سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۸
Infor.htm
چگونه يك راهياب فلش به سايت خود بيافزاييد؟(قسمت اول)
001270.jpg
برنامه Macromedia Flash راه ساده اي براي افزودن كاربردهاي تلفيقي به صفحات وب است. اين برنامه داراي ابزارهاي مفيدي مي باشد كه ايجاد صفحات مختلف را براي شما ساده مي نمايد.
براي مسلط شدن به اين ابزارها، به هر حال لازم است كه زمان و نيروي كافي صرف كنيد. خوشبختانه منابع فراواني به صورت Online در دسترس تان است، همين طور مجموعه كتابهاي فني و دوره هاي آموزشي كه مي تواند به شما ياري رساند.
اگر شما كاملاً تازه كار هستيد بايد با درس ها و دوره هاي آموزشي ويژه كه ضميمه نرم افزار Flash است آشنا شويد. شما با اين آموزش ها مراحل مختلفي را براي گسترش كارتان طي مي كنيد؛ از نقاشي و ايجاد نمادها و انيميشن ها گرفته تا افزودن حركات و صدا و ديگر ويژگي ها. به زحمت اش مي ارزد، كه يك شب تمام را به اين كار اختصاص دهيد!
براي اين كه بتوانيد از نرم افزار Flash بيشترين استفاده را بكنيد، بسيار مهم است كه كار با گرافيك برداري را بياموزيد، كه در واقع تصاويري هستند كه با استفاده از ابزارهاي طراحي Flash آنها را ايجاد مي كنيد.
انيميشن هاي ساده و سريع Flash به طور معمول از گرافيك برداري استفاده مي كند. اين تصاوير را مي توانيد به اندازه دلخواه تنظيم كنيد، بدون آن كه كيفيت كار كاهش يابد. در عين حال اندازه هاي فايل مي تواند به حداقل كاهش يابد.
اگر چه تصاوير گرافيكي نطقه اي (bitmap) و همچنين تصاوير معمولي ويدئويي هم مي تواند در Flash متحرك شود، ولي با اين حال ما يك تصوير گرافيكي برداري را كه مبتني بر سيستم راهياب يك مجموعه عكس است ايجاد مي كنيم. در Flash دكمه هاي جلو و عقب و شروع و موارد ديگري موجود است كه مي توانيد از آنها استفاده كنيد.
در آن سوي دكمه هاي راهياب
طراحي يك سري دكمه هاي راهياب كاري نيست كه احتياج به پيشرفت چنداني در فلاش داشته باشد. شما مي توانيد سري به سايت WWW.Lookand feed.com بزنيد و متوجه بشويد كه دكمه هاي ساده اي وجود دارند كه مي توانند براي كار شما مؤثر واقع شوند.
بيت ها و پيكسل ها در سايت www.bitsandpixles.com به شما نشان مي دهند كه چگونه مي توانيد انيميشن هاي پيچيده تري از موضوعات و متن ها ايجاد كنيد. البته ابزارهاي بسيار مفيد نيز براي اين كار وجود دارند. با اين حال سايت  اصلي Macromedia مي تواند نقطه شروع كارتان باشد.
در اين مطلب آموزشي به خاطر حجم زياد جزئيات ايجاد رهياب، تنها نكات مهم و موارد خاص توضيح داده شده است. با ما همراه باشيد!
گام اول:يك صفحه نمايش طراحي كنيد
در اينجا مي خواهيم يك مثال ساده از صفحه نمايش تصاوير، همراه با متن و دكمه بسازيم. طراحي دكمه ها شناخته شده ترين كاربردها در Flash است، بنابراين بيشتر ابزارهايي كه شما به آن نياز داريد ويژگي هاي مفيدي دارند، مانند ابزارهاي طراحي چهارگوش گوشه  گرد. براي اين مثال ما تنها از چهارگوش ساده استفاده مي كنيم.
گام دوم: ساختن دكمه
اگر يك متن را به عنوان يك دكمه تعريف كنيد، Flash مرحله بعدي را خود انجام مي دهد. ابتدا متن را به سادگي ايجاد و انتخاب كنيد و مشخصات دلخواه را به آن اعمال كنيد. چهارگوش و متن را انتخاب نماييد و آن را به Symbol تبديل كنيد.
گام سوم: وضعيت دكمه ها را تعريف كنيد
يك دكمه ساده در كل چهار وضعيت مختلف دارد و شما مي بايستي تصاوير لازم را براي همه اين چهار حالت يعني (,hit down, over, Up) ايجاد كنيد. دكمه هاي گرافيكي را در يك Keyframe روي Time line كپي كنيد و سپس آن را براي هر مرحله اصلاح كنيد.
گام چهارم :محدوده كليك كردن كاربر را تعريف كنيد
لازم است محدوده اي كه كاربر مي تواند براي دكمه هاي تعريف شده كليك كند را مشخص كنيد. محدوده را هر چه مي توانيد بزرگتر بسازيد.
بهتر است تمام محدوده دكمه قابل كليك كردن باشد.
گام پنجم :تصاوير را آماده كنيد
هر يك از تصاوير ما در اسلايد نمايش مجموعه  عكس ها بايد داراي يك KeyFrame در يك لايه باشد. تصاوير در يك لايه و دكمه ها در يك لايه ديگر. مي توانيد تصاوير را در هر جا كه خواستيد قرار دهيد. پيش نمايش هر موضوع در پنجره قابل نمايش است.
گام ششم :دكمه هاي بيشتري اضافه كنيد
در پايين هر تصوير مي خواهيم يك دكمه عقب  و جلو بگذاريم. مانند قبل دكمه ها را ترسيم كنيد و متن را وارد كنيد. سپس حالت هاي مربوط به هر يك را برايشان تعريف كنيد.
به هر دكمه يك نام مشخص بدهيد به نحوي كه هر كدام به سادگي قابل تعريف باشند.براي افزودن صدا به هر دكمه قاب مربوط را در Time line انتخاب نماييد و پنجره ها و ويژگي هايشان را تنظيم كنيد و يك صدا را از منوي آن انتخاب كنيد.
گام هفتم :تعيين كردن حالت هاي دكمه
دوباره حالت هاي(hit, Over, down, up) راتعريف كنيد و دكمه ها را در زير تصاوير جاسازي كنيد.
دكمه هاي مثالي در اين جا بسيار ابتدايي هستند. شايد مايل باشيد از دكمه هاي پرنقش تري استفاده كنيد و به آن حس سه بعدي بدهيد.
خيلي راه دور نرويد و كار را سخت كنيد. واضح و ساده بودن دكمه بايد هدف اصلي شما باشد.

دوربين هاي ديجيتال (قسمت دوم)
عملكرد دوربين هاي ديجيتال در فرايند عكسبرداري
001260.jpg

در شماره قبل ما در موردداشتن يا نداشتن بعضي از امكانات در دوربين هاي ديجيتال بحث نموديم ولي عملكرد واقعي اين نوع دوربين ها هنوز براي بعضي از افراد ناشناخته مي باشد. در اين قسمت قصد داريم به بررسي فرايند عكسبرداري توسط يك دوربين ديجيتال بپردازيم، پس با ما همراه باشيد:
حس گرها در دوربين هاي ديجيتال
عمل گرفتن تصوير در دوربين هاي ديجيتال توسط قطعه اي موسوم CCD انجام مي گيرد. اين قطعه مانند فيلم دردوربين هاي غيرديجيتالي عمل مي نمايد و نور رسيده را تبديل به بارهاي الكتريكي مي كند. سي سي دي ها شامل تعداد زيادي ديودهاي حساس به نور هستند كه فوتونهاي نور را به الكترون يا بار الكتريكي تبديل مي نمايد، هرچه نور رسيده به هر ديود يا فوتو سايت بيشتر باشد بار الكتريكي در آن نقطه بيشتر مي گردد.
تفكيك رنگ توسط فوتوسايتها
دوربين هاي پيشرفته ديجيتال براي ثبت دقيق رنگها از سه CCD مجزا كه داراي فيلتر مي باشند استفاده مي كنند. هر سه CCD نگاه يكساني به تصاوير دارند ولي هر كدام نسبت به رنگ خاصي از تصوير پاسخ مي دهند. توسط اين قابليت شما مي توانيد به رنگ واقعي تري از تصوير دست يابيد.
بعضي از دوربين هاي ديجيتال نيز براي گرفتن رنگهاي مجاز از روش ضبط تصاوير توسط سي سي دي ها در سه مرحله استفاده مي كنند به اين صورت كه در اين روش حس گر از كاراكتر سه تصوير با سه رنگ مختلف مي گيرد.
001265.jpg

عيب استفاده از حس گرها ي سه مرحله اي امكان حركت موضوع است. روش ديگري كه نسبت به دو روش قبلي عموميت بيشتري پيدا كرده است استفاده از فيلتر فوتوسايت مي باشد. توسط اين روش شما حس گر را به سه قسمت جذب نور قرمز و آبي و سبز تقسيم مي نمائيد.
وضوح تصاوير گرفته شده با دوربين هاي ديجيتال
هنگامي كه يك حسگر CCD فوتونهاي نور رسيده را جاروب مي كند بايد براي تبديل اين اطلاعات به سيگنالهاي ديجيتال (و قابل استفاده شدن در كامپيوتر) از يك مبدل آنالوگ به ديجيتال به نام ADC استفاده كند.
هنگامي كه اين اطلاعات به سيگنالهاي ديجيتال تبديل شد شما به سادگي مي توانيد اين تصاوير را در برنامه هاي ويرايش تصاوير مثل فتوشاپ تغيير داده و به صورت دلخواه درآوريد.
ذخيره سازي تصاوير در دوربين هاي ديجيتال
ذخيره سازي تصاوير در دوربين هاي ديجيتال به صورتهاي مختلفي انجام مي پذيرد. استفاده از كارتهاي Smart يكي از متداولترين روش هاي ذخيره سازي است منتهي اشكال كار در اين جاست كه براي انتقال تصاوير توسط تصاوير Smart بايد از يك دستگاه Reder استفاده كنيد.
يكي ديگر از روشهاي انتقال تصاوير استفاده از كابلهاي لينك است اين كابلها به دو صورت سريال و(كه روي هر كامپيوتري عمل مي نمايد ولي كم سرعت است) USB (كه در روي كامپيوترهايي كه داراي درگاه USB هستند عمل مي كند) وجود دارد.
باطريها
يكي از چيزهايي كه در دوربين هاي ديجيتال به آن كمتر توجه گرديده باطريها هستند. سعي كنيد از دوربيني استفاده كنيد كه داراي باطري قابل شارژ باشد، زيرا اين مسئله تا حد زيادي هزينه هاي شما را كاهش مي دهد.
استفاده از دوربين هايي كه داراي صفحات LCD هستند و امكان ضبط فيلم را به صورت MPEG به شما مي دهند تا حد زيادي استفاده از برق باطري شما را بالا مي برند.

آيا مي دانيد كه ؟
آيا مي دانيد كه بعضي از كالاها را مي توانيد در اينترنت ارزانتر پيدا كنيد؟
امروزه اكثر شركتهاي بزرگ توليد كننده كالا داراي سايت هايي براي عرضه و ارائه محصولات خود هستند. در اين سايت ها شما مي توانيد به سادگي محصول مورد نظرتان را انتخاب كرده و خريداري كنيد.
نكته جالبي كه در اينجا به چشم مي خورد منحصر بودن قيمت كالاها در اين سايت ها مي باشد به صورتي كه در حالت عادي شما هرگز نمي توانيد(حتي به صورت مستقيم از شركت مربوطه) كالا را به اين قيمت تهيه نماييد.
آيا مي دانيد كه اينترنت به كدام دولت تعلق دارد و صاحب اصلي آن كيست؟
اينترنت اولين بار در آمريكا ابداع گرديد ولي اصلاً نمي توان آمريكا را صاحب اصلي اينترنت دانست. اينترنت به هيچ دولت و ملتي تعلق ندارد و هيچ دولتي نمي  تواند ادعا كند كه صاحب آن است. شايد يكي از دلايل پيشرفت آن در همين باشد.
آيا مي دانيد شما هم مي توانيد يك شعر كامپيوتري بسرائيد؟ 
كامپيوتر در تمام جوانب زندگي ما تأثير گذاشته تا حدي كه حتي فرهنگ و ادبيات كامپيوتري نيز ايجاد گرديده است نمونه اي از اين اشعار در زير آمده است:
من تو را از كامپيوترم بيشتر دوست دارم، تو بهترين اميدها را در من install كردي، عكس تو هميشه در Background كامپيوترم قرار دارد.
تو روي قلب من با ملايمت كليك مي كني، عشق را در زندگي من Reset كرده و نهايتاً تمام غم هاي من را Delete مي نمايي.
من هر كجا باشم قلبم به تو Connect است، عشق تو قلب و مغز مرا هك كرده و نام ترا در جاي جاي وجود Register نموده است. اميدوارم هميشه Online باشي.
آيا مي دانيد مهمترين شعار شركتهاي بزرگ در تجارت الكترونيك چيست؟
مهمترين شعار شركتهاي بزرگ در تجارت الكترونيك «جهاني فكر كردن و محلي عمل كردن» است. به اين صورت كه اين شركتها در تكنولوژي نرم افزاري خود تغييراتي مي دهند كه تا مردم بومي هر منطقه از آن بتوانند بهتر استفاده كنند.
شايد يكي از علت هاي موفقيت  اين شركت ها را در كشورهاي آسيايي همين مورد دانست اين شركتها به نيازهاي مردم در كشورهاي مختلف بسيار توجه مي نمايند و با توجه به نيازهاي محلي تغييرات خاصي را در خدمت خود اعمال مي كنند.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |