چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۹
افزايش كشت خشخاش در افغانستان
كشاورزان افغان در ۱۰ر وز گذشته صدها تن ترياك از مزارع خشخاش برداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، برداشت ترياك از هزاران هكتار مزرعه خشخاش از دو هفته پيش تاكنون ادامه دارد و كشاورزان بدون محدوديت در حال برداشت محصولات خود هستند.
منابع رسمي سازمان ملل متحد پيشتر از افزايش سطح زير كشت خشخاش تا حدود ۹۰ هزار هكتار در سال ۲۰۰۳ خبر دادند. دولت انتقالي نيز با تأييد افزايش كشت خشخاش در افغانستان به ناتواني خود در مبارزه با آن اذعان كرد.
وزير زراعت افغانستان گفت: اگر جامعه جهاني مي خواهد خشخاش كشت نشود بايد مسائل اقتصادي كشاورزان را حل كند و كشت جايگزين را با امكانات و فناوري آن در اختيارشان قرار دهد. براساس آمارهاي رسمي سازمان ملل متحد ۸۰ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان توليد مي شود. سالانه ۱۵۰۰ ميليارد دلار حجم تجارت جهاني مواد مخدر در دنياست كه از اين مبلغ تنها ۲ ميليارد دلار به كشاورزان افغان مي رسد. آخرين پيش بيني ها حكايت از آن دارد كه امسال حدود ۳۴۰۰ تا ۴۰۰۰ تن ترياك در افغانستان توليد خواهد شد.

گشتي در دنياي اقتصاد
بيكاري۱۲ ميليون آمريكايي  به علت سياست هاي بوش
«باب هربرت» نويسنده و تحليلگر شهير آمريكايي گفت: بوش به رغم آگاهي از اوضاع اسفناك اقتصادي آمريكا خود را به نفهمي زده است.
به گزارش ايلنا، وي با اشاره به اين كه شاخص هاي اقتصادي آمريكا به پايين ترين سطح خود در تاريخ اين كشور رسيده است، اعلام كرد: هم اكنون ۱۱ ميليون و ۸۰۰ هزار بيكار در جامعه آمريكا وجود دارند كه يك ميليون و ۴۰۰ هزار نفر از آنها به علت نااميدي و سرخوردگي از جست وجوي كار دست كشيده اند.
«هربرت» در گفت وگو با روزنامه اماراتي «الاتحاد» با تشبيه از دست رفتن فرصت هاي كاري در دوران بوش دوم به پاك شدن گچ از روي تخته سياه گفت: اكنون ۴ ميليون و ۸۰۰ هزار آمريكايي در مشاغل پاره وقت مشغول به كار هستند و آقاي بوش هنوز هيچ تصميمي براي علاج اين بيماري ها نگرفته و نمي تواند از بار مشكلات اقتصادي تهيدستان و خانواده  كارگران آمريكايي بكاهد.
وي افزود: افزايش وحشتناك بيكاري و كاهش حاد خدمات اجتماعي عواقب وخيمي
در پي دارد كه در برخي موارد به فقر شديد مردم منجر شده است. هربرت توضيح داد: براي مثال ايالتي مانند كاليفرنيا كه با ركودي فاجعه بار در ترازهاي بازرگاني دولت ايالتي خود مواجه است براي مقابله با بحران كابوس گونه خود به ارائه خدمات اجتماعي در ايالت تگزاس پناه برده و اين در حالي است كه ايالت تگزاس، خود در ليست نامزدهاي ركود اقتصادي و از ايالت هاي بحران زده آمريكاست.
اين نويسنده و تحليلگر آمريكايي در ادامه خواستار اجراي برنامه هاي حمايتي و افزايش فرصت هاي شغلي و رفع نيازهاي اساسي مردم آمريكا شد.

زيمبابوه پول چاپ  اسكناس را هم ندارد
دولت زيمبابوه با ۴ ميليارد دلار بدهكاري ناتوان شده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره بحران اقتصادي و نبود ارز در زيمبابوه همچنين باعث شده است دولت نتواند كاغذ و جوهر مخصوص چاپ اسكناس را از خارج وارد كند. وزارت نيروي زيمبابوه نيز هشدار داد: به علت قطع شدن واردات برق از آفريقاي جنوبي برق اين كشور قطع مي شود

بين الملل
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
رويداد
گزارش
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |