سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۸
Infor.htm
گيتس نمونه اي از نسل آينده رايانه هاي شخصي را معرفي كرد
001330.jpg

بيل گيتس رييس شركت مايكروسافت و مدير بخش معماري نرم افزار اين شركت، به تازگي رايانه  شخصي نمونه اي را معرفي نمود كه مطابق با آنچه وي ادعا كرد پيشگام موج جديدي از خلاقيت و ابداع در صنعت رايانه هاي شخصي خواهد بود.
او كه در دوازدهمين همايش سالانه مهندسي سخت افزار ويندوز در نيواورلئان سخن مي گفت، رايانه شخصي اي را به نمايش گذاشت كه محصول مشترك شركت هاي HP و مايكروسافت مي باشد. نام Athens براي اين رايانه انتخاب گرديده است.
اين دستگاه طوري طراحي شده است كه به عنوان يك مركز هماهنگ كننده، تمام اشكال مختلف شيوه هاي ارتباطي شامل نسل آينده پيام هاي صوتي، تصويري و متني را به هم متصل مي نمايد.
001210.jpg

Athens در برگيرنده ويژگي هاي يك تلفن در داخل خود مي باشد كه گوشي و ميكروفون بدون سيم را پشتيباني مي نمايد. صفحه نمايش تخت و كاركرد بدون صدا از ديگر قابليت هاي اين رايانه به شمار مي آيند.
گيتس گفت: «با ساخت اين رايانه شخصي كه به صورت بي بديلي همكاري توام سخت افزار و نرم افزار را به وجود آورده است، صنعت سخت افزار به همراه مايكروسافت موج بعدي توسعه رايانه هاي شخصي را آغاز نموده و رهبري خواهند كرد، نتيجه اين موج نوين دستگاه هايي بدعت گذار خواهند بود كه شيوه كار، تحصيل و برقرار نمودن ارتباط كاربران را تغيير خواهند داد.»
گيتس از پديده نوظهور Athens به عنوان نمونه  اي كوچك ياد نمود كه نشان مي دهد هنگامي كه شركت هاي سخت افزاري و نرم افزاري با هم همكاري نمايند نتايج قابل توجهي حاصل خواهد شد. انتظار مي رود در طراحي رايانه هاي شخصي آينده از تجربه Athens استفاده گردد و نسل جديد رايانه هاي شخصي شاهد تحولي شگرف باشد.
مايكروسافت همچون يك عموي پولدار به هنگام دست تنگي خانواده دست به جيب شده است و قصد دارد تا به سازندگان رايانه كمك كند تا نسل جديدي از رايانه هاي شخصي را به بازار عرضه كنند.
همكاري مايكروسافت با توليد كنندگان سخت افزار رايانه ها سبب مي شود تا آنها پيش از توليد ،محصولات خود را براي نرم افزارهاي موجود و در حال توسعه بهينه نمايند و رايانه هاي كار آمدتري را توليد كنند.

ديسك نوري پيشرفته با ظرفيت ۳۶ گيگا بايت
001215.jpg
شركت توشيبا يك ديسك نوري دو لايه rewritable را بر اساس قالب ديسك هاي نوري پيشرفته بر پايه فناوري ليزر آبي را ارائه داده است. اين ديسك كه هفته جاري در كنفرانس حافظه  هاي نوري ۲۰۰۳ در شهر ونكور كانادا به نمايش گذاشته خواهد شد از لحاظ اندازه همانند CD بوده و قادر است ۳۶ گيگابايت از اطلاعات را بر روي خود ذخيره نمايد.
اين ديسك يكي از دو نوع ديسكي به شمار مي آيد كه قابل بازنويسي بوده و بر پايه فناوري ديسك هاي پيشرفته نوري (AOD) ساخته شده است. نوع پيشين آن يك طرفه بوده و قادر به ذخيره سازي ۲۰ گيگابايت از اطلاعات مي باشد. قالب AOD ديسك هاي ۱۵ و ۳۰ گيگابايتي فقط خواندن را نيز تاكنون معرفي نموده است.
براي آن كه بهتر قدر اين حجم از حافظه ذخيره سازي را بدانيم قابل ذكر است كه ديسك هاي DVD متداول كنوني ظرفيتي بين ۷/۴ تا ۲/۹ گيگابايت را دارا مي باشند. فرمت AOD اوايل سال جاري ميلادي توسط شركت هاي توشيبا و NEC به عنوان نسل بعدي DVD و جانشين فرمت DVD معرفي گرديد. ليزر آبي به اين فرمت قدرت مناسبي براي رقابت در بازار حافظه هاي نوري مي دهد. فناوري ليزر آبي توسط يك كنسرسيوم متشكل از شركت هاي بزرگي چون سوني، ال جي، ماتسوشيتا(پاناسونيك)، هيتاچي، پايونير، سامسونگ، شارپ، فيليپس و تامسون توسعه داده شده است.
هر دو فناوري ليزر آبي و AOD با توجه به استفاده از ليزر آبي قادرند حجم بالاتري از اطلاعات نسبت به DVD را ذخيره نمايند. چرا كه نور آبي نسبت به نور قرمز كه در CD و DVD به كار مي رود طول مربع كمتري دارد و در نتيجه اشعه ليزر آبي بر روي سطح ديسك نقاط كوچكتري را ايجاد مي نمايد. اين بدان معني است كه هر بيت از اطلاعات در اين روش  فضاي كمتري را بر روي سطح ديسك اشغال مي نمايد و نهايتاً مي توان حجم بيشتري از اطلاعات را روي آن ذخيره نمود.
فرمت اشعه آبي هم اينك در بازار نيز وجود دارد. سوني دستگاه ضبط ويدئويي خود با با نام BDZ-S77 را كه از اين فناوري استفاده مي كند با قيمتي معادل ۳۸۲۰ دلار روانه بازار ژاپن نمود تا شيوه پاسخگويي بازار را دريابد.
مي توان گفت AOD از بازار كمي جلوتر است و هنوز به شكل تجاري درنيامده است.
هر دو شركت NEC و توشيبا در نمايشگاه CeBIT امسال درايوهاي AOD مناسب براي رايانه هاي شخصي را به نمايش گذاشته. با اين حال هنوز تا فراگير شدن اين فناوري و تجاري گشتن آن فاصله وجود دارد.

نمايشگاه E3 از فردا آغاز مي شود
001220.jpg
ٍE3 ، رويدادي كه فعالان عرصه بازي هاي ويديويي در انتظار آن هفته هاي گذشته را بسر برده اند از فردا در شهر لس آنجلس آمريكا آغاز به كار خواهد نمود.E3 يا نمايشگاه تفريحات و سرگرمي هاي الكترونيكي كه به صورت سنتي با شكسته شدن قيمت دستگاه هاي بازي متقارن مي گردد، بزرگترين رويداد سالانه اين صنعت به شمار مي آيد.
برخي كارشناسان بر اين باورند كه همانند سال گذشته همزمان با برپايي اين نمايشگاه قيمت دستگاه هاي بازي از سوي شركت هايي چون سوني، نينتندو و مايكروسافت شكسته خواهد شد. با اين حال عده اي از تحليلگران اين امر را غيرمحتمل دانسته و اعتقاد دارند قيمت هاي اين نوع دستگاه ها به جهت رقابت شركت هاي فعال در اين زمينه تاكنون به اندازه كافي كاهش داشته است.
در حال حاضر قيمت دستگاه پلي استيشن ۲ ساخت سوني و Xbox ساخت مايكروسافت ۲۰۰ دلار بوده و مكعب بازي نينتندو با قيمت ۱۵۰ دلار به فروش مي رسد. برخي بر اين باورند كه اين قيمت ها مناسب مي باشند و شركت هاي سازنده دستگاه هاي بازي به جاي رساندن قيمت هايشان به حداقل هاي ممكن احتمالاً روش هاي ديگري را براي جلب مشتري انتخاب خواهند كرد.
فروش اين دستگاه ها به همراه بازي هاي دلخواه خريدار يكي از اين روش ها مي باشد. انجام تغييرات در سخت افزار دستگاه هاي بازي از ديگر راهكارهاي احتمالي به شمار مي آيد. سوني اخيراً دستگاه پلي استيشن جديدي با تغييرات در سخت افزار دستگاه پيشين خود معرفي كرده است و انتظار مي رود به زودي مايكروسافت نيز از انجام تغييرات در سخت افزار Xbox خبر دهد.
اما آنچه مسلم است آن است كه كاهش قيمت ها در پايان سال جاري ميلادي به احتمال قريب به يقين انجام خواهد شد. بازار شب عيد بازاري است كه شكستن قيمت ها موفقيت بيشتر در آن را تضمين مي نمايد و فروش بالاي قبل از شروع تعطيلات، پايين آوردن قيمت ها را توجيه مي كند.
از ديگر نكات جالب E3 ، آغاز فصل ديگري در زمينه سرويس هاي آن لاين Xbox خواهد بود كه مايكروسافت قدم اول آن را درE3 سال گذشته برداشت. در آغاز هفته مايكروسافت تعرفه هاي جديد اينگونه سرويس هايش را اعلام نمود. كاربران در انتظار ارتقاي سرويس هاي مذكور از سوي اين شركت مي باشند.
بازي هاي تلفن همراه نيز در اين نمايشگاه علاقه مندان زيادي را به خود جلب خواهد نمود. نوكيا با دستگاه بازي بي سيم خود با نام N-Gage و شركت سگا با بازي هايي كه براي تلفن همراه، توسعه داده است از فعالان اين بخش در E3 به حساب مي آيد. بازي هاي تلفن همراه علاقه مندان بي شماري را همه ساله به E3 مي كشاند.

ساخت صفحه رايانه اي به قطر كاغذ
دانشمندان صفحه رايانه اي به قطر كاغذ و با قابليت انعطاف پذيري بالا ساختند.شركت رايانه اي «اي اينك» واقع در كمبريج از ساخت صفحه رايانه بسيار نازكي كه قطر آن معادل قطر سه تار موي انسان است خبر داد.
اين صفحه به حدي انعطاف پذير است كه آن را مي توان خم يا لوله كرد بدون آنكه شفافيت متن موجود روي آن از بين برود.
سازنده اين صفحه رايانه آن را نخستين صفحه رايانه انعطاف پذير در نوع خود توصيف كرد كه مي تواند صدها صفحه اطلاعات را در خود جاي دهد و اميد تازه اي را در توسعه روزنامه ها و كتابهاي الكترونيكي پديد آورد. دانشمندان شركت «اي اينك» اين صفحه رايانه جديد را با استفاده از ورقه فولاد ضد زنگ پوشيده از لايه نازكي از مدارها، ساخته اند. متون در اين صفحه با رنگ مشكي بر روي زمينه اي طوسي ديده مي شوند. اين شركت اميدوار است به زودي فناوري به كار رفته در اين صفحه رايانه را براي استفاده از كليه رنگها در آن توسعه دهد.

تراشه جديد اينتل
001300.jpg
اينتل به آرامي در حال توليد تراشه اي از نوع سلرون است كه كارشناسان آن را عاملي تعيين كننده در ساخت تراشه هاي رايانه هاي كيفي آينده مي دانند. تراشه مذكور ازسوي شركت اينتل براي سوني طراحي شده است و به عنوان يك تراشه فوق العاده كم ولتاژ ۶۰۰ مگاهرتزي و از نوع سلرون مطرح گرديده است.
چندي پيش نيزاينتل تراشه اي ۲۶/۱ گيگاهرتزي براي رايانه كيفي ساخت سوني Vaio)) توسعه داده بود. تراشه هاي سفارشي اينتل اگرچه براي يك مشتري خاص ساخته مي شوند اما بعضي اوقات اين تراشه ها خط مشي آينده توليدات اينتل را آشكار مي سازند. به عنوان نمونه يكي از اولين تراشه هاي كم مصرف اينتل در ابتدا تنها براي كار در رايانه هاي كيفي توشيبا ساخته شده بود. همچنين اين شركت تراشه مخصوص رايانه كيفي پنتيوم چهار با نام Pentium 4c را براي HP ساخته بود كه به زودي عموميت يافت و پاي پنتيوم چهار را به رايانه هاي قابل حمل باز نمود.
البته هنوز اينتل مشخص ننموده است كه آيا تراشه ۶۰۰ مگاهرتز فوق العاده كم ولتاژ خود را بروي خط توليد انبوه خواهد برد يا خير. اما برخي كارشناسان آن را آينده تراشه هاي رايانه هاي كيفي مي دانند. اين تراشه به عنوان Celeron A نيز شناخته مي شود.
اينتل با استفاده از فناوري هايي جديد و بهينه سازي سري تراشه هاي Pentium M مخصوص رايانه هاي كيفي، اين تراشه را مخصوص شركت سوني ساخته است. اين فناوري سطح ولتاژ را پايين آورده و توان مصرفي كه عامل تعيين كننده در رايانه هاي كيفي است را كاهش مي دهد. فركانس Celeron A نيز به همين علت پايين در نظر گرفته شده است. حافظه نهان (Cache) نيز در اين تراشه ها كاهش يافته و از ۱ مگابايت به ۵۱۲ كيلو بايت رسيده است. اين رويه، روشي است كه اينتل اغلب در ساخت تراشه هاي از نوع سلرون آن را پيش مي گيرد.
به طور كلي تراشه Celeron A مطابق با نياز خريداران ساخته شده است و رايانه هاي كيفي معمولي و نه آخرين مدل را هدف قرار داده است. وزن كمتر، باتري با عمر بيشتر و قيمت ارزان تر رايانه كيفي از مزاياي اين تراشه است.
اينتل پيش بيني هاي لازم را براي ارتقاء اين تراشه و افزايش فركانس و ديگر مشخصه هاي آن نموده است و در صورت نياز به زودي دست به كار خواهد شد.

كلمات عبور جديد
001310.jpg
دانشمندان انگليسي اخيراً خبر از ساخت دستگاهي بيومتريك را داده اند كه قادر است فشار انگشتان دست به هنگام زدن كليد هاي صفحه كليد رايانه را اندازه گيري نمايد. از اين مشخصه مي توان به عنوان روشي براي بالا بردن امنيت رايانه ها استفاده نمود.
اين دستگاه ها با نام پيزوالكتريك (الكتريسيته توليد شده توسط فشار) شناخته مي شوند و توسط دانشمندان دانشگاه ساوت همپتون انگلستان و با همكاري دانشگاه تونت هلند ساخته شده اند.
اين گروه ازدانشمندان، ۳۴ مورد مختلف از طول موج هاي متفاوت ايجاد شده ناشي از ضربه زدن افراد بر روي يك سنسور پيزوالكتريك كه در كارتي هوشمند جاي داده شده بود را مورد بررسي قرار دادند. شكل موجي كه توسط هر يك از اين افراد توسط ضربه زدن ايجاد شده بود به دست آمد و مورد مقايسه قرار گرفت. طول موج ها و زمان تناوب آنها در هر فرد از ديگري متمايز بود. دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه از برخي از اين خواص مي توان به عنوان عاملي منحصر به فرد در هر شخص براي شناسايي افراد استفاده نمود.
شايد اين روش به زودي به عنوان شيوه اي مناسب براي احراز هويت دارندگان دستگاه هاي ديجيتال قابل حمل به كار رود. مي توان چنين حسگرهايي را بر روي صفحه اي نازك جاي داد و سپس آن را روي سطوح مختلف چون سطح يك كارت هوشمند و يا يك دستيار ديجيتال قرار داد. اين حسگرها ريتم و آهنگ فشار انگشتان به هنگام ضربه زدن يك رشته خاص مثل شماره شناسنامه را تشخيص داده و در صورت داشتن الگوي قبلي هويت فرد را درمي يابند.
با اين حال عده اي بر اين باورند كه فشاري كه از طريق انگشتان به صفحه كليد وارد مي شود همواره يكسان نمي باشد. عوامل فيزيكي چون خستگي ممكن است اين ريتم را تغيير دهد. وضعيت و مكان اشخاص نيزدر اين رابطه مؤثر است.
به نظر مي رسد اين فناوري تا رفع معايب و تبديل شدن به يك روش عملي و فراگير به زمان زيادي نياز دارد پس تا آن زمان به انگشتان خود استراحت دهيد.

خبرهاي كوتاه
نخستين كنفرانس تخصصي نرم افزارهاي مهندسي عمران در دانشگاه صنعتي
خواجه نصير برگزار مي شود
نخستين كنفرانس تخصصي نرم افزارهاي مهندسي عمران از چهارشنبه، بيست و چهارم ارديبهشت ماه سال جاري به مدت سه روز در دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه صنعتي خواجه نصير  طوسي، هدف از اين كنفرانس آشنايي هر چه بهتر و بيشتر اساتيد، محققين، دانشجويان و دست اندركاران صنعت عمران با نرم افزارهاي كاربردي و تخصصي مهندسي عمران مي باشد و در آن شش كارگاه تخصصي در زمينه مهندسي عمران، آب و نقشه برداري برگزار خواهد شد.
ارائه مقالات پروژه اي، برگزاري نمايشگاه تخصصي و دستاوردهاي دانشجويي، برگزاري مسابقات علمي، ابتكاري و تئوري در زمينه نرم افزار، برگزاري ميزگرد و سخنراني هاي علمي، بازديد از طرحها و پروژه هاي تحقيقاتي و برنامه هاي فرهنگي ازجمله برنامه هاي ديگر كنفرانس مي باشد.
گفتني است، كارگاههاي تخصصي مهندسي آب شامل نرم افزارهاي شبكه شهري، شبكه هاي تحت فشار- شبكه هاي فاضلاب- شبكه هاي رواناب شهري، نرم افزارهاي مدلسازي هيدرولوژيكي و آبهاي زيرزميني، مدل هاي برنامه ريزي و مديريت منابع  آب و شبيه سازي مخازن سدها، نرم افزارهاي مدلسازي كمي و كيفي هيدروليكي، كارگاههاي تخصصي مهندسي عمران شامل: نرم افزارهاي تحليل و طراحي سازه ها، نرم افزارهاي ژئوتكنيك مكانيك خاك و سنگ و كارگاه تخصصي مهندسي نقشه برداري شامل نرم افزارهاي راه و نقشه برداري و GIS مي باشد.
001290.jpg

شركتAMD پردازشگر جديد خود را به  بازار مي دهد
شركت  توليدكننده  تراشه هاي  رايانه اي  AMD، هفته  آينده  جديدترين پردازشگر خود به  نام  Athlon Xp 3200+ را به  بازار معرفي  خواهد نمود. به  گزارش  سايت  اينترنتي  «پي سي ورلد»، اين  تراشه  جديد ويژه  رايانه هاي شخصي  است  و از «باس »(BUS) با سرعت  ۴۰۰ مگاهرتز پشتيباني  مي كند.
«باس» در رايانه  به  مفهوم  ارتباط ميان  پردازشگر و حافظه  اصلي  است  و افزايش  سرعت  نقل  و انتقال  داده  ميان  پردازشگر و حافظه ، كارايي  كلي  رايانه را افزايش  مي دهد. شركت  AMD كه  مهمترين  رقيب  شركت  «اينتل » محسوب  مي شود سعي  مي كند تا به  كمك  اين  تراشه  جديد سهم  بيشتري  از بازار پردازشگرهاي  رايانه هاي  شخصي  را در اختيار خود بگيرد.
شركت  اينتل  نيز به  زودي  پردازشگر جديد «پنتيوم  چهار» خود را با سرعت  ۲/ ۳ گيگاهرتز و توانايي  پشتيباني  از سرعت  «باس » ۸۰۰ مگاهرتز وارد بازار مي كند.در تراشه  جديد اينتل  همچنين  از فناروي  جديدي  به  نام  «هايپرتردينگ » استفاده  شده  است . استفاده  از اين  فناوري  موجب  مي شود تا كارايي  پردازشگر از ديد سيستم عامل  رايانه  تقريبا دو برابر شده  و ظرفيتهاي  پردازش  بلااستفاده  در پردازشگر، به  كار گرفته  شود.

نخستين كارگاه آموزشي كاربرد آمار و نرم افزارهاي رايانه اي
در تحقيقات پزشكي در پژوهشكده رويان برگزار مي گردد
نخستين دوره كارگاه آموزشي كاربرد آمار و نرم افزارهاي رايانه اي در تحقيقات پزشكي در پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي برگزار خواهد شد.
دكتر عبدالحسين شاهوردي معاون آموزشي و پژوهشي پژوهشكده رويان با اعلام اين خبر گفت: اين كارگاه ويژه گروههاي مختلف پزشكي، پيراپزشكي و علوم پايه برگزار مي شود و شركت كنندگان با سيستم هاي پردازش آماري و كاربردي آنها در تحقيقات پزشكي آشنا خواهند شد.
دكتر شاهوردي گفت: به منظور فراهم نمودن امكان شركت پژوهشگران علاقمند اين دوره در روزهاي پنج شنبه اول، هشتم، بيست و دوم و بيست و نهم خرداد ماه برگزار خواهد شد و به شركت كنندگان گواهي پايان دوره اعطا خواهد شد.
001305.jpg

كليد طلايي Download
كتاب كليد طلايي Download تدوين مهندس حسين يعسوبي توسط انتشارات ققنوس و در تيراژ ۵ هزار جلد به چاپ رسيده است.
يافتن نرم افزار رايگان و همچنين فايل هاي مفيد ديگر در اينترنت باعث صرف هزينه اي زياد و گاه زماني طولاني مي گردد. اين كتاب سعي دارد به عنوان يك منبع اطلاعاتي به معرفي تعدادي از اين نرم افزارها و فايل ها بپردازد. باداشتن اين اطلاعات كاربر مي تواند به راحتي و بدون صرف هزينه و وقت گرانبهاي خود به فايل ها و نرم افزارهاي برتر دسترسي پيدا نموده و با مطالعه توضيحات ارائه شده در مورد آنها چنانچه تمايل داشته باشد طبق روش هاي ارائه شده آنها را Download نمايد.اين كتاب به معرفي بيش از ۲ هزار نرم افزار برتر رايگان موجود در اينترنت پرداخته و چگونگي دسترسي به اين نرم افزارها و ملزومات سيستم را به همراه معرفي مختصر آن نرم افزار در خود جاي داده است. كتاب مذكور گلچيني از پرتيراژترين نرم افزارهاي Download شده در زمينه هاي مختلف را به كاربر اطلاع داده و مي تواند براي مبتدي ها و حرفه  اي ها، برنامه نويسان و عرضه كنندگان سي دي هاي گلچين شده مناسب باشد.

اقدام غيرقانوني يك بانك انگليسي درباره كارت هاي اعتباري
يك بانك عمده درانگليس اعتراف كرد كارت هاي اعتباري مربوط به مشتريان قديمي خود را به مشتريان جديد واگذار كرده است و بدين ترتيب پرونده كلاهبرداري احتمالي را براي اين گونه فعاليت هاي خود گشود.
روزنامه گاردين در اينترنت نوشت: بانك اسلادسديل پذيرفت كه مشتريان كارت هاي اعتباري اين بانك ممكن است شماره اي داشته باشند كه پيش از اين توسط عده اي ديگر مورد استفاده قرار گرفته است.
به طور معمول هنگامي كه تاريخ استفاده از يك كارت اعتباري به پايان مي رسد از رده خارج مي شود و نبايد دوباره مورد استفاده قرار گيرد. بانك اسلادسديل اعلام كرد به استفاده مجدد از كارت هاي اعتباري پايان داده است اما بااين حال پذيرفت كه استفاده از اين نوع كارت ها به ويژه در اينترنت ممكن است مشكلاتي را پديد آورد و مشخص كردن زمان دقيق انقضاي تاريخ استفاده از آنها امكان پذير نباشد. سخنگوي اين بانك اعلام كرد: شمار محدودي از اين نوع كارت هاي اعتباري هم اكنون در اختيار مشتريان قرار دارد و استفاده مجدد در كارت هاي اعتباري قديمي متوقف شده است.

خبر
آموزش
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |