دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۰ - May.26, 2003
رئيس جمهوري در ديدار وزير خارجه استراليا:
عملكرد نادرست دولتمردان آمريكا به افراطي گري در بخش هايي از جهان اسلام منجر مي شود
گروه سياسي: سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ظهر ديروز در ديدار الكساندر دانر وزير خارجه  استراليا تأكيد كرد: افكار عمومي  دنيا خواهان  آزادي  و دموكراسي  است  و هيچ كس  نمي تواند در برابر خواست  جهانيان  بايستد.
رئيس  جمهوري لزوم  پياده  كردن  مردمسالاري  متناسب  با معيارهاي  فرهنگي  و ارزش هاي  جوامع  را ضروري  دانست  و از كاربرد خشونت  و زور به جاي  منطق  و گفت وگو در عرصه  بين المللي  به عنوان  خطري  كه  بشر امروز را تهديد مي كند ياد كرد. رئيس  جمهوري  با تبيين  موضع  ايران در قبال  حوادث  اخير منطقه ، وضعيت  كنوني  سازمان  ملل  متحد و گسترش  خشونت ، جنگ  و تروريسم  پس  از حوادث  يازدهم  سپتامبر، اظهارداشت : ما نيازمند صلح  و امنيت  در جهان  هستيم  و بايد بدانيم  كه  صلح  با زور و امنيت  به  كمك  اسلحه  برقرار نمي شود.
خاتمي  عملكرد نادرست  دولتمردان  آمريكا را موجب  افراطي گري  در بخش هايي  از دنياي  اسلام  ارزيابي  كرد و عملكرد يك جانبه  را به  ضرر همه  كشورهاي  جهان  خواند. رئيس  جمهوري  به  عضويت  ايران  در پيمانهاي  منع  توليد و تكثير سلاح هاي  كشتار جمعي  و شيميايي  و ميكروبي  و عدم  پيوستن  كشورهايي  نظير اسرائيل  به  اين  قراردادها اشاره  كرد و گفت : ما به  دنبال  استفاده  صلح آميز از انرژي  اتمي  هستيم  و از دنيا مي پرسيم ، چرا دانش  و فناوري  كسب  اين  انرژي  در اختيار كشورهاي  خواستار آن قرار نگرفت ؟ رئيس  جمهوري  همچنين  گفت : اميدوارم  مردم  عراق  هرچه  زودتر صاحب  حكومتي  مردمي  شوند كه  منشا همكاري  با همسايگان  و تثبيت  امنيت  در منطقه  باشد. در اين  ديدار دانر وزير خارجه  استراليا نيز مبارزه  با سلاحهاي  كشتار جمعي  و تروريسم  را ضرورت  دنياي  كنوني  توصيف  كرد و گسترش  آن را فاجعه اي  براي  بشريت  خواند. وزير امور خارجه  استراليا با اشاره  به  تمايل  نيروهاي  ائتلاف  براي  ترك  عراق  اظهار اميدواري  كرد: با فراهم  شدن  زمينه هاي  استقرار يك  حكومت  مردمي  و همكاري  كشورهاي  منطقه  نظير ايران  اين  مهم  هرچه  سريعتر رخ  دهد.

فردا برگزار مي شود
رايزني در كاخ سفيد براي تشديد فشار عليه ايران
يك روز پس از آن كه كمال خرازي وزير خارجه ايران به روزنامه الحيات گفت، گفت وگوهاي ايران با آمريكا قطع شده است روزنامه آمريكايي واشنگتن پست گزارش داد: واشنگتن تماس با ايران را قطع كرده و در حال بررسي «اقدامات پيدا و پنهان» جهت بي ثبات كردن دولت ايران است. واشنگتن پست ديروز با درج اين مطلب نوشت: اعضاي ارشد دولت بوش روز سه شنبه به منظور گفت وگو در مورد راهبرد اتخاذي در قبال جمهوري اسلامي تشكيل جلسه خواهند داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، گزارش روزنامه ياد شده مي افزايد:مقامات پنتاگون خواهان تلاش براي ايجاد قيام مردمي به منظور سرنگوني دولت ايران هستند و چنانچه تا سه شنبه ايران اقداماتي را جهت مقابله با القاعده انجام ندهد، وزارت خارجه آمريكا نيز چه بسا اين رويكرد را بپذيرد.
ايران پس از انقلاب اسلامي ۱۳۵۷ روابط خود را با آمريكا گسست و پارسال بوش ايران را همراه با كره شمالي و عراق بخشي از «محور شرارت» خواند. مقامات آمريكايي از برنامه هسته اي ايران ابراز نگراني كرده اند. اما دو طرف در جريان جنگ عراق تماس هاي پنهاني برقرار كرده اند، كه جديدترين مورد آن ملاقاتي سري در ژنو در ۱۳ ارديبهشت امسال بود.
به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در پي بمب گذاري هاي ۲۲ ارديبهشت در عربستان سعودي واشنگتن ملاقات بعدي را لغو كرد. مقامات آمريكايي مدعي هستند مكالماتي را شنود كرده اند كه نشان مي دهد مأموران القاعده در ايران در طرح ريزي اين حملات كه ۳۴ كشته برجا گذاشت، دست داشتند.
ايران پناه دادن به اعضاي اين شبكه را تكذيب كرده است، اما واشنگتن پست از قول يك مقام دولت آمريكا نوشت كمتر از ۱۲ نفر از مأموران القاعده در نقطه اي دورافتاده در شمال شرقي ايران كه دولت كنترل چنداني بر آن ندارد، پنهان شده اند. مقام ياد شده گفت: «فكر نمي كنم دولت چيز زيادي درباره آن بداند.»
در مصاحبه اي كه روز سه شنبه در روزنامه عرب زبان الحيات انتشار يافت، كمال خرازي وزير خارجه قطع تماسها را تأييد كرد اما پناه دادن ايران به اعضاي القاعده را رد كرد. وي گفت: گفت وگوي ايران و آمريكا فعلا متوقف شده است و ما نيازي به ازسرگيري آن نمي بينيم چراكه آمريكا در نيات خود جدي نيست و قول هاي خود را رعايت نمي كند. خرازي گفت: اين گفت وگو بر موضوع تشكيل دولت جديد در عراق پس از خلع قدرت از صدام حسين توسط نيروهاي تحت رهبري آمريكا متمركز بود.
خرازي اظهار داشت:تا به حال ما صدها نفر را كه به طور غيرقانوني از طريق پاكستان و افغانستان وارد ايران شده بودند، دستگير كرده و به آنجايي كه از آن آمده اند يا كشور اصلي شان به خصوص عربستان سعودي پس فرستاده ايم. ما هرگز اجازه نمي دهيم كشورمان پايگاه افراد با نيت شر شود. در مورد عربستان سعودي، با آن همكاري مي كنيم و اين امر همچنان ادامه دارد. تمام ادعاهاي آمريكا بي پايه است.

با تأكيد بر صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران
خرازي خواستار لغو تحريم هاي ايران شد
دبير شوراي عالي امنيت ملي: ايران در برابر القاعده هيچ تسامحي ندارد
وزير امور خارجه با تأكيد بر شفافيت و صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي ايران خواستار رفع تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران شد.
به گزارش ايرنا، كمال خرازي در ديدار با الكساندر دانر وزير امور خارجه استراليا اصول  سياست  خارجي  جمهوري اسلامي  ايران  را مبتني  بر همكاري  جمعي  و تقويت  صلح  و امنيت  بين المللي  اعلام  و تصريح كرد: همكاري  و مشاركت   ايران  در تقويت  همكاريهاي  منطقه اي  و ثبات  در  اين  منطقه  پرتنش  عامل  مهم  تقويت  امنيت  بوده  است  و جامعه  جهاني  به   اين  نقش مهم  اذعان  دارد.
خرازي  با اشاره  به تلاش ايران براي  برقراري  آشتي  ملي  در تاجيكستان ، كمك  به استقرار دولت  مركزي  و قوي  در افغانستان  و مبارزه  جدي  با تروريسم  اين تلاش ها را نمونه هاي  بارز اين  سياست  خواند و تصريح  كرد: يكجانبه گرايي  تهديدي  جدي در مقابل  همكاري  و مشاركت  اعضاي  جامعه  جهاني  براي  حل  معضلات  و تهديدات مشترك  است  و تقويت  ساز و كارهاي  جمعي و  چند جانبه گرايي  بايد مورد اهتمام  قرار گيرد.
وي  همچنين  ضمن  تشريح  مواضع  و ديدگاه هاي  ايران  در خصوص  اوضاع  عراق با تأكيد بر نقش  مهم  سازمان  ملل  متحد، اظهار داشت : تهران  بدنبال  تحميل مدل  حكومتي  خود در كشور همسايه  عراق  نيست  و جامعه  بين المللي  بايد مساعي خويش  را براي  كمك  به  مردم  اين  كشور براي  تعيين  حكومتي  دمكراتيك  و برخاسته از آراي  آحاد مختلف  ملت  عراق  به  كار گيرد.
وزير امور خارجه  استراليا هم  مناسبات  دو كشور در زمينه هاي  مختلف  سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  را رو به  رشد ارزيابي  كرد وعلاقمندي  كانبرا به  تداوم  اين  روند را ابراز داشت .
دانر  در اين  مذاكرات  نقش   ايران  در روند اعاده  امنيت  و صلح  به  افغانستان و مبارزه  با قاچاق  مواد مخدر را حائز اهميت  دانست  و افزود: مساله  مواد مخدر يك  نگراني  جدي  كشورهاي  مختلف  است  و همكاريها براي  مبارزه  با كشت ، توليد و قاچاق  آن بايد تداوم  يابد. وي  با اشاره  به  گفت وگوهاي  دو كشور در زمينه هاي  خلع  سلاح  و حقوق بشر تداوم   اين  گفت وگوها را موجب  نزديك  تر شدن  ديدگاه هاي  طرفين  دانست .
وزيران  امور خارجه  دو كشور در اين  مذاكرات  تسهيل  فعاليت  بخش  خصوصي ، سرمايه گذاري  مشترك  و مهاجرت  غيرقانوني  را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دادند و همچنين  از افزايش  ارتباطات  پارلماني  دو كشور استقبال  كردند. سفر وزير خارجه استراليا به ايران كه يك روز پس از ديدار وزير خارجه لهستان از تهران، صورت گرفت پاره اي از تحركات ديپلماتيك غرب براي تنظيم رابطه خود با ايران در زمينه مسائل عراق است. استراليا در جريان جنگ عراق به همراه لهستان و اسپانيا از متحدان اصلي امريكا و انگليس بود.
ائتلاف ضد صدام حسين، براي استقرار نظم جديد در عراق به همراهي شيعيان اين كشور و به تبع آن بهره گيري از نفوذ ايران در ميان شيعيان عراق نيازمند است و بسياري از سفرهاي غربي ها به ايران در چارچوب همين استراتژي انجام مي شود.

رئيس قوه قضائيه: از قضات فاقد گرايش سياسي در دادسراها استفاده شود
015800.jpg
گروه سياسي: رئيس  قوه  قضاييه  در ديدار با دادستان ، معاونان  و دادياران  دادسراي انتظامي  قضات ، بر لزوم  بكارگيري  قضات  وارسته  و فاقد گرايش هاي  سياسي  دراين  دادسرا تأكيد كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  قوه  قضاييه ، آيت  الله  هاشمي  شاهرودي  در اين  ديدار تصريح  كرد: رويه ها و برخوردهاي  دادسراي انتظامي  قضات  بايد دقيق  و ظريف  و بدور از هرگونه  گرايش  خاص  سياسي  و يا مطامع  دنيوي  باشد.
رئيس  قوه  قضاييه ، دربخش  ديگري  از سخنانش ، جلب  اعتماد قضات  متعهد وتقويت  روحيه  آنان  را از وظايف  دادسراي  انتظامي  قضات  دانست  و گفت : دادسراي  انتظامي  با تنظيم  دستورالعمل  و آيين  نامه هاي  لازم ، زمينه  جلب  اعتماد قضات و تقويت  روحيه  آنان  را در خدمت  رساني  به  مردم  فراهم  كند.
وي  در ادامه  تأكيد كرد: اينگونه  نباشد كه  با طرح  هر شكايت  واهي  و غيرمستند از سوي  يكي  از اصحاب  دعوا، زمينه  سلب  اطمينان  قضات  را فراهم  كنيم .
رئيس  قوه  قضاييه ، گفت : دادسراي  انتظامي  بايد، در بررسي  عملكرد قضات  ،هم  اشكالات  راببيند و هم  بر قدرت  و مهارت  و عملكرد مثبت  آنان  نظارت  كند تابتواند، با ارائه  ارزشيابي  مناسب ، زمينه  ارتقاء قضات  را فراهم  كند.
هاشمي شاهرودي  با اشاره  به  اينكه  «كار قاضي  باجان  و مال  و آبروي  افراد درارتباط است  و قاضي  بايد با صلابت  به  پرونده ها رسيدگي  كند»، خاطرنشان  كرد: نظارت  انتظامي  نبايد طوري  باشد كه  به  حيثيت  قضات  لطمه  وارد كند.

با اصرار مجلس بر مصوبه خود
لايحه ديه اقليت هاي ديني به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت
گروه سياسي: مجلس  شوراي  اسلامي  در جلسه  علني  ديروز خود در بررسي  و اصلاح  لايحه  تعيين  ميزان  ديه  اقليتهاي  ديني  اعاده  شده  از شوراي  نگهبان  با تأكيد بر نظر قبلي  خود لايحه  را براي  تصميم گيري  نهايي  به  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  فرستاد.
در بررسي  لايحه  الحاق  يك  تبصره  به  ماده  ۲۹۷ قانون  مجازات  اسلامي  مصوب ۱۳۷۰ كه  پيرامون  تعيين  ميزان  ديه  اقليتهاي  ديني  مي باشد و براي  دومين  باربا ايراد شوراي  نگهبان  مواجه  شده  بود، حاضر به  پذيرش  ايرادات  اين  شورا نشد و بر مصوبه  پيشين  خود تأكيد كرد.
براساس  مصوبه  مجلس ، ميزان  ديه  اقليتهاي  ديني  شناخته  شده  در قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي  ايران  با نظر ولي  امر مسلمين  و استعلام  قوه  قضائيه ، به  دادگاه  ابلاغ  مي شود.
شوراي  نگهبان  در مخالفت  با اين  مصوبه  اعلام  كرده  بود ميزان  ديه  اقليتهاي  ديني  مشخص  است  و نياز به  اعلام  نظر مجدد ولي  امر در اين  رابطه  نيست .
همچنين نمايندگان  به  كليات  طرح فوريتي  اصلاح  مواد ۱۹۲، ۱۹۳ و ۱۹۵ آئين نامه  داخلي  مجلس  راي  ندادند.
براساس  گزارش  كميسيون  تدوين  آئين نامه  داخلي  مجلس  ماده  ۱۹۲ و ۱۹۳اين  طرح  كه  وزرا را به  پاسخگويي  به  تذكرات  نمايندگان  موظف  مي كند با اصل ۸۸ قانون  اساسي  منافات  دارد چرا كه  قانون  تصريح  دارد نمايندگان  در صورت  توجه نكردن  وزرا به  تذكرات  مكرر آنان  مي توانند سئوال  و يا استيضاح  را در دستور كار مجلس  قرار دهند.
قدرداني كروبي ازپيام خاتمي
رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در آغاز كار مجلس طي سخناني از موضع گيري شفاف و قاطع رئيس جمهوري اسلامي ايران و وفاداري وي به آرمانهاي امام راحل و پيماني كه با مردم بسته است قدرداني كرد.
مهدي كروبي با قدرداني از پيام اخير خاتمي به مناسبت دوم خرداد ماه تكيه بر آرمانهاي امام راحل و اهداف شهدا را از نكات محوري اين پيام دانست.

دبير شورايعالي امنيت ملي:
ايران، در برابر القاعده هيچ تسامحي ندارد
گروه سياسي: دبير شورايعالي  امنيت  ملي  ديروز در ديدار وزير امور خارجه استراليا با وي  گفت  : مردم  عراق  بايد هر چه  سريعتر حكومت  آينده  خود راتعيين  كنند.
به گزارش ايرنا دكتر حسن  روحاني  افزود : جمهوري  اسلامي  ايران  در پي  تحميل  هيچ  نوعي از حكومت  به  مردم  عراق  نيست و صرفا خواستار يك  حكومت  مردم  سالار فراگيردر عراق  و حسن  روابط با همسايگان  است .
روحاني  در اين  ديدار آمادگي  ايران  را براي  همكاري  به  منظور استقرارحكومت  مردمي  در عراق  اعلام  كرد و گفت  : براي  اين  منظور بايد نقش  سازمان ملل  در عراق  تقويت  شود.
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  گفت  : ايران  با حمله  نظامي  به  عراق  مخالف بوده  و در شرايط فعلي  نيز با حضور نيروهاي  خارجي  در اين  كشور مخالف  است .
دكتر روحاني  با اعلام  آمادگي  ايران  به  همكاري  براي  برقراري  ثبات  وامنيت  در عراق  گفت  : جمهوري  اسلامي  ايران  با درگيري  مردم  عراق  و نيروهاي  ائتلاف  موافق  نيست  ولي  اين  نكته  را نيز لمس  مي كند كه  حضور اشغالگران مايه  افزايش  درد و رنج  مردم  مي باشد.
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  در ادامه  اين  ديدار خاطر نشان  كرد :تروريسم  پديده  شوم  جهاني  است  كه  بيشترين  قرباني  را از مسئولان  و مردم  ايران  گرفته  است . وي  افزود: ايران  با بازداشت  و اخراج  بيش  از۵۰۰ عضو القاعده  ، جدي ترين  مبارزه  با اين  گروه  را در عمل  نشان  داده  وبه  اين  استراتژي  ادامه  خواهد داد.
دكتر روحاني  در اين  ديدار تاكيد
كرد : ايران  نسبت  به  اعضاي  گروه القاعده  هيچ  نوع  تسامحي  نخواهد داشت . وي  اضافه  كرد : اگر آنها در داخل  ايران  جرمي  مرتكب  شده  باشند درايران  محاكمه  شده  و در غيراينصورت  به  كشورهاي  متبوع  خود عودت  داده  خواهند شد اما ائتلاف  غرب در جريان  عراق  تاكنون  جديتي  براي  مقابله  با گروه  تروريستي  منافقين  به  خرج  نداده  است .
دبير شورايعالي  امنيت  ملي  با بيان  اينكه  ايران  در منطقه  تنها قرباني سلاح هاي  كشتار جمعي  بوده  است  ، گفت  : جمهوري  اسلامي  ايران  پيشنهاد خاورميانه  عاري  از سلاح هاي  كشتار جمعي  را دارد و با اجراي  تمام  كنوانسيون هاي  بين المللي  ، پايبندي  خود را به  مقررات  بين المللي  ثابت  كرده  است  اما جهان  بايد حق  مسلم  ايران  براي  دستيابي  به  تكنولوژي  صلح آميز هسته اي  در چارچوب  مقررات  بين المللي  را به  صراحت  بپذيرد.
الكساندر دانر وزير امور خارجه  استراليا نيز در اين  ديدار اظهار
داشت  : استراليا به عنوان  بخشي  از ائتلاف  در سرنگوني  صدام  نقش داشته  و مايل  است  كه  نيروهاي  خارجي  در سريعترين  زمان  ممكن  از عراق  خارج شوند و اين  كار مستلزم  ايجاد يك  ساختار جديد سياسي  در عراق  است . وي  افزود : با توجه  به  اكثريت  شيعيان  در عراق  و پيوند قوي  ايران  بامسلمانان  عراق  همكاري  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  استقرار يك  حكومت  مردمي در عراق  ضروري  است .
وزير امور خارجه  استراليا خواستار همكاري  متقابل  ايران  واستراليا در زمينه  مبارزه  با تروريسم  شد. دانر اضافه 
كرد : مواضع  ايران  درباره  مقابله  با تروريسم  موجب  دلگرمي استراليا است  و ائتلاف  با خلع  سلاح  منافقين  براي  مبارزه  با اين  گروه  تروريستي  ، مصمم  است .

پاسخ سازمان بازرسي به اظهارات مسئول روابط عمومي وزارت كشور
در پي درج اظهارات مديركل روابط عمومي وزارت كشور در همشهري مورخ
۳۰ ارديبهشت، روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور طي نامه اي به همشهري اعلام كرد:  درخصوص صلاحيت شهردار منتتخب شوراي اسلامي شهر تهران، استعلامي اعم از كتبي يا شفاهي از هيچ مرجعي به اين سازمان واصل نشده است و استناد مدير كل روابط عمومي وزارت كشور به پاسخ وزارت اطلاعات و اعلام مفاد و جزئيات آن صرف نظر از عدم رعايت مطالب طبقه بندي، نوعي فرافكني و سياست كاري
محسوب مي گردد.

توضيح رئيس دادگستري همدان درباره پرونده آقاجري
رئيس دادگستري استان همدان پيرامون خبر انتقال پرونده هاشم آقاجري به تهران توضيح داد.
حجت الاسلام والمسلمين ذكرالله احمدي در گفتگو با ايرنا اعلام كرد درج خبر ارسال پرونده آقاجري به تهران در جرايد كذب و اشتباهاً چاپ شده است.
وي تصريح كرد: براي رعايت حال خانواده  آقاجري، وي به تهران منتقل مي شود ولي پرونده اش فعلاً در همدان باقي مي ماند. وي گفت: قسمتي از حكم محكوميت وي توسط دادگاه تجديدنظر تأييد شده است. به گفته وي در زمان حاضر آقاجري به مدت يك هفته به مرخصي رفته است.

استقبال وزير كشور از بيانيه دوم خرداد خاتمي
گروه سياسي: حجت  الاسلام والمسلمين موسوي لاري وزير كشور صبح ديروز در گردهمايي استانداران سراسر كشور با اشاره به رويدادهاي مهم خرداد ماه در تاريخ انقلاب اسلامي ايران و بزرگداشت سالگردارتحال امام راحل گفت: شايد در هيچ مقطعي به اندازه امروز كه وقايع با سرعت بيشتري و گاه فراتر از تدبيرها در حال رخ دادن هستند، نياز به تفاهم و تبادل نظر وجود نداشته است.
وزير كشور بيانيه اخير رياست جمهوري را به عنوان نقطه عطف در دوران مسئوليت وي ذكر كرد و از استانداران خواست در بررسي مسايل جاري كشور،  مفاد بيانيه فوق را مورد تدقيق قرار دهند.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور وزير كشور با اشاره به ضرورت مرزبندي بين عناصر اصيل جنبش دوم خرداد با عناصر ناسازگار آن،  محور ديگر بيانيه خاتمي را «پالايش برخي پيرايه هايي كه توسط دوستان ناآگاه يا مخالفان و منتقدان كم انصاف كه به آن الحاق شده است» خواند و گفت: ايشان ضرورت مرزبندي در مقطع فعلي را به خوبي تشريح كرده اند.
وزير كشور با ذكر اينكه اين نگراني وجود دارد كه عده اي فقط به مطالب بخش اول بيانيه كه نگاه درونگرايانه و تأكيد بر ساز و كارهاي دروني است، تكيه نموده و بخش ديگر آن را كه بازتاب رفتارهاي داخلي در روابط خارجي و نظام سيال بين المللي است را فراموش نمايند، گفت: حوادثي در حال استمرار است كه با كيان نظام اسلامي در ستيز است. عده اي تصور مي كنند كه در حال خدمتند، اما نتايج كارشان مآلاً به سست شدن بنيانهاي نظام منجر مي شود.
وي نحوه برخورد با لوايح پيشنهادي دولت و نحوه برخورد با مصوبات مجلس با استناد به برخي آيين  نامه هاي داخلي و نيز برخورد با صاحبان قلم و انديشه را از عواملي خواند كه مجموعاً در بيانيه رئيس جمهوري به عنوان عوامل سست كننده بنيان نظام به آنها پرداخته شده است.
وي گفت: بين تهديدات خارجي و حوادث داخلي همواره ارتباط وجود داشته است نمي شود گفت كه مسايل بيرون  مرز با حوادثي كه در داخل اتفاق مي افتد، فاصله دارد، به همين دليل هم رئيس جمهوري حركت هاي غيرواقعي از دوم خرداد و ناديده گرفتن آزاديها و حقوق مردم را به عنوان يك خطر مطرح كرده اند.
وي خارج كردن فضاي سباسي كشور از كم تحركي و رخوت سياسي را مسأله اي مهم ذكر كرد و گفت: از اينكه محيط هاي علمي، فرهنگي و اجتماعي كشور به شكل توافق نانوشته اي دچار سكون و رخوت شده هيچ كس رضايت ندارد.
وزير كشور در فراز ديگري از سخنان خود با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري مبني بر اينكه براي مبارزه با تهديدات خارجي مي بايد امور داخلي را سامان دهي كرد گفت: در كنار مسائل رفاهي و معيشتي و حل مشكلات اقتصادي مردم مي بايد عزت، احترام و توجه به رأي و اراده آنها در اداره امور جامعه را مورد توجه قرار دهيم. وي گفت: بهبود امور معيشتي مردم شرط لازم اما ناكافي در توسعه كشور است. براي وصول به توسعه متوازن مي بايد نقش مردم و تأثير آراي آنها در رفتار حاكمان جامعه را باور داشته باشيم.
وزير كشور در پايان از استانداران سراسر كشور خواست تا با توجه به برگزاري هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در سال جاري با كمك همه احزاب و اقشار صاحبنظر نسبت به افزايش مشاركت مردم در انتخابات، برنامه هاي لازم را تدوين نمايند.

خبرهاي كوتاه
* در آستانه سالگرد ارتحال امام خميني و ۱۵ خرداد، وزير كشور بهمراه استانداران سراسر كشور روز گذشته با حضور در مرقد مطهر امام خميني(ره) نسبت به بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
در اين مراسم كه معاونين و مشاورين وزير كشور نيز حضور داشتند استانداران با نثار دسته هاي گل و قرائت فاتحه ياد و خاطره بنيانگذار جمهوري اسلامي را گرامي داشتند.
* فرمانده سپاه پاسداران ناحيه جماران در گفتگو با ايرنا اعلام كرد كه اين ناحيه در چهاردهمين سالگرد ارتحال امام خميني (ره) ميزبان ۵۰ هزار زاير داخلي و خارجي حرم مطهر امام راحل است.
* فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت:  جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور حامي صلح و آرامش در جهان، خواستار جنگ با هيچ كشوري نيست. سردار سرتيپ حجازي گفت: هم اكنون دو هزار و ۳۰۰ گردان عاشورا و الزهرا در كشور ساماندهي شده كه تا پايان امسال به دو هزار و ۵۰۰ گردان افزايش مي يابد.
* وزارت كشور در اطلاعيه اي خطاب به اتباع افغاني و عراقي اعلام كرد: بدين وسيله به آگاهي تمامي اتباع افغاني و عراقي داراي كارت هويت و همچنين افرادي كه در طرح شناسايي شركت نموده و ته برگ شركت در طرح ياد شده را دريافت نموده اند مي رساند: مدارك ياد شده فقط جهت سكونت آنان در شهرستان محل صدور داراي اعتبار مي باشد و اتباع افغاني و عراقي جهت تردد به ساير شهرستان هاي كشور موظف به اخذ برگ تردد از دفاتر امور اتباع و مهاجرين خارجي استانداري ها مي باشند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سينما
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |