جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۱
ايران در جهان
تأثيرات يك همكاري
همكاري تكنولوژي ايران و روسيه در زمينه تكنولوژي هسته اي ممكن است بر روي ملاقات جورج بوش رئيس جمهور آمريكا و ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اثر سوء بگذارد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست جورج بوش «در اول ژوئن در سنت پترزبورگ» با «ولاديمير پوتين» ملاقات مي كند و مذاكره در مورد فروش تكنولوژي تسليحاتي به ايران يكي از محورهاي گفت و گوي اين دو رئيس جمهور است. اين در حالي است كه روسيه در مورد قطعنامه آمريكا در سازمان ملل در مورد خاتمه تحريم عليه عراق راي مخالف داده است. آمريكا اصرار دارد كه با سرنگون شدن صدام حسين تحريم هاي عليه عراق خاتمه يابد. روسيه اعلام كرده است كه آمريكا اول بايد ثابت كند كه عراق هيچ گونه سلاح كشتار جمعي ندارد و سپس قطعنامه در شوراي امنيت تصويب شود. آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه هاي هسته اي در ايران ترديد ندارد اما «كالين پاول» وزير امور خارجه آمريكا اميدوار است كه ترديدها باعث شود او بتواند در ملاقات امروز موضع ولاديمير پوتين رئيس جمهور و «ايگور ايوانف» وزيرامور خارجه روسيه را نسبت به ايران تغيير دهد به طوري كه روسيه از فروش تكنولوژي هسته اي به ايران منصرف شود.

پيام پاول در سايت فارسي
004075.jpg

وزارت امور خارجه ايالات متحده از يك هفته پيش با راه اندازي يك سايت فارسي زبان اقدام تبليغي تازه اي را آغاز كرده است. به گزارش خبرنگار بين الملل ايلنا، اين سايت كه عنوان فارسي آن «پل ارتباطي ايران و آمريكا» است با پيام وزير امور خارجه آمريكا به مردم ايران آغاز به كار كرده است. كالين پاول در اين پيام با ابراز خوشنودي از اين كه سايت فارسي به ساير سايت هاي وزارت خارجه آمريكا اضافه شده گفته است اميدواريم اين «تارنما» را منبع خوبي براي اطلاعات درباره ايالات متحده و درباره سياست آمريكا در قبال ايران بيابيد. وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرده كه در عمق سياست هاي ايالات متحده اين اعتقاد راسخ وجود دارد كه مردم سران جهان بايد از آزادي بهره مند باشند. پاول در ادامه پيام كتبي خود آورده: تصاوير ايرانياني كه بلافاصله با روشن كردن شمع به ياد قربانيان حملات تروريستي به ايالات متحده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مراسم همدردي به جاي آوردند عميقاً ما را تحت تاثير قرار داد. همان طور كه بوش روشن كرده است دوستي بين مردم آمريكا و مردم ايران سابقه اي طولاني دارد. پاول گفته كه ايرانيان دوست بهتري از آمريكا نخواهند داشت و اميدوارم كه به اين تارنما به منزله نشانه اي از اين دوستي بنگريد. سايت اينترنتي ايران و آمريكا داراي بخش هاي مختلف خبري، فرهنگي و اطلاع رساني درباره امور كنسولي براي ايراني هايي كه مايل به سفر به آمريكا هستند، است.

ديدار خاتمي و رهبر حزب الله
محمد خاتمي، رئيس جمهوري ايران در سفر خود به لبنان با سيد حسن نصرالله، دبير كل حزب الله لبنان ديدار كرده است. سايت اينترنتي بي بي سي با اعلام  اين خبر نوشت: حزب الله لبنان از جمله گروه هاي اسلامگراي تندرو تلقي مي شود كه از حمايت ايران برخوردار است. اين ملاقات در دومين روز از سفر آقاي خاتمي به لبنان صورت گرفت كه برخي از رسانه هاي آن كشور از آن با عنوان ديداري تاريخي ياد كرده اند. آقاي خاتمي پس از گفت وگو با شيخ نصرالله در مصاحبه با تلويزيون حزب الله گفت كه بين اين گروه و دولت ايران هيچ اختلاف نظري وجود ندارد. دولت هاي ايران، سوريه و لبنان از سوي آمريكا تحت فشار قرار گرفته اند تا از حمايت از حزب الله دست بردارند. سيد نصرالله گفته است كه تهديد آمريكا عليه ايران، سوريه و حزب الله موضوع جديدي نيست و بين آنان وحدت نظر و همبستگي وجود دارد. از قول رئيس جمهوري ايران نيز نقل شده كه حزب الله را به دليل نقشي كه در «مبارزه با اشغال» خارجي ايفا كرده مورد ستايش قرار داده است. حزب الله، كه همچنان در مرز لبنان و اسرائيل حضور نظامي دارد، يكي از متحدان نزديك ايراني تلقي مي شود.

گزارش سي ان ان از سخنراني خاتمي
محمد خاتمي رئيس جمهور ايران در جمع هزاران نفر از مردم لبنان كه به استقبال او آمده بودند گفت: ايران آماده است كه به عراق كمك كند تا پس از سرنگوني صدام حسين فرصت جديدي را براي توسعه دولت جديد به دست آورد. شبكه تلويزيوني سي ان ان با پخش قسمت هايي از سخنراني خاتمي كه در استاديوم ورزشي بيروت صحبت مي كرد به نقل از خاتمي گفت: مهم اين است كه مردم عراق دوباره در تسلط شكل جديدي از بي عدالتي در نيايند، او گفت اميدوار است تمام مردم عراق در تعيين شكل جديد حكومت در عراق دخالت داشته باشند. اين در حالي است كه آيت الله محمد باقر حكيم مكرراً خواستار خروج نيروهاي آمريكايي و ائتلاف از عراق شده است. حكيم رهبر بزرگ ترين گروه شيعيان مسلمان عراق است كه به عنوان رهبر شوراي عالي انقلاب اسلامي شيعيان عراق به مدت ۲۳ سال در ايران در تبعيد به سر مي برد و او خواستار يك حكومت اسلامي در عراق است. خاتمي بر فشار آمريكا بر سوريه و لبنان اشاره كرد و گفت اميدوار است كه دولت آمريكا نخواهد بحران جديدي را پس از عراق در منطقه ايجاد كند.

از شنبه تا پنج شنبه
مناقشه بر سر استعفا و رفراندوم
شنبه ۲۰ ارديبهشت
به دنبال رد لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهوري از سوي شوراي نگهبان، مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد كه به نتيجه رايزني ها درباره لوايح خاتمي اميدوار است. وي گفت: «مجلس به حد وسط نظارت استصوابي و حذف آن راضي شده است و طرف مقابل نيز با توجه به رايزني گسترده اي كه در حاشيه با مقامات عالي رتبه نظام و سران احزاب داشته ايم انعطاف داشته است و به نظر من موضوع به خيرو خوشي بين مجلس و شوراي نگهبان به اتمام خواهد رسيد. وي افزود: بسياري از افراد واقع بين و پخته دو جناح كشور نظرشان اين است كه موضوع حل شود و به مجمع تشخيص مصلحت نظام نرود و اين مسئله نشان مي دهد كه نظرها براي حل شدن و ختم به خيرشدن لوايح مثبت است.
004085.jpg

علي يونسي وزير اطلاعات گفت كه «ما قصد نداريم در عراق دخالت كنيم و دخالت هم نكرده ايم. شعار ما در عراق، دموكراسي است. ما حتي براي سركوب منافقين هم در موقعيت ايجاد شده در عراق، نيرو پياده نكرده ايم زيرا معتقديم وقتي ملت عراق پيروز شدند منافقان هم خود به خود نابود خواهند شد. منافقين يك جريان وابسته به حزب بعث بودند كه سرنوشتشان با صدام گره خورده بود و ما نگران آن ها نبوديم و نمي خواستيم بهانه به دست كسي بدهيم.
علي لاريجاني رئيس سازمان صدا و سيما در چهارمين جشنواره برنامه هاي راديويي، گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي را درباره تخلف ۵۲۵ ميليارد توماني صدا و سيما، «كشكي» خواند و گفت: «اين كه مجلس حق تحقيق و تفحص دارد، كار درستي است و بايد انجام شود اما آدابي دارد. شما با يك اداره آبياري طرف نيستيد با يك نيروي فرهنگي طرف هستيد، يك چيزهايي بايد بگوييم كه قابل قبول باشد. با همه چيز سياسي نبايد برخورد كنيم. به بچه هاي راديو و تلويزيون نگاه بكنند، مي توانند بفهمند كه چه خبر است. »
يكشنبه ۲۱ ارديبهشت
•با حكم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامي، ۱۴ تن از متهمان ملي - مذهبي به حبس و محروميت از حقوق اجتماعي محروم شدند. براساس اين حكم، عزت الله سحابي و تقي رحماني ۱۱ سال، هدي صابر ۱۰ سال، حبيب الله پيمان ۹ سال، محمد ملكي ۶ سال، محمد محمدي اردهالي، محمد بسته نگار، سعيد مدني و رضا عليجاني هر يك ۶ سال، مرتضي كاظميان، محمود عمراني، رضا رئيسي طوسي، مسعود پدرام، محمدحسين رفيعي و عليرضا رجايي هر يك به ۴ سال زندان محكوم شدند. همچنين تمامي اين ۱۴ متهم از ۵ تا ۱۰ سال به محروميت از حقوق اجتماعي و عضويت و فعاليت در كليه احزاب و تشكل هاي سياسي محكوم شدند.
• به دنبال شكايت هيات نظارت بر انتخابات شوراي نگهبان از بهزاد نبوي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، محاكمه وي در شعبه ۱۴۱۱ دادگاه ويژه كاركنان دولت برگزار شد. نبوي با رد اتهامات وارده به قاضي دادگاه گفت كه هيچگاه اخلالي در حوزه هاي انتخابيه رياست جمهوري نكرده بلكه مردم را به مشاركت فعال تشويق كرده است.
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت
• محمدرضا خاتمي نايب رئيس دوم مجلس و دبير كل جبهه مشاركت گفت: «ما علاقه نداريم كه استعفا و خروج از حاكميت را اجرا كنيم ولي شرايطي وجود دارد كه اگر بمانيم آخرين اميدهاي اصلاحات هم از بين مي رود. . . ماندن ما به معناي آن است كه يا بايد ساكت بنشينيم و به اين ترتيب با حركات ضد مردمي همراه شويم و يا بمانيم و تنش ها افزايش يابد و در عين حال خطرات ديگري براي منافع ملي ايجاد شود كه ما راضي به آن نيستيم. . . ما حرف هايي داريم كه در زمان استعفا مطرح خواهيم كرد. »
•مجيد انصاري عضو كميته هاي مشترك دولت، مجلس و شوراي نگهبان به منظور بررسي لوايح دوگانه، خبر از انحلال و پايان كار اين دو كميته داد. وي در خصوص علت چنين واكنشي كه در پي رد لايحه تبيين اختيارات رياست جمهوري توسط شوراي نگهبان صورت گرفته بود، گفت: گرچه ايراد گرفتن به اين لايحه از سوي شورا دور از انتظار نبود اما كثرت موارد ايراد مايه شگفتي است. گويا اصولاً شوراي نگهبان حق ويژه اي براي رئيس جمهور براي اجراي قانون اساسي قايل نيست.

سه شنبه ۲۳ ارديبهشت
• شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما ضمن ناصواب دانستن مواضع علي لاريجاني در قبال گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس به رئيس اين سازمان تذكر داد.
• محسن آرمين نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در واكنش به رد لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهوري با اشاره به اين كه شوراي نگهبان به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي حاضر به تاييد لوايح رئيس جمهوري نيست، گفت: زماني كه به چنين نقطه اي برسيم به طور جدي بايد در مورد فايده و فلسفه حضور اصلاح طلبان در سطح حاكميت و قداست، فكر كنيم و اين موضوع بايد مورد بازنگري قرار گيرد. از اين جهت من به دوستاني كه مسئله استعفا را مطرح كرده اند، كاملاً حق مي دهم. . . . به نظر من رفراندوم فرجامي نخواهد داشت و از هم اكنون نظر شوراي نگهبان در اين باره مشخص است.

چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت
• مقام معظم رهبري در بازديد از دانشگاه هاي شهيد بهشتي در پاسخ به پرسش دانشجويي در خصوص لوايح دوگانه رئيس جمهوري گفتند: اين لوايح نيز مانند هر لايحه ديگري بايد روندي قانوني را طي كند. ايشان در مورد اختلاف ديدگاه شوراي نگهبان و مجلس در مورد اين لوايح افزودند: مجلس، دولت و شوراي نگهبان هر يك شان قانوني دارند و هر لايحه اي مجلس و شوراي نگهبان هر دو تصويب كنند براي همه معتبر است و در مورد اختلاف نيز قانون اساسي راه حل آن را مشخص كرده است.
• محمدرضا خاتمي نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني درباره اين اظهارنظر كه لوايح رئيس جمهوري بايد مراحل قانوني خود را طي كند، با بيان اين كه رئيس جمهوري گفته است كه ما اين دو لايحه را به مجمع تشخيص مصلحت نظام نمي فرستيم، تاكيد كرد: ما ايرادات شوراي نگهبان به لوايح رئيس جمهوري را نمي پذيريم و آن را به مجمع تشخيص مصلحت نظام نمي فرستيم.
004080.jpg

• ۱۶۲ نماينده مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به هيات رئيسه مجلس خواستار پيگيري گزارش هيات تحقيق و تفحص و برخورد قانوني با برخوردهاي سياسي رئيس سازمان صدا و سيما شدند.
• اسدالله بادامچيان عضو جمعيت موتلفه اسلامي گفت: توصيه من به تعدادي از نمايندگان اين است كه استعفا ندهند، از اين حرف ها هم نزنند و تسليم قانون باشند و به سوگندي كه خورده اند، احترام بگذارند. اين به نفعشان است.

پنج شنبه ۲۵ ارديبهشت
•جبهه مشاركت ايران اسلامي با صدور بيانيه اي با اعتراض نسبت به احكام صادره عليه نيروهاي ملي ـ مذهبي اعتراض كرد.
• سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در آخرين روز سفر خود به لبنان در جمع خبرنگاران خارجي در پاسخ به پرسشي درباره مذاكرات ايران و آمريكا در ژنو كه منجر به معامله تصفيه سازمان مجاهدين خلق (منافقين) در برابر عدم دخالت ايران در عراق شد، گفت: «هيچ مسئله تازه اي در مورد آمريكا روي نداده است و آنچه كه در ژنو از دو سال پيش تاكنون و زير نظر سازمان ملل در جريان است، به ويژه در مورد مسايل افغانستان، همچنان اين گفت وگوها ادامه دارد. »وي افزود: «طرح چنين موضوعاتي كه ايران و آمريكا در حال مذاكره هستند، مرا شگفت زده مي كند. مذاكره از دو سال پيش آغاز شده و ارتباطي به برقراري روابط سياسي ميان دو كشور ندارد. . . در مورد گروه تروريستي ايراني در عراق بايد بگويم كه ما در اين مورد به آمريكا اعتراض كرده ايم ولي متاسفانه پس از اشغال عراق توافق هايي را با اين گروه تروريستي داشته است. اميدواريم كه آمريكا در اين زمينه تامل و انديشه بيشتري بكند.

خاتمي در صنعا
004070.jpg
«سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري اسلامي ايران در پايان سفر خود به سوريه، صبح روز پنج شنبه با بدرقه رسمي «بشار اسد» همتاي سوري خود، دمشق را به مقصد صنعا پايتخت يمن ترك كرد. رئيس جمهوري اسلامي ايران در ادامه سفر خود به چند كشور عربي پس از يمن از كشور بحرين نيز ديدن خواهد كرد. به گزارش خبرنگار ايرنا، در مراسم بدرقه خاتمي و هيأت همراه وي در فرودگاه بين المللي دمشق علاوه بر آقاي اسد، معاونين رئيس جمهوري، نخست وزير و شماري از وزيران و ديگر مقامات ارشد سوريه حضور داشتند.

ورود به صنعا
به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، رئيس جمهوري در بدو ورود به فرودگاه صنعا رسما مورد استقبال علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن قرار گرفت.
خاتمي در اين سفر علاوه بر ديدار و مذاكره با علي عبدالله صالح همتاي يمني خود با عبد ربه منصور هادي معاون رئيس جمهوري، عبدالله حسين الاحمر رئيس مجلس نمايندگان يمن، عبدالقادر با جمال نخست وزير، عبدالعزيز عبدالعطي رئيس مجلس اين كشور نيز ديدار و گفت وگو خواهد كرد. در اين سفر همچنين قرار است چند سند همكاري در زمينه هاي مختلف و به ويژه موافقت نامه همكاري هاي امنيتي ميان مقام هاي دو كشور امضا و مبادله شود. اين نخستين باري است كه يك رئيس جمهوري اسلامي ايران به يمن سفر مي كند و كارشناسان روابط بين الملل معتقدند كه سفر خاتمي به يمن فصل نويني از همكاري هاي دو كشور را خواهد گشود. توليد نفت، شيلات، كشاورزي، گردشگري و حمل و نقل دريايي از جمله مزيت هاي اين كشور براي گسترش روابط دوجانبه است. بازديد از شهر قديمي صنعا، بازديد از مسجد امام علي(ع)، ديدار با ايرانيان مقيم اين كشور و شركت در ضيافت شامي كه از سوي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن به افتخار هيات بلندپايه ايراني ترتيب داده شده، از جمله برنامه هاي خاتمي در يمن است.

شليك ۲۱ گلوله توپ
جمهوري يمن با شليك ۲۱ گلوله توپ به نشانه صلح و دوستي ميان دو كشور جمهوري اسلامي ايران و يمن مقدم خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران را گرامي داشت. به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا، در مراسم استقبال رسمي از رئيس جمهوري اسلامي ايران كه در فرودگاه صنعا با حضور علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن برگزار شد، ابتدا سرود ملي دو كشور نواخته شد، سپس رئيسان جمهور دو كشور از گارد احترام مستقر در فرودگاه يمن، سان ديدند. خاتمي نخستين رئيس جمهوري اسلامي ايران است كه به كشور يمن سفر مي كند. صاحبنظران سياسي معتقدند با سفر خاتمي به يمن كه در پاسخ به دعوت رسمي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن انجام مي شود، روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف سياسي و اقتصادي توسعه و گسترش خواهد يافت.

گفت وگو در فرودگاه
سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري اسلامي ايران پس از ورود به صنعا پايتخت يمن در گفت وگويي با خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه روابط تهران - صنعا در زمينه هاي مختلف به سطوح عالي گسترش يابد. خاتمي گفت: روابط ايران و يمن محكم و در عين حال تاريخي است. رئيس جمهوري تصريح كرد: اين سفر در پاسخ به دعوت علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن و براي عرض ارادت به دولت و ملت اين كشور صورت گرفته است. خاتمي اظهار داشت: ما در اين سفر براي صلح و آرامش در منطقه با يكديگر تبادل نظر مي كنيم و درباره تهديداتي كه در منطقه وجود دارد، چاره جويي خواهيم كرد. وي تبادل نظر ميان كشورها را بسيار مفيد دانست و گفت: در هر موقعيتي ميان دو كشور دوست و برادر ايران و يمن مي تواند اين تبادل نظرها انجام شود. «علي عبدالله صالح» رئيس جمهوري يمن نيز با ابراز خرسندي از سفر خاتمي به يمن، ديدگاه هاي تهران - صنعا را در بسياري از زمينه ها مشترك خواند. وي با بيان اينكه «يمن و ايران نگراني هاي مشتركي درباره مسائل منطقه دارند»، گفت: وضع غيرطبيعي در منطقه زاييده تجاوز و اشغال عراق توسط آمريكا است. عبدالله صالح سفر خاتمي به يمن و تبادل نظر ميان مقامات بلندپايه دو كشور را موجب تقويت و گسترش بيش از پيش روابط خوب تهران ـ صنعا دانست و افزود: در اين سفر چندين سند همكاري از جمله موافقتنامه امنيتي همكاري هاي گمركي و اقتصادي ميان دو كشور به امضا خواهد رسيد. خاتمي كه در ادامه سفر شش روزه خود به چند كشور عربي منطقه ديروز وارد صنعا پايتخت يمن شد، قرار است در مدت اقامت دوروزه خود در يمن با مقام هاي بلندپايه اين كشور ديدار و درباره مسائل مهم منطقه اي و بين المللي با آنان بحث و تبادل نظر كند. در اين سفر همچنين قرار است چند سند همكاري در زمينه هاي مختلف و به ويژه موافقتنامه همكاري هاي امنيتي ميان مقام هاي دو كشور امضا و مبادله شود. بازديد از شهر قديمي صنعا، بازديد از مسجد امام علي(ع)، ديدار با ايرانيان مقيم اين كشور و شركت در ضيافت شامي كه از سوي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن به افتخار هيات بلندپايه ايراني ترتيب داده شده، از جمله برنامه هاي خاتمي در يمن است. اين نخستين باري است كه يك رئيس جمهوري اسلامي ايران به يمن سفرمي كند. سيدكمال خرازي وزير امور خارجه، علي عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي، محمدعلي ابطحي معاون امور مجلس رئيس جمهوري، علي خاتمي رئيس دفتر رياست جمهوري، محمد صدر معاون وزير امور خارجه در امور خاورميانه و آفريقا، خاتمي را در اين سفر همراهي مي كنند.

زيارت حرم حضرت زينب
«سيد محمد خاتمي» رئيس جمهوري اسلامي ايران كه در دومين مرحله از سفر خود به چند كشور عربي به سوريه سفر كرده است، چهارشنبه شب با حضور در بارگاه ملكوتي و مطهر حضرت زينب و حضرت رقيه سلام الله عليه ما، بر آستانه و تربت پاك اين بزرگواران بوسه زد. به گزارش خبرنگار ايرنا، خاتمي پس از ورود به حرم حضرت رقيه(س) و بجا آوردن نماز زيارت، با حضور در داخل ضريح مطهر دخت گرامي حضرت امام حسين عليه السلام، تربت آن بزرگوار را زيارت كرد. وي با ابراز خرسندي از حضور در جمع زائران و مسئولان نهادهاي ايراني و خانواده هاي آنان گفت: شما نمايندگان ملت ايران هستيد.
بر پايه اين گزارش خاتمي و هيأت همراه ايشان سپس براي زيارت بارگاه ملكوتي حضرت زينب سلام الله عليها راهي منطقه زينبيه در جنوب دمشق شد. رئيس جمهوري كشورمان هنگام ورود به زينبيه، در كنار تربت پاك و مطهر دخت بزرگوار اميرمومنان علي(ع) نماز زيارت به جاي آورد و از درگاه خداوند منان، عزت اسلام و مسلمين را مسئلت كرد. خاتمي پس از زيارت در دفتر يادبود حرم حضرت زينب نوشت: «خداوند منان را سپاسگزارم كه زيارت عقيله بني هاشم و كريمه اهل بيت، مظهر ايمان، علم و صبر، حضرت زينب كبري(ع) را نصيب من كرد و از همه خدمتگزاران اين بقعه مباركه به خصوص توليت محترم آن قدرداني مي شود». رئيس جمهوري اسلامي ايران عصر روز چهارشنبه در پايان سفر سه روزه خود به لبنان در راس يك هيأت بلند پايه سياسي و اقتصادي براي ديدار از سوريه وارد دمشق شد. خاتمي و بشار اسد شامگاه چهارشنبه مذاكرات رسمي خود را در كاخ «الشعب» دمشق برگزار كردند.

رئيس قوه قضاييه: ايده اسلامي كردن دانشگاه ها هنوز به تحقق نرسيده است
رئيس قوه قضاييه روز پنج شنبه در ديدار با روسا و معاونان دانشگاه آزاد اسلامي، گفت: ايده مهم مقام معظم رهبري كه اسلامي كردن دانشگاه هاست هنوز به تحقق نرسيده است. «آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي» تصريح كرد: غيردولتي بودن يكي از امتيازات دانشگاه آزاد اسلامي و عامل مهمي است تا اين دانشگاه بدون قيد و بندها با آزادي عمل بهتر بتواند در جهت اسلامي كردن دانشگاه برنامه ريزي مدوني داشته باشد. وي افزود: موضوع اسلامي شدن دانشگاه ها بايد به صورت عملياتي و با طرح، برنامه و تشكيلات مناسب در دستور كار مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي قرار گيرد. رئيس قوه قضاييه بهره مندي از نقطه نظرهاي مقام معظم رهبري و استفاده از نيروي انساني متخصص را در تحقق طرح اسلامي كردن دانشگاه ها مهم دانست. آيت الله هاشمي شاهرودي، توليد علم، ابتكارات و آزادانديشي را از محورهاي مهم اسلامي كردن دانشگاه ها بيان كرد و افزود: آزادانديشي و حريت در فكر، علميت و منطقي بودن استدلال ها را در پي دارد. رئيس قوه قضاييه افزود: بهره مندي از نيروهاي صاحب نظر و با تجربه علمي در عرصه تعليم و تربيت و آموزش عالي از گام هاي مهمي است كه مسئولان دانشگاه ها را در انجام طرح اسلامي كردن ياري مي كند. هاشمي شاهرودي با استناد به آيات قرآن بر توام بودن تعليم و تربيت تصريح كرد: حوزه هاي علميه در گذشته اهتمام بسياري بر دو موضوع تعليم و تربيت داشتند و درخشش دانشمندان و عرفاي بزرگ در تاريخ حوزه علميه گواهي بر اين موضوع است. وي گفت: با استفاده از فناوري ها، امكانات پيشرفته علمي و شيوه هاي نو مي توان برنامه ريزي مناسبي درخصوص همراه كردن تعليم و تربيت در دانشگاه ها انجام داد. رئيس قوه قضاييه از كمبود ابتكار، توليد و خلاقيت علمي در محافل دانشگاهي و حوزوي انتقاد كرد و افزود: روش هاي كنوني علمي بيشتر به سمت محفوظات پيش مي رود و در برخي تاليفات جديد نيز فقط الفاظ گسترش مي يابد. به گفته شاهرودي، هر چند كه در حال حاضر تعداد آثار مكتوب افزايش يافته است اما از نظر محتوا و خلاقيت حرفي جديد براي گفتن وجود ندارد. رئيس قوه قضاييه، تربيت عملي و صيانت فضاهاي آموزشي از هرگونه آلودگي و نفوذ فسادهاي اخلاقي، سياسي، فرهنگي و امنيتي را يكي از محورهاي مهم اسلامي كردن دانشگاه ها نام برد. وي گفت: در حال حاضر شبكه ها و باندهاي بزرگي در جهان وجود دارند كه بسياري از آن ها عليه ما بسيج شده اند و با ابزارهاي پيشرفته نظير ماهواره، سايت هاي اينترنتي در جهت آلوده كردن جوانان گام بر مي دارند. آيت الله هاشمي شاهرودي، دانشجويان را به دليل شرايط سني خاص آنها حساس ترين و آسيب پذيرترين قشر دانست و ابراز اميدواري كرد كه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي با به كارگيري شيوه ها و روش هاي علمي و صحيح، از اخلاق و فكر و انديشه جوانان محافظت كنند. وي از دانشجويان به عنوان نخبگان جامعه و مقدس ترين قشر ياد كرد و افزود: آنها مسئولان و متصديان آينده مراكز مهم اقتصادي، اجتماعي و علمي كشور هستند و هرگونه برنامه ريزي براي آن ها آينده جامعه را سالم تر مي كند. وي همچنين دانشگاه آزاد اسلامي را يكي از مهم ترين نهادهاي آموزشي كشور در سال هاي پس از انقلاب دانست و از خدمات مسئولان آن تقدير كرد. پيش از سخنان آيت الله شاهرودي، معاون آموزشي قوه قضاييه ارتقاي سطح علمي كاركنان دستگاه قضايي به ويژه قضات را از اركان مهم توسعه دانست. وي گفت: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۸۳ هزار نفر از پرسنل دستگاه قضايي و سازمان هاي تابعه در مقاطع مختلف تحصيلات تكميلي از كارداني تا دكترا مشغول تحصيل هستند. حجت الاسلام «محمدسعيد جواهري» افزود: در حال حاضر ۳۲۱ تن در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي مشغول تحصيل هستند. معاون آموزشي قوه قضايي، تعامل و همكاري با دانشگاه آزاد اسلامي در جهت برپايي كارگاه هاي آموزشي و انتخاب موضوع پايان نامه مرتبط با قوه قضاييه در مقاطع كارشناسي ارشد را از ديگر فعاليت هاي اين بخش دانست. وي افزود: براساس توافق انجام شده با دانشگاه آزاد اسلامي مقرر شد دانشگاه مجازي الكترونيك در رشته حقوق دانشجو بپذيرد و باتوجه به وضع خاص قوه قضاييه از نظر محدوديت هاي مكاني و زماني پرسنل اين سازمان مي توانند در شرايط مناسبي ادامه تحصيل دهند.

دروازه بان خبر
تبرئه متهم پرونده صادق گنجي
به نوشته يك روزنامه پاكستاني، قاضي دادگاه ويژه ضدتروريستي در شهر لاهور يك متهم پرونده شهيد صادقي گنجي مدير فقيد خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در لاهور را تبرئه كرد. روزنامه اردوزبان «اكسپرس» چاپ اسلام آباد ديروز (پنج شنبه) نوشت: قاضي دادگاه در جلسه ديروز، اين متهم را كه «جاويد عمران» نام داشت به دليل عدم وجود شواهد كافي عليه او، از اين پرونده تبرئه كرد.
به نوشته اين روزنامه، ديگر متهمان اين پرونده از جمله «رياض بسرا» پيشتر از سوي دادگاه محكوم شده بودند. «رياض بسرا» سركرده گروه غيرقانوني لشگر جهنگوي كه سال ها فراري بود، سال گذشته در درگيري مسلحانه با پليس كشته شد. اين روزنامه اضافه كرد كه شاكي اصلي اين پرونده در حال حاضر در ايران به سر مي برد. صادق گنجي در آذرماه سال ۱۳۶۹ در شهر لاهور پاكستان توسط تروريست هاي مسلح به شهادت رسيد. يكي از متهمان اين پرونده به نام «حق نواز» حدود دو سال و نيم پيش اعدام شد.

تقدير براي پيگيري
سرنوشت امام موسي صدر
«رباب صدر» رئيس موسسات اجتماعي امام صدر در لبنان، تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران براي روشن شدن سرنوشت امام موسي صدر را ستود و اميدواركننده دانست. خواهر امام موسي صدر ديروز در گفت وگو با ايرنا در بيروت از تلاش هاي مقام معظم رهبري، رئيس جمهوري و ساير مسئولان ايران براي روشن شدن مسئله ناپديد شدن امام موسي صدر تشكر و قدرداني كرد. وي با اشاره به اظهارات ديروز خاتمي در ديدار با كميته لبناني پيگيري سرنوشت امام موسي صدر در بيروت، تلاش هاي جمهوري اسلامي را بسيار رضايت بخش خواند و گفت: براساس اطلاعاتي كه آقاي خاتمي دادند، مسئولان جمهوري اسلامي ايران براي روشن شدن سرنوشت امام موسي صدر همچنان در تلاشند و اين تلاش ها اميدواركننده است. رئيس موسسات امام صدر در لبنان تاكيد كرد كه آقاي خاتمي، سپهبد اميل لحود رئيس جمهوري لبنان و بشار اسد رئيس جمهوري سوريه به تماس هاي خود درباره اين موضوع ادامه مي دهند و از اظهارات ديروز آقاي خاتمي چنين برداشت كردم كه زمان پايان يافتن اين تلاش ها نزديك است و اميد مي رود نتيجه آن مثبت باشد. وي گفت: من معتقد نيستم كه پرونده امام موسي صدر بر بنياد سناريوي برنامه ريزي شده اي مختومه گردد. خانم رباب صدر پيش بيني كرد كه نتيجه اين تلاش ها پيش از ۳۱ ماه اوت آينده (بيست و پنجمين سالگرد ناپديد شدن امام صدر) روشن شود.

تأكيد بر
لزوم فعال شدن احزاب
«سيدحسين موسوي تبريزي» رئيس دوره اول شوراي مركزي خانه احزاب ايران گفت: هر كس كه نمي خواهد احزاب و گروه هاي سياسي فعال باشند، ضررش اول به خود او برمي گردد. به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، موسوي تبريزي كه روز پنج شنبه در دومين مجمع عمومي خانه احزاب ايران سخن مي گفت، افزود: با شعار و تبليغ نمي توان از احزاب سياسي حمايت كرد. وي تصريح كرد: براي داشتن جامعه تكثرگرا بايد اراده كنيم، رقابت احزاب موجب افزايش مشاركت مردم خواهد شد. رئيس دوره اول شوراي مركزي خانه احزاب ايران، انتقاد پذيري و پذيرش قانون را رمز بقاي احزاب دانست و افزود: نبايد از وفاق ملي صرفا در مواقع وجود تهديد و خطر سخن به ميان آورد.
وي تاكيد كرد: ما در همه زمينه ها اعم از اشتغال زايي، سازندگي، شكوفايي اقتصادي، دين و مذهبمان نيازمند وفاق ملي هستيم. موسوي تبريزي گفت: بدون عزم و اراده جمعي نمي توان از امنيت ملي و تماميت ارضي كشور دفاع كرد. وي با نقد عملكرد برخي احزاب و گروه هاي سياسي گفت: متاسفانه احزاب وقتي كه در كنار يكديگر قرار مي گيرند، خوب حرف مي زنند و شعار مي دهند اما وقتي كه از يكديگر جدا هستند، نه تنها اهداف را فراموش مي كنند بلكه حتي براي حذف يكديگر اقدام مي كنند. وي اظهار داشت: به گونه اي كه حتي عده اي فكر مي كنند، اگر تمام احزاب و گروه هاي سياسي در كشور حذف شوند، هيچ اتفاقي روي نمي دهد.
وي به همايش هاي فصلي كه خانه احزاب ايران طي دو سال اخير برگزار كرده است، اشاره كرد و گفت: حتي در اين همايش ها شاهد بوديم كه برخي احزاب چه قدر كم تحمل بودند و بالعكس برخي ديگر چه قدرت تحمل بالايي داشتند. رئيس دوره اول شوراي مركزي خانه احزاب ايران خطاب به تمامي احزاب و گروه هاي سياسي گفت: ما بايد تمرين كنيم همان گونه كه استدلال و سخن خود را بيان مي كنيم، استدلال و سخن ديگران را نيز بشنويم. موسوي تبريزي همچنين از تهيه و تدوين لايحه احزاب سياسي خبر داد و گفت: در صورت تقديم اين لايحه به مجلس و تصويب آن، خانه احزاب ايران جايگاه قانوني خواهد يافت. وي افزود: هم اكنون طبق قانون فعلي احزاب، خانه احزاب ايران در خصوص صدور و يا لغو پروانه احزاب و نيز تخلفات آنها نمي تواند اقدامي انجام دهد. وي تصريح كرد: در حال حاضر، برخي احزاب و گروه هاي سياسي در هيات مديره خود اختلافاتي دارند و بعضا اين گروه ها دچار انشعاب شده اند.

ديدار با رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيه
«فيروز دولت آبادي» سفير جمهوري اسلامي ايران در آنكارا، روز چهارشنبه با «دنيز بايكال» رهبر حزب «جمهوريخواه خلق تركيه» ديدار و گفت وگو كرد. طبق اعلام واحد مطبوعاتي سفارت جمهوري اسلامي ايران در آنكارا، در اين ديدار طرفين پيرامون مسائل مربوط به روابط دوجانبه و مسائل منطقه اي گفت وگو كردند. سفير ايران در اين ديدار همچنين دعوتنامه آقاي بهزاد نبوي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي ايران، مبني بر دعوت از رهبر حزب جمهوريخواه خلق تركيه براي ديدار از ايران را به وي ارائه كرد.
«دنيز بايكال» نيز در اين ديدار ضمن استقبال از دعوت نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و اعلام پذيرش اين دعوت، بر لزوم گسترش روابط دو كشور در تمامي سطوح تاكيد كرد. حزب «جمهوريخواه خلق تركيه» به عنوان تنها حزب مخالف در مجلس تركيه حدود يك سوم از كرسي هاي پارلمان اين كشور را در اختيار دارد و مابقي كرسي هاي پارلمان ۵۵۰ نفره تركيه به استثناي ۱۰ كرسي متعلق به نمايندگان منفرد، در اختيار حزب حاكم «عدالت و توسعه» است.

خروج غيرقانوني
و خدمات كنسولي
كنسول سفارت جمهوري اسلامي ايران در آنكارا، گفت: اتباع ايراني كه به هر طريق قانوني و حتي غيرقانوني وارد تركيه شده اند، مي توانند براي برخورداري از خدمات كنسولي به نمايندگي هاي ايران در تركيه مراجعه كنند. «رضا يعقوبي» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: نمايندگي هاي كنسولي ايران در شهرهاي آنكارا، استانبول و ارض روم به همه ايرانيان مقيم و غيرمقيم كه در تركيه به سر مي برند، خدمات كنسولي ارائه مي دهند. وي اضافه كرد: ايرانياني كه به هر نحو قانوني و حتي غيرقانوني از كشور خارج شده اند، براي مراجعت به ايران مي توانند از تسهيلات كنسولي كه از سوي نمايندگي هاي مذكور ارائه مي شود، بهره مند شوند. كنسول ايران در آنكارا گفت: دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در تركيه نيز مي توانند با تشكيل پرونده دانشجويي در نمايندگي هاي جمهوري اسلامي ايران از تسهيلات ويژه دانشجويي، شامل تجديد و تمديد رايگان گذرنامه استفاده كنند. وي افزود: تاييد رايگان مدارك تحصيلي و درج مهر خروج دانشجويي با معافيت از پرداخت عوارض خروجي از ديگر خدمات كنسولي به دانشجويان داراي پرونده دانشجويي در كنسولگري هاي ايران در تركيه است. يعقوبي انجام خدمات كنسولي در كمترين زمان ممكن به ايرانيان مقيم تركيه را به عنوان يكي از راهكارهاي كمك به حل مشكلات هموطنان ايراني ارزيابي كرد.

ايران و عربستان
و مبادله اطلاعات
جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در خصوص توسعه همكاري ها در بخش مبادله اطلاعات و هيات هاي تجاري و سرمايه گذاري، بررسي مقدمات تاسيس بانك توسط سعودي ها در مناطق آزاد و استفاده از اين مناطق براي صدور كالاهاي توليدي عربستان به افغانستان، آسياي مركزي و تركيه، يادداشت تفاهم امضا كردند. اين يادداشت تفاهم را چهارشنبه شب مهندس حسين نصيري مشاور رئيس جمهوري و دبير شوراي عالي مناطق آزاد تجاري از طرف ايران و «عبدالرحمن الجريسي» رئيس شوراي اتاق هاي بازرگاني و صنعتي عربستان امضا كردند. بررسي راه هاي تسهيل تجارت و حذف موانع صادرات و واردات ميان دو كشور، حذف موانع ويزايي در دولت هاي متبوع و استفاده از مناطق آزاد براي گسترش توريسم خانوادگي در مناطق آزاد و سرزمين اصلي از ديگر مفاد اين يادداشت تفاهم بود.

برادر بزرگ لبنان
امين جميل رئيس جمهوري اسبق لبنان گفت: لبنان نيازمند بهره گيري از تجربه هاي برادر بزرگ خود ـ ايران است. جميل روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، افزود: به اعتقاد من ايران يكي از كشورهاي بزرگ و داراي پيشينه بلند تاريخي است كه نقش مهمي در تحولات جهاني دارد و لبنان امروزه بيش از هر زمان ديگر نيازمند همكاري با ايران است. وي اضافه كرد: براي رويارويي با چالش ها بايد از منطق و خردگرايي كه آقاي خاتمي بر آن تاكيد دارد الهام گرفت و بدين شيوه مي توان بر مشكلات چيره شد. امين جميل با اشاره به سفر اين هفته رئيس جمهوري اسلامي ايران به لبنان خاطر نشان ساخت، بي ترديد ديدار آقاي خاتمي از اين كشور رويدادي تاريخي و به يادماندني خواهد بود و به ويژه كه اين سفر در شرايط حساس كنوني خاورميانه انجام گرفت. رئيس جمهوري اسبق لبنان تاكيد كرد: «ما در لبنان براي رويارويي با خطرها و چالش ها به نقش ايران در تحولات منطقه اي اميد بسته ايم. »
جميل خاطرنشان ساخت: «برخي از نزديكان وي از ده ها سال پيش از لبنان به ايران مهاجرت كرده و آنجا اقامت گزيده اند و بستگان من در زمينه هاي اقتصادي و صنعتي در تهران فعاليت مي كنند و ميان ما و مردم ايران پيوندهاي عميقي وجود دارد.» وي با اشاره به سخنراني دو روز پيش رئيس جمهوري اسلامي ايران در كاخ يونسكو بيروت، گفت: آقاي خاتمي در سخنراني خود بر خردگرايي و اعتدال تاكيد داشت از اين رو جا دارد تا از افكار و انديشه هاي وي بيشترين بهره را گرفت.

G هشدارهاي جديد به ايران و سوريه
«كوندوليزا رايس» مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، بار ديگر ايران و سوريه را به داشتن سلاح هاي كشتارجمعي و همكاري با گروه هاي تروريستي، از جمله القاعده محكوم كرد. به گزارش خبرگزاري ها رايس اعلام كرد، اقدامات ايران كاملاً مخالف منافع آمريكاست و ما بار ديگر به اين كشور هشدار مي دهيم كه از همكاري با گروه هاي تروريستي دست بردارد. رايس گفت: تحقيقات آژانس بين المللي نشان مي دهد كه برنامه هاي هسته اي ايران، براي منطقه و جهان خطرناك است. مشاور امنيت ملي كاخ سفيد افزود: ما دلايل قانع كننده اي مبني بر برخورداري ايران از سلاح هاي هسته اي در اختيار داريم كه اگر شرايط اقتضا كند، همه آن ها را افشا خواهيم كرد. رايس درباره دخالت ايران در امور عراق گفت: ما از ايران انتظار داريم كه اصول حسن همجواري با عراق را به خوبي رعايت كرده و درصدد صدور الگوي حكومت ايراني به عراق برنيايد. از سوي ديگر، كوندوليزا رايس تصريح كرد، روابط با سوريه در صورتي بهبود مي يابد كه اين كشور، نصايح ما را جدي بگيرد و تغييرات اساسي در سطوح داخلي و خارجي در دمشق صورت گيرد. وي دليل تيرگي روابط واشنگتن ـ دمشق را، اتخاذ سياست غلط توسط سوريه اعلام كرد و گفت: حمايت سوريه از حزب الله لبنان و سازمان هاي تروريستي، صلح خاورميانه را با چالش جدي روبه رو كرده است. رايس همچنين بار ديگر، سوريه را به همكاري با حزب بعث و پناه دادن به اعضاي برجسته اين حزب و ساخت سلاح هاي غيرمتعارف محكوم كرد.

G گروه فشار در جلسه سخنراني جلايي پور
با دخالت گروه فشار، دومين روز همايش «جمهوري اسلامي، تهديدها و فرصت ها» به هنگام سخنراني «حميدرضا جلايي پور» عضو دفتر سياسي جبهه مشاركت، توسط عده اي به درگيري كشيده شد. اين همايش سه روزه به همت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه اصفهان و علوم پزشكي اصفهان از روز دوشنبه در تالار شريعتي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان آغاز شده بود. اين درگيري روز سه شنبه هنگامي آغاز شد كه جلايي پور موضوع علاقه مندي دست دادن «كلينتون» رئيس جمهور سابق آمريكا با خاتمي را تعريف مي كرد كه يك دفعه فضاي سالن توسط عده اي با سر دادن «شعار مرگ بر سازشكار» متشنج شد و حدود بيست نفر در مقابل صندلي هاي داخل سالن با يكديگر به زد و خورد پرداختند. جلايي پور به همراه «حبيب الله پيمان» و يك سخنران ديگر، بلافاصله جلسه را ترك كردند. پس از ترك جلسه توسط سخنرانان عده اي با دادن شعار «حسين حسين شعار ماست» و در طرف ديگر عده اي با شعار «هيهات مناالذله» جلسه را براي دقايقي متشنج كردند. در اين هنگام فردي پشت تريبون قرار گرفت و با صداي بلند گفت: «خشونت تحجر، فرق علي را شكافت» كه هنوز شعارش تمام نشده بود كه حدود ۱۰ نفر او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و وي را از جلسه بيرون كردند. اين در حالي بود كه همچنان شعار «مرگ بر طالبان» در جلسه توسط عده اي شنيده مي شد. در اين جلسه فردي كه مشغول فيلمبرداري از جلسه به ويژه اين درگيري بود، توسط بيست نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دوربين را از دست وي گرفتند و شكستند و فيلم آن را ربودند. اين درگيري بعد از اين وقايع آرام شد و اين جلسه با برپايي تريبون آزاد توسط طرفداران انجمن اسلامي دو دانشگاه مذكور ادامه يافت.

G قصاص قاتل با شمشير
يك نفر به جرم قتل دو نفر ديگر با شمشير گردن زده شد. روزنامه صداي عدالت نوشت: مردي كه شبانه به خانه دو مرد رفته و آنان را به طرز فجيعي به قتل رسانده بود، به جرم دو فقره قتل عمد و سه فقره زناي عنف، به سه بار قطع گردن با شمشير و دو بار اعدام محكوم شد. اين قاتل با تشكيل شبكه سرقت مسلحانه در سيستان و بلوچستان، شبانه به خانه هاي مردم رفته و پس از سرقت اموال آنان، قربانيان خود را به قتل مي رساند. حكم وي از سوي شعبه ۳۴ ديوان عالي كشور تأييد و اجرا شد و اين مرد در ملاء عام با شمشير گردن زده شد.

G احياي خانواده از سينما
حق طبيعي هر انساني است كه به نيازهاي طبيعي خودش اهميت بدهد. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حائري امام جمعه شيراز در همايشي كه به عنوان روز جهاني خانواده در مجموعه فرهنگي، هنري باشگاه فرهنگيان شيراز برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: ما اگر بخواهيم خانه را گلستان كنيم بايد در خانه با انصاف رفتار كنيم و حقوق يكديگر را رعايت كنيم. وي گفت: انسان ها نسبت به خانواده خود متعهدند، اما بعضي گاهي دل به ديگران هم مي بندند، انسان حدودي با همسر خود دارد و حدودي با همسر ديگران، كه اين حدود بايد رعايت شود. امام جمعه شيراز در پايان خاطرنشان ساخت: اگر مي خواهيد خانواده را احيا كنيد بايد از سينما شروع كنيد. فيلم هايي را كه هنرپيشگان آن در اين زمينه به خوبي ايفاي نقش مي كنند بايد به نمايش گذاشت.

G جلسه تشكيل نشد
چهارمين جلسه شوراي شهر كرمانشاه به علت به حد نصاب نرسيدن تعداد اعضا تشكيل نشد. به گزارش ايسنا، در اين جلسه سيدحجت الله موسوي اجاق، غلامرضا اميري، خسرو زرافشاني، احسان احساني و محمدنبي كمري حضور داشتند و دكتر هوشنگ ورعي، محسن ملكي، كيومرث محمدي و جلال مرادي غايبين جلسه بودند.شوراي شهر كرمانشاه ۹ تن عضو دارد كه با حضور ۶ تن جلسات شورا رسميت پيدا مي كند.

سازمان ملل گفت وگوهاي مستقيم و غيررسمي ايران و آمريكا را تاييد كرد
004065.jpg
دفتر سازمان ملل در ژنو انجام گفت وگوهاي غيررسمي ميان نمايندگان ايران و آمريكا را تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري كار از برلين، خانم «ماري هوزه» يكي از سخنگويان سازمان ملل متحد در ژنو گزارش منتشره در روزنامه آمريكايي يو. اس. اي. تودي را درباره گفت وگوهاي ايران و آمريكا تاييد كرد. بنا بر اعلام منابع آمريكايي اين گفت وگوها در روز شنبه گذشته انجام شده است. به گفته سخنگوي سازمان ملل متحد اين گفت وگوها در چارچوب گروه ۲+۶ صورت گرفته است كه كشورهاي همسايه افغانستان و همين طور آمريكا و روسيه را شامل مي شود.
البته مقامات ايراني و آمريكايي مستقيماً با يكديگر گفت وگو كرده اند. سخنگوي سازمان ملل تصريح كرد كه مقامات اين سازمان نيز به انجام اين گفت وگوها كمك كرده اند.
پيشتر نيز خانم «كوندوليزا رايس» مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا اعلام كرده بود، گفت وگوهاي ايران و آمريكا درباره از سرگيري روابط دوجانبه نبوده و صرفاً به مسائل عراق و افغانستان محدوده شده است.
چند روز پيش روزنامه آمريكايي يو. اس. اي. تودي از گفت وگوي مستقيم ميان مقامات ايران و آمريكا درباره از سرگيري روابط و نيز برنامه هاي هسته اي ايران خبر داده بود.
به گزارش اين روزنامه اين گفت وگوها با كمك سازمان ملل متحد انجام مي شود. بر اين اساس نمايندگان دو كشور تاكنون سه بار به صورت محرمانه در ژنو با هم ديدار و گفت وگو كرده اند.
به نوشته يو. اس. اي. تودي دور بعدي گفت وگوهاي ايران و آمريكا اين هفته انجام مي شود. پيش از اين گفت وگوها با وساطت ديپلمات هاي سازمان ملل آغاز و سپس به صورت رودررو ادامه مي يافت. به نوشته اين روزنامه آمريكايي پس از پايان جنگ افغانستان تماس ميان ايران و آمريكا وارد مراحل تازه اي شد.

در جريان ديدار غيررسمي خاتمي از سوريه
ايران و اروپا تحولات عراق را بررسي كردند
«سيدكمال خرازي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و «خاوير سولانا» هماهنگ كننده و مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا صبح روز پنج شنبه در دمشق ديدار و آخرين تحولات منطقه را بررسي كردند. به گزارش خبرنگار ايرنا، در اين ديدار كه در كاخ «تشرين» دمشق محل اقامت خرازي و به درخواست سولانا انجام شد، دو طرف درباره آخرين وضعيت عراق و فلسطين بحث و تبادل نظر كردند. سولانا در جريان سفر دوره اي خود به
004055.jpg
خاورميانه براي گفت وگو بامقامات ارشد سوري در خصوص طرح «نقشه راه» با هدف فراهم ساختن زمينه اجراي هر چه سريع تر اين طرح، چهارشنبه شب وارد دمشق شد. خرازي نيز كه در معيت خاتمي به سوريه سفر كرده در اين ديدار با تاكيد بر اينكه حاكميت عراق بايد به عراقي ها واگذار شود، خاطرنشان كرد: سرنوشت سياسي عراق بايد كاملا به دست مردم اين كشور اعم از همه طوايف و گروه هاي عراقي رقم بخورد. وي همچنين بررسي اوضاع عراق در سازمان ملل متحد را مورد توجه قرارداد و تاكيد كرد كه محور اساسي تصميم گيري در عراق مردم اين كشور هستند. وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران گفت كه ايجاد مشروعيت سياسي در عراق تنها بر اساس قاعده «يك راي براي هر عراقي» ميسر است. خرازي ابراز اميدواري كرد كه نمايندگان مردم عراق به زودي انتخاب شوند و دولتي دموكراتيك و برخاسته از راي مردم در اين كشور به وجود آيد تا امور عراق را بر عهده گيرد. وي گفت جمهوري اسلامي ايران به عنوان همسايه عراق آمادگي دارد با چنين دولتي همكاري كند. وزير خارجه ايران بر ضرورت مشاركت سازمان ملل و همسايگان عراق در گسترش كمك هاي انساني به مردم و بازسازي اين كشور تاكيد كرد. خرازي با يادآوري خواسته ها و ديدگاه هاي ملت فلسطين تصريح كرد كه سياست هاي جنگ طلبانه شارون و سركوب اين ملت مظلوم نقض مقرارت بين المللي است. وي با تاكيد به اينكه اين مسئله براي جهانيان به وضوح روشن است، افزود: شارون در چارچوب ناديده گرفتن حقوق ملت فلسطين و نقض قوانين بين المللي حركت مي كند. خاوير سولانا نيز در اين ديدار با اشاره به اينكه اتحاديه اروپا تحولات عراق و خلايي كه به لحاظ سياسي در اين كشور وجود دارد را با حساسيت دنبال مي كند، گفت: اين اتحاديه به اجماع اعضاي شوراي امنيت و آراي جامعه جهاني و فعال شدن نقش سازمان ملل در ارتباط با مشروعيت بخشيدن به حاكميت آينده عراق اهتمام دارد. سولانا با ابراز نگراني نسبت به وضعيت معيشتي و انساني ملت فلسطين، گفت كه اتحاديه اروپا به دنبال يك مكانيزم تضمين كننده تامين آرا و حقوق تمامي طرف هاي منازعات خاورميانه است.
بازتاب سفر خاتمي در رسانه هاي سوريه
سومين سفر سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران به سوريه در روزنامه ها و راديو و تلويزيون اين كشور بازتاب گسترده اي داشت. سه روزنامه اصلي سوريه كه منعكس كننده مواضع اصلي اين كشور هستند، در شماره هاي روز پنج شنبه خود ضمن تاكيد بر اهميت اين سفر، نيم صفحه اول و بخش هايي از صفحات داخلي خود را به انعكاس اخبار و تصاوير اين سفر اختصاص دادند. روزنامه «البعث» ارگان حزب حاكم بر سوريه عناوين درشت «رئيس جمهوري اسلامي ايران بر استمرار هماهنگي ميان دمشق و تهران تاكيد كرد»، «رئيس جمهوري سوريه همكاري ميان تهران و دمشق را مهم توصيف كرد» و «آقايان خاتمي و اسد روابط دوجانبه را بررسي كردند» را براي صفحه اول خود انتخاب كرده است. «البعث» در سرمقاله خود با اشاره به ديدگاه برخي طرف ها مبني بر اينكه سوريه بايكوت شده و تحولات را درك نمي كند، تاكيد كرد كه سفر سيدمحمد خاتمي به دمشق دليلي ديگر بر پوچ بودن اين ادعاها است. اين روزنامه با اشاره به روابط مستحكم ايران با سوريه و جهان عرب كه براساس مشتركات فرهنگي و تاريخي نه تنها در منطقه، بلكه در جهان شكل گرفته است، نوشت: اين مسئله موجب ايجاد تفاهمات مشترك ميان دو كشور بوده كه در مرحله كنوني از تاريخ بشري بسيار حائز اهميت است. البعث با انتقاد از كساني كه ادعا مي كنند «گفت وگوي تمدن ها» فقط يك مفهوم غيرواقعي است و آنچه كه واقعيت دارد «برخورد ميان تمدن ها است»، افزود: روابط اعراب و ايران مستحكم و مبتني بر مفهوم گفت وگوي تمدن ها است. اين روزنامه همچنين تاكيد كرد كه برخلاف ادعاي ديگران، سوريه و ايران واقع بينانه فكر مي كنند و اين واقع بيني موجب شده است كه عامل قدرت اين دو كشور نه براساس عوامل جغرافيايي، اقتصادي و نظامي بلكه براساس سياست گفت وگو با ديگران مبتني باشد. اين روزنامه در مقاله ديگري تحت عنوان «نشست دمشق سنگ بنايي جديد در روابط مستحكم دو كشور»، سفر سيدمحمد خاتمي به سوريه را بسيار مهم ارزيابي كرد و نوشت: اين سفر سرآغاز جديدي براي همكاري طولاني مدت ميان دو كشور در تمامي زمينه ها خواهد بود. «عبدالرئوف الكفري» نويسنده اين مقاله خاطرنشان كرد: در صورتي كه از نتايج اين سفر به نحو احسن بهره برداري شود، تقويت هر چه بيشتر روابط و همبستگي ميان دو كشور را در پي خواهد داشت. الكفري با اشاره به اينكه حجم مبادلات بازرگاني ايران و سوريه سالانه كمتر از ۲۰۰ ميليون دلار است، ابراز اميدواري كرد كه نتايج سفر كنوني سيدمحمد خاتمي به سوريه موجب افزايش حجم مبادلات بازرگاني ميان دو كشور شود و فرصت هاي بيشتري براي سرمايه گذاري مشترك در بخش هاي صنعتي، كشاورزي، آبياري، نفت، گردشگري و برق به وجود آورد. «تشرين» روزنامه ديگر سوري نيز با عناوين «رؤساي جمهوري سوريه و ايران بر صلح مبتني بر عدل كه حق و آزادي ملت ها را محترم بشمارد، تاكيد كردند و آقايان خاتمي و اسد بر حفظ تماميت ارضي عراق تاكيد كردند» سفر خاتمي به سوريه را مورد توجه قرار داده است. تشرين در سرمقاله خود، ديدار رئيس جمهوري اسلامي ايران با همتاي سوري اش را بسيار مهم دانسته و آن را در راستاي گسترش روابط مستحكم دو كشور ارزيابي كرده است. اين روزنامه سوري ديدار سران سوريه و ايران را تلاشي جدي از سوي دو كشور براي برقراري امنيت و آرامش در منطقه ارزيابي كرده و نوشت: مذاكرات سران دو كشور عميق و فراگير بود. روزنامه «الثوره» نيز تيتر اصلي و عكس صفحه اول خود و
004060.jpg
همچنين تمام صفحه سوم خود را به چاپ اخبار و عكس هاي اين سفر خاتمي به سوريه اختصاص داده است. «بشار اسد از سيدمحمد خاتمي ميهمان بزرگ سوريه استقبال كرد و اسد و خاتمي در نشستي روابط دوجانبه و اوضاع منطقه را بررسي كردند »عناوين درشت صفحه اول روزنامه الثوره هستند. به اعتقاد صاحب نظران مطبوعاتي پرداختن روزنامه ها و راديو و تلويزيون سوريه به سفر يك مقام خارجي به اين كشور در اين وسعت كم سابقه بوده است. «سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري اسلامي ايران در پايان سفر خود به سوريه، صبح روز پنج شنبه با بدرقه رسمي«بشار اسد» همتاي سوري خود، دمشق را به مقصد صنعا پايتخت يمن ترك كرد. خاتمي عصر روز چهارشنبه به سفر سه روزه خود به لبنان پايان داد و در راس يك هيات بلندپايه سياسي و اقتصادي براي ديدار رسمي دو روزه از سوريه وارد دمشق شد. اين سومين سفر خاتمي به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران به سوريه بود كه با توجه به روابط راهبردي و ممتاز دو كشور و تحولات اخير منطقه مورد توجه محافل سياسي و خبري قرار گرفت. خاتمي در دوران رياست جمهوري اش، براي اولين بار در ارديبهشت ماه سال ۱۳۶۸ از سوريه ديدن و با مرحوم «حافظ اسد» رئيس جمهوري وقت اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. رئيس جمهوري اسلامي ايران خرداد ماه سال ۱۳۶۹ نيز براي شركت در مراسم تشييع و تدفين مرحوم حافظ اسد به سوريه سفر كرد. بشار اسد رئيس جمهوري سوريه نيز حدود دو ماه پيش و قبل از شروع جنگ آمريكا و انگليس عليه عراق به تهران سفر كوتاهي داشت.

اصلاح طلبان خانه احزاب را هم از دست دادند
دومين مجمع عمومي خانه احزاب ايران روز پنج شنبه با انتخاب اعضاي جديد شوراي مركزي اين مجمع به كار خود پايان داد.
اين مجمع صبح ديروز با حضور نمايندگان ۱۰۶ تشكل سياسي از مجموع ۱۱۰ تشكل سياسي عضو اين خانه در سالن اجتماعات وزارت كشور آغاز به كار كرد.
نمايندگان تشكل هاي سياسي در اين مجمع يك روزه ۱۵ عضو جديد شوراي مركزي و ۳ بازرس اين خانه را انتخاب كردند. در اين انتخابات هر حزب فقط يك حق رأي دارد. «جميله كديور» رئيس كميته اطلاع رساني خانه احزاب پس از شمارش آراي نامزدها به ايرنا، گفت: عباس شيباني، حسن غفوري فر هركدام با ۴۹ رأي، محمدمهدي مظاهري با ۴۶ رأي، نوبخت با ۴۵ رأي، خانم بهروزي و سيدحسين موسوي تبريزي هركدام با ۴۴ رأي، احمد حكيمي پور با ۴۳ رأي، منتجب نيا با ۴۲ رأي، كديور با ۴۱ رأي، جلودارزاده با ۴۰ رأي، متكي با ۳۹ رأي، محمودي با ۳۸ رأي، رهامي با ۳۶ رأي، رئوفيان و بادامچيان هر كدام با ۳۶ رأي به عنوان اعضاي شوراي جديد اين خانه انتخاب شدند. وي افزود: كاشفي، دارابي، شايسته، شيخياني، هجرتي و اعظم طالقاني به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب شدند.
كديور گفت: اعضاي حاضر در اين جلسه همچنين اسدي تبار، ميرعطايي و بوربور را به عنوان بازرسين اين مجمع انتخاب كردند. رئيس خانه احزاب در جلسه صبح ديروز گزارشي از مجموع فعاليت هاي خانه احزاب ايران و كميته هاي هفت گانه طي دو سال اخير بيان كرد. سيدحسين موسوي تبريزي، جميله كديور، اعظم طالقاني، احمد حكيمي پور، يدالله طاهرنژاد، حسين كاشفي، محمدرضا راه چمني، محسن يحيوي، اسدالله بادامچيان، حسن غفوري فرد، علي دارابي، محمدمهدي مظاهري، عباس شيباني، مصطفي كواكبيان و نبي زاده به عنوان اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب در دوره اول برگزيده شده بود. همچنين قدرت علي حشمتيان، غلامرضا مهرعبداللهي و امير اسلامي تبار نيز به عنوان بازرسان خانه احزاب ايران انتخاب شده بودند. اعضاي شوراي مركزي خانه احزاب ايران از ابتداي سال ۱۳۸۰ فعاليت خود را آغاز كردند و هر دو هفته يك بار در محل وزارت كشور جلسه داشتند كه به تنظيم آيين نامه داخلي و چارت سازماني و سازماندهي ساختار خانه احزاب مي پرداختند.
خانه احزاب ايران شامل هفت كميته اطلاع رساني، حقوقي ـ قضايي، پشتيباني و مالي، روابط بين الملل، مطالعات و تحقيقات و نيز نظارت بر انتخابات است.

يادداشت جمعه
كام شيرين دوست و آب تلخ خزر
فرشاد محمودي
سياست تازه ايران در چگونگي تعيين رژيم حقوقي درياي خزر در جريان نشست گروه كاري كشورهاي ساحلي اين دريا نمايان تر شده است.
در حالي كه سه كشور قزاقستان، آذربايجان و روسيه براي تقسيم ذخاير زير بستر اين دريا در مناطق شمالي و مركزي خزر به توافق رسيدند و پيماني هم به امضا رساندند، نماينده ايران در امور درياي خزر ضمن گلايه اي ظريف اعلام كرده است كه توافقنامه هاي دوجانبه راه را براي دستيابي به توافق همه كشورها هموار مي كند. اين سخنان مهدي صفري نشان دهنده تغيير سياست ايران در چگونگي تعيين رژيم درياي خزر است چرا كه با سياست هاي گذشته و توافق هاي اين سه كشور، تصميم گيري نهايي عملاً به بن بست مي رسيد و در اين ميان بازنده اصلي ايران و تركمنستان خواهند بود كه سهم بيشتري از درياي خزر را با تقسيم مساوي حق خود مي دانند. اجلاس سه روزه گروه كاري كشورهاي ساحلي كه هفته گذشته در آلماتي پايتخت قزاقستان برگزار شد و سه كشور قزاقستان، آذربايجان و روسيه پيمان مشتركي به امضا رساندند، نشان دهنده تنهايي بيش از پيش ايران و تركمنستان در درياي خزر است اگر اين كشورها همچنان بر سياست هاي گذشته خود پاي بفشارند. درست يك سال پيش يعني هنگام برگزاري اجلاس سران كشورهاي ساحلي در عشق آباد تركمنستان، ايران و روسيه دو صاحب قديمي خزر نزديك ترين مواضع را براي تعيين رژيم حقوقي درياي خزر داشتند كه همان تقسيم با توافق تمام كشورهاي ساحلي بود. اما با فعال شدن آذري ها در خزر و شروع اكتشافات نفتي كه با اعتراض شديد ايران يك چندي رها شد، مسكو موفقيت را در توافق هاي دوجانبه با قزاقستان و آذربايجان ديد كه هفته پيش به توافقي سه جانبه رسيدند و ائتلافي از اكثريت كشورهاي ساحلي تشكيل شد. ويكتور كاليوژني نماينده ويژه ولاديمير پوتين ـ رئيس جمهور روسيه ـ در امور درياي خزر در جريان اين نشست گفته بود كه خزر براي روسيه اهميت حياتي ندارد، اما قصه خزر براي آذربايجان تفاوت دارد و جنبه حياتي آن براي باكو غيرقابل انكار است. گفته هاي كاليوژني بيش از آنكه تحريك آذري ها براي توافق هر چه سريع تر باشد، زمينه ساز مهم ترين توافق مشترك در جريان تعيين رژيم حقوقي بود كه با اين ترفند كلاف سردرگم آن باز شود. با اين توافق روسيه، قزاقستان و آذربايجان با يك ائتلاف سرنوشت تازه اي براي خزر رقم خواهند زد. در حالي كه اين توافق براي بهره برداري از منابع خزر است توافق سال گذشته ايران و تركمنستان تنها براي تعيين مرزهاي آبي بود. چنان كه از ظواهر امر پيدا است سه كشور تازه موتلف به زودي كار اكتشاف را آغاز خواهند كرد و در اين ميان ايران و تركمنستان تنها نظاره گر معترض باقي خواهند ماند، اگر هر چه سريع تر زمينه را براي توافق هاي دوجانبه با ديگر كشورها آغاز نكنند.
سياست ايران در خزر تا به امروز فرصت خريدن و حفظ وضع موجود را فراهم كرده است تا روزنه اميدي از سوي ديگر كشورها براي تقسيم عادلانه خزر باز شود اما آنچه كه از توافق هاي دوجانبه و سه جانبه برمي آيد، اين سياست ايران را قرين موفقيت نخواهد كرد. مهدي صفري در اجلاس آلماتي سخن از مقبول بودن توافق هاي دوجانبه گفته است. در اين زمينه مي توان براي بهره برداري از منابع خزر با تركمنستان وارد مذاكره و سرانجام توافق شد و سپس آذري ها كه در كلام صميميت زيادي نسبت به ايران نشان مي دهند و امكان گفت وگوي بيشتر نيز با آنها وجود دارد. در صورت توافق تركمنستان با قزاقستان نيز براي بهره برداري از منابع خزر مي توان اميدوار بود كه ايران در مقابل عمل انجام شده سه كشور ديگر به رهبري روسيه قرار نخواهد گرفت. توافقنامه امضا شده در آلماتي بين سه كشور ياد شده هر چند رژيم حقوقي درياي خزر را تعيين نمي كند اما در شكل گيري نهايي آن اثر خواهد داشت. براساس اين توافق سهم ايران كمي بيش از سيزده درصد از درياي خزر خواهد بود. ظواهر امر نشان مي دهد كه ايران براي پيگيري حقوق خود در درياي خزر مصمم و با برنامه حركت مي كند و همچون دوره ميرزا آقاخان نوري نيست كه بگوييم كام شيرين دوست را به آب شور خزر تلخ نمي كنيم. اما تنها عاملي كه باعث نگراني است اين است كه سياست فرصت خريدن و حفظ وضع موجود تامين كننده منافع ما نيست. مذاكره براي توافق نامه دوجانبه را هر چه سريع تر بايد آغاز كنيم.

اتهامات ملكه جنگ عليه ايران
004035.jpg
گروه خبر: مقامات امنيتي ايالات متحده در ادامه اتهامات واهي خود ادعا كرده اند، سيف العادل و سعد پسر بن لادن در ايران به سر مي برند. اين درحالي است كه كوندوليزا رايس مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا در كنفرانس مطبوعاتي خود در واشنگتن گفته است: «ما در مورد فعاليت هاي القاعده در ايران نگران هستيم.» رايس همچنين همزمان با سفر سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور اسلامي ايران به سوريه و لبنان اتهام آمريكا درباره ايران را تكرار كرد و گفت: ايران هنوز از نظر آمريكا يكي از بزرگ ترين حاميان فعاليت هاي تروريستي است! وي مدعي شد ايران به كار هايي ادامه مي دهد كه در تقابل با منافع ايالات متحده آمريكا است. مشاور امنيت ملي جورج بوش كه در مركز مطبوعات خارجي واشنگتن سخن مي گفت اعلام كرد: آمريكا به هشدارهايش درباره آنچه وي برنامه تسليحات هسته اي ايران ناميد ادامه خواهد داد.
رايس كه در محافل مطبوعاتي جهان به ملكه جنگ مشهور است در طراحي هدف هاي عملياتي تجاوز هاي آمريكا نقشي اساسي دارد. از سوي ديگر يك مقام آمريكايي هم از احتمال برخورد تندتر واشنگتن خبر داد و آن را به نتيجه بررسي آمريكا درباره رابطه ادعايي ميان ايران و القاعده كرد. قابل ذكر است كه مقامات وزارت خارجه ايران بارها چنين روابطي را تكذيب كرده اند.
چندي پيش جمهوري اسلامي ايران تعدادي از كساني كه به همكاري با شبكه القاعده مشكوك بودند و تبعه عربستان سعودي محسوب مي شدند را به اين كشور تحويل داده بود.اين درحالي است كه آمريكا دولت رياض را براي دراختيار گرفتن افرادي از اين دست بارها مورد فشار قرار داده اما عربستان اعلام كرده است كه خود به محاكمه اين افراد اقدام خواهد كرد. ايران همچنين بارها اعلام كرده است كه به لحاظ ايدئولوژيك و نيز استراتژيك با جريان القاعده و نيز طالبان مخالف است و بيشترين ضربه ديپلماتيك قبل از يازده سپتامبر را از اين گروه و رژيم دريافت كرده است. طالبان ديپلمات هاي ايراني را در دوره حكومت پنج ساله خود به شهادت رسانده و بن لادن به دليل تعلق به بنيادگرايي وهابي بارها حكومت شيعيان در ايران را تكفير كرده است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |