جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۱
چهارشنبه دل آلپي در يك نگاه
004135.jpg
او كه توپ را به آساني
بالا مي برد،
آيا جام را هم بالا
خواهد برد
004130.jpg
ْآنها كه او را باور داشتند،
باور نمي كردند
كه روبرتو كارلوس
ناباورانه محو شود
004125.jpg
ْدل پيه رو : فراز ، فرود ،
شليك پاي راست
و آغوش بازكردن
براي ناممكن ها...
004120.jpg
او در دل آلپي مسخ شده بود
اما به برنابئو رفت
تا اسطوره شود و هنگامي
كه به دل آلپي بازگشت ....
004115.jpg
ترزگه خودش هم باورش نمي شد
كه دروازه كاسياس
آنقدر راحت باز شود
براي همين اين طور بالاي
قله آلپ پريده است

خبرهاي كوتاه
اميد عراق در جام دوستي
جام دوستي عربستان روز چهارشنبه از تيم اميد عراق براي حضور در اين رقابت ها دعوت به عمل آورد. به گزارس تلويزيون الجزيره، «احمدالحربي» مدير اجرايي اين رقابت ها كه همه ساله از يكم تا پانزدهم اوت در شهر «ابها مركز ايالت عسير» برگزار مي شود روز سه شنبه با هيأت عراقي ديدار و گفت وگو كرد. اين هيأت كه وظيفه ساماندهي فوتبال عراق براي بازگشت به ميادين جهاني را به عهده دارد، مركب از تني چند از چهره هاي سرشناس گذشته فوتبال عراق است. براساس اين گزارش، به محض سقوط رژيم حاكم بر عراق، شاهزاده سلطان بن فهد رئيس كنفدراسيون فوتبال عرب خواستار بازگشت تيم هاي عراقي در رقابت هاي فوتبال كشورهاي عرب شده بود. تيم هاي فوتبال عراقي پس از حمله ارتش عراق در سال ۹۰ به كويت از حضور در رقابت هاي فوق محروم شده بودند. از آن زمان تاكنون هيچ يك از تيم هاي عراقي به عربستان سفر نكرده اند. عربستاني ها نيز ترجيح مي دادند ديدارهاي خانگي تيم هاي خود با تيم هاي عراقي در چارچوب رقابت هاي قاره اي را در يك كشور بي طرف برگزار كنند.

ليگ برتر با ۱۶ تيم
دبيركل فدراسيون فوتبال اعلام كرد: در صورت تصويب هيأت رئيسه فدراسيون و مجمع عمومي، ليگ برتر فوتبال كشور از فصل ۸۴-۸۳ شانزده تيمي خواهد شد. «علي اكبر دانشور» افزود: ليگ برتر در فصل آينده (۸۳-۸۲) به صورت فعلي برگزار خواهد شد. وي با اشاره به بررسي هاي صورت گرفته جهت ۱۶ تيمي شدن ليگ برتر گفت: اين موضوع در جلسه هفته آينده هيأت رئيسه مطرح و مورد بررسي قرار خواهد گرفت آن گاه در جلسه خرداد ماه مجمع عمومي فدراسيون فوتبال مطرح خواهد شد و در صورت تصويب در اين مجمع از فصل ۸۴-۸۳ به مرحله اجرا در خواهد آمد. دانشور خاطرنشان ساخت: براي رشد فوتبال در استان ها تغييراتي در مسابقات ليگ دسته اول و مناطق پيش بيني شده كه در صورت تصويب اجرا خواهد شد. وي با بيان اينكه با آغاز ليگ برتر در كشور زمينه رشد در تيم هاي شهرستاني فراهم شده است، يادآور شد: در فصل اول ليگ برتر زمينه هاي رشد در برخي از تيم هاي شهرستاني ايجاد شد كه امسال اين رشد به باور تبديل شده است. به گفته وي، تيم هاي شهرستاني از تيم بودن به سمت باشگاه شدن حركت مي كنند و با اين رشد تيم هاي شهرستاني، در چند سال آينده هيچ تيمي از حاشيه امنيت برخوردار نيست. وي احتمال قهرمان شدن تيم فولاد سپاهان اصفهان در فصل جاري ليگ برتر را زياد دانست و گفت: در پايين جدول، رقابت بسيار زياد است و تيم سقوط كننده مشخص نيست و اميدواريم در آينده فاصله قهرماني و سقوط خيلي به هم نزديك شود. وي همچنين هدف از برگزاري ليگ برتر را قانونمند كردن فوتبال كشور عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: بر ليگ برتر هنوز زود است كه نام ليگ حرفه اي واقعي بگذاريم. وي متذكر شد: بايد ديد و نگرش در كشور به ورزش و فوتبال تغيير كند و فدراسيون دنبال چنين برنامه اي است. دانشور با اشاره به سفر مسئولان فوتبال كشور تركيه به ايران گفت: درآمد فوتبال تركيه در يك فاصله ده ساله از ۵۰ ميليون دلار به ۶۵۰ ميليون دلار رسيده است و فوتبال اين كشور علاوه بر اداره خود، در پنج سال اخير با پرداخت ۳۵ ميليون دلار ماليات، به دولت اين كشور كمك نيز كرده است. دبيركل فدراسيون فوتبال ۸۲ درصد از درآمد باشگاه هاي تركيه را از محل پخش تلويزيوني مسابقات دانست و گفت: فوتبال، امروز يك صنعت است و بايد در ايران نيز به سمت خصوصي سازي حركت كند و تيم ها از محل پخش مسابقات داراي درآمد شوند. وي متذكر شد: برگزاري دوره هاي آموزشي در رده هاي مختلف از اولويت هاي اين فدراسيون در سال جاري است و در اين رابطه ۶۰ كلاس جهاني مربيگري، ۱۰۰ كلاس در رده «دي» براي مربيان، مدرسان و داوران فوتبال در كشور برگزار خواهد شد.

رشته پرورش اسب كشور
در مدارس گنبد
رئيس اداره ترويج و مشاركت مردمي جهاد كشاورزي گنبد گفت: نخستين رشته پرورش اسب كشور از سال تحصيلي ۲۸-۱۸ در شهر گنبد داير شده است. «ميردوست رضويان» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: گنجانيدن اين رشته تحصيلي در شاخه كار و دانش از نظام آموزش متوسطه در اين منطقه آموزشي، براساس آئين نامه همكاري دو وزارتخانه جهاد كشاورزي و آموزش و پرورش بوده است. او گفت: هم اكنون تعداد ۱۶ نفر از دانش آموزان علاقه مند به رشته پرورش اسب در دبيرستان شهيد «اسودي» گنبد مشغول به تحصيل هستند. او افزود: اسب اصيل تركمني به عنوان ذخاير ژنتيكي و سرمايه ملي محسوب مي شود و براي احياي اين ثروت به ارث مانده از گذشته نياز به عزم ملي و همگاني دارد. رضويان ادامه داد: زمينه مستعد پرورش اسب در منطقه، اشتغالزا بودن آن و وجود جوانان علاقه مند به اين رشته از جمله دلايلي بود كه اقدام به ايجاد رشته پرورش اسب در گنبد شد. او اضافه كرد: اكنون با فراهم نمودن زمينه تحصيل براي جوانان علاقه مند، علاوه بر تربيت نيروي كارآمد، ماهر و متخصص در اين رشته، اين پتانسيل و ثروت ملي فراموش شده در منطقه مجدداً احيا خواهد شد. رئيس اداره ترويج و مشاركت مردمي جهاد كشاورزي گنبد گفت: هم اكنون در اين شهرستان ۴۵۰ نفر به طور مستقيم در امر پرورش اسب اشتغال دارند كه از محل پرورش اسب و حضور فعال در مسابقات سواركاري در كورس هاي «بهاره» و «پاييزه»، بيش از هفت ميليارد ريال نصيب آنان مي شود. شهر گنبد واقع در شرق استان گلستان با داشتن مجموعه بزرگ سواركاري در خاورميانه، از مناطق مستعد پرورش اسب و به ويژه اسب تركمن در كشور به شمار مي رود.

از گازا تا ندود
آرش راهبر
من عميقاً براي ندود متاسفم اما دوست دارم از او بپرسم كه در چنين موقعيتي كه تيم ما سه بر صفر از حريف پيش افتاده چه دليلي براي تكل رفتن روي استيومك منمن وجود دارد
چهارشنبه شب بالاخره ققنوس هاي مادريدي زير قدم هاي استوار گورخرها له شدند و حضور در فينال ليگ قهرمانان را از دست دادند.
004140.jpg

يوونتوس با ضربات پي درپي دل پيرو، ترزگه و ندود بلايي بر سر رئال آورد كه قطعاً تا مدت ها فراموش نخواهد شد. پس از، از دست دادن پنالتي توسط لوئيس فيگو در حساس ترين لحظات بازي، باز هم اين پاول ندود بود كه با قدرت تخريبي مافوق تصور پيش راند و سومين گل را وارد دروازه كاسياس نگونبخت كرد. ندود پس از اين گل با آن موهاي افشان و وحشي اش كه هنگام دويدن جلوه اي اسطوره اي مي يابد به سوي تماشاگران دويد و آن ها را به شادماني و سرور دعوت كرد. شايد در آن لحظه هيچ كس به اندازه او خوشحال نبود، حتي آنيلي، موجي كيوزانو و فرارا كه از فراز جايگاه ويژه رجال يوونتوس بازي را تعقيب مي كردند.
اما چند دقيقه پس از آن غم بزرگي دل ندود و تمام هواداران يووه را سوزاند. يك خطاي نه چندان محكم بر روي مك منمن باعث شد تا ندود با گرفتن دومين اخطار بازي فينال را از دست بدهد، همان ديداري كه ندود سال ها براي رسيدن به آن انتظار كشيده بود. شايد موقعيت فعلي ندود را بتوان با موقعيت پل گاسكوئين در ۱۳ سال قبل مقايسه كرد. ۱۳ سال قبل در جام جهاني ۱۹۹۰ ايتاليا، تيم انگلستان در بازي سرنوشت ساز نيمه نهايي از وجود پل گاسكوئين محروم شد. گاسكوئين در آن روزها بازيكن بسيار پر قدرت، پرنفس، دونده و ديناميكي براي انگلستان محسوب مي شد. «گازا» در مرحله يك چهارم نهايي در برابر كامرون كارت زرد دومش را دريافت كرد تا نتواند انگلستان را در برابر آلمان غربي همراهي كند. انگلستان در آن بازي در ضربات پنالتي بازي را به ژرمن ها واگذار كرد تا يكي از بهترين فرصت هاي به دست آوردن جام جهاني را از دست بدهد. شايد دلايل زيادي بر باخت انگلستان تصور مي شد، اما يكي از مهم ترين آن ها فقدان قلب تپنده اي به نام گاسكوئين در ميانه ميدان بود.
حالا پاول ندود ستاره بي چون و چراي يووه نيز شرايطي مشابه پيدا كرده و ممكن است براي يوونتوس نيز عواقب وخيمي بر سر راه باشد.
ندود هم مثل گاسكوئين پس از پايان بازي بي پروا اشك ريخت تا در اوج شادماني ديگران اندوه بي پايانش را بر پهناي صورتش جاري سازد.
«من عميقاً براي ندود متاسفم، اما دوست دارم از او بپرسم كه در چنين موقعيتي كه تيم ما سه بر صفر از حريف پيش افتاده چه دليلي براي تكل رفتن روي استيومك منمن وجود دارد. از بازيكن با تجربه اي مثل او بعيد به نظر مي رسيد كه اين طور اشتباه كند. » ليبي با اظهار اين عبارات نشان داد كه از وضع پيش آمده تا حدي عصباني است.
004145.jpg

آلساندرو تاكيناردي مدافع يووه نيز از اين كه بازيكني مثل ندود با سابقه حضور در جام هاي اروپايي و قهرماني با لاتزيو در مسابقات جام در جام اروپا در سال ۱۹۹۹ چنين اشتباه بچه گانه اي بكند، شگفت زده است. «ندود بعد از آن اتفاق به ما گفت كه هرگز فكر نمي كرده كه حركت او روي استيو چنين پيامد دردناكي داشته باشد.» تاكيناردي كه خود در نيمه دوم با آنتونيو كونته تعويض شد گفت: «اين بدبختي بزرگي است كه يك بازيكن پرتجربه فقط به خاطر يك اشتباه كوچك چنين وضعيتي را پيش روي خود ببيند.»
با اين حال من فكر مي كنم در چنين مرحله اي از بازي ها داور نامدار و درجه اولي مثل اورس ماير نبايد فرصت بازيكنان را براي حضور در بازي فينال بگيرد.
از سوي ديگر پاول ندود نيز اظهارات جالبي دارد. او معتقد است كه در آن صحنه براي تكل رفتن ترديدي به خود راه نداده و مي دانسته كه بايد تكل كند. «درست هنگام تكل زدن مشكلي برايم پيش آمد، بنابراين فقط توانستم خودم را پرت كنم. »
با اين حال ندود از محروميتش ناراحت است و مي گويد: «شرم آور است، من بازي فينال را از دست دادم بازي اي كه بسيار علاقه مند به حضور در آن بودم. اما فكر نمي كنم حضور نداشتن در اين بازي تأثير زيادي بر قضاوت كارشناسان براي جايزه معتبر بهترين بازيكن سال داشته باشد. (ندود از كانديداهاي توپ طلايي امسال به شمار مي آيد). من در تمام اوقات به جام قهرمانان اروپا فكر مي كنم و مطمئنم يوونتوس آن را خواهد برد. من در بازي فينال حضور خواهم داشت و از روي نيمكت هم تيمي هايم را تشويق خواهم كرد. »
يوونتوس هم شديداً اميدوار است كه روياي ندود به حقيقت بپيوندد و اتفاقي كه براي انگلستان و گازا در سال ۱۹۹۰ افتاد براي آنها پيش نيايد. بايد دو هفته صبر كرد.

استقلال صفرـ سپاهان ۱
004110.jpg
به اميد ديدار
در اين شرايط استقلال به مصاف تيمي رفت كه تا پيش از آن سه بار در مقابلش شكست خورده بود دو بار با نتيجه ۳ بر ۲ در ليگ برتر و يك بار با نتيجه ۳ بر صفر در جام حذفي
•گل: سيدمهدي سيدصالحي (۸۰) براي سپاهان
•اخراج: سيروس دين محمدي از استقلال و سهيل كرمي از سپاهان
• داور: علي خسروي
استقلال هنوز به شرايط مورد خواست طرفداران نرسيده است. اخراج ۴ بازيكن، روز پيش از مسابقه و استعفاي مديرعامل پس از رد خواستش مبني بر حضور دوباره ناصر حجازي مي توانست اين بازي را به حالتي غيرعادي برساند. بحران استقلال دوران عجيبي دارد.
هر روز مي توان منتظر بمب خبري جديدي بود. يك روز حجازي مي آيد، يك روز قلعه نوعي مي شود سرمربي استقلال، روز بعد صلاحي مي رود سر تمرين با كت و شلوار و روز بازي هم پورحيدري با لباس ورزشي مي نشيند روي نيمكت و مي شود سرمربي. يك روز هم مي گويند ۴ بازيكن بروند سواحل جزاير قناري استراحت كنند. آنها هم خط و نشان مي كشند، مي روند سر تمرين و صد البته باز هم هيچ اتفاقي نمي افتد. همه چيز جريان عادي را طي مي كند تا اينكه مديرعامل هم مصاحبه مي كند كه خداحافظ استقلال. بالاخره بعد از ۵۰۰ بار استعفا كه هر بار پس از تقديم استعفا، هيأت مديره حكم فتح الله زاده را تمديد مي كرد اين بار او تصميم گرفت كناره گيري كند. كناره گيري اي كه شايد به خاطر نپذيرفتن پيشنهاد او در مورد بازگشت حجازي باشد. البته اين نزديك ترين گماني است كه مي رود ولي شما مي توانيد باور نكنيد. او در مورد رفتن و انتخاب جانشينش هم صحبت كرده، پس اين نمي تواند يك كناره گيري به دليل رد پيشنهاد باشد. اين گونه ترك كردن استقلال حتماً جنجال ساز خواهد بود، اما رفتن به شكل توديع و از اين شكل برنامه ها مساوي است با خير و خوشي و روبوسي و بعد خانه نشيني.
در اين شرايط استقلال به مصاف تيمي رفت كه تا پيش از آن سه بار در مقابلش شكست خورده بود. دو بار با نتيجه ۳ بر ۲ در ليگ برتر و يك بار، با نتيجه ۳ بر صفر در جام حذفي. به اين ترتيب استقلال بايد ۴ گل مي زد تا به مرحله بعد صعود كند. اين استقلال و ۴ گل؟ كمي خنده دار بود، نه؟
وقتي هم علي خسروي سوت كشيد، طرفداران استقلال راحت نشسته بودند و بازي را نگاه مي كردند. بردن سپاهان در اين شرايط؟ سپاهان هم قرار بود هر كاري كه دوست دارد وسط زمين انجام دهد مثل گل دقيقه ۲۰ محمود كريمي با دست كه هر چند با اخطار همراه بود اما كمتر مثل آن را ديده بوديم. در برابر تقلب كريمي، تنبيه طبيعي بود ولي از ظرافت تقلب اين بازيكن لذت برديم. در دقيقه ۴۲ هم در حالي كه سپاهاني ها مي توانستند گل بزنند آن قدر به هم پاس دادند كه در نهايت توپ از زير پاي يكي در رفت و شد ضدحمله براي استقلال كه البته در استقلال هم سامره روز بي مزه اي را ـ هم از ديد خودش و هم از ديد ما ـ پشت سر گذاشت.
در اين نيمه سپاهان بازي را كنترل كرده بود اما با شروع نيمه دوم حس شد استقلال مي خواهد بازي را ببرد. چه طور؟ به خودشان مربوط بود، چون در دقيقه ۵۲ نيكبخت با پاس سهراب گل زد كه خسروي آن را قبول نكرد. در دقيقه ۵۸ مهدي هاشمي نسب ضربه سري زد كه اگر مومن زاده مي توانست يك بار طلسم را بشكند مي شد گل زيبايي براي استقلال رقم زد اما نشد.
در دقيقه ۶۰ هم نيكبخت دوباره ضربه سري زد كه باز هم بي فايده بود. اما ۵ دقيقه بعد همين بازيكن در آفسايد گل زد. چند بازيكن استقلال روي يك خط در آفسايد بودند كه توپ از شانس به عليرضا نيكبخت رسيد و او هم توپ را از ميان پاي آرمناك پطروسيان درون دروازه حريف قرار داد اما امان از خسروي كه اين آفسايد را ديد و تمام. بي فايده بود مثل قبلي ها.
۲ دقيقه بعد مومن زاده با تبحر خاصي توپ را با ضربه سر چنان زيبا زد كه از فاصله ۵ سانتي بالاي دروازه سپاهان به اوت رفت.
وقتي استقلال گل نزد حتماً سپاهان مي زند. اين يك اصل در بازي هاي استقلال است پس براي حفظ اعتبار اين اصل در دقيقه ۸۰ سيدمهدي سيدصالحي توپ را از بالاي دست هادي طباطبايي كه در خروج هنوز ضعف دارد درون دروازه استقلال قرار داد تا سپاهان چهارمين بازي را هم ببرد. اما وقتي گل به ثمر رسيد ياد حرف دروازه بان ذخيره افتاديم كه هادي ديگر چطور بايد گل بخورد كه بروم توي دروازه؟
براي اينكه ادموند بزيك كه اتفاقاً روز خوبي را هم همراه ديگر هم تيمي هايش پشت سر گذاشت به چشم بيايد مي توان از ۲ بار موقعيتي ياد كرد كه آقاي گل ليگ برتر ـ تا اينجاي كار ـ در دقايق ۸۴ و ۸۵ به راحتي از دست داد و اصلاً بغل دستي هايش را نديد. به اين ترتيب تماشاگران هر كسي را كه صلاح ديدند تشويق كردند، ناصر حجازي، قلعه نوعي، پورحيدري، عابدزاده، انصاريان و. . . ۲ دقيقه مانده به پايان بازي هم معلوم نشد چطور شد كه خسروي دو كارت قرمز به سهيل كرمي و سيروس دين محمدي تقديم كرد. به اميد ديدار بعد!

استعفاي فتح الله زاده
مديرعامل باشگاه استقلال تهران گفت: من در آخرين جلسه هيأت مديره از سمت خود استعفا داده ام. وي در تشريح دلايل اين استعفا گفت: به نظرم مي رسد كه بايد براي بقاي استقلال خودم را قرباني كنم. خودم را قرباني كنم تا استقلال به جايگاه اصلي خودبرسد. فتح الله زاده با اعلام اين خبر كه جانشين وي انتخاب شده است از بيان نام اين فرد بنا به دلايل اخلاقي امتناع نمود.
مديرعامل مستعفي استقلال در ادامه اين گفت وگو به تاريخ استعفاي اول خود اشاره كرد و تصريح نمود: اگر به تاريخ استعفا رجوع كنيد، خواهيد ديد كه با اصرار هيأت مديره، تاكنون در اين پست مشغول خدمت بوده ام. فتح الله زاده در ادامه مصاحبه خود با ايپنا جدي ترين دليل اين استعفاي قابل پيش بيني را رأي منفي هيأت مديره به جذب ناصر حجازي عنوان كرد و خاطرنشان كرد: رأي منفي هيأت مديره به حجازي باعث شد به اين تيم خدشه وارد شود، من حجازي را به هيأت مديره پيشنهاد دادم، اما آنها با اين مسئله مخالفت كردند. رأي منفي اين هيأت به پيشنهاد من باعث خدشه وارد شدن روند همكاري في مابين خواهد شد.

بارسلونا قهرمان اروپا شد
زنده باد بارسا
حساسيت بازي فينال عملاً ريسك حمله هاي بي محابا را از مربيان سلب كرده بود شايد به همين دليل بود كه نتيجه نهايي بازي نيز آن طور كه بايد درخشان به نظر نيامد
آرش راهبر
004000.jpg

تمام مردم شهر منتظر شنيدن بوق ممتد پايان كوارتر چهارم بودند. بارسلونا تيم محبوب بندر بارسلون و ميزبان مرحله نهايي ليگ قهرمانان بسكتبال اروپا كه از كوارتر دوم برتري نسبي را در برابر بنتون ترويسو به دست آورده بود همچنان با برتري پيش رفت تا بالاخره پس از ۵ بار ناكامي در فينال باشگاه هاي اروپا قهرمان شود. پس از مسجل شدن قهرماني موجي از شور و شعف در شهر جاري شد و هواداران و ورزش دوستان جشن بزرگي را در خيابان هاي بارسلونا به راه انداختند. آنها ۲۰ سال منتظر چنين قهرماني باشكوهي بودند و در نهايت در خانه آن را به دست آوردند.
بارسلونا در بازي فينال با حساب ۶۶ - ۶۵ رقيب سرسخت ايتاليايي را شكست داد تا اندكي از زخم هاي شكست تيم فوتبال بارسلونا را در رقابت هاي فوتبال اروپايي التيام بخشد. شايد به همين دليل بود كه بسياري از هواداران فوتبالي باشگاه آبي - اناري به صف پر ازدحام شادماني مردم بارسلون پيوستند تا با اسطوره هاي ديگري از دنياي توپ قرمز رنگ بسكتبال آشنا شوند. موفقيت بارسلونا از جهت ديگري نيز با ارزش بود. در اين دوره از مسابقات باشگاه رئال مادريد نيز حضور داشت اما ابداً فروغ و تسلط بارسلونا را همراه نداشت. اين بار مسئولان باشگاه سلطنتي رئال شاهد برتري چشمگير رقيب در عرصه بسكتبال بودند و بعد از طي شدن مراحل مقدماتي خود نيز براي قهرماني بارسلونا دست به دعا برداشتند.

مراحل مقدماتي
ليگ بسكتبال اروپا مدتي است به صورت فصلي تعريف شده و تعداد زيادي از باشگاه ها را براي انجام مسابقه گرد هم مي آورد. از سال ۱۹۹۶ كه مسابقات باشگاهي اروپا شكل نويني پيدا كرد تا به امروز مسابقات رفته رفته شكل و شمايل جذاب تري پيدا كرده تا شايد رقيب جديدي براي NBA آمريكا پيدا شود. در مرحله مقدماتي اين مسابقات ۲۴ تيم در قالب ۳ گروه هشت تيمي به رقابت پرداختند. در هر گروه مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شد و تيم ها براساس برد و باخت در جدول قرار گرفتند. گروه هاي سه گانه پس از انجام بازي هاي مقدماتي به ترتيب زير آرايش يافت.
گروه A
باخت
برد
بازي
گروه A
۳
۱۱
۱۴
۱ - بنتون ترويسو
۳
۱۱
۱۴
۲ - بارسلونا
۶
۸
۱۴
۳ - افس پيلسن
۶
۸
۱۴
۴ - اسكيپر
۶
۶
۱۴
۵ - سيبونا
۸
۶
۱۴
۶ - پائو - اورتز
۱۰
۴
۱۴
۶ - آلبا
۱۳
۱
۱۴
۸ - آ. ا. ك
گروه B
باخت
برد
بازي
گروه B
۳
۱۱
۱۴
۱ - پاناتينايكوس
۵
۹
۱۴
۲ - تي. ا. يو
۵
۹
۱۴
۳ - اولمپيا
۶
۶
۱۴
۴ - يونيكايا
۶
۶
۱۴
۵ - مكابي
۸
۶
۱۴
۶ - مونت پاسكي
۹
۵
۱۴
۶ - زالگيريس
۱۲
۲
۱۴
۸ - بادوك نوست

گروه C
باخت
برد
بازي
گروه C
۲
۱۲
۱۴
۱ - زسكامسكو
۴
۱۰
۱۴
۲ - اولكر
۶
۶
۱۴
۳ - اولمپياكوس
۸
۶
۱۴
۴ - ويرتوس
۸
۶
۱۴
۵ - اسول
۸
۶
۱۴
۶ - رئال مادريد
۹
۵
۱۴
۶ - آيديا اسلاسك
۱۰
۴
۱۴
۸ - پارتيزان
پس از اتمام مرحله مقدماتي ۵ تيم نخست هر گروه مستقيماً به مرحله بعدي راه يافتند و تيم مونت پاسكي سيناي ايتاليا نيز كه بهترين تيم ششم در گروه هاي سه گانه بود به دور بعدي راه پيدا كرد تا ۱۶ تيم مرحله بعدي كامل شود. در بين اين ۳ گروه، رقابت هاي گروه B به دليل نزديكي بيشتر تيم ها به يكديگر جذاب تر و حساس تر بود. پس از پايان مرحله مقدماتي ۱۶ تيم برتر به چهار گروه تقسيم شدند كه در نهايت تيم هاي اول اين چهار گروه به مرحله نيمه نهايي قدم گذاشتند. در اين مرحله نيز مسابقات به صورت رفت و برگشت برگزار شد و هر تيم ۶ بازي انجام داد.
جدول چهارگانه مرحله دوم به شرح زير است:
گروه ۱
باخت
برد
بازي
گروه ۱
۱
۵
۶
۱ - زسكا مسكو
۲
۴
۶
۲ - افس پيلسن
۴
۲
۶
۳ ـ سيبونا
۵
۱
۶
۴ ـ يونيكايا
گروه ۲
باخت
برد
بازي
گروه ۲
۲
۴
۶
۱ - مونت پاسكي
۳
۳
۶
۲ - اسكيپر
۳
۳
۶
۳ ـ پاناتينايكوس
۴
۲
۶
۴ ـ اولكر
گروه ۳
باخت
برد
بازي
گروه ۳
۰
۶
۶
۱ - بنتون
۲
۴
۶
۲ - مكابي
۴
۲
۶
۳ - تي. ا. يو
۶
۰
۶
۴ - ويرتوس
گروه ۴
باخت
برد
بازي
گروه ۴
۱
۵
۶
۱ - بارسلونا
۳
۳
۶
۲ - المپياكوس
۳
۳
۶
۳ ـ اولمپيا
۵
۱
۶
۴ - اسول
در نهايت از هر گروه يك تيم براي حضور در مرحله نيمه نهايي برگزيده شد. نكته جالب در بازي هاي گروه دوم برتري مونت پاسكي در پايان ۶ بازي بود. اين تيم در مرحله قبلي به عنوان آخرين تيم گروه B صعود كرده و پنج پله پايين تر از پاناتينايكوس قرار گرفته بود، اما در مرحله دوم تيم مشهور يوناني را كنار زد و به مرحله بعدي صعود كرد.
برتري مطلق تيم بنتون در تمام ۶ بازي رفت و برگشت مرحله دوم نيز نشان از قدرتمندي تيم ايتاليايي بود. تيمي كه در مرحله قبل به دليل امتيازات كسب شده بيشتر بالاتر از بارسلونا قرار گرفت. بنتون در مرحله اول ۱۲۵۳ امتياز مثبت كسب كرد و در مرحله دوم نيز ۵۲۲ امتياز، تا امتيازآورترين تيم تا پايان مرحله دوم باشد.
بالاخره در مرحله نيمه نهايي بارسلونا براي مصاف با زسكا و دو تيم ايتاليايي بنتون و مونت پاسكي براي بازي ديگر برگزيده شدند.

مرحله نيمه نهايي
004005.jpg

نخستين ديدار مرحله نيمه نهايي يك دربي به معناي واقعي بود. دو تيم ايتاليايي مونت پاسكي و بنتون ترويسو براي رسيدن به فينال هرچه داشتند رو كردند تا به اين ترتيب خط و نشان آشكاري براي رقابت هاي داخلي ايتاليا نيز كشيده باشند.
در اين ديدار كه در سالن زيباي پالائو سنت جوردي برگزار شد، رقابت جالبي بين خورخه گاربايوسا و وربيكا استفانوف براي رهبري تيم هايشان ايجاد شده بود. مونتپاسكي با تركيب استفانوف، فورد، ووكچويچ، توك جان و چياچيك بازي را آغاز كرد و بنتون نيز با استفاده از ادني، لنگدون، پيتيس، گاربايوسا و ماركوناتو رقابت را شروع كرد. تراژان لنگدون اولين توپ را در سبد انداخت و در ادامه پيتيس و ماركوناتو حملات شديدي را روي دروازه مونت پاسكي آغاز كردند. در يكي از اين لحظات ماركوناتو بايك دانكينگ زيبا، حرارت مسابقه را بالاتر برد تا گوشه هايي از استعدادهاي ليگ ايتاليا به نمايش درآيد. بنتون كه آغازي توفاني داشت با نتيجه ۴ ـ ۱۶ جلو افتاد و با امتيازات ماركوناتو حتي تا مرز ۶ ـ ۲۲ هم پيش رفت. اين روند همچنان ادامه پيدا كرد تا اينكه در كوارتر سوم نتيجه بازي تا مرز ۲۵ ـ ۴۱ به نفع بنتون پيش رفت، اما بازيكنان مونت پاسكي در يك خيزش حيرت آور بازي را در پايان كوارتر سوم ۴۵ ـ ۴۵ مساوي كردند تا يك چهارم پاياني اين بازي در هيجان بيشتري برگزار شود. بازي در اين كوارتر به واقع شكل و شمايل جذاب تري پيدا كرد و دو تيم پي درپي امتيازات يكديگر را خنثي مي كردند، تا اينكه در لحظات پاياني كاكيوزيس يك شوت از فاصله سه متري را به گل تبديل كرد تا بنتون با نتيجه نهايي ۶۲ ـ ۶۵ به برتري دست پيدا كند.

قسمت دوم هيجان
جمعه گذشته بود كه هواداران متعصب بارسلونا روز سختي را در برابر غول هاي روسي تيم زسكا پشت سر گذاشتند. آنها يكسره تيم محبوبشان را تشويق كردند تا از فرصت ميزباني به درستي استفاده كرده باشند. در بازي دوم مرحله نيمه نهايي بارسلونا با درخشش گرگور فوكا بسيار خوب شروع كرد و حتي ۰ ـ ۱۱ از زسكا پيش افتاد. ويكتور الكساندر سنتر زسكا تلاش زيادي كرد تا در نهايت ۵ امتياز براي زسكا به دست آيد، اما بارسلونا نيز در همين فاصله ۴ امتياز كسب كرده بود. در پايان كوارتر اول در امتياز ۲۵ ـ ۲۱ بارسلونا برتري را حفظ كرد. تايم دوم بازي با توپگيري كاپيتان بارسلونا يعني رودريگو دلا فوئنته آغاز شد. در اين كوارتر نيز فوكا خوب ظاهر شد تا باز هم بارسلونا با ۴۵ امتياز در برابر ۳۸ امتياز زسكا نيمه نخست مسابقه را ببرد.
اتخاذ روش هاي تدافعي از سوي بارسلونا در كوارتر سوم باعث شد كه زسكا حملات بيشتري را در محوطه ذوزنقه بارسا ترتيب دهد. زسكا با توجه به قدرت بدني بيشتر روس ها به نزديكي امتياز بارسلونا رسيد و در نهايت بازي در پايان كوارتر سوم در امتياز ۶۰ ـ ۵۶ به سود روس ها به پايان رسيد.
در كوارتر پاياني بازي ناچو رودريگز اولين شوت سه امتيازي را براي بارسا به ثمر رساند تا همه چيز از نو آغاز شود. بازي در ميانه هاي تايم چهارم بازي شانه به شانه پيش رفت تا اينكه روس ها به دليل خطاهاي بيشتر مجبور به از دست دادن مقطعي بازيكنان برترشان شدند. اين اتفاق باعث شد تا بارسا در نهايت تشويق هواداران ۶۱ ـ ۶۶ زسكا را شكست دهد. اما هنوز يك بازي مشكل پيش روي بارسلونا قرار داشت.

بازي رده بندي
004010.jpg

در حالي كه همگي فكر مي كردند تيم زسكاي مسكو با برتري محسوسي تيم ايتاليايي مونت پاسكي را شكست خواهد داد، بازي رده بندي يوروليگ آغاز شد. از همان ابتداي بازي مشخص بود كه نبرد اين دو تيم بسيار جذاب و زيبا خواهد بود. رقابت نزديك و ميلي متري دو تيم از آغاز تا پايان بازي ادامه پيدا كرد و نتيجه نهايي بازي نيز بسيار نزديك بود. نتيجه بازي دو تيم در پايان كوارتر اول ۲۶ ـ ۲۶ به نفع زسكا به پايان رسيد. زسكاي مسكو در پايان كوارتر دوم نيز توانست برتري خود را با نزديك ترين امتياز حفظ كند. نتيجه ۵۲ ـ ۵۱ به هيچ وجه حاشيه امنيتي را براي زسكا ايجاد نمي كرد. در كوارتر سوم مونت پاسكي به در و ديوار زد تا از زسكا پيش بيفتد. نتيجه پاياني اين كوارتر نيز نزديك بود و مونت پاسكي با حساب ۶۳ ـ ۶۵ از زسكا پيش افتاد.
اما كوارتر پاياني بازي بسيار جذاب تر از بقيه بود. هر دو تيم براي به دست آوردن پيروزي تلاش بسياري به خرج دادند. در لحظات پاياني بازي تيم مونت پاسكي توانست برتري ۶۶ ـ ۶۹ را حفظ كند تا اينكه فورد بازيكن تيم ايتاليايي خطاي آشكاري را روي هاتزي وريتس بازيكن زسكا انجام داد. از سوي داور دو پرتاب به سود زسكا اعلام شد. اما هاتري وريتس پرتاب دوم را از دست داد تا هزاران نفر از تماشاگران مشتاق و دوستدار مونت پاسكي از روي صندلي ها به هوا بپرند. ايتاليا تا اينجا يكي از سه سكو را به دست آورده بود.

بازي فينال
سالن پالائوسنت جوردي بارسلون كه پيشترها، در سال ۱۹۹۲ برگزاركننده فينال المپيك و ميزبان تيم رويايي ايالات متحده بود، اين بار نيز لبريز از تماشاگران اسپانيايي بود كه براي برگزاري جشن قهرماني بارسلونا لحظه شادي مي كردند. بارسلونا با درخشش فوكا و با ديروگا از همان ابتداي بازي ابتكار عمل را در دست گرفت. در تيم بنتون نيز مارچلو نيكولا با شوت هاي مشهورش يكه تازي مي كرد. بازي اين دو تيم در بيشتر اوقات با چاشني احتياط همراه بود، چرا كه حساسيت بازي عملاً ريسك حمله هاي بي محابا را از مربيان سلب كرده بود. شايد به همين دليل بود كه نتيجه نهايي بازي نيز آن طور كه بايد درخشان و ممتاز به نظر نيامد. اما بارسلونا با برتري يازده امتيازي در بازي فينال توانست بنتون را مغلوب كند و اعتبار ويژه اي براي بسكتبال اسپانيا به همراه آورد. اين بازي در نهايت با حساب ۵۸-۶۹ به پايان رسيد و بارسلونا به عنوان هشتمين قهرمان يورو ليگ شناخته شد.

آگرانديسمان
اين علي انصاريان...
امين ساكت
راحت بنويس پسرم، راحت. راحت باش، راحت. هر چه دلت مي خواهد بنويس، اما يادت باشد اگر حقيقت محض را گفتي، شكايت مي كنند كه بايد بروي مقابل قاضي بايستي و مدرك بياوري كه حرفي كه زده اي درست است. بايد سند مهرخورده داشته باشي كه فلان روز فلان آقا به يك فلاني ديگر گفته كه فلان دوست ما دوپينگي است. يا اگر نخواستند يا حوصله نداشتند كه به طور قانوني دهانت را نخ، سوزن كنند، يك تلفن نهايت تلاشي است كه خرج مي كنند؛ «آقا. . . فلان آدم خيلي پررو شده، كمي مشت و مالش بدهيد» كه آن وقت يك روز زنگ مي زنند كه مي كشيمت. ساعت ۶ خودت برو بمير. باز هم اگر كمي خوش شانس باشي يك روز سر تمرين به طور اتفاقي ـ كاملاً اتفاقي! ـ چند تماشاگر خبر مي شوند كه بايد مشت و مالت بدهند. اين طور مي شود كه اگر ننويسي بهتر است. احساساتي نشوي بهتر است. منطقي باشي بهتر است. اگر خانواده ات برايت اهميت دارند و دوست نداري فحش بخوري حرف نزني بهتر است. مثلاً ننويسي كه علي انصاريان يادش رفته كجا ايستاده. ننويسي او مرز بي احترامي ها را يكي پس از ديگري مي شكند. اما راحت بنويس پسرم، راحت. شما چند روز قبل برنامه ۹۰ را ديديد؟ بي شك خيلي ها تا آن ساعت بيدار مانده اند كه يكي از تماشاگران بي شمار اين برنامه باشند. حتماً ديده ايد كه در حين بازي پاس ـ پرسپوليس وقتي ميكروفون مقابل علي انصاريان، مدافع اخراجي پرسپوليس، قرار گرفت چه جملاتي ضبط شد تا من و شما بيننده و شنونده آن باشيم. من نمي فهمم مگر علي انصاريان هر چند روز يك بار اين تيغ تيز زبان تلخ اش را تيز مي كند كه بايد مدام حرف هاي وحشتناك و غيراخلاقي بشنويم. حالا وقتي مي گويي غيراخلاقي، خيلي ها ياد موعظه هاي بي مزه اي مي افتند كه هر روز فلان مسئول رودرروي دوربين تلويزيون آن را معني و گوشزد مي كند. ولي واقعاً چه قدر بايد مسعود مرادي بدشناس و بي جايگاه باشد كه علي انصاريان به خود اجازه دهد اين گونه به او توهين كند. تازه اين وضعيت مسعود مرادي است، كه در حال حاضر بهترين داور ايران است. اما به قول انصاريان ما هم نمي دانيم اين مسعود مرادي چه كار مي كند (آقا، فراموش نشده، بلكه اصلاً مسعود مرادي به آقا نمي خورد، حتماً!) «حالا يه جام كنفدراسيون ها، نمي دانيم چي چي دعوت شده. » ما هم معتقديم مسعود مرادي بسيار ناداوري كرد كه در آن شرايط علي انصاريان را اخراج كرد. مهم تر از همه اينكه، مگر بازيكن پاس مرد كه انصاريان بايد كارت قرمز بگيرد؟ نه! مي بينيد كه چه ظلم هايي در حق بازيكنان ايراني مخصوصاً علي انصاريان مي شود؟
يا همين چند وقت پيش را يادتان بياوريد. علي انصاريان بدترين توهين ها را به كفاشيان، معاون رئيس سازمان تربيت بدني در مصاحبه هايش بيان كرد. وقتي هم كه پايش به حراست سازمان كشيده شد با يك ببخشيد همه چيز به خوبي و خوشي حل شد. چاي و شيريني هم خورد و گفت كه نمي دانسته كفاشيان قهرمان ملي بوده. متاسفم كه بگويم ما ـ يعني من روزنامه نگار تا شماي علاقه مند به فوتبال ـ يا كودن ترين انسان ها فرض شده و يا زبانم لال اصلاً در رديف انسان قرار نگرفته ايم كه چنين دليل واهي و پوچي تحويلمان مي شود و ساكت مي نشينيم كه قبول است. در قضا هم اصل بر برائت است، پس حراست مي پذيرد كه انصاريان نمي دانسته. حالا حتي اگر بپذيريم كه انصاريان از پيشينه كفاشيان اطلاعي نداشته و حتي بپذيريم كه معاون فني ـ ورزشي سازمان هيچ عكسي با شورت ورزشي ندارد، آيا دليلي براي توهين و يقه گيري وجود دارد؟ آيا به فرض اينكه كفاشيان يك آدم معمولي است، مجوز توهين صادر مي شود؟ اما باز هم هيچ اشكالي ندارد. اينها، هيچ كدام دليل بر بددهني و ياغي گري انصاريان نيست. توهين به مديريت پرسپوليس در روزهايي كه حقوق هاي بازيكنان پرداخت نشده بود يا پيشتر جبهه گيري بر عليه افراد مختلف بيانگر چه چيزي است؟ من بسيار علاقه مندم كه بدانم علي انصاريان تا كلاس چندم تحصيل كرده است؟
دوست دارم بدانم تحت كدام سيستم تعليم و تربيتي قرار گرفته. در كدام محله بزرگ شده. با چه كساني معاشرت داشته. البته مي دانم كه الگوي او در زندگي علي پروين است اما نمي دانم آيا او در تمامي مسائل از پروين الگوبرداري مي كند؟ مي خواهم بدانم در كوچكي آيا مدام به او پرخاش مي شده يا آيا افرادي مدام به او بي احترامي مي كردند؟ من هيچ كدام اينها را نمي دانم. اما دوست دارم بفهمم يا يك كارشناس بگويد علي انصاريان چه طور مي تواند به خودش اجازه دهد بنا به هر دليلي به انسان ها و همنوعانش اين گونه توهين كند. دوست دارم بدانم اگر قرار بود يك تيم روانپزشكي در پرسپوليس حضور داشته باشند، چه طور مي فهمند كه چرا انصاريان به راحتي آدم ها را به بدترين شكل ممكن نقد مي كند؟ اما از شواهد مي توانم متوجه شوم كه هيچ آدمي به همين راحتي و آسودگي خاطر نمي تواند بر عليه ديگران صحبت كند، مگر اينكه پشتوانه اي محكم داشته باشد. چه كسي او را حمايت مي كند؟ در هيچ كجا و در هيچ زمان ديگري، حتي ياغي ترين بازيكنان به خود اجازه چنين بي احترامي اي ـ از بزرگ تر گرفته تا كوچك تر ـ به خود نمي دهند. با اين حال فكر مي كنم ذكر چند نكته ضروري است. دوست عزيزم، آقاي علي انصاريان! كتاب هايي براي كنترل پرخاشگري، احساس عصبانيت و ديگر موارد وجود دارند كه خواندن يكي از آنها و عمل به حتي ۲۰ تا ۳۰ درصدشان قطعاً از شما فرد ديگري خواهد ساخت. دوستاني هستند كه سال ها تحصيل كرده اند كه افرادي چون شما را آرام كنند كه در حالت عصبانيت هر چه به دهانتان رسيد نگوييد. روش هاي خويشتنداري هم به اينها اضافه كنيد. به هر حال اگر يكي از اين روش ها را انجام ندهيد، به زودي فراموش مي شويد يا به صندوقخانه منتقل و مجبور مي شويد براي هميشه حسرت اين روزهاي زيباي بازيگري را با خود به همراه داشته باشيد.
'

تاريخچه
تاريخچه يوروليگ و ستاره هاي اين دوره
004015.jpg
بادي روگا

پيش از اين در مسابقات يورو ليگ تيم هايي از يونان، ايتاليا، لتوني و. . . قهرماني را به دست آورده اند. از سال ۱۹۹۶ فينال مسابقات يورو ليگ به صورت متمركز و با حضور چهار تيم نهايي برگزار شده است. در اولين دوره يعني در سال ۱۹۹۶ كه پاريس ميزبان رقابت ها بود، تيم پاناتينايكوس يونان موفق نشد بارسلوناي اسپانيا را با نتيجه نزديك ۶۶-۶۶ شكست دهد. در سال ۱۹۹۶ ميزباني بازي ها به شهر تاريخي رم ايتاليا رسيد. در حالي كه تصور همگان بر قهرماني يك تيم ايتاليايي مي رفت، تيم المپياكوس يونان اجازه نداد كه جام سبدي شكل يوروليگ از مرزهاي يونان بيرون برود. جالب است كه باز هم حريف فينال بارسلوناي تيره بخت بود. بازي فينال اين دوره با حساب ۵۸-۶۳ به سود المپياكوس به پايان رسيد.
004020.jpg
الكساندر

در سال ۱۹۹۸ بارسلونا توانست ميزباني مرحله نهايي را به دست آورد. اسپانيايي ها بيش از حد به قهرماني اميدوار بودند اما در كمال تعجب يك تيم ايتاليايي به نام كيندر بولونيا به قهرماني دست پيدا كرد. در بازي فينال اين دوره يكي ديگر از تيم هاي قدرتمند يوناني يعني آ. ا. ك به بازي پاياني رسيده بود، اما در نهايت نتوانست مدافع خوبي براي جام قهرماني باشد. اين بازي از جهت امتيازات ردوبدل شده در موقعيت نازل تري نسبت به فينال هاي ديگر قرار گرفت چرا كه دو تيم در نهايت به امتياز ۴۴-۵۸ رضايت دادند.
در سال ۱۹۹۹ نوبت به مونيخ آلمان رسيد تا از فرصت ميزباني براي ارتقاي بسكتبال باشگاهي و ملي استفاده كند. در اين دوره نيز كيندر بولونيا از ايتاليا توانست به بازي نهايي برسد، اما تيم زالگيريس كائوناس از لتوني با طلوع مجدد ستاره اي به نام آرويداس سابونيس توانست قهرماني را از آن خود كند. در مسابقه نهايي سال ۱۹۹۹ زالگيريس با نتيجه ۶۴-۸۲ كيندر را شكست داد. در سال ۲۰۰۰ تيم پاناتينايكوس مجدداً خيز بلندي به سوي جام باشگاه هاي اروپا برداشت و در شهر سالونيكاي يونان توانست مكابي تيم برتر رژيم اشغالگر قدس را با نتيجه ۶۶-۶۳ شكست دهد.
004025.jpg
گاربايوسا

ستاره هاي يوروليگ
پس از پايان مسابقات يوروليگ كميته ناظر و فني مسابقات شماري از بهترين ها را به عنوان تيم برتر برگزيدند. در پست گارد تايوس ادني از بنتون ترويسو و آلفونسو فورد از مونت پاسكي به عنوان بهترين ها برگزيده شدند. فورواردهاي برتر اين مسابقات دژان با ديگورا از بارسلونا و خورخه گاربايوسا از بنتون بودند و در پست سنتر ويكتور الكساندر روس از تيم زسكاي مسكو از ديگران پيشي گرفت. اين پنج نفر هريك جايزه اي كه به شكل توپ بسكتبال بود دريافت كردند. اما نكات جالب اين دوره از مسابقات نيز خواندني است.
۱ ـ بارسلونا براي اولين بار در شكل جديد مسابقات موفق به كسب قهرماني شد. بارسلونا قبلاً در سال هاي ،۱۸۹۴ ،۱۹۹۰ ،۱۹۹۱ ۱۹۹۶ و ۱۹۹۶ به فينال راه يافته بود كه در تمامي اوقات به سكوي دوم قناعت كرد. اين تيم سه بار ديگر نيز به مرحله نيمه نهايي راه پيدا كرد.
۲ ـ بارسلونا با اين قهرماني توانست هر پنج جام معتبر بسكتبال اروپا را به دست آورد و با اين افتخار به جمع چهار تيم ديگر اروپايي كه هر پنج عنوان را به دست آورده اند افزوده شد. چهار تيم ديگر عبارتند از: رئال مادريد، المپيا ميلان، پالاكانسترو و ليموژ.
004030.jpg
فورد

۳ ـ بارسلونا به عنوان اولين ميزبان فاتح دور نهايي معرفي شد. اين تيم در شكل جديد اجرايي يوروليگ تنها باشگاهي است كه به عنوان ميزبان توانسته قهرماني را نيز كسب كند. پيش از اين تنها پاناتينايكوس توانسته بود در يونان قهرمان شود، با اين تفاوت كه شهر سالونيكاي ميزبان شهر تيم پانا نبود.
۴ ـ باديروگا فوروارد بارسلونا بعد از قهرماني تيمش در دوره اخير تنها بازيكني است كه سه بار جام قهرماني را با دو تيم متفاوت بالاي سر برده است. او در سال هاي ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ با تيم پاناتينايكوس قهرمان اروپا شده بود.
۵ ـ بارسلونا در اين دوره از مسابقات به هيچ تيمي در خانه نباخت و در نهايت نيز قهرمان شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
تكنيك
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
زمين
شهر
علم
كتاب
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  تكنيك  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  زمين  |
|  شهر  |  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |