ما وظيفه خود نمي دانيم كه براي مخاطب خاصي برنامه مطالعاتي تدوين كنيم ما حزب نيستيم مهم اين است كه بهترين انديشه ها را براي مخاطب گزينش كنيم
نگاه ما يك نگاه ليبرال نيست آنچه كه به عنوان برابري طلبي و عدالت خواهي در اقتصاد مطرح مي شود را دنبال مي كنيم اما اين مسئله مانع نبود كه تفكر ليبرال را هم مطرح نكنيم
• اكنون بيست و چهار شماره از انتشار ماهنامه آفتاب مي گذرد. شماره اول آفتاب آذرماه ۱۳۶۹ منتشر شد، انگيزه شما به عنوان مدير و ساير گردانندان براي انتشار نشريه چه بوده است؟
|
|
من در ابتدا تقاضاي امتياز روزنامه آفتاب را داشتم. آن زمان آقاي مهاجراني هنوز وزير فرهنگ بود اما با وجود سوابق كاري و حرفه اي مطبوعاتي به من گفتند كه شما نمي توانيد روزنامه منتشر كنيد و بهتر است در ابتدا امتياز ماهنامه بگيريد و بعد اگر توانش را داشتيد امتياز را به روزنامه تبديل كنيد. لذا امتياز ماهنامه آفتاب به من داده شد. من همان موقع نامه اي نوشتم و اعتراض كردم، اما به هر حال فايده اي نداشت. سه يا چهار ماه قبل از انتشار آفتاب احساس كرديم كه از اين امتياز مي توانيم براي انتشار يك ماهنامه تئوريك استفاده كنيم. نشريه آفتاب در شرايط خاصي منتشر شد. چند سالي از اصلاحات گذشته بود و ما شاهد بوديم كه از لحاظ تئوريك جنبش اصلاحات مشكلاتي دارد و جايي براي طرح مباحث فكري و زمينه سازي براي مباحث راهبردي وجود ندارد. لذا آفتاب را با صبغه تئوريك منتشر كرديم. نگاهمان هم فقط به طيف اصلاح طلبان حكومتي نبود، بلكه كل جبهه اصلاحات را مي خواستيم پوشش دهيم. در سرمقاله اولين شماره آفتاب گفتيم و نوشتيم كه جنبش اصلاحات پس از گذشت حدود ۴ سال نيازمند بازنگري در مباحث و ژرف انديشي و تجديدنظر در راهبردها است. جنبش گرفتار روزمرگي شد و از غناي مباحث نظري و تئوريك آن كاسته شده است. هيچ حرف تازه اي مطرح نشده است. ما به دنبال چشم اندازهاي جديد بوديم، به دنبال كاربرد نظريه ها در عمل و كشف راهبردهاي تازه. بنابراين آفتاب تريبوني براي گفت وگو حول اين معضلات و موضوعات بود با در نظر گرفتن و تركيب دو ملاط اصلي اصلاح طلبي و مردم سالاري. سعي كرديم درباره كاستي هاي اصلاحات و راه حل ها بحث كنيم و از همه دعوت كرديم تا با گرايش هاي مختلف با ما همكاري كنند. سعي كرديم تمام ايرانيان را در نظر بگيريم، چه در داخل و چه در خارج و مرزهاي خودي و غيرخودي و سرزميني را برداريم.
• خط مشي و مرام فكري ماهنامه آفتاب چگونه بود؟
آفتاب نگاهي خاص را دنبال مي كند. بالطبع جريان روشنفكري ديني درون آن و رگه هايي مشهود را نشان مي دهد. نگاه ما هم به مباحث داخلي و اصلاح طلبي بود و هم زمينه هاي خارجي و مسائلي چون حقوق بشر و صلح خواهي. در مباحث انديشه اي و تئوريك نيز به دنبال معرفي جوانب و اطراف مدرنيته بوده ايم. در عين حال سعي كرده ايم جايگاهي براي تمام صاحبنظران ايراني و حتي روشنفكران خارجي ـ با ترجمه آثار آنها ـ باشيم. مباحث روز را مطرح كنيم، ديدگاه هاي مختلف را به چالش بكشيم و ؟ افكار را در معرض مخاطب بگذاريم.
• در زمينه اقتصادي چه گرايشي را دنبال مي كرديد؟
در اين زمينه نگاه ما يك نگاه ليبرال نيست. آنچه كه به عنوان برابري طلبي و عدالت خواهي در اقتصاد مطرح مي شود را دنبال مي كنيم. اما اين مسئله مانع نبود كه تفكر ليبرال را هم مطرح نكنيم. در زمينه مباحث اقتصادي سعي كرديم با اقتصاددانان صاحب فكر و منظر مصاحبه كنيم و گاه حتي برندگان جوايز نوبل اقتصاد را معرفي و به نقد و بررسي آراي آنها بپردازيم. به عنوان مثال در يك شماره به بررسي ايده ها و نظريات «آمارتياسن» پرداختيم.
• برخي از دست اندركاران مطبوعاتي، چهره هاي روشنفكري يا مخاطبان آفتاب از نبودن يك خطمشي فكري در اين ماهنامه انتقاد مي كنند. آنان آفتاب را به ملغمه از همه نظريات خوب تشبيه مي كنند يا به يك ميعادگاه براي ديدن چهره هاي روشنفكري كه در نظريات خود تباين و اختلافات زيادي با هم دارند، آنان معتقدند گويا آفتاب فقط سعي دارد، هرچه را كه كسي از آن خوشش مي آيد جمع كند. . .
تعبير كشكول يا ملغمه را براي آفتاب نمي پسندم. ما جمعي هستيم با بنيان ها و تفكراتي خاص. طبيعتاً وزن آن تفكرات سنگيني مي كند. اما در جايگاهي نيستيم كه نقطه پاياني بايد و نبايدها و ارزش ها را مطرح كنيم. چنين باوري نداريم. از هر كس كه حرف نويي دارد بايد استفاده كنيم. پس چه ايرادي دارد از دو صاحب فكر و يا دو نظر متناقض استفاده كنيم و انديشه ها را مطرح كنيم. بله دوستاني كه مي گويند آفتاب خط فكرهاي متناقض را مطرح مي كند درست مي گويند اما آفتاب فقط تريبوني براي بيان نظر صاحبان انديشه است.
• برخي سردرگمي فكري و عدم وجود مرام تئوريك را در آفتاب به مثابه نمونه خود جنبش اصلاحات به شمار مي آورند؟
ما وظيفه خود نمي دانيم كه براي مخاطب خاصي برنامه مطالعاتي تدوين كنيم. ما حزب نيستيم. مهم اين است كه بهترين انديشه ها را براي مخاطب گزينش كنيم. ما خودمان هنوز به برآيند و يك جمع بندي نرسيده ايم. نمي توانيم بگوييم حرف آخرمان چيست و چنين اجازه اي هم به خود نمي دهيم. نگاه ما تعريف مشخصي ندارد. همواره براي تفكرات مخالف جايي داريم. البته در اين زمينه اصول و خطوط قرمزي داريم. طبيعتاً اگر جريان سلطنت طلب مقاله بدهد از آن استفاده نمي كنيم چرا كه به دنبال مباحث پيشرو هستيم، نه مباحثي كه رو به گذشته دارند و مرتجعانه هستند. اما خود را در جايگاه حرف آخر را زدن نمي دانيم. ديگراني كه در جايگاه فكري يا اجرايي هستند بايد مطالب را ببينند و بخوانند. طبيعتاً هر شماره به نوعي سنتز آراي بعضاً ناهمخوان شماره هاي قبل بوده است و سعي مي شود نزديكي افكار تسهيل گردد. در اين جهان هر متفكري وقتي نگاه جديدتري را مي خواند، سعي مي كند در نگاه خود بازنگري كند و تغييري ايجاد مي شود. به هر حال گروهي هستيم كه مباحث روشنفكري را با نگاه ديني مطرح مي كند و به مدرنيته و برابري و عدالت ارج مي نهد.
• در ميان شماره هاي مختلف گفت وگو، كدام يك را موفق تر مي دانيد، كدام موضوعات و مطالب اين شماره ها بازتاب و بازخورد بيشتري داشته و شما را به عنوان يك كار حرفه اي مطبوعاتي ارضا كرده است؟
ما هميشه و هر وقت كه آفتاب را منتشر كرده ايم، گمان نموده ايم كه شماره آخر ماست. حتي از شماره اول! آخرين شماره هم كه اخيراً منتشر شد، باز همين نگراني را داريم. لذا فضاي آزادي ها به گونه اي نيست كه بتوانيم همه مباحثمان را راحت مطرح كنيم. اما سعي كرده ايم در پروسه انجام كار به سمت بهتر شدن چه از لحاظ شكلي و چه محتوايي پيش برويم. شماره هاي آخر ما نسبت به شماره هاي اول بهتر هستند. شايد شماره بيست و چهارم به مراتب بهتر باشد. چرا كه اولاً نشريه اكنون ديگر شناخته شده است و ثانياً افراد و نويسندگاني كه اكنون با آفتاب همكاري مي كنند وسيع تر و متنوع تر شده اند. به هر حال اين هنر ماست اگر بتوانيم نيازهاي روز را تشخيص بدهيم و موضوع محوري را خوب مطرح كنيم. مثلاً در همين شماره جديد بحث و موضوع اصلي حول تضاد ميان استقلال و آزادي مطرح شده است. بحث هاي آقاي دكتر سروش و كديور به نشريه اعتباري بخشيده است. از ميان موضوعات مطرح شده، يكي مقاله و موضوع «ائتلاف هاي تازه» بود كه خيلي با استقبال مواجه شد و بازخوردهاي فراوان داشت، همچنين بحثي كه چندي پيش در گفت وگو با آقاي شيخ زاده تحت عنوان «ايران و آمريكا، تفاهم يا تقابل» مطرح كرديم، بازتاب فراواني داشت. با همين مقاله اخير آقاي مردي ها در اين زمينه.
• در اوايل تابستان سال ۸۱ آفتاب اقدام به نوعي مناظره با آقاي مراد ثقفي و عليرضا علوي تبار كرد كه حركت تازه اي درون مجموعه اكت هاي سياسي اصلاحات به شمار مي آمد، در اين زمينه چه هدفي را دنبال مي كرديد؟
ما بخشي را به عنوان «رودررو» در مجله باز كرديم و در شماره هاي بعدي نيز آن را دنبال نموديم. آن مصاحبه فتح باب و نقطه عطفي براي مجله بود. بعد از آن رويارويي آقاي تاج زاده و دكتر يزدي نيز مطرح شد و پيش بيني اي كه در آن مصاحبه درباره رأي سفيد دادن مردم در انتخابات شوراها عنوان شد، ما سعي كرديم همه جنبش اصلاحات را تحت پوشش قرار دهيم.
• كاستي ها و ضعف هاي ماهنامه را در خلال بيش از دو سال انتشار آن چه مي دانيد؟
مشكل اصلي محدود بودن توليد انديشه و معدود بودن توليدكنندگان آن هستند. آنهايي هم كه هستند به راحتي نمي توانند آراي خود را بيان كنند. برخي حتي حضورشان در داخل كشور با مشكل مواجه است. مجبور بوده ايم خودسانسوري داشته باشيم، حتي گاه در مطالب ديگران با اجازه آنها دخل و تصرف كرده و آنها را محدود كرده ايم. گاه وقتي دوستان در مورد مطالب مجله بحث مي كنند، اين پرسش مطرح مي شود كه خلاف مقاله را اگر چاپ كنيم به اين مي ارزد كه اين شماره، آخرين شماره ما باشد يا نه؟ محذورات اين چنيني بسيار است و در عين حال توليدكنندگان فكري نشريه شايد بيش از ۲۰ يا ۳۰ نفر نباشند. در عين حال انتشار ماهنامه آفتاب كار اصلي ما نيست. ما در كنار كارهاي ديگر اين ماهنامه را منتشر مي كنيم. آفتاب نه دفتر دارد، نه شماره تلفن ثابت و نه فكس! نيروي ثابت تحريريه اي ما بسيار اندك است و اگر خوانندگان، تعدادش را بدانند تعجب مي كنند. به هر حال كار اصلي ما اين نيست!
• تجربه نشريه الكترونيكي آفتاب بر روي اينترنت چگونه بوده است؟
نسخه الكترونيكي آفتاب بسيار پرمخاطب تر از نسخه چاپي است ما هم آن را آزادانه در اختيار گذاشته ايم، چرا كه هم مي خواهيم آراي خود را پراكنده كنيم و به ديگران برسانيم و هم اين گونه ديگران به راحتي با ما تماس داشته باشند.
• بسياري از مخاطبان آفتاب از صفحه آرايي، عدم ويراستاري و اغلاط فراوان چاپي گلايه دارند.
حق با آنهاست و پوزش مي خواهيم. درباره صفحه آرايي جلسات متعددي داشتيم و نظرخواهي كرديم. گروهي معتقدند نشريه اي مثل آفتاب مي تواند مانند فصلنامه ساده باشد و به شكل كتاب نزديك تر شود و گروهي ديگر معتقدند اين نشريه بايد خود را دگرگون كند و صفحه آرايي جذاب و پرتنوعي را رعايت نمايد. اما ما مصّر هستيم كه آفتاب را با همين شكل و فرم منتشر كنيم چرا كه اكنون به آن هويت داده و دگرگوني لزومي ندارد. در عين حال به علت نداشتن دفتري براي روزنامه، غلط هاي تايپي فراوان است و گاهي اوقات نيز كم بودن زمان مزيد بر علت مي شود. گاهي اوقات نشريه همان روز كه به چاپ مي رود، نهايي مي شود. چرا كه متعهد هستيم آن را سر ماه منتشر كنيم و مباحث را به تعويق نيندازيم.
• آيا در وضعيت كنوني مطبوعات كه با افول رغبت مخاطب مواجه هستند شما از شمارگان و تعداد مخاطبان خود راضي هستيد؟
بله، من فكر مي كنم آفتاب توانسته به نسبت ساير نشريات در اين دوران، قدري از مخاطب خود را حفظ كند و اين نسبت به دو سال پيش بهتر هم شده است. لذا با مشكلاتي كه ساير مطبوعات با آن مواجه اند، كمتر رودررو هستيم. در عين حال ميانگين مخاطبان نسخه الكترونيك نشريه بالا است. ميانگين پرينت از نسخه الكترونيكي در ماه از صد هزار صفحه فراتر رفته است و اين دو يا سه برابر زمان شروع است.
• آينده آفتاب را چگونه مي بينيد؟
آينده را دادگاه و مخاطب تعيين مي كند. اگر بنا به دادگاه باشد، آينده تاريك است و اگر بنا به مخاطب باشد، آينده را روشن مي بينيم و مي توانيم بخشي از نياز جنبش اصلاحات را تامين كنيم. پرونده آفتاب در دادگاه مطرح است، حتي دو ماه پيش در هيأت نظارت بر مطبوعات هم مطرح بود و تذكراتي دادند.