي را خريداري كنيد مي توانيد علاوه بر نرم افزارهاي كاربردي ۳۲ بيتي قديمي، برنامه هاي ۶۴ بيتي را نيز كه در فصل اول سال آينده به تدريج وارد بازار خواهد شد، اجرا كنيد.»
ممكن است مصرف كنندگان نسبت به بازي ارقام اينتل و AMD احساس سردرگمي كنند، اما امسال بدون شك سالي ۶۴ بيتي است.

«تراشه عصبي» پيام هاي مغز را مي خواند
پژوهشگران  آلماني  موفق  به ابداع  يك  فناوري  جديد نيمه هادي  شده اند كه امكان  خواندن  پيام هاي  الكتريكي  در سلولهاي  زنده  عصبي  را فراهم  مي كند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از سانفرانسيسكو، رولاند تيوز مدير تحقيقات شركت  فناوري هاي  اينفينون   در مونيخ  مي گويد، توانايي  خواندن  و ثبت پيام ها با كمك  رايانه  به  دانشمندان  كمك  مي كند درك  بهتري  از نحوه  فعاليت مغز پيدا كنند و در نهايت  به  كشف  روش هاي  درماني  براي  بيماري هاي  عصب شناختي  مانند آلزايمر خواهد انجاميد.
تيوز افزود: به طور مثال  مي توان  برش هايي  از سلولهاي  عصبي  مغز را روي اين  تراشه  گذاشت  و بعد از استعمال  دارو، نحوه  واكنش  سلولها و پيام هاي  عصبي  به  يك  داروي  خاص  را مورد مشاهده  قرار داد.
اين  پژوهشگران  با همكاري  دانشمندان  موسسه  ماكس  پلانك  اين  تراشه  حسگرزيستي  با نام  «تراشه  عصبي» را ساختند.
تيوز و همكارانش  طي  مقاله اي  كه  در كنفرانس  بين المللي  مدارهاي  حالت جامد ارائه  شد نحوه  ثبت  پيام هاي  الكتريكي  در ياخته هاي  عصبي  مغز حلزون ها را شرح  دادند.
ياخته هاي  عصبي  سلولهاي  تخصص  يافته اي  هستند كه  دستگاه  عصبي  را در موجودات  زنده  تشكيل  مي دهند و از طريق  تكان هاي  الكتريكي  با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند.
اين  تراشه  عصبي  كه  به  اندازه  يك  ناخن  انگشت  است  داراي  ۱۶ هزار حسگراست  كه  تكانهاي  الكتريكي  را در سلولهايي  كه  در مايع  مغذي  الكتروليت فرورفته اند كنترل  مي كند. اين  مايع  الكتروليت  نيمه  هادي  را مي پوشاند و ياخته هاي  عصبي  را زنده  نگه مي دارد.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |