علي اصغر شفيع نادري
۱-ظرفيت مورد استفاده از شبكه ريلي برون شهري كشور حدود ۳۰ درصد است و اين به آن معني است كه به واسطه نبود ناوگان ريلي حدود ۷۰ درصد ظرفيت همين شبكه راه آهن موجود نيز بلااستفاده مانده است. همچنين برآوردها نشان مي دهد كه در حال حاضر حدود ۸۰ ميليون مسافر متقاضي سفر با قطار وجود دارد.
جدول شماره ۱-مقايسه هزينه هاي ناپيداي حمل و نقل مسافر با سيستم هاي مختلف حمل و نقل
قطار
|
اتوبوس
|
هواپيما
|
خودرو شخصي
|
نوع وسيله نقليه
|
۲۰
|
۳۸
|
۴۸
|
۸۷
|
هزينه ناپيدا به ازاي انتقال هر ۱۰۰۰ مسافر كيلومتر به يورو
|
|
۲ -نتايج مطالعات براي مقايسه هزينه هاي ناپيداي (پنهان) حمل مسافر با سيستم هاي مختلف حمل و نقل براي مجموع كشورهاي اروپايي به علاوه سوئيس و نروژ در جدول شماره يك آورده شده است.
هزينه هاي ناپيداي حمل و نقل، كليه سرمايه هاي ملي يك جامعه است كه بايد صرف غلبه بر عوارض منفي، ناشي از حمل و نقل مانند فوت، معلوليت، دارو و درمان، زمان از دست رفته در ترافيك، آلودگي هوا، آلودگي صوتي، تغييرات آب و هوا و... شود.
با توجه به بيش از ۵/۲ برابر بودن شاخص تعداد كشته شدگان حوادث جاده اي در ايران در مقايسه با اروپا و برابري نسبي شاخص كشته شدگان حوادث ريلي در ايران با اروپا، نسبت هزينه هاي ناپيدا براي اتوبوس و خودرو شخصي در ايران بيشتر از ارقام جدول شماره يك خواهد بود.
۳- جدول شماره ۲، ميزان كاهش هزينه هاي تحميل شده به جامعه را براساس استفاده از قطار به جاي اتوبوس و خودرو شخصي نشان مي دهد.
جدول شماره ۲- ميزان كاهش هزينه هاي شاخص تحميل شده به جامعه
خودروشخصي
|
اتوبوس
|
استفاده از وسايل نقليه ريلي (قطار) به جاي
|
۶۷
|
۱۸
|
ميزان كاهش هزينه هاي ناپيدا به ازاي جابه جايي هر يك ميليارد مسافر كيلومتر در سال به ميليون يورو
|
|
با توجه به نبود آمار دقيق عملكرد خودرو شخصي در ايران و با عنايت به سوابق موجود در ديگر كشورها در ميزان تأثير اتوبوس و خودرو شخصي مي توان ميزان حمل و نقل توسط اتوبوس را ۲۰ درصد و خودرو شخصي را ۸۰ درصد از مجموع حمل و نقل جاده اي در نظر گرفت. بنابراين ميزان متوسط كاهش هدر رفتن سرمايه هاي ملي كشور به ازاي جابه جايي هر يك ميليارد مسافر كيلومتر توسط سيستم حمل و نقل ريلي مسافري ۵۷ ميليون يورو در سال نتيجه مي شود.
به عنوان مثال، با توجه به عملكرد بخش مسافري ريلي ايران در سال هاي گذشته جدول شماره ۳ نتيجه مي شود.
در نتيجه عملكرد تنها سه سال اخير بخش مسافري راه آهن موجب كاهش هزينه هاي ناشي از عوارض منفي حمل و نقل به ميزان ۲/۱ ميليارد يورو شده است.
جدول شماره ۳- ميزان كاهش هزينه هاي ناپيدا با استفاده از قطارهاي مسافري
۱۳۸۰
|
۱۳۷۹
|
۱۳۷۸
|
سال
|
۰۵/۸
|
۱۲/۷
|
۴۵/۶
|
عملكرد بخش مسافري راه آهن به ميليارد مسافر- كيلومتر
|
۴۶۰
|
۴۰۷
|
۳۶۹
|
ميزان كاهش هزينه هاي تحميل شده به جامعه ناشي از استفاده ازحمل و نقل ريلي مسافري به ميليون يورو سيستم
|
|
۴ -با توجه به نتايج بندهاي فوق و با درنظرگيري رشد عملكرد حمل و نقل ريلي مسافري از ۵ الي ۱۰ درصد براي ۲۰ سال منتهي به سال ۱۴۰۰ جدول شماره ۴ به دست مي آيد.
مرور اين جدول نشان مي دهد كه به ازاي هر يك درصد افزايش در نرخ رشد عملكرد مسافري راه آهن ايران بيش از ۲ ميليارد يورو در طول بيست سال از هزينه هاي ناپيدا و عوارض منفي حمل و نقل بر دوش جامعه ايران كمتر خواهد شد.
بنابراين توجه بيش از پيش برنامه ريزان و تصميم گيران طرح هاي كلان كشور در افزايش هرچه بيشتر نرخ رشد عملكرد حمل و نقل ريلي مسافري از طريق افزايش جهشي نرخ رشد بودجه هاي سرمايه گذاري مي تواند مسير صحيح و بنياني را در پايه ريزي افزايش بيش از پيش سهم راه آهن از كل حمل و نقل در پي داشته باشد.
جدول شماره ۴- ميزان كاهش هزينه هاي ناپيدا با استفاده از قطارهاي مسافري بر حسب نرخ رشدهاي مختلف
۱۰ درصد
|
۹ درصد
|
۸ درصد
|
۸ درصد
|
۷ درصد
|
۶ درصد
|
متوسط ميزان رشد سالانه مسافر- كيلومتر سيستم حمل و نقل ريلي مسافري در ايران
|
۲۹
|
۶/۲۵
|
۷/۲۲
|
۷/۲۲
|
۲۰
|
۱۸
|
ميزان كاهش هزينه هاي تحميل شده به جامعه ناشي از استفاده از سيستم حمل و نقل ريلي به ميليارد يورو در فاصله زماني ۱۳۸۱ تا ۱۴۰۰
|
|