دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۶۰ - May.26, 2003
راهنمايي و رانندگي اعلام كرد:
برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف تشديد مي شود
015805.jpg
گروه شهري:  با هدف  ساماندهي  تردد موتورسيكلت سواران ، پليس  برخورد با موتورسيكلت سواران  متخلف  را شدت  مي دهد.
معاونت  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  ديروز اعلام  كرد موتورسيكلت سواران  متخلف، با رعايت  نكردن  مقررات ، مشكلات  فراواني  براي  خود و شهروندان  ايجاد مي  كنند و راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  مصمم  است  در معابر درون  و برون  شهري  برخورد با آنان  را شدت  دهد.
نيروي  انتظامي  با تأكيد بر ضرورت  شماره گذاري  و الصاق  پلاك  بر وسيله هاي  نقليه  موتوري  تصريح  كرد: تمام  موتورسيكلت  سواران  ضروري است  مدارك  گواهينامه ،كارت  مشخصات  و برگ  بيمه  موتورسيكلت  را همراه  داشته  باشند.
همچنين  معاونت  راهنمايي  و رانندگي  نيروي  انتظامي  بارديگر خاطرنشان كرد، استفاده  از كلاه  ايمني  براي  موتورسيكلت  سواران  الزامي  است .

احمدي نژاد:
مجموعه شهرداري تهران خدمتگزار مردم است
گروه شهري: مراسم معارفه دكتر محمود احمدي نژاد با كاركنان شهرداري تهران ديروز در محل نمازخانه شهرداري تهران و با حضور اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد.
در اين مراسم دكتر احمدي نژاد طي سخناني با اشاره به وجود مشكلات فراوان بر ضرورت حفظ روحيه و دوري از بدبيني ها تأكيد كرد و گفت: مجموعه شهرداري تهران خدمتگزار مردم هستند و قطعا عملكرد بد و ضعيف عده اي معدود در اين مجموعه را نبايد به حساب جمع عظيم نيروهاي خدوم و فداكار شهرداري بگذاريم.وي ادامه داد: ما نوكران مردميم و بايد اين صفت به جاي تبختر و تبعيض در رفتار مجموعه شهرداري تبلور يابد.
احمدي نژاد گفت: شهرداري تهران بايد خانه امني براي مردم باشد تا هنگام گرفتاري به آن پناه آوردند و در اتاق مديران نيز بايد هميشه بر روي مردم باز باشد تا هرگز براي ملاقات با آنها در نوبتهاي طولاني منتظر نمانند،اين مردم ،مردم بافرهنگ و فهيمي هستند.
وي اعلام كرد:  به همين دليل اينجانب به عنوان يك برادر كوچك ، خدمت به اين مردم را به همه مقامات عالم ترجيح مي دهم .
شهردار تهران از همه مردم، ارگانها، دولت و پرسنل شهرداري صميمانه دعوت كرد كه وي را با نظرات و كمكهاي خود هدايت كنند و اظهار اميدواري كرد در صورت هماهنگي همه اعضاي خانواده بزرگ شهرداري اين دوره چهارساله پركار و پرتلاش سپري شود و جز خير و صلاح و نعمت از ناحيه شهرداري به سوي مردم سرازير نشود.
در اين مراسم همچنين حجت الاسلام زم به نمايندگي از پرسنل شهرداري تهران ضمن خير مقدم به دكتر احمدي نژاد براي وي آرزوي بردباري، سعه صدر، دانايي و توانايي در سمت جديد كرد.
زم اختلافات گذشته بين شوراي شهر و شهرداري را مايه يأس و نااميدي مردم دانست كه نتيجه آن عدم حضور حدود ۸۹ درصد مردم در انتخابات شوراي شهر بود. وي مسئوليت ويژه شوراي شهر و شهرداري تهران را جلب اعتماد دوباره مردم به انقلاب و مسئولين دانست و خواستار مديريت شهري از نوع غيرسياسي و اجتماعي آن شد.
سخنران بعدي اين مراسم مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران بود وي طي سخناني همه همكاران در حوزه مديريت شهري را خادمان مردم و نه حاكمان آنها ناميد و گفت: هر چقدر هم كه شهرداري درآمد فراوان داشته باشد و اقتصاد روان و شهري شاد همراه با عمران و آبادي براي شهروندان فراهم كند ولي فرهنگ اسلامي و هويت ملي را ناديده بگيرد از راحتي مردم خبري نخواهد بود.
وي افزود: فراتر از اقتصاد و آباداني آنچه دلهاي مردم را به هم نزديك مي كند و مايه آرامش و طمأنينه مردم است فرهنگ اسلامي و ملي ماست كه متأسفانه از آن نه در رفتارهاي شهري و نه معماري آن اثري نيست.
وي اضافه كرد: متأسفانه امسال به دليل محدود شدن فروش اضافه تراكم، بودجه و درآمد زيادي در اختيار شهرداري تهران قرار نمي گيرد و همين امر لزوم پرهيز از اسراف را يادآوري مي كند.

آخرين مهلت ثبت نام نامزدهاي انتخابات نظام مهندسي تهران
رئيس هيأت اجرايي انتخابات سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: مهلت نامزد شدن اعضاي نظام مهندسي ساختمان جهت انتخابات هيأت مديره سومين دوره فعاليت اين سازمان چهارشنبه هفته جاري به اتمام مي رسد.
قاسم تقي زاده خامسي در جمع خبرنگاران مدارك جهت نامزد شدن در اين انتخابات را گواهي مشخصات كه از سازمان نظام مهندسي اخذ شده، پرونده اشتغال به كار معتبر، شناسنامه و يك قطعه عكس ذكر كرد و اظهار داشت: پس از ثبت نام نامزدها، هيأت اجرايي استان صلاحيت نامزدها را بررسي خواهد كرد و اسامي آنها قبل از انتخابات در اختيار اعضاي سازمان نظام مهندسي قرار مي گيرد.
به گفته وي افرادي كه مي خواهند نامزد شوند بايد تابع شرايط ماده ۱۱ قانون نظام مهندسي باشند.
وي با بيان اين كه انتخابات از ساعت ۸ تا ۱۷ روز دوشنبه ۱۳ مرداد برگزار مي شود، افزود: براي اين كه استقبال خوبي از اين انتخابات شود زمان برگزاري آن را روز كاري تعيين كرديم.
وي شيوه انتخابات را آن لاين و به صورت رايانه اي بيان كرد و گفت: اين انتخابات به گونه اي برگزار مي شود كه هر عضو سازمان با كارت نظام مهندسي خود بتواند در رأي گيري شركت كند.
تقي زاده با بيان اين كه انتخابات در ۴۰ نقطه استان تهران برگزار مي شود، گفت: محل برگزاري اين انتخابات، مناطق ۲۱ گانه شهرداري تهران، شهرداري هاي شهرستان هاي استان تهران و برخي از وزارتخانه هاست.
وي ادامه داد: ۲۵ نفر به عنوان اعضاي هيأت مديره نظام مهندسي استان تهران انتخاب خواهند شد كه در گروه عمران ۱۲نفر، معماري و شهرسازي ۷ نفر و تأسيسات ۶ نفر مشغول به فعاليت خواهند شد.
وي اظهاراميدواري كرد كه ۳۰ هزار مهندس عضو سازمان با استقبال خوب خود در تعيين سرنوشت شان سهيم باشند.

با تصويب شوراي شهر،  در اختيار صاحبان باغ ها قرا ر مي گيرد:
تسهيلات مالي براي حفظ و نگهداري باغ هاي تهران
گروه شهري: ممنوعيت ساخت بيش از ۳ طبقه در تهران، براساس مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري بوده و شوراي شهر هيچ دخالتي در اين باره نداشته است.
015850.jpg

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در جمع خبرنگاران اطلاع رساني در باره مصوبه اخير تراكم مازاد را ناكافي و غيرشفاف دانست و گفت: مطالبي كه من چند روز پيش راجع به اين مصوبه گفتم، صرفاً جنبه اطلاع رساني داشت.
مهندس مهدي چمران در عين حال با اشاره به برخي نكات مثبت و منفي مصوبه تراكم و سخنان اخير وزير مسكن و شهرسازي،  اين مصوبه را قابل تجديدنظر دانست ولي گفت: اين تجديدنظر چندان عميق نخواهد بود و تا تعيين طرح جامع ملاك عمل شهرداري قرار مي گيرد.
وي با اشاره به برخي ايرادهاي اين مصوبه گفت: با تقسيم تهران به چهار پهنه تراكمي تفاوت هاي موجود در مناطق و برخي نواحي تهران مبهم و نامشخص مانده است زيرا براي نمونه در پهنه شمالي مناطقي وجود دارد كه تقريباً به صورت روستايي است ولي در اين مصوبه با مناطق بالاي شهر به طور يكسان در نظر گرفته شده است.
رئيس شوراي شهر اين مصوبه را در راستاي ضابطه مندكردن تراكم در تهران دانست و گفت: به دليل اينكه تهران از سال
۷۰ فاقد طرح جامع بوده شوراي عالي شهر سازي و معماري جزئيات فروش تراكم را به تصويب رسانده است.
چمران گفت: نرخ تراكم مازاد در نبود شوراي شهر به دنبال انحلال شوراي قبلي توسط وزارت كشور به قائم مقامي شوراي شهر تصويب و ابلاغ شده است كه به تناسب مناطق و نواحي مختلف شهر، قيمت ها از ۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در نوسان مي  باشد.
وي نرخ جديد تراكم را نيز قابل تجديدنظر دانست و اعلام كرد كه در شهرداري فعلاً براساس همين نرخ هاي جديد عمل مي شود.
رئيس شورا پيش بيني كرد در آمد ناشي از فروش تراكم نسبت به گذشته كاهش يابد و بخشي از ۳۰۰ ميليارد توماني كه براي درآمد تراكم در بودجه سال ۸۲ در نظر گرفته شده است، تحقق نيابد.
وي از جمله راهكارهاي شورا براي مقابله با مشكلات بودجه را دريافت كمك از دولت، وصول مطالبات خود از دستگاههاي دولتي، نهادها، صدا و سيما و نيز ساير سازمان ها اعلام كرد.
015810.jpg

استقراض از بانكها
براي تكميل طرح هاي عمراني
وي همچنين گفت: براي تكميل پروژه هاي عمراني نيمه تمام به نظر مي آيد حتي استقراض از بانكها به نفع شهرداري است و به دليل تورم موجود، تسريع در تكميل اين گونه طرح ها به لحاظ اقتصادي نيز مقرون به صرفه مي باشد.
رئيس شوراي شهر همچنين گفت: نظر شوراي شهر اين است كه نه تنها هيچ باغ و فضاي سبزي از بين نرود، بلكه تسهيلاتي براي صاحبان باغها به وجود آيد كه نگهداري باغ
به صرفه باشد. وي در پاسخ به سئوالي درباره مديريت فرهنگسراها و نيز روزنامه  همشهري خاطرنشان كرد كه در حال حاضر بحث تغيير مديريت مطرح نيست، بلكه آنچه مطرح است در مورد ارتقاء سطح كيفيت اين مراكز مي باشد و تاكنون هيچ تصميمي درباره تغيير مديريت اينها گرفته نشده است.

امكان شيوع بيماري وباي التور در كشور
گروه شهري: همايش  يك  روزه اي  با عنوان  «بيماريهاي  روده اي» با اولويت  «وباي  التور» ديروز   با حضور پزشكان ، مسئولان  بهداشت  محيط وزارت  بهداشت  و دانشجويان  در مركز همايشهاي  رازي  برگزار شد.
دكتر «محمود سروش » رئيس  اداره  بيماريهاي  منتقل  از آب  و مواد غذايي مركز مديريت  بيماريها در اين  مراسم  گفت : امسال  با افزايش  بارندگي  امكان شيوع  بيماري  وباي  التور در كشور بسيار بالاست  بطوريكه  مراكز درماني  بايد از هم  اكنون  براي  پيشگيري  و كنترل  آن اقدام  كنند.
دكتر سروش  افزود: مهمترين  علل  ابتلا به  بيماري  وبا استفاده  از آب  و مواد غذايي  آلوده  است .وي گفت : فقدان  نظارت  بر سامانه  (سيستم ) مواد غذايي  در كشور و تخلفات بيشمار در اين  حوزه  تاكنون  هزينه هاي  بسياري  را به  بخش  بهداشت  و درمان وارد كرده  است .

گردهمايي سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي
سومين همايش سراسري سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي روزهاي دهم و يازدهم خرداد ماه جاري در شيراز برگزار مي شود. حيدرزاده قائم مقام شبكه سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي كشور هدف از برگزاري اين همايش را تدوين استراتژي هاي سازمانهاي غيردولتي زيست محيطي در سال ۸۲، فعاليت و تقويت شبكه هاي استاني اين سازمانها و اتصال به شبكه مركزي عنوان كرد.

«ميچيكاي» بلااستفاده مانده است
يك  مقام  مسئول  در سازمان  خدمات  موتوري  شهر تهران ، گفت : ماشين هاي  خاور طرح  «ميچيكاي » موجود در اين  سازمان  كه  براي  جمع آوري  بهينه  زباله  خريداري شده  بود، همچنان  بلااستفاده  باقي  مانده  است .
«فرشاد فخيمي» ديروز  در گفت وگو با ايرنا، تعداد خاورهاي  ميچيكاي  موجود در اين  سازمان  را ۳۰۰ دستگاه  دانست  و افزود: كه  از اين  خاورها براي  جمع آوري  زباله  موجود در سطح  شهر استفاده  بهينه اي  نمي شود. چندي  پيش  مدير عامل  سازمان  خدمات  موتوري  شهر تهران  گفته  بود كه  واگذاري  ۳۶۵ دستگاه  خاور طرح  «ميچيكا» براي  ساماندهي  و بهبود وضعيت  حمل  زباله  در سطح  شهر تهران  به  بخش  خصوصي ، اجرا نشده  است .

معضل ترافيك تهران تا ۲۰ سال آينده برطرف مي شود
گروه شهري: يك  كارشناس  حمل ونقل  و ترافيك  شهري  گفت : درصورت  اجراي  طرح  جامع  ترافيك  مشكل  ترافيكي  شهر تهران  تا ۲۰ سال  آينده  بر طرف  مي شود.
سيد «علي  ادناني» ديروز  در گفت وگو با ايرنا،  حل  معضل  ترافيكي  تهران  را منوط به  اجراي  طرح  جامع  ترافيك  شهري  در كنار طرح هاي  شهرسازي  و اعمال  مديريت  ترافيكي  قوي  دانست .
به گفته  وي ، شهر تهران  فاقد مديريت  ترافيك  واحد و قوي  است  كه اين  امر سنگيني  ترافيك  شهري ، ساخت  و سازهاي  نامناسب ،آلودگي هاي  صوتي  و هوا، توليد و ازدحام بيش  از حد خودرو در تهران  و در نهايت  مختل  شدن  زندگي  شهرنشيني  را در پي داشته  است .
وي  افزود: طرح هاي  ترافيكي  در حال  انجام  در شهر تهران  مربوط به  ۴۳ سال قبل  است  كه  تاكنون  ادامه  يافته  و با توجه  به  توسعه  شهرنشيني  اين  طرح ها همچنان  ادامه  يافته  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |