چهارشنبه۷ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۲ - May .28, 2003
با حضور انديشمندان و صاحبنظران و اساتيد دانشگاهي
نخستين همايش خانواده و اوقات فراغت برگزار مي شود
گروه اجتماعي: نخستين همايش خانواده و اوقات فراغت به همت فرهنگسراي طبيعت (اشراق) با هدف تثبيت و تبيين راهكارهاي غني سازي اوقات فراغت تابستاني در روز دوشنبه
۱۲خردادماه برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي طبيعت (اشراق)، كاظم كمالي نسب رئيس فرهنگسراي طبيعت (اشراق) ضمن اعلام خبر بالا افزود: با توجه به نامگذاري سال جاري به نام سال نهضت خدمات رساني به مردم و ادامه فعاليت هاي سال گذشته، فرهنگسراي طبيعت (اشراق) مبتني بر ارائه خدمات فرهنگي هنري به دو ميليون و ۸۰۰ هزار نفر ساعت در منطقه ۴ كه در قالب برنامه هاي مختلف و متنوعي شامل ويژه برنامه هاي ايام فاطميه (س)، جشنواره گلزيست در محله محروم خاك سفيد،  شبهايي با قرآن، نقاط نشاط ورزشي، سلسله جلسات سخنراني مذهبي تحت عنوان درمان با عرفان ويژه جوانان و نوجوانان با حضور استاد زهره اي انديشمند معاصر، پخش فيلم هاي سينمايي رايگان در پاركها و فضاهاي سبز شهري، تبديل و تغيير وضعيت ناحيه هاي دهگانه شهري منطقه ۴ به خانه هاي فرهنگ موقت، استقرار خانه هاي فرهنگ سيار در نقاط مختلف منطقه ۴، كارگاههاي خلاقيت هنري اردوهاي سياحتي و زيارتي به اماكن متبركه، ويژه  برنامه هاي مذهبي
به مناسبت ايام فاطميه (س) در پاركها و فضاهاي سبز شهري، برگزاري ايستگاه هاي مبادله كتاب در روزهاي پنج شنبه و جمعه هر هفته در ۲۰ نقطه منطقه ۴ (تعويض و مبادله كتاب هاي قديمي و كاغذ باطله با كتاب هاي نو) و ده ها برنامه فرهنگي و هنري ديگر متجلي يافته بود، سعي گرديده با درك نيازها، خواسته و علايق فراغتي جوانان
و نوجوانان و با استفاده از نظرات جامعه شناختي و روانشناختي مفهوم اوقات فراغت مفيد و بهينه، راهكارهاي عملي و اجرايي اين امر شناسايي گردد.

نخستين خانه فرهنگ مشاركتي در جنوب غرب تهران گشايش يافت
گروه اجتماعي: نخستين خانه فرهنگ مشاركتي عصر ديروز طي مراسمي در جنوب غرب تهران براي بهره مندي همگاني به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما اين خانه فرهنگ كه در محدوده شهرداري منطقه ۱۸ و در بلوار الغدير واقع شده است از كلاس هاي آموزش كامپيوتر، زبان، موسيقي و هنرهاي دستي بهره مند است. گشايش نخستين خانه فرهنگ مشاركتي در جنوب غرب تهران و استمرار ساخت و راه اندازي اين گونه مراكز مي تواند خلأ مراكز فرهنگي موجود در اين نقطه از شهر را تا حدي برطرف كند.

۴ درصد دختران سيگار مي كشند
ايسنا: فرهنگ قليان كشي در جامعه رو به افزايش است و براي از بين بردن آن نيازمند برنامه ريزي هستيم.
به گزارش خبرنگار سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران دكتر عليرضا مسجدي دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات كشور روز سه شنبه در همايش يكروزه هفته بدون دخانيات گفت: استفاده از توتونهاي معطر در قليانها مضر بوده و اين توتونها از كيفيت پايين برخوردارند. وي استعمال دخانيات را سرآغاز اعتياد به مواد مخدر دانست و افزود: اگر نوجوانان با اعتقاد و عزم راسخ به سوي مصرف سيگار نروند قطعا معتاد به دخانيات نخواهند شد.
دكتر مسجدي يادآور شد: ما خواهان تشكيل فراكسيون مبارزه با دخانيات در مجلس هستيم تا يك حركت مداوم در جامعه براي مبارزه با استعمال دخانيات وجود داشته باشد.
دبير كل جمعيت مبارزه با دخانيات گفت: علت به سرانجام نرسيدن بسياري از فعاليت هايي كه عليه استعمال دخانيات در كشور صورت گرفته، نبود يك ارگان واحد، و پشتوانه اجرايي است لذا تشكيل ستاد كشوري در اين زمينه ضروري است.
وي افزود: ۳۸ درصد پسران تهراني در اواخر دوره تحصيلي راهنمايي و متوسطه سيگار مي كشند كه از اين تعداد ۸ درصد تفنني است. وي با اشاره به استفاده ۴ درصد دختران از دخانيات گفت: در اين زمينه همكاري ساير ارگانها به ويژه آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مثمر ثمر خواهد بود.
جانشين مديركل مبارزه با مواد مخدر ناجا نيز گفت: ۹۰ هزار هكتار از خاك افغانستان زير كشت خشخاش است.
به گزارش ايسنا سرتيپ عليقلي فولازي روز سه شنبه در همايش «هفته بدون دخانيات» اظهار داشت: عليرغم ادعاي كشورهاي استعماري مبني بر مبارزه با مواد مخدر، ميزان توليد آن در سال گذشته ۲۸۰۰ تن بوده كه نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر رشد داشته و هم  اكنون ۸۰ تا ۹۰ هزار هكتار از كشور افغانستان زير كشت خشخاش است. وي با اشاره به اين كه استعمال سيگار مقدمه اعتياد به مواد مخدر است، افزود: براي جلوگيري از افزايش اعتياد به مواد مخدر، بايد مبارزه با دخانيات محور كار قرار گيرد.
سرتيپ فولازي ادامه داد: طي بررسيهاي انجام شده اكثر معتادان به مواد مخدر از استعمال دخانيات شروع كرده اند و بدنبال عدم جلب رضايت به مواد مخربتري نظير هروئين رو آورده اند.
دكتر راه چمني كه روز سه شنبه در همايش يكروزه «هفته بدون دخانيات» سخن مي گفت، افزود: تعداد دختران فراري، زنان پناهجو و كودكان خياباني با استعمال دخانيات ارتباط مستقيم دارد. به گفته وي همچنين بيش از ۹۵ درصد معتادان به مواد مخدر در گذشته سيگاري بوده اند.
راه چمني تصريح كرد: ميزان ابتلاء به ايدز در افراد سيگاري ۱۰ برابر افراد غيرسيگاري است و ۲۵ درصد كساني كه سيگاري هستند پس از ۲۰ سال استعمال دخانيات جان خود را از دست مي دهند. وي با بيان اين كه عامل ۱۳ درصد مرگ و مير موجود در دنيا استعمال دخانيات است، افزود: سيگار حاوي بيش از ۴۰۰۰ ماده شيميايي مضر و عامل بيش از ۵۰ نوع بيماري و ۲۰ نوع سرطان است.
دكتر راه چمني افزود: سيگار همچنين ۲۰۰ هزار نفر را در كشور بي سرپرست كرده است كه خود عوارضي را براي جامعه بدنبال دارد.

دبير شوراي اجتماعي كشور:
طرح جمع آوري مانتوهاي كوتاه بدون هماهنگي با شوراي اجتماعي كشور انجام گرفته است
ايسنا: دبير شوراي اجتماعي كشور در خصوص طرح جمع آوري مانتوهاي كوتاه، ضمن تاكيد بر حفظ شئوونات اسلامي، پرهيز از جريحه دار كردن احساسات ديني جامعه و اتخاذ روشهاي غيراصولي در برخورد با مفاسد اجتماعي گفت: انتظار مي رود فرمانده نيروي انتظامي با اين طرح به دليل عدم هماهنگي هاي لازم با شورا شديدا برخورد كند. اشرف بروجردي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا همچنين با تاكيد بر اين كه هيچ طرح اجتماعي در جامعه بدون ارزيابي در شورا قابليت اجرايي ندارد، افزود: طبق تحقيقات صورت گرفته شورا، اطلاعيه اتحاديه توليدكنندگان پوشاك تهران، بر اساس دستورالعمل اداره اماكن نيروي انتظامي صادر شده، اما معاونت اجتماعي و مسئولان اين نيرو صدور چنين اطلاعيه اي را انكار مي كنند. وي هرگونه اقدام و واكنش اجتماعي در جامعه از سوي مسئولان در زمينه مسايل اجتماعي را قانونا نيازمند طرح، ارزيابي و تصميم گيري در شوراي اجتماعي كشور و اقدام خلاف اين رويه را سرپيچي از دستورالعمل شورا و قابل پيگيري خواند و تصريح كرد: متأسفانه به كرات شاهديم كه برخي دستگاه ها ـ عمدتاً حكومتي ـ بدون هماهنگي و اطلاع شورا با تحليل و برداشت خود اقدام به برخوردهاي مقطعي و غيركارشناسانه با مسائل اجتماعي مي كنند و آنها را آنقدر كوچك مي بينند كه هدف گم مي شود.
به گفته دبير شوراي اجتماعي كشور، هرگونه اقدام مشابه اين طرح، بايد با پيش زمينه اطلاع رساني صورت گيرد و به هيچ وجه رسانه اي نشود؛ چرا كه رسانه اي شدن چنين برخوردهايي مردم را دچار احساس ناامني مي كند . همان طور كه بسياري از دستورالعملها هم اكنون به دستگاههاي ذيربط ابلاغ مي شود بدون آن كه رسانه اي شده و جنجال آفريني كنند.
معاون  سياسي  و امنيتي  استانداري  تهران  نيز گفت : «اقدامات  انجام شده  براي جلوگيري  از توليد و يا عدم  فروش  برخي  از البسه  و مانتوها بدون  هماهنگي  با استانداري  تهران  انجام  شده  است ».
«ابراهيم  رضايي بابادي» در گفت وگو با ايرنا، تصريح كرد: «اجراي  هر آيين نامه  و قانوني  كه  در برگيرنده  تبعات  اجتماعي  و فرهنگي  باشد، بايد قبل  از اجرا در شوراي  تامين  استانداري  تهران  كه  اغلب  دستگاه ها در آن  نماينده  دارند، مورد بررسي  و تصويب  قرار گيرد».

وكيل مدافع عبدي از وضعيت حكم موكلش اظهار بي اطلاعي كرد
ايسنا: وكيل مدافع عباس عبدي، با اظهار بي اطلاعي از وضعيت حكم موكلش، ابراز كرد كه مسئولان پرونده، به او قول داده اند كه همين روز ها بتواند با وي ملاقاتي داشته باشد.
صالح نيك بخت به خبرنگار حقوقي ايسنا گفت: نه در جلسه  دادگاه شركت كرده ام و نه اسناد مورد نظر دادگاه را ديده ام. از آن ها اطلاعي ندارم و ضمنا از حدود ۱۵ روز قبل در آخرين ملاقاتم با عبدي، تا كنون خبري از او ندارم.
وي تصريح كرد: چون وكيل قاضيان نيستم، اطلاعي از وضعيت او ندارم.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |