دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۰ - May.26, 2003
إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلا تُنَّفِرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّهِ الشُّكْرِ.
چون طليعه نعمت ها به شما رسيد، با ناسپاسي دنباله آن را مبريد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بهار توبه شكن مي رسد چه چاره كنم
به عزم توبه سحر گفتم استخاره كنم
كه مي خورند حريفان و من نظاره كنم
سخن درست بگويم نمي توانم ديد
موفقيت فيلمسازان ايراني و افغان در كن
015745.jpg
جشنواره سينمايي كن ديشب با اهداي جوايز مختلف خود از جمله «نخل طلايي» به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها فيلم «طلاي سرخ» ساخته جعفر پناهي، فيلمساز سرشناس ايراني كه در بخش «نوعي نگاه» اين جشنواره حضور داشت، جايزه بهترين فيلم اين بخش را تصاحب كرد. «طلاي سرخ» فيلمي است كه براساس ماجراي واقعي سرقت يك جواهرفروشي در شمال تهران ساخته شده و فيلمنامه آن را عباس كيارستمي نوشته است. وزارت ارشاد در ايران، صدور اجازه نمايش اين فيلم را به حذف پاره اي از صحنه هاي آن مشروط كرده است. پناهي در اين باره به خبرگزاري فرانسه گفت: «من حتي يك فريم از فيلم را حذف نخواهم كرد.»
فيلم «پنج عصر» ساخته سميرا مخملباف ديگر فيلمساز ايراني حاضر در كن نيز موفق شد جايزه يكي از گروه هاي داوري جنبي را دريافت كند. اعضاي اين گروه داوري اعلام كردند، جايزه خود را به خاطر نگاه عميق او به واقعيت هاي سياسي و در عين حال پرداختن به رؤياهاي شاعرانه براي آينده به سميرا تقديم كرده اند. «پنج عصر» ماجراي زندگي يك دختر جوان و بلندپرواز افغان را در كابل پس از سقوط طالبان روايت مي كند.
در اين ميان، «اسامه»، نخستين فيلم افغانستاني كه موفق شد در جشنواره كن حضور پيدا كند جايزه خانه هنر فرانسه و جايزه ويژه هيأت داوران جوان جشنواره را برد. «صديق برمك» كارگردان «اسامه» ساخت اين فيلم را تنها چند هفته پس از سقوط طالبان و با استفاده از بودجه اي بسيار اندك آغاز كرد. اين فيلم كه توجه زيادي را در جشنواره كن امسال به خود جلب كرد، داستان زندگي يك دختر ۱۲ ساله را روايت مي كند كه در دوران حكومت طالبان پس از مرگ مردان خانواده اش ناچار است براي پيدا كردن كار، لباس پسرانه بپوشد اما رازش فاش مي شود و او را مجازات مي كنند.
اين دوره جشنواره كن، ۲۴ ارديبهشت آغاز شد و به رغم مشكلاتي از قبيل نگراني درباره شيوع بيماري سارس، عواقب جنگ عراق و اعتصاب كاركنان شبكه هاي حمل و نقل فرانسه، با استقبال هنرمندان و بازرگانان فيلم روبه رو شد.

در سمينار ايران شناسي ژاپن مطرح شد:
شاهزادگان ساساني به ژاپن سفر كرده بودند
يك نويسنده و محقق ژاپني در پژوهش هاي تازه اي كه انجام داده، از مسافرت چند تن از شاهزادگان ساساني به ژاپن خبرداد.
خانم هيروكي ني شازاوا نويسنده و سينماگر ژاپني از خانواده سلطنتي ژاپن، در سمينار ايران شناسي كه جمعه گذشته و در هفته فرهنگي ايران برگزار شد، ضمن ارائه پژوهش ها و مستندات خود درباره سفر شاهزادگان ساساني به ژاپن گفت مستنداتش از كشتي اميرزادگان ساساني كه به ژاپن سفر كرده اند، حكايت مي كند.
وي كه همين سفر را دستمايه رمان چند جلدي خود، با عنوان «دختر ايراني» قرار داده است، در اين سمينار گفت كه پژوهشهايش در اين زمينه ادامه دارد و وي در حال نگارش بقيه مجلدات رمان پژوهشي تاريخ است.
در سمينار ايران شناسي كه جمعي از ايران شناسان نامي ژاپن حضور داشتند،اي موتو استاد ممتاز دانشگاه مطالعات خارجي اوساكا درباره نخستين تماس هاي ايران  باستان با ژاپن، كه از قرن ششم ميلادي شروع شد، سخن گفت و به شكلي موجز و خلاصه تمامي مطالبي را كه شرق شناسان ژاپني و غربي درباره ايران گفته بودند، بيان كرد.
خانم ياماگيشي دانشيار دانشگاه چوئو و هاچي اوشي استاد دانشگاه مطالعات خارجي توكيو نيز از جمله سخنراناني بودند كه درباره ايران معاصر به سخنراني پرداختند و گفتند كه ايرانيان و بدنه جامعه ايران تصويري روشن و شفاف از زندگي خود دارند و ايران مي رود كه در آينده نزديك تكليف خود را با بسياري از پرسشها كه ايران شناسان با آن روبرو هستند، مشخص سازد و همين امر ايران شناسي معاصر را در موقعيتي منحصر به فرد قرار داده است.

سه هنرمند ايراني به بينال ونيز مي روند
حسين خسروجردي، احمد نادعليان و بهروز دارش، سه هنرمند ايراني هستند كه براي نخستين بار پس از يك قرن برگزاري بينال هنري ونيز با عنوان «رؤياها و كشمكش ها» هفته  آينده عازم ايتاليا مي شوند تا چيدمان آثارشان را براي شركت در اين بينال جهاني- از ۱۴ ژوئن، ۲۴ خردادماه جاري- در سالني كه به ايران اختصاص داده شده است،  آماده سازند.
به گزارش ايسنا پيش از اين قرار بود عباس كيارستمي، فيلمساز نيز با ويديو آرت هاي خود اين گروه را همراهي كند كه به دليل سپردن مالكيت كارهايش به يك شركت فرانسوي، از شركت در اين بينال انصراف داده است .

فيلم «اسكندر در ايران» به سفارش اليور استون توليد مي شود
فيلم  مستند «اسكندر در ايران » به  كارگرداني  «منيژه حكمت » و به  سفارش  «اليور استون » فيلمساز آمريكايي  در ايران  توليد مي شود.
«استون » سفارش  اين  مستند را به دليل  توليد فيلم  جديد خود «اسكندر» كه  قرار است  از مهرماه  در مراكش  آغاز شود، به  حكمت  داده  است .
حكمت  به  گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : مستند «اسكندر در ايران » به  منظور گسترش  مناسبات  فرهنگي  سينماي  ايران  و جهان  و معرفي ايران  در آثار تاريخي  - سينمايي  توليد مي شود.
وي  از فيلم  مستند «مهتاب » به  عنوان  ديگر طرح  توليدي  خود در سال  ۸۲ ياد كرد و افزود: اين  فيلم  با نگاهي  جديد به  موضوع  جوانان  در جامعه  مي پردازد.

نشست سه روزه «آرته: يك شبكه فرهنگي»
سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران در راستاي شناخت فرهنگ و هنر كشورهاي مختلف و نيز بالا بردن سطح آگاهي مخاطب خود قصد دارد، نشست سه روزه اي را با عنوان «آرته: يك شبكه فرهنگي» از امروز تا ۷ خردادماه برگزار كند.
در اين نشست كه با همكاري سفارت فرانسه و آلمان در تهران برگزار مي شود، مجموعاً ده فيلم از اين شبكه كه مشتركاً از سوي كشور آلمان و فرانسه اداره مي شود به نمايش درمي آيد.
فيلم هايي چون: آخرين روزهاي زوگما، خمسه نظامي، مسعود افغان، بودن و داشتن از كشور فرانسه و متروپليس، خاويار درياي خزر، فلوت سحرآميز، بچه هاي شوآب از كشور آلمان.
همچنين در اين نشست سه روزه «آندره دومار ژوري» و «پتر وين» از مديران اين شبكه گفتگو خواهند كرد. علاقه مندان جهت شركت در اين نشست سه روزه مي توانند به سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران واقع در خيابان كارگرشمالي موزه هنرهاي معاصر تهران مراجعه كنند.

جشنواره موسيقي دانشجويان در تهران
پنجمين جشنواره داخلي موسيقي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران، فردا و پس فردا در آمفي تئاتر شهيد بهرامي و آمفي تئاتر روباز اين دانشگاه و در بخش هاي موسيقي مقامي و محلي، سنتي، كلاسيك، بلوز، پاپ و راك برگزار مي شود.
دانشجويان علاقه مند مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر به روابط عمومي كانون موسيقي دانشگاه علم و صنعت مراجعه كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه بي نظمي در تپش قلب در چه وضعيتي حاكي از خطر است و او پاسخ داده قلب عضوي نيست كه بشود نسبت به آن سهل انگاري كرد و در مورد اين سئوال، وقتي خطر جدي است كه تبش بالاي صد و يا زير ۵۰ و همراه با كوبش باشد و پي در پي نيز تكرار شود.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
روزگار
دست كم در فرودگاه فرانكفورت، آلماني ها از اعمال سختگيري كه نسبت به مسافراني كه در ايران متولد شده اند و عازم آمريكا و كانادا هستند به عذرخواهي پرداخته اند. در اين فرودگاه پس از بازرسي كامل بدني و جامه دان هاي مسافران ايراني عازم آمريكا و قراردادن اطلاعات جامعي كه از آنان به دست مي آورند در كامپيوتر يك ورقه چاپي به ايشان مي دهند كه در آن تأكيد شده است كه اين سختگيري را به خواست دولتين آمريكا و كانادا بعمل مي آورند كه اگر انجام ندهند مجازات خواهند شد و خودشان اطلاعات دريافت شده را پاك مي كنند، ولي دولت آمريكا ظاهراً اين اطلاعات را به سازمان هاي مربوط خود خواهد داد. اين اطلاعات بايد پيش از سوارشدن مسافر به هواپيماي عازم آمريكا به دست ماموران گمرك، مهاجرت و ساير سازمان هاي آمريكايي برسد تا رفتار خود را در فرودگاه مقصد نسبت به او تنظيم كنند. آلماني ها شفاهاً هم عذرخواهي مي كنند و چند بار مي گويند كه به ايرانيان اعتماد دارند، ولي ناچار به انجام اين كارها هستند.
متولدين ايران و چند كشور ديگر را كه عازم آمريكا و كانادا باشند در فرودگاه هاي بين راه، از ساير مسافران جدا و در صف جداگانه دقيقاً بازرسي مي كنند.
ماندگار
شش سال پيش در ارديبهشت، « جيانگ زمين» رهبر وقت چين، يك ديدار پنج روزه از روسيه بعمل آورد و با يلتسين به توافق هايي دست يافت و دو رئيس مطالب جالب و مهمي بيان كردند كه در صدر اخبار قرار گرفت و بازتاب هاي متعددي داشت. به مناسبت ديدار رئيس تازه كشور چين از روسيه و مذاكرات قريب الوقوع او با پوتين لازم است نگاهي به تصميمات و اظهارات شش سال پيش سران دو كشور بيفكنيم و ببينيم كه تا چه اندازه اعتبار داشته اند. پوتين را يلتسين براي جانشيني خود معرفي كرد و معرف رئيس تازه كشور چين نيز جيانگ بوده است. سران چين و روسيه ۲۳ آوريل ۱۹۹۷ اعلاميه اي را در مسكو امضاء كردند كه در آن تاكيد شده بود: هيچ دولتي نبايد خود را تنها ابرقدرت جهان بنامد يا عملاً چنين نقشي را ايفاء كند و حل و فصل مسائل بين المللي را راساً به دست گيرد و آن را به انحصار خود در آورد. در اين اعلاميه آمده بود: از آنجا كه جنگ سرد به پايان رسيده است حفظ و تقويت و توسعه يك بلوك نظامي (اشاره به ناتو) باعث تشنج و بازگشت به دوران رقابت هاي تسليحاتي و پيمان هاي نظامي خواهد شد و كمكي به بر قراري يك نظم قانونمند نوين در جهان نخواهد كرد. در اعلاميه سران دوكشور بدون ذكر نام آمريكا چنين آمده بود: يك دولت مي كوشد كه در امور بين المللي به تنهايي تصميم بگيرد كه اين عمل نظم جهان را به مخاطره مي افكند و همگان احساس خطر خواهند كرد. در جايي كه قرار است يك قانون برنظم جهان ناظر باشد هيچ دولتي حق ندارد خود را قدرت مطلق بداند.
سران وقت چين و روسيه بعداً در يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك، قرن ۲۱ را سده حكومت قانون واحد بر جهان ناميدند، با گسترش ناتو مخالفت كردند، از مثلث چين، روسيه و هند سخن به ميان آوردند كه بر ضد هيچ كشوري عمل نخواهد كرد و به گسترش همكاري هاي
همه جانبه روسيه و چين در آينده اشاره كردند. اين اعلاميه و اظهارات باعث خرسندي بسياري از جهانيان و به فراموشي سپردن غم هاي گذشته ناشي از تجاوزات نظامي و زورگوئي ها شد و مورد استقبال قرار گرفت. ولي گذشت زمان نشان داد كه ناتو توسعه يافت، از اتحاد مثلث چين، روسيه و هند خبري نشد، مقامات واشنگتن علناً اين دولت را قدرت جهاني مي خوانند، سازمان ملل كه بايد پاسدار نظم جهاني باشد بيش از هر وقت ديگر تضعيف شد و رويداد هاي عراق قلم بطلان بر اعلاميه آوريل ۱۹۹۷ مسكو و تاكيدات سران چين و روسيه كشيد و راي اخير شوراي امنيت به لغو تحريم عراق اشغال شده، تسليم بي چون و چراي مدعيان مخالفت با يك ابر قدرت درجهان بوده است. بنابراين، گمان نمي رود كه مذاكرات تازه چين و روسيه نتيجه بخشتر از مذاكرات سال ۱۹۹۷ دو دولت باشد.
يادگار
* هارون الرشيد، خليفه عباسي به عنوان ابر قدرت شرق، ۲۶ مه سال ۸۰۰ ميلادي ضمن ارسال پيامي به شارلماني ابرقدرت غرب به وي اطلاع داد كه به ابراهيم بن عقرب، حكمران افريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا به مركزيت تونس امروز ) خود مختاري داده است و در امور داخلي استقلال دارد و از اين پس درباره مسائل محلي ( منطقه مديترانه ) با او تماس بگيرد. هارون با اين پيام، يك دستگاه بازي شطرنج را به همراه راهنماي استفاده از آن، به عنوان هديه براي شارلماني ارسال داشته بود و ياد آور شده بود كه كسري ( خسرو انوشيروان ساساني ) اين بازي را كه مبتكر آن هنديان بوده اند به منظور تقويت حافظه و قواي مغزي و تسريع محاسبات رياضي در ايران رواج داده و ايرانيان را به انجام اين بازي تشويق كرده و جايزه معين ساخته بود.
* اورنگ زيب، ۲۶ مه ۱۶۵۹ خود را امپراتور هند اعلام كرد. وي قبلاً با انجام يك كودتا، پدرش شاه جهان را در حرمسراي سلطاني زنداني ساخته بود و برادران خود را نيز به بند كشيده بود. فرانسوا برنيه سياح فرانسوي كه از دربار اورنگ زيب ديدار كرده در باره او چنين قضاوت كرده است: اورنگ زيب مردي است كه منافع ملي را به آساني فداي اميال شخصي خود
مي كند؛ تنها خودش را مي خواهد و بس.
* انگليسي ها براي بلعيدن آفريقاي شرقي، ۲۶ مه ۱۸۸۷ طبق روش قديمي خود كمپاني آفريقاي شرقي بريتانيا را تاسيس كردند.
* در اين روز در سال ۱۹۴۲ ( زمان جنگ جهاني دوم ) ميان مسكو و لندن يك پيمان نامحدود همكاري دوجانبه كه همه زمينه ها را در بر مي گيرد به امضاء رسيد. در باره لغو اين پيمان يا اعلام انقضاي اعتبار آن تا به امروز گزارشي انتشار نيافته است.

داستانك
انتخاب
با مادرم به ويترين طلافروشي خيره شده بوديم. ويترين مغازه پر از طلا و جواهرات قشنگ و جور واجور بود. مادرم با لبخند مرا نگاه كرد و وارد مغازه شد.
من اما، خيره به طلاها، پشت ويترين ماندم. انتخاب كردن كار سختي بود. همه طرح ها و مدل ها چشمگير و قشنگ بود. برق طلا چشمم را مي گرفت. آدم مي ماند كدام را انتخاب كند. همه دوست داشتني و زيبا بود.
اما... گردنبند مادرم كه تازه وارد ويترين شد، از همه زيباتر بود.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
زباله هاي اورست
كاتماندو: يك گروه كوهنوردي ژاپني بيش از ۴/۲ تن زباله از رشته كوه اورست جمع آوري كرده است.
از جمله زباله هاي جمع آوري شده توسط اين گروه ۳۰ نفره مي توان به ۵۱ سيلندر اكسيژن، قوطي كنسرو مصرف شده و چادر استراحت اشاره كرد. قرار است مقداري از اين زباله ها در كره و ژاپن و مقداري در كشور نپال در قالب يك نمايشگاه در معرض ديد عموم قرار گيرد.
مراسم تدفين و ترحيم در اينترنت
فلوريدا: از اين پس يك شركت خدماتي مراسم كفن، دفن و ترحيم متوفيان را به طور مستقيم از شبكه جهاني اينترنت پخش خواهد كرد. اين سرويس جديد براي بستگان متوفي كه امكان حضور در مراسم تدفين و ترحيم را ندارند سودمند خواهد بود. افرادي كه خواهان چنين سرويس هستند با شركت فوق تماس گرفته و تصويربرداران اين شركت با دوربين ديجيتال از اين مراسم تصويربرداري خواهند كرد.
سر و صداي شهربازي
توكيو: اخيرا يك شهر بازي در حومه شهر توكيو افتتاح شده كه وسايل سرگرمي آن بسيار ترسناك است. به همين دليل مراجعه كنندگان در حين استفاده از اين وسايل بازي فريادهاي گوشخراش سر مي دهند. داد و فرياد مراجعه كنندگان به اين
شهربازي باعث سلب آسايش شهرونداني شده كه اطراف اين مكان زندگي مي كنند.
اين شهروندان چندين بار به مسئولان شهر بازي مراجعه كرده و از سر و صداي زياد شكايت كرده اند. يكي از مسئولان اين شهر بازي گفت:  ما نمي توانيم به مراجعه كنندگان بگوييم كه فرياد نزنند اما مي توانيم براي كاهش سر و صدا، ديواري بلند در اطراف شهر بازي بسازيم.
زندگي در دريا
رم: فرزند ۶ ساله يك زوج در كشور ايتاليا مبتلا به بيماري آسم است و پزشكان اكيدا توصيه كرده اند اين پسربچه بايد در مكاني زندگي كند كه هوا كاملا سالم باشد.
به همين دليل والدين وي تصميم گرفتند كه خانه خود را بفروشند و روي دريا زندگي كنند. آنها يك قايق نسبتا بزرگ ساخته اند و از اين پس داخل اين قايق و در آبهاي نزديك سيسيل به زندگي خواهند پرداخت.
همچنين فرزند آنها از طريق Webcam دوربين اينترنتي در كلاسهاي درس مدرسه حاضر شده و درس مي خواند. آنان براي تامين مخارج زندگي شان قرار است جهانگردان را داخل قايق خود سوار كرده همراه با آنها به گشتزني در دريا بپردازند.
حمله عنكبوتها به يك زندان
آركانزاس: يورش عنكبوت ها به يك زندان واقع در شمال شرقي آركانزاس جنجال بزرگي در اين زندان بوجود آورد.
عنكبوت ها پس از يورش به اين زندان، ۱۵ زنداني را نيش زدند كه اين زنداني ها براي درمان به بيمارستان منتقل شده اند. نيش اين نوع عنكبوت ها عوارضي چون تورم و در برخي مواقع بيهوشي و از كارافتادن كليه ها را دربردارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۲ دقيقه

گل و گياه
ميناي دايمي صورتي
015740.jpg
نام علمي: Callistephus sinensis (Petit Rose)
خانواده: COMPOSITAE
گياه يكساله، نسبتا سريع الرشد، با قامتي افراشته است. ارتفاع كوليتوارهاي بلندقامت آن به ۶۰ و گستردگي آن ها به ۴۵ سانتي متر، انواع متوسط به ارتفاع ۴۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر، انواع كوتاه قد به ارتفاع ۳۰-۲۵ و گستردگي ۴۰-۳۰ سانتي متر و انواع بسيار كوتاه به ارتفاع ۲۰ و گستردگي ۳۰ سانتي متر مي رسند.
انواع مختلف اين گياه داراي برگ هاي سبز، دندانه دار و بيضوي مي باشند .گل هاي آنها در تابستان يا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: نور غيرمستقيم، خاك غني با زهكش خوب و انواع بلندقامت اين گياه به قيم نياز دارند. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتبا گل هاي پژمرده را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر درون گلخانه و يا فضاي آزاد در بهار صورت مي گيرد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |