چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۹
گام اول براي بازگشت عراق به بازار
توليد ۶/۱ ميليون بشكه نفت در روز
مقامات آمريكايي از صادرات نفت عراق در ماه آينده خبر داده اند.
اين در حالي است كه نياز داخلي نفت عراق هنوز تأمين نشده  و آمريكاييان براي صادرات آن تلاش مي كنند
002140.jpg
چندين هفته از سقوط بغداد و فرار صدام مي گذرد و تلاش ها براي آغاز بهره برداري از ميادين غني نفتي عراق ادامه دارد. درهمين زمينه يكي از كارشناسان نظامي آمريكا و مشاوران  تامي فرانكس از آغاز توليد نفت در ۳ تا ۴ هفته آينده خبر داد.
به گزارش شبكه مالي شمال آفريقا و آسيا، «كلنل مايكل مورو» مشاور تامي فرانكس با اشاره به اين اقدامات گفت: ما در مرحله اول در ۳ تا ۴ هفته آينده توليد نفت عراق را به يك ميليون و ۶۰۰ هزار بشكه خواهيم رساند.
اين در حالي است كه پيش از اين پيش بيني مي شد توليد نفت در حوزه هاي نفتي جنوب عراق از ۱۲ تا ۱۵ ماه پس از تسخير بغداد آغاز شود. مقامات آمريكايي در حالي خواهان رساندن توليد نفت عراق به ۷۰ درصد ظرفيت پيش از آغاز جنگ هستند كه احتمالاً توليد نفت از ميادين شمالي عراق به زودي با ظرفيت ۸۰۰ هزار بشكه در روز آغاز شود. توليد در حوزه هاي جنوب عراق نيز احتمالاً با ظرفيت ۸۰۰ هزار بشكه آغاز مي شود.
پيش از حمله به عراق، اين كشور ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه نفت در روز توليد مي كرد كه از اين ميان يك ميليون و ۷۰۰ هزار بشكه از حوزه هاي نفتي جنوب و ۸۰۰ هزار بشكه از ميادين نفتي شمال كشور بود.
ژنرال مورو درباره مشكلات آغاز به كار ميادين نفتي عراق گفت: بيش از ۵۵ هزار كارگر در صنعت نفت عراق مشغولند كه بازگشت آنها براي توليد نفت ضروري است و براي بازگشت آنها ما بايد محيطي امن فراهم كنيم.
وي افزود: كارگران نفتي در شمال عراق در حول و حوش مناطق كاري خود به سر مي برند و جمع آوري آنها كار چندان سختي نيست اما در جنوب كه مسؤول ۶۰ درصد توليد نفت عراق است جمع  آوري كارگران نفتي چندان كار آساني نيست.
وي خاطرنشان كرد: ما بايد دقت كنيم هيچ گونه خسارت ديگري به چاه هاي نفتي عراق وارد نشود و چارچوبي قانوني نيز براي صادرات نفت اين كشور تدوين شود.
اما در صورتي كه توليد نفت عراق از همين امروز هم آغاز شود، بدون مخازن ذخيره نفت و بدون بهره گيري از امكانات صادراتي منظم و قانونمند، نفت توليدي روي زمين رها خواهد شد. استفاده از بندر جيحان تركيه نيز در حال حاضر غيرممكن به نظر مي رسد، چرا كه با توليد ۸۰۰ هزار بشكه در روز و فرستادن از طريق خط لوله، ظرفيت آن بخش سريعاً تكميل مي شود. در جنوب عراق نيز وضعيت به همين ترتيب است به گونه اي كه در بندر جنوبي ا لكبر عراق هيچ امكان ذخيره اي وجود ندارد.
مورو در ادامه گفت: واشنگتن قبلاً پيش بيني كرده بود براي بازگرداندن حوزه هاي نفتي عراق به توليد، به بيش از دو ميليارد دلار هزينه نياز داريم كه البته معلوم نيست در حال حاضر اين ميزان براي بازسازي حوزه هاي نفتي عراق كافي است يا خير.
مشكلات بسياري در راه بازگشت به توليد نفت در عراق وجود دارد. اين كشور بيش از ۱۰ سال است كه در تحريم قرار دارد و بسياري از تجهيزات نفتي اين كشور بايد تعمير شده و يا گاهي كاملاً تعويض شوند. درجنوب اين كشور تجهيزات تخريب شده بسياري وجود دارد و برآورد دقيقي از زمان و هزينه هاي بازسازي در دست نيست. اما ميادين نفتي شمال براي راه اندازي مشكلات كمتري دارند.
از سوي ديگر مقامات آمريكايي از صادرات نفت عراق در ماه آينده خبر داده اند. اين در حالي است كه نياز داخلي نفت عراق هنوز تأمين نشده و آمريكاييان براي صادرات آن تلاش مي كنند. وزير خارجه آمريكا چندي پيش از اشباع تأسيسات ويژه نفت عراق به علت صادر نشدن خبر داده بود. يكي از مقامات عراقي نيز به تازگي گفته كه اين كشور در ماه آينده يك ميليون بشكه در روز نفت توليد خواهد كرد.
سرپرست صنايع نفت عراق نيز گفته است براساس تخمين هاي جديد به عمل آمده از صنايع نفت عراق مدت زمان بيشتري نياز است تا صدمات وارد شده به تأسيسات نفت عراق بازسازي شوند و درنتيجه توليد نفت به سقف اعلام شده برسد.
به گفته سرپرست صنايع نفت عراق كه در يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد سخن مي گفت با توجه به تخمين هاي جديد از صدماتي كه جنگ و غارت به تأسيسات نفتي عراق زده است، رسيدن به سقف توليد يك و نيم ميليون بشكه نفت در روز تا پايان ماه جاري ميلادي، امكان پذير نيست.
وي افزود: انتظار مي رود عراق بتواند در حال حاضر يك ميليون بشكه در روز نفت توليد كند.
اين ميزان حدود يك سوم توليد نفت عراق قبل از حمله نيروهاي ائتلاف به اين كشور است.
اين مسؤول عراقي در عين حال گفته است كه سقف توليدي اعلام شده به زودي  قابل دسترسي خواهد بود.

انرژي
آب و كشاورزي
اقتصاد
بين الملل
رويداد
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |