چهارشنبه۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۲ - May .28, 2003
الصَّدِيقُ مَنْ صَدَقَ غَيْبُهُ.
دوست آن است كه در نهان به دوستي پايبند است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دولت خبر ز راز نهانم نمي دهد
بخت از دهان دوست نشانم نمي دهد
اينم همي ستاند و آنم نمي دهد
از بهر بوسه اي ز لبش جان همي دهم
چشم انداز سينماي مستند فرانسه در تهران
بيش  از ۱۰۰ فيلم  مستند از آثار برتر سينماي  فرانسه  در قالب  هفته  «چشم انداز سينماي  مستند فرانسه » از ۲۳ خردادماه  در سينما فلسطين  تهران  روي  پرده  مي رود.
اين  برنامه  فرهنگي  با مشاركت  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، شبكه  چهار سيما، وزارت  خارجه  فرانسه ، وزارت  آموزش  وپرورش  و هواپيمايي  جمهوري اسلامي  برپا مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي  مركز سينماي  مستند و تجربي ، مرورآثار سينماي  مستند فرانسه  از سال  ۱۸۹۵ ميلادي  تا سال  ۲۰۰۳ از جمله  برنامه هاي  اين  رويداد فرهنگي  است .
برپايي  سخنراني  و نشستهاي  تخصصي  با حضور فيلمسازان  فرانسوي ، ازبرنامه هاي  جنبي  هفته  «چشم انداز سينماي  فرانسه » است .

« زنان خرمشهر » بهترين فيلم جشنواره مندنز آمريكا
فيلم زنان خرمشهر ساخته هوشنگ ميرزايي كه به بخش مسابقه جشنواره بين المللي مندنز آمريكا راه يافته بود در رقابت با ۵ فيلم كوتاه مستند ديگر از كشورهاي آمريكا، انگليس، و فنلاند كه كانديد دريافت جايزه بهترين فيلم كوتاه مستند اين جشنواره بودند جايزه اصلي را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاري ها ۶۸ عنوان فيلم كوتاه و بلند كه از ميان بيش از ۴ هزار اثر ارسالي انتخاب گرديده بودند در اين جشنواره به نمايش درآمد. جشنواره مندنز با ۱۷ بخش مسابقه و ۱۱ عنوان جايزه با حضور بزرگان سينماي آمريكا و چهره هاي سرشناسي چون فرانسيس فورد كاپولا جوايز بخش مسابقه خود را اعلام و جايزه بهترين فيلم مستند كوتاه ويدئويي را به فيلم زنان خرمشهر به خاطر خلق موقعيتي تأثيرگذار از زندگي يك مادر شهيد خرمشهري كه هنگام تجاوز ارتش عراق به ايران هر دو فرزندش را از دست داده اعطاء كرد.

داريوش مهرجويي:
سينماي ايران به تجهيز و توسعه نياز دارد
مشكل سينمايي ورزشي در ايران فقدان داستانهاي ورزشي و نداشتن متن ها و فيلمنامه هاي خوب و مناسب است.
داريوش مهرجويي كارگردان مطرح سينماي ايران در آستانه برگزاري جشنواره بزرگ فرهنگي ورزشي آئين  مهر در گفتگويي با بيان اين مطلب افزود: نبود منابع داستاني و روايتهاي مكتوب و فيلمنامه هاي تاثير گذار بر روحيه نوجوانان و جوانان عمده ترين معضلي است كه باعث كمرنگ بودن ژانر سينماي ورزشي در ايران گرديد.
وي ادامه داد: بي ترديد، اگر به مسائل و موضوعات ورزشي در فيلم ها توجه بيشتري شود علاوه بر رشد سينماي ورزشي و رونق اين نوع سينما، مي تواند در افزايش شور و شوق جوانان به ورزش موثر باشد.
كارگردان فيلم «بماني»، با اشاره به تنوع جشنواره هاي فرهنگي در كشور، جشنواره با موضوع ورزش را يك نياز قلمداد كرد و اظهار داشت: توليد و ساخت فيلم هاي ورزشي يكي از بهترين و موثرترين راهكار براي مقابله با انحرافات، اعتياد و تفريحات ناسالم جوانان است. داريوش مهرجويي ضمن حمايت از اين نوع جريانات فرهنگي، سالن سازي و توسعه و تجهيز سيستم هاي سينمايي و سالن هاي نمايشي را از ضرورت هاي انكار ناپذير سينماي ايران خواند.
جشنواره فرهنگي ورزشي آئين  مهر از ۳۱ خردادماه تا ۱۹ تيرماه ۸۲ در مجموعه ورزشي آزادي برگزار خواهد شد.

تجليل از استادان صنعت فرش
016195.jpg
در مراسمي با حضور جمعي از شخصيتهاي سياسي و فرهنگي كشور از استادان صنعت فرش تجليل شد.
در اين مراسم كه با هدف ارتقاي صنعت فرش ايران و به منظور معرفي و بزرگداشت كارشناسان باسابقه اين صنعت با همكاري فرش شفقي تبريز در فرهنگسراي نياوران برگزار شد از استادان: شهسوارپور، غلامحسين خياباني، كريم تيزدست، فرج مهران، رسول نامي، كريم ترقي، عليرضا نوين فر ، ابراهيم خطيبي، تقي عليا، حبيب معراج، محمدرضا اكبرپور، اصل سبدباف، محمدتقي زينال نژاد، حسن پيشكار و اصغر كماني تجليل شد.

تكثير غير قانوني فيلم ها با شيوه جديد
ماتريكس روي اينترنت
016190.jpg
نسخه اي از فيلم «بازگشت ماتريكس» كه كمتر از دو هفته از شروع نمايش آن در سينماها مي گذرد، روي شبكه اينترنت قابل دريافت (DownLoad) است.
به گزارش بي.بي.سي، نسخه بسيار باكيفيتي از اين فيلم را هر روز صدها كاربر اينترنت به طور غيرقانوني از يك سايت اينترنتي دريافت مي كنند.(در خبر بي. بي. سي به آدرس اين سايت اشاره نشده است).
در دسترس قرار گرفتن آنلاين اين فيلم، به برنامه ريزي هايي كه به منظور خنثي كردن تكثير قاچاقي آن صورت گرفته بود، ضربه خواهد زد. نسخه هايي از «بازگشت ماتريكس» با كيفيت ضعيف، از مدتي پيش روي دي.وي.دي به بازار سياه فيلم راه يافته بود.
قرار گرفتن قاچاقي فيلم هاي بزرگ روي اينترنت، اندكي پس از شروع نمايش آنها، امري غيرعادي نيست؛ اما هميشه نسخه هاي ضعيفي كه مخفيانه با دوربين هاي ويدئويي كوچك در سالن هاي سينما ضبط شده بودند، روي اينترنت قرار مي گرفت. تصوير اين نسخه ها تار بود، صداي فيلم ضعيف بود و همهمه سالن سينما در آن شنيده مي شد.
اما نسخه «بازگشت ماتريكس» كه در حال حاضر روي اينترنت قابل دريافت است، كيفيتي عالي دارد و به نظر مي رسد از نسخه هاي قابل نمايش در سينماها كپي شده باشد. صداي اين نسخه هم فوق العاده است.
هر كاربري كه به خط اينترنت با پهناي باند زياد دسترسي داشته باشد، مي تواند طي ۳ ساعت، فيلم را دريافت كند.
تكثير غيرقانوني فيلم ها، به ويژه به صورت آنلاين يكي از بزرگترين نگراني هاي صنعت سينماست.
جك والنتي، رئيس اتحاديه تصوير متحرك آمريكا چندي پيش گفته بود كه شيوه هاي ديجيتالي تكثير غيرقانوني فيلم مي تواند صنعت فيلمسازي را تضعيف كند. او گفت:  «قاچاق ديجيتالي به يك تهديد واقعي بدل شده است.»
فيلم «بازگشت ماتريكس»، به رغم قابل دريافت بودن روي اينترنت، تاكنون بيش از ۵/۳۶۳ ميليون دلار فروش داشته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
مولفان تاريخ هاي نظامي «ماه مه سال ۲۳۵ پيش از ميلاد» را زمان به كارگيري تاكتيك نظامي تازه اي نوشته اند كه ارتش دولت نوپاي اشكاني ايران، آن را بر ضد سلوكي ها (جانشينان اسكندر مقدوني) بكار گرفت.از اين تاكتيك قرن ها استفاده شد. برپايه  اين تاكتيك، دسته هاي سوار سبك اسلحه، نيروي دشمن را با جنگ و گريز به ميداني كه از پيش تعيين شده بود و واحدهاي اصلي ارتش ايران در آنجا مستقر و آماده جنگ بودند مي كشاندند و به دست آنان مي سپردند تا درهم بكوبند.  اين تاكتيك در نخستين آزمايش پيروز شد و تيرداد تا پايان مه اين سال بر سلوكي ها غالب آمد.
* به نوشته مورخان رومي، مهستان (سناي ايران) در جلسه ۲۸ مه سال ۸۱ ميلادي خود اردوان چهارم را از شاهي ايران بركنار كرد. اردوان چهارم تنها چند ماه شاه ايران بود. در زمان اشكانيان انتخاب و بركناري شاه از اختيارات مهستان بود كه اردشير بنيادگذار دودمان ساساني اين قاعده را موقوف كرد.
* ۲۸ مه ۱۶۳۲ ميلادي، مراد چهارم، سلطان وقت عثماني در جريان پاكسازي سازمان هاي عمومي اين كشور، « رجب پاشا » وزير اعظم خود را اعدام كرد و ظرف چند روز صدها مقام دولتي و كارمند را به جرم ارتشاء، سوءاستفاده از مقام، دزدي از اموال عمومي و... به چوبه دار سپرد.  اين پاكسازي در پي اعتراض افسران ارتش عثماني به گسترش فساد اداري و بوروكراسي بد بود. افسران ارتش شعار مي دادند: جنگيدن و مردن ما - چاپيدن و خوش بودن ديواني ها (مقامات اداري).
* ارمنستان - نخستين كشور مسيحي جهان كه از عهد باستان همواره دوست ايران بوده است - ۲۸ مه ۱۹۱۹ در باقيمانده سرزمين ارمنستان بزرگ اعلام استقلال كرد.
ماندگار
* شهر سن پترزبورگ كه قرارداد تقسيم ايران ميان انگلستان و روسيه در اوت ۱۹۰۷ در آنجا امضاء شد، ديروز ۳۰۰ ساله شده است. پتر اول اين شهر را ۲۷ مه ۱۷۰۳ بنا كرد و پايتخت خود قرار داد تا به اروپاي مركزي نزديك باشد.
* در اين روز در سال ۱۳۳۱ دكتر مصدق نخست وزير وقت عازم لاهه شد تا از حقانيت ايران در ملي كردن نفت خود دفاع كند. دكتر مصدق كه استاد حقوق در دانشگاه بود، قبلاً رسيدگي دادگاه لاهه به شكايت انگلستان از ايران را مغاير حاكميت ملي يك كشور مستقل عضو سازمان ملل خوانده بود، ولي گفته بود كه به لاهه خواهد رفت تا صداي ايران را كه قريب يك قرن و نيم تحت سلطه اجانب بوده به گوش جهانيان برساند و تأكيد كرده بود كه دفاع او در لاهه در عين حال دفاع از كشورهاي ضعيف در برابر قدرت هاي جهاني است. اظهارات آن روز دكتر مصدق در رسانه هاي جهان به اين گونه تفسير شد كه رئيس دولت ايران حتي مخالف چند قطبي بودن جهان است و معتقد به قانون بين المللي است، نه قدرت جهاني؛ همين حرفي كه امروز پس از ۵۱ سال از دهان قاطبه جهانيان بيرون مي آيد.
* از عمر اصل « توجيه دمكراسي » درست ۸۴ سال مي گذرد.
چند صاحبنظر علم حكومت در گردهمايي مه ۱۹۱۹ خود در پاريس به اين نتيجه رسيدند كه توجيه دمكراسي قسمتي از دمكراسي است كه بنيادهاي دمكراتيك، نشريات عمومي و معلمان بايد اين رسالت را به انجام برسانند و تا مردم روشن نشوند و ندانند كه دمكراسي چيست و چگونه بايد آن را تمرين كرد (نامزد مورد نظر را خود تعيين كنند و بدون دخالت ديگران به او راي بدهند و...) نمي توان كشوري را داراي يك دمكراسي واقعي ناميد. اعلاميه اين گروه كه بسيار طولاني و شامل افكار فلاسفه اي چون ارسطو است ۲۸ مه آن سال انتشار يافت.
روزگار
ايرانياني كه از خارج وارد آمريكا مي شوند، بلا استثناء، هنگام خروج ازگمرك فرودگاه بايد از مسير چراغ قرمز عبور كنند.
عبور از اين مسير يعني تن دادن به جستجوي كامل جامه دان ها و احياناً بازرسي اسكناس هايي كه با خود همراه دارند با استفاده از دستگاه ويژه و مواد شيميايي به منظور جلوگيري از ورود دلار جعلي به آمريكا. اگر مأموران به اصالت يك اسكناس دلار ترديد كنند، سرنوشت دارنده آن در دست قاضي دادگاه خواهد بود.
*عادت بر اين شده است كه سران تازه به قدرت رسيده كشورهاي آمريكاي لاتين، بدون حضور فيدل كاسترو مراسم آغاز به كار خود را برگزار نكنند؛ از طرفي حضور كاسترو سبب مي شود كه توجه مردم به جاي رئيس جمهوري تازه به اوجلب شود.  اين وضعيت در مراسم آغاز كار « نستور كرشنر » رئيس جمهور چپگراي آرژانتين نيز مشاهده شد و يكشنبه اين هفته استقبال از كاسترو به قدري زياد بود كه او مجبور شد در سرماي سخت (در آرژانتين كه در نيمكره جنوبي واقع است دو روز ديگر زمستان آغاز مي شود) از تالار مراسم بيرون آيد و ۱۵۰ دقيقه براي صدها هزار تن دوستدار خود نطق كند و بگويد كه كوبا بهترين نظام آموزشي و درماني عمومي و رايگان جهان را داراست و به جاي بمب به ساير كشورها دكتر مي فرستد.
پرسش هاي پزشكي
از دكتر گريفيت رابطه خشمگين بودن در سال هاي نوجواني با بيماري هاي قلبي در بزرگسالي سئوال شده و وي گفته است كه رابطه مستقيم دارد ولي موضوع تازه اي نيست؛ بررسي هاي آماري ثابت كرده است كساني كه در نوجواني پرخاشگر بوده و يا در محيطي پرورش يافته اند كه آكنده از عوامل خشم بوده در ميانسالي و حتي در سنين پيش از آن دچار بيماري هاي قلبي شده اند و از همين رو در مدارس ژاپن با شاگرداني كه نسبت به ديگران گردن كلفتي و برتري جوئي
مي كنند مبارزه مي شود تا در ديگران توليد خشم و پرخاشگري نكند.
***
نگارنده  اين ستون از امروز به مدت يك هفته به يك سفر پيش بيني نشده مي رود و شماره بعدي «روزنامك» را شنبه ۱۷ خرداد خواهيد خواند.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
سرنوشت
من خواندن و نوشتن نمي دانم (اين البته چيز عجيبي نيست) با اينحال خيلي ها براي حل مشكلشان پيش من مي آيند. خيلي ها غمگين مي آيند و خوشحال مي روند و بعضي ها برعكس. عده اي هم احساساتشان را نشان نمي دهند اما كاملا مشخص است كه به فكر فرو رفته اند. من معمولا به حالات چهره شان دقيق مي شوم و تا جايي كه مي توانم نگاهشان مي كنم و در ميدان ديدم (كه هميشه هاشور مي خورد) آنها را مي بينم كه نسخه مرا مي خوانند. اوايل اصلا نمي دانستم اين تغييرات در چهره هايشان به خاطر كلمات نوشته شده در نسخه هايي است كه من به دستشان داده ام اما حالا ديگر مي دانم و اين مسئله بعضي وقت ها باعث غرورم مي شود. حالا ديگر من مي دانم نيت چيست و آدم ها چه وقت هايي ناراحت مي شوند و چه وقت هايي خوشحال. سرنوشت مهم است. اين را از آدمهايي كه به سراغ من مي آيند آموخته ام و امروز تصميم قاطعي گرفته ام.
نفر بعدي كه بيايد نيت مي كنم و كاغذ را براي خودم بيرون مي كشم و وقتي كاغذ را مي خواند، در چهره اش دقيق مي شوم تا تعبير سرنوشت خودم را در چهره اش بخوانم. سرنوشت يك پرنده فالگير محبوس در قفس را كه دنيايش هاشور خورده است.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
اولين سپاهپوست بر فراز اورست
ژوهانسبورگ: يك مرد از آفريقاي جنوبي به عنوان اولين آفريقايي سياهپوست به قله اورست صعود كرد. تاكنون ۱۲۰۰ نفر از ۶۳ كشور جهان به قله اورست صعود كرده اند كه در ميان اين افراد، ۲۵۸ نفر از نپال و ۱۶۰ نفر از آمريكا بوده اند.
شليك به خبرنگار
قاهره: ديشب گلوله اي به خانه يك روزنامه نگار زن در مصر شليك شد اما در جريان اين حادثه آسيبي به خانم خبرنگار نرسيد.
هنگامي كه وي در آپارتمان طبقه ششم خود مشغول مطالعه بود. ناگهان صداي شكستن شيشه را شنيد كه شيشه بر اثر اصابت گلوله شكسته شده بود.
جشن تولد ۱۱۰ سالگي
دوسلدورف: پيرترين مرد كشور آلمان ديروز يكصد و دهمين سالگرد تولدش را جشن گرفت. اين پيرمرد كه در سال ۱۸۹۳ چشم به جهان گشود مهندس برق است. او از پيرترين زن آلماني، يكسال جوان تر است.
تيراندازي در دادگاه
تالين (استوني): ديروز يك مرد ۳۴ ساله در يكي از دادگاههاي كشور استوني اقدام به تيراندازي كرد كه در جريان اين حادثه يك نفر كشته و يك نفر ديگر به شدت مجروح شدند. اين مرد پيش از آغاز محاكمه، به سوي يك زن ۲۴ ساله شليك كرد و او را از پاي درآورد و مادر مقتول نيز بر اثر اصابت يك گلوله به ناحيه گردن، مجروح شد. نكته جالب اينكه، قاتل پس از تيراندازي خود را بدون كوچكترين مقاومتي تسليم پليس كرد.
۷۲۰ هزار يورو براي تابلو نقاشي
استكهلم: تابلوي نقاشي «در كنار رودخانه» اثر كارل لارسون نقاش مشهور سوئدي در جريان يك مزايده به قيمت ۷۲۰ هزار يورو به فروش رسيد.
در اين تابلو تصوير خانمي نقاشي شده است كه در كنار رودخانه اي واقع در يكي از دهكده هاي فرانسه روي زمين نشسته.
گرازها در برلين
برلين: دو گراز كه در خيابان هاي شهر برلين امنيت شهروندان را تهديد كرده بودند كشته شدند. اين گرازها با حركت در امتداد خط آهن بين شهري وارد شهر برلين شدند و در خيابانهاي مركزي اين شهر به شهروندان حمله كردند.
سرانجام پليس با شليك چند گلوله، گرازها را از پاي درآورد.
دفاع از اعدام
بوينس آيرس: چندي پيش، سه مرد مسلح در كوبا يك كشتي مسافربري را ربودند و از خدمه اين كشتي خواستند مسير حركت كشتي را به سوي خاك آمريكا تغيير دهد. اما اين سه مرد مسلح دستگير و پس از محاكمه اعدام شدند.
ديروز فيدل كاسترو، رئيس جمهور كوبا از اعدام آنها دفاع كرد و گفت: اين افراد قصد داشتند ميان آمريكا و كوبا جنگ راه بيندازند و هر شخصي كه جان شهروندان كوبايي را تهديد كند محكوم به اعدام مي شود. براساس قوانين آمريكا، هر مهاجر غيرقانوني كوبايي كه پايش به خاك آمريكا برسد، تبعيت آمريكايي به وي اعطا خواهد شد اما اگر پليس آمريكا، مهاجران غيرقانوني كوبايي را در دريا دستگير كند آنها را تحويل مقامات كوبايي خواهد داد. كوبا معتقد است اين سياست آمريكا مردم كوبا را تشويق به مهاجرتهاي غيرقانوني مي كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

گل و گياه
آنمون قرمز
016185.jpg
نام علمي: Anemone x Fulgens
خانواده: RANUNCULACEAE
واريته اي دايمي و غده دار با برگهاي مدور تا تخم مرغي كه داراي سه لوب و در حاشيه دندانه دار هستند. اين واريته نيز داراي برگهاي پايه اي و ساقه اي مي باشد. گلهاي قرمز رنگ آن به قطر ۷-۵ سانتيمتر با گلبرگهاي باريك و قرمز رنگ به تعداد ۱۵-۱۰ عدد در فصل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك غني از هوموس، سبك و داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |